כל מה שרצית לדעת על כישוף למתחילים ולא היה לך את מי לשאול

 

הופיע באתר NRG

בעברית מתפרסמים מדי שנה עשרות ואולי מאות של ספרים בתחום הרחב של ה" ניו איג'" שעוסקים בכל תחום בעולם מגוון זה : מקריאת קלפי טארוט ועד למידה על גלגולים קודמים, מיוגה ועד לתיאור מפגשים ותקשורים עם ישויות חוצניות.
אולם יש ז'אנר אחד חשוב ובולט מאוד שכמעט אינו קיים על המדף העברי. זהו ז'אנר ספרי הכישוף : הספרים שנותנים הוראות מעשיות מדויקות ומפורטות כמו גם לחשים וטקסים שונים שבאמצעותם לשנות את המציאות כרצון המכשף/ה.
ואולי אין בכך פלא שכן הדת היהודית התייחסה מאז ומתמיד בסלידה עמוקה לכל מה שקשור בכישוף. אבל מצד שני יהודים לא מועטים נחשבו כמומחים לכישוף וספרי הכישוף המפורסמים ביותר של ימי הביניים יוחסו לשלמה המלך .


בעברית מודרנית פורסמו ספרי "קסמים" וזריזות ידיים רבים. אולם אני יכול לחשוב רק על ספר אחד שעוסק בהוראת הכישוף ממש שפורסם בשנים האחרונות בעברית . זהו "מאגיה הלכה למעשה: מדריך למתחיל" של דראג'ה מיקהאריק שפורסם כאן בתרגומה של נורית לוינסון בהוצאת כתר ב-1996 ומאז דומה שלא התפרסם שום דבר בנושא שיוכל להעשיר את ארון הספרים העברי.
ועם לשפוט על פי הפעילות הערנית בקיימת בנושא בפורומים העוסקים בכישוף בתפוז ובנאנה ובאתרים קשורים של הקהילה הפגאנית- הויקאנית-הקלטית דווקא יש בארץ קהילה פעילה מאוד ברשת ומחוצה לה בנושא זה , קהילה שמספר חבריה הולך וגודל בהתמדה , שמתעניינת מאוד בספרים מאין אלה.
חברי קהילה זאת נאלצו עד כה להשתמש בשפע החומרים הזמינים באנגלית וברשת ואולי גם בספרי "הרי פוטר " וחיקוייהם שגם הם נותנים מידע רב בתחום ( אם גם בדיוני ברובו אבל את זה ניתן לאמר על מרבית ספרי הכישוף באשר הם ) .אבל חומר כישופי רציני בעברית נמצא רק פה ושם ברשת .
אבל לאחרונה, אולי על מנת לענות על המחסור יצאו לאור כמעט בו זמנית שני ספרים שמטרתם להציג את תורת הכישוף למתחילים . האחד מהם בהוצאת אור עם והוא נקרא "מכשפים בני עשרה: ויקה לצעירים " של סילבר רייבנוולף . והשני בהוצאת אופוס "עוצמת האדמה : יסודות המאגיה הטבעית"  של סקוט קנינגהאם .
ברשימה זאת נסקור את שניהם מאחר שהם קרובים מאוד זה לזה ,שניהם הם "ספרי בסיס" פופולאריים של תורת הכישוף בדת הויקה ושניהם התחברו בידי דמויות שהן שנויות במחלוקת מאוד בקרב אנשי דת הויקה .

כישוף לנוער

סילבר ריבנוולף ,מכשפה.

"מכשפים בני עשרה" יכול במבט ראשון לעורר את המחשבה שזהו עוד ספר פנטזיה שמועד לחובבי ספרי הארי פוטר המרובים והפעילים מאוד גם במחוזותינו, אבל הוא לא, זהו ספר רציני לחלוטין.
למיטב ידיעתי זהו הספר הראשון שהופיע בעברית אי פעם בהוצאה ישראלית גדולה יחסית ומיועד ללמד דת שאיננה היהדות לקהל של ילדים ובני עשרה.ובמקרה הזה דת פגאנית דת הויקה. בעברית אמנם כבר הופיעו ספר אחו או שניים על דת זאת אבל הם נועדו לקוראים המבוגרים.
לדברי המחברת רייבנוולף  דת הויקה היא כיום הדת הגדלה במהירות הגדולה ביותר כיום בארה"ב . סביר להניח שספרים מסוג זה הפונים לקהל הצעיר של בני נוער הנמשכים אחרי כישוף בעקבות ספרי הרי פוטר וכו' עוד יגדיל את מספר המאמינים בה .

ריבנוולף שהיא דמות ידועה בקרב מעריצי דת זאת ושנויה מאוד במחלוקת  מלמדת בספר   את בני הנוער הקוראים הן את עקרונות דת ויקה והן טקסים ולחשים שונים בכישוף. לחשים שבגלל קהל היעד עוסקים בנושאים המעסיקים את בני הגילאים האלה ובראשם לחשים העוסקים באהבה.
דוגמה : לחש כדי לסלק אחת ולתמיד מישהו או מישהי שאינו מפסיק להתקשר לנער או הנערה המכשפים במקרה כזה יש לכתוב על פיסת ניר את שמו של הטרדן אם זה ידוע לציין בפיסה שהאיש אינו מפסיק להטריד אותכם טלפונית ואז להחזיק את הפיסה בנייר וללחוש :
יסוד האדמה אנא מנע מ-( שמו של האיש אם ידוע ) מלהתקשר אלי.
אנא בנה סביבי קיר מגן ,
תן לי את עוצמתך ,
תן לי את הכשף שלך .
כן יהי רצון .
ואחר כך יש להבזיק פלפל מעל שמו של האיש ולהוסיף את תצלומו אם יש אותו יש לחתום את המעטפה ולאמר
מלאך שומר ( שמו של האיש ) ממשיך להתקשר אליי.
ואין לי כל חשק לדבר עימו .
אנא אל תניח לו להתקשר אלי שוב
.
ואחר כך יש להשמיע עוד לחשים שונים בתקווה שזה ירתיע את הטרדן מלהתקשר שוב ושוב .
בספר מובאים עוד לחשים רבים שעוסקים בבעיות של חיי היום יום של הנוער כולם מובאים בלשון פונקציונלית פשוטה ולא שירית .
לדוגמה : יש לחשים לשיפור מצב רוחו של מורה זועם או לחש לבחינות ועוד לחשים מסוג זה לפתרון בעיות מציקות שונות לבני הנוער בחיי היום יום .
הספר כתוב בצורה מושכת ואני בהחלט מעלה על דעתי שבני נוער רבים שיקראו אותו ירצו להפוך למכשפים ולבני דת ויקה פעילים .

גירסת "וולט דיסני " של הפגאניות

הספר השני הוא של מחבר ויקני ידוע מאוד, אולי הידוע מכולם, סקוט קניגהאם שהוא אחד הכותבים הידועים והמוכרים ביותר של תורת אמונה זאת ועל נושאי כישוף בכלל (הוא מוזכר גם ב"מכשפים בני עשרה" ) אם כי הוא גם אחד הכותבים השנויים ביותר במחלוקת בתחומים אלה.

סקוט קנינגהאם

הוא טען ש"ויקה", דת שהייתה דת סודית וחבויה למדי עד השנים האחרונות , צריכה להיפתח הרבה יותר לקהל הרחב. כתוצאה מגישתו של הצגה "פשוטה והמובנת לכל " של כללי הויקה והכישוף בכלל הוא הפך לסופר המצליח והמפורסם ביותר בתחומים אלה ,האיש שרוב העוסקים בתחומים אלה נכנסו אליהם דרכו . אך הוא גם שילם על הצלחתו זאת מחיר כבד. הוא עורר עליו את חמתם של השמרנים בדת זאת שהאשימו אותו שבניסיון למשוך את הקהל הרחב אל הפגאניות הויקאנית הוא יוצר את גירסת "וולט דיסני " של הפגאניות שבה הכל בהיר וטהור ומתעלם לחלוטין מהצדדים האפלים שקיימים גם הם בה. ספרו זה "עוצמת האדמה " הוא דוגמה מושלמת של גישה פשוטה זאת. זהו ספר כישוף למתחילים ואפילו בני נוער יכולים לנצל אותו, ואין כל צורך בגלימות בטקסים ארוכים ומסובכים ובביטויים של לחשים ארוכים כאורך הגלות ושימוש בעשבים קשים להשגה וכו'. יש כאן יותר ממאה כשפים טקסים ושיטות שונות לחיזוי העתיד ,כשפים המבוססים על כוחות הטבע ארבעת האלמנטים האש האוויר המים והאדמה ולצידם סוגים שונים של כשפים כמו כישופי נרות, כישופי מראות, כישופי חבלים כישופי ים וסערה וכשפי צלמים .
כמה מהכשפים היותר מעניינים שאותם מלמד קנינגהאם הם כשפים הקשורים למראות המראות .לדוגמה אם מישהו רוצה ליצור לעצמו מראה חדש ויפה יותר למשל כזה של דוגמנית על יותר עליו בכישוף זה לעמוד מול המראה ( ויש להקפיד על מראה גדולה קוטר 75 סנטימטרים מינימום מזהיר קאנינגהאם ) לבהות בדמות המשתקפת לאור הנרות ולהשמיע את הלחש הנ"ל :

שקופה כקריסטל
באוויר צלולה
עשי את דמותי
טובה ויפה .
( ע' 106 בספר )
ואז באמצעות כוח דמיון יש לבצע את שינויים שונים בגוף להפוך אותו לחלק מקמטים לגדל שרירים וכל שינוי אחר שרוצים לבצע בגוף.יש לחזור על כישוף זה מידי בוקר וערב אם כי המחבר מוסיף בזהירות שיש לגבות אותו בהתעמלות ובאכילה נכונה ו"בכל דבר אחר שיכול לסייע להשיג את המטרה ". האם כישוף כזה יכול לכלול גם הגדלת השדיים? האפשרות לבצע שינוי כזה ללא ניחוח סיליקון בהחלט יכולה להיות מלבבת לנשים שונות אבל המחבר אינו מפרט. נראה שיש לחכות ולראות אם יש תוצאות.
יש בספר גם כישופי צלמיות , פסלונים קטנים בדמות אדם , המזכירים קצת את כישופי הוודו שבהם דוקרים בסיכות בובות של אנשים חיים על מנת להביא להשמדתם , כאן המטרות הן חיוביות יותר.
( כישופים אלה כידוע היו נפוצים מאוד בתקופת התנ"ך שאז צלמיות אלו כונו למשל "טרפים")
.המחבר מתאר בין השאר כישוף להשגת דיאטה באמצעות צלמית . במקרה זה יש לצייר קווי מתאר של הצורה שבה אתה חושק ולאחר מכן למחוק חלק ממנה. מהחבר מסביר שכך אתה מסיר גם חלק מהמשקל שלך ויש לחזור על כך 14 יום ,כאשר הירח מתרוקן ביום ה-14 תמחוק את דמותך העכשווית ותשאיר את הדמות המושלמת . המחבר מוסיף בזהירות שכמובן במהלך זמן זה עליך לאכול נכון ולהתעמל שהרי הקסם דורש סיוע מוחשי.דומה שעל כך אי אפשר להתווכח עימו .
אם בכל אופן הכישוף לא עובד מהר מספיק התחל בו שוב בירח המלא הבא .ההתמד והתמד ובסוף תצליח.

בניגוד ללחשים בספר הקודם שמובאים כמשפטים פונקציונליים בלבד הלחשים כאן מובאים כשירים ממש. אך התרגום של הלחשים מהאנגלית כתוב בצורה ארכאית .  אלו הם שירים בנוסח:

"גבירת זוהר האור
גבירת הליל השחור
חזקי כוחה נבואה
בזה הטקס זו השעה.
( ע' 108 ) .
הלחשים נראים כאילו יצאו מתרגום ארכאי כל שהוא של שירי אימא אווזה לילדים, אבל אני מניח שזה גם הרושם שאותם יוצרים הלחשים המקוריים באנגלית.למי שכתב אותם יהיו אשר יהיו כישוריו בתחום הכישוף, כשרון שירי לא היה לו .

 ( ודווקא יש משוררים מוכשרים שעסקו בכישוף אנשים כמו   ייטס,  יוז , וסילביה פלאט   ולעניות דעתו של כותב שוורת אלה ההיגיון אומר שככל שהעוצמה הספרותית היא גדולה יותר כך צריכה לגדול גם עוצמת הכישוף )

)
נשאלת השאלה האם הרמה השירית הנמוכה של הלחשים לא פוגעת אנושות באפקטיביות שלהם ? ועוד בתרגום ? ובכלל האם לחשים מתורגמים יכולים לפעול ? ואולי כל מי שרוצה יכול לשנות את מילות הכישוף כאוות נפשו ? העניין אינו מוסבר די צרכו אם כי אני חושד שהתשובה היא חיובית .

קאנינגהאם מסכם שכל מי שמשתמש בכישופים האלה מביא לא רק לעזרה לעצמו אלא גם לטיהור העולם מהנזק שאנחנו גורמים לו עם הטכנולוגיות שלנו .וכפי שהוא מעיר רבים מאלוהי הים העתיקים הם כיום נושא לספרים ,פוסידון , איזיס ,ליר….מה שכותבי הספרים הללו לא יודעים הוא שהאלים הללו עדיין חיים, לחישותיהם נשמעות באנחות הים וכוחותיהם גואים ומתמעטים עם הירח .הם ממתינים בציפייה ליום שבו יעלו לגדולה שנית".( ע' 118 )
ומי יודע אולי הסופר חושב שהשימוש בכשפים אלה תורמים להתחזקותם.
והלחשים השונים מיועדים לביצוע מעשי יום יום הם פשוטים .אשר כל אחד יכול לבצעם. אם משהו מהם אכן עובד זאת שאלה אחרת. אף אחד מהלחשים השונים בשני הספרים לא עבד כאשר אני ניסיתי אותם אבל אולי אני לא דוגמה לכלום .
אלו הם ספרים שהם שנויים מאוד במחלוקת בתוך דת הויקה עצמה , אך אני מניח שאחרי קריאתם יהיו יותר אנשים שיעסקו בכישוף ובינם יותר בני נוער מאשר היו לפני הוצאתם לאור בגלל הצורה הפשוטה והנעימה והמושכת שבה הם מציגים את אמנות הכישוף ואת דת הויקה.
מאחר שספרים אלה אינם מנסים ללמד רק כישוף שאינו קשור דווקא לאמונה , אלא גם להציג לקוראים את עקרונות הבסיס של מערכת דתית שלמה, זאת של דת הויקה הפגאנית, אפשר לקרוא להם בשקט : "ספרות מיסיונרית".

 

קישורים רלבנטיים 

שוב ישוב הבעל: על פגאניות בישראל 

      מכשפים בני עשרה

עוצמת האדמה : יסודות המאגיה הטבעית

ביקורת פגאנית על "עוצמת האדמה "

סקוט קנינגהם בויקיפדיה
מידע על סקוט קאנינגהאם

חייו של קאנינגהאם

מחשבות של פגאנית על קאנינגהאם
המחלוקת בויקה עם קאנינגהאם 

סילבר ריונוולף בויקיפדיה

מידע על סילבר ריבנוולף 

 האתר של סילבר ריבנוולף
למה לא אוהבים את סילבר ריבנוולף בויקה 

הזהרה חמורה נגד סילבר ריבנוולף

הבעיה עם סילבר ריבנוולף

פורום כישוף ומאגיה בנאנה

פורום כישוף בתפוז 

כישוף פואטי

 
 
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • מספר 666  On דצמבר 13, 2004 at 8:01 pm

    התגובה המעניינת הזאת לכתבה הופיעה בפורום מאגיה ואני מעתיק אותה כאן כלשונה :
    דרג את ההודעה:

    בתגובה ל: כל מה שרציתם לדעת על כישוף למתחילים (מאת: מספר 666)

    http://www.witchcraft.co.il/whatismagic.htm

    http://israblog.nana.co.il/blogread.asp?blog=24310&blogcode=497830

    לא נראה לי שקראת את המאמר של כרמית או sickbar לפני שכתבת את הביקורת וחבל,לדעתי אלה המקומות להתחיל בהם את המסע להכרת המאגיה,מה גם ששני המאמרים נוגעים באותם דברים שכנראה הפריעו לך בביקורת שהבאת.
    המאמר של כרמית,נוגע באחריות העצומה שאדם(בכל גיל)לוקח על עצמו כשהוא מחליט ללמוד כישוף.היא בפירוש מסבירה ומביאה ציטוט מספרו של אליפז לוי"דוגמה ופולחן של המאגיה הגבוהה" שהמאגיה לא מיועדת לכל אחד,אני בטוחה שאותם אנשים, שמשתעשעים ברעיון לשחק בכישופים או בסיאנים כשלשבת על הברזלים ברחוב ולשרוק ל"כוסיות" כבר לא עושה להם את זה,לא שואלים את עצמם"האם אנו בכוהנים?! האם אנו במלכים?! תראה מה היא כתבה בין השורות בכתובת ענק,זו אישה שמשקיעה שעות על גבי שעות מזמנה הפרטי כדי שחלק מאותם אנשים שמתחילים ללמוד מאגיה יגיעו לאתר שלה ולא לכתות שטן כאלה או אחרות. אם רובנו היינו שואלים את עצמנו בסוף היום "האם התייחסתי היום בכבוד לכל אדם?" ,אם היינו עושים כך,מאגיה או לא,העולם היה נראה אחרת.
    המאמר של sickbar נוגע גם בעניין הנהירה ההמונית למאגיה כ"דרך מגניבה להעביר את הזמן", אותם אלה שבאים בלילה ועוזבים בבוקר בחיפוש אחר התורה הבאה להשתייך אליה. גם אני עשיתי דרך דומה של גישושים,וגם אני באתי בהכרזה לא פעם לחבריי "מצאתי את האמת" "שם אפשר באמת לגדול…בלה בלה בלה" פעם מצאתי ביה"ס רוחני כזה ופעם אחר, אבל לחיות את הקסם בעיני לא בהכרח אומר לעשות קסמי צלמיות,לחיות את הקסם זה אומר לי להיות מודעת לקסם שקיים כל רגע כל שנייה בה אנו חיים,לא להיות פלצנים נפוחי אגו כי גם אנחנו לפעמים לא הכי יפים או חכמים או יודעים המון כמו שהיינו רוצים לחשוב על עצמנו,ואפילו הצניעות אפילו איתה צריך להיות עם אצבע על הדופק,כי גם בצניעות מסתתרת הגאווה,מניסיון אישי אני יכולה להעיד שלא פעם התייפייפתי מאחורי מילים שלא הבנתי בדיוק מה המשמעות האמיתית שלהן,עשיתי את זה ברגעים של חוסר ביטחון,ברגעים שהרגשתי שהנה,עכשיו,אני מרביצה מונולוג של טוב לב,ואחר כך מרגישה גדולת נפש , "שיואו כמה שאני טובת לב" הרגשה כזאת היא הזיוף הכי גדול. המאמר של sickbar ,מתאר את המאג כאדם מודע,רגיש,מלא חמלה,מאושר כי
    הוא נותן נתינה כשהוא יכול לתת ולא כדי לרצות,כי לא מעניין אותו לצאת צודק במצבים חשוב לו להביא עוד זוית של התמונה שאולי לא רואים(היו שני עיוורים שמיששו פיל והתווכחו למה הוא דומה,אחד אחז בזנב והתעקש שהוא דומה למטאטא והשני אחז ברגליו וטען שהוא דומה לגזע עץ=אין "אמת צודקת" וטועה,יש פיסות של אמת בכל מקום) ושוב,מאגיה או לא, תקרא את החיוך שיוצא מבעד לשורות, המרחק בין זה לבין הדברים שנכתבו בשורות שהעלית הוא שמיים ואדמה. גם את עניין הספר של סקוט קאנינגהאם שמוצג בתור ספר מתכונים למכשף המתחיל לא כל כך הבנתי. קראת את הפתיחה של הספר? עד עמוד 12 הספר דן במוסריות במאגיה,בכך שהכוונה מאחורי הכישוף היא היא הקובעת,בזה שנכון,יש "מאגיה שחורה" כמו שיש אנשים שפוגעים באנשים אחרים,המאגיה היא כלי שהאדם ממלא,האדם יקבע במה למלא אותה,או בעצם האדם הוא הכלי והמאגיה היא הדרך לבטא את החיבוק והחיבור בין האדם/הכלי לטבע .
    אני חושבת שהסיבה שאלי אשד לא הצליח לבצע את הלחשים שבספר נעוצה בכך שהמודעות שלו לא מספיק מאומנת,אבל אם ישקיע זמן אני מאמינה שיצליח.
    זה בעצם מנגנון הבטיחות של המאגיה,אם זה היה כל כך קל אז היינו הולכים ברחוב ביום שמש ורואים חבורת ילדים משתעשעים בהטלת ברקים אחד בשני .זו עבודה מאוד קשה ומפרכת להביא את המודעות למצב שבו יש ש ק ט שום מחשבה לא מתרוצצת לה אנה ואנה ורק אז אפשר להתחיל לעבוד עם הדמיות וסמלים,ואני חושבת שכשמגיעים לשלב הזה,שלב שאדם יושב עם עצמו ומתאמן בריכוז ואימון התודעה,הוא הופך להיות אדם שרוצה לעזור "לטהר את העולם מהנזק שאנחנו גורמים לו" http://www.shazam.co.il/forum/viewtopic.php?t=885 שיר מקסים שכתב מתרגם הספר אילן ויילר,וזיכה אותנו בהצצה אל כישרונו הלירי. אני חושבת שלחשים נועדו להיות קצרים,קליטים,מעגליים,קיצביים,כמו מנטרות,משהו שנוכל לומר שוב ושוב וכל פעם נאמר אותו עם יותר ביטחון ויותר תעוזה, אני משערת שלחשים לא נועדו כדי להפגין כישרון לירי אלא כדי לשנות,לעורר תנודות,לעזור למאג להתמקד ולהתרכז,ובכך לזרז את הדבר הרצוי להפוך לדבר המצוי. הרבה אהבה מאיה

    תגובתי : אולי כישוף לא מיועד לכל אחד אבל הספר כישוף לבני עשרה בהחלט מייעד אותו לכל אחד כולל בני נוער שאותם הוא מלמד לחשים בכל נושא אפשרי כעולל הצלחה בבחינות .
    נכון שיש הזהרות שצריך ללמוד ושהלחשים לבדם לא יעזרו אבל תמהני כמה מהקוראים הצעירים יעדיפו להסתפק בלחשים בלבד?.
    אכן לא הצלחתי בלחשים ומי יודע אולי זה בגלל שתודעתי אינה מאומנת מספיק ( עויינת ?מי יודע…) אבל אם כך נשאלת השאלה למה מדענים רבים כל כך לאורך הדורות שחקרו היטב את הנושא לא הצליחו גם הם לבצע את אותם לחשים פשוטים?
    מאוד מוזר.

  • אבגד  On ינואר 25, 2011 at 5:11 pm

    בולשיט

  • שרי  On מרץ 30, 2011 at 11:13 am

    אני כבר הרבה זמן מחפשת מידע בנושא הזה וסוף סוף מישהו כתב על זה בעיברית ,
    תודה (:

  • קארין  On אפריל 10, 2012 at 2:59 pm

    מאמר ארוך ומעניין, המשך כך.

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On יוני 22, 2013 at 6:58 pm

    מאיפה כל הכוחות הללו הגיעו?
    אם יש יוצר לכל הכוחות הללו והוא עושה בראשית והוא העניק ספר והטמין בו סודות
    וכפי שאני מבין מהמאמר שלמה המלך עסק בדברים מהסגנון והוא היה מקורב לבורא והחכם באדם, אז אולי הכישוף שהוא בעצם שימוש בכוחות שנוצרו בעולם הזה, על ידי משהו אחד לא?
    ניתנו לנו כמו הגוף שלנו, לשימוש טוב או רע, ואולי אנחנו צריכים לא לרוץ ולנסות משהו שגם אם יעבוד לא אומר שאנחנו משתמשים בכוח הנכון. הרי אם בורא נתן כוחות לאדם, וזכות בחירה אז ויצר גם סיטרא אחרא בעלי כוחות(אז מה הפואנטה ליצור אותם אם לא בשבילנו שנבחר) נעבוד כוחות כאלו או כאלו? אני אומר לפחות לא נרוץ אלא נחשוב ונחקור לפני.

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On יוני 22, 2013 at 7:10 pm

    דרך אגב, לפי הבנתי זה איסור מוחלט על ידי התורה.

  • יותם  On יולי 26, 2013 at 8:56 am

    שאלה ותוספת.
    אחד למה אתה אומר שדת היהודית לא פתוחה לכישוף? זאת אומרת לא שאני אומר שהיא פתוחה אבל אני לא בטוח שהנצרות יותר אמפטית לגבי זה. הם הרי הרגו בעוון כישוף אלפי אנשים. (שזה די להתנגד לכישוף)

    דבר שני רק מבחינת ספרים שתורגמו לעברית ישנו את סיפרו של אליסטור קרואלי שהוא מכשף די רציני (לא מהוויקה) "ספר החוק" זהו ראיתי אותו לפני כמה זמן בחנות יד שניה וזה די הפתיע אותי.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

הרשמה

קבל כל פוסט חדש ישירות לתיבת הדואר הנכנס.

הצטרפו אל 442 שכבר עוקבים אחריו

%d בלוגרים אהבו את זה: