המיתוס של "אקסודוס "

היום  לפני שישים שנה ב18 ביולי 1947  היגיעה ספינת המעפילים "אקסודוס " לחופי ארץ ישראל ומצאה את עצמה במאבק של ממש כנגד ספינות הצי הבריטי שהשתלטו לבסוף על אנשיה וגירשו אותם לבסוף מכל המקומות למחנה פליטים בגרמניה.
אירוע שהפך למיתוס .
אבל מדוע ואיך הפכה פרשת אקסודוס דווקא למיתוס?
 

רק לאחרונה השתתפתי בכנס לרגל 60 שנה  לפרשת ספינת המעפילים "אקסודוס "הספינה שהביאה ליחסי ציבור אדירים לציונות הן ב-1947 והן בעקבות הספר רב המכר הענק שנכתב עליה בשנות החמישים בידי ליאון יוריס ,והסרט שנעשה עליה בכיכובו של פול ניומן ב1960 ושהפך גם למחזמר ענק בשנות השבעים. הסרט שימש בתוספת כבסיס לסדרת חוברות ביידיש , היה המקור לנעימה מפורסמת ששמשה מאז כנעימת סמל להיסטוריה היהודית  ושלה נכתבו במיוחד מילות שיר בעברית , ואפילו שימש כבסיס לחוברת בסדרת הרפתקאות על הסוכן החשאי "דן טרזן ". בעקבות הפרשה נוצר בשנות השמונים משחק לוח בסגנון "משחק סבלנות ".

 

אבל נשאלת השאלה מדוע ואיך הפכה "אקסודוס" דווקא בניגוד לספינות מעפילים אחרות לכזה מיתוס מעורר השראה ?איך בכלל נוצרים מיתוסים מסוג זה ?
תשובתי היא : מיתוסים נוצרים שיש אדם כשיש לו כישרון כתיבה ויצירה שדואג להפוך אירועים אמיתיים לאירועים שיקסימו ירשימו אלפים ומיליונים שלולא הם לעולם לא היו שומעים ובוודאי לא מתעניינים באותם אירועים ויקבלו מהם השראה.

מי מהקוראים שמע על הספר "הספינה שניצחה " מאת ברכה חבס ? זה היה ספר שניסה לראשונה ליצור את המיתוס של אקסודוס כבר ב1949 .אבל אליה וקוץ בה הוא הקפיד על הצגה נאמנה למדי של האירועים אם גם מנקודת המבט הציונית כמובן. היום זה נקרא כספר יבש למדי שריר ברור מאוד של תקופתו. היום הספר הזה הוא בלתי קריא וכמעט נשכח לחלוטין .
מי מהקוראים שמע על "כיסופים וסער" של יצחק גנוז שגם הוא רומן על פרשת אקסודוס וניכתב בידי מי שהיה במקום וחווה את האירועים על בשרו ושמבוסס על יומנו ? לא כל כך הרבה אני משער.אולי רק מעטים ביותר. הספר יצא ב-1985 בידי משרד הביטחון במהדורה אחת בלבד ואזל ונשכח .

אולי רבים יותר שמעו שעל ספרו של יורם קניוק אקסודוס אודיסאה של מפקד   שאינו ביוגרפיה מחקרית כפי שאנו מבינים זאת .זוהי למעשה פיקשיונליזציה של האירועים בחייו של אדם אחד יוסי הראל שהיה במשך זמן מפקד האקסודוס ( אך לא דווקא במהלך האירועים שעבורם התפרסמה באמת שאז פיקד עליה אדם אחר בשם אייק אהרונוביץ' ) שמתמקד לחלוטין בפרשת אקסודוס ובקרב שניהל במלחמת העצמאות שבמהלכו פגש אותו  קניוק .

אין שם שום דבר על חייו המאוחרים יותר של הראל כאשר הפך לאיש עסקים בינלאומי ובין השאר המממן של הסרט של אבי נשר "הלהקה ".ואפשר להבין למה , בפרשת חיים זאת אין שום דבר הירואי ,במושגים של האנשים של 48 אין בה שום דבר מיוחד. הצלחתו של הראל כאיש עסקים אולי תרשים את בני הדור הזה שמתרשמים מהצלחות עסקיות אבל כלל לא את  בני דורו של הראל שציפו להצלחות בתחומים אחרים לחלוטין .

ארי בן כנען איש עסקים ? יש בכך משום סתירה .

המהדורה האנגלית של ספרו של קניוק .

על הספר של קניוק נכתבו ביקורות שתקפו את חוסר הדיוק שבו ואת ההתעלמות מדמויות אחרות וחשובות בפרשה על מנת להתמקד לחלוטין ביוסי הראל ( שככל הנראה מימן את הספר ) .
אבל המבקרים לא הבינו את המטרה . זה בדיוק מה שיוסי הראל רצה שהספר יהיה . שהוא יצור סביבו מיתוס ולשם כך היה צורך "לשפץ " מעט את העובדות .ולשם כך שכר את יורם קניוק ככותב .

בכל אופן לא הספרים האלו יצרו את המיתוס המפורסם סביב הספינה "אקסודוס " והפכו אותה לבעלת משמעות עבור מליונים שלא היו עליה .
במקרה שלנו המדובר באנשים שלא היה להם כל קשר לאירועים האמיתיים כפי שהתרחשו .

הסופר והתסריטאי ליאון יוריס שכתב את הרומן "אקסודוס " על סמך אירועים שבהם לא נטל כל חלק רק על סמך עשרות ספרים שקרא ועדויות ששמע ,שאותם הקפיד מאוד לשנות ככל הנדרש,כך שיש מעט מאוד קשר בין אירוע "אקסודוס " שאותו תיאר ובין האירוע האמיתי . 

 ספר זה תיאר בצורה דמיונית למדי את פרשת ספינת המעפילים "אקסודוס " בימים שלפני קום המדינה ואת עלילות מפקדה ההרואי ארי בן כנען,( דמות בידיונית לחלוטין ) ותיאר גם אירועים היסטוריים אחרים כמו פעולות האצ"ל כנגד הבריטים ,הפריצה לכלא עכו ,פיצוץ המלון המלך דוד בירושלים תיאור הצבעת האו"ם בעד חלוקת הארץ. ,תגובת הערבים וכו' .

מה שעשה הרומן הענק הזה היה לתת גירסה אפית מלודרמטית כמו הוליוודית קליטה ושווה לכל נפש ( אמריקנית ) לסיפור המאבק הציוני בבריטים ובערבים למען הקמת המדינה.
יוריס שבמקור כתב את הרומן כתסריט , ניהל עבורו עבודת תחקיר ארוכה , הוא ביקר בארץ טייל במקומות רבים וראיין עבורו אנשים רבים כמו מפקד האקסודוס יוסי הראל .

בעבודת התחקיר הוא נעזר בנציגי ממשלת ישראל שהבינו היטב איזה יחסי ציבור אדירים התסריטאי מהוליווד יכול לספק להם ובכך צדקו .
בסופו של דבר הוא עיצב את הסיפור כמעין מערבון על מלחמת הטובים היהודים ובראשם ארי בן כנען שהוא מעין "עברי חדש אולטימטיבי שרירי חזק ,יפה תואר והירואי שהבריטים אינם מסוגלים לזהותו כתוצאה כיהודי ) ברעים ( הבריטים והערבים ) .

 

. כך למשל ארי בן כנען איש ההגנה מוצג כמי שגם עמד בראש הפריצה לכלא עכו אף שזאת בוצעה בידי אנשי האצ"ל. מלבד זאת הוא שגה בפרטים שונים ( הוא הציג למשל את הר התבור במרכז הגליל ) . בכל אופן יוריס ניסה להיות בסדר עם כולם בציונות וכך אפילו אנשי המחתרות הוצגו אצלו בצורה חיובית.
ולאחריו הבמאי אוטו פרמינג'ר והתסריטאי שלו דלטון טרמבו יצרו את הסרט הציוני הגדול והמצליח של כל הזמנים "אקסודוס " שהתבסס על ספר זה. סרט שמשך אלפי אנשים אל החזון הציוני אם כי היה רחוק מאוד מהדיוק ההיסטורי כרחוק אילת מניו יורק. 

אמנם יוריס טרח וכתב לספר מעין ספר המשך בשם "(  Exodus Revisited " ( 1960)  ( ביקור חוזר באקסודוס )  שבו תיאר את הסיפור האמיתי שמאחורי הרומאן בתוספת צילומים רבים ממקומות שונים בארץ  ,אבל זה היה רק קוריוז ותוספת ליחסי הציבור שמסביב לסרט  של אוטו פרמינג'ר .. .

הרומן הוסרט בישראל   ב-1960 בהפקה ענקית  שנעזרה גם בשירותי עוזרים מקומיים וגם בשחקנים מקומיים כמו דן בן אמוץ, שמוליק סגל ואסתר עופרים .

קוריוז: דודי מוסא אשד שימש כמורה הדרך של הכוכבים של הסרט "אקסודוס "  בארץ והדריך אותם בכל אתרי התיירות בארץ .

הסרט הארוך מאוד בן למעלה משלוש שעות היה אפילו יותר מלודרמטי וסנסנציונלי מהספר והרבה פחות נאמן לעובדות ( אם כי זה הוכחש בידי הבמאי )  . הופיעו בו כוכבי קולנוע כמו פול ניומן בתפקיד הראשי ( והוא נבחר לתפקיד דווקא בגלל הופעתו הלא יהודית המובהקת שיער בהיר ועיניים תכולות שתאמה את הופעתו ההרואית של בן כנען בספר) שסייעה מאוד לבניית מיתוס היהודי החדש ששוב אינו כמו היהודי של הגלות .

 

וכדאי לשים לב לשמו "ארי בן כנען " דהיינו הכנעני . יוריס הוקסם אולי בידי אנשי התנועה ה"כנענית " מסוגם של רטוש ואהרון אמיר שהיו אז ( כמו היום )  פעילים  מאוד בציבוריות  ובתרבות הישראלית .
ניומן נבחר לתפקיד גם בגלל הביוגרפיה האישית שלו .בניגוד לכוכבים הוליבודיים אחרים הוא לא ניהל אורח מופקר ולא גרר מאחוריו שובל של שערוריות שאינן יאות לארי בן כנען ועלולות היו להביך חלילה את הצופים המרותקים .

התוצאה הסופית : הן הסרט והן הספר תרמו תרומה עצומה לתדמיתה של ישראל ולתדמית הציונות בעולם ,תרומה שלקח שנים רבות של סכסוך ישראלי ערבי וכיבוש כדי לפגוע בה .

יורם קניוק אמר פעם על הספר "זה לא היה ספרות אבל מבחינת העיתוי זה היה גאוני ליחסי הציבור של מדינת ישראל מי שמע עד אז על מדינת ישראל .

יחסי ציבור אדירים שלקח שנים רבות של סכסוך ישראלי ערבי וכיבוש כדי לפגוע בהם .

אחת הבעיות של הפלסטינאים גם היום שהם מעולם לא היצליחו ליצור מיתוס גבורה מרשים שאפילו יתחיל להתקרב לזה של אקסודוס ,מיתוס שיעורר כלפיהם הערצה בעולם. הרחב . הם יצרו מיתוס של מסכנות כן ,אבל מעשי טרור כנגד אזרחים הם לא בסיס ליצור סביבם מיתוס שיקסים אחרים  בניגוד לפרשת אקסודוס.
הצלחתם התקשורתית בעולם כיום נובעת רק מכך שהם מציגים "אנטי מיתוס " למיתוס היהודי הציוני . אבל אנטי מיתוס הוא מעצם טבעו תופעה שלילית שנובע משינאה, והעניין בו בעולם נובע בראש ובראשונה בגלל עוינות  ליהודים ולא בגלל עניין כלשהו בפלסטינאים כשלעצמם וברעיונותיהם. ואכן כל מה שמציעים הפלסטינאים לעתיד לבוא אם ינצחו וישתלטו מחדש על כל הארץ זה השמדת היהודים ואצל הגורמים הקיצוניים יותר שלהם כיבוש העולם בידי חליפות מוסלמית מירושלים בסוף הדרך .
אין להם ומעולם לא היו להם שום רעיונות חיוביים להציע מסוגם של אלו שהיו במיתוס היהודי של חזרת עם לארצו ויצירת חברה חדשה וצודקת בארץ זאת ,רעיונות שיעוררו עניין אצל מישהו שאינו פלסטינאי ואינו אכול מראש  שנאה ליהודים ולציונות .

 

גם יוריס וגם פרמינג'ר ובתסריטאי טרמבו נהגו בגמישות רבה בהיסטוריה של הציונות ,ולמעשה שינו ו"בילגנו" לחלוטין את סדר האירועים במציאות. ויצרו מעין היסטוריה חלופית של קום המדינה .
אבל בכך בדיוק היה כל העניין וזאת הייתה סיבת ההצלחה .

חוק יצירת המיתוסים


אני טוען שרק אנשים שלא היו במקום ולא חוו את הפרשה על בשרם ,רק הם יכולים היו להפוך את פרשת "אקסודוס" למיתוס אמיתי שיקסים מיליונים .כפי שעשה ליאון יוריס וכפי שעשה אחריו אוטו פרמינגר הבמאי .
לשם השוואה אני טוען שרק קרל מאי אדם שמעולם לא היה במערב הפרוע שעליו כתב עשרות סיפורים שבהם היציג את עצמו כגיבור רב עלילות ששהה שם במשך שנים רבות  יכול היה לעשות זאת בצורה משכנעת מעין כמוה כפי שרק אדם שמעולם לא היה שם היה מסוגל לה  ולהפוך את המערב הפרוע למיתוס קסום עבור בני הנוער הגרמני .

אדם שבאמת היה שם והיה מכיר היטב את כל הבעיות והקשיים של המערב הפרוע ,ומתאר אותם בצורה ריאליסטית ,לא היה מצליח לעשות זאת . התוצאה כל אותם סופרים גרמניים אחרים שהיו באמת במערב הפרוע כמו פרידריך גרסטקר ואחרים  נשכחו בתוך שנים מועטות לאחר מותם ,בעוד שאת קרל מאי המשיכו וממשיכים  לקרוא מיליונים .

 והמסקנה הנובעת מהכלל רק אנשים יצירתיים יכולים ליצור מיתוסים . אנשים כמו סטיבן שפילברג שלא היה בשואה אבל יצר מימנה מיתוס שנתן השראה למיליונים ב"רשימת שינדלר " או רם אורן בספריו ההיסטוריים על מלחמת העצמאות וימי קום המדינה .
אנשים שכן היו במקום שחוו את האירועים על בשרם ומודעים היטב לכל מיליוני הפרטים הקטנים והמזוהמים הלא נעימים של האירוע לא יהיו מסוגלים ליצור שום דבר שיהווה השראה למיליוני אנשים אחרים על אותו אירוע.

 הם רק יוכלו ליצור עוד ספר זיכרונות יבש עבור בני המשפחה וההיסטוריונים .

אלא אם כן כמובן יש להם כישרון יצירתי מיוחד במינו, אבל זה נדיר .

יוריס וירושלמי

הדוגמה הטובה ביותר להדגמת כלל זה היא הסופר ליאון יוריס .ולא רק בספרו "אקסודוס".
הדבר המעניין הוא שהספר "אקסודוס " לא היה הספר הראשון  שבו יוריס יצר מיתוס על סמך אירוע אמיתי שזכה להצלחה גדולה יותר מהתיאור של בעל הדבר עצמו .. יוריס כתב ספר בשם " גבעות הזעם "
( 1955, ספר שתורגם פעמיים לעברית , פעם תחת השם המצויין בתרגום מרדכי מרגולין , 1964 ופעם תחת השם "הררי הזעם " בתרגום זרובבל ברל ב-1988 ) זה היה ספר מלחמה וגם מעין מותחן ריגול ועסק בהרפתקאותיו של חייל יהודי בצבא הבריטי שנשלח למשימה ביוון כאיש יחידת קומנדו ,נשבה שם בידי הנאצים ומצליח להימלט במסע הרפתקני שבמהלכו נתפס שוב בידי הנאצים ושוב נמלט .
הרקע של הספר , אם גם לא פרטי העלילה עצמם  התבסס על יומן שקרא יוריס של חוויות המלחמה של דודו ,אהרון ירושלמי מתל אביב שהשתתף בקרבות ביוון כחייל של הבריגדה היהודית עוד בטרם הצטרפה ארה"ב למערכה,נשבה וברח משביו כמה פעמים והיגיע לכל קצותיה של יון.
יוריס לקח רק את המסגרת הכללית של האירועים ויצר מהם סיפור בדיוני הרפתקני שכל קשר למציאות של חוויותיו האמיתיות של ירושלמי הוא קלוש . אבל זה לא באמת חשוב מבחינת הקורא המרותק.  

 הספר של יוריס זכה להצלחה גדולה והוסרט לסרט של רוברט אלדריץ' בכיכובו של רוברט מיצ'ם. ישנם מבין הקוראים שמן הסתם קראו את הספר או צפו בסרט.
אבל האם  יודע מישהו מן הקוראים שאהרון ירושלמי  עצמו כתב ספרים שהתבססו על האירועים האמיתיים בחייו ?
ב-1957 שנתיים לאחר ספרו של האחיין ומן הסתם בהשראתו החליט ירושלמי   שמן הראוי שהוא עצמו יתאר את האירועים המדהימים שאותם חווה . הוא פירסם את הספר שלושה שברחו : פרקי שבי ביוון ובגרמניה (תל-אביב : עיינות, תשי"ז 1957)הספר הופיע  שקע ונעלם ללא זכר.

 ירושלמי המשיך וכתב בימי חייו הארוכים עוד ספרים שהתבססו על אותה פרשה מרתקת בחייו .אבל בניגוד משווע לסיפור הכמעט בדיוני של יוריס אף לא אחד מהם זכה כמעט לכל פרסום ובוודאי לא הוסרט.
ירושלמי נפטר לפני כמה חודשים ולמותו היו מעט מאוד התייחסויות בתקשורת בוודאי פחות מאלו של אחיינו יוריס כאשר נפטר..
על פי הכלל שציינו למעלה ניתן לנחש שדווקא בגלל שירושלמי תיאר אירועים שארעו לו עצמו במציאות הוא לא הצליח ליצור סביבם הילה הרואית הרפתקנית שיוריס האחיין שלא היה שם כן הצליח ביצירתם. ואין זה משנה עד כמה הגזים ודמיין ירושלמי  דברים ביצירות המאוחרות יותר שלו .
.ואולי זאת הייתה אחת הסיבות להבדלים הדרמטיים בהצלחה.

( סיבה אחרת כמובן היא נגישותו הגדולה יותר של יוריס כתסריטאי לסצינה הקולנועית בהוליווד ) .
האחיין שלא היה שם יצר סיפור מעורר השראה מחייו של הדוד הרבה יותר מאשר הצליח הדוד עצמו .
תנועות לאומיות מתבססות תמיד על מיתוסים.  אמנם  גם הסיפור האמיתי  יכול  בהחלט יכול לעורר השראה כלשהיא  אבל לא כמו המיתוס שסביבו שהוא תמיד הרבה יותר חזק והרבה יותר מרגש.
עם כל הכבוד לסיפור האמיתי של גבורתם של אנשי אקסודוס ,אם הסיפור היה מובא בדיוק כפי הוא היה במציאות כספר ולמסך הוא לא היה זוכה להצלחה שלה זכה סיפורו הבדיוני המיתי המרגש של יוריס ושל הסרט המרגש עוד יותר שנעשה על פיו של אוטו פרמינג'ר .

רשימת ספרים על פרשת אקסודוס

 

יהויקים  ( עיבד וערך ) יציאת אירופה תש"ז : פרשת ההעפלה והגירוש של מעפילי "אקזודוס 1947" מסופרת בפי ילדי "דרור" ומדריכהם, מינכן : מרכז "דרור" בגרמניה, תש"ח,1947

Ruth Gruber Destination Palestine: The story of the Haganah ship       Exodus 1947     Current Books (1948   
ברכה חבס הספינה שנצחה :קורות "יציאת-אירופה תש"ז" תל אביב : מערכות, תש"ט
לאון יוריס , אקסודוס: יציאת אירופה :רומן, תרגם יוסף נדבה. ,סטימצקי ,1959 ( מהודרה חדשה עוד יצאה ב2004) 

Leon Uris  Exodus Revisited 1960    

 אנונימי (זאב גלילי)  . דן טרזן ואקסורוס . 1960. סיפור הרפתקאות על רקע מזימה מצרית לעצור את צילומי הסרט "אקסורוס".
אביאל רן לב ים הוצאת לדורי 1960
אבא גפן פורצי המחסומים,יסוד 1961.

        1962   Beatrice  Levin Eyewitness to Exodus

יהודה ברגינסקי  עם חותר אל חוף : חמש עשרה שנה בשירות עליה ב' תל אביב : הקיבוץ המאוחד, תשכ"ה
לנה קיכלר-זילברמן המאה לגבולם ירושלים : שוקן, תשכ"ט

David C. Holly – Exodus, 1947  Naval Institute Press, Annapolis, Maryland, 1969.  
ז'ק דרוז'י פרשת אקסודוס באור חדש תרגם צבי ארד, עם עובד, 1971.
בעקבות אניית המעפילים " יציאת אירופה תש"ז"-אקסודוס [משחק] : האוניברסיטה הפתוחה, תשמ"ב 1982/ משחק בעיקרון משחק הסבלנות .

יצחק גנוז כיסופים וסער תל-אביב : משרד הבטחון – ההוצאה לאור, תשמה,1985 .רומן על ספינת המעפילים אקסודוס .
זאב הדרי פליטים מנצחים אימפריה פרשיות עליה ב 1948-1945 , הקיבוץ המאוחד ,1985.
דב פרייברג שריד מסוביבור ,הוצאת המחבר , 1988 . קורותי של עולה ב"אקסודוס".


אביבה חלמיש אקסודוס : הספור האמיתי פרשת אנית המעפילים "יציאת אירופה תש"ז ספרית העפלה עם עובד , 1990 .

ישראל הדרי . אני הייתי שם .עקד ,1991. קורותיו של מעפיל ב"אקסודוס ".

לוסיאן לזר אלכסנדר גלסברג כומר יהודי; הקדמה מאת שלמה הלל ; תרגמה מצרפתית: מישל מזאל, מורשת 1991.
מורי גרינפלד הצי הסודי של היהודים : סיפורם העלום של 240 מתנדבים אמריקאים שהביאו יותר מ32.000 מעפילים בשנים 1946-1948 הקדמה מאת מרטין גילברט משרד הביטחון. ההוצאה לאור., תשנ"ד 1994

ניסן דגני אקסודוס משדרת הוצאת משרד הביטחון ,1994.

עדית זרטל זהבם של היהודים : ההגירה היהודית המחתרתית לארץ-ישראל, 1945-1948 עם עובד ,1996. 

יהושע רוטמן ( כתב ביידיש ותרגם ) יומן קיבוץ "למרד" : על האקסודוס – הספינה שניצחה : יציאת אירופה – תש"ז אקסודוס '1997 – 1947

Gruber, Ruth (1999):Exodus 1947: The Ship That Launched the Nation

 

יורם קניוק, אקסודוס :אודיסיאה של מפקד / הקיבוץ המאוחד ,1999.

יצא לאור במהדורה חדשה ומורחבת בשם "האיש והאקסודוס " וצאת דניאל די נור 2011

אקסדוס / [קטלוג: מאמרים: דורית לויטה הרטן, רופרט פאב ; עיצוב ופיקוח: עטרה איתן], מוזיאון חיפה לאמנות, 2001 קטלוג תערוכה .


רם אורן .השבועה הוצאת קשת ,2007 . רומן  תיעודי על מעפילים באקסודוס.

כתבה על הספר

גורדון תומאס "מבצע אקסודוס ,הוצאת אור עם 2011

 

 

 
 

קישורים רלבנטיים על "אקסודוס"

אתר אקסודוס 
אקסודוס בויקיפדיה

4 פנים לאקסודוס

מפורט דה בוק עד המבורג

אקסודוס הספינה

אקסודוס הגרסה הבריטית

הספינה אקסודוס בגרמניה

בחזרה לאקסודוס

שחזור מסעה של אקסודוס

הרומן אקסודוס בויקיפדיה

"ביקור חוזר באקסודוס " מאת ליאון יוריס

אקסודוס הסרט בויקיפדיה
הסרט אקסודוס בימדב 
אקסודוס באמזון
אקסודוס מציאות וקולנוע

אקסודוס 1947 :סרט הטלוויזיה

הסופר אהרון ירושלמי דודו של ליאון יוריס

הסרט הגבעות הזועמות על פי אהרון ירושלמי

אקסודוס הסמינר

ציונות נוסח הוליווד

 
@alt@    @alt@
 
 
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • דני בלוך  On יולי 18, 2007 at 8:42 am

    כרגיל, מחקר מעניין ומרתק. אני מכיר היטב את פרשת כתיבת הספר שכן אחי, אילן הרטוב,היה מלווהו של יוריס מטעם הממשלה בעת כתיבת הספר, התסריט והאלבום ויוריס התארח רבות בבית הורי. הכרתי בשנים האחרונות את הדוד, אהרון ירושלמי, ואף פרסמתי עליו בעיתון "הזמן השלישי" שאני עורך.
    אשר ליורם קניוק והספר על יוסי הראל – חסר בו גם חלקו של יוסי הראל בגילויים שהניעו בסוף שנות ה- 50 את פתיחתה מחדש של פרשת "עסק הביש" במצרים.

  • דוד שליט  On יולי 18, 2007 at 10:37 am

    יש חלק חשוב בכתיבת אקסודוס, ולא במקרה ליאון יוריס הודה לו בפתח ספרו, כיוון שהוא זה שלקח אותו לכמה מגיבורי 1948, מי שישמשו לו מודל לאותו ארי בן כנען. הרטוב היה גם על בימת ההסרטה, ופרמינג'ר נעזר בו רבות. פרסמתי את הדברים בכתבה במעריב במלאות 40 שנה להסרטת אקסודוס. באשר לתיאוריה, שכותבי-חוץ עדיפים על מי שהיו שם, זה די טבעי. מי שעשו, עשו, ובדרך כלל גם מנסים ליפות את חלקם, או כפי שאתה אומר הם נאמנים לעובדות עד כדי שיעמום

  • מיכאל זילברמן  On יולי 18, 2007 at 9:09 pm

    אקסודוס היה הספר ההיסטורי הראשון ששאלתי בספריה, וככזה, הוא רק עורר רצון לקרוא עוד על אותה תקופה.
    לא ידעתי שהתסריט נכתב ע"י דלטון טרמבו, עובדה מפתיעה בפני עצמה עקב המיליטנטיות שיש לעבד מן הספר, בהתחשב בעברו הפציפיסטי של טרמבו שכתב את "ג'וני שב משדה הקרב" ונרדף על רקע דעותיו היוניות/קומוניסטיות לכאורה ע"י המקרתיזם החשוך.

  • מספר 666  On אפריל 29, 2008 at 4:01 am

    יוסי הראל אחד ממפקדי הספינה "אקוסודס " נפטר .
    הספד עליו ראו כאן
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3536036,00.html
    ugus vxps
    http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/727/213.html

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On אפריל 26, 2012 at 6:27 am

    הנחת היסוד של אשד בעייתית. מסתבר שהשם 'אקסודוס' היה מותג מספיק, כדי שסרט על מאבק היהודים ערב הקמת המדינה יונצח בשם אוניית מעפילים.

  • הולך ברשימה כאן  On אוגוסט 24, 2014 at 1:27 pm

    When you compare different systems, you can also compare security companies.
    This ensures utmost Las Vegas Home Security and
    allows only authorized and authenticated individuals to gain entry to
    the restricted property. com offers monitoring for individuals and also provides monitoring services for the big alarm companies.

Trackbacks

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: