פסיכו לא מת

ציור מ.אריה (אריה מוסקוביץ')

….היא לא שמעה את חריקת הדלת בהיפתחה ,וגם לא את טיפוף הרגלים . כאשר הוילון המפריד בין המקלחת לחדר הוסט לצדדים ,ניתזו המים לכל הצדדים.
רק אז הבחינה במתרחש .ראתה קלסתר פנים המציץ מתוך הוילון המוסט במקצת ,קלסתר שנראה לה כמסכה המרחפת באוויר צעיף כיסה את השערות ,והעינים היו חסרות כל תחושה אנושית.אלא שזאת לא הייתה מסכה .לא יתכן שזאת מסכה .העור היה לבנוני מאבקת איפור צחורה, ושני כתמים אדומים וגדולים כיסו את הלחיים . זאת לא הייתה מסכה . היו אלה פניה של אישה זקנה ומטורפת.
מרי חפצה לצווח .אלא שבאותו רגע הוסטו הוילונות עוד קצת , ויד הופיעה לנגד עיניה ,ובכף היד –חלף של קצבים . כעבור שניות ספורות קטע החלף הזה את הצווחה שעמדה לפרוץ מגרונה .
ושסע את צווארה.
( מתוך "פסיכו " מאת רוברט בלוך תרגם יהודה הראל )

באוקטובר 2004 נפטרה השחקנית ההוליוודית הידועה ג'נט לי . הגברת לי זכורה כמי ששיחקה בסרטים קלאסיים כמו "השליח ממנצ'וריה" ( שלאחרונה נעשתה לו גרסה חדשה ומודרנית ) וכאמה של השחקנית ג'ני לי קרטיס. אך יותר מכל היא זכורה ככוכבת של אחד הסרטים המפורסמים והמוערכים ביותר בתולדות הקולנוע , סרט שיצר ז'אנר שלם ושינה למעשה את הדרך שבה אנחנו רואים סרטים ,"פסיכו " סירטו המפורסם ביותר של במאי סרטי המתח המפורסם והמצליח מכולם אלפרד היצ'קוק שנוצר ב-1960 . היום סרט זה נמנה בכל רשימה של הסרטים המעולים ביותר שנוצרו אי פעם ולרוב כסרט האימה הטוב ביותר של כל הזמנים אם כי יש שמעדיפים דווקא את סרטו הבא של היצ'קוק "הציפורים"  הויכוח  בנושא בין חובבי שני הסרטים נמשך וספק אם יגיע אי פעם להכרעה.

"פסיכו " הוא  הסרט שהכניס לקולנוע את הרוצח הסדרתי המטורף ואת התודעה האנושית הפסיכוטית כיצורים המפחידים והסיוטיים מכולם הרבה יותר מערפדים ומפלצות שנוצרו במעבדה דווקא בגלל שהם כל כך מציאותיים  ( אם כי היצ'קוק יצר כבר סרט  אילם על הרוצח הסידרתי המפורסם מכולם ,ג'ק המרטש ,סרט בשם "הדייר " עוד בראשית הקריירה שלו)  . הסרט אף צולם במיוחד בשחור לבן מאחר שהבמאי אלפרד היצ'קוק האמין שהוא יהיה המזעזע מידי עבור הקהל בצבעים הסרט הפך לסרט בשחור לבן המצליח ביותר בת ולדות הקולנוע .

הסרט  עסק ברוצח סידרתי נורמן בייטס ( אנתוני פרקינס ) המנהל מוטל וקשרים קרובים מאוד עם גם בלתי ברורים עם אימו שכמסתבר מסופו המזעזע של הסרט מתה ופוחלצה לפני שנים אך שרדה כחלק הרצחני בתודעתו המפוצלת של בייטס שנראה כגבר ביישן וחביב אך יכול להיהפך בהרף עיין לרוצח מטורף .

היה זה הסרט הראשון אי פעם שבו הכוכבת ג'נט לי נהרגה להפתעת הקהל כבר באמצע הסרט בידי הרוצח כאשר היא ערומה במקלחת הסצינה המפורסמת ביותר בהשתתפותה והייתה זאת הפעם הראשונה שבה הוצגה בסרט הוליוודי אישה רק בחזייה על מנת לשמור את הסוף בסוד קנה היצ'קוק כמה אלפי עותקים של הספר בניסיון  כושל להשאיר את הסוף חבוי  מהציבור ואף דרש מבעלי בתי הקולנוע לאסור על צופים להיכנס אחרי תחילת הסרט שמה יחמיצו את העובדה שהכוכבת נהרגת דקות לא רבות לאחר תחילתו .


אלא שעד היום יש ויכוח אם אכן לי צולמה בסצינה הרצח במקלחת או כפילה . לי בכל אופן טענה כל חייה בעקשנות שהיא הייתה המצולמת בעירום באותה סצינה. מה שברור הוא שאנתוני פרקינס שגילם את הרוצח הסידרתי נורמן בייטס כלל לא השתתף באותה הסצינה שהייתה מורכבת כולה מחיתוכים של עריכה ולא ראו בה כלל את הסכין שעימו נרצחת לי או את פצעיה מההריגה , הכל היה בדמיונם של הצופים. אם זאת בניגוד לשמועות היצ'קוק לא גרם למים של המקלחת להיהפך קרים כקרח בעת התחלת הצילומים כדי להגדיל את הזעזוע של המצולמת לי או כפילתה.

העטיפה האחורית של המהדורה העברית של "פסיכו " . צייר אריה מוסקוביץ (מ.אריה ) .

הסרט אכן גרם לזעזוע עצום אצל צופיו היו סיפורים על נערות שסירבו לקחת מקלחות אחרי שצפו בסרט..המהדורה העברית של הספר צורפה הודעה חסרת תקדים בעברית אזהרה : אין לקרוא בספר הזה בלילה במיוחד עם הקורא נמצא לבדו . "רק לא בלילה!
הסרט התבסס על ספר של מחבר סיפורי אימה ידוע רוברט בלוך.

רוברט בלוך היה בין  סופרי האימה הראשונים שנטשו בסיפורי האימה שלהם את השדים  והערפדים ואנשי הזאב והמיפלצות  השונות מעולמות אחרים שהיו מקובלים אז וחיפשו את הזוועה הקיימת במוח האנושי . לפני פסיכו הוא התפרסם במיוחד  כסופר מדע בדיוני ומחבר סיפורים על יצורי ואלים מפלצתיים מעולמות ומידים אחרים שהתבססו על הרעיונות של סופר האימה המפורסם ה.הפ.לובקראפט שהיה ידיד טוב שלו ומופיע לא פעם כדמות בסיפוריו של בלוך.   כן התפרסם  בסיפורים שיצר על הרוצח הסדרתי מהמאה ה-19  ג'ק המרטש .שבאחד המפורסמים שבהם  תואר כבן אלמוות שממשיך להתקיים עד זמננו. סיפור זה הפך לתסכית רדיו מפורסם שהושמע גם בעברית  . שנים לאחר מכן שימש כבסיס לתסריט שאותו כתב בלוך עבור סדרת "מסע בין כוכבים " שבו צוות האנטרפרייז נתקל ברוחו של ג'ק המרטש שמתגלה כישות חייזרית מפחידה וצמאת דם .בלוך חזר שוב לנושא בסיפור בשם "צעצוע לז'ולייט "  עבור האנתולוגיה  המפורסמת בעריכת הרלאן אליסון "חזיונות מסוכנים " שבה תיאר את ג'ק המרטש מבצע מסע בזמן לעתיד הרחוק וסדיסטי. עורך האנתולוגיה הרלאן אליסון התרשם כל כך מהסיפור עד שכתב לו המשך שבו מתגלה שג'ק עם כל טירופו אינו אכזרי כל כך כמו תושבי העתיד ההדוניסטיים והמשועממים ,משל אכזרי על החברה המודרנית .שני הסיפורים תורגמו לאחרונה לעברית במסגרת מהדורה של "חזיונות מסוכנים ".

רוברט בלוך מחבר "פסיכו " וסיפורי אימה ומדע בדיוני רבים אחרים.

אך בלוך התפרסם לא פחות גם על סיפורי מתח שבמרכזם עמדו לא ישויות חיזריות מסוכנות אלא אנשים בשר ודם בעלי יצרים אפלים ומפחידים .לעברית תורגמו שניים ספרים אלה בשנות השישים.


. "הפחד " (  1962 תורגם ב-1963 בידי  מירון אוריאל)  שמתאר חונקת רצחנית  שפועלת  בשם האלה ההודית צמאת הדם קאלי  בארה"ב המודרנית ו"מקוף המוות " (  במקור 1960 בתרגום חיים לב, 1965 )  ספר מתח שיגרתי יותר על פושע יפה תואר המתכנן מזימה רצחנית .לעברית תורגמו גם כמה ספורי מד"ב ופנטזיה שלו במגזין פנטזיה 2000 ( "הסיפור "המצלמה אינה משקרת  " בגיליון מספר 2 על מצלמה בעלת כוחות מדהימים לחזות את העתיד בצילומיה ) ובקובץ הסיפורים "מודל ראשון ".

.
ב"פסיכו " הסתמך בלוך הפעם לא אירוע מרוחק מהמאה ה-19 אלא על פרשה אמיתית שהיתרחשה רק כמה שנים קודם לכתיבת הספר ב-1959 של רוצח בשם אד גיין .ב-1957 המשטרה גילתה שהוא רצח ופחלץ שלוש נשים והשתמש בחלקים שונים בגופן כמו גם מגופות מרובות שאותן חפר והוציא מקברים על מנת ליצור חפצים שונים ומשונים בביתו בהם חלוק שנוצר מחלקי גוף אדם גולגלות שבהם השתמש על מנת לשתות חגורה שנוצרה מפטמות,מנורות שנוצרו מעור אדם , לב אדם וגם חדק משומר בדקדקנות שהשתייך לאימו המתה של גיין .

ספרושל בלוך שימש כבסיס לסדרה שלמה של סרטי "פסיכו".   נוצרו לא פחות מ-4 המשכים  הסרטים " פסיכו 2, פסיכו 3: ,פסיכו 4 -ההתחלה שתייאר כיצד הפך בייטס למטורף בילדותו. ו"בית בייטס" שאמור היה לשמש כפילוט לסדרת טלוויזיה ! . את כל ארבעת הסרטים הממוספרים ניתן למצוא היום במארז די וי די .

פוסטר יפני של הסרט "פסיכו 3" .

 picture

 הסופר המקורי רוברט בלוך יצר מצידו שני ספרי המשך משלו ללא קשר לסרטים שהיו בעיקר התקפות סאטיריות מרושעות על הוליווד ועל הדרך שבה מיסחרה את הסיפור של נורמן בייטס. בספר השלישי והאחרון תיאר כיצד הופכים את ביתו של בייטס לפארק שעשועים על נושא רוצחים סדרתיים…

Psycho [VHS]

הפוסטר של הגירסה המחודשת של "פסיכו " מ-1998 .

דומה היה שבכך נאמר כל מה שאפשר היה להאמר על הרוצח של פסיכו אולם הוליווד לא הסתפקה בכך וב-1998 נוצר סרט נוסף בשם "פסיכו "  שפשוט היה חזרה מדויקת ודקדקנית תמונה אחרי תמונה על הסרט המקורי ללא שום פרשנות חדשה של הבמאי שהקפיד לשמור על נאמנות מוחלטת לסרט המקורי למרות שזה בהחלט לא היה זקוק לכך והדבר עורר תהיות רבות לגבי יכולתה של הוליווד לחדש .

פסיכו פוגש את הגולם

ביתו של הרוצח והקניבל הסדרתי אד גיין.

אולם גם בכך לא ניתנה לרוחו של אד גיין אותו רוצח מטורף ( הוא נפטר בבית חולים לחולי נפש ב-;1981 ) מנוחה בגהנום . דמותו שימשה כבסיס לסרט אימה מפורסם נוסף בשם"המנסרים מטקסס" של הבמאי טוב הופר על משפחת קניבלים רצחניים שטובחים את כל מי שמגיע לסביבתם . גם סרט זה שימש בסיס ל-4 סרטי המשך כמו גם למקדימון שתיאר כיצד הם הפכו למה שהם הפכו וגם שם הסרט שהאחרון שנוצר בסדרה זאת עד כה לסרט שהיה בגדר יצירה מחדש של הסרט המקורי !
גיין שימש גם כבסיס לדמות הרוצח הסדרתי "בופלו ביל" בסרט האימה המפורסם ביותר של זמננו "שתיקת הכבשים " עם ג'ודי פוסטר שבו התגלה רוצח מסוג שונה חניבעל לקטר שגם הוא הפך לדמות פולחן.
פסיכו פוגש את הגולם אד גיין ו"פסיכו " שימשו גם מודל לדמות הרוצח הסידרתי בספר הראשון בסדרה זאת "הדרקון האדום "..ושימש כבסיס לכמה סרטי אימה ידועים פחות .
בגירסה הקולנועית המוזרה מכל לסיפורו של גיין ו"פסיכו " הוא אפילו שימש כדמות מודל לגיבור סרט  אימה בריטי מ-1966 בכיכובו של מלקולם מקדואל בשם "קיללת הגולם " . הגיבור שאותו גילם מקדואל מחזיק בביתו גוויה מפוחלצת של אימו  ומקים לתחייה את היצור המלאכותי היהודי הקדום שנוצר בידי  רב הגולם  על מנת להרוס עימו אתרים שונים בלונדון לפני שהוא מושמד לבסוף בהפצצה גרעינית הגולם בניגוד לפסיכו מתגלה בסוף הסרט כחסיןם גם מפני פצצה גרעינית ונעל אל השקיעה. ..
על דמותו של גין נוצרו אפילו להיטים מוזיקליים שאחד מהם נקרא "מאמי האם אני יכול ללכת להרוג הלילה ?" הוא אמנם הרג מספר מצומצם מאוד יחסית של קורבנות בהשוואה לרוצחים סידרתיים אחרים אבל שימש כמקור השראה לתופעה תרבותית וקולנועית שלמה. שתיארה את "יורשיו ".
לג'נט לי קמה יורשת בתה לי ג'ימי לי קרטיס שהפכה גם היא לאיקון של סירטי אימה אחרי שכיכבה בסרט אימה בשם "ליל המסכות "
על רוצח סידרתי שרוצח מילדותו . סדרה שמלאה בהתייחסויות לסרט "פסיכו " ( למשל בשם הפסיכיאטר הרודף אחרי הרוצח שהוא זהה לשם גיבור הסרט פסיכו ) שגם הוא מצידו יצר כשבעה המשכים .והיא שיחקה עם אימה בפסיכו 2 בזמן שהאם מצידה החזירה לה כשהופיעה באחד מסרטי ליל המסכות כשהיא נוסעת באותה מכונית שבה השתמשה בסרט "פסיכו". ההבדל הגדול בין הדמות שאותה משחקת הבת לזו של האם היא שלקרטיס אינה משחקת דמות אישה פאסיבית שכל תפקידה הוא להירצח בצריחות אלה כמי שמסוגלת לעמוד על שלה כנגד הרוצח הסדרתי הנראה כבלתי ניתן להריגה ואף לחסלו ( לפחות לכאורה ) בהתאם לדרישות זמננו הפמיניסטיים יותר .
אד גיין, וג'נט לי מתו אבל בימים אלה עובדים על הסרט התשיעי בסדרת ליל המסכות .לפסיכו לאד גיין ולג'נט לי יש ממשיכים .

"…בחלומה ראתה גבר מרושע רוצח של ממש ,שהיה מציץ מבעל לכותל לוגם מהטיפה המרה . הוא האמין בכל מיני שטויות שאין בהן שום יסוד . אך מה שגרוע מכל הרי הוא היה אחראי למותן של שתי נפשות חפות מכל פשע….היא ידעה כל מה שכרוך בשני הפשעים האלה ,ולכן לא ניסתה לשכוח כלל את פרטיהם מפני שהיא נוכחה במקום הפשע בשעת ביצועו והשקיפה על המתרחש .
למעשה היה זה הגבר המרושע שרצח ,אלא שאחר כך ,הוא ניסה להטיל עליה את האשם .
אימא רצחה אותם ! כך הוא טען ,אך זה היה שקר.
כיצד יכלה לרצוח אותם אם לא הייתה אלא משקיפה מן הצד ? כיצד רצחה אותם ,אם למעשה לא יכלה למוש ממקומה ,אם העמידה פנים שאינה אלא גוויה חסרת חיים ,גוויה חנוטה ונוקשה ,שלא יכלה לפגוע או להפגע ,ולא נועד לה אלא תפקיד אחד ויחיד –להתקיים לנצח נצחים?
היא ידעה בעליל ,שאיש לא יאמין לגבר המרושע . לכן הוא מת עכשיו .מת ולא יקום עוד …רק היא נותרה עלי אדמות רק היא הייתה במציאות .
( מתוך הסיום לפסיכו מאת רוברט בלוך )

קישורים רלבנטיים

ג'נט לי בויקיפדיה

פטירתה של ג'נט לי

סקירה על רוברט בלוך

האתר של בלוך

רשימת ספרי בלוך

עוד סקירה על רוברט בלוך

רוברט בלוך וג'ק המרטש
האנתולוגיה "חזיונות מסוכנים "

הסרט "פסיכו "

סדרת סרטי פסיכו

תקציר הסרט "פסיכו"

פרטי טרויוייה 
פסיכו בויקיפדיה

אתר על אד גין

קיללת הגולם

הסרט "שתיקת הכבשים"

התסכית של בלוך על ג'ק המרטש בעברית

בחזרה לג'ק המרטש
שליחי האלה קאלי

הציפורים של היצ'קוק

תוצאת תמונה עבור ‪psycho  book covers‬‏

 

picture

 

עטיפות המהדורה העברית של "פסיכו ". צייר אריה מוסקוביץ' (מ.אריה ) .

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • ישענר זאף  On אוקטובר 29, 2004 at 3:12 pm

    אני חושב שבאמת מה שעשה את הסרט מפחיד הוא ההיגיון שבשיגעון של הרוצח. באמת אפשר להאמין שקיימים כאלה אנשים…

  • ניר  On אוקטובר 30, 2004 at 12:48 pm

    שמראה תמונות מעטיפות הספרים שצייר מ.אריה? (אתא שמרכז כמה שיותר מהם).

    בלי כל החרטא מסביב (גלויות, פוסטרים וכל זה) רק עטיפות ספרים. תודה.

  • מספר 666  On אוקטובר 30, 2004 at 1:26 pm

    להוציא את הכתבות שלי בנושא.
    בהחלט יש מקום שמישהו יקים אתר כזה.

Trackbacks

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: