נווד בין הכוכבים

(הופיע באתר האגודה למדע בדיוני תחת השם "הסאגה של דומארסט ")

חלק ניכר וניתן אף לאמר מכריע של ספרי המדע הבדיוני והפנטזיה בשנים האחרונות הם חלק מסדרות שבהם על מנת שהקורא יבין ויהנה באמת מהעלילה עליו לקרוא מיספר ניכר למדי של ספרים , וגם כשהוא מגיע ל"סוף" עדיין אין זה בטוח כלל וכלל שאכן כול המיסתורין ו":הסודות" שבעלילה הוסברו עד תומן לעיתים קרובות הסופר ימנע להסבירם כדי להשאיר מקום לסדרת המשך נוספת ומשאיר כך במכוון את הקוראים ( או הצופים כמו במקרה של סדרת הטלביזיה "בבילון 5" ) מתוסכלים.
דוגמה קיצונית לכך ניתן למצוא באחד מסדרות המדע הבדיוני הארוכות ביותר של כל הזמנים " דומארסט של טרה" מאת הסופר הבריטי ה. ס. תאב.

אדוין צ'רלס תאב ,סופר מדע בדיוני בריטי.

זאת היא סדרה שהיא יוצאת דופן מסיבה אחת אם כי איננה ידועה ביותר כשלעצמה ( חוץ מלכמה מאות אלפי חובבי מדע בדיוני "שרופים " ברחבי העולם ) היא שימשה כמקור ההשראה לאחד ממשחקי התפקידים המפורסמים ביותר, אולי המפורסם ביותר בתחום המדע הבדיוני , TRAVELLER .

תאב היה סופר מדע בידיוני פורה ביותר שחיבר מאות ספרים וסיפורים בשנות החמישים והשישים , אך פרט לכמה יודעי ח"ן בקרב החובבים הבריטיים של המדע הבידיוני רק מעטים שמעו עליו .

תוצאת תמונה עבור גרגורי קרן

תוצאת תמונה עבור גרגורי קרן

לפירסום מועט זכתה סידרה שלו משנות השבעים על עלילותיו של סוכן חשאי בעתיד בשם "קפטין קנדי " שנאבק בשירות כדור הארץ בכוחות הרשע בפינות נידחות ומסוכנות שונות של הגלקסיה שאותה פירסם תחחת שם העט "גרגורי קרן " סדרה זאת זכתה אגב להצלחה כה גדולה בגרמניה תחת  השם "קומנדר סקוט " שהופיעו שם ספרים שונים בסדרה זאת שניכתבו בידי סופרים גרמניים מקומיים ולא בידי תאב. . אך גם כאן לא היה שום דבר שחרג מהממוצע.
שניים מספרי סדרה זאת " עבדים בחלל " ו"כוכב המורדים " תורגמו לעברית בהוצאת רמדור, ספריו היחידים של תאב שתורגמו לעברית .

תוצאת תמונה עבור גרגורי קרן

פרט לכך  הוא חיבר עיבודים ספרותיים שונים לספרי סדרת הטלוויזיה המדעית הבדיונית הידועה "חלל 1999"  זוהי סדרה בריטית  משנות ה-70 שמספרת מה שקורה בשנת 1999 כאשר הירח ניתק כתוצאה מהתפוצצות חומרים גרעיניים שאוכסנו עליו ממסלולו סביב כדור הארץ ויוצא למסע אינסופי במהירות ה גבוהה ממהירות האור , בחלל לגלקסיות רחוקות. על הירח נמצאים אנשי צוות בסיס הירח אלפה והם נאלצים להתמודד בכל פרק בחייזרים מפחידים ומדהימים בעלי כוחות על ומצליחים לשרוד איך שהוא לפרק הבא.
תאב חיבר עיבודים לפרקי הסדרה וגם כמה רומנים מקוריים המבוססים עליה.

כולל ספר מסיים שבו אנשי הצוות האלפה מוצאים לבסוף עולם להתיישב עליו ולגדל בו ילדים.  בסדרה המקורית בטלוויזיה  שהסתיימה אחרי שני עונות בלבד הם פשוט המשיכו במסעם האינסופי ללא סיום ברור .

הסאגה של דומארסט

 

רק ב-1967  אחרי שנים רבות של פעילות כסופר פורה הצליח תאב לחרוג מהאפרוריות והאלמוניות המוחלטת כאשר החל לפרסם ספרים בסידרה "דומרסט של טרה". סידרה זאת עסקה בעלילותיו של "נווד חלל" בעתיד הרחוק שבו בני האדם מפוזרים על פני מאות אלפי עולמות בגלקסיה, כול אחד מהם עם התרבות הייחודית שלו והמשטר הייחודי לו אם כי הנורמה הייתה לרוב אצולה פאודלית. . בעתיד רחוק זה כוכב הלכת המקורי של המין האנושי כדור הארץ נשכח לחלוטין ואנשים אף מטילים ספק בעצם קיומו של עולם בית משותף לכלל המין האנושי.

אסימוב עשה כידוע מטעמים מרעיון מקביל בסדרת "המוסד" שלו ,  וכך עשתה גם סדרת המדע הבדיוני הטלוויזיונית " כוכב הקרב גלקטיקה " אך היה זה שנים לאחר שתאב החל לפרסם את ספרי הסדרה שלו.


גיבור הסידרה , ארל דומראסט הוא אדם שנולד על כדור הארץ , עולם המתואר כעולם פרימיטיבי שהחיים בו קשים ביותר .בילדותו הוא נלקח בידי ספינה שהיגיעה איךשהוא לכדור הארץ אל לב הגלקסיה, שם הוא חי חיים קשים ביותר של נווד וכעת מחפש את הדרך חזרה לעולמו. אך לתדהמתו הוא מגלה שהמסע חזרה הוא קשה יותר ממה שחשב שכן בשום מקום בכול הספריות ומאגרי המידע של הגלקסיה אין שום פרט שיצביע היכן נמצע אותו כדור הארץ. .

וכך הסדרה לאורך 32 הכרכים שלה מתארת את מסעו האובססיבי של הגיבור בחיפוש אחר כול פיסת מידע שתוכל להראות את הדרך לכדור הארץ האבוד אם כי למה הוא בעצם כל כך רוצה למצוא את כדור הארץ שמהתיאורים הקצרים שלו והתמיד חוזרים על עצמם נראה כעולם מאוד לא נעים בלשון המעטה , אין זה ברור כל כך , תאב מסביר שכדור הארץ הוא הבית ומשאיר זאת  בכך.

חיפוש מביא את הגיבור לעשרות עולמות אקזוטיים ומפחידים שם הוא פוגש עשרות נערות אקזוטיות ויפיפיות שמתאהבות כמובן בגיבור ( ולרוב מתות בצורות שונות ומשונות בסוף הספר ) . לאורך המסע והסדרה מתמודד הגיבור דומראסט שוב ושוב באירגון אדיר כוח של סיבורגים " הסייברים " שמקום מרכזו הוא בילתי ידוע, שמהם גנב את האמצעי להשיג חיי אלמוות ןעכתוצאה הופך לאובייקט של חיפוש אובססיבי בידיהם אחריו. , הוא נתקל שוב ושוב באירגון של נזירים שגם מרכזם הוא בילתי ידוע , כמו גם בכת בשם "האנשים המקוריים" שכדור הארץ הוא נושא פולחן עבורה אך נחושה בדעתה להשמיד את כול מי שינסה לגלות את מיקומו של כוכב הקודש וכו' וכו' בנוסף למיגוון אדיר של נבלים ורשעים שעל כולם הוא גובר בסוף כול ספר הודות למזלו הטוב שכלו ומהירותו הכמעט על אנושית ( עוד נושא שאינו מוסבר כלל בסדרה ).

הסדרה זכתה להצלחה רבה בקרב חובבי המדע הבידיוני שקראו  אותה בשקיקה ואפילו בקרב מבקרי המדע הבדיוני שראו אותה כאחת מהסדרות הטובות והאיכותיות מסוגה בין כלל סדרות ההרפתקאות המתמשכות . הסופר תאב זכה לראשונה להצלחה ולפרסום וכך הוא החל לכתוב עוד ועוד מספרי הסדרה שרצה באופן רצוף במשך לא פחות מ-17 שנה.

אך כמובן כדי שהעניין בסדרה ימשך חייב היה תאב להימנע מלפתור את השאלות העומדות במרכזה : היכן נמצא אחרי הכול כדור הארץ? מדוע הוא "נמחק" מהזיכרון האנושי ? מי עומד מאחורי מחיקה זאת ? מה מתרחש שם בהווה של הסדרה? מהו סודם של האירגונים שעימם מתמדד דומארסט ספר אחרי ספר והיכן נמצא מרכזם הסודי ?

שאלות אלה ורבות אחרות לא זכו לכול תשובה שהיא אם כי תאב היקפיד לפזר רמזים מגרים עבור הקוראים "המכורים " של הסידרה שהיו כבר מתוחים לדעת כייצד יסתיים מסע החיפוש הארוך של הגיבור דומארסט.

ב-1985 פורסם הספר מספר 31 בסידרה THE TEMPLE OF TRUTH שבו היגיעה הסידרה למעשה לקיצה שכן ההוצאה החליטה להפסיק אותה . הקוראים ציפו שבספר זה יגיע בסופו של דבר המסע לקיצו ודומרסט יחזור לבסוף למכורתו. אך הציפיה הסתיימה באכזבה שכן גם הפעם ההרפתקה התרחשה על עוד כוכב לכת אקזוטי ואם כי בסופו של דבר הגיבור גילה מפה "אמיתית " של מיקומו של כדור הארץ , מעבר לכך לא היגיעה הסדרה לכול סיום שהוא וכמו שידעו כבר קוראים נאמנים ומאוכזבים של הסדרה , גם גילוי זה לא אמר למעשה ולא כלום שכן פעם אחרי פעם במהלך הסדרה גילה דומארסט את "המיקום האמיתי " של כדור הארץ שתמיד התגלה כמשהו אחר לחלוטין….

 רק 12 שנה מאוחר יותר ב1997 פירסם תאב את מה שאמור היה להיות הספר האחרון ה"אמיתי" בסדרה " THE RETURN, שבו מגיע דומארסט לבסוף לכדור הארץ ומגלה (הפתעה הפתעה) שהוא מרכזם הסודי של אנשי ארגון הסייברים ושל ( הפתעה הפתעה ) ארגון הנזירים המוזר שבו פוגש הגיבור ספר אחרי ספר. אך שוב איכזב הסופר את הקוראים שכן הסיפור הסתיים ברגע שבו דורכת כף רגלו של הגיבור על אדמת כדור הארץ !

מעבר לכך לא ניפתרה אף לא אחת מהשאלות הרבות שהועלו במהלך הסידרה.

תאב במסתבר חשב שיש עוד מקום להמשכים נוספים ( דובר על לא פחות מחמישה ספרי המשך נוספים ) שבהם ( אולי) הוא יפתור את השאלות האלה , אך לחובבים רבים זה היה מספיק. הם עקבו בכסיסת צפורניים אחרי עלילות הגיבור לאורך 32 כרכים בציפייה מתוחה לתשובות שלא היגיעו מעולם אם כי תמיד היה דומה שהם רק מעבר לפינה. הם חשו תסכול עמוק והחליטו "עד כאן !". . ספרים נוספים לא הופיעו מאז וספק רב עם יופיעו בעתיד.אבל תאב ממשיך לפרסם סיפורים קצרים על עלילות הנווד הניצחי והפעם במסורת ה"הקדמות " שהפכו לאנדמיות במד"ב בסדרות כמו "מלחמת הכוכבים " ו"מסע בין כוכבים " ומתארות "מה אירע קודם לכן " הוא מתאר את עלילות דומארסט כילד .

בכך אופן ניתן לטעון שהדרך היא הרבה יותר מעניינת מהמטרה וסביר להניח שהציפיות שאותם יצר תאב ברמזים המסתוריים השונים שאותם פיזר לאורך שנים כה רבות היו מתאכזבות מכול תשובה שאותה היה נותן לבסוף .
מעבר לכך סביר להניח שגיבור כמו ארל דומרסט לאחר שהיגיע לבסוף לכדור הארץ היה מוצא אותו כמקום מאכזב מאוד בהשוואה לעולמות המקסימים שאותם ביקר במהלך ספרי הסדרה והוא היה מעדיף לחזור אל הכוכבים.
הסדרה היגיעה לבסוף לסיומה אך  לא לפני ששימשה כמקור ההשראה לסדרת משחקי התפקידים המדעית הבדיונית הראשונה מאריכת הימים והמפורסמת מכולם TRAVELLER .

סדרה זאת שנוצרה לראשונה באמצע שנות השבעים קיימת עד היום במאות גרסאות שונות .  היא התנהלה תחילה ביקום של דומארסט וגיבוריו היו נוודים מסוגו של דומארסט שנעו בספינות מוקפאים ב"זמן מהיר " ו"בזמן איטי " וכו' ( כל זאת בלי לתת כל קרדיט ברור  לסדרת המקור וליוצרה ). אך כיום היא כבר התפתחה כל כך והפכה לכל כך מפורטת ומסובכת עם מגוון עצום של גזעים חיזריים שאינם קיימים כלל בסדרת הספרים ואימפריות גלקטיות וכו' שקשה כבר להכיר בה את האלמנטים המקוריים של סדרת הספרים והיקום הספציפי של דומראסט נזנח.
TRAVELLER היא היום תעשייה של ממש עם "יקום"  מפורט ומגוון לעין ארוך מאשר היה היקום של תאב ודומארסט אי פעם אבל המקור היה סדרת דומרסט של תאב וגיבוריה נוודי החלל עדיין ממשיכים במסעותיהם  בחלל ובכוכבי לכת שונים ומן הסתם ימשיכו כל זמן שמשחקי התפקידים ימשיכו להיות פופולאריים.

  
החיקוי

 

 נ.ב.  : לאחרונה נתקלתי בטרילוגיה של סיפורים בשם THE FOREVER HERO  מאת סופר בשםL.E. MODESIT   העלילה הבסיסית היא זאת של "דומארסט" , מכדור הארץ ההרוןס של העתיד נלקח ילד מוכשר אל הגלאקסיה ושם הוא מקדיש את חייו למצוא מחדש את עולמו ולשקם אותו מבחינה אקולוגית . ולשם כך עליו לההפך לא פחות ממנהיג של קיסרות גאלקטית .הסיפור נחמד מאוד , אבל עדיין…. אני מעדיף את הנווד הבודד ואת יריביו העקשניים ומקפיאי הדם ואת התעלומות שפתרונם תמיד נראה כה קרוב אפילו שהוא לא מגיע לעולם.

תוצאת תמונה עבור ‪the tall edventurer e.c. tubb‬‏

קישורים רלבנטיים


דומארסט בויקיפדיה

:

תאב בויקיפדיה  

 סדרת "דומארסט "

אתר של ספוילירים וטריויה על דומארסט  

ספר על חייו ויצירתו של תאב

 

רשימת ספרי תאב

הספר מספר    33 בסדרת דומארסט!

חלל 1999

משחק "הנווד"

מה זה "הנווד"

 

תוצאת תמונה עבור ‪tubb child of earth‬‏
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On ספטמבר 30, 2016 at 2:54 am

    מאמר שמנתח את ההצלחה של סידרת דומארסט של טרה" כיצד כל ספר נשאר מעניין למרות שהם כולם דומים זה לזה?L
    https://www.blackgate.com/2016/09/29/series-architecture-the-same-but-different-in-ec-tubbs-dumarest/#more-165441

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On ספטמבר 30, 2016 at 2:55 am

    Series Architecture: The Same But Different in EC Tubb’s Dumarest
    Thursday, September 29th, 2016 | Posted by M Harold Page
    Toyman EC Tubb-small
    Oddly compelling…
    EC Tubb’s Dumarest serial is oddly compelling… so oddly compelling that, if you like the first book, you end up slowly chugging through the series.
    For those who’ve just tuned in, this is an incredibly long mid-20th century low Space Opera serial that influenced the roleplaying game Traveller. Note, series not serial: though there is forward momentum, each book is standalone — it’s more Deep Space Nine than Babylon 5. Also note the low. This isn’t exactly Conan in Space, but the Cimmerian would not be out of place.
    So, Dumarest wanders a Grapes of Wrath galaxy — think how we met Rey in The Force Awakens — in search of Earth while pursued by the fanatical Cyclan, cyborg monks with no emotions other than the hunger for power and pride in their intellect.
    It’s very much The Fugitive does Space Western. There are exceptions, and Tubb often kicks off with a short story before settling down the real meat. However, in almost every episode, Dumarest is the archetypal Drifter who becomes involved in gothic goings on in one of the local great houses, usually because that house faces some external threat.
    (The houses are usually Gormenghast-style piles crammed with extended family and fuelled by dwindling fortunes. However, from time to time he swaps in military unit, spaceship, expedition, clan or band, with similar effect.)
    This happens so consistently, that the books should be too formulaic to keep coming back to.
    But we do. Each novel is the same but different.
    How did — does — he do it?
    dumarest-6
    So oddly compelling that, if you like the first book, you end up slowly chugging through the series.
    First, Tubb is incredibly economic with the… backbone of the story. Just three elements — FATE RPG would call them “Aspects” — generate most of the underlying conflict.
    (1) Dumarest is a veteran traveler on a quest staying just ahead of his enemies. He is lonely, but cannot stay. His skills tempt him to help the unfortunate, but does not want to get involved. Though he does not want to get involved, his search for clues pointing to Earth forces him to stay long enough that he does get involved.
    These internal conflicts echo his impact on the people around him. He’s attractive to women (because rugged bad boy) but they know they can’t keep him and their family disapprove. He’s a potential ally in local conflicts (because skillset), but — since he has no local network — politically and socially weak when he takes sides.
    (2) The great houses are old. This makes them proud but decaying, durable but unadaptable, in need of new blood/ideas but too conservative to accept them, and loyal but untrusting.
    (3) The Galaxy is so soul-suckingly big that you can lose a planet in it! So it offers novelty but rootlessness, diversity but isolation, and hope but peril.
    (The other elements and players contain similar contradictions. The Cyclan, for example, are all about intellect, which makes them smart but foolishly arrogant.)
    There you have it: Dumarest is a questing traveller. The great houses are old. The Galaxy is big.
    From a reader point-of-view, these are a starkly powerful trio of archetypes. They’re probably why we want to buy the next book(s). Together they generate enough complexity to make the story vivid and intriguing while still easy-to-follow, which probably explains why we find them so entertaining. And, archetype and complexity themselves combine to make the stories feel strangely satisfying… a bit more significant than just a throwaway read.
    From the writer point-of-view, this is a great way to make the material manageable. In a Science Fiction universe where potentially anything can happen, it’s good to have a simple backbone to cling onto.
    Tubb is similarly economical when he builds his scenarios. Here’s my diagram of a typical Dumarest episode (right).
    dumarest-serial-how-it-works-small
    Jagged boxes are conflicts. Square ones are players. Arrows indicate connections, but not alignment! (Click to see larger image)
    Tubb generally has just two nested arenas in which the three main conflicts play out:
    First, the Planet, where there’s a… (1) WAR. Enemy versus Great House, including Dumarest. The Environment is also a player, though one to be exploited by both sides. (There’s also usually a subplot to do with the fortunes of the house versus the environment.)
    On the planet, there’s the Great House (or spaceship or military unit or whatever) where there’s: a (2) POWER STRUGGLE between a Waif, on whose side Dumarest intervenes, versus a Pretender (e.g. an evil uncle); and a (3) ROMANCE that’s really a three-sided conflict between the “Girl” (mid 20th century terminology, sorry), Dumarest (can she win his love and make him stay?), and her Suitor (usually a more suitable young man).
    These three conflicts — War, Power Struggle and Romance — are themselves archetypal and give the reader something to hang onto as the story twists and turns.
    Because they co-exist and interact, these three conflicts also generate enough story possibilities to provide variation between books: the suitor may be tempted to side with the rival, or prove himself in the war… The Pretender may threaten the Girl, or change sides in the War… players may be close friends or relatives with each other so that the Suitor is the ally of the Waif.. and so on.
    Tubb often merges the players in interesting ways. Most obviously, the Waif is the Girl and the Suitor is the Pretender. But what if the Waif is the Suitor? Or the Girl is the Pretender? Or if somebody is being duplicitous?
    dumarest-24
    There are 33 Dumarest novels!
    Tubb also varies his arenas. Sometimes the planet doesn’t really figure and everything happens within the house (or city, clan or ship), or the house and the planet are the same.
    Finally, Tubb has two conflicts that Dumarest trails around between books. They not only connect each episode, they’re also what get him involved and what keep him moving on, and in doing so add complexity and time constraint to each story:
    Dumarest versus whatever stops him finding Earth. It’s one of those Who’s-Afraid-of Virginia-Wolf-Unhealthy-20th-Century-Style obsessions. It’s integral to his character, affects his involvement in the three main conflicts, but also creates more standalone conflicts as he battles against whatever or whoever stands in his way.
    Dumarest versus the Cyclan. The Cyclan want to wrest certain knowledge from his brain then eliminate him. Whether they are already involved in the situation, or whether they insert themselves specifically for the task, they usually spend some of each book going after Dumarest through either the Power Struggle or the War.
    * * *
    And that’s it.
    Three aspects, two arenas, three main conflicts yields thirty-three Dumarest novels.
    Is this the best way to approach writing a series? Unlike Star Trek, it means inventing a new ensemble cast for each episode. However, because it’s new each time, your ensemble need never run out of plot, and you need never get tied up with tracking continuity.
    I don’t know about you, but I’m tempted to give something like this a go.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: