הנס כריסטיאן אנדרסן :גרסת היקום החלופי

 

 

 

 הנס כריסטיאן אנדרסן .תמונה מאנציקלופדיה "תרבות "

 

 לאחרונה הוצגה על במותינו הצגת הילדים "נסיך האגדות " מאת סמדר שיר וביכוכבם של דץ ודצה שמציגה גרסה דמיונית לחלוטין של חייו של מספר האגדות המפורסם מכולם ,הנס כריסטיאן אנדרסן ,לרגל 200 שנה להולדתו , אולם נשאלת השאלה איזה קשר אם בכלל יש בין ההצגה  והמציאות ?

מיהו הדני המפורסם ביותר בעולם ? ובכן ככל הנראה זוהי דמות דמיונית , זהו הנסיך המלט גיבורו של המחזאי האנגלי ויליאם שיקספיר שההצגה עליו מוצגת בימים אלו בתיאטרון הקאמרי. אבל המלט הוא ככל הנראה סיפור בדיוני גם אם יש לו בסיס כל שהוא באגדות דניות קדומות.
הדני האמיתי המפורסם ביותר בכל העולם ובכל הזמנים לא היה נסיך , הוא היה דווקא בנו של סנדלר ומספר של אגדות הנס כריסטיאן אנדרסן שכתביו תורגמו לרוב שפות התרבות ולאחרונה מלאו 200 שנה להולדתו ב-1805.
בן הסנדלר העני הפך לאזרח המפורסם ביותר של דנמרק. האגדות של אנדרסן הפכו לתופעת מדיה בינלאומית בסיס ליצירות מוזיקה להצגות ולסרטים  ולבולים .בן הסנדלר מאודנזה באמת היגיע רחוק .

פסל של אנדרסן בעיר קופנהגן
פסל של אנדרסן בעיר קופנהגן

וכיום המקומות שחי ויצר בהן הם אתר תיירות מרכזי בדנמרק שאינה סובלת מעודף סופרים שמתקרבים אפילו בפירסומם לבן הסנדלר מהכפר אודנזה.וכתוצאה חגיגות ה-200 להולדתו של אנדרסן היו בין האירועים המפוארים ביותר שאותם יזמה דנמרק בשנים האחרונות .כפר מולדתו אודנזה מתקיים היום בעיקר על תעשיית התיירות של בנו המפורסם ביותר ( והיחיד ) .

בולים ישראליים על פי סיפורי אנדרסן.צייר שמואל כץ.

במסגרת אירועים אלו ביקר בארץ לפני כמה שבועות מופע האנסמבל הדני "נורדליס-אורות הצפון" שהיציג מבחר  יצירות מוזיקאליות שהתבססו על אגדות אנדרסן וכאלה מסתבר היו לא מעט, טובי המלחינים בני זמנו של אנדרסן כגון שומן, מנדלסון וברהמס כתבו יצירות בהשראת אגדותיו ויצירותיו של אנדרסן , והמופע היציג גם ארבע יצירות חדשות שנכתבו במיוחד לכבוד אירוע זה על ידי מלחינים דניים ואחרים..

אבל אותו אנדרסן אם כי היה אדם מצליח מאוד ומפורסם מאוד בחייו , שהתחכך עם מלכים ואצילים ושועי עולם , היה גם אדם דחוי ובודד ,איש שמעולם לא היה לו רומן עם אישה, בין משום שהיה איש ביישן ומופנם ומכוער מאוד ובין משום שכפי שטוענים כמה אנשי "קהילה " היום היה הומוסקסואל מוסתר . בכל אופן לאורך השנים נוצרו תיאוריות ביזאריות לגבי הצלחתו ויש היסטוריון דני בשם יינס יורגנסן טוען שהסיבה להצלחתו של אנדרסן לחדור לחוגי החברה הגבוהה הייתה לא כל כך כישרונו הספרותי אלא העובדה שהוסתרה היטב שלא היה באמת בנו של סנדלר עני ושל משרתת כמקובל לחשוב , אלא שלמרבית ההפתעה הוא כן היה נסיך בעל דם כחול . לטענת יורגנסן אנדרסן היה בן לא חוקי,ממזר, של מלך דנמרק כריסטיאן השמיני מאהובה רוזנת ונמסר בינקותו לאימוץ , או שהיה תוצר ממפגש מקרי עם האישה שהייתה לאימו ונשאה מייד כשהיא כבר בהריון לסנדלר שהפך להיות אביו.כך או כך  על פי התיאוריה הזאת הוא לא נשכח ,לאורך ילדותו היה מי שפקח עליו עין שהשגיח עליו. טיעון זה מסביר אולי את העובדה שכבר בילדותו זכה לתמיכה כלכלית שאפשרה לו ללמוד, לטייל ברחבי העולם ולקשור קשרים  אמיצים עם אנשי אצולה, להתקבל לבתי העשירים "שידעו את האמת ".

 סיפור שאם הוא נכון כי אז חייו של אנדרסן אכן נראים כאגדה אמיתית.  ואם זה נכון זה מאכזב :אנדרסן הוא דמות מעניינת בהרבה אם הוא היה אדם עני שחדר לחברה הגבוהה אך ורק בגלל כישוריו ולא בגלל דם כחול שזרם בעורקיו אם גם בדלילות ..

אנדרסן בין גיבוריו.ציור מאת אהרון אבדי.

אבל להצלחתו בעולם זכה אנדרסן לא כתוצאה ממוצאו, המלכותי או העני , אלא כתוצאה מיצירתו הספרותית. הוא כתב 168 מעשיות ובינהן כמה מהאגדות היפות ביותר שנכתבו אי פעם בידי סופר ונחשבים לשיא הז'אנר הספרותי הזה ( וכעולים לעין ערוך ממש מבחינה ספרותית על הסיפורים של היוצרים הידועיםה אחרים בז'אנר ,האחים גרים הגרמניים )  סיפורים שהפכו לקלאסיקות כמו "בת הים הקטנה " מלכת השלג " חייל הבדיל הקטן " "הצל ""בגדי המלך החדשים " וכמה עשרות אחרות שהפכו למוכרות לכל ושמבוגרים נהנים מהן לא פחות ( ולעיתים קרובות הרבה יותר ) מילדים.

אנדרסן .ציור מאת שמואל כץ.

 

אני אישית מעדיף דווקא כמה מהאגדות הפחות ידועות שלו שלאמיתו של דבר אינן אגדות כלל ואינן מיועדות לילדים כלל.אלו הם סיפורי פנטזיה טהורים ומעולים כמו היצירה הקלסית "מלכת השלג,"  (1845) ( על נערה שיוצאת למצוא את אהובה שניחטף בידי מלכת השלג המפחידה שהיא האב טיפוס של המכשפה מסיפורי נרניה ) את "נערת הקרח " ( 1861) ( גירסה אחרת "למבוגרים " של אותו הסיפור, סיפור אימה אמיתי על אישה על טבעית שחוטפת צעיר יפה טוהר בשוויץ והופכת אותו לאהובה לנצח ).

והסיפור שלו שהוא אולי החביב עלי ביותר "בתו של מלך הביצה " ( 1858) אם כי הוא אינו ידוע ביותר , סיפורה של נערה ויקינגית הנלחמת בכוחות הרשע ובסיום הסיפור הבלתי נשכח "נזרקת" בעת חתונתה מאות שנים לעתיד ..

הנוסע הראשון בזמן

 בנוסף לסיפורי הפנטסיה אנדרסן  חיבר גם את אחד מסיפורי המדע הבדיוני האמיתיים הראשונים ,סיפור בשם "בעוד 1000 שנה" ( 1852) שבו חזה את עידן התיירות המודרני אם כי הוא טעה לגבי כלי הטייס שבהם ישתמשו והיה שמרני מידי בהערכת הזמן שלו למתי זה יתרחש ( הוא היה צריך להוריד רק אפס אחד והיה נמצא כמתאר בדייקנות רבה את העתיד הקרוב ) .
וחוץ מכל אלה עד כמה שהדבר מוזר, דומה שאנדרסן הוא אולי האדם הראשון אי פעם שחיבר סיפור על מסע בזמן לעבר.

סיפורים על מסע בזמן לעתיד יש עוד מימי קדם ( וסיפור "חוני המעגל " מהמקורות היהודיים  על האיש שנרדם והתעורר כעבור עשרות שנים בעתיד הוא רק אחד מרבים )זהו רעיון שקל יחסית לחשוב עליו  ,אבל כנראה שרעיון המסע בזמן לעבר במקום לעתיד קשה הרבה יותר להעלות אותו על הדעת  ולכתוב עליו.בכל אופן לא ידוע על אף אחד שחשב וכתב על כך לפני הנס כריסטיאן אנדרסן במחצית הראשונה של המאה ה-19.

אנדרסן כתב  גם על מסע בזמן לעתיד בספר הראשון שפירסם ושהביא לו הצלחה   מסע ברגל לאמגאר ( 1829) סיפור מסע פנטסטי של משורר בן דמותו של אנדרסן שבעת מסע לילי עובר כל מיני הרפתקאות פנטסטיות :הוא פוגש את המוזה של השירה ,הוא פוגש את פטרוס הקדוש ולוקח ממנו את המשפיים שלו ובעזרתם רואה דברים נסתרים משאר בני האדם, הוא פוגש בבן אלמוות היהודי הנודד אחשורוש  ומקבל ממנו מגפיים של "קפיצת הדרך ", הוא פוגש בחייזר ענק שהוא בעצם גמד בעוצמו בכוכב סיריוס , והוא נסוע בזמן  שלוש מאות שנה בעתיד לשנת 2129. בסיפור זה שגם הוסרט לאחרונה ניכר לראשונה העניין של אנדרסן במסע בזמן.

 

 בסיפור המסע בזמן  לעבר הראשון "ערדלי המזל " ( סיפור שאותו ניתן למצוא בקובץ בשם זה בעברית בתרגום אהרון אמיר )  שאותו חיבר אנדרסן  בשנת 1838  מסופר על   ערדליים שמסוגלות לספק ללובש אותם את כל מבוקשו אם כי המבקש תמיד מוצא שעדיף היה לו אילולא ביקש את המשאלה המסוימת .. ואחד מלובשי הערדליים הוא אדם מכובד החולם לחיות בקופנהגן של המאה ה-16 שהייתה בעיניו תור של זהב של גדולה וגבורה לעומת המאה ה-19 המנוונת , הערדליים אכן לוקחות אותו למסע בזמן בתקופה זאת שמתגלה כשונה מאוד מתור הזהב שאותו דימיין וכברברית לחלוטין והנוסע בזמן המבוהל מחליט שאחרי הכל הוא מעדיף את המאה ה19 ומוחזר לתקופתו. המשתמש הבא בערדליים  נלקח למסע בחלל אל הירח ומגלה שם יצורים אינטיליגנטיים .

דומה שבסיפור זה אנדרסן דמיין לראשונה את האפשרות של "היסטוריה חלופית " שבה חיי האדם יתרחשו מחדש בצורה טובה יותר ,נושא שמאז הפך לפופולארי מאוד בספרות. 

 בציבור לפחות  אנדרסן התייחס לחייו כאל סיפור אגדה  וגם  כתב אוטוביוגרפיה בשם "אגדת חיי " . למעשה הוא כתב לא פחות משלושה אוטוביוגרפיות שונות ,אולי יותר מכל סופר אחר בהיסטוריה ( לא הרבה אנשים יהיו מוכנים לכתוב שוב ושוב בפרטנות את סיפור חייהם כפי שעשה אנדרסן ) אם כי בדיעבד חייו נראים עלובים וחסרי הנאה. אם כי התאהב בכמה נשים מחוגי מכריו הוא מעולם לא הצליח למצוא אישה שתחזיר לו אהבה.בכלל הוא העדיף להתנזר ממין,לזעמו של הרופא שלו שחשב שבכך הוא פוגע בבריאותו.,ביומניו הוא מספר שטיוליו המרובים בחו"ל ידידיו היו לוקחים אותו לבתי הזונות בתקווה שיעשה שם משהו ,אבל אנדרסן העדיף רק לשבת ולשוחח עם הזונות העירומות להפתעתן המרובה.נראה שהוא מת כבתול .

בעברית הופיעה ביוגרפיה  אחת על חייו של אנדרסן , ספרה של קונסטנס ביול ברנט "בן הסנדלר :חיי הנס כריסטיאן אנדרסן " הספר שפורסם בעברית בעיבודו  של משה בן אליעזר ,הופיע לראשונה בהוצאת עם עובדב-1944, ומאז הופיע בעוד כמה מהדורות .המהדורה האחרונה השביעית ,הופיעה בהוצאת עם עובד  בשנת 1977 תחת השם "אגדת הנס כריסטיאן אנדרסן ( בן הסנדלר ) . זוהי גירסה רומנטית מאוד של חייו של אנדרסן שככל הנראה מיועדת לילדים ולא למבוגרים. גם הסופר וחוקר ספרות הילדים אוריאל אופק כתב על אנדרסן וחייו בפרק "אגדת הברבור המכוער " בספרו "משלגיה ועד אמיל או איך נכתבו ספרי הילדים "  ( הוצאת מסדה, 1967) ושוב חומר זה נועד לילדים ולא למבוגרים.

כאמור אנשי הקהילייה ההומוסקסואלית שתמיד מחפשים בנרות אישיות ידועה שנראית סוטה קצת מהנורמה כדי להכריז עליה בצרחות שהוא "אחד משלנו "התנפלו כתוצאה מסיפור חיים זה גם על אנדרסן כמוצאי שלל רב ,אבל מיומניו זה די ברור שהוא היה הטרוסקסואל ובהחלט העדיף נשים על גברים אבל הן תמיד העדיפו אותו בתור ידיד אפלטוני בלבד ולא בתור מאהב או בעל , הקללה של חייו. הוא נשאר אדם בודד.
הוא נכנס לנצח כמספר האגדות המפורסם ביותר של כל הזמנים אבל נשאלת השאלה באיזה חיים היה בוחר אם יכול היה לחזור בזמן ולשנות את גורלו :לחיות בתור מספר אגדות מפורסם בכל העולם אבל בתול ובודד או אדם רגיל ולא ידוע נשוי לאישה אוהבת ?
שאלה קשה ,אינני יודע.

אנדרסן גירסת היקום החלופי

אבל אם לא במציאות אז לפחות בפנטזיה אפשר ליצור גרסת חיים חלופית עבור אנדרסן שתיצור עבור מספר האגדות האהוב חיים מספקים יותר. כך עשה דני קי הבדרן המפורסם ב-1952 בסרטו הטוב והמפורסם ביותר "הנס כריסטיאן אנדרסן" סרט מלא פזמונים נפלאים ששר קי שהפכו לקלאסיקה . כל קשר בין סיפור הסרט וחייו האמיתיים של אנדרסן היה מקרי לחלוטין ,אבל כתוצאה ממנו גדלו דורות שלמים של ילדים שמה שידעו על אנדרסן נשאב מאותו סרט בידיוני.

נסיך האגדות
 
 
 
 
 
 
 

ודבר דומה עושים כעת זוג הבדרנים דץ ודצה בהצגה גרנדיוזית לילדים לכבוד חג החנוכה "נסיך החלומות " שנכתבה בידי סמדר שיר .
במחזמר מככבים משה דץ בתפקיד הנס כריסטיאן אנדרסן, אורנה דץ כאהובתו הנסיכה אידה, יעקב כהן כאביה המלך קרל הראשון, חני נחמיאס כמלכה פטרונלה, וכן משתתפים אסף אשתר ודקלה קידר.
הסיפור: המלך קרל הראשון והמלכה פטרונלה מחפשים חתן לבתם היפה, אבל הנסיכה אידה רוצה להתחתן מאהבה ולא מוכנה להתחתן עם מי שמציעים לה. מצעד של נסיכים נערך עבורה וכולם מבטיחים לה הרים וגבעות, אך הנסיכה לא מתלהבת, היא דורשת לבחור בכוחות עצמה, ואילו המלכה השתלטנית פוסלת את כולם מפני שאף אחד לא מספיק טוב בשביל בתה היחידה. המלכה מתרגזת, המלך מנסה לפייסה ומציע לארגן עבורה הופעה. כיוון שכל אמני החצר כבר פוטרו היועץ יוצא לחפש את אנדרסן, מספר אגדות, שאולי יצליח לשעשעה..במרכז העלילה עומד עם כך סיפור אהבתה של הנסיכה אידה לסנדלר העני והלכאורה לא יוצלח ,מספר האגדות אנדרסן , שנתקל בהתנגדות נמרצת של הוריה המעדיפים שידוך "ראוי" יותר. במחזמר שולבו דמויות ממיטב האגדות של מספר הסיפורים הדני, ובהן "הברווזון המכוער‭,"‬ "בגדי המלך החדשים" שמוצגים כשירים של ילדים שונים ועוד.

לסיפור ההצגה כפי שמביני הקוראים  יש קשר קלוש ביותר למציאות פרט לכך שהיה מספר אגדות בשם אנדרסן שהיה ממשפחת סנדלרים והיה מלך בשם קרל כל השאר הוא המצאה מוחלטת, סיפור המחזה נראה כמו היסטוריה חלופית המתרחשת בעולם אחר כלשהו של חייו של אנדרסן .
אבל נראה שהילדים נהנים מהצגה וזה חשוב .
זוהי בהחלט הצגה ראויה לצפיה שאינה עלבון נורא לאינטליגנציה ובמיוחד שבתה את ליבי חני נחמיאס בתפקיד קטן אך מלא חיים של המלכה האם השלומיאלית והדאגנית. הפזמונים הינו נסבלים ולפעמים גם קצת יותר מכך ( אבל לא הרבה יותר מכך ) .

חוץ מזה אני מודה ומתוודה שהמסר של המחזה שנסיכות יפות ומרשימות יכולות להתאהב באנשים עניים ומכוערים ( כמו דץ בהצגה וכפי שהיה אנדרסן במציאות ) רק בגלל כושר יכולת הסיפור הסיפורים שלהם , דיבר אלי . במציאות הקשה שבה הנסיכות נראות בעיקר ככפילות  חיצוניות ושכליות של פריס הילטון אנחנו יודעים כמובן שזה כלל לא כך וכמובן שום נסיכה אמיתית במציאות של המאה ה-21 לא תלך אחרי אדם עני שאין לו לפחות כמה מיליונים טובים לממן את ניתוח הגדלת השדיים שלה.אבל אחרי הכל בשביל זה יש לנו אגדות  נכון ?

אמנם חבל שכמו בסרט של דני קי המחזמר יוצר דמות בדיונית לחלוטין של הסופר אבל כנראה שהמפיקים מעריכים שזה מה שהילדים שלנו יכולים לסבול במחזמר.
ואולי יש במחזמר גם מסר שכדאי לילדים ללמוד אותו  שמספרי סיפורים יכולים להיות שווים יותר מנסיכים ומיליונרים .

 
 
 
נסיך האגדות :הספר

תוספת
 
:סמדר שיר לקחה את המחזמר שלה "נסיך האגדות " ועיבדה אותו לספר עם אותו השם שיצא לאור בימים אלו בהוצאת "קוראים " עם איוריה של ליאת בנימיני-אריאל ..
לרגל 200 שנה להולדתו של הנס כריסטיאן אנדרסן כתבה המחברת אגדה על חייו, שבה שיבצה חמש מאגדותיו הידועות – "טמבולינה", "הברווזון המכוער", "בגדי המלך החדשים", "הנסיכה והאפון" ו"הזמיר". ,
ועד כמה שידוע לי זה הספר המקורי העברי הראשון על אנדרסן בכלל אם כי כמובן הוא פנטסיה גמורה.

קישורים על אנדרסן

אנדרסן בויקיפדיה
אנדרסן בדף דף

אנדרסן באתר הבמה

אריאנה מלמד על אנדרסן

אנדרסן באנציקלופדיה וינט

אנדרסן ב-123 שפות

אתר לילדים על אנדרסן

אנדרסן חוגג 200

חגיגות המאתיים שנה לאנדרסן

  

חגיגות אנדרסן בבית אריאלה

קונצרט האגדות על פי יצירות אנדרסן

גם על קונצרט אנדרסן

הסרט של דני קי על אנדרסן

ביקורת על הסרט

עוד ביקורת

בול לזכר אנדרסן

בולים ישראליים של אנדרסן

עוד על הבולים של אנדרסן

אנדרסן הביוגרפיה

חדשות אנדרסן
מגוון אתרים על אנדרסן

מוזיאון אנדרסן באודנזה

מרכז מחקר על אנדרסן

האתר של צבי הראל על אנדרסן

אנדרסן והרומנטיקה

הספר "מסע ברגל לאמאגר"

הסרט "מסע ברגל לאמאגר"

"ערדלי המזל " סיפור המסע בזמן הראשון

קישורים רלבנטיים על "נסיך האגדות "
האתר של ההצגה

"נסיך האגדות " באתר הבמה

פרטים על ההצגה

ההפקה של נסיך האגדות

,

אור ברנע על נסיך האגדות

 

א.ב. דן על החזרות

שיר "נסיך האגדות "

האתר של סמדר שיר מחברת ההצגה

דץ ודצה הכוכבים

חני נחמיאס הכוכבת

סיפורי המעשיות של האחים גרים

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • חגי אביאל  On ינואר 12, 2006 at 5:33 pm

    הראשון שהתייחס בפומבי לכך שסיפור חייו של אנדרסן, כפי שהוא מספר אותו, מעיד על חוסר אוטנטיות היה סרן קירקגור בביקורת על האוטוביוגרפיה הראשונה שפירסם אנדרסן
    קצת לפני"אנשי הקהילייה ההומוסקסואלית שתמיד מחפשים בנרות אישיות ידועה שנראית סוטה קצת מהנורמה כדי להכריז עליה בצרחות שהוא "אחד משלנו"והתנפלו כתוצאה מסיפור חיים גם על אנדרסן כמוצאי שלל רב"

  • מספר 666  On ינואר 12, 2006 at 11:51 pm

    הרי זה די ברור שאוטוביוגראפיות רשמיות של מישהו לא יהיו אוטנטיות ,אז מה בדיוק התגלית שאתה מגלה לנו כאן ?
    י סיפור החיים האמיתי של אנדרסן מסופר ביומניו ובמיכתביו .

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: