יהודה המכבי כוכב קולנוע

יהודה המכבי מדליק מנורת חנוכה .ציור מאת הכטקופף ל"מקראות ישראל ".שנות השישים.

לרגל חג החנוכה להלן סקירה על הקריירה הקולנועית (הקצרה מאוד ) של יהודה המכבי .

יהודה המכבי ומרד החשמונאים אינם נושא קולנועי פופולארי כמו למשל משה רבנו וסיפור יציאת מצרים או  שמשון ודלילה  , דוד המלך ושלמה המלך .


אבל בכל זאת יהודה ומרד החשמונאים כיכבו  באורטוריה מפורסמת של הנדל  וגם בשני סרטים איטלקיים אחד מהם אילם ומאז מרד חנוכה שימש כנושא לסרט וידאו חרדי בכיכובו של יהודה ברקן ולאורך השנים אפילו היו דיבורים על מל גיבסון שיגלם את דמות יהודה המכבי בעיבוד של "אחי גיבורי התהילה ". זה לא  הרבה זה נכון ,אבל זה משהו .
ולהלן הסרטים שעוסקים בנושא מרד החשמונאים .

1. מכבים 1 ( 1910  ) ( על שם ספר המכבים הראשון שהסרט אמור להיות עיבוד שלו )

סרט איטלקי אילם בבימוי אנריקו גואזוני ( שביים לעתיד סרטים "כמו יוליוס קיסר" ו"קו ואדיס ") הסרט תיאר את קורותיה של משפחה יהודית משפחת החשמונאים ומהמרד שלהם כנגד האימפריה הסלבקית . הסרט על פי הדיווחים היה גרוע ומבולבל ביותר . היה זה שילוב של סיפור תנכי והלניסטי  שיצר אפקט מבולבל .

הסורים  משום מה לובשים שם בגדים מצריים והסיפור כולו נסב סביב אישתו של אנטיוכוס "אסטארט " ( במציאות שמה היה לאודיקה) ואהבתה הבלתי מוחזרת ליהודי הגאה יהודה המכבי .חסר כל קשר למציאות ההיסטורית  אבל בגדר חובה בסרט היסטורי רומנטי של התקופה .

  
 
 .ביים גיאונפרנקו פארוליני ב-1961 .  בכיכובם של בראד האריס ומרגרט טילור.

השם הלא מתאים באופן קיצוני אומר כנראה שהסרט מתבסס על סיפור מ"הברית הישנה " שמו הנוצרי של התנ"ך למרות שבמציאות ספרי המכבים שבהם מתואר המרד הם מחוץ לתנ"ך הקאנוני .  בישראל הוא הוקרן ב1964 תחת השם המתאים יותר  "המכבים".


הסרט נפתח בירושלים ובמינויו של המושל האכזרי אפולוניוס למושל ובתיאור ניסיונם של הסורים להציב אל פגאני בבית המקדש דבר שגורם למרד במקביל חוזר יהודה המכבי לארץ ,והוא זה שמרים את נס המרד. המורדים החוששים מתגובת הסורים נמלטים ליריחו בהנהגת הכוהן מתתיהו וחמשת בניו.

 

מתתיהו מת במדבר ובניו מוליכים את אנשיהם אל ההרים .ושם הם משתפים פעולה עם הערבים על מנת להשמיד את כוחות הסורים (!). הסרט תיאר את היחסים בין הכוחות הלוחמים ,התככים הפוליטיים והצבאיים השונים והקרבות למינהם , והיגיע לשיאו בקרב הסופי כאשר בעזרת ברק מהשמיים החשמונאים חודרים למבצר האויב בירושלים כובשים אותו ומחזירים את השלום והשלווה לארץ .( אבל אין שום זכר לסיפור נס פח השמן שאולי לא היה מוכר ליוצרי הסרט ).

מעניין שהסרט אינו מתרכז דווקא ביהודה אלא באחיו שמעון המכבי (בראד הריס שהרבה להופיע בתפקידי של דמויות שריריות כמו הרקולס ושמשון ) הדמות המעניינת ביותר בסרט המוצג כאיש שלום ואחווה המעוניין בשלום ושיתוף פעולה בין היהודים ובין הסורים ולשווא. הסורים מרמים ובוגדים בו ולכן הוא נאלץ לאחוז בנשק .אולם עם סיום ההקרבות ומיגורו של המושל האכזרי אפולוניוס שמעון מוכן לסלוח לאויב ולסלול את הדרך לשלום .
סרט לא רע עם קטעי קרב מרשימים למדי ותפאורות עשירות . מוצלח בהרבה מהסרט האילם . ואולי מבוסס בצורה זאת או אחרת על או קיבל השראה מספרו של הווארד פאסט"אחי גיבורי התהילה " שגם שם שמעון הוא הדמות הראשית,  אם כי זה אינו מוזכר כלל בשום קרדיט.  .

3.  גבורה של ילד בבימויו של משה חורי ובכיכובו של יהודה ברקן .
( 2003) סרט ילדים חרדי . יהודה ברקן מופיע בתפקיד סבא חביב, תלמיד חכם, המרתק את נכדו בסיפוריו על ימי המכבים ובסיפורו של אברימל'ה, ילד יהודי החי בתקופת מלחמת המכבים והיוונים. יחד עם חבריו ל"חיידער" הוא מסתתר מפני היוונים במערה, ושם הם עוסקים בתורה. תוך כדי התחמקות מהיוונים הוא מגלה סוד חשוב שעליו להעביר ליהודה המכבי. אך הדרך ארוכה ומסוכנת.

4. "חנוכה -הסיפור האמיתי " ( 2004) ספיישל בסדרת "חברים מהתנ"ך " שהפיק ירון כפכפי .לערו.ץ "תכלת " בטלווידיה.

העיתונאי איש הטלוויזיה מנחם הורוביץ חוזר אחורה בזמן לימי יהודה המכבי לשם ביצוע כתבת תחקיר על הדראמה של מאבק החשמונאים מול המתייונים תחת הכובש היווני. העיתונאי המודרני הורוביץ פוגש ומראיין שורה של דמויות צבעוניות הקשורות במרד החשמונאים המספרות כל אחת מזוית ראייתה המיוחדת על אירועי התקופה כאילו היו מרואיינים מודרניים.אישים כמו : שמעון – אחיו הצעיר של יהודה המכבי, הגברת הראשונה – אשת הכהן הגדול יאסון מראשי המתיוונים בירושלים, ספורטאי יהודי בן התקופה, אלמנה יהודיה שאיבדה את בעלה במרד החשמונאים. בין הראיונות עם הדמויות השונות אף מובאים קטעי "ארכיון" מתוך נאומיו של אנטיוכוס הרשע בכבודו ובעצמו .
וכל אלה כמסתבר הם צמאי פירסום ומודעים לחשיבות התקשורת כמו כל תיכוניסט ישראלי ממוצע של ראשית המאה ה-21.

5. ומסתבר שיש גם סרט מסע בזמן חרדי בשם "לחיות עם הזמן -חנוכה " על חבורת ילדים  חרדים שמגיעה באמצעות מלאך ובמנהרת הזמן לתקופת החשמונאים.
.
וזהו ,זה פחות או יותר מה שנעשה בתחום הקולנוע העולמי  עד כה על מרד החשמונאים .

מל גיבסון  המכבי

וחוץ מכל אלו לאורך השנים היו דיבורים על הפיכת הספר המפורסם ביותר על תקופת המכבים "אחי גיבורי התהילה " של הוורד פאסט לסרט או לסדרת טלוויזיה.
ב-2004  הושמעו דיבורים על עיבוד הספר של הווארד פאסט לגירסה קולנועית בידי הכוכב מל גיבסון. שניסה לרכוש את הזכויות על הספר  כדי שישמש כבסיס לסרט שהוא מתכנן על מרד המכבים .  בראיון גיבסון הסביר שהוא רואה בסיפור המכבים על המשפחה שהביסה את המלך המרושע כסוג של מערבון .
לכאורה  מל גיבסון נראה מתאים מעין כמוהו לתפקיד יהודה המכבי . הוא כבר כיכב בבשני סרטים שעוסקים בסיפורי מרידות שדומות מאוד לסיפור מרד יהודה המכבי ,עיבוד קולנועי של רומן היסטורי מרדני אחר של  הווארד פאסט בשם "הפטריוט " ( 2000)  על המרד של המושבות האמריקניות באנגלים ששם הופיע כאחד ממנהיגי המרד .

מל גיבסון היתפרסם עוד קודם לכן בתפקיד ויליאס ואלאס  המורד הסקוטי האמיץ בסרט"לב אמיץ "  ( 1995) על מרד הסקוטים בכובשים האנגליים ובמלכם הרודני אדוארד בימי הביניים סיפור שאף דמה עוד יותר לסיפור מרד החשמונאים  וכמו יהודה המכבי בכך שגם ויליאם ואלאס מצא את מותו בידי הכובשים ורק יורשיו השלימו את מלאכת השחרור.

להופיע בתפקיד יהודה המכבי נראה לכאורה כתפקיד אידיאלי עבור השחקן הזה.
אלא שגיבסון הפך לידוע לשימצה בקהילה היהודית בגלל הגירסה האנטישמית והמצליחה מאוד שיצר על סיפור מותו של ישו (דובר גם על כך שהוא ישתמש בתלבושות של סרטו השנוי מאוד במחלוקת על ישו הנוצרי בגירסה הקולנועית לספור המכבים ) והתבטאויות אנטישמיות שונות מאז. ייתכן מאוד שמטרתה של יוזמה זאת הייתה  רק להראות שגיבסון אינו אנטישמי כפי שכל מי שצופה בסרטו המצליח מאוד על ישו יכול לחשוב ..
אבל כאשר פשטו על כך שמועות בני משפחתו של פאסט וחברי האירגונים היהודיים לא התלהבו מהרעיון בלשון המעטה מסיבות מובנות . מטבע הדברים נוצר ויכוח סוער הן על התוכנית של גיבסון והן על הספר עצמו נגד השמצה הכריז שהוא מזדעזע לשמוע על כך ובידיו של גיבסון המכבים עוד יפסידו במרד . ולראות את מל גיבסון החשוד בשנאת יהודים בתפקיד יהודה המכבי כבר לא נראה כל כך מתאים.גיבסון עוד ניסה ליצור את הפרוייקט ב-2012 אבל שמועות חדשות על אימרות אנטישמיות שלו שהופצו הפעם בידי התסריטאי המיועד של הסרט ,גרמו למרכז ויזנטל לפנות לחברה המפיקה בבקשה לא לאשר את הסרט.
ונראה שבנתיים לפחות היזמה של גיבסון הוקפאה. נכון לחנוכה2012  כלום לא יצא מתוכניות האלו . וחבל. אנחנו עדיין מחכים להסרטה של הגירסה המפורסמת ביותר של סיפור המכבים הקיימת כיום "אחי גיבורי התהילה ".

נכון להיום העיבוד הדרמטי המפורסם ביותר של סיפור מרד החשמונאים היה ונשאר מוזיקאלי דווקא
האורטוריה המפורסמת של הנדל לליברטו של תומס מורל"יהודה המכבי " שהוצגה לראשונה ב1747 לרגל נצחונם של האנגלים על הסקוטים ואיחוד הממלכה המאוחדת סופית.. אורטוריה שאחד משיריה הפך בגירסה עברית "הבא נרימה פזמון חנוכה ידוע.
.


.יהודה המכבי בויקיפדיה בעברית

יהודה המכבי בויקיפדיה באנגלית

 

הברית הישנה סרט מכבים איטלקי

 קטע מהסרט "הברית הישנה "

"גבורה של ילד " סרט מכבים חרדי

סרטים חרדיים היסטוריים

 

מל גיבסון והמכבים 

למה מל גיבסון לא היה צריך לעשות סרט על המכבים

הקפאת הפרוייקט של מל גיבסון על המכבים 

 

"יהודה המכבי "אורטוריה של הנדל 

עוד על "יהודה המכבי " של הנדל

אחי גיבורי התהילה מאת הווארד פאסט 

יהודה המכבי וחג החנוכה בקומיקס

ועוד על קולנוע של תקופת התנ"ך
משה רבנו כוכב קולנוע

אסתר המלכה כוכבת קולנוע

בחזרה לימי התנ"ך בקולנוע העולמי

בחזרה לימי התנ"ך בקולנוע ובטלויזיה הישראליים

חלק א'

חלק ב'

פלישתים וישראלים "סדרת הטלוויזיה "חצי המנשה "

סדרת "חברים מהתנ"ך"

כתבה מ"דבר לילדים " של 1964" על הסרט "המכבים " ( הברית הישנה) .

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • ירון בן-עמי  On דצמבר 19, 2006 at 9:58 am

    ספרי מקבים אכן לא זכו להיכנס לתנ"ך היהודי (או, אם תרצה, הןצאו ממנו), אבל הם חלק בלתי נפרד מן התנ"ך הנוצרי, והיו אהובים במיוחד על הדורות הראשונים של הנוצרים (אותם אלה שהושלכו כלאחר יד לאריות או נהרגו באופן אחר על דתם) בשל סיפורי קידוש השם כמו חנה ושבעת בניה, או סיפור אלעזר.

    אם אכן נאמן הסרט האיטלקי השני לשמו, "הברית הישנה", כי אז אין שום סיבה להתפלא על העדרו של נס פך השמן. הסיבה לכך היא שהסיפור איננו מוזכר באף אחד מספרי המקבים, שנכתבו בתוך כמה עשרות שנים מן הארועים שהם מתארים; איננו צץ אפילו אצל יוסף בן-מתתיהו, המרבה לספר על החשמונאים – בני משפחתו – כמאתיים וחמישים שנה לאחר מרד המקבים; ואיננו מופיע גם במקורות הרבניים הקדומים – משנה, תוספתא. הוא מופיע לראשונה מאות שנים לאחר מעשה, בתלמוד הבבלי – שנכתב על ידי אנשים הרחוקים מאד מן הארועים הן כרונולוגית, הן גיאוגרפית והן תודעתית – וזכה לעלות לגדולה הודות לתפוצתו הרחבה של תלמוד זה.

  • גימפל  On נובמבר 26, 2013 at 11:25 am

    יש גם סרט מצוייר יפה שגשר הפיקו בשנות השמונים קוראים לו "אורות" והוא עוסק בחנוכה באופן אלגורי אני זוכר שהוא הקסים אותי בעיקר בפסקול היפה שלו. לדעתי זה אחד מהסרטים המצוירים הראשונים שנעשו בארץ. יש פה דף באמזון
    http://www.amazon.com/Lights-A-Fable-About-Hanukah/dp/0940646560

  • גימפל  On נובמבר 28, 2013 at 6:39 pm

    והנה הלינק לסרט המלא (20 דקות בערך) באנגלית. מומלץ מאוד.

  • Val  On אוגוסט 24, 2014 at 3:20 am

    A lot of thought and thinking has to go behind it
    and we should opt for something that is well and truly safe and foolproof
    to say the least. Don't wait any longer protect your home and your most important
    assets. The idea is the same as a system of wireless computers using a single wireless internet source.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: