דרושים :שוטרי על:על "אדירי התכלת " ו"המגשר" של עופר זנזורי

הופיע באתר NRG

ביקורת על חוברות סדרת המגשר 1-4- מסדרת אדירי התכלת מאת עופר זנזורי. הוצאת זנזוריה. כל חוברת 16  עמודים.

הקומיקסאי האשדודי עופר זנזורי ,הלוחם האמיץ והעקשן ביותר למען סדרת גיבורי על ישראלית מקורית ,יצר סדרה חדשה שגיבורה הוא אדם בעל כוחות על טבעיים שמסייע למשטרה במאבקה האכזרי בעולם הפשע .ודומה שהוא רומז בסדרה זאת על איבוד האמון של הציבור באנשי המשטרה הרגילים ,אבידו אמון שאנו עדים לו כעת בעת המצוד על האנס הנמלט ,בני סלע..

בעת כתיבת שורות אלה מסתובב הפושע המסוכן בני סלע ברחובות ,והמשטרה הישראלית סובלת מדימוי נמוך מאי פעם של שלומיאלים שאיפשרו לאנס מסוכן להימלט ואינם מצליחים להתגבר על אנשי הפשע המאורגן שבשנים האחרונות נראים כמתוחכמים יותר מהמשטרה , אפילו טכנולוגית הודות לכספים העצומים העומדים לרשותם בזמן שהמשטרה כידוע סובלת מקיצוצים בלתי פוסקים בתקציב ומעזיבה של אנשים טובים לשדות ירוקים יותר.
במצב כזה למי נותר לציבור לפנות להגנה מפני כוחות הפשע המאיימים עליו ? נראה שרק לאנשים בעלי כוחות על.
או לפחות כך הוא המצב לפי אמן הקומיקס עופר זנזורי במיני סדרת הקומיקס המקורית החדשה שלו "המגשר" שארבעת החוברות שלה יצאו במקביל לאחרונה , ושבה יחידת מודיעין מיוחדת של המשטרה מוצאת לנכון להיעזר באדם בעל כוחות על טבעיים במלחמתה בפשע מאורגן שלולא כן ישאר בלתי מנוצח.
וזהו נושא כמעט חסר תקדים בקומיקס המקורי בעשרות השנים האחרונות ,אבל יש סימנים שיש לנו כאן רק התחלה של מגמה חדשה .

היוצר

עופר זנזורי בפעולה ( מחופש לדמות של יוצר אחר נמרוד רשף).

הכותב והצייר והמו"ל של "המגשר " עופר זנזורי הוא תושב העיר אשדוד, שבמקצועו הוא מורה לעיצוב באינטרנט ,הוא כיום דמות ידועה למדי בעולם הקטן והאזוטרי ( אך שצומח במהירות מפחידה ממש ) של הקומיקס הישראלי ככותב ומאייר של סדרת גיבורי העל הישראלית היחידה וכנושא המרכזי והכמעט יחיד של בשורת "הקומיקס "הלא אלטרנטיבי "בעברית .

זהו האדם שזועק מרה את עלבונו של המחסור המוחלט בקומיקס של גיבורי על אמיתיים עברית . במדינה ומדבר על הצורך לחזור למצב של "תור הזהב " של שנות השבעים כאשר חוברות קומיקס מקצועיות לילדים יצאו לאור באופן קבוע בידי המו"לים וזכו לתפוצה גדולה בקרב הקהל הצעיר שאליו יועדו.
במדינה שבה אפילו אורי פינק הקומיקסאי הישראלי הידוע והמצליח ביותר נרתע בעלבון כאשר מגדירים אותו כ"קומיקסאי מימסדי " ומעדיף גם הוא להגדיר את עצמו כ" קומיקסאי מחתרתי " זנזורי הוא בהחלט יוצא דופן כאלטרנטיבה מטעם עצמו לקומיקסים האלטרנטיביים השונים שאותם ניתן למצוא בשפע עצום בדוכנים בכל יריד קומיקס ,בכך שהוא מנסה ליצור סיפורים בז'אנר המימסדי ביותר הקיים בארה"ב זה של גיבורי העל . .
אמנם אורי פינק ניסה גם הוא פעם למלא את המחסור בגיבורי על "רציניים " בעברית עם דמות הקומיקס הראשונה שלו "סאברא מאן " אבל החליט שבעברית אין מקום לדמו)יות אלו אלא אם כן הם "פארודיים כמו "סופר שלומפר " או סאטיריים כמו "הגולם".

האדירים מאשדוד

זנזורי העיקש לא נרתע מכשלונו של פינק ויצר סדרת גיבורי על משלו בשם "אדירי התכלת" שאותה כאמור  הוא מוציא לאור בעצמו  לאחר ניסיון שיתוף  שלא הצליח עם קבוצת הקמיקס "אמבלם "..
זוהי סדרה שבה הפלא ופלא גיבורי על אינם דווקא מהמטרופולין תל אביב כצפוי וכמקובל אלא מהפריפריה וליתר דיוק מעירו של זנזורי אשדוד ,המתוארת בסיפורים כמרכז גיבורי העל הישראלי. ואולי ניתן לראות כאן גם משום מסר אנטי תל אביבי ,פטריוטי לוקאלי סמוי שאם במרכז הציני הקוסמופוליטי של תל אביב-והשרון שוב אין מקום לרעיונות ישראליים-ציוניים ולגיבורי על כי אז הפריפריה המתוחכמת פחות אך גם הצינית פחות והקשוחה ואידיאליסטית יותר היא זאת שתספק אותם .

"אדירי התכלת " הם שני נערים שנקלעו בטעות לניסוי גרעיני של הקריה הגרעינית ביבנה ובמקום לפתח מחלת סרטן ופיתחו כוחות על שונים וגם כינויים מיוחדים ,עבריים למהדרין "עצום " ו"האייל " כמקובל בסדרות קומיקס ועם כוחות וכינויים מרשימים אלו אלו הם יוצאים בניסיון לפתור את בעיותיהם החברתיות השונות בתיכון ,שם הם לא מקובלים בשכונה האשדודית ובמשפחה הלא מתפקדת ואגב כך גם להגן על החברה כולה.בהמשך הסיפור מצטרפת אליהם ידידה שגם היא מתגלית כבעלת כוחות על וגם כינוי עברי יפה "הדר" ( אם כי הסיבה לכך נשארת בילתי מוסברת והיא חור גדול בעלילה ) והם יוצאים למאבק בשני מדענים של הפרוייקט הגרעיני "פרופסור להט "ניצול שואה מתוסכל ו" דוקטור זרוע " שקיבלו כוחות על גם הם ויצאו לנקום את נקמתם בחברה הישראלית האכזרית.


לחוברות סדרה אלו צורפו גם קלפי משחק עם ציורי הדמויות כיוזמה חדשנית למקסם את הפוטנציאל המסחרי של "אדירי התכלת ".
קבלת הפנים ליוצר האשדודי ולגיבוריו הפרובינציאליים בברנז'ה התל אביבית לא הייתה מלבבת במיוחד , החוברות הראשונות בסדרה זכו לקטילות אכזריות (ומוצדקות) מצד המבקרים על יכולת הכתיבה ובמיוחד יכולת הציור הלא בדיוק מרשימה של זנזורי והיו שציינו שקלפי המשחק עולים בהרבה על החוברות שאליהן הם מצורפים.

רבים (ובינהם אני ) ציפו שלאחר הקטילות האלו זנזורי ינטוש את התחום ו"אדירי התכלת " יקטעו באבם כמו פרויקטים קודמים מסוג זה בעברית . אבל הוא התגלה כעקשן שאין שני לו והמשיך והשתפר מחוברת לחוברת ואם כי אין ספק שיכולת הסיפור שלו עולה על יכולתו האמנותית כצייר. מסדרה זאת שממשיכה מאז ינואר 2004 יצאו עד כה שישה גליונות שהוא שיא חסר תקדים בסדרת קומיקס ישראלית על גיבורי על ובמהלכם סיים את הסיפור "אתה אף פעם לא יכול לדעת באיזה צד אתה " שאמור להיות רק הפתיח בסדרה מתמשכת . ( אפילו אורי און גיבור העל הקודם של מיכאל נצר משנות השמונים היגיע ל-4 גליונות בלבד)


מה שהיה יפה בסדרה שלו שהוא הצליח להציג דמויות שהן באופן יחסי (מאוד ) ריאליסטיות עם בעיות בחיי יום יום מהסוג שמוכרות היטב לקוראיהם ואפילו דנות במסגרת הסיפור בעניינים שעל סדר היום הציבורי כמו השירות בצה"ל כן או לא . וגם יריביהם של גיבורי העל שלו אינם דווקא נציגי כוחות הרשע והשחור אלא אנשים שטעו בדרכם מסיבות מובנות בהחלט שהקוראים יכולים לחוש כלפיהם אמפטיה . אחת מהדמויות שזנזורי הציג בסדרה "ד"ר זרוע" מדען שירבוע רדיואקטיבי נכנס לו לתוך היד והתמזג בתוכה (!) מראה על דמיון מקורי בהחלט וראויה להיהפך לדמות פולחן בגלל הביזאריות שלה .

אמנם גם אין להגזים בהערכות לסדרה, בסטנדרטים אמריקניים מקצועיים זוהי עדיין סדרה שהיא למטה מבינונית אבל לזכותו של זנזורי יש לאמר שהשיפור בה בקו העלילה ובאמנות מתגלה ממש מחוברת לחוברת והוא מפנים בבירור את הביקורת שמוטחת בו .

חולצה עם תמונת "כפיר האיש התנ"כי" עוד דמות של זנזורי .

זנזורי העקשן מתכנן להמשיך ולהוציא גם את גליונות 7-10 וגם מתכנן סדרות נוספות כמו "זנזי" נער מודרני שקיבל את התכונות הפרימיטיביות של איש מערות ו"כפיר האיש התנ"כי "צעיר מודרני שמקבל כוחות על הודות למטה עתיק מתקופת התנ"ך ויוצא להילחם למען הצדק כמעין פס תעשייה של אדם אחד.

המגשר

קטע מסיפור ההקדמה של "המגשר" .

בנתיים הוא הוציא כבר את סדרת ההמשך "המגשר" המתרחשת ב"עולם " ובעיר של "אדירי התכלת ועם כמה מאותן הדמויות ,אך בפינה אפלולית לעין ארוך של אשדוד מזאת שבה נמצאים "אדירי התכלת".
גיבורי "המגשר" הם אנשי יחידת מודיעין מיוחדת של המשטרה שתפקידה הוא להיאבק עם פושעים מהסוג שאנשי משטרה רגילים אינם וכלים להיאבק עימו ( האם זה אומר שגם הם בין היוצאים ללכוד את בני סלע ? ) ואנשי יחידה זאת מסתייעת באמציה חמציה "המגשר" אדם שיכול לנדוד בין מימדים שונים ומנצל אתה קשרים בין מימדים אלו על מנת לגרום לשינויים רצויים ולקרב בין האנשים השונים המסתובבים בהם . בעבודתו הרגילה הוא משתמש ביכולת לא רגילה זאת על מנת לגשר בין זוגות מסוכסכים אך בעבודתו הלילית הוא משתמש ביכולות אלו לצרכי המשטרה על מנת לעקוב אחרי כנופיות פושעים ודיוניהם ופוטר מהמשטרה את הצורך להשתמש בטכנולוגיות מתוחכמות (ויקרות לתקציב המדולדל ) .
הדמויות אגב כולן מבוססות על דמויות אמיתיות של עמיתים וידידים של זנזורי מעולם הקומיקס ונראה שיש כאן שפע של בדיחות פרטיות שלא יהיו מובנות למי שאינו מקורב של היוצר .

הסיפור עצמו מציג את הצד האפל החשוך תרתי משמע של אשדוד ונראה כמו המקביל הבטמאני לסדרת "אדירי התכלת " הסופרמנית המציגה את אשדוד של אור היום ומלא בסימנים הבאים מקום ניבולי פה (תופעה נדירה בקומיקס הישראלי וגם באמריקני בעשורים האחרונים )מן הסתם כדי להפכו מתאים גם לקטינים.
יש לי בעיה עם עצם חלוקתו של הסיפור לסדרת חוברות. כל חוברת היא של 13 עמודים בלבד ואין זה ברור לי מדוע היה צורך להוציא את חלקי הסיפור כחוברות במקום בכרך אחד. כפי שזה עכשיו החלקים השונים אין בהם מספיק חומר דרמטי כדי להפוך כל חוברת לסיפור מעניין כשלעצמו , כדי למצוא עניין אמיתי בסיפור יש לקרוא את כולן כיחידה אחת.
והסיפור עצמו ? זהו סיפור פשע שגרתי של מאבק בין כנופיות , בספור זה המגשר מסייע ליחידה להתמודד עם שני כנופיות מרוקנית ורוסית שמסוכסכות בינהן ומגלה שברקע הסכסוך נמצאת כנופיה שלישית מסוכנת לעין ערוך.
אך למרות הניסיונות להפוך אותו למעניין יותר על ידי גרירתו של "המגשר האיש בעל הכוחות העל טבעיים לתוכו דמותו ויכולותיו של איש זה אינם מנוצלים באמת במהלך הסיפור ונראים כ"מודבקים ". הסיפור יכל לעבוד היטב גם בלעדיו.
הנסיון להפוך את "המגשר " לסיפור מורט עצבים במיוחד בכך שכולו מתרחש ביום אחד בלבד ,כמו עונה שלמה של סדרת "24" נכשל כישלון חרוץ ,הסיפור אם כי יש בו קטעים טובים אינו מרתק באמת לאורך כל הדרך.רק הסיום הפנטסטי למדי הופך את הסיפור ליותר מעוד עלילת פשע סטנדרטית .
אבל אותו הסיום הוא מאכזב ולא ברור גם בגלל שהוא קשור מן הסתם לעלילה של החוברות של "אדירי התכלת " שעוד לא יצאו לאור ולקורא הסביר אין מושג מה מתרחש בהם ואיך זה מתקשר ל"מגשר" חוץ מרמזים לא ברורים . ובברור יש לנו כאן לא סיפור העומד לחלוטין בפני עצמו אלא רק הכנה לסיפור המשך שיצא מתי שהוא בעתיד (או שלא ) הוא משאיר את הקורא מאוכזב ומתוסכל .
אמנם הסיפור כפי שהוא הוא שיפור תוכני ואמנותי לעומת החוברות של "אדירי התכלת" אבל אין להגיד שנהניתי ממנו במיוחד. ואם זאת הוא יכול להוות בסיס לסיפורים טובים יותר בעתיד ככל שהיוצר לומד את מלאכתו .
ומלבד כל זאת יש הרבה חן ביוצר שמתעלם בבוז מכל מה שנעשה במרכז התל אביבי השחצני ומקפיד להראות שהדברים המעניינים באמת מתרחשים כולם בפרובינציה האשדודית.
אגב סיפור זה אינו יחיד מסוגו ,אמן אשדודי אחר אהוד בר אל יצר סדרת קומיקס מקבילה בשם "טנטופוביה" שבה המשטרה נעזרת בשוטר שמסוגל לדבר עם המתים במאבק עם גל פשע על טבעי ,סדרה שממנה יצאו עד כה שני חוברות ונמשכת .
וזה אולי מראה שאנחנו בתחילתו של גל חדש העוסק בשוטרים בעלי כוחות על שונים ,סיפורים שאולי רק יקבלו דחיפה כתוצאה מהתסכול הכללי מהתפקוד של אנשי המשטרה שלנו ובגלל הגידול הנמשך ביכולותיהם של אנשי הפשע והטרור במדינה. בברור אמני הקומיקס חשים שיש כמיהה ציבורית לאנשים כמו "המגשר " כדי שילחמו עבורנו בפשע.

קישורים רלבנטיים

    כפיר האיש התנ"כי עוד קומיקס של עופר זנזורי    

אתר זנזוריה של עופר זנזורי
אדירי התכלת בויקיפדיה

הבלוג של זנזורי

ראיון עם זנזורי

 

אדירי התכלת -המלצה :אלכס בן ארי על אדירי התכלת 1.

וגם של אלכס בן ארי 

פנתרים וסופר גיבורים : ליאה על אדירי התכלת 1 

אלי הרשטיין על אדירי התכלת 1

לא אדיר ולא תכלת : ליאה ב(סופר) ביקורת  על אדירי התכלת 2 ( לקוראים מומלץ להקדיש תשומת לב מיוחדת ופרטנית לביקורת זאת שהיא אחת מביקורות הקומיקס החשובות ביותר שהופיעו בשפה העברית עד כה,והיא בגדר קריאת חובה לכל כותב קומיקס מתחיל).

 

ואגינה אחת הרבה זרגים :גלנדון (גם ) על אדירי התכלת
אמיתי סנדי על אדירי התכלת 6

..מנשרים קלו מאריות גברו …חיליק חיימוביץ על אדירי התכלת 6

 

הילה טוב על רחוב קינג ג'ורג על חנות קומיקס ועל אדירי תכלת באופן כללי
מידע על "המגשר"

איך הילד שלי גילה את זנזורי והפסיק לפחד מקומיקס

פחד מוות עוד קומיקס משטרתי על טבעי מאשדוד

העטיפה האחורית של "המגשר".

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • מספר 666  On אוקטובר 28, 2007 at 6:41 am

    עופר זנזורי פירסם בימים אלו את החוברת מספר 7 בסדרת "אדירי התכלת " שהיא גם חוברת מספר 1 במיני הסדרה "הגר " על החברה הנשית בחבורה הסופר הרואית .
    העלילה מתרחשת שלושה חודשים לאחר סיום החוברת הקודמת מספר 6 ואל זנזורי מצטרפים ביצירתה מספר אמנים אורחים כמו אהוד בר אל אוהד שגיא ורועי פלד אשר מבצעים חלקים שונים מתוך החוברת המלאה .
    התוצאה היא החוברת המרשימה ביותר ויזואלית בסדרה כולה עד כה.
    אם כי מצד שני יש חוסר אחידות בולט בסיפור הכללי כולו בהשוואה לחוברות קודמות .
    כנראה המחיר שיש לשלם על עוצמה וגיוון ויזואלי .
    אשר לסיפור עצמו כרגיל אי אפשר לקבוע דבר לגביו עד שלא יגיע לסיומו ואז אפשר יהיה לבחון אותו כשלם .

  • מספר 666  On אוקטובר 28, 2007 at 6:43 am

    ישנם כאן
    http://www.zanzuria.com/pages/comics/inners/adiri7_cover.htm

  • מספר 666  On ספטמבר 20, 2011 at 2:28 am

    עופר זנזורי השלים בימים אלו את טרילוגיית "כפיר האיש התנ"כי " שלו שהיא חוברות מספר 15-17 של "אדירי התכלת ".
    והנה ביקורת על הטרילוגיה :
    מאבק על רקע תנ"כי
    http://www.yekum.org/2011/09/%d7%9b%d7%a4%d7%99%d7%a8-%d7%94%d7%90%d7%99%d7%a9-%d7%94%d7%aa%d7%a0%d7%9b%d7%99-%d7%9e%d7%9b%d7%94-%d7%a9%d7%95%d7%91-%d7%91%d7%99%d7%a7%d7%95%d7%a8%d7%aa-%d7%a7%d7%95%d7%9e%d7%99%d7%a7%d7%a1/

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: