המופע המשפחתי של נתן סלור

 

הזמר והיוצר נתן סלור   יצא לאחרונה עם הדיסק הראשון שלו.

אלא שסלור אינו יוצר מתחיל רגיל .הוא בן למשפחה  עם דורות של יוצרים מוכשרים  כמו נתן אלתרמן ותרצה אתר וכתוצאה הציפיות ממנו גדולות מאשר מכל יוצר מקביל אחר. ועם הציפיות האלו הוא נאלץ להתמודד מידי יום ביומו..
להלן ראיון מקיף עימו על הקריירה שלו  .

 

 

"ילדי אומר :החלומות שנכנסים לראש
אינם יוצאים לעולם
ואני צריך ללכת איתם
ולחיות ולנשום איתם.
ומוסיף:
"סבאים שמתים
חוזרים אחר כך בצורה אחרת "

(תרצה אתר "מטריות בשמש )

הגיע הזמן ללכת לישון החושך זוחל כאן על גחון מן החלון
הגיע הזמן לחלום חלומות ולברוא עולמות מתוך מחשבות ואותיות ולילה
התפילה שנשאתם לא נשמעה, דון החלום לא ישאיר לך נשימה ולילה לילה בלי פנים ,ליל הקלסתרים
הכסופים .
( מתוך "שיר ערש" מאת נתן סלור )

לאחרונה פירסם הזמר והיוצר נתן סלור   את אלבומו הראשון "עשרים וחמש שעות "    עם חומרים שכתב והלחין בעצמו ביחד עם יסמין אבן ויוצרים אחרים כמו מאיר גולדברג ארקדי דוכין אלי אברמוב ודני דותן ואימו תרצה אתר . .

ולאחרונה בעקבות האלבום הוא יצא למופע בתיאטרון תמונע שבו הייתי גם אני  וישבתי ונהניתי משמיעת שיריו של נתן סלור. ובעקבות המופע קיימתי עימו ראיון מקיף על חייו ויצירתו.

נוני נוני אין כמוני

גילוי נאות אני מכיר את נתן סלור   מזה שנים. שנים רבות עוד מילדות  ולא דווקא היכרות אישית אם כי אני מכיר אותו אישית גם כן מזה שנים.
אני מכיר את נתן סלור  או יותר נכון דמות שמבוססת עליו מספר השירים של אימו תרצה אתר "נוני נוני אין כמוני "(1976)שכולל שירים שונים על נוני (הלא הוא נתן ) בבית ובחוץ,עם האחות יעל ועם בעלי חיים שונים . ושם אנו קוראים לראשונה גם על התנסויותיו הראשונות במוזיקה (באקורדיון ) . ושם יש גם את אחד משירי הילדים האהובים עלי ביותר אישית
"ערב בחלון":

נוני אוהב לעמוד בחלון

ולראות איך החושך יורד על העיר.

הוא עומד ומביט ומחזיק בווילון

ורואה איך סגול מתערבב בבהיר…

ופתאום הכל נעשה כחול כהה

וירח של כסף עולה… עולה…

וגם כוכבים מצטרפים מכל צד

ונוני

נותן

לאמא

יד

אחר כך הוא עוד רגע קצר שותק,

ומתחיל אט אט לחייך ולחייך…

הוא מביט ברחוב… בכוכב… באישה שעומדת… באיש שהולך…

בחושך המלא חלונות של זהב… ואז הוא שואל:

– אמא

– איך?…
( פורסם ברשותו של נתן סלור )
נתן סלור מדווח ששיר  זה הולחן לאחרונה בידי יעל ארנון. ואני אישית אתעניין מאוד לשמוע אותו מושר. ואם אפשר בידי נתן סלור עצמו .

אני חושד שאולי באיזה שהוא מקום שיר הילדים הספציפי הזה עיצב לי בתת מודע את דמותו של נתן סלור עוד לפני שהיכרתי אותו והדמות הזאת נשארה. הספר יצא לאחרונה במהדורה חדשה בשם "נוני ויעל יוצאים לטייל " אבל למרבית הצער השיר הספציפי הזה סולק  כנראה משום שנחשב בידי ההוצאה  מורכב מידי לקהל היעד ששוב אינו מסוגל לקלוט שירים מעין אלה.

השושלת המשפחתית

 

נתן  סלור אינו עוד  סתם זמר ויוצר למרות שהוא אינו אוהב לדבר על זה ומעדיף להיות מוכר רק בזכות עצמו. הוא גם אינו עוד "בן של " כמו יוצרים אחרים ,  הוא אולי היוצר היחיד בארץ שמשפחתו יוצרת בתחום ברציפות מזה ארבעה דורות .

אבי סבו יצחק אלתרמן היה מחנך וסופר עברי מאבות גני הילדים בארץ ישראל שהיה גם אחד היוצרים
הראשונים של שירי זמר לגנים שבין השאר יצר את הפיזמון המפורסם המושר עד היום בגני ילדים "יש לנו תיש".
הדוד של סבו, ( אחי אימו של סבו  ) שלמה זלמן אריאל היה סופר ומחנך וכתב וערך קבצי אגדות ומקראות לבית הספר ( והאריך ימים הוא נפטר כמה חודשים לאחר מות אחינו אלתרמן ) .

סבו היה המשורר והמחזאי  המפורסם ביותר  של מדינת ישראל נתן אלתרמן  שבין מאות פזמונים ושירים ידועים גם תירגם את המחזה המפורסם "שלמה המלך ושלמי הסנדלר "
סבתו  של נתן אישתו של אלתרמן רחל מרכוס הייתה אחת השחקניות הגדולות של התיאטרון הישראלי .
•אימו היא המשוררת והפיזמונאית  הידועה תרצה אתר.

 

תירצה אתר.

 

  • נתן סלור נולד שנתיים לאחר מות הסב המפורסם שעל שמו הוא נקרא .כשהיה בן חמש וחצי אירעה הטרגדיה המשפחתית הגדולה .האם תרצה אתר נמצאה ללא רוח חיים אחרי נפילה מחלון .במשך כל אותן שנים מאז רוחשות שמועות עקשניות בדבר סיבת המוות .לרוב מקובל לחשוב שהתאבדה. העובדה שנתן אלתרמן כתב בזמנו את "שיר המשמר "  שבו חזה  במדויק את צורת המוות של בתו ( ושהיא כתבה לו כעבור שנים  שיר תגובה "שיר הנשמרת " בו הצהירה בפני האב המת שהיא אכן  שומרת על עצמה היטב  ) רק מחזקת את האפשרות שהיא הגשימה את המוות שתואר בשיר בצורה מודעת או לא מודעת .

אבל המשפחה וידידים קרובים סבורים כי היה המדובר בתאונה אומללה .

 

 

משפחת אביו של נתן, בנימין סלור, היא ידועה הרבה פחות .אבל יש להזכיר שסבו האחר של נתן   מוסא סלור היה שומר מפורסם בשנות השלושים והארבעים באיזור השרון הצפוני.

מוסא סלור  מופיע  תחת השם "מוסא אבו רזאל "בספרו של משה גרנות הנדר שמתאר את מסע הנקמה של חותנו של גרנות משה צ'רסקי בערבים שרצחו את הוריו בשנות העשרים מוסא סלור היה ידידו של צ'רסקי ועד ועוזר לפעולותיו .

גרנות מספר :
. משה בן-יהודה (צ'רקסקי), אבא של אישתי, נשאר יתום בפרעות תרפ"א (1.5.1921), והוא אז בן 13. כשהתבגר, הוא נעשה איש הגנה, ושם קיבל תפקיד להסתנן לכנופיות ערביות כדי להתחקות על מזימותיהן כלפי היישובים היהודיים. אז הוא  היה חבר של מוסא סלור שסייע לו בפעולותיו בקרב הכנופיות הערביות.. שניהם היו שומרים ואנשי הגנה. ממוסא סלור שמעתי על הנקמה שנקם משה בן-יהודה ברוצח הוריו. באותו הזמן היה כבר משה בן יהודה בעולם האמת, ולא יכולתי לשאול אותו. למזלי,  מוסא סלור זכר פרטים, והם נכנסו לספרי "הנדר" (תמוז 1986).

על פי גרנות סבו של מוסא סלור היה ממייסדי פתח תקווה ואביו של מוסא סלור היה רופא מבוקש ומכובד מאוד בקרב היהודים והערבים ובשלב מסויים אף עבר למרוקו ששם הפך לרופאו האישי של השולטן המרוקני מחמד בן יוסף.וכשחזר לארץ זכה לכבוד הגדול של כינוי בערבית "אבו רזאל ".

וחוץ מכל אלה אחותו החורגת של נתן נלי אגסי היא אמנית בפני עצמה בתחום הויזואלישל מיצגים .

אכן שושלת משפחתית מרשימה אבל גם מחייבת מאוד. עם גנים כאלה אי אפשר לצפות לשום דבר פחות  ממשהו מיוחד במינו.
על כתפיו של נתן סלור נישא אם כך  לא רק משקלו שלו כיוצר אלא משקלם של ארבעה דורות וזהו משא כבד מאוד, והא מעלה מאדם ציפיות מיוחדות שלא כל אחד יכול לעמוד בהם .ואולי אין זה מפליא שרק עכשיו בגיל מבוגר יחסית הוא הוציא את תקליטו הראשון .בגיל הזה היה לאימו תרצה אתר כבר כמה ספרים ושירים רבים מאחוריה . אבל מעליה היה רק את המשקל של אביה שלה .נתן סלור לעומתה צריך לשאת משקל כפול מזה .
( ישנם רק יוצרים מעטים בישראל שנאלצים לשאת משקל כזה של ציפיות והשוואה עם הוריהם וסביהם ,דוגמה טובה היא אביב גפן ,בנו של יהונתן גפן שללא ספק יצר זהות עצמאית משלו וכך גם אסף אמדורקי בנו של יוסי אמדורסקי. בתור דוגמה נגדית אפשר להציב  את ליאור דיין  בנו של אסי דיין ונכדו של משה דיין שעד כה למרות מאמצים לא הצליח להראות את עצמו כבעל אישיות עצמאית משלו  ומתקיים בתודעה הציבורית אך ורק בגלל היחוס המשפחתי ).
אך בעוד שכל אבותיו של נתן התפרסמו בעיקר בזכות המילים שלהם ( שלעיתים הולחנו בידי אחרים ) נתן עוסק בתחום אחר בשילוב של מילים וצלילים אבל כמו אימו הוא משלב בין משחק ושירה הלחנה וכתיבה. ומראה את עצמו כיוצר רב תחומי אמיתי אם כי נראה שיותר מכל הוא בולט כזמר וכמלחין. .

נתן אינו עוסק רבות ביצירה המבוססת על זאת של בני משפחתו .שירו הראשון היה לחן לשיר מתוך ספר השירים הראשון של תרצה אתר "צפנת " ( שיצא לאור בהיותה בן 23 בלבד בעת שהייהת צעירה מנתן בעת שהלחין את השיר ) הוא הלחין לתוכנית רדיו על תרצה אתר  בגל"ץ בשם "בלדה לאישה"  שיר בשם "בשנתי" שאותו ביצעה קרני פוסטל. נראה שלאורך השנים הוא מנהל דיאלוג יותר ויותר קרוב ויותר ויותר יצירתי עם השירים של אימו ושל סבו ככל שהוא רוכש ביטחון עצמי רב יותר  בעצמו כיוצר עצמאי
מילדות כפי שאנו למדים מ"נוני נוניי אין כמוני"  הוא ניגן על אקורדיון ואחר כך על פסנתר. בצבא שירת במפקדת קצין חינוך ראשי ( ולא בלהקה צבאית כפי שאולי אפשר היה לצפות ).
אבל רק במהלך שירותו הצבאי כשהתידד עם תלמידה בבית הספר "רימון " חזר למוזיקה ברצינות ואחרי עוד שנתיים של חיפושים החליט להיות מוזיקאי מקצועי , אחרי השירות הצבאי נרשם ללימודים מלאים בבי"ס רימון, וסיים אחרי ארבע  שנים כבוגר מגמת הלחנה ועיבוד . .בהתחלה חשב שרק ילחין ועבד שירים של אחרים ובהם משוררים ידועים כמו יונה וולך ויהודה עמיחי אבל אחר כך בא התיאבון גם לבצע ולבסוף החליט גם לכתוב .לרוב בשיתוף פעולה עם יסמין אבן ויוצרים אחרים .
וכעת סוף סוף יצא האלבום הראשון שלו,ובגיל מאוחר בהרבה מהמקובל כיום אצל יוצרים,ובוודאי בהשוואה ליוצרים הקודמים מקרב משפחתו שכולם  פירסמו יצירות שונות  בגילאים צעירים בהרבה..


א.א. אני יודע שאתה לא אוהב ששואלים אותך על   בני משפחתך והקשרים שלך עימם  אבל אין מה לעשות הקוראים מצפים לזה .
סלור: זה בסדר. פעם זה באמת העיק עלי חשבתי שאנשים יחשבו שאני מנסה להתפרסם בזכותם. אני רוצה להיות מוכר בזכות עצמי בתור נתן סלור נקודה.  ולא בזכות אימא או סבא או אבא של סבא .

אני לא יכול להגיד שאני נהנה מהמחשבה שהפירסום שלי יהיה תמיד בחלקו בזכות אימא ובזכות סבא ושתמיד יזכירו אותם ביחד איתי .אני לא רוצה שיקשרו אותי תמיד עם בני משפחתי בכל דבר שאני עושה  אני רוצה שיתנו לי להראות שיש לי קבלות על יצירה  משל עצמי.  אבל התרגלתי וזה חלק מהעניין.היום אני רואה בנים של… שאין להם שום בעיה עם הייחוס שלהם ולרוב מזכירים את זה בעצמם בלי שאף אחד ישאל אותם על זה. אז אין שום סיבה שלי תהיה ..בכל זאת ישנם דברים הרבה יותר גרועים מזה,להיות רעב באפריקה או משהו כזה.

 

 

נתן אלתרמן בצעירותו.

 

ייתכן שהזיהוי המשפחתי הבלתי פוסק מימנו סובל סלור קשור גם למראהו החיצוני

.
א.א. :אתה דומה מאוד במראה החיצוני שלך לנתן אלתרמן בגילך ,אתה כמעט ויותר מכמעט כפיל שלו .
סלור: אחרים שמים לב לזה יותר ממני כי הם היכירו אותו,אני כמובן לא פגשתי אותו מעולם כי הוא נפטר לפני שנולדתי. . לפני כמה שנים הופיע איור של סבי בצעירותו על השער של אחד המוספים ובאותו שבוע אמרו לי פעמיים "אתה מוכר לי ,ראיתי אותך איפה שהוא ".

אנשים שהיכירו את סבא אומרים שאני הולך ועומד כמוהו כשאני עומד ומדבר אני מתנדנד ומעביר משקל מרגל לרגל ואבי ז"ל אמר שכך בדיוק הוא נראה עומד ומדבר כמו מתפלל. הדמיון הזה  קצת הטריד אותי. אני מעדיף להיות אני עצמי ולא כפיל של מישהו אחר שמת לפני שנים רבות.  אבל התרגלתי . 

א.א.  איך אתה מתייחס להערכה העמוקה שהתרבות הישראלית רוכשת לנתן אלתרמן ? הערכה שדומה שהיא רק גוברת עם השנים ?

נתן :  בסופו של דבר לא הכרתי אותו בתור סבא, תמיד שמעתי בבית את המילים 'סבא נתן', וידעתי שהוא סמל ושאנשים מעריצים אותו. ליצירותיו התוודאתי ממש רק בגיל מאוחר יחסית . אני לא מרגיש סוג של בעלות עליו, מכיוון שלא הכרתי אותו. יש לי מין תחושה כזאת של קירבה וריחוק.

א.א. ואתה גם נקרא על שמו .
סלור :כבוד הוא לי אבל אני לא ממש אוהב את השם הזה  עם כל מה שהוא מסמל. זה לא שם לאנשים צעירים.  אבל  בכל זאת החלטתי להישאר עימו .בילדותי כידוע לך כינו אותי " נוני" ורק כשנכנסתי לכיתה אלף המורה שאלה אותי איך אני מעדיף שיקראו לי חשבתי ועניתי שאני רוצה שיקראו לי נתן ולא נוני וכך זה נשאר עד היום .
א.א. אתה כל כך סולד מזה שמזהים בינכם איך הרגשת כשישבת בשיעורי ספרות על נתן אלתרמן ?
•סלור : זה היה קצת מביך בכל זאת זה היה הסבא שלי .פעם אחת כשלמדנו את המחזה שלו "פונדק הרוחות "  קרה שמורה התנצלה היא אמרה שהיא יודעת שאני יושב בכיתה אבל היה ידוע שנתן אלתרמן היה שותה הרבה וזה התקשר לה למשהו בשיר שלו . פשוט לא היה לה נעים לדבר על כך שהמשורר היה שתיין בזמן שהנכד יושב ושומע על כך .
האמת היא שאולי גם בגלל התנגדות פנימית והרצון למצוא את הדרך העצמאית שלי בחיים לא היכרתי היטב את היצירה של אימי וסבי עד לגיל מאוחר יחסית .הייתי ילד רגיל שהתעניין בטלוויזיה הרבה יותר מבשירה,לא הייתי ילד שפותח ספרי שירה וקורא אותם להנאתו .את השירים של אימי ושל סבי לא קראתי באופן מיוחד עד שהיגעתי לתיכון והתחלתי ללמוד את השירים של סבי כמו כולם. השירים שלהם שכן התוודעתי אליהם היו אלו שהולחנו ושמעתי אותם ברדיו רק בהדרגה מגיל 20 התחלתי לקרוא ספרי שירה להנאה ממש.

א.א. איזה שירים אתה אוהב במיוחד של אלתרמן ?
את השיר "בלי להפריע " שהלחין יצחק קלפטר ששר אריק איינשטיין

א.א. מה רצית להיות כשהיית קטן?

סלור : כשהייתי קטן לא רציתי להיות משורר או סופר אלא שני דברים: טרקטוריסט ואקורדיוניסט. הכי אהבתי טרקטורים ואקורדיונים,  וכמו שאתה זוכר אימי  שכתבה עלי את הספר 'נוני נוני אין כמוני', כתבה שם שיר על אקורדיון ושיר על טרקטור.

 

 

הבלדה של הנער שגדל

נערי הקט עצים יכרות
יום וליל ירבה עמל
עוד נער קט הוא, וידיו ריקות,
אך לי נשבע להיות לי בעל, כשיגדל.

נערי, גדל מהר,
נערי שלי, גדל!

אט חולף הזמן עוטף סודות.
עלומי חולפים איתו.
ונערי גדל וייף מאוד.
וביום אחד נשא אישה יפה כמותו.

השיר של תרצה אתר שעימו מזוהה  נתן סלור יותר מכל הוא "בלדה על נערי שגדל " שיר שבו כותבת המשוררת על בנה הילד ומתארת את עתידו .זהו השיר היחיד שכתב מישהו מהמשפחה שסלור שר באלבומו.
.

א.א. בתקליט שלך יש שיר אחד ויחיד של תרצה אתר שאתה שר והוא שיר שאמור להיות עליך  הבלדה על נערי שגדל" “ זהו שיר מוזר מאוד.

• סלור :אני מכיר את השיר הזה מגיל 14 בערך ואני נזכר שיום אחד בשיעור פיתוח קול של המורה שלי רחל הוכמן באה עם ספר של סשה ארגוב והחליטה שנעבוד דווקא על "נערי שגדל "והתנגדתי מיד.
במשך שנים אמרו לי שהשיר נכתב עלי כשהייתי בן כמה חודשים  ואני הוא נערי שגדל.

 חברה של אימא שלי הפסיכולוגית זיוית אברמסון אמרה לי שזה שיר שעל אם שרוצה להתחתן עם בנה מן תסביך אדיפאלי .זהו ספק שיר אהבה לילד ספק שיר אהבה לגבר על אישה רוצה להינשא לבן שלה .
א.א. : איך אתה מרגיש כשאתה שר היום שיר אהבה מוזר כזה שנועד לך בבגרות ושבמידה מסויימת חוזה את עתידך באיזו שהיא צורה ?
נתן: מוזר מוזר מאוד אבל אני עושה ניתוק רגשי ומתייחס אליו כשיר אהבה באופן כללי ולא כשיר אהבה מטורף לבן .

אכן מהשיר קשה להבין שהמדובר על אם שכותבת על בנה הוא נקרא כמו שיר של נערה לאהובה ,רק אלוהים יודע על מה בדיוק חשבה תרצה אתר כשכתבה אותו .ואפשר להבין שלבן דווקא יהיו קשיים עם שיר כזה שאפשר גם להבין אותו כשיר צופן שמתאר את חייו העתידיים .

בשיר יש נבואה  אחת מאוד ספציפית לגבי עתידו של נתן  שבעת כתיבת שורות אלו לא התגשמה.  בשלב זה עוד לא ברור עם "הבלדה על נערי שגדל " יתגלה לבסוף כנבואי לגבי נתן סלור  כפי שהתגלה "שיר משמר " של אלתרמן " לגבי עתיד בתו תרצה אתר .

א.א.  יש  עוד פזמונים של בני  המשפחה שאתה מתכוון להלחין ?  

נתן : לא  כרגע.  בעבר הלחנתי שיר של תרצה אתר שאותו  שרה קרני פוסטל ועם יסמין אבן את "ערב אפור" שזה דואט שלנו.  אבל באופן עקרוני  אני מנסה בכל זאת להתרחק קצת  מהמשפחה  כי כל הזמן אני מופיע בערבי אלתרמן ותרצה אתר / אלתרמן הוא תמיד פופולארי וכמעט בכל חודש יש ערבי אלתרמן .אבל אני רוצה ואולי גם מעדיף לעשות דברים אחרים שאינם קשורים אליו .
א.א.  אתה מכיר את שירי יצחק אלתרמן אבי סבך ?
נתן .כן אני מכיר אלו שירים פשוטים אבל הופעתי איתם בערב שירי עלייה שניה.כאמור אני לא בהכרח מתלהב להופיע כל הזמן רק עם שירים של בני משפחתי .  

בעיה נוספת שבה מטפל נתן בחיי היום יום היא שאלת זכויות היוצרין של יצירות שונות שכתבו אימו סבו ואבי סבו ,יצירות שבגלל פירסומן הן גם לעיתים קרובות נגנבות בידי גורמים שונים .
נתן : יש הרבה בעיות של זכויות יוצרין שלוקחים דברים לפירסומת בלי רשות . כך למשל הייתה פרסומת שהשתמשה בשיר יש לנו תיש שיצחק אלתרמנן כתב לפני 66 שנים והם חשבו שזה נחלת הכלל . זה היה באיטרנט זהב שליאור שליין דיקלם את זה ואנחנו באנו בתביעה . והם ירדו מזה מיד . בעיקרון אנחנו מאפשרים לכל יוצר מוכשר שפונה אלינו להשתמש ביצירות של אימי וסבי אחרי הכל אנחנו שואפים להפיץ אותן עד כמה שיותר בציבור הרחב.  

היוצר

 

 

השירים של סלור הם שקטים מופנמים ועדינים מאוד וחלקם או רובם  קודרים למדי . אם כי יש כמובן יוצאי דופן שהם עליזים יותר אבל נראה שהשירים הנוגים שלו הם אלו שנשארים יותר בזיכרון, .
שיריו החביבים עלי ביותר הם "ילד עם קוף " שנכתב למלותיו העוקצניות של מאיר גולדברג ( שכתב טקסטים לחמישה פזמונים באלבום והוא  ללא ספק כותב הטקסטים הטוב ביותר של סלור )  פזמון פוליטי במופגן שהוא התקפה ארסית על הגלובליזציה והוא אחד הפזמונים הטובים ביותר של השנים האחרונות  ו"חי את הרגע " הקצבי מאוד שגם בו ניתן לראות מעין שיקוף של תקופתנו שבה כל דקה חשובה וההווה דומיננטי לחלוטין ומבי אלהשכחת העבר והעתיד. .

א.א. "למה קראת לאלבום השעה ה-25 ?
סלור : השעה ה25 זאת שעה שלא קיימת שעה מסתורית וגם אני שלפעמים סובל מחוסר זמן כתוצאה מעודף עיסוקים מרגיש שאני זקוק לשעה נוספת ביממה כדי להמשיך לתפקד.

א.א. :איך אתה מגדיר את המוזיקה שלך באלבום ?

נתן פופ רוק אלקטרו אקוסטי תיאטרלי, אבל אולי זו הגדרה קצת רחבה מדי.

א.א. יש נושאים שונים חברתיים פוליטיים שאתה מוצא צורך להשמיע בשירתך ?
נתן :  השירים שלי וגם של יסמין אבן השותפה הקבועה שלי הם יותר אישיים בעיקרון אני לא כותב על על נושאים חברתיים .   אבל כשקבלתי ממאיר גולדברג שירים שבינהם "ילד עם קוף" שמאוד התחברנו עליו במה שהוא כותב על הבועה התל אביבית שיושבת רגל על רגל . ואני מאוד מתחבר עם זה. אבל זה היגיע מהכתיבה של מאיר גולדברג ולא מימני אם כי אני בהחלט התחברתי והזדהיתי.אני מעדיף לעסוק בעיניינים פרטיים ולא ציבוריים .

ובכך נתן שונה מאוד מסבו שהרבה לעסוק בענייני הציבור והשעה  וכתב עליהם ב"טור השביעי " שלו והוא בהחלט נציג נאמן של בני דורו בעניין זה שמעדיפים שלא לעסוק בנושאים חברתיים ופוליטיים בשיריהם. .

סלור עוסק  הן בכתיבה  והן בהלחנה לבד ו ובשיתוף פעולה עם יסמין אבן . והוא עוסק רבות בהלחנת ושירת שירי משוררים כמו אלו שהוא מכיר טוב כל כך מהבית .והוא חושף את אחת הסיבות המרכזיות מדוע יוצרים היום מלחינים פחות ופחות שירי משוררים.

 

א.א. :אתה עוסק כיום גם בכתיבה איך היגעת לכך ?

סלור : התחלתי עם הלחנת שירי משוררים עוד מבית הספר ברימון ואני מאוד אוהב את זה. ורק אחר כך כשרציתי לפעול להוצאת דיסק משלי והתייעצתי עם אנשי מקצוע הם אמרו לי ששירי משוררים זה טוב ויפה אבל הקהל מעדיף להכיר את הזמר עצמו דרך השיר אז התחלתי לכתוב שירים משלי כי אמרו לי שזה מה שהקהל רוצה.
א.א  : ואתה שלם עם זה ?
סלור : אני חושב שאפשר להכיר אותי גם ולא פחות טוב דרך שיר שאני שר של יונה וולך לא פחות מאשר דרך שיר של טקסט שלי . הרבה שנים ברחתי מכתיבת טקסטים כי זה קשה לי וקשה לי לעמוד מאחוריהם. החיבור שלי הוא באמת קודם כל למוזיקה ומאוד קשה לי בכתיבת טקסטים וגם המעט שכן כתבתי זה בשיתוף עם יסמין אבן שהוציאה את זה ממני. אבל התחלתי לעבוד על טקסטים בשיתוף פעולה עם יסמין ואז זה משהו יותר קל והאחריות מתחלקת ושיתוף הפעולה עוזר לי מאוד. 

    אני בשורה התחתונה מעדיף בהרבה להלחין שירים של אחרים .
א.א. איך זה שדווקא אתה, בן ונכד למשוררים גדולים, ממעט באופן יחסי לכתוב  מילים?

 סלור : יכול להיות שדווקא בגלל זה  שאני בן ונכד למשוררים גדולים   זה גורם לפחד ומחסום גדולים בגלל ההשוואה הבילתי נמנעת ולמעשה לסירוס בתחום הזה. .א. אז למה אתה צריך לכתוב טקסטים אם זה קשה לך כל כך ?
סלור :אני לא צריך אני רוצה. ומה שאני כותב זה בדרך כלל פזמונים ולא שירים רציניים שאמי וסבי הירבו לכתוב .  

אלי : איך סבך ואימך התייחסו להבדלים בין שירים ופזמונים?
נתן : .סבי ואימי עשו הפרדה ברורה בין כתיבת שירים ופזמונים קלילים שלרוב גם היו מוזמנים במיוחד   דבר שהיום כמעט לא עושים יותר .,אחרי מותו אנשים כמו יוני רכטר הלחינו שירים "ספרותיים "  שבמקור לא נכתבו להלחנה וכך גם אצל אימא שלי שיש אצלה הפרדה בין שירים להלחנה ושירים שבמקור לא יועדו להלחנה
.  אני עושה פחות הפרדה כזאת .אני יותר מכיוון המוזיקה ופחות בא בכיוון הטקסטים .בדיסק החדש שלי  יש למשל שיר של ביאליק "רועת הכוכבים " בדואט עם יסמין אבן .

 אלי : איך אתה בוחר פזמונים להלחנה ?
נתן : יש שירים שמדברים אלי בצורה בלתי אמצעית והם מתחברים אלי והם מובנים לי כמו יונה וולך ואברהם חלפי . ואלכסנדר פן ואני מוצא את עצמי בהם וזה יותר קל לי וזה כבר קיים .למשל משפט כמו של יונה וולך "יש לי במה בראש "( שדווקא לא הלחנתי ) .בשנים האחרונות אני מלחין יותר שירי משוררים חדשים בעוד שקודם יותר הלחנתי קלאסיקה אם כי זה גם בעקבות פניות של משוררים כמו דורית ויסמן או אסתר ראב משוררת שלא זכתה לכבוד הראוי לה ומעטים שמיריה הולחנו ואני הלחנתי כמה שירים שלה לערב מיוחד .
ולעיתים קורה שאני מתוודע למשוררים רק בעקבות פניות להלחין אותם ואני מוצא בעקבות זה שאני מתחבר למשוררים שלא כל כך שמעתי אליהם .

 

 

נתן סלור עם יסמין אבן.במועדון התמונע. צילם אסף עברון.

 

הזמרת  והיוצרת הרב תחומית יסמין אבן כתבה והלחינה עם נתן סלור את רוב החומרים (ושותפה לעיבודים) באלבום שאותו הפיק אלי אברמוב ובהם את השיר ( שהפך לקליפ ) "חי את הרגע "
וזהו רק שלב נוסף בשותפות ארוכה בין השניים נתן סלור " גילה" אותה בבית הספר המוזיקלי ברימון, שם למדו שניהם. השניים יחד העלו ערב ב"פסטיבל הפסנתר" לפני כ-6 שנים, וכתבו חומרים משותפים עבור ערבי משוררים . השניים יצרו יחדיו מוזיקה למיצג של האמנית נלי אגסי במוזיאון היידלברג, גרמניה ואת פס הקול לסרט דרמה בשם "בלי דף הוראות" עם מיטל דוהן וליאת גליק שזכה בפרסים בארה"ב ובעוד פרוייקטים רבים אחרים ,ומתארחים באופן קבוע זה במופעים של זו ולהפך. .

 

נתן סלור ויסמין אבן ב"התמונע". צילם אסף עברון .

 

שיתוף הפעולה שלך עם יסמין אבן הוא ארוך שנים ונדיר איך הוא בדיוק מתנהל? 

סלור: יסמין אבן היא בעיני המוזיקאית הכי מוכשרת שאני מכיר והיא מרגשת אותי בכל פעם עם כל שיר חדש יש בה מעיין יצירה בלתי נדלה .ואפשר בהחלט לאמר שיש ביננו סוג של סימביוזה אבל זה לא דבר כל כך נדיר כמו שאתה חושב . לקרני פוסטל למשל יש קשר קבוע כזה עם חיים לרוז .
יסמין ואני עובדים ביחד מזה שמונה שנים.הכרנו כשלמדנו ב"רימון" ואנחנו עובדים יחד מאז 1998. עשינו יחד מוסיקה לסרט בשם "בלי דף הוראות" ששרה סימה לוי-דוכין, שלמדה איתנו. הסרט הוקרן בכמה פסטיבלים בארץ ובעולם.לא שלא כתבתי בחיי אבל בתקליט הרגשתי שאני צריך את שיתוף הפעולה הזה ובאמת הקשר עם יסמין התחיל עם כתיבה משותפת ואחר כך הפך להלחנה משותפת והיא שותפה לרוב האלבום. מבחינת כל מה שאני שותף בהלחנה או כתיבה זה איתה בעצם, ממש חצי חצי. אנחנו כל הזמן עובדים יחד,  אם כי כל אחד גם עובד בנפרד.  היא הוציאה אלבומים שגם בהם אני משתתף ,  ואנחנו מתארחים  כל אחד בהופעות של השני .אני פשוט שומע כל פעם שיר חדש שלה ומתרגש מחדש, אין לי מילים אפילו לתאר את ההתרגשות שלי מהדברים שלה.

"באלבום שלי, "25 שעות", כל השירים הם שיתוף פעולה עם יסמין בלחן ובטקסטים, אמנם אני בפרונט, אבל שנינו יצרנו אותו יחד. אני ויסמין גם פועלים כל אחד בנפרד, אבל באופן פרדוקסלי, אני מרגיש שדווקא בחומרים האישיים שלי אני מעדיף לעבוד איתה,   אני צריך אותה לידי למשל בזמן שאני כותב טקסטים מעדיף את הביחד. יסמין מרגיעה אותי וכמה שהיא נראית שברירית היא חזקה ונותנת לי ביטחון גדול .
תשעים דברים אחוז ממה שיסמין עושה זה שלה ,אני לעומת זאת משתף עימה פעולה בחלק גדול מהדברים שאני עושה.

צילם אסף עברון .

א.א. אז בדרך כלל אי אפשר לדעת מי מבין שניכם כותב מה  ?
סלור: אני יודע והיא גם היא אבל אם אתה לא אחד משנינו זה קשה מאוד לדעת • יש טקסטים שאני כותב והיא פוסלת ויש טקסטים שהיא כותבת על סמך דברים שאני מתאר לה והיא מבטאת בדיוק את המילים שאני מרגיש. היה לי למשל שיר של יונה וולך שהלחנתי ונתקעתי ונתתי ליסמין והיא החזירה את זה והיא המשיכה את זה ממש ברוחי וזה היה ממש מדהים .

יסמין אבן על נתן סלור.

• א.א. בינך ובין נתן סלור שגם הוא הוציא דיסק בימים אלו יש קשרים הדוקים . במה אתם תורמים האחד ליצירתו של השני ?
• יסמין : נתן הוא חבר יקר שאני מאד אוהבת. שואלים אותנו כל הזמן אם אנחנו בני זוג, ואנחנו לא, אבל אנחנו חברים ממש טובים. הכרנו ב"רימון", ועשינו יחד את פסקול דרמת הטלויזיה "בלי דף הוראות", הופענו יחד בפסטיבל הפסנתר, ובהמון ערבי משוררים וערבים אחרים. כתבתי איתו חלק גדול מהחומרים באלבום הבכורה שלו, שיצא השבוע, והוא מתארח באלבום שלי בשני שירים. אנחנו דומים אבל שונים – כשאני כותבת איתו, מרגישים את המגע שלו ואת טביעת האצבע שלו. הוא מאד מסוגנן, מאד נאמן לעצמו ולעולם שממנו בא. מי שישמע את האלבום שלו, ישמע אלבום מאד מוקפד , סטיילי, ועם זאת רגיש ואינטימי – כי זה הוא. והוא בן אדם נהדר.

 

 

השחקן

סלור הוא נכד של שחקנית ומחזאי ובן של שחקנית ומתרגמת מחזות לעת מצוא .ומטבע הדברים הוא גם כן עוסק במשחק .

 א.א. אתה עוסק גם בקריירת משחק .
סלור :סיימתי  את לימודי משחק רק לפני שלוש החודשים בבית צבי יצא לי  מאז להופיע בהפקה אחת באופרת רוק "הוצאה להורג "

היית רוצה להופיע גם בהצגה של אלתרמן ?
סלור:מצד אחד זה יותר מידי אבל אם תהיה הזדמנות אז למה לא ,אם כי שוב אני לא בהכרך מתלהב להופיע יותר מידי בפרויקטים שקשורים לבני משפחתי דווקא אבל אני בהחלט לא אדחה הזדמנות אוטומטית על הסף. .
אבל עכשיו אני באמת יותר מידי עסוק בכל מיני פרוייקטים אחרים בסך הכל אצלי המוזיקה היא העיקר אני רוצה לעסוק בתיאטרון אבל יש לי מספיק עבודה במוזיקה.
א.א. אתה בן למעלה משלושים ואימך נפטרה בגיל 37 לאחר קריירה פוריה ביותר זה לא מלחיץ אותך קצת?
אתה הוצאת את הדיסק הראשון שלך בגיל 34 בזמן שאימך כבר פירסמה בגיל הזה ספרי שירה שונים ותרגומי הצגות וכו' אתה לא מרגיש אתה קצת איטי בהשוואה אליה ?
סלור: אני איטי בהשוואה לאימי אבל אני זריז בהשוואה לגבי אחרים   מאז שסיימתי את לימודים ברימון לא הפסקתי לעבוד במוזיקאי אולי זה כאן פרוייקט ראשון אבל הקצב שלי קצת איטי
אני ממשיך להופיע בערבי משוררים וזה נחמד מאוד שיש את זה כל הזמן בישראל 2006. עניין רב כל כך בז'אנר של שירי מלחינים . לעתיד  אני שואף להוציא עוד אלבומים.

א.א. :איזה אמנים אתה מעריך במיוחד ?
סלור:עד גיל העשרה אהבתי בעיקר מוזיקה זרה ששמעתי ברדיו ברשת גימ"ל.  רק בגיל העשרה התחלתי קצת לאהוב מוזיקה ישראלית שבשבילי זה בעצם מתי כספי, הוא הדבר שהכי אהבתי,הוא וסשה ארגוב המלחין הקבוע של סבי ואימי הם מקורות השראה מרכזיים אצלי.

 ומגיל עשרים ומשהו התחלתי לאהוב מוזיקה אלקטרונית על כל הז'אנרים והגוונים שלה. אני גם אוהב מאוד גם את ערן צור ואת  אביתר בנאי. אני מעריך מאוד את שילה פרבר ואת ערן צור שהוא מבצע בחסד ומשורר רוק ,מאיר גולדברג הוא כותב התמלילים החביב עליך . ואני אוהב מאוד את אסף אמדורסקי ואת אביתר בנאי את רונה קינן ואת קרני פוסטל שעם רובם עבדתי ואת אלי אברמוב.
חוץ מהם אני חושב שיש הרבה דברים מאוד יפים במוזיקה הישראלית. אבל אלה הדברים שפחות שומעים אותם. אלה דברים שאתה צריך לחפש אותם. אני אישית תמיד מחפש את המוזיקה וגם את האנשים שיוצרים אותה. התמזל מזלי לעבוד עם אנשים שתמיד הערכתי ואהבתי. אני לא ממש מתחבר לשיא המיינסטרים שמשמיעים כל היום ברדיו. אני לא כל כך מתעסק בזה. אני גם לא חושב שאני מיינסטרים, מצד שני אני גם לא ממש שוליים ,אני כנראה משהו מאוד באמצע .
א.א.  היית רוצה להלחין שירי משוררים חדשים יותר? כידוע לך רק מעט משוררים צעירים זוכים לכך ששירתם תולחן כיום .
סלור :יש משוררים שאני רוצה להלחין דורית ויסמן שהיא מדהימה וסיון בסקין שיש לה שירים מאוד יפים והייתי רוצה להלחין ואולי  זה עוד יגיע .  סך הכל  ונכתבת היום  שירה מאוד  מעניינת ואני אינני רוצה להגביל את עצמי רק בנישת  הנתן אלתרמן -תרצה אתר " . .
.  אלי :לדעתך יש עתיד להלחנת שירי המשוררים?
• נתן : אני דווקא חושב שיש היום חזרה מסוימת לשירי משוררים. למשל חמי רודנר שהלחין מחדש את פגישה אין קץ של נתן אלתרמן ולקח את הטקסט הקלאסי שנעמי שמר כבר הלחינה במקרה הזה הוריו היו חברים טובים של נעמי שמר. .
אבל נכון שמן הראוי שילחינו יותר שירי משוררים כי הרבה פעמים הטקסטים האלה הן קלסיקות ובימינו עם שפת הפזמונים הנחותה אתה שומע שיר כזה ואתה רואה מיד את ההבדל . ואני יכול להגיד לך שאני רואה בני נוער שיודעים שירים כאלה בעל פה בגלל החידוש ובגלל הלחנים.. אני חושב שזה אתגר ולא צריך לפחד מזה להפך זה רק תורם להצלחת היוצר.

 

נתן סלור נמצא היום בתהליך קשה ביותר  של גיבוש ברור של זהות עצמאית ומובחנת נפרדת מכל מי שבא לפניו העובדה שהוא מושווה כל הזמן עם האם והסב בוודאי שאינה מקלה עליו.

אבל בשירים כמו "ילד עם קוף הוא מראה את עצמו כזמר וכיוצר בעל זהות עצמאית שלפניו יש עוד דרך ארוכה ומגוונת.  מה שמוצא חן בעיני לגבי  נתן סלור  זה שהוא יוצר לעצמו זהות משל עצמו שנאבקת עם  אבל בו בזמן משלבת בתוכה גם  אלמנטים מהדורות הקודמים  .

צילם אסף עברון.

קישורים רלבנטיים
נתן סלור במומה

נתן סלור בשירונט

 

האלבום 25 שעות

אבי אפרתי על "25 שעות "

נתן סלור חי את הרגע 
נתן סלור חי 25 שעות ביממה 
" ילד עם קוף" השמעה 

ילד עם קוף" מילים וקליפ

"חי את הרגע" הקליפ

 

טל גורדון על נתן סלור 

 אור ברנע על נתן סלור 

 

בלדה על נערה שגדל :ניר כהן על 25 שעות 

אילת יגיל על נתן סלור
.
ניר ואשר יגר על "מאושרים היכונו " של סלור

 

 יסמין אבן 
 

 נתן סלור וגלית נוסן בחזרה לאופרת הרוק "הוצאה להורג"
בלדה על נערי שגדל מאת תרצה אתר
שגיא נאור על נתן סלור

יעל דר על נוני ויעל 

נתן סלור תובע

האם יש עתיד להלחנת שירי משוררים ?

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • מלי  On ינואר 11, 2007 at 11:34 pm

    שמעתי את האלבום של נתן סלור, וזה אלבום ממש חו"לי, מסתובב אצלי כל היום במכשיר, הלואי ויצאו עוד אלבומים כאלה.
    אלבום מרגש, אווירתי, , אהבתי!

  • yaela  On ינואר 11, 2007 at 11:38 pm

    נתן סלור אכן דומה לסבו אבל הרבה יותר מקסים וחתיך,
    אני ועוד שתי חברותיי באות לכל ההופעות שלו
    וחושבות שהוא סקסי , וגם זמר משגע, ויש לו חומרים יפהפיים.
    נתן תעשה לי ילד!!!!

  • אמנון  On ינואר 12, 2007 at 1:14 pm

    שמעתי את האלבום החדש של נתן סלור, 25 שעות, והוא אלבום מיוחד, רגיש, אלבום שמחמם בחורף. מענג!

  • רון  On ינואר 13, 2007 at 2:21 pm

    לא כל אחד חייב לנסות ליצור
    גם אם הוא בן או נכד של
    מה לעשות
    לא הכל עובר בגנים

    הבחור צריך למצוא עבודה פקידותית ראויה
    אולי באחד מחברות התקליטים
    להחתים ולקדם עוד שיעמומונים כמוהו

    סליחה על חוסר הפירגון

    אבל אני מרגיש צורך לאמר את זה בתור מי שהיה כבר במספר הופעות שלו, ראה את הקליפים ושמע את השירים.

    כשאין משמעות אז פשוט אין משמעות.

  • אמנון  On ינואר 14, 2007 at 12:47 pm

    אם אתה כל כך לא אוהב אותו, למה הלכת למספר הופעות שלו?

    נראה לי שדבריך מגיעים מקנאה ותסכול.
    מה לעשות, לא כל יום רואים אדם יפה תואר
    בעל קול מדהים כמו של נתן.
    אולי תזדהה בשמך המלא
    ולא תסתתר כמו מוג לב מאחורי דבריך שופעי הארס והרוע?
    זה שאתה "מרגיש צורך"
    לאמר דברים מרושעים על אדם שלא פגע בך מעולם
    ולהעליבו בפומבי, מעיד על קטנותך

  • dana  On ינואר 14, 2007 at 7:03 pm

    "מרגיש צורך"? צרכים עושים בשירותים, יקירי.
    חוץ מזה, דווקא המבקר הנחשב אבי אפרתי מידיעות מאד מאד אוהב את האלבום של נתן סלור.
    גם המבקר שגיא נאור מידיעות אינטרנט
    ממש התלהב.
    אז לא נראה לי שדעתך חשובה למישהו

  • מספר 666  On דצמבר 4, 2008 at 7:14 am

    חיים מזר מנתח את הפזמון של נתן סלור ויסמין אבן "חי את הרגע "
    הרגע של נתן סלור
    http://www.notes.co.il/eshed/50168.asp

  • מספר 666  On דצמבר 15, 2008 at 7:55 am

    מעטים הם הפזמונים המרשימים באמת מבחינת מילותיהם שהושמעו כאן בשנים האחרונות .אולי בגלל שרוב הפזמונים כיום נכתבים בידי הזמרים שלהם ואלו לרוב אינם מסוגלים לחבר אפילו שתי מילים זו לזו.
    .אבל יש גם יוצאי דופן.
    "ילד עם קוף" של מאיר גולדברג הוא ללא ספק אחד הפזמונים המרשימים ביותר של השנים האחרונות ועוצמתו בולטת בדיעבד כאשר המשבר הכלכלי הגלובלי רק הופך אותו לרלבנטי הרבה יותר מאשר היה כאשר נוצר ב-2003 .
    העיתונאי מטיף המוסר נתן זהבי למשל נוהג להשתמש ב"ילד עם קוף" בכל פעם שהוא משמיע בתוכנית הרדיו שלו נבואת זעם שחורה במיוחד.
    חיים מזר אפילו מוכן להרחיק לכת ולהשוות את הפזמון הזה אפילו עם שיריו של אורי צבי גרינברג.
    הגזמה פרועה ? או ניתוח הגיוני ובלתי נמנע של איכות הפזמון ? אתם תשפטו .
    ילד עם קוף מול הגלובליזציה
    http://www.notes.co.il/eshed/50503.asp

  • אלירן  On נובמבר 4, 2012 at 1:29 pm

    האזנתי לאלבום, והאמת ממש אהבתי !!!
    כל הכבוד מר סלור!!!

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: