הטרגדיה של בטי בם

"

"בטי בם " הוא אחד השירים הידועים ביותר  של הזמר אריאל זילבר ,חיים מזר במדורו הקבוע של ניתוח פזמונים ידועים מנתח את משמעויותיו הנסתרות מעין .

 

הטרגדיה של בטי בם

מאת חיים מזר

בטי בם

מילים: אריאל זילבר

לחן: אריאל זילבר

כמו שערה על ראש קרח
כמו כלב בלילות ירח
כמו מסיבה שאיש לא בא
יושבת, בוכה
הלכתי לבקש סליחה.

בטי בטי בם
אוהבת את כולם
אוהבת לבדה
אוהבת אבודה
בטי בטי בם
נלך, נלך לים
נשכב ביחד על החול החם.

כמו אחד שלא בטוח
היא כמו נוצה, נוצה ברוח
הכל קונה, מאמינה
וכל איש חשוב
הלך, הלך מבלי לשוב.

בטי בטי בם
אוהבת את כולם
אוהבת לבדה
אוהבת אבודה
בטי בטי בם
נלך, נלך לים
נשכב ביחד על החול החם.

אין שלום ואין כבר כוח
ואין, כבר אין, לאן לברוח
כמו בגלויות הכל שטויות
ואין מה לומר
אם לא היום אולי מחר.

בטי בטי בם
אוהבת את כולם
אוהבת לבדה
אוהבת אבודה

בטי בטי בם
אוהבת את כולם
אוהבת לבדה
אוהבת אבודה
בטי בטי בם
נלך, נלך לים
נשכב ביחד על החול החם.

בשיר זה מתוארת אישה בשם בטי בם המנסה בכל כוחה להשיג מקובלות חברתית, תשומת לב וחמימות ולא מצליחה בכך. השיר בנוי משלושה בתים ופזמון החוזר על עצמו שלוש פעמים ומחצה. פעם ראשונה הפזמון החוזר בא במלואו לאחר הבית הראשון.בפעם השניה הוא מובא במלואו לאחר הבית השני, חצי פעם לאחר הבית השלישי ומיד לאחר מכן במלואו.

בית ראשון

כמו שערה על ראש קרח
כמו כלב בלילות ירח
כמו מסיבה שאיש לא בא
יושבת, בוכה
הלכתי לבקש סליחה.

בית זה פותח בהשוואות .המילה כמו מופיעה בתחילתן של שלוש השורות הראשונות וכל אחת מעוררת אסוציאציות קשות. בשורה הראשונה "כמו שערה על ראש קרח", הראש שהיה פעם שופע שער, נשארה עליו רק שערה אחת..בדרך כלל ראש מלא שער מציין נעורים,מלאות,חיות ויכולת לשנות תסרוקות. השערה היחידה יוצרת רושם של בדידות, גלמודיות,,זקנה. אין אף אחת לידה."הכלב בלילות ירח," יוצר תחושה של שוטטות.כלב שמסתובב בחוץ ,אין לו מי שיפנק אותו ומי שישחק איתו. נביחותיו הן חלולות ,אין להן מענה. אין מי שישים לב אליהן. למקרא השורה השלישית "כמו מסיבה שאיש אחד לא בא" הלב נחמץ. קשה שלא להזדהות עם מי שמכין או מכינה מסיבה ואף אחד לא בא. ההרגשה היא משפילה ומעליבה.בטי בם משקיעה מעצמה וממרצה כדי לזכות באיזו שהיא שמחת חיים וכל מה שנשאר לה הוא להתייפח מכאב ומבושה. בשורה האחרונה "הלכתי לבקש סליחה", מי שכנראה עזר לה בכל ההכנות לא מרגיש בנוח .כל מה שנשאר לו הוא מעין נחמה ובקשת מחילה. תחושת אשמה שהוא היה חלק מאותם שהוזמנו ולא רצו לבוא.

המילה אוהבת חוזרת על עצמה בפזמון שלוש פעמים,מה שמעיד על אהבתה הרבה של בטי בם לזולת,אבל בסופו של דבר היא נשארת בגפה. האם יש בה משהו דוחה?קשה לדעת. מכל מקום קשה שלא להרגיש בתמימות שלה. יש לשים לב לרצף המילים באמצע הפזמון החוזר:"אוהבת לבדה/אוהבת אבודה",.הבדידות קשה מנשוא ומתלווה אליה תחושה של חוסר אונים.האמפתיה כלפי בטי בם היא רבה.זה שבא לבקש סליחה,מה הוא עושה? הולך איתה לים "נשכב ביחד על החול החם".החום לא בא מצד מבקש הסליחה.הוא הולך איתה לים מכיון שהוא מרגיש מחוייב לכך,אבל לא מאהבה.

בית שני

כמו אחד שלא בטוח
היא כמו נוצה, נוצה ברוח
הכל קונה, מאמינה
וכל איש חשוב
הלך, הלך מבלי לשוב.


אם בבית הראשון אפשר היה לחוש בניצני תמימות.כאן התמימות מוצגת במלוא אכזריותה. אפשר לחוש באופייה של בטי בם. היא חסרת ביטחון עצמי, חלשת אופי ורכרוכית .אין לה שום קנה מידה לבחון אם מה שאומרים לה הוא נכון או לא. "היא כמו נוצה,נוצה ברוח. הכל קונה ,מאמינה", מה שיוצר את הרושם שהיא כנראה אינה בוגרת נפשית."וכל איש חשוב/,הלך מבלי לשוב" האם מדובר באמת באנשים חשובים,או רק בכאלה המציגים את עצמם כחשובים? בעיניה כולם נראים חשובים.לא קשה לנחש מה קורה כאשר אלה באים אליה. מבטיחים לה הרים וגבעות ובתמורה היא שוכבת איתם.. כל זאת מתוך רצון להיות מקובלת ואולי מי שהוא יתאהב בה וזה לא קורה. ושוב חוזרים לפזמון החוזר .הפזמון מבליט את תמימותה הרבה.האהבה שלה היא אהבת אמת,אבל אף אחד לא אוהב אותה.

בית שלישי

אין שלום ואין כבר כוח
ואין, כבר אין, לאן לברוח
כמו בגלויות הכל שטויות
ואין מה לומר
אם לא היום אולי מחר.


זהו הבית הקשה ביותר.מה שמעיד על כך הוא המילה אין החוזרת על עצמה חמש פעמים. למי תגיד שלום? הכוחות אוזלים ואין בנמצא מקום אליו תלך ולא תחזור. היא תקועה במקום אחד . כולם יכולים להצביע עליה ועל המקום בו היא נמצאת.מעין שוטה הכפר. הבושה והמחנק גדולים מאוד. החלומות שהיא טווה הם "כמו בגלויות הכל שטויות", כמו גלויות התיור המבריקות, כשמגיעים לאותם מקומות הברק נעלם והם מתגלים לא פעם באפרוריותם. מה שנשאר הוא רק לקוות.המילה אולי במשפט האחרון "אם לא היום אולי מחר" מטילה גם בכך ספק.הבית החוזר פעם ומחצה יש בו מעין השלמה של אותה אישה עם גורלה. הרבה עצבות,,הרבה יאוש. סיפורה של תמימות וטרגדיה .נשמעת קריאה לעזרה. יכול להיות שמדובר בדמות אמיתית.

 

האתר של אריאל זילבר

tאריאל זילבר בויקיפדיה

אריאל זילבר במומה

אריאל זילבר שר את בטי בם

 

 

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • איל ב.  ביום מאי 4, 2008 בשעה 9:35 am

    כל ילד ששמע את השיר, מסוגל להבין אותו בפירוש הזה.
    אם כבר מפרשים פזמון מוכר כל כך, צריך להשמיע דברים שלא שמענו, למצוא תובנות מפתיעות. דגומה מעולה לניתוח כזה לשירו של מאיר אריאל נמצאת אצל אצל שכנתך באתר:
    http://www.notes.co.il/timora/25933.asp

  • ירון ליבוביץ  ביום מאי 4, 2008 בשעה 10:17 am

    אני יודע שבתור ילד היה לי קשה להבין את השיר הזה. בכל מקרה, זה אולי נדוש אולם רוב השירה הפופולרית עוסקת בנושאים נדושים.

  • איל ב.  ביום מאי 4, 2008 בשעה 10:30 am

    אבל ההתיימרות למצוא כאן, כמצוטט "את משמעויותיו הנסתרות מעין" של הפזמון אינה שלי.

  • אמוץ  ביום מאי 4, 2008 בשעה 1:21 pm

    לפי הסבריך הגברת הנאיבית פגועה אבל לא התייחסת ל"הלכתי לבקש סליחה", מה זה? השיר סתום לגמרי. לא התייחסת לזה.
    למה הוא צריך לבקש סליחה וממי? מה הוא עשה לה?
    הוא מדבר על זה בגוף ראשון.
    המוסיקה בשיר מאוד עליזה, פער אדיר מול המילים, צירוף משונה.

    ההסבר לעניין:
    נראה שזילבר כתב מילים סתמיות למנגינה שהיתה מוכנה אצלו מראש, 90 אחוז מהמוסיקאים ככה עושים

  • הבלש פוארו  ביום מאי 4, 2008 בשעה 3:57 pm

    סודות מאחורי דלת נעולה שאם קוראים את ספרי גבירתי אגתה כריסטי מהסוף להתחלה, רצוי בתרגום לבלגית, מגלים שם נפלאות ונצורות ונסתרות, ובטי גם..בטי גם.. בטי גם…

  • אייבי  ביום מאי 5, 2008 בשעה 1:50 pm

    ואני גם מאוד אוהב את השיר. בחירת השירים במדור ניתוח השירים היא מאוד לטעמי. גם השיר על העגלון הוא מצוין.
    כל טוב
    א. ויילר

  • מספר 666  ביום נובמבר 17, 2008 בשעה 8:16 am

    מבקר הפזמונים של האתר חיים מזר חוזר לנתח את יצירתו של הזמר אריאל זילבר שבו כבר עסק בעבר כאשר דן בשירו "בטי בם ".
    והפעם שיר יאוש בעל אופי תנ"כי "הנה אנו המיואשים " ….
    ובקרוב יופיע כאן לראשונה מאמר סקירה וניתוח מקיף ביותר של מזר על כלל יצירתו של אריאל זילבר שיפתח מדור חדש באתר זה שבו נסקור לא רק יצירות ספציפיות של אמנים מבצעים ,אלא נדון וננתח את כלל יצירתם.
    ראו
    היאוש של אריאל זילבר
    http://www.notes.co.il/eshed/49660.asp

  • מספר 666  ביום נובמבר 30, 2008 בשעה 7:24 am

    חיים מזר ממשיך בפרוייקט אריאל זילבר
    שלו שבו הוא מנתח פזמונים שונים של אחד הזמרים הישראליים השנויים ביותר במחלוקת כיום אדם שהפך מיקיר הקונצנזוס כפי שהיה בראשית הקריירה שלו למישהו שנמצא אי שם מעבר לחלק הימני הקיצוני ביותר של המפה יוצר שהוא כיום כמעט בגדר מוקצה בעיני חלקים מהציבור.
    והפעם הוא עוסק בפזמון "מסך עשן "
    http://www.notes.co.il/eshed/50054.asp

  • אלעד  ביום פברואר 25, 2009 בשעה 1:13 am

    השיר בטי בם לא נכתב על חברת ההגברה בטי בם שבה היה אריאל זילבר שותף?

    • רוזיטה  ביום אוקטובר 31, 2012 בשעה 12:28 am

      החברה הוקמה ב81 והשיר הוקלט ב 76. אם כבר אז חברת ההגברה נקראה על שם השיר.

  • גיא  ביום יולי 1, 2009 בשעה 1:04 pm

    פרשנות מביכה, לשיר פשטני ורדוד.
    כפי שנאמר – אין מה לפרש בשיר הלא ממש מורכב הזה מכיוון שהוא כתוב בשפה פשוטה שברורה לכל מי שמבין עברית בסיסית.
    מה הלאה ? פרשנות ליונתן הקטן ?

  • מספר 666  ביום יולי 1, 2009 בשעה 9:28 pm

    כשלעצמה אז לא באמת משנה אם השיר המקורי ראוי לכך או שלא.

  • Gillian  ביום ינואר 17, 2012 בשעה 4:24 pm

    חיים יקירי, לא צריך פרשנות כדי להבין שבטי בם היא בסה"כ נערת ליווי (בעדינות) מזדקנת – זה הכל, לא פחות ולא יותר.

  • 520724230modi  ביום אוגוסט 22, 2018 בשעה 10:32 am

    אותי מעניין מדוע הגששים ביצעו את השיר (העצוב, בניגוד לרוב שיריהם). אגב הביצוע שלהם היה לפני הביצוע של זילבר?

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: