יהדות = סקרנות : אלוף הראבן היהדות והאלילות.

לדעת שאיננו יודעים / אלוף הראבן

לאחרונה יצא לאור בהוצאת "ידיעות אחרונות"  ספרו של אלוף הראבן "לדעת שאיננו יודעים " ספר יוצא דופן שבו הוא מציע משמעות חדשה ורדיקלית ליהדות, כאמונה שמבטאת את הסקרנות והחיפוש שאינו נפסק לעולם  לעומת הפאגאניות שמבטאת את השאננות וחוסר הסקרנות הטמונים באדם.
אלוף הראבן הוא אחד ההוגים והפרשניים הפוליטיים והבטחוניים הנחשבים ביותר בישראל , ובנוסף הוא בעלה של הסופרת המנוחה שולמית הראבן ואביה של הסופרת גיל הראבן . הוא פעל במשך שנים כאיש חיל המודיעין, המוסד מנהל מחלקת ההסברה במשרד החוץ לשעבר וכמי שהיה מנהל מכון שילוח באונ' תל אביב ועמית בכיר ביותר במכון ואן ליר בירושלים שם היה אחראי לעריכה של קבצי מאמרים מעמיקים רבים שדנו בעתיד המדינה וכיצד צריכה להיות דמותה לעתיד לבוא , ספרים כמו " האם קשה להיות ישראלי ? ( 1983 ) "ישראל לקראת המאה ה-21 : חזון ויעדים ( 1984 ).

ישראל לקראת המאה ה 21 / אלוף הראבן

נושא שמעסיק אותו מאוד   הוא עתיד יחסינו עם הפלסטינאים ושאר הערבים  שעליו ערך קבצי מאמרים כמו "אם יכון שלום :סיכויים וסיכונים " ( 1978 ) "היש פתרון לבעיה הפלסטינאית : עמדות ישראליות " ( 1982) " עוד מלחמה או לקראת שלום" בדרך לשנת 2000 " ( 1988) וכן כתב את הספר "כורח הבחירה : בעיות אסטרטגיות בדור השני למדינת ישראל" ( 1980)  ספר שהוא אחד המקיפים והמעמיקים ביותר מסוגו .
נושא נוסף שמעסיק אותו ביותר הוא כבוד האדם שבו הוא עוסק כיום כראש תוכנית כבוד האדם   בעמותת סיכוי ועל נושא זה פירסם לאחרונה עבור המכון הישראלי לדמוקרטיה את החוברת "האומנם מדינת כבוד האדם " ( 2003) שמבקר קשות את מדיניותה של ישראל בתחום זה.

אבל ספרו החדש ( שהוא לאמיתו של דבר אסופה של מאמרים חדשים וישנים מהם גם מלפני עשרים שנה שנערכו מחדש ) הוא לכאורה לפחות עוסק בנושאים רחוקים מאוד מכל אלה , הראבן נותן כאן מעין ניתוח פרשני מקורי עמוק מאוד משלו ליהדות ומנסה להסבירה כדת שמטרתה היא לגלות ולהבין גם את מה שמראש מוגדר כבלתי ניתן לגילוי ולהבנה, את האלוהות .כיום כאשר יש נתק עצום כל כך בין דתיים לחילוניים ביהדות וחלק לא קטן של החילוניים יודעים הרבה יותר על דתות המזרח הרחוק מאשר הם יודעים על ומבינים ביהדות זהו ניסיון מקורי ויוצא דופן מפרי עטו של הוגה חילוני מובהק . וזהו כבר ספרו השלישי בנושא לפני כן פירסם את "פנים אל פנים : שיחות חילוניות בין משה ואלוהים " ( 1991) ואת "אהיה אשר אהיה : מדרש פליאה לאדם השואל מהו להיות אדם " ( 2001) . בכל הספרים האלה ביטא הבנה מיוחדת מאוד ומקורית מאוד של היהדות כאמונה של אלה הצמאים לדעת ולהבין על כל מה שזר ושונה ולעולם אינם מסתפקים במה שיש להם.
אלא שקריאה מפורטת בספרו האחרון מראה שלמרות כל ריחוקו כביכול מהנושאים שמעסיקים את הראבן ואותנו כאן ועכשיו של יחסי יהודים וערביים,כבוד האדם ודמותה ועתידה של המדינה גם הם אינם רחוקים באמת מפני השטח .

לצד הפרשנות התיאולוגית החדשנית והמעמיקה על היהדות הספר כולל גם נושאים שלכאורה אינם קשורים כלל כולל ניתוחים של כשלים שונים בתולדות מדיניות ממשלת ישראל פרשת "עסק הביש " משנות החמישים מלחמת יום הכיפורים ומלחמת לבנון שלושה משברים שהראו באור קשה ביותר את יכולת קבלת ההחלטות של האנשים בדרגים הבכירים . הדבר המשותף לכולם הוא לדעת הראבן הכשל של התמודדות דרגים אלה עם הבלתי ידוע והבלתי מוכר להם , הנושא שמעסיק אותו כל חייו הן בהתמודדותו עם בעיית יחסינו עם הערבים ועתיד המדינה והן בהבנתו את היהדות .
דומה שהדבר שמעסיק יותר מכל את מר הראבן , הוא חוסר הסקרנות שהוא מאבחן כיום בחברה הישראלית לגבי האחר והשונה .

להלן ראיון עם אלוף הראבן :

א.א. : מר הראבן ספרך החדש כמו גם השניים שקדמו לו הם בהחלט שונים מאוד מהתחומים שבהם אתה עוסק בדרך כלל של פוליטיקה ויחסי יהודים ערביים. האם יש בכל זאת נקודת חיבור בין התחומים ?

 

אלוף הראבן

הראבן : לאמיתו של דבר עד כמה שהם נראים כבלתי מתחברים יש המשכיות והשקה בין נושאים אלה שבהם אני עוסק במקביל מזה שנים רבות . במהלך השנים הנושא המרכזי שעסקתי בו בכל תפקידי היה מה אנו יודעים ומה אנחנו לא יודעים על הצד השני הערבים ומה אנחנו יודעים על עצמנו וזהו גם הנושא שבו אני עוסק בפרשנויות אלה על האמונה היהודית .
כל העניין שלי ביהדות החל במשרד החוץ כראש מחלקת ההסברה. שם היה עלי להסביר את ישראל והיהדות שעומדת בבסיסה לעולם הרחב ושם שאלתי את עצמי כתוצאה מניסיונות הסברה אלה מה המשמעות העמוקה של היהדות.
א.א. : והיגעת לתשובה בנושא ?
הראבן : בהדרגה הגעתי לתפיסה שיהדות זו לא רק דת. היהדות היא גם ואולי בראש ובראשונה דרך לדעת, והיסוד העמוק שלה הוא להתמודד עם האל . לדעתי המשמעות העמוקה ביותר של היהדות היא " דירשוני וחי " כלומר יש צורך לחפש כל הזמן ולחקור כל הזמן אף פעם לא לשבת על המוגמר . עבודת האלילים האמיתית בעיני היא שביעות הרצון העצמית , האמונה שאתה יודע הכל ואין צורך להמשיך הלאה ולבדוק עוד . הדעת היא שלילת האלילות. לדעת שהכל ארעי, פתוח למדרש וניתן להפרכה או לתיקון. בתפיסה הפשטנית אלילות זה כשאתה עושה פסל ממש או תמונה וסוגד לו , בעוד שבמציאות העמוקה האלילים הם בתוך האדם עצמו ולא מחוצה לו . ערך הדעת הוא לדעתי אחד הערכים המרכזיים של היהדות .ואחת הבעיות הגדולות כיום בישראל היא שאנשים רבים שוב אינם מנסים לדעת יותר על הזר השונה והאחר ולכבד את מה שאינם יודעים ומכירים על ידי ניסיון לדעת עליו יותר. כפי שאירע בשלוש הפרשיות שאותן אני מתאר בספר כאשר אנשי צבא ופוליטיקאים נתנו לעצמם להשתעבד לאלילים של שביעות הרצון העצמית והאדישות לאחרים ולשונים.

 

כבוד האדם או השפלתו - מתח כבוד האדם בישראל / אלוף הראבן
א.א : מה עושה עמותת סיכוי שאתה חבר בולט בה ?
הראבן :עמותת סיכוי עוסקת בקידום שוויון אזרחי לערבים בישראל. אני מוביל שם את פרוייקט כבוד האדם שבעיני הוא ערך מוביל וגם ביהדות מראשיתה . כבוד האדם זה גם לנסות להכיר את האחר והשונה כאדם .
אנחנו היצענו למערכת החינוך את פרוייקט "כבד את השונה" שפעל במשך שנתיים. היום כבר אין יותר במערכת החינוך נושא שנתי מסוג זה .
התפיסה שלנו היא שאין להטיף שיש לעשות כך וכך אלא יש צורך לפעול בנושא ללא הרף במבחן המעשה היום יומי .
א.א. : ואיך אתם מיישמים את רעיונותיכם ?
הראבן : הכלי העיקרי שלנו זה צוות של יועצים אירגוניים שפיתחו שיטה שמופעלת באירגונים
ובמוסדות לימודיים שונים ובכלל זה בצה"ל, ולפיה כל המשתתפים בתהליך עוברים בירור מפורט ביותר של כבוד האדם  בחייהם שלהם בכיתתם ביחידתם וכו' מתי כיבדו אותם ,למה כיבדו אותם וכו'. אל התהליך הזה מתלווים שאלוני משוב כדי לראות אם אכן חלה תמורה בעקבות התהליך
א.א. : היו לכם הצלחות בעקבות שיטה זאת בחיזוק כבוד האדם?
הראבן : היו לנו הרבה הצלחות בהרבה כיוונים. וכעת צה"ל רוצה שנעבור בכל קורסי המפקדים
אנחנו אפילו עברנו כעת ללמד את שיטותינו בחו"ל במערכת החינוך בסרביה שביקשה לשנות את האקלים שנשאר מתקופה הקומוניסטית ולהפוך אותו ליותר פתוח ודמוקרטי. יועצינו היו בסרביה והעבירו הרצאות לשורה של סוכני שינוי מורים וכו' .
א.א. : קיבלת תגובות על הספרים מאנשים דתיים ?
הראבן : את ההערכה הגדולה ביותר על הספרים קיבלתי דווקא מדתיים כי הם מכירים את המקורות שעליהם מתבססים הספרים בניגוד לחילוניים שמצאו אותם קשים למדי להתמודדות .
א.א. : בספריך אתה מנסה ליצור יהדות מזן חדש שונה מזה שקיים כיום ?
הראבן : אולי דווקא כן, בכל אופן להציע פרשנות שונה מהפרשנות המסורתית המקובלת שלדעתי שוב אינה מותאמת לתנאים החדשים והמשתנים . 

הוסף לסל את פנים אל פנים - שיחות חילוניות בין משה ואלהים / אלוף הראבן

 

קישורים רלבנטיים

"לדעת שאיננו יודעים "מאת הראבן

אהיה אשר אהיה :מדרש פליאה

 

אלוף הראבן בויקיפדיה

האומנם מדינת כבוד האדם ?

האומנם מדינה יהודית ?    : מאמר מאת הראבן

 

עמותת סיכוי

 

 

כבוד האדם או השפלתו?:ספר בעריכת הראבן

שולמית הראבן

אהיה אשר אהיה - מדרש פליאה לאדם השו / אלוף הראבן

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • מירב  On דצמבר 3, 2004 at 4:35 pm

    תדר יותר גבוה מהשלולית הפוליטית הנוכחית
    ראיה רוחנית עם רגליים על הקרקע
    אני רוצה להכיר את האיש הזה
    תודה על מילארד הקישורים הרלוונטיים, יש לי חומר קריאה לשבת רגע אחרי שהדלקתי נרות שבת לראשונה בחיי
    דור רביעי של כופרים שכמוני (לפחות ממה שאני יודעת….)
    שבת שלום

  • Houston  On אוגוסט 24, 2014 at 3:12 am

    Rauenzahn says Anne Arundel has been using it for
    five years, Prince George's for one or two, and Baltimore City is starting
    this year along with Baltimore County. A camera or cameras
    that are mounted in an obscure place that has good vision of
    the surrounding area record movements. With continued technological advancements, there is no reason not to look into additional security.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: