האישה והציפורים: על "הציפורים של היצ'קוק"

….הציפורים הקטנות יותר היו מתקיפות עכשיו את החלונות . הוא הכיר את הקול העדין של מקוריהן על פני לוחות העץ.
הניצים ,ציפורי הטרף ,התעלמו מן החלונות , הם רכזו את התקפתם על הדלת .
נאט הקשיב לקול העץ המתבקע ותהה כמה מיליוני שנות זיכרון היו אצורים במוחות קטנים אלה ,מאחורי המקורים החובטים והעיניים החודרות שעתה היו מנחות אותם להריסת העולם האנושי בדייקנות ובהתמדה של מכונות "
( קטע מתוך
הסיפור "הציפורים " מאת דפנא דה מוריה ,תורגם לעברית בקובץ "היצ'קוק מגיש : סיפורים לשעות הלילה " בידי נ. בן גליל ) .
בסדרת ספרי "ליבידו " לקולנוע בהוצאת ריסלינג יצא לאור לאחרונה הספר" "הציפורים של היצ'קוק " של החוקרת וההוגה הפמיניסטית השנויה מאוד במחלוקת קמיל פאגליה על סרט האימה המפורסם של אלפרד היצ'קוק "הציפורים".

כל מי שגדל על סרטי קולנוע בשנות ה-40 החמישים השישים ואפילו השבעים והשמונים מכיר את המונח "סרט של אלפרד היצ'קוק" כשם נרדף לסרטי מתח. וכאשר נאלצים לבחור מבין עשרות הסרטים מפורסמים שיצר במאי זה הבחירה מצטמצמת לרוב לשתי דוגמאות בולטות מרשימות ומפורסמות במיוחד , שני סרטים שאותם עשה הבמאי בזה אחרי זה "פסיכו "( 1961) על רוצח סידרתי מטורף , ו"הציפורים " ( 1963). סרטים שכל אחד מהם השאיר את חותמו על דורות שלמים וכל אחד מהם יצר ז'אנר שלם של סרטי אימה.
"הציפורים " עוסק בהתקפות הרצחניות והבלתי צפויות ומובנות של המוני ציפורים ממיגוון של מינים על תושבי ישוב קטן ושליו לחוף הים בקליפורניה , התקפות שמתלוות להופעתה הפתאומית באותה מידה של אישה יפה ( טיפי הדרן ) מהעיר הגדולה והמושחתת לוס אנג'לס ש"שמה את עינה" על גיבור הסרט האמיץ והגברי והחיובי ( רוד טיילור ) ו"רודפת אחריו " כמעין "סמנטה " מסדרת הטלוויזיה  "סקס והעיר הגדולה " בנוסח  ראשית שנות השישים.
הסרט הסתיים עם הציפורים בשליטה מוחלטת על הכל בעיירה וככל הנראה לאחר הרג המוני של תושביה אבל מסיבות לא ברורות הן נותנות ל"גיבורים " לברוח אל החופש כל עוד רוחם בם. אבל דוחות מגיעים על התקפות נוספות גם בעולם החיצוני.
סרט זה היה אולי ראשון מסוגו בז'אנר "נקמת הטבע בבני האדם " שמאז הפך לבולט מאוד בקולנוע האמריקני שבמרכזו עמד הנושא של ישוב שלויו שמותקף לפתע בידי זעם לא אנושי ורצחני של "כוחות הטבע " לרוב בעלי חיים ( עכבישים , עכברושים , נמלים ובפרודיות אפילו ארנבות ועגבניות !) שגודלים למימדים עצומים כתוצאה מהתערבות של האדם בסדר הבריאה התערבות שאפשר רק להתחרט עליה כאשר יצורים אלה מתחילים לתקוף את יוצריהם ומאיימים להכחידם כראוי להם. בסרטים אלה מודגשת היטב השבירות של שליטת האדם על הטבע שבירות שהחלו לשים עליה דגש בסרט "הציפורים " ושכיום אנו מרגישים אותה היטב על בשרינו עם התחממות כדור הארץ שנראית כהתגשמות של נבואות הזעם בסרטים אלה.המסר של הסרטים האלה היה למין האנושי היה את הזמן שלו כמו לדינוזאורים אבל הוא הרס הכל וכעת משהו אחר עומד להשתלט על הכל .
הסרט לא הסביר מה היה מקור ההתקפות זאת בניגוד לסיפור שעליו התבסס של סופרת המתח והרומנים ההיסטוריים הידועה דפנה דה מוריה  ( שפורסם לראשונה ב-1952 ותורגם לעברית לראשונה בקובץ סיפורי אימה שבעריכת היצ'קוק "סיפורים לשעות הלילה ") שהיה מצמרר ומזעזע הרבה יותר מן הסרט , ולאמיתו של דבר פרט לרעיון המרכזי שונה ממנו לגמרי בסיפור העלילה. הסיפור של דה -מוריה תיאר התקפה מאורגנת של הציפורים כנגד המין האנושי התקפה שמעמידה בסימן שאלה את המשך קיום התרבות האנושית .

.מהסיפור ברור היה שהן עומדות להכחיד את המין האנושי כולו כנקמה על הדרך שזה טיפל בעולם.

התסריטאי של היצ'קוק סופר המתח ידוע בפני עצמו , איבן הנטר  שינה לגמרי את סיפור העלילה והפך אותו לרומנטי יותר ומבעית פחות.
יש שרואים בסרט זה את סרטו הגדול האחרון של היצ'קוק ויש שרואים בו את סרטו הגדול ביותר ( ועל כך יש ויכוח גדול עם תומכי "פסיכו ") .. כך או כך הוא הפך ליצירה קלאסית .

Poster of the movie The Birds II.jpg
ב-1992 נעשה לסרט זה מעין סרט המשך טלוויזיוני :"  הציפורים 2  שבו הופיעה טיפי הדרן בתפקיד קטן אך סרט זה רק היציג את הסיפור הבסיסי  מחדש ולא הוסיף לו דבר והוא נחשב לסרט גרוע ביותר .
בספרה קאמיל פגאליה מנתחת את הסרט תמונה אחרי תמונה , ומתארת בפירוט את הליכי יצירתו .
היא מספרת בספר שהעניין של היצ'קוק בסיפור התעורר לאחר ששמע על מקרה אמיתי שאירע בדרום קליפורניה כאשר אלפי שחפים התרסקו על החוף ובעיר בצפון קליפורניה וגרמו נזק עצום לרכוש ואף פצעו אנשים..
אך מה בדיוק הייתה כוונתו של היצ'קוק ביצירת הסרט ? עד כה מקובל היה לראות בסרט זה מעין "משל " על נקמת הטבע בבני האדם הסוררים ( וכך הוא ללא ספק סיפור האימה המקורי של דה מוריה ).
אבל פאגליה , שהיא מבקרת ותיאורטיקנית פמיניסטית ידועה מאוד  שמבטאת סוג יוצא דופן ולחלוטין לא שגרתי של פמיניזם השואב השראה מהמיניות ומעוצמתה של האישה ( בנוסח זינה הנסיכה הלוחמת מסדרת הטלוויזיה הזמרת מאדונה, וסמנתה מ"סקס והעיר הגדולה " ) מציעה בספרה שבו היא מנתחת את הסרט את הפקתו ואת תכניו בפרטי פרטים פרשנות שונה מאוד מכל מה שהיה מקובל עד כה . לדעתה הסרט "הציפורים" עוסק כל כולו בפחד של הזכרים מהאישה היפה הבוטחת בעצמה שהיא סוג של פמיניסטית מוקדמת שאיננה מהססת לחזר אחרי הגיבור הגברי בניגוד לכל מוסכמה ומכוח הנשי באופן כללי שמסומל בסרט בידי הציפורים .
בסרט אחת הדמויות מאשימה את הגיבורה היפה שהיא האשמה בהתקפות ,ודומה שהמבקרת קאמיל פאנליה מסכימה עם טענות אלה בכך שהיא רואה בהתקפות אתגר "נשי" רב עוצמה על שליטת הגבר הפטריארכלי בחברה.
מעניין האם פאגליה מודעת לכך שתפיסה זו הרואה באישה את מקור ההתקפות של "הטבע " והציפורים (אימא אדמה ? ) על הסמכות הפטריארכלית של הגבר מתאימה מאוד לטענות האיסלאם הקיצוני כיום כנגד הפמיניזם ?
פאנליה מספרת בפרטי פרטים על הסרט כיצד היצ'קוק עצמו חשק מינית בכוכבת היפה שלו הדרן כבסיס וכחיזוק לתזה שלה על הסרט כמשל לפחד הגבר ( המוצדק ) מהפמיניזם. אנחנו למדים מהספר פרטים מעניינים שונים כמו העובדה שכוכבת הדרן הקימה שנים לאחר מכן שמורת חיות בקליפורניה  בשם "שאמבלה " שהפכה למקום מקלט לעשרות אריות וטיגריסים.מסקנתה של פאגליה היא שזאת הייתה תגובתה של הדרן לאתגרים השונים שהציב בפניה היצ'קוק בסרט "הציפורים " ובסרטים אחרים ודרכה "להגיד לו את המילה האחרונה". .

אולם הקורא יוצא מהספר בהרגשה שהניתוח של פאגליה את הסרט תואם יותר מידי את תחומי העניין של הפמיניזם כיום ובראש ובראשונה הפמיניזם הקיצוני מבית מדרשה של פאגליה ,שהוא שונה מאוד מהפמיניזם המקובל ולא דווקא את אלה של היצ'קוק בראשית שנות השישים . סביר להניח שבעוד כמה שנים כאשר המשבר האקולוגי בכדור הארץ ילך ויתחזק תשכח הפרשנות הפמיניסטית של פאגליה שהיא כה מתאימה לנושאי השיח האקדמאי והפמיניסטי הקיצוני של סוף המאה העשרים ותתבצע חזרה לפרשנות "האקולוגית " של הסרט כמשל על "נקמת הטבע באדם". .

בובת ברבי בדמות טיפי הדרן עם הציפורים…
ראו עוד :

הכל על הציפורים

ההשראה ל"הציפורים "

קאמיל פאגליה ב"אייל הקורא " : חלק א'

קאמיל פאגליה ב"אייל הקורא " : חלק ב'

קאמיל פאגליה וסופר הסאדו מאזו ג'ון נורמאן

"פסיכו " סרט האימה המפורסם האחר של היצ'קוק

קובץ סיפורי האימה של אלפרד היצ'קוק " סיפורים לשעות הלילה" .כולל תירגום מוקדם לעברית של "הציפורים".

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • morcarmon  On אפריל 9, 2004 at 1:08 pm

    למתקפת הציפורים מלבד האקולוגית והפמיניסטית. ישנה למשל תאוריה מטרנליסטית הרואה בציפורים סימבול ליחסים המעוותים בתוך המשפחה, כשאמו של מיץ' מקנאה לאהובותיו ומנסה לשמור אותו לעצמו. תאוריה אחרת מדברת על הציפורים כאיום הומוסקסואלי שתוקף דווקא ילדים, המבטא את הפחד החברתי מפני זוגיות שאינה מביאה לפריון. בנוסף לתאוריות אלו ואחרות, ישנה טענה שריבוי ההסברים האפשריים להופעתן האלימה והפתאומית של הציפורים בא דווקא לשלול את האפשרות לתת להן הסבר קוגניטיבי, כך שכוחן של הציפורים הוא בבלתי-מוסבר.

  • אלי 666  On אפריל 9, 2004 at 4:19 pm

    ואגב לא את כל הפרשנויות האלה אני מכיר.
    בכל אופן זה נכון לגבי הסרט אבל לא לגבי סיפור המקור ( המפחיד הרבה יותר) , ששם יש רק פרשנות אחת למעשי הציפורים והיא התקפת נקמה של הטבע על האדם.

  • אולימפיה  On אפריל 9, 2004 at 6:33 pm

    אם אינני טועה, בסלנג הבריטי מכונה האשה "ציפור", כך שלמעשה שם הסרט
    "the birds"
    הוא "הנשים"…

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: