לרקוד עם הדיבוק

חנה רובינה כלאה במחזה "הדיבוק "
הכוריאוגרפית עינת ברקמן יצרה פרשנות חדשה ורדיקלית  לסיפור המחזה "הדיבוק ",לא כסיפור של השתלטות של רוח מת עויינת אלא כסיפור של שחרור נשי בחברה גברית מדכאת .

להלן ראיון ראשון עימה.

.

במסגרת המופע "צא דיבוק "  מחווה לסיפור המפורסם ביותר של התיאטרון היהודי לדורותיו , בהנחייתי יועלה על הבמה לראשונה  גם קטע של ריקוד שיתבסס על ההצגה ושבו הרקדנית טל רויכמן תגלם את דמותה של לאה הנערה אחוזת הדיבוק בפרשנות מקורית ייחודית של הכוריאוגרפית עינת ברקמן .
ולהלן ראיון עם עינת ברקמן על המופע .

עינת ברקמן ,כוריאוגרפית.

אלי: איזה סוג של ריקוד יצרת עבור המופע "צא דיבוק " ?

 עינת :הסיפור הזה של "הדיבוק " מאוד דיבר עלי בהקשר של  היחס בין הנשמה והגוף ועד כמה אפשר לחוד אהבה ברמות כאלה של הנפש .
לקחתי כבסיס את הסיפור של לאה מהמחזה שבו הדיבוק של חנן המקובל שמת משתלט עליה .
אני וארז המפיק של המופע חשבנו איך לעשות את הסיפור של לאה כתנועה כי זה הכי פתוח לפרשנויות ומעביר בצורה הטובה ביותר את החוויה של מה שעובר עליה.

ביצעתם מחקר עבור הריקוד?

בהחלט . קראתי על חתונות חסידיות . גם ראיתי את הסרט היידי על הדיבוק אבל הוא לא באמת השפיע עלי. יש בו משהו מפחיד ואפל וזה לא חלק מהפרשנות שלי לסיפור .


תמונה מהסרט היידי "הדיבוק " 1937 .

הריקוד מורכב משלושה חלקים מובחנים היטב : החתונה של לאה כניסת הדיבוק לגוף של לאה , והגירוש.הריקוד מתחיל בחתונה שלה . הוא מציג בתחילה את המצב המקורי של לאה כילדה קטנה ומפוחדת שמחתנים אותה בלי שמישהו בכלל יטרח לשאול אותה עם היא בכלל רוצה להתחתן עם  מישהו שהיא אפילו לא מכירה אותו .
ויש שם גם התייחסות לריקוד של שבעה הקבצנים שהוא אחד הקטעים המפורסמים ביותר של הצגת הדיבוק " המקורית .

 
הדיבוק איור פולני

 

( כדאי לציין שריקוד הקבצנים אינו נמצא כלל בטקסט המקורי של אנסקי זאת הייתה תוספת של וכטונגוב הבמאי המקורי של הצגת "הדיבוק "ב"הבימה " א.א. )כדי להתייחס לריקוד הזה החלטנו להציג סוג של ריקוד חתונה.
עבור זה ביצענו תחילה כאמור מחקר לגבי מה היה נהוג בחתונות חסידיות מהתקופה הזאת .
מצאנו שהריקודים החסידיים אז וגם היום היו מורכבים מהרבה ריקודים מעגליים וזה היה כבוד גדול לנשים לרקוד עם הכלה ,לגברים לעומת זאת היה אסור לרקוד איתה .
אבל נשים האמינו שזה סגולה לחיים ארוכים לשמח את הכלה ביום חתונתה . זאת עדיין מצווה גם היום לרקוד עם הכלה.

 אז היו מגישים אותה לתוך המעגל ורוקדים איתה ותוך  כדי זה הצעדים היו משתנים כל הזמן . היו מרימים אותה מסובבים אותה מושכים לה בקצוות שמלת הכלה שלה .
המופע מתחיל אצלנו בריקוד הכלה של לאה . .והיא מתבלבלת וכמעט ניטרפת ממש כי זה משהו תוקפני,בלתי צפוי עבור ילדה ,והיא הרי ממש ילדה בגילה , שמעולם לא חוותה דבר כזה .
הריקוד הופך מריקוד שמחה לריקוד כמו של בובה שנזרקת ממקום למקום שלא מרצונה . זה ריקוד שמצב התודעה של הרוקדת משתנה ממש מרגע לרגע.
וזאת ההזדמנות לדיבוק , לרוחו של חנן המקובל להיכנס לגופה של לאה .
הוא נכנס דרך כף היד. זה השלב השני של הריקוד : לאה מגלה שמשהו נכנס לגוף שלה ומגיע השלב השני של המטרמפוזה של הדמות.
הוא נמצא בתוכה ויש סוג של התאחדות בינם. הם מגלים אחד את השני ולקחנו דימוי שהוא מלטף אותה בפנים ונוצרת אהבה אולי מחדש אבל שקודם לא הייתה לה ביטוי בגלל החברה שבה הם חיים שדוחה כל אפשרות של קשר בינם .
החלק השלישי של הריקוד זה הגירוש . כשמגלים שיש בה דיבוק ושרוחו של חנן נמצאת  בגוף של לאה מתחיל תהליך הגרוש וזה הופך להיות טקס.
שוב מקיפים אותה במעגלים ותוקפים אותה בתפילות ובהשבעות ובאיומים ואפילו מכים אותה כדי שהוא יצא. יש מתקפה כנגדה וכנגד גופה . היא נאבקת בזה.

היא לא רוצה לתת לו לצאת .

 

לאה והדיבוק בפוסטר של תיאטרון "הבימה|.

 

 

אלי:אז בפרשנות שלכן לאה לא רוצה להיפרד מהדיבוק שאחז בה?
 

 עינת :בפרשנות שלנו חנן הוא האהוב האמיתי שלה. מתרחש מאבק שמסתיים בזה שהיא רק לכאורה נכנעת לגירוש ולכאורה מוותרת על אהבתה איתו אבל אנו רומזים על אפשרות שהיא שומרת אותו אצלה בפנים חבוי אחרי הכל ישנה האפשרות  שהיא מתאבדת כדי להתאחד איתו בעולם הבא.

הצגה לאנשי מכירות בלבד

אלי:איזה ניסיון קודם יש לך בריקוד ובתיאטרון ?

עינת:אני בת 30 אבל  אני רוקדת  הרבה שנים.  למדתי בימוי והדרכת תיאטרון  בסמינר הקיבוצים ותמיד כתבתי ועכשיו מנסה לחבר את כל הדברים ביחד. בימים  אלה היא עמלה על פרוייקט מסוג אחר ויוצא דופן הצגה המועדת לאנשי עסקים ויועצי מכירות בלבד .

 

אלי :העלית כבר הצגות על הבמה ?
עינת:כתבתי את המחזה "הצייר" שעלה בבית ציוני אמריקה שהוא מחזה מיוחד במינו . זהו חיבור בין יעוץ ארגוני ותיאטרון שמתעסק בהתמודדות עם שינויים דרך סיפור של צייר שמתעקש לצייר בשחור- לבן בזמן שהשוק דורש ציורים בצבע. הצייר מוצא שעל מנת להמשיך להתפרנס ולהתקיים כצייר עליו להשתנות ולהתאים את עצמו לתנאי השוק והמחזה עוסק במאבק הזה בפחד משינוי ובשאלה מה דורש באמת להשתנות .

אלי:זוהי הצגה שמיועדת רק לאנשי יעוץ אירגוני ומכירות ?
.
עינת :כן. למיטב ידיעתי זאת הצגה ראשונה מסוג כזה שמיועדת רק לאנשי עסקים ומכירות . ..זאת הצגה שהוזמנה במיוחד בידי יועץ אירגוני שיזם אותה  מתוך ההנחה שאתה יכול להעביר מסרים אירגוניים בהצגה כזאת שאי אפשר להעביר בשום צורת תקשור אחרת . והם בדקו כמה יוצרים שהיציעו להם הצעות שונות להצגה ולבסוף בחרו בהצעת הפרויקט שלי.  זה הועלה ביולי 2007  ומיועד להצגה  רק בפני  אנשי חברות  מסחריות שונות.
עכשיו סיימתי  גם הצגת יחיד שנקראת "חבלים" מחזה אוטוביוגראפי של בחורה דתייה שאני עובדת עימה . העליתי גם הצגה שלמה בתנועה שנקראת "אישה רעבה וגבר" עם רקדנית ושחקן , הצגה שעוסקת ברעב הבלתי ניתן להשבעה שלנו בחברה ועל כך שכשם שחושבים שמוצאים  אנחנו לא  באמת מתמלאים. הרעב נמצא כל הזמן בפנים, בלתי מושבע.

וישנו פרוייקט מעניין נוסף שלמרבית הצער לא יצא לפועל.
עינת:כתבתי הצגה על ועבור נמל קיסריה עם ארז מ"דיוניסוס הפקות" על נשים בקיסריה. נמל קיסריה הזמין את זה כפרוייקט מיוחד שיוצג עבור מטיילים בנמל .
ההצגה תיארה סיפור מפגש של שלוש נשים מתקופות שנות שונות ועם זאת דומות : רחל אימנו המלכה מרים החשמונאית וחנה סנש שכולן נפגשות לילה אחד בקיסריה כמה שעות לפני היציאה של חנה סנש למשימה שלה . הכנו פרזנטציה והכל אבל לצערנו הם החליטו לרדת מזה וזה מעולם לא הוצג וחבל .
 אלי :אין אפשרות להציג את זה במקום אחר ?
.עינת  :לא. זה משהו שבאופן ספציפי לפחות כפי שנכתב אז מתאים רק למיקום של נמל קיסריה ולא לשום מקום אחר .

אלי:יש לך משיכה למיסטיקה ?
עינת :זה מאוד מסקרן אותי. הנשמה תמיד נראית לי כמשהו שהוא כל כך מסתורי ואי אפשר להבין אותו.

ולכן עוד יותר מסקרן להתמודד איתו  באמנות .

אלי :למה את לא רוקדת בעצמך במופע ?
 עינת :כי היה צריך עין חיצונית כדי לנהל את המופע..
 אלי :אז לסיכום איך את רואה את סיפור הדיבוק ? .
 עינת:הפרשנות שלי היא רדיקלית למען לאה והדיבוק . אני לא רואה בדיבוק משהו מפחיד ואפל אלא משהו רומנטי ומשחרר.
לאה רוצה את הדיבוק  הוא לא משתלט עליה אלא נכנס אליה מרצונה החופשי. לאה מוכנה להילחם למען הדיבוק על מנת להשאיר אותו בתוכה .

הקוראים מוזמנים לבוא ולחוות בעצמם את מופע הריקוד המיוחד  במינו של   טל רויכמן  במסגרת המופע "צא דיבוק ".

ראו גם

צא דיבוק צא

ההצגה ה"צייד " תיאטרון אירגוני

האתר של דיוניסוס הפקות

 
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

Trackbacks

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: