מנחם גולן והמאבק האינסופי על סופרמן וספיידר מאן

המפיק הישראלי מנחם גולן הוא שהיה אחראי לסרט הקודם בסדרת "סופרמן " :סופרמן 4, ולאחר מכן במשך שנים רבות ניהל מאבק אינסופי ממש למען הסרטת הגירסה הקולנועית של ספידאר מאן וכתוצאה מצא את עצמו מעורב בגל חסר תקדים של תביעות ותביעות נגד משפטיות .

 מנחם גולן .צילם אמנון סטופ.

  המפיק הישראלי מנחם גולן הוא זה שהפיק לפני עשרים שנה את סרט סופרמן הקודם ""סופרמן 4 :החיפוש אחרי השלום" ביחד עם עמיתו יורם גלובוס. אז גולן וגלובוס עמדו בראש חברת הפקות בינלאומית ענקית "קאנון " שהפיקה עשרות סרטים בשנה ונחשבו בין המפיקים העצמאיים הבולטים של העולם כולו לא רק של ישראל .

הסרט שתסריטו נכתב בידי הכוכב כריסטופר ריבס תיאר את סופרמן כמצטרף לתנועת הנאבקים בחימוש הגרעיני של מעצמות העולם ,ומביא לפירוק הנשק הגרעיני ונאבק אגב כך ב"אדם גרעיני" יצור בעל כוחות על שנוצר בידי היריב הקבוע לותר תוך שימוש בקוד הגנטי בשערה של סופרמן משולבת בכוח הגרעיני של הטילים שאותם השמיד סופרמן. . כוונות טובות ללא ספק אך הסרט היה כישלון נחרץ .

כל תוכניות שהיו לגולן להפיק את סופרמן 5 והיו כאלה ,בוטלו כתוצאה. היום מנחם גולן יושב במשרד קטן  בתל אביב ומהרהר על "מה היה קורה אילו" הוא היה מפיק את סופרמן 5 , או את ספיידר מאן גיבור על מפורסם אחר שהזכויות עליו היו שלו במשך שנים .

מנחם גולן . צילם אמנון סטופ.

גולן: אני ממעריצי הקומיקס של סופרמן .ברגע שהתחלתי להבין אנגלית קראתי את זה היו שולחים לי את זה מאמריקה .וגם כשלמדתי בלונדון הייתי קורא סיפורי קומיקס של סופרמן וספיידר מאן. ובראש עלתה לי המחשבה שיום אחד הייתי רוצה לעשות סרטים על הדמויות האלה. וכעבור כמה שנים זה התממש. הזכויות על סופרמן היו של אלכסנדר סלקינד שעשה את סופרמן 1 2 ו3. מספר 3 לא היה הצלחה גדולה ועברו 4-5 שנים מאז שנעשה סרט סופרמן .. חברת קנון שלי ושל יורם גלובוס הייתה אז אדירת עוצמה , החברה העצמאית הכי גדולה בארה"ב. היינו באותו בנק שטיפל גם בסלקינד והם המליצו שחברת קנון תעשה את סרט סופרמן הבא. נציג הבנק הפגיש אותנו עם סלקינד ביאכטה בפסטיבאל קאן וממש שלטנו בפסטיבל הסרטים בקאן כל האירועים והסרטים שם היו קשורים אלינו. הוא סיפר לנו שהוא עייף מסופרמן אבל חברת וורנר לוחצת עליו כל הזמן שיעשה סרט מספר 4 והוא פשוט לא רוצה,נמאס לו .הוא שאל האם זה יעניין את חברת "קאנון " לעשות את הסרט הבא על סופרמן . וזה בהחלט ובהחלט עיניין אותנו ואותי באופן מיוחד.    מנחם גולן מתחת לקיר הפרסים שזכה. צילם אמנון סטופ.    

 

 

גולן:  רכשנו את הזכויות ובשיתוף עם וורנר עשינו את הסרט וזה לקח שנה של עבודה באולפנים באנגליה ועשינו את הסרט שהיה רפרוקדציה ענקית סרט שעלה 50 מיליון דולאר. אבל הייתה צרה צרורה. וורנר הכתיבה לנו איזה במאי לקחת . והייתה צרה עוד יותר גדולה מזה .וורנר רצתה שכריסטופר ריבס האיש שגילם את סופרמן בשלושת הסרטים הראשונים ישחק גם כאן בתפקיד סופרמן . הוא לא כל כך התלהב. הוא דרש כחלק מהתמורה להשתתפותו לכתוב את כל התסריט אם כי לא היה לו כל ניסיון בכתיבת תסריטים . לצערי נכנענו לו. ואשר יגורנו בא . והוא כתב תסריט גרוע. מאין כמוהו אני ליוויתי את הכתיבה היה לנו תסריטאי קנדי אבל ריבס התעקש לכתוב .היו לי כל מיני הערות אבל ריבס לא התייחס אליהם בהם ופספסנו משהו בגלל זה..  

 

חוברת הקומיקס המבוססת על הסרט "סופרמן 4" על פי דיווחים שונים ברשת המפיקים קיבלו  מחברת "וורנר" 40 מיליון דולר לעשות איתם את הסרט ובסופו של דבר השתמשו מהם רק ב17 מיליון דולאר.

א.א. :מה היה כל כך גרוע בתסריט של ריבס?

גולן : היה כשל רעיוני בסיפור שלו .  הוא התייחס לסיפור הצלת העולם בצורה "שמאלנית" . סופרמן הוא גיבור אמריקני לאומי .וכאן הוא הפך לגיבור של האומות המאוחדות,והאמריקנים בכלל לא אהבו את זה. וזה פגע לדעתי אנושות בהפצת הסרט באמריקה. תראה לדעתי זאת עדיין הייתה אחת ההפקות הטובות של סופרמן.אבל בגלל התסריט השמאלני של ריב. זה יצא פאשלה . זה גרם לאיבוד הרבה מאוד קהל וביקורות לא היו טובות לגבי התסריט ואחרי הסרט לא היה יותר סרטים כאלה . באמת חשבנו לעשות את סופרמן 5 אבל הכישלון של הסרט מנע את זה . ואולי גם כתוצאה במשך שנים לא היה יותר עניין ביצירת סרטים המבוססים על סדרות קומיקס . כך או כך התוצאה על המסך בהחלט נראתה כ"סופרמן בתקציב נמוך".

עטיפת ספרו בעברית של כריסטופר ריב על חייו לאחר שהפך לנכה.

סרט קומיקס שכן נעשה לבסוף בידי גולן והיה הפעם ימני כנדרש היה על הדמות הסופר פטריוטית קפטין אמריקה   של חברת מארבל ( 1991) .

גולן : הפקתי את קפטין אמריקה וזאת הייתה הצלחה בינונית זה היה בתקופה שהייתה רתיעה מגיבורי קומיקס.

 

captain america menacheo golan

סרט זה יזכר אם יזכר כאחד הסרטים הגרועים ביותר שהתבססו על פי דמויות קומיקס.בין השאר יזכר סרט זה לדיראון עולם משום ששינה את האויב הנאצי הגרמני הנצחי של הקפטין "הגולגולת האדומה " ל"איטלקי פאשיסטי " כנראה בגלל חוסר רצון של מפיקי הסרט להרגיז את השוק הגרמני  שיזדעזע חלילה מלראות נבל גרמני נאצי על המסך.

 

אחר כך במשך שנים רבות גולן ניסה ליצור סרט על פי דמות קומיקס מפורסמת כמעט כמו סופרמן "ספיידרמן ".

כרזה של מנחם גולן לסרט "ספיידר מאן " שלו  שלא הופק מעולם.

גולן :היה מצב של שפל בכל העניין של מארוול קומיקס שהיא בעלת ספיידר מאן היא הייתה על סף פשיטת רגל .אני האמנתי שיבוא יום ויחזור העניין בסרטים המבוססים על קומיקס . עוד ב1985 קניתי את הזכויות לספיידר מאן שילמתי עבורם 400 אלף דולאר.

( על פי גירסאות אחרות בדפוס גולן שילם מאתיים חמשים אלף דולר או רק 225 אלף דולאר פלוס אחוזים מכירות הכרטיסים א.א. )

 

גולן : כאשר עזבתי את חברת קאנון לאחר שנים של פריחה לקחתי איתי את ספיידר מאן לחברה החדשה שלי "סרטי המאה ה21". והתחלתי לעבוד על תסריטים שונים עליו. ופיתחתי לפחות 10 גירסאות שונות של ספידר מאן. לסטאן לי היוצר של ספיידר מאן הייתה זכות וטו על כל תסריט ולא היה קל לעבוד איתו. אבל ידעתי שבסופו של דבר אם אצליח ליצור תסריט מושלם על ספיידר מאן שזה יהיה הסרט המצליח ביותר בהיסטוריה . בסוף פיתחתי גירסה סופית שחברת קולומביה הייתה מעוניינת בה. נשארנו נאמנים לסטאן לי ולסיפורים שלו ארנולד שווארצנגר היה אמור לשחק את תפקיד האיש הרע דוקטור אוקטופוס וגם בוב הוסקינס בשלב אחר.

          

 

 מנחם גולן עם כרזת הסרט "ספיידרמאן". צילם  אמנון סטופ

  על מנת לשמור את הזכויות בידיו   היה גולן   מחוייב להתחיל את ההפקה עד אפריל 1989 והכריז על הפקת הסרט .בבימויו של הבמאי סטפן הרק .אבל בסופו של דבר הכוונות הטובות לא התממשו בגלל מחסור בכסף .והסרט לא הופק .גולן חתם על הסכם חדש עם מארוול הרחיב את זמן הדאד ליין לינואר 1992. ובנתיים הוא מכר זכויות שונות של הסרט לחברות שונות . אבל גם בתאריך החדש הסרט לא התממש ובנתיים הופיעו מפיקים פוטנציאליים אחרים שראו את הפוטנציאל בספיידר מאן וחשב יוכלו לעשות עבודה טובה יותר מגולן. חברת קרלוקו והבמאי ג'מס קאמרון במאי הטרמינאטור ולעתיד הטיטאניק.
גולן : "הבמאי המפורסם ג'ימס קאמרון היה מעוניין לביים את זה. רצינו לעשות עיסקה עימו אבל התברר שהוא רצה להיות שליט יחיד ומפיק על ואנחנו סירבנו לזה."
גולן תבע לדין את חברת קרלוקו על כך שבתסריט של ג'מס קאמרון לא הופיע הקרדיט החשוב שהיגיע לו על פי חוזה של "מופק בידי מנחם גולן ". הוא תבע לדין גם את חברת ויאקום שקנתה את הזכויות להפצה הטלביזיונית של הסרט ספיידר מאן בעולם וגם את חברת קולומביה טריסטאר שרכשה את זכויות להפצת הוידאו של הסרט שעוד לא נעשה. החברות הנתבעות תבעו מצידן לדין בחזרה את גולן בטענות שונות ומשונות הניתנות להבנת אנוש רק בידי עורכי דין.
ואז הצטרפה ל"שמחה": גם חברת "אם ג'י אם"  שהיגישה תביעה משלה בטענה שהזכויות לסרט על ספיידר מאן שייכות בכלל לה מאחר שהייתה היורשת של התאגיד שאליו השתייך גולן כאשר רכש את הזכויות על ספיידר מאן לראשונה. היא תבעה לדין את גולן ואת כל שאר התובעים/נתבעים וכל דבר אחר שזז בהקשר למותג "ספיידאר מאן ". כתוצאה משפע עסקאות לא ברורות של גולן הסרט על ספיידר מאן מצא את עצמו לכוד ברשת מסובכת ובלתי ניתנת להתרה של שלל תביעות של חצי תריסר חברות סרטים שונות שכל אחת מהן תבעה את הזכות על ספיידר מאן ועשיית הסרט עליו לעצמה וכולם שם תבעו את כולם ( כשגולן נמצא במרכז מרבית התביעות ) בסיוט משפטי שנמשך שנים העשיר הרבה מאוד עורכי דין וכמעט קבר תחתיו את הדמות של ספיידר מאן ואת מארוול קומיקס ברשת קורי עכביש של מאבקים משפטיים חזקה ומסובכת יותר מכל רשת שאותה ארג ספידר מאן בסיפוריו המצויירים.
כל המאבקים המשפטים שבהוצאות עלויותיהם אפשר היה לממן בשקט שני סרטים בעלי תקציב סביר של ספיידר מאן ,היו תוצאה של כשלונו הראשוני של גולן לעשות סרט בתאריך שנקבע תחילה . מאוחר יותר כאשר נשאל בבית הדין בידי עורכי הדין של חברת מארוול מדוע הוא חושב שחברת הקומיקס מכרה לו זכויות על ספיידר מאן ללא הגבלת זמן לסרט שאולי לא יעשה ענה גולן ""משום שאני האמן ולכן יש לי כל זכות לעשות את הסרט ! ואתם לא יכולים לקחת ממני את הסרט!" רק ב-1999 החלה רשת העכביש המשפטית שסבבה את הדמות להתפורר , כאשר התברר לעורכי הדין השקדנים של אבי ארד,לשמחתם הגדולה ,שבמהלך רישום ההסכמים הראשונים של מארוול עם מנחם גולן בוצעה "פאשלה" גדולה .
ההסכמים לא נרשמו בבירור במשרד זכויות היוצרים האמריקני כפי שהיה צריך להיעשות ועימם ה"דאד לין" שבמסגרתו עליו לעשות את הסרט לפני שיאבד את הזכויות על הדמות . התוצאה :הזכויות על הדמות הוחזרו לבסוף לחברת מארוול ולאבי ארד לעשות עימם את אשר יחפצו. המלחמה האינסופית על ספיידרמאן הסתיימה .ובסופו של דבר הצליחו לעשות את הסרט על ספיידר מאן .שהפך כידוע לאחת ההצלחות הגדולות של הקולנוע העולמי.
ספר על הפרשיות המשפטיות של מארוול שנכתב בידי  העיתונאי הישראלי דן רביב.
גולן :עמדנו להתחיל בהפקה .ואז קנה את מארוול קומיקס ישראלי אחר אבי ארד. חברת קולומביה היציעה מיליון דולאר ומכרנו את הזכויות בכאב לב . ובסוף ויתרתי גם על הזכות להיות מפיק.. בסוף קולומביה עשתה את זה בלעדי ביחד עם אבי ארד כמפיק .והסרט באמת הוכיח את עצמו כאחד הסרטים המצליחים ביותר בהיסטוריה והפשלה הייתה שלי שמעולם לא היגענו להפקה למרות שהאמנתי בזה אמונה טוטאלית. 
א.א :משהו מכל התסריטים המרובים והכמות הגדולה של החומרים הציורים הוצילומים שהכנת על ספיידאר מאן עוד נשאר בידיך ?

גולן .לא. הכל הועבר בסיום המאבק המשפטי .בכלל אני לא שומר שום דבר ממה שעשיתי בעבר.אני תמיד חושב ועוסק רק בפרוייקט הבא.

( ואכן בדיקה  מראה שהוא לא טרח לשמור  ברשותו  כקלטות או כדי וי די   אף לא אחד מהעשרות הרבות של סרטיו הישנים כולל הקלאסיים מבינהם, כולל אפילו הסרט החביב עליו ביותר "מבצע יהונתן " . כל מה שנשאר זה רק כמות קטנה של פוסטרים והדבר החשוב בעיניו באמת התעודות של פרס ישראל ומועמדויות לפרסי אוסקר כולל זכייה אחת שעליהן הוא גאה במיוחד.).

  בעולם האידיאלי אחרי כל המאמץ האדיר שהושקע מן הראוי היה שגולן היה עושה את סרט ספיידר מאן שלו. לא ניתן אלא להצטער על כל המאמץ האדיר והכספים העצומים שבמקום להיות מושקעים בסרט להנאת הקהל התבזבזו ונעלמו בביוב של תשלומים לעורכי דין ושאר הוצאות משפטיות.

מה היה קורה אילו מנחם גולן היה עושה את ספיידר מאן ולא אבי ארד ? האם הסרט היה הצלחת קופתית ותרבותית גדולה כפי שהיה במציאות וכפי שהיה סרטו החביב עליו ביותר "מבצע יונתן " על מבצע החילוץ באנטבה ? או שמה היה נכשל כישלון חרוץ כמו "סופרמן 4" ו"קפטין אמריקה" ?

התשובה מן הסתם נמצאת רק במציאות חלופית כל שהיא.אנחנו במציאות הזאת יכולים רק לנחש.

 

menachem golan 1  /

וראו גם על מנחם גולן וסרטיו :

 

מנחם גולן בויקיפדיה

סופרמן 4 בויקיפדיה 

ביקורת מפורטת על סופרמן 4

סרט הספידר מאן שמעולם לא נעשה

רז גרינברג על סרטי סופרמן

קללת סופרמן

האם העולם זקוק לעוד סרט על סופרמן ? :ביקורת על "סופרמן חוזר"

סופרמן בשפה העברית

הכרזה לסרט ספיידר מאן של מנחם גולן שמעולם לא מומש.

(תודה לאמנון סטופ על הצילומים במשרדו של מנחם גולן)

 

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • ניר  On יולי 28, 2006 at 11:57 pm

    לא בטוח שצ'אק נוריס בתור הגובלין השחור, מייקל דודיקוף כהארי אוסבורן, ואן דאם בתפקיד פיטר פרקר ומאיה בוסקילה עם פאה ג'ינג'ית עושה את מארי ג'יין- זה משהו שהייתי מסוגל לעכל.

  • א. ב. דן  On אוגוסט 10, 2014 at 9:13 am

    איזה כתבה אלי, כל הכבוד לך. יהי זכרו של גולן ברוך!

Trackbacks

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: