משוררים מבוגרים וצעירים ברשת :הערב של יעקב שי-שביט

 

בערב הספרותי שאותו אירגן איגוד הסופרים לרגל הוצאת ספרו החדש של המשורר יעקב שי שביט כל נחלי נמשכים מן הים והים עודנו מלא   רוב הקהל היה כרגיל בערבים אלו אנשים מבוגרים. אבל שלא כרגיל היו שם גם כמה חובבי שירה צעירים יותר הפעילים באינטרנט כמו טלי וישנה  לשעבר עורכת המגזין הוירטואלי אוקאפי ותומר ליכטש ,המשוררת דבי סער ואחרים.רבים  ידידים של יעקב שי שביט מהרשת.
יעקב שי שביט הוא משורר מבוגר ומוכשר מהדור הישן איש חינוך בפנסיה , אבל הוא גם גולש נלהב ברשת .שלא כמו מרבית המשוררים הותיקים לא היסס לפתוח דף משלו באתר ה"במה החדשה" בין כך וכך מיליונים של כותבים מתחילים.וכך היכיר אנשים חדשים רבים מהם צעירים ומהם בני גילו שכמה מהם טרחו היגיעו לערב מירושלים.
שי שביט אינו רק כותב ברשת הוא גם פעיל בסצנה של השירה ברשת ,המנקד הרשמי של כתבי עת ספרותיים ברשת כמו דג אנונימי של ליכטש ואוקאפי של וישנה וככזה יצר לעצמו לא מעט  ידידים צעירים הפעילים בסצינה .
.המנחה של הערב (וצלמת הסופרים הרשמית של הקהילה  )  קטיה שוורצמן העידה במהלך הערב כמה וכמה פעמים על כך שהאינטרנט הוא  המכשיר של הצעירים ודיברה על שהצעירים מכירים היום אנשים , ומסתבר גם שירה בעיקר דרך מדיום האינטרנט.חזון בלהות עבור כתבי העת המודפסים .
 אז קל למשוררים מבוגרים ליצור קשרים עם צעירים בעיקר דרך הרשת כשכתבי העת המודפסים שוב אינם ממלאים את הפונקציה הזאת .

אבל הכרות אישית אינה אומרת שגם הטקסטים של המשורר יקראו ויובנו באמת בידי הקהל הצעיר שאותו הוא מחפש. 
במהלך הערב הוקראו שירים שונים של שי שביט (ובהם שירו המקסים "כי יבוא שילה " )  התקיים עימו ראיון על יצירתו המרבה לעסוק בשירתו במוטיבים מהתנ"ך. התברר שעל מנת להבינו כהלכה יש לדעת משהו על התנ"ך וגם על המדרשים , אם כי שי- שביט הוא חילוני עד לשד עצמותיו וכנראה היה קומוניסט בעברו . אבל חילוני אמיתי יכול להיות רק מישהו שיודע כנגד מה הוא יוצא בדת מה שאי אפשר להגיד על רבים מהחילונים הצעירים היום שהם תערובת של אמונות הודיות ניו איג' בשקל עם חוסר ידיעה מוחלט באמונות של היהדות להוציא אולי  קבלה אופנתית .
שי שביט אולי גולש ברשת ומכיר את המשוררים הצעירים אבל כמדומני שמחסום ההבנה בינו ובינהם רק מתחזק משנה לשנה ככול שאלו מודעים ומתעניינים פחות בנושאים ובמוטיבים שבהם הוא עוסק מהמקורות שאותם בתי הספר החילוניים אינם מעבירים יותר.. המשוררת הדתייה טלי וישנה (שגם ערכה את ספרו של שי שביט ) העירה במהלך הערב שלה השירים של שי שביט אומרים הרבה אבל הרעיונות שבהם מנוגדים לאלו שבהם היא מאמינה. 

מתברר שהנמענים האמיתיים של המשורר הם אלו שמחזיקים בדעות המנוגדות לשלו אבל לפחות מבינים למה הוא מתכוון כאשר הוא תוקף אותם  בעוד שאלו המחזיקים לכאורה בדעות מקבילות לשלו כלל אינם מבינים על מה הוא מדבר.

שי שביט בבמה החדשה

שי שביט באייל הקורא

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • אפרים סגל  ביום ספטמבר 14, 2006 בשעה 11:59 am

    ולכן אינני יודע לצאת נגדם. האם זה הופך אותי לחילוני לא אמיתי? אולי אני דתי ולא ידעתי? או שמא אני חילוני מזויף עם שגיאת כתיב בשם המותג? אולי אני חולוני? או פילוני?
    האם כדי להיות חילוני אני חייב לזנוח את הספרות כולה לטובת סדרת ספרים אזוטריים המתעסקים בפירוש ספר אחד פופולרי משל היו בלוגרים המפרשנים את תוצאות "כוכב נולד"?

  • בעז  ביום ספטמבר 14, 2006 בשעה 12:42 pm

    מה שאלי מנסה לומר זה שאין ביכולתך לקרוא שירה עברית אמיתית ולכן ראוי שתסתפק בשירת עולם מתורגמת.

  • דבי סער  ביום ספטמבר 15, 2006 בשעה 8:59 pm

    אנא שנה את הלינק המיוחס לשמי לכתובת הזו

    http://www.debbiesaar.com/

    סליחה על הטרחה, תודה שציינת את שמי ושבת שלום

  • דניאל עוז  ביום ספטמבר 24, 2006 בשעה 2:05 pm

    נחמד לראות דיווחים מערבי שירה מדי פעם, ורק על אלי אשד אפשר לסמוך בעניין כזה. הבלוג הזה נכס.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d בלוגרים אהבו את זה: