קינה בתשעה פרקים

"על מי אתה מהמר, מבין היוצרים הצעירים, שיתפתחו ליוצרים מרכזיים בעתיד?
"מבין היוצרים הייתי מהמר בביטחון מלא על חגית גרוסמן, יוצרת מוכשרת ביותר שיש לי את הזכות לפרסם משיריה באורבניה"._

 שלמה קראוס ב"שגעת מכונות הדפוס " מאת דפנה שחורי )

שלמה קראוס לשעבר עורך  מגזין השירה "אורבניה " פתח לאחרונה מיזם שירה חדש ,סדרה של ספרוני שירה שאותם הוא מוציא לאור בהוצאת "פלונית " על שם הסמטה בתל אביב שבה הוא מתגורר.

הספר הראשון במיזם  הוא "תשעה שירים לשמואל " מאת המשוררת הצעירה אך המוערכת חגית גרוסמן .

חגית גרוסמן היא ילידת 1976. מתגוררת בתל-אביב. היא בוגרת אוניברסיטת תל-אביב בספרות עברית ובספרות כללי ומשלימה  תואר שני בספרות עברית באוניברסיטת בן גוריון.

היא פרסמה בכתבי-עת ספרותיים שונים בארץ."תשע ה שירים לשמואל " הוא ספרה הראשון .

והנה ביקורת על הספר מאת מבקר השירה וחוקר הפילוסופיה היהודית  ירון ליבוביץ/

קינה בתשעה פרקים :מחזור השירים "תשעה שירים לשמואל" מאת חגית גרוסמן

מאת ירון ליבוביץ

בהתחלה, לפחות,  התקשיתי לשבת ולכתוב ביקורת על מחזור שירים שלם .
לא ידעתי האם עלי להתייחס אל כל שיר ושיר בנפרד, כי הרי שיר הוא בעצם יחידה רעיונית שעומדת בזכות עצמה, החייבת בתור שכזאת התייחסות מלאה ממני כמבקר.

 אבל בסופו של דבר הגעתי למסקנה ששיר המופיע כחלק ממחזור שירים אינו עומד כבר בפני עצמו ויש לשפוט אותו ביחס לכל קבוצת השירים שבה הוא נמצא.
מחזור השירים הנידון הוא קינה שחגית גרוסמן, המשוררת, משמיעה לזכר אדם ושמו שמואל, שאנו מגלים במהלך המחזור שהוא אביה ומערכת היחסים ביניהם הייתה קרובה מאד.

תשעת השירים מייצגים, כל אחד בתורו, זווית אחרת של מערכת היחסים בין הבת לאביה המת. יותר מכך, אנו רואים שמערכת היחסים בין הבת לאביה משתנה, ונראה שהשירים משקפים את אבלה של הדוברת השירית כלפי אביה האהוב. בשירים הראשונים במחזור כאב האבל הוא חזק והוא הולך ושוכח עד לשיר האחרון, שבו מופיעה תחושת השלמה עם מותו של האב.
שלושת השירים הראשונים שבמחזור: "הנח לאור"; "מטמורפוזה" ו"תום", מראים לנו את השלב הראשון של האבל, שבו הדוברת תופסת לראשונה שהאיש הקרוב לה מת.

"הנח לאור"

בשיר הראשון הדוברת השירית מדברת אל הקרוב ואנו מבינים שהיא נפרדת ממנו. אנו רואים גם שהפרידה קרובה מאד מפני ש"ברגע הבא כבר לא תהיה כמו שאתה ברגע זה", ושורה אחרי זה היא אומרת "ואין יותר אתה כמו ברגע הקודם".
רגע המוות מתואר לנו בדימויים של אור וחושך שהמוות מצד אחד משול לאור המגלה את המצב לאשורו בעוד שהצל מסתיר את הסוד בתוכו. "הנח לאור לפשוט את סוד הצל מעל זרועותיך מעל זרועותיך הרזות", אבל מצד שני האור משול גם לחיים הנסים מגופו של הקרוב, שרק בשיר השני נדע שהוא אביה של הדוברת השירית, רגע המוות מתואר לנו בדימויים הרומזים לנו על מצב הגוף בזמן המוות כמו "תכלת עיניך נקרשת מקור מנוסת האור הגדול", לראותך שוקע בלשונך הכבדה שריר ראותך לפות", וגם "רגליך שוקעות במכנסי האדמה". לדעתי דימו זה היא מטפורה חזקה המגלה לנו לראשונה בשיר שהפרידה של הדוברת היא מאדם שמת.

"מטמורפוזה "

בשיר השני, "מטמורפוזה", אנו מגלים לראשונה שהקרוב של הדוברת הוא אביה "ואבי שוכב בהיכל". כנראה מדובר בשיר על הרגע שלאחר מותו והמטמורפוזה שעליה מדבר השיר היא נפשו של האב שנעשית דבר חדש. הדבר החדש הוא הדבור בלשונה של הדוברת. המשחק בדימויים שלה המשוררת הוא מעניין. נשמת האדם משולה במיסטיקה היהודית לנר. הביטוי הפותח את השיר "נר אלהים" מזכיר את הפסוק במשלי "נר ה' נשמת אדם". גם המילה "היכל", מזכירה את המושג היכלות במיסטיקה היהודית הקדומה. ההיכלות הם אותם עולמות שהמיסטיקן עובר במסגרת חווייתו המיסטית. יש כאן אזכור למסע שהנפטר עובר כנראה בנשמתו לעולם הבא. מוטיב המסע יופיע גם בהמשך המחזור.

"תום "
השיר השלישי "תום", החותם את החלק הראשון של המחזור, עושה שימוש במילה תום כדי לתאר גם את אופיו של האב, תמימות, וגם את הסוף של חייו. "תום אבי התם". סוף השיר "אבי אבי הגיע תשרי ואני נולדתי", חוזר לדעתי על המוטיב של השינוי מהשיר הקודם, אבל הפעם אין זה הדבור שבא במקום נפשו של האב אלא הדוברת השירית שבאה במקום האב.

מסע באבל

ארבעת השירים הבאים במחזור: "במסע"; "שושנת הבשר"; "סוד" ו"תשרי" מתארים שלב אחר באבל של הבת. בשלב זה הבת מתחילה לעבד את עובדת מותו של אביה והיא עושה זאת תוך מסע שהיא עוברת דרך זיכרונות מחוויות שהיא עברה עם אביה, אם זה המסע לארצות הברית שהיא חוותה עם אביה בניסיון אחרון להציל את חייו (בשיר "במסע") ואם זה חווית ילדות כשאביה לימד אותה לחיות ("בשיר סוד"). עיבוד הזכרונות יכול להיות מופשט עד כי הוא קשה להבנה.

השיר "שושנת הבשר" עם הדימויים האסוציאטיביים שלו "שושנת הבשר" "שירת העצבים", הוא השיר הלא מובן ביותר בכל המחזור. הזכרונות והחויות ממערכת היחסים בין האב והבת נזכרים בו רק ברמז. שתית היין וצחוק האב הם כנראה חלק מחוויה שקרתה להם אבל האירוע אינו מובהר דיו.
השירים החותמים את המחזור "מתחת לשמיכת הזמן" ו"אבישג" מדברים על שלב אחר באבל של הבת. כאשר הזכרונות הופכים רחוקים יותר ולבסוף יתפוררו כמו הסוודר שהבת לובשת בשיר "אבישג".
בשיר "מתחת לשמיכת הזמן" אנו מגלים שיש גם נמען אחר מאביה של הדוברת השירית, גם אם איננו יודעים מיהו . הבת אומרת לאדם כלשהו לא לפחד, כלומר היא משתפת מישהו אחר בתחושות שלה.
השיר "אבישג" מסתיים באיזכור של חוויה שהבת ואביה ידעו לפני מותו כשהיא נסתה לחמם אותו כמו אבישג שניסתה לחמם את דוד המלך, אבל הזכרון הזה אינו חי כבר בנפשה של הבת אלא הוא מקופל כמו הבגדים בארון.
המחזור עוסק במוות, מוות של מישהו קרוב. והמוות הזה עושה גם משהו בבת שמאבדת את אביה. הוא לוקח אותה למסע שבה היא בוחנת את מערכת היחסים שהיא עברה עם אביה. הבחינה הזאת מגיעה אלינו דרך שורה של דימויים אסוציאטיביים חלקם לא מובנים אבל חזקים מאד. המחזור הזה מעביר אותנו את המסע הזה שאותו עוברת הבת, ובכך המסע נהפך גם למסע שלנו.

 

קישורים רלבנטיים

תשעה שירים לשמואל בהוצאת פלונית

סיפור מאת חגית גרוסמן
שושנת הבשר שיר מאת חגית גרוסמן

 

"אורשינה" מאת חגית גרוסמן
"הילדה"  שיר מאת חגית גרוסמן

שלמה קראוס על הוצאת פלונית

מיה סלע על הוצאה פלונית 

 

הוצאת השירה של שלמה קראוס

 

יחזקאל נפשי כותב שיר לחגית גרוסמן 
 

 

חגית גרוסמן משוררת.

 

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • אילן אביבי  ביום ספטמבר 23, 2007 בשעה 5:14 am

    לחגית גרוסמן יש נטיה להוציא דברים שלעיתים זקוקים לעריכה רצינית כדי שיהיו ראויים לקריאה אבל מחזור השירים הזה אינו אחד מהם.אני מציע לכל אחד לחפש אחריו כי מזמן לא קראתי דבר כל כך כואב ביופיו. דברים פחות טובים יש לי לומר על המבקרהמלומד ליבוביץ' שנגרר למחוזות קבליים רחוקים ולא שם לב שההקשר של השיר מטמורפוזה הוא שמואל א ג' הסיפור על שמואל הקטן (מכאן הקשר לאביה של חגית) השוכב בהיכל ה' בשילה "ונר ה' טרם יכבה"

  • ירון ליבוביץ  ביום ספטמבר 23, 2007 בשעה 11:48 am

    תודה רבה על ההערה, מה לעשות אבל גם מבקרים מלומדים שוכחים דברים אלמנטריים וגם קצת טועים לפעמים, אני שמח כשבאים אנשים ומעירים לי באופן ענייני ובלי אירוניה מוסתרת או גלויה, אני אבדוק את מה שאמרת בכבוד רב ירון ליבוביץ'

  • שלי קורן  ביום ספטמבר 23, 2007 בשעה 6:12 pm

    יחזקאל נפשי כתב עליה שיר.
    כבוד !

  • יהודה  ביום ספטמבר 23, 2007 בשעה 6:21 pm

    אז יחזקאל כתב עליה שיר? אז מה?
    את מי מעניין הברברן הזה? את מי?

  • עודד  ביום ספטמבר 23, 2007 בשעה 8:27 pm

    יחזקאל נפשי לא משורר. תוכל לומר כי הוא פזמונאי הכותב באופן בנאלי ומשעמם. תוכל לומר כי הוא גורם נזק רב לשירה. אבל ברברן הוא לא.

    גם לגבי משוררים, לא כל משורר רע הוא גרפומן או ברברן. הדוגמא הקלאסית, צ'יקי ארד, הוא אמנם משורר, משורר לא טוב, אבל כל מלה שיוצאת מפיו עוברת מאות מסננים. הוא ההיפך מגרפומן.

    החיפזון "להכתיר" כל משורר רע כגרפומן או כאפיגון הוא משגה קשה ומעיד על חוסר הבנה.

  • אילן אביבי  ביום ספטמבר 24, 2007 בשעה 6:26 am

    לירון, אתה צודק במאה אחוז, קבל את התנצלותי.
    בברכה
    אילן אביבי

  • אהוד  ביום ספטמבר 25, 2007 בשעה 3:22 am

    יחזקאל נפשי הוא אחד הדילמות הגדולות של הממסד הספרותי בשנים האחרונות. הוא אוהב ומחבק אותו, וגם לא אוהב ולא מחבק אותו, מה שקצת מזכיר את רוני סומק, וכנראה גם את אופן הגלגול שלו בענף השירה.
    משורר גדול, לא יודע. משורר ענק, חלק יחלקו וחלק ינידו ראש בחיוב.
    אבל משורר, בטח משורר, אין על מה להתווכח.

    וחגית, חגית צריכה להיות שמחה מכל העניין.

  • ציפי  ביום ספטמבר 26, 2007 בשעה 7:16 am

    לא כל מזרחי "פנוי לסירוגין" שמתאר את תכולת חדרו בתסכול הוא משורר.

  • אהוד  ביום ספטמבר 26, 2007 בשעה 10:09 pm

    לדוגמא בלינק הבא.

    http://www.notes.co.il/mati/29246.asp

  • ציפי  ביום ספטמבר 27, 2007 בשעה 9:50 am

    אתה נתלה באילנות גבוהים… כתם…
    הלא יהודה ויזן הוא אפילו מאמן כדורסל!

    אין לך מה לדאוג, אם לא כשרון, "החברתיות" תמנף אותו/ך.

  • ריקי  ביום ספטמבר 28, 2007 בשעה 12:09 am

    ואוו ציפי, את ממש סובלת הא ?
    מה יש, קיבלת ?

  • ציפי  ביום ספטמבר 28, 2007 בשעה 12:14 am

    לא תאמיני ממי.

  • נועם  ביום ספטמבר 28, 2007 בשעה 1:51 am

    דו"ח על מצב האדם. שיריה גרמו לי לבכות

  • שלמה ק  ביום ספטמבר 28, 2007 בשעה 12:57 pm

    גם לי.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: