מגע של קסם ב"חליל הקסם"

וולפנג אמדאוס מוצרט

השבוע הושמע קטע דרמטי יוצא דופן בידי התזמורת הקאמרית בניצוחו של גיל שוחט., מעין מונודרמה מוזיקלית מקורית על שלבי היצירה של האופרה "חליל הקסם ".
השנה היא שנת ה-250 להולדתו של המוזיקאי המפורסם מכולם וולפנג אמדאוס מוצרט ,ולכבוד זה יבוצעו שורה של אירועים ומופעים הקשורים במוזיקאי הגדול ובהם ביצוע אופרה של פושקין על מערכת היחסים בין מוצרט ויריבו סליירי ( שעל פי השמועה הרעיל אותו ) וביצוע של האופרה המפורסמת ביותר שלו "חליל הקסם ".
אולם השבוע ביצעה התזמורת הקאמרית קטע שהוא תרומה ישראלית מקורית לחלוטין לחגיגות מוצרט . זהו קטע דרמטי בשם "כבמטה קסם" שנכתב בידי שירלי ששון עם מוזיקה של עומר ולבר  שעוסקת בתקופה האחרונה בחייו של מוצרט בה הוא מקבל את ההזמנה לכתוב את האופרה "חליל הקסם". היצירה מורכבת ממרקמים מודרניים בסגנונו האישי של ולבר המורכבים אך ורק ממנגינות של מוצרט. הטקסט אמור היה לחשוף  את מוצרט הפטפטן, המורכב, הטראגי, והקומיות ותיאר את ההתלבטויות של מוצרט  ( בגילומו של השחקן גיא מנהיים ) בעת שחיבר את המוזיקה ל"חליל הקסם". זאת הייתה אופרה שהייתה שונה מכל מה שחיבר עד אז מאחר שנועדה להמוני העם ובתחום האופרות נחשבה למקביל של "ספרות זולה " מוצרט אם כי התדרדר מאוד מבחינה כלכלית , לא התלהב מהרעיון שהוא שהלחין אופרות עבור מלכים ושועים לתמלילים של יוצרים מהמפורסמים בעולם יחבר מוזיקה עבורה.

עומר ולבר מספר  על "כבמטה קסם"

תמונה מ"חליל הקסם "

היצירה חושפת לראשונה מול קהל, את הרגעים האינטימיים של המלחין במהלך כתיבתה של יצירה. מוצרט, שהיצירה היא מעין הומאז' ליצירתו, עומד למעשה מול הקהל וחולק איתו את רגשותיו והתלבטויותיו בקשר ליצירה שהוזמנה ממנו. כרבע שעה מחייו של מוצרט נחשפת במלוא האינטנסיביות שלה, כאשר הקהל רואה איך היצירה נבנית נדבך, נדבך, מול עיניו,כיצד המלחין מתגבר על ההתלבטויות והניסיונות.
כשהתזמורת הזמינה ממני את היצירה התבקשתי לחבר היצירה לשחקן ולתזמורת שתהיה קשורה במוצרט. חשבתי רבות מה אעשה, והחלטתי לחשוף, דרך סיפורו של מוצרט והזמנת האופרה חליל הקסם, את החוויה של כתיבת מוזיקה לפי הזמנה.
מבחינה מוסיקלית, יש ביצירה אלמנטים המורכבים ממוטיבים מאריות מהאופרה חליל הקסם. את האלמנטים הללו העברתי מעין מטמורפוזה, עד שהתקבלו מנגינות המתאימות יותר לסגנוני המוסיקלי. והתוצאה: מרקמים מודרניים מרתקים המורכבים אך ורק ממנגינות של מוצרט. המאזין ישמע מנגינות רבות שמוכרות לו אך בלבוש מעט שונה מהמקור. מבחינה דרמטית, הטקסט שנכתב על ידי שירלי ששון, מטיב לטעמי לתאר את הלבטים ואת האינטנסיביות של חווית הכתיבה. בטקסט שולבו עובדות היסטוריות אמיתיות על תהליך כתיבת חליל הקסם. הטקסט חושף את מוצרט הפטפטן, המורכב, הטראגי, והקומי.

הרעיון של הקטע היה מצויין אולם הוא היה קצר מידי לא יותר מרבע שעה בזמן שעל מנת לעשות צדק עם הנושא היה צריך להקדיש לו לפחות חצי שעה -שעה ויותר להכניס לתוכו יותר דרמה  ולעסוק במערכת היחסים בין מוצרט וכותב התמליל לחליל הקסם ,עמנואל שיקאנדר שתיאר בה את מערכת האמונות של אירגון ה"בונים החופשיים". .

הקטע  זכה לביקורת קשה מידי המבקר  חנוך רון שהגדיר אותו כ"מתחת לכל ביקורת ". אני חושב שהוא היה סביר אולם לא מה שהוא היה יכול להיות. 
לסקירה מפורטת יותר  על "חליל הקסם"  עצמו  יש לחכות להצגת האופרה בידי האופרה הישראלית השנה.

ביקורת נוספת  על במטה קסם

השחקן גייא מנהיים בתפקיד מוצרט .

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: