טבח בשמי בולגריה : חנן עזרן בעקבות המזימה הסובייטית

העיתונאי חנן עזרן יוצא בעקבות פרשיה מסתורית של הפלת מטוס אל על ישראלי בשמי בולגריה  השבוע לפני 50 שנה.
   חמישים ושמונה אנשי צוות ונוסעים נהרגו.הפרשה תוארה כתאונה והושתקה .אך בספר חדש על הפרשה  חשף עזרן  הוכחות כי הייתה מזימת רצח סובייטית שטנית כנגד איש "מוסד" ישראלי ששהה במטוס . מזימת רצח שהפכה לטבח המוני .  

.

חנן עזרן מוכר  בזכות  התוכנית שלו בענייני  תקשורת "גילוי נאות " המשודרת בערוץ הראשון  ועוסקת בביקורת התקשורת הישראלית  .לפני כן התפרסם הודות לתכנית התחקירים שלו "חשיפה " ובה גילם בשלמות את תפקיד העיתונאי החוקר שחושף פרשיות שונות המהוות איום על שלום הציבור. ובכלל עזרן התפרסם במהלך שנותיו המרובות בטלוויזיה כאחד הכתבים החוקרים הבולטים של הערוץ הראשון.

מזה שנים רבות חנן עזרן הוא לטוב ולרע  שם דבר לתחקירן חדשות טלוויזיוני . וכיום הוא האיש האחראי על "גילוי נאות " התוכנית הבודקת את עולם התקשורת הישראלי על הסתעפויותיו השונות. תוכנית שמבקרים מרבים ללגלג עליה אך הכל מקפידים לצפות  בה על מנת לראות את מי העלה עזרן בחכתו הפעם.

לאחרונה פירסם עזרן ספר חדש בשם"תעלומה בנתיב ההתרסקות "

 ספר זה   עוסק בפרשיות ביטחוניות שהשתיקה יפה להן  הקשורות  לשירותים החשאיים,נושא אפל  שמקסים ככל הנראה את עזרן והוא עסק בו לא מעט במהלך הקריירה שלו.

בספר זה  הוא עוסק בתחקיר מסוג שונה מאלו המקובלים עליו,( אך מזכיר את התחקיר  המפורסם שביצע על חייו של מנחם  בגין בשם "בגין מבריסק לירושלים " )  ,תחקיר של תעלומה היסטורית בת  50 שנה  בדיוק ועושה זאת בצורה שונה לחלוטין ממה שעושה ההיסטוריון, הוא פועל כמו עיתונאי חוקר.

טעות בזיהוי ?

טיסה 4X-AKC / ניר ברוך
עוד ספר על הפרשה.

והפרשיה היא אחת המסתוריות ביותר בתולדות המדינה.
ב-27 ביולי 1955 הופל מטוס אל על בבולגריה. החקירה הראתה שהמטוס האזרחי לא סתם נפל הוא הופל ובידי כוחות הביטחון הבולגריים. לחוקרים התברר שהיה כאן למעשה רצח מכוון של 58 אזרחים חפים מפשע בידי הצבא הבולגרי. התברר שהמטוס הופל על ידי שני צמדי מיג 15 של חיל האוויר הבולגרי .
בחקירה התברר שטייסי הקרב הבולגריים הורו למטוס האזרחי של "אל על " להמשיך לטוס אל בסיס אויר צבאי מערבית לסופיה. ושעה שהמטוס נענה לפקודותיהם החלו לפתע יורים עליו .המטוס התפוצץ באוויר ושרידיו התרסקו על אדמת בולגריה . במטוס היו חמישים ואחת נוסעים ושבעה אנשי צוות . לא היו ניצולים .
אבל זאת רק הייתה התחלה .

שברים.

במשך פרק זמן  של 58 שעות לפני שהיגיעה למקום ועדת בדיקה עבדו אלפי חיילים ואיכרים בולגריים על גוף המטוס וסילקו מהמקום את כל הגופות או חלקים מגוף המטוס ואת החפצים האישיים של המתים . הבולגרים עשו הכל כדי לסלק כל עקיבות והוכחות מרשיעות לפשע חסר התקדים שביצעו .
בדיעבד מהאזנה להקלטות השידורים של בין המטוס ביש המזל והמיגים התברר שמתוך ארבעה הטייסים שהטיסו את המיגים הקטלניים שניים היו רוסים.
המקרה הוסבר לבסוף כפרשה של "טעות בזיהוי". מטוס ה"אל על" דמה מאוד בצורתו החיצונית למטוס ריגול אמריקני " קונסטליישן שנהג לבצע משימות ביון מעל לשטחי בולגריה . מטוסי ה-'קונסטליישן" של "אל על", היו צבועים כחול כהה ברובם וגם הזנב שלהם היה עשוי שלושה כנפונים.גם הסמלים של צבא ארה"ב ושל "אל על" באותם ימים היו כמעט זהים.במרכזם כוכב מחומש ענק.כך היה הדמיון הצורני ,החיצוני,עילה לזהות את מטוס "אל על, כמטוס לוחמה אלקטרונית אמריקני.
הרוסים החליטו להשמידו בפעם הבאה שיופיע אך המטוס שהשמידו היה מטוס "אל על" בטעות זיהוי טראגית.

ישראל טענה רשמית, שאין שום הצדקה להפיל מטוס נוסעים אזרחי גם אם טעה בניווט בגלל בעיות של מזג האוויר. אולם על מנת שלא להסתכסך עם בולגריה ועם ברית המועצות היא העדיפה לעבור על העניין ועל הרצח של אזרחיה כמעט בשתיקה.

מזימת רצח שטנית ?

כל זה היה ידוע עוד בשנות החמישים גם מתחקיר שעשה העיתונאי תיאודור לויטה שכתב על הפרשה בספר זכרונותיו "מחפש צרות" ". והוא זה שחשף שבין משמידי המטוס היו טייסים רוסיים.
אולם עזרן המשיך הלאה והראה שהיה בפרשה הרבה יותר ממה שנחשף גם בידי לויטה .
מהתחקיר של עזרן עולה כי ה"מיגים" הבולגרים המתינו ל'קוני' (כך כינו את מטוס ה'קונסטליישן') באוויר,הכינו לו מלכודת ואז הפילו אותו בשלושה מטחי אש. עזרן קובע שטייסי המיגים לא יכלו שלא להבחין בסמל המטוס.הם זיהו את המטוס כמטוס אזרחי.למרות הכל הייתה הפקודה בקשר –"אש".
ה"מוסד" הבריח במבצע חשאי, מלב המדינה הקומוניסטית יהודי שהיה עד ראיה להפלת המטוס. אולם ממשלת ישראל נקטה פרופיל נמוך בפרשה,במתכוון, מחשש שלא להרגיז את הרוסים וכדי שלא לסבך את האמריקאים וכדי שלא לחשוף הפעילות הבלתי לגלית של "אל על", בהטסת עולים חדשים לישראל באותן שנים וכדי שלא 'לסבך' 'את 'אל על' בתביעות פיצויים..
ישראל תבעה אומנם פיצויים מממשלת בולגריה בבית הדין הבינלאומי בהאג, שבהולנד, אך נזהרה שלא לנפץ את מערכת היחסים עם בולגריה ואף הצביעה בעד צרופה של בולגריה לאומות המאוחדות זמן לא ארוך לאחר התקרית . משרד החוץ,אז, פעל במהירות כדי שלא לגרור את הפרשה לתקרית בינלאומית שתשבש את הפעילות החשאית של "המוסד" והמבצעים הסודיים של "אל על" ,שהטיסה אז בחשאי עולים חדשים לישראל כחברת התעופה הלאומית.
ישראל פנתה לבית הדין הבינלאומי בהאג.המשפט נמשך מספר שנים. כל משפחה של קורבן האסון קיבלה לבסוף 3000 דולאר.
בני המשפחה של קורבנות האסון חשו 'מרומים'. הם התקשו להשלים עם המידע המעורפל בפרשה שנמסר להם ולמרות שהיו בטוחים כי מסתירים מהם את האמת.הם לא יכלו לעשות דבר .קולם גווע במשך השנים.הפרשה הושתקה.,אל על,חידשה את הקשר האווירי לבולגריה.
בין המסמכים המיוחדים שעזרן מביא בספר הוא מסמך 'סודי' שהעביר היועץ המשפטי של משרד החוץ אל שר החוץ.המסמך נושא התייחסות זעירה בשוליו בכתב יד המביא את תמצית המצב המביך שישראל נקלעה אליו בעקבות האסון.
..,"לאחר שההתרגשות הראשונה חלפה וכדי שלא ינוצל אסון המטוס על ידי גורמים כמו האמריקנים במלחמה הקרה מציע היועץ המשפטי רוזן –גישה מתונה לרבות התביעות במסגרת משא ומתן דיפלומטי-משפטי בעל נשימה ארוכה…"
לדעת עזרן פרוש הגישה הזאת הוא אחד בלבד : להיזהר,לשמור על פרופיל נמוך ,לא לעשות בעיות לאף אחד. לא להסתכסך עם האמריקנים הרוסים לשמור על יחסים טובים עם הבולגרים.והכל על גב המשפחות קורבנות האסון. המחיר המדיני נגבה ללא היסוס.המדינה שהחזיקה בידיהם של בני המשפחות דחפה אותן לפיתרון ללא פיצוי נאות.
אבל למה באמת הופל המטוס בידי הבולגרים אם ידעו שהוא מטוס אזרחי?
עזרן מעלה את החשד כי על המטוס היה איש "מוסד" וכי הרוסים השתמשו אז בהפלת מטוסים כשיטת חיסול ,ומביא שמות של אנשים קודמים שייתכן שהומתו בצורה כזאת.
לדעת עזרן המניע להפלת המטוס בבולגריה היה נקמה של הרוסים בנוסע ספציפי שהיה על המטוס , איש " המוסד" הישראלי בשם הרן-בן דור שעלה בחשאי למטוס בווינה בדרכו לישראל לאחר שתא הקשר שלו באירופה נחשף. לדעת עזרן הרוסים יצאו בעקבותיו של סוכן המוסד והפילו את המטוס כדי לחסלו וזאת בשיטה שבה נהגו גם במקרים אחרים באותה התקופה של השמדת מטוסים שלמים על כל נוסעיהם על מנת להגיע לאדם "מסוכן " בודד שהיה על הטיסה.

חנן עזרן מחזאי סופר ועיתונאי

חנן עזרן התפרסם כעיתונאי ותחקירן אבל הוא התחיל את הקריירה שלו דווקא בתחום הספרות .בצעירותו כתב לא פחות מ-14 מחזות על נושאים כמו בדידות אישית ,ניכור חברתי והזמן שחולף .חמישה מהם הועלו בתיאטרון "הזמן" שאותו הקים עזרן עם שוטפים כמו עמרי ניצן מיכאל הנדלזלץ ומיכל גוברין.אחד המחזות שלו "המכונה " אף זיכה את עזרן בפרס עיריית תל אביב לתרבות ואמנות בזמן שסיפור קצר שכתב זכה בפרס רשות השידור לסיפור קצר.
אבל לתהילה זכה עזרן לא בתחום הספרות אלא ככתב חוקר טלוויוני , מהטובים ביותר בתחום זה , והוא יצר מאות תחקירים לאורך השנים . בניגוד לרבים מהעיתונאים הצעירים של ימינו שתלויים לחלוטין בהודעות יחצניות להספקת מידע משל היו אלה דברי אלוהים חיים , עזרן נודע במי שמכתת את רגליו ושמלקט בסבלנות ובעקשנות את הפרטים הקטנים ביותר על מנת להגיע לבסוף לסקופ הגדול מאחוריהם כמעין "כלב צייד אנושי " עקשן .
כך למשל הוא חשף את יומנו של מרגל האטום מרדכי ואנונו שאותו מצא בחיטוט בעליית גג מאובקת .לאחר שרכש את אמונו של אחיו של ואנונו.
 

סקופים ידועים אחרים שלו מבין רבים כללו כתבות על העסקים הישראליים בסין ,וכתבות על סוחרי הנשק הישראליים ועבודתם בחו"ל שפרק ממנה על קשריהם עם איראן נגנז בידי הצנזורה.כתבה על שכירי החרב הישראליים בקונגו ומעורבות של אשת ראש השב"כ הישראלי דאז עדנה הירשמן בעניין .

בגין מבריסק לירושלים

סרט התעודה המוערך ביותר שלו הוא התחקיר ההיסטורי הענק על חייו של ראש ממשלת ישראל ,מנחם בגין " "בגין :מבריסק לירושלים"ששודר לראשונה ביום פטירתו של בגין .בו נתן עזרן תחקיר ביוגראפי מפורט על חייו של האיש ועליו זכה בפרס מיוחד: פרס נשיאי ישראל וראשי ממשלתה .

כתוצאה מהצלחות אלו קיבל עזרן לידיו תוכנית שלמה שמתפקידה היה לחשוף סקופים מעין אלו "חשיפה " שבה עסק בחקר כל תופעה אפשרית ובלתי אפשרית , מחקירת מצבם של העובדים הזרים בישראל  ובדיקה מדוע נסגרות החנויות ברחוב דיזינגוף בתל אביב  דרך הניסויים הרפואיים המתבצעים בעכברם  ועד לפעילותם של מרפאים בעזרת חוצנים כמו אדריאן דביר ,פעילותו של המכון לחקר הקבלה.

ואפילו צילום של טקס גירוש שדים רעים ממימדים אחרים מבית מזיק ומקולל שבו יש מעבר למימד אחר אי שם ביפו . ( גילוי נאות: התחקיר לכתבת בית השדים בוצע בידי כותב שורות אלו ) ..
וכיום הוא האיש האחראי על "גילוי נאות " התוכנית הבודקת את עולם התקשורת הישראלי על הסתעפויותיו השונות ממצבם של העיתונים הגדולים ידיעות אחרונות מעריב והארץ ועד לאתרי האינטרנט הקטנים ,ושבודקת כל דבר ממצב האתיקה העיתונאית ומצב העיתונאי הישראלי המתדרדר והולך ועד ויכוחים על קומיקסים גזעניים שמופיעים במגזינים חרדיים .
זוהי תוכנית שמבקרים מרבים ללגלג עליה אך הכל מקפידים לצפות בה על מנת לראות את מי העלה עזרן בחכתו הפעם.

סופר חוקר

בנתיים עזרן לא זנח את עולם הכתיבה .עד היום פירסם שבעה  ספרים.

ספרו הראשון

אגד ארטילרי ברמת הגולן :   סיפורה של עוצבת תותחנים שלחמה בחזית הצפון במלחמת יום הכיפורים /    הרצליה :   מפקדת אגד ארטילרי,   תשל"ד 1974.‬

הוסף לסל את ממתקים ומעט בגדים - מסע נורא לשום מקום / חנן עזרן

ממתקים ומעט בגדים :   מסע נורא לשום מקום. (   תל-אביב :   ידיעות אחרונות,   1999.‬

)  מתאר פרשת חיים אמיתית של צעירה שנכנסה לעולם הסמים בגיל 13 ונהפכה לנרקומנית, סוחרת ובלדרית סמים, זונה וחברה בכנופיות שוד. הצעירה נגמלה מהסם והצליחה לשקם את עצמה.היו דיבורים להפוך אותו לסרט באורך מלא בהפקת מיכה שרפשטיין וסרטי "רול". אך לא יצא מזה דבר


ספרו הבא המרתק מאוד ""חוד החנית":   סיפורו של הקולונל קליין, שכיר חרב ישראלי    "  (  תמוז 2003) עוסק בחייו של שכיר החרב הישראלי יאיר קליין ובפרשיות הביטחוניות וההרפתקאות המוזרות והמרתקות שבהן היה מעורב בארץ ובחו"ל שכללו בין השאר בריחה דרמטית בבית כלא באפריקה .
גם לגבי ספר זה התנהלו מגעים להפיכתו לסרט הוליוודי וגם מהם לא יצא עד כה דבר.

מאז ספר זה פירסם עזרן עוד כמה ספרים מעניינים ביותר :

נשק יום הדין :   מחוללי המוות בשירות הטרור /    תל-אביב :   קוו ואדיס,   [תשס"ו] 2006.

למות מפחד :   הפצצה המלוכלכת – תרחישי האימה /   ( קיסריה :   קוו-ואדיס ספרי תעודה,   2006.)
‬ אדם, ועיר בלבו. :   מסע חייו של משה שכטר למודיעין /    קיסריה :   קוו-ואדיס – ספרי תעודה,   [2008
‬ ( יצא לאור בשתי מהדורות )

. גם ספרו הנוכחי של עזרן מקורו בתחקיר דוקומנטרי שיצר עבור "חשיפה "והפעם יש בחקר הפרשה גם פן אישי..

.

א.א. : למה החלטת שהתחקיר הזה על הפלת המטוס זכאי להיות גם ספר להבדיל ממאות תחקירים קודמים ?

עזרן : אני אוהב מאוד את הסיפורים האלה של אקשין והרפתקאות ושל שירותים חשאיים ,וכך היה גם בספרי הקודם על יאיר קליין . כך קרה במקרה הזה שריתק אותי ממש והיגעתי למסקנה שהוא זכאי לטיפול רחב יותר ממה שאפשר לתת לו בטלוויזיה .מעבר לכך יש לי בסיפור הזה עניין אישי : היכרתי בילדותי אישה שגרה בשכנותי ולימים סיפרו לי שהבת שלה נהרגה במטוס שהתרסק בבולגריה ואל לנו כילדים לקרוא לה מכשפה כפי שהיינו עושים אלא להיות טובים עימה כי קרה לה אסון . וכששמעתי שוב על הפרשה כעיתונאי תחקירן הרגשתי שנסגר מעין מעגל וכי עלי לחקור היטב היטב את הפרשה גם כדי להבין מה בעצם אירע לבת של אותה אישה מילדותי .

א.א. : יש הבדל בין הטיפול הטלוויזיוני והטיפול הספרותי שלך בחומר ?

עזרן : אין ספק שהטלוויזיה משטחת ומפשטת ואולי לפעמים יתר על מידה את החומרים שהיא מעבירה לציבור. הטלוויזיה מדברת בשפה קצרה ומתומצתת של סמלים. נכון למצלמה יש את היכולת לתת את המילים בצורה טובה ומושכלת אם יודעים כיצד להשתמש בה . לי אישית טוב עם המצלמה . אבל במקרה הזה שאותו כבר היצגתי בכתבה ב"חשיפה" רציתי לעשות את הדברים האחרת ובצורה מעמיקה יותר. והספרות יכולה לתת את היריעה הרחבה יותר .וקורה שלפעמים אני מרגיש כאב באצבעות ממש על מנת לספר את הסיפור בצורה רחבה ומעמיקה יותר כפי שעשיתי בספר הזה ..

א.א. מה השורה התחתונה שלך בחקירת הפרשה ? למה הרוסים היפילו את המטוס ?

עזרן : זוהי הבעיה במחקר שלאחר 50 שנה ,קשה אז לאמת את העובדות כי מספר האנשים שאפשר להתאמת איתם הוא קטן וקשה לאמת את העובדות . לדעתי זהו חומר שאי אפשר להתעלם ממנו ויש כאן קונספירציה. אבל למרות התחקיר עדיין קשה לאמר את השורה התחתונה כעובדה סופית ועל כן אין שורה תחתונה לסיפור הזה הוא נשאר בגדר תעלומה.

כל מה שאפשר לאמר בוודאות הוא שניתנה כאן הוראה להשמיד מטוס אזרחי שידעו היטב שהוא מטוס אזרחי . ומאז כל הצדדים הנוגעים בדבר מקפידים לשמור על שתיקה בעניין . תדע שאפילו רמזו לאחת התחקירניות שלי שעדיף לה למען בטחונה לא להמשיך בחקר הפרשה. אבל המשכנו בכל זאת ככל יכולתנו .הרגשתי שאני חייב את זה עבור אותה אישה שהיכרתיבילדותי.

.עזרן מביא כנספח את פרשת מותו המיסתורי של שליח הישוב , אליהו גוז'נסקי ב-1948 שמת גם הוא בהתרסקות מטוסו. לדעתו ייתכן שהמדובר כאן בפרקטיקה סובייטית מקובלת באותה התקופה. ומי יודע אולי גם לאחר מכן . …
גם ללא האפשרות להגיע למסקנות סופיות הממצאים שעזרן היגיע אליהם הם מדהימים וללא ספק מעוררים שורה של סימני שאלה לגבי מה בעצם אירוע באותו יום נורא ב1955.
חבל שעזרן לא ביצע את המחקר עד הסוף וניסה להשיג בארכיון הק.ג.ב שנפתח בחלקו הגדול לציבור הרחב של החוקרים וייתכן מאוד ששם נימצא הפיתרון הסופי לתעלומה.
במוסקבה ניתנים היום התיקים הרוסיים הסודיים כמעט לכל דורש עם הקשרים המתאימים אולי בתוכם תימצא הפיתרון לשאלת הפלת המטוס הישראלי ?
בכל אופן בניגוד לספרו הקודם של עזרן קשה לראות כיצד אפשר לעשות מספר זה סרט הוליוודי, שהרי סוף טוב אין כאן גם לא מבחינת טיפולה של ישראל בפרשה.

 

קישורים רלבנטיים

הפלת מטוס אל על בשמי בולגריה בויקיפדיה

 פרטים על חנן עזרן

הספר "תעלומה בנתיב ההתרסקות"

הרן בר דור איש המוסד במטוס שהופל

הרן בן דור בויקיפדיה

הספר "ממתקים ומעט בגדים"

הספר "חוד החנית "

כתבה על "חוד החנית "

ביקורת על "חוד החנית "

הסרט של עזרן על מנחם בגין

חנן עזרן חוקר את …

אדריאן דביר וריפוי באמצעות חוצנים

חנן עזרן עולה "בחשיפה"

אבי שילון מראיין את חנן עזרן

מאיר שניצר על חשיפה
קובי ניב על חשיפה

 חנן הגבר :אסף שניידר על חנן עזרן בגילוי נאות
אבי סגל על גילוי נאות
רון מייברג על גילוי נאות
חנוך דאום על "גילוי נאות "

חנן עזרן בגילוי נאות

אלי אשד על :חנן עזרן בעקבות הטרור הבינלאומי

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • צביקה  On יולי 31, 2005 at 3:08 pm

    לא היה לי מושג שהפרשה הזו אי פעם התרחשה.
    מעניין אותי מאוד ולא הבנתי לגמרי: מה היה האינטרס של ישראל להשתיק את הפרשה ולשמור על פרופיל נמוך?

  • חנן עזרן  On יולי 31, 2005 at 6:43 pm

    אלי שלום,בכותרת הכתבה המאלפת שלך,נפלה טעות.
    המדובר בארוע שהתרחש בשמי בולגריה ולא שמי רומניה כפי שכתוב ,כנראה,בעות.

    נא תקן.תודה חנן עזרן

  • מספר 666  On אוגוסט 1, 2005 at 12:00 pm

    להשתיק את הפרשה היה חוסר הרצון להסתכסך באופן פומבי גם עם בולגריה וגם עם ברית המועצות .
    בסך הכל היה מדובר במעצמת על ובשליחתה שכנגדם לא יכלה ישראל למעשה לעשות דבר.
    כמו שהיום אין לאף אחד חשק להיסתכסך עם ארה"ב בעניין מכירת הנשק לסין למרות שברור שהצדק בעניין הזה הוא איתנו .ולמרות זאת משפילים את הראש וחוטפים את המהלומות של הממשל האמריקני ושל חברות הנשק האמריקניות
    שמאחוריו.

  • רפי אשכנזי  On אוגוסט 5, 2005 at 8:30 pm

    בנושא הבולגרי נראה לי שפיספס… נכון נאמר בכתבה כי מטוס אל-על מסוג קונסטליישן, היה זהה בדיוק למטוסי הריגול האמריקאים של אותה תקופה.
    האמריקאים השתמשו במטוסים מסוג זה למטרות ריגול בכל העולם. מטוס מסוג זה בדיוק הופל בסמוך לחוף הסיני בשנת 58 אם איני טועה.
    בנוסף לכך, הפילו הרוסים מטוסי ריגול אמריקאים מסוגים שונים, בי-50, בי-47 , ועוד, לא כולל מטוסי צילום מסוג יו-2 שאבדו בעת משימתם. חוץ מה בי-47 שבו 3 אנשי צוות, לכל המטוסים האחרים היו אנשי צוות רבים
    {15-30!!!} . שגירדו את הגבול של בריה"מ מנורבגיה , פאקיסטאן, סין ועד אלסקה, במשימות קומינט ואלינט. בערוץ ההיסטוריה הוצגו לא פעם האירועים האלו וגם שם ללא הסברים מהצד האמריקאי, עד היום. למיטב זיכרוני, אבדו לאמריקאים כ 150 אנשי צ"א בטיסות ריגול אלו, שוב ע"פ הנאמר בערוץ ההיסטוריה.
    "הקונץ" האמריקאי האחרון שהתפרסם בתחום, היה בראשית שנות ה 80, בשליחת מטוסי ריגול מסוג בואינג, בנתיב האזרחי ליד האי סחלין שממזרח למנצ´וריה. גם שם בגלל טעות "מתבקשת" הופל המטוס אך לרוע המזל היו בו 400 נוסעים קוריאנים, מה שקרוי היום "תקרית המטוס הקוריאני…
    נדמה לי, שהסיפור הפעם, על תקרית בולגריה, היא טעות אמיתית של הבולגרים , טעות שהם עשו כל מאמץ לטשטש אותה, בעקבות טיסות ריגול אמריקאיות בנתיבים האזרחיים ולא תקרית מהסוג הג´יימס-בונדי, עם כל הכבוד לעזרן…

  • יורם המזרחי  On אוגוסט 8, 2005 at 7:27 am

    ל]פני שנים רבות "יצא לי" לעבוד עם חנן במסגרת "מבט" האיש היה ובוודאי כך נשאר -נבון, נעים הליכות,קולגה אמיתי,עובדה מענינת מפני "ששרד" באקווריום מלא כרישים…..
    לצד השבחים הראויים יש להזכיר הפרטים הבאים כחומר למחשבה
    1.דגם הקונסטיליישן של אל-על היה צבאי מיסודו C-69
    2. 3 מטוסים כנ"ל נרכשו סמוך "להכרזת" המדינה, ע"י ההגנה.
    3.המטוסים נרכשו מעדפי מלחמה"ע2 והם מדגמי ייצור 1943 שלשתם בעלי איפיונים צבאיים ברורים (נרכשו ע"י חברה "פנמית" כביכול, שהוקמה לצורך זה והסוותה "LAPSA")
    4.מטוס אחד שימש להעברת נשק מצ´כיה לחצור "מבצעי בלק" שניים עוקבו בחו"ל ע"י האמריקאים.
    5.בתום מלחמת השחרור נמסרו מטוסי C-69 לאל-על.המטוס שיורט בשמי בולגריה סומן באל-על 4XAKC אך זוהה בינל"א "ומודעינית" גם ברישום המקורי אמריקאי לוקהיד N90829 שהיה ברשות הצי.מטוסים מסדרה זו שימשו לפיתוח מערכות בקרה אוירית,לוחמה אלקטרונית והאזנה."זכו" להגיע גם לראשית מלחמת ויאטנאם.אחד "שרד" בצהל "בניילון" עד מלחמת 1967 בה הופעל בפעם האחרונה.
    6.צבעי המטוס אצל הצי האמריקאי דומים,כמעט זהים,לצבעי אל-על באותה תקופה (ברשותי צילום אמריקאי המוכיח עד כ מה קל לטעות)
    9.מטוס אל-על טעה,טעות אנוש,בנקודת פניה "דוג- לג" וכך חדר לשטח אוירי בולגרי סגור, באיזור "השמור ביותר" דאז, סמוך לגבול יוון ושם גם התרסק.
    10.הרוסים והבולגרים לא ידעו מראש שהמטוס (שיצא במקור מלונדון) יטעה ויחדור לתחום האוירי הבולגרי.מכאן שאין יסוד לתאוריית "מארב אוירי"
    11.בולגריה קבלה בתוך יום אחריות להפלת המטוס,הדגישה שאין ניצולים וציינה מקום השברים.
    12.בהודעה הבולגרית המקורית נמסר שהופל ע"י מערכת הגנת הנ.מ ואכן ,לפי עדי ראיה, נורתה לעברו אש נ.מ לא יעילה שאחריה הופעלו מטוסי מיג15 (בעלי יכולת רדאר נמוכה ביותר בניגוד למטוסים חדישים(כשנה אחר כך יירט חיל האויר הישראלי מטוס תובלה מצרי שהחזיר קציני מטה מצריים מפגישה בדמשק-הטיס יואש צידון המטוס מטאור דגם קרב -לילה שהיה בעל ציוד סריקה איתור מיוחד ) באותה תקופה שרתו בחילות אויר מזרח ארופאים,טייסים רוסים,שעסקו בהדרכה,כולל הדרכה מבצעית "בזוגות" לכן אין מה להתרשם מנוכחות,שלא הוכחה,של טייסים רוסים.
    13 רשימות נוסעים וצוות- אויר נמסרות רק אחרי יציאת מטוס לדרכו או עם סיום הליכי העלאת הנוסעים(ממש מנסיוני בטיסה ) וכך שהרוסים לא יכלו לדעת בזמן מתאים, מי ומי במטוס שטעה מנתיבו.לו היה מדובר בסוכן מוסד בכיר ומבוקש עד כדי כך שרוסיה תצא מגדרה לחסלו באויר הרי שהסיפור היה "יוצא לעולם " לפני שנים.כיום די לנפנף מעט דולרים כדי למצוא קצינים רוסים ובולגרים שהיו קשורים לעצם ההפלה וכן קציני מודיעין וכו´.כך למשל רואיין הטיס הרוסי שהנפיל המטוס הדרום-קוריאני,כל מה שחנן היה צריך זה….חופן דולרים.שניים ממכרי היו טייסים במלחמה"ע השניה האחיד בן מעל שבעים והשני "פלא מהלך" בן…94 כך שאין בעיה "ביולגית" לאתר ולראיין רוסים או בולגרים שהיו באותה ע ת 1955 בשירות צבאי

    פרט לכך סיפור נחמד, שמקומו בעולם "האולי?" יחד עם הצוללת "דקר" שכזכור "נחטפה" ע"י הרוסים "נעלמה במשימה מסתורית" וכו´ וכו´ עד ששרידיה התגלו מול חוף יוון.עוד שמעתי אומרים שאלוויס חי,בגין מאושפז בבית חולים אלבני ובמכון נס-ציונה הצליחו לשמר מוחו שלאיסר הראל ז"ל,המחובר לאמצעים אלקטרוניים המאפשרים דיבוב…שאלתי והמח ענה שטרם קרא ספרו של חנ ן.

  • רפי אשכנזי  On אוגוסט 8, 2005 at 7:28 am

    ההפלה של הטייס יואש צידון {צ´אטו}, בעזרת מטאור אנ-אף 13, את מטוס האיל-14 המיצרי, עם הקצינים התרחשה ממש לפני מבצע קדש , יותר משנה מאוחר ממה שכתבת. הפעולה היתה הצלחה מודיעינית ממדרגה ראשונה, אבל החמיצה עת עבדול חכים עמאר, הרמטכ"ל המיצרי, שנעדר מהטיסה. הרוסים נפלו לטעות עם המטוס שלנו, בגלל השיטה האמריקאית, לטוס עם מטוסי הריגול שלהם בנתיבים האזרחיים הקרובים לגבול של בריה"מ.

  • רמי נוי  On אוגוסט 8, 2005 at 7:30 am

    אותי לפחות שכנעת כי תיאורית הקונספירציה של עזרן נשענת על כרעי תרנגולת.

    האם סעיפים 7 8 נמחקו על ידי הצנזורה?

  • מספר 666  On מרץ 17, 2006 at 6:44 pm

    חנן עזרן פירסם בימים אלו ספר חדש העוסק בטירור הבינלאומי בשם "למות מפחד:"הםצצה המלוכלכת -תרחישי אימה".
    ספר מבעית למדי העוסק באפשרויות לטירור גרעיני ובקטריולוגי הנמצאות היום בידי אירגוני הטרור.
    ראו :
    חנן עזרן בעקבות הטרור הבינלאומי
    http://www.notes.co.il/eshed/17473.asp

  • מספר 666  On פברואר 13, 2008 at 6:47 am

    חנן עזרן פירסם ביוגרפהי מקיפה על חייו של שכיר החרב השנוי מאוד במחלוקת יאיר קליין ,ספר בשם "חוד החנית ".
    לפני כמה חודשים יאיר קליין נלכד ברוסיה.
    הראיון האחרון עם יאיר קליין לפני מאסרו ברוסיה פורסם באתר זה כאן
    שכיר החרב
    http://www.notes.co.il/eshed/35834.asp#rep_372662

  • מספר 666  On פברואר 13, 2008 at 6:48 am

    ממשלת רוסיה החליטה כעת להסגיר את יאיר קליין לולומביה שם צפוי לו אולי גזר דין מוות .
    ולא נראה שממשלת ישראל עושה משהו כדי להצילו.
    ולדעתי על ממשלת ישראל לעשותה כל כדי להביאו לכל הפחות למאסר בישראל ולהצילו מגזר דין המוות .
    וכל מי שיכול לעשת משהו בעניין מן הראוי שיצטרף למאמצים להציל את קליין .
    חנו עזרן שפירסם את הביגורפיה של קליין "חוד החנית "
    מתראיין בנושא כאן

    מנסים להציל את יאיר קליין
    http://www.magazin.org.il/inner.asp?page=23&article=494
    ופירסם גם מאמר בנושא
    http://www.news-israel.net/Article.asp?Code=9285

  • מרה אבנר ליסט  On ספטמבר 1, 2008 at 12:21 pm

    לחנן שלום,
    אני מקווה שתוכל לקרוא הודעה זו.
    שמי מרה אבנר ליסט, מנהלת משלחות נוער בין ישראל לאירופה מזה כ-10 שנים.
    במסגרת בעיסוקי בתחום החינוך והפרויקטים בנושא מנהיגות חינוכית, יצרתי קשר מרתק עם מחנכת מהעיירה פאטריק שבבולגריה.
    ביחד רקמנו תכנית חינוכית שתעסוק בגביית עדויות וחקר אסון מטוס אל-על שהופל ביולי 1955 ליד עיירה זו ע"י צבא בולגריה, שבאותם הימים הייתה גרורה קומוניסטית, ועליו כתבת את ספרך : "תעלומה בנתיב ההתרסקות".
    לפי טענתה של הגברת סלבינקה ניקולובה, ישנם עדים רבים, עוד בחיים, שיעידו על מה שהתרחש בזמן האסון, כולל מעשי הביזה בגופות.
    ראש הכנסייה האורתודוקסית המקומית, מר. Angel Karakochev שהוא גם ראש העיירה פאטריק והיה בן 10 בעת האסון מוכן לתת עדות ותמיכה רגשית לפרוייקט שלנו.
    אשמח לדבר איתך ישירות בנידון.
    אנא צור עימי קשר במייל לשם המשך התקשרות.
    בכבוד רב,
    מרה
    maralist@hotmail.com

  • מספר 666  On ספטמבר 1, 2008 at 3:40 pm

    את מוזמנת לפרסם את העדויות בעברית או באנגלית כאן בתגובות המשך לרשימה זאת .
    ואני מבטיח לך שכך הם יגיעו לקהל גדול .

  • מספר 666  On מאי 29, 2010 at 9:24 am

    ספר חדש הופיע שפותר
    סופית את התעלומה.

    ספרם המשותף של הישראלי
    ניר ברוך, והבולגרי דראגוליוב גאדג'ב

    ( עיבוד ועריכה גליה רגב )

    טיסה 4X-AKC

    27 ביולי 1955

    הוצאת המחברים 2009
    http://simania.co.il/bookdetails.php?item_id=690335
    ניר ברוך היה איש משרד החוץ באותה תקופה, אשר שרת בצירות ישראל בבירת בולגריה
    שותפו לכתיבת הספר
    דראגוליוב גאדג´ב, הוא עיתונאי-חוקר בולגרי
    השניים בדקו את האריכונים הבולגריים שנפתחו ומצאו מסמכים שונים בנושא של ממשלת בולגריה .

    מממצאיהם התברר מעל לכל ספק שנתברר ללא כל ספק, שהפלת המטוס הייתה תאונה, ולא מזימה שנבעה ממזג אוויר הפכפך, כישורים לא ראויים של המטוס ויד קלה מדי על ההדק של טייסי הקרב הבולגרים ואווירת המתיחות והעצבנות של המלחמה הקרה שהייתנ אז בשיאה ואזס לא במקרה נוסדה גם ברית וארשה , ושבה כל הופעה של מטוס זר במקום הלא נכון הייתה עלולה להביא לתגובה אלימה ובמקרה הזה היא אכן הביאה.
    ההופעה של המטוס הישראלי במקום לא צפוי הביאה מיד להנחה של המיירטים שהוא משרת אינטרסים אמריקניים.
    . שני הטייסים שהיפילו את המטוס הישראלי קפטין בוריס פטרוב ולויטנאנט קונסטנטין סאנקיסקי ( שהוא זה שירה את היריות הגורליות ) הועמדו למשפט צבאי בבולגריה, ונפסקו להם עונשים כבדים. אחד מהם חלה בכלא במחלת נפש ובילה את שארית ימיו בבית חולים.
    בולגריה מצידה ניסתה בדיונים בינלאומיים לאחר הפרשה להתחמק מהודעה באשמה ובשלב מסויים שקלה לא לשלם כל פיצויים לקורבנות הישראליפ.

    ראו גם הערך בויקיפדיה
    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%A4%D7%9C%D7%AA_%D7%9E%D7%98%D7%95%D7%A1_%D7%90%D7%9C_%D7%A2%D7%9C_%D7%91%D7%A9%D7%9E%D7%99_%D7%91%D7%95%D7%9C%D7%92%D7%A8%D7%99%D7%94

  • מספר 666  On מאי 29, 2013 at 6:32 am

    חנן עזרן נפטר בגיל צעיר יחסית 62 לאחר מאבק ממושך.במשך כ-36 שנים היה כתב, עורך ומגיש בערוץ 1. בנוסף כתב גם מחזות וספרים. עזרן החל לעבוד בטלוויזיה בשנות ה-70 של המאה הקודמת ופרש מרשות השידור בשנה שעברה. הוא שימש כתב פרלמנטרי ומדיני, והיה גם עורך ומגיש תכנית התחקירים "חשיפה" ו"גילוי נאות", שעסקה בענייני תקשורת, שתיהן שודרו בערוץ 1. כתבות תחקיר זכורות שלו היו אלו בהן חשף את יומני ואנונו וכתבות שעסקו בתעשיית הנשק הישראלית. גם ספריו עסקו בעיקר בנושאים בטחוניים וטרור בינלאומי, בהם למשל "חוד החנית – סיפורו של קולונל קליין", שחיבר על סא"ל יאיר קליין, ו"נשק יום הדין – מחוללי המוות בשירות הטרור". על סרטו התיעודי, "מבריסק לירושלים", על מנחם בגין, זכה ב-1994 בפרס ראש הממשלה.

    .היכרתי אותו כתחקירן קצר ימים בטלווזייה והכנתי עבורו את התחקיר היחיד שהכנתי אי פעם על בית מקולל ביפו ביחד עם ארי ליבסקר.
    תחקיר שאני מקווה שיעלה אי פעם ברשת.
    יהי זכרו של חנון עזרן ברוך.

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On מרץ 19, 2016 at 9:58 am

    במאמרו "הרצח בשמי בולגריה " שאותו כתב המשורר המפורסם זלמן שניאור לאחר הפלת מטוס "אל על " בשמי בולגריה ב-1955 ( ואותו אפשר למצוא בספר "דוד פרישמן ואחרים"הוצאת דביר 1959)כתב דברים מעניינים בהקשר זה על הבולגרים ."
    הוא עוסק שם בנקודת השפל של כל הזמנים ביחסי ישראל ובולגריה בהפלת מטוס "אל על " בידי הבולגרים בשמי בולגריה שכתוצאה ממנה נהרגו 58 איש.
    לדעת שניאור להפלה היו אחראיים הרוסים בלבד ולא הבולגרים.לדעתו לא ייתכן שהיה כאן פשע של "מדינה שלמה ,קטנה ,אומללה אבל מסוכנת מאוד .למדינה דרוסה ורעועה זאת אין בימינו תותחי ראדאר להתקיף ,ואין לה מפקדים מ/שלה שייטלו על מצפונם ואל אחריותם המדינאית החלטת רצח זדונית בהיקף כזה וברגע אחד כדי להפוך מטוס מלא נוסעים עליזים לקציצה אחת של דם ועצמות.
    הוא כותב "מי שאינו מכיר את הבולגרים ואת יחסם ליהודים ,בני ארצם ומחוץ לארצם ,יוכל לחרף ולגדף אותם בכינויים מעליבים,.קראתי בכמה וכמה עתונים שנכתבו לאחר האסון עם מטוס "אל –על ". אין אדם נתפס על צערו ואפילו עיתונאים אינם נתפסים על ביטויהם ברגע ראשון של מכאוב ורוגז "פרעושים אדומים ,רועי חזירים ,שכורים " וכו'. .
    לאמיתו של דבר, קבע שניאור ,התייחס תמיד העם הבולגרי כמו שהוא ,בכבוד ובאחווה יחסית אל היהודים היושבים בקרבו.
    שניאור המשיך וסיפר " בימי בחרותי ולאחר מכן נפגשתי עם הרבה סטודנטים יהודים מבולגריה .בברלין נפגשתי איתם לפני מלחמת העולם הראשונה ואחר כך בפאריס ,ועכשיו עם מהגרים לא מעטים ממדינה זו ולא שמעתי מפיהם אלא דברי שבח ויקר לעם הבולגרי ,על טוב ליבם על יחסם האנושי ,על האנטישמיות ש"לא הייתה בנמצא בעם הזה והרכבה ,כמעט באונס על ידי הנאצים ואחר כך על ידי הכובשים מבית מדרשו המדיני של דזאעגשוילי ( סטאלין א.א*).
    לא! העם הזה לא נתן את ה צו להפיל מטוס אזרחי ,לא העם ולא קציניו ..ואם "רועי חזירים ושכורים "נתנו את הצו לא מתוך בולגריה באו אלא מארץ אחרת ..( ברית המועצות א.א.)
    שניאור ראה בהפלת המטוס מזימה רוסית ברורה ומכאן פנה לדבר במאמרו על הפואמה שלו "ימי הביניים מתקרבים " שבה חזה את מלחמות העולם הראשונה והשנייה ב-1913

Trackbacks

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: