אילן פפה נגד הרצל

החוקר אילן פפה עומד כעת ולא בפעם הראשונה במרכז התנצחות , הוא בין האחראים להטלת החרם האקדמאי על אוניברסיטאות בר אילן וחיפה .
אינני נהנה כלל לתקוף את פפה דווקא בעת כזאת כאשר הוא מושא להתקפות של רבים ואני בהחלט מודע לכך שזה נראה כאילו אני מצטרף למקהלה. אציין אם כך שאין ספק שיש בעמדתו של פאפא משום אומץ לב,אבל מצד שני לא הרבה יקרה לו כתוצאה. האוניברסיטה שלו כבר הודיעה שהיא לא תפטר אותו והוא זכה לכמות עצומה של פירסום דבר שמרבית אנשי האקדמיה מייחלים לו .אין גם כל ספק שהוא ימצא מיד משרה בחו"ל אם יהיה הצורך בכך בניגוד לאקדמאים רבים אחרים מהארץ שיש להם דעות שהן ציוניות יותר ולכן הרבה פחות מקובלות בחוגים האינטלקטואליים הקובעים בחו"ל. .
לאחרונה הוא פרסם מאמר בכתב העת "מטעם " בשם "מארץ ריקה " לארץ המובטחת " שהוא פחות או יותר התקפה ארסית על  חוזה המדינה הרצל שמוצג כקולוניאליסט מנוול.  

 זהו מאמר שקשה להיתווכח עימו בגלל עצם ערטילאיותו. הטקסט מוקדש בחלקו  להתקפות על הכותבים המודרניים על הרצל על שהם סימפטיים מדי  או לא אובייקטיביים מדי כלפיו ואינם כותבים על הרצל בדרך שפפא היה מעדיף שיכתבו.   לאחר מכן פותח פפא התקפה על הרצל  בסיגנון "האילו"  ויוצא מנקודת ההנחה שכל מה שהרצל עשה היה לא תקין פוליטית ושגוי וגזעני   ואילו אילו אילו כל היהודים היו עוזבים לא לארץ ישראל אלא לאמריקה ואוסטרליה  ובריטניה וכו' כי אז היום היינו חיים בעולם טוב יותר.טענה שמיותר לאמר שבלתי אפשרי להוכיחה בצורה כל שהיא אבל היא עושה רושם טוב  על הנייר.

ההאשמות שלו כנגד הרצל הן על כך שהרצל היה  קולוניזטור לאומן  אירופי מהסוג של  ססיל רודס והגזען גובינו  וכי  לא היה מסוגל לחשוב כמו תומכי התקינות הפוליטית וזכויות הפלסטינאים כמו אילן פפה היום. 

בקיצור פפה רומז שאחד מחטאיו של הרצל היה שהוא לא היה נביא גדול יותר משהיה ולא חזה בעתיד את שיעבוד הפלסטינאים ונישולם וכי הוא גם שאף לכך.   לא משנה שבקטעים מספריו של הרצל דווקא יש דיבורים על שיתוף פעולה בין העמים,  שנשמעים אולי נאיביים  כיום אבל הם קיימים. פפה כמובן מעדיף להתעלם מהם בזילזול ולהיטפל לשירבוט אחד או שניים ביומני הרצל שמהם אפשר להבין, אולי, שהרצל שקל פעם טרנספר של ערבים ,לפני שנטש את הרעיון.

בזה פפה זהה לאמנון יצחק ולעמיתיו החרדיים שניטפלים לכמה שירבוטים ביומנים  של הרצל על כך שבצעירותו הוא שקל להתנצר ולנצר את שאר היהודים כהוכחה שזאת הייתה מטרת הציונות כל הזמן , דהיינו שניים שלושה שירבוטים וציטוטים שהוצאו מהקשרם  ביומנים הפרטיים של הרצל שמעולם לא התכוון אליהם ברצינות    הם לדעת פפה ואמנון יצחק   חשובים יותר מכלל נאומיו ותוכניותיו המפורטות של הרצל כפי שהוצגו לאורך חייו ושבהם נאמר ההפך הגמור. 

 זאת שיטה  מקובלת על חובבי הקונספירציות של הימין והשמאל הקיצוני( ובאמת אין הרבה הבדלים בינהם ) כאשר הם מטילים רפש על מישהו ,לתקוף אותו דרך שירבוט  לא ידוע שלו  כדי להוכיח שהאיש היה כל חייו  "באמת"  גזען מסוכן וזומם מזימות  וכי יש להתעלם כתוצאה מכתביו הידועים שאומרים בדיוק את ההפך.  

את כל הטענות האלה פפה מכסה במלל פוסט מודרניסטי אופנתי.פפה הוא אנטי ציוני קיצוני שמייחל למדינה של כל אזרחיה וככל הנראה עם רוב פלסטינאי . מבחינתו כל המפעל הציוני היה טעות.
אפשר להשוות אותו לאקדמאים רבים שרואים את עצמם כנרדפים וטוענים בלהט שאי שם בעבר הייתה "קונספירציה" כנגד קודמיהם ( "היהודים הערבים " הגרמנים היהודים , החרדים ומי שלא יהיה ) . בקונספירציה ניצחה קבוצה זעירה ומנוולת , הציונות שמה שהביאה לסילוקם של היהודים שחיו בשקט ובשלווה ובשגשוג ובפריחה תרבותית וכלכלית בכל מקום ואתר. שהביאה על העם היהודי גורל נורא ממוות מדינת ישראל שמה .
המסקנה שאפשר להסיק ממנו ומאנטי ציוניים קיצוניים אחרים היא שאילולא הציונות לא הייתה שואה וכולנו היינו חיים בשקט ובשלווה בתפוצות, אזרחים שווי זכויות.פפה כאמור  לא שונה בכך מהחרדים הקיצוניים  שרוצים להוכיח שכל מה שהרצל רצה היה רק  לנצר את כל היהודים .
והמסקנה  הסופית : כולנו צריכים לחזור לגלות. מדינת ישראל הייתה טעות .
ונניח לשם ההנחה שלא הייתה ציונות ועדיין הייתה שואה ? מה אז ? הנאצים כידוע לא היו זקוקים לציונות כדי לבצע השמדת עם ועד כמה שידוע לי גם לא הצלבנים או הקוזאקים .
השגיאה היסודית של ההוגים האלה מלבד תיאוריית הקונספירציה המגוחכת שלהם ( אבל אופיינית לחוגי אינטלקטואלים שמרגישים את עצמם כנרדפים הן בימיi והן בשמאל , "אנחנו לא בשילטון זאת ההוכחה שיש קבוצה שזוממת נגדנו וזממה כנגדנו מאז הבריאה" ) היא ההנחה שמה שקורה היום הוא תמיד היה . לפפה ולאחרים יש חוסר הבנה יסודי של תנאים היסטוריים שונים ואת העובדה שאלה משתנים .
הם אינם מסוגלים להבין את דרך החשיבה של אנשים כמו מייסדי הציונות ואת התנאים שבהם חיו . הרצל הוא בשבילם לא יותר מקולוניזטור של פלסטינאים מדוכאים מכיוון שהם מסוגלים לראות רק את מצבם הנוכחי של היהודים באירופה ואת מצבם הנוכחי של הפלסטינאים ואינם יכולים להעלות על דעתם באמת את התנאים שבהם חיו בזמנו של הרצל ואת דרך החשיבה שלו. הם מטילים עליו את המצב של היום ובכך הם חוטאים לאמת אבל זה כמובן הדבר האחרון שמעניין אותם שהרי מה ל"פוסט מודרניזם" או לתקינות פוליטית ולאמת?

קישורים  רלבנטיים  
אבירמה גולן על אילן פפה

אילן פפה מגיב

הרצל

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • איריס  ביום אפריל 30, 2005 בשעה 11:33 am

    אינני נהנה כלל לתקוף את פפה דווקא בעת כזאת כאשר הוא מושא להתקפות של רבים ואני בהחלט מודע לכך שזה נראה כאילו אני מצטרף למקהלה

  • מספר 666  ביום אפריל 30, 2005 בשעה 12:36 pm

    תיכננתי לפרסם את ההתקפה הזאת באתר זה רק בעוד שבוע שבועיים לאחר שאסיים את קריאת גיליון "מטעם" שבו הופיע המאמר הנ"ל.
    אבל מכיוון שפפה הפך לנושא חדשותי השבוע הזה אז זה נראה לי רלבנטי להקדים את פירסום הרשימה. אבל היא הייתה מופיעה בכל מקרה.

  • אבנר  ביום אפריל 30, 2005 בשעה 1:54 pm

    כפוסט-מודרניסט, פוסט-קולוניאליסט, פוסט-סטרוקטורליסט וכו' (בואו נחסוך) לד"ר פפה אין ברירהאלא לחשוב ולטעון את טענותיו. מה שמשעשע בכל הטיעונים הפוסט-וכו' האלו הוא שלא רק שפילוסופית הם משמידים את עצמם, הם בנוסף, באורח פלא, משמידים גם את האוחזים בהם.

    אז אל תכעסו על פפה, אין לו ברירה (חוץ מלשנות את עמדותיו, אבל, הלו – בואו לא נסחף. עמדותיו כבר ישנו אותו)

  • איריס  ביום אפריל 30, 2005 בשעה 4:46 pm

    זה בכל זאת ניראה כמו להצטרף למקהלה.

    לאבנר, אם תקרא את מרקס תיווכח שהרבה מטיעוניו עונים על התיאור שלך, ולא במקרה (משמידים את עצמם לקראת החירות). לגבי הפגיעה במחזיקי הדעות, זה לא הטיעונים שפוגעים אלא אנשים שהם גם לא כל כך חכמים.

  • מספר 666  ביום אפריל 30, 2005 בשעה 6:47 pm

    ברשימה לא תקפתי את פפה אישית אלא את דעותיו.
    אפשר להתווכח על העיתוי אבל מכיוון שפפה עכשיו בהדשות אז עכשיו זה זמן מתאים כמו כל זמן אחר.
    הוא כמובן יכול להגיב כאן אם כך רצונו. אני מבין שהוא אוהב להגיב ובתוקפנות אז כאן יהיה לו את כל המקום שבעולם בשביל זה כל זמו שהוא שומר על הסטנדרטים הנהוגים כאן .

  • נטלי היפה  ביום אפריל 30, 2005 בשעה 11:03 pm

    אילן פפה ואמנון יצחק הליצן המחזיר בתשובה חולקים את אותה דעה על הרצל ועל הציונות.
    אגב,טוב שציינת את היותו של פפה אנטי ציוני ולא פוסט ציוני כפי שבטעות מייחסים לו לעיתים.יתכן שכבר אפשר להכריז עליו כעל אנטי ישראלי ואין ספק שאם המדינה הזו תחוסל בדרך שאותה מבקש פפה (מדינה אחת מהירדן לים,רוב מוסלמי ומיעוט יהודי) פפה יהיה בין ראשוני העוזבים לאירופה כי בתוך תוכו כמו עמיתיו הוא ממש לא בקטע של לחיות תחת שלטון מוסלמי.

  • משה דיין  ביום מאי 1, 2005 בשעה 6:24 pm

    אם אתה תוקף את המאמר, הייתי מצפה מאדם יסודי כמוך להתנצחות יותר מפורטת עם הטענות שבו ולא לנאום סיסמאות אנטי-אנטי.

    ואגב, דווקא הפוסט-מוד הוא מהכוחות המרכזיים שתמכו בתיקנות פוליטית, והתנועה הזאת היתה מהדלקים העיקריים שלו.
    כך שפספסת שם קצת בקצה…

  • *  ביום מאי 1, 2005 בשעה 8:43 pm

    מאוד מאוד מצפה לשמוע את דעתך על מטעם והמאמרים שם. אני עוד לא גיבשתי דעה, למרות שזה מעניין מאוד

  • מספר 666  ביום מאי 2, 2005 בשעה 7:56 am

    תמצא שהרחבתי את הדיון על המאמר הספציפי של פפה .
    אני בהחלט מסיכים איתך שהתקינות הפוליטית והפוסט מודרניזם הן תנועות תומכות זו לזאת אם כי אינן זהות .

  • תמר בורסוק  ביום אוגוסט 6, 2005 בשעה 4:36 pm

    תכנסו לאתר "צורה" שם מפורסם ספרו של גדעון נ. גלעדי "מחלוקת בציון" ספר שתרגמתי שבו תמצאו שלפפה יש גיבוי

  • מספר 666  ביום אוגוסט 6, 2005 בשעה 7:58 pm

    הספר של גילעדי שתורגם בידי אחיניתו הגברת בורסוק ופורסם באתר אימאגו ונמחק לבקשת המתרגמת הוא ספר מלא שקרים והשמצות כנגד האשכנזים והציונים שכלפיהם המחבר חש שינאה גיזענית ממש.
    הדיון לגבי ספר זה באתר אימאגו היה מעניין מאוד גם בגלל שהתברר שהמתרגמת היא גזענית בעצמה שחושבת שהשואה היגיעה על האשכנזים בצדק וביושר מאחר שדיברו בשפת האידיש.
    אם אני הייתי במקום פפה הייתי מתרחק בכל קישור לספר זה.

  • רחל  ביום מרץ 22, 2008 בשעה 2:15 am

    אם תרצו אין זו אגדה. אמר תיאודור הרצל לעם היושב בגולה ואמר לו: חבר'ה יש לכם מדינה למה שלא תלכו ליישב אותה? הוא גם עיברת את שמו וקרא לעצמו בנימין זאב הרצל. ואף כינס את הקונגרס הציוני הראשון בבאזל שבשוויץ. הוא באמת רצה שלעם שלנו תהיה כתובת. אם יותר יהודים היו מקשיבים לו יתכן מאוד שהיטלר לא היה מצליח להרוג כל כך הרבה.
    לגבי ההיסטוריון המהולל אילן פפה וחבר מרעיו שם בממלכה הבריטית המאוחדת… לא נעים לי אבל שבריטניה תעשה חסד ותשלח את כבודו לגלות בדיוק כמו את נפוליאיון בונפרטה. יחד עם שאר הסהרוריים שם בבריטניה שחושבים שישראל היא מדינת אפרטהייד. סליחה אין כאן מושבים נפרדים לפלשתינאים וליהודים… אם לא היו כאן פיגועי טרור אז לא צורך בסגר. אם חסידי אומות עולם מהחמאס לא היו מעיפים אוטובוסים באוויר ורואים בזה מעשה גבורה אני מבטיחה לאדון פפה שלא היה חצי מחסום צהלי באזור.
    שיסביר לי מר פפה במטוטא למה לא מכיר הוא בעצמו בעמים אחרים שוסבלים ממשטרים נפלאים ורחמנים בני רחמנים כמו סין הכובשת את טיבט וקוצרת בשמחה את אברי דת הפאלון דאפא ( פאלון גונג)? מעניין אה?
    היסטוריון אמור להיות אובייקטיבי.
    ככה למדתי בדיוק באותה אוניברסיטה שהוא מחרים – בחיפה.
    למה הוא לא מכיר ברצח העם שבוצע בברונדי ורואנדה? או סתם במסכנים מסודאן? ובאומללים מצ'צ'ניה שבכלל הולכים ונעלמים מה גם הם מוסלמים? אה, הוא פוחד מפוטין???
    אילן פפה הבנתי אותך קל לך הכי הרבה לתקוף את המדינה שלך.
    פרסונה נון גראטה כמו שאומרים.
    קישטה.

    רחל

טרקבאקים

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: