תוכנית העתיד של הגאון מוילנה

לחץ לסגירה

הופיע ב"מקור ראשון "

ביקורת על עולם נסתר בממדי הזמן תורת הגאולה של הגר"א, מקורותיה והשפעתה לדורות מאת רפאל שוח"ט
( הוצאת אונ' בר אילן ,2008 376 עמודים

האם יצר החכם היהודי המפורסם אליהו בן שלמה זלמן הגאון מוילנה תוכנית עתיד פרטנית המתמשכת לאורך מאות רבות של שנים שמטרתה להביא לבסוף לעידן חדש של גאולה באמצעים אנושיים של פוליטיקה ובנייה על סמך חוקי היסטוריה שהגאון האמין שגילה ?
החוקר רפאל שוח"ט משוכנע שכן ובספר מחקרי חדש הוא מתאר את פרטי התוכנית הזאת .
The Vilna Gaon

דיוקן של הגאון מוילנה מאת יוזף הילארי גלובצקי משנת 1825. הדיוקן המודפס המודפס המוקדם ביותר של הגר"א.

הגר"א
עטוף פרוה ,סגור ומצומצם ופלגי –זקן ושלג ,
ואוסף קנאה בסבכי גבות –עיניך שיבה,
מוקף ספרים עתיקים ,על ספרים יושב –כה אראך
כשר של חורף יושב בסתר ארמון קרחי –עד .
אכן עז החורך סביב וקשה הוא מאוד ואין סוף לו ,
אך הוד לו וחוסן עצור –אתה היודע את זאת !
ואם גם קרים –אכזרים הימים יש וזוהר גיל השמש
נשפך על שלגים אדירים ,כזוהר עינך הבהירה.
יעקב כהן "הגר"א " בתך ראשים כתבי יעקב כהן כרך א' ע' שיז

מטבע עם דמותו של הגאון מוילנה.

הרב אליהו בן שלמה זלמן הגאון מוילנה הוא אחד מחכמי ישראל הדגולים והנערצים ביותר לאורך הדורות. הוא נחשם לחכם הגדול ביותר של העולם האשכנזי ושווה ערך לרמב"ם החכם הגדול של העולם הספרדי , מוביל המהפכה התורנית שהפכה את עולם ישיבות האשכנזי למוביל בעולם היהודי עד עצם היום הזה. זרם שלם "הפרושים " או "המתנגדים " רואים את עצמם בגאווה כיורשיו וכממשיכיו של הגאון מוילנה ,וזרם אחר החסידים שעליהן הכריז הגר"א ככופרים זוכר אותו היטב כיריב הגדול ביותר שקם לו אי פעם וכמי שהטיל עליהם חרם כעל כת של כופרים מיסטיים מסוכנים .

כתב החרם של הגר"א נגד החסידים.( שמור אצל כותב שורות אלה ).

.
הגר"א כפי שהנו יודעים היום היטב היה מיסטיקן לא פחות מנחמן מברסלב אלא שהוא גם הקפיד על שילוב של מה שהוגדר בתקופתו כמיטב הידע של ה"מדעים " במיסטיקה .

אפשר לדון בגאון מוילנה מבחינת הגותו הקבלית, מקומו בתפיסת הגאולה של דורו ובהשפעתו המכרעת על הרב קוק וכו', אך אני בוחר לדון בו בוחר לדון בו מהזווית שונה זאת של חשיבה עתידנית המוצגת בספר בהשוואה לקודמיו ולהשלכות שהיו לחשיבה עתידנית רדיקלית זאת .

ויכוח מורגנשטרן -ברטל

ד"ר אריה מורגנשטרן .טוען שלגר"א הייתה תוכנית עתיד ארוכת טווח של בניית ארץ ישראל.

לפני כמה שנים  העלה הד"ר אריה מורגנשטרן בספרו מיסטיקה ומשיחיות מעליית הרמח"ל ועד הגאון מוילנה ( 1999 )  את הטענה שהקהילה החרדית האשכנזית של ירושלים שבחקר תולדותיה הוא עוסק שנוצרה הודות לעליית תלמידי הגר"א היא תוצר של פרוייקט מתוחכם של החזרת היהודים למולדתם שיוזמו היה הגר"א עצמו ומבצעיו היו תלמידיו , פרוייקט שמטרותיו היו משיחיות אבל האמצעים להם היו אמורים להיות לחלוטין בתחום הטבע ולא ניסיים כלל.

וזאת בהתאם לתוכנית ארוכת טווח של הגר"א שבה הגאולה לא מושגת בידי אדם אחד ולא בפעולה מיסטית חד פעמית אלא על ידי תהליך מתמשך שבו ישולבו מגוון פעילויות אנושיות כמו עלייה לארץ ישראל ישובה ובניית ירושלים והפרחת שממות הארץ.דהיינו השגת הגאולה תהיה לחלוטין בתחום התהליך ההיסטורי אבל בהתאם לתוכנית פעולה שנקבעה מראש על ידי הגר"א ( אם כי היו חילוקי דעות  בקרב התלמידים לגבי פרשנותה ).

פרופסור ישראל ברטל.  ניהל  מעל דפי כתבי העת המיקצועיים להיסטוריה "ציון " ו"קתדרה"
"( בעריכתו )  דיון שוצף ונזעם  עם ד"ר אריה מורגנשטרן שבמהלכו טען שלא ייתכן שלגר"א הייתה תוכנית עתיד היסטוריוסופית -מיסטית.

  טענותיו אלו של מורגנשטרן נתקלו בהתנגדות שוצפת מהחוקר הידוע  פרופסור ישראל ברטל שדן ברותחין כל טענה שעלייה זאת של תלמידי הגר"א שבימים אלו מלאו לה 200 שנה יכולה הייתה להיות מסיבות משיחיות ארוכות טווח כאלה . לדעתו כל מטרתם של העולים הייתה לבוא לארץ ישראל על מנת להיקבר בה ותו לא.
ויכוח שוצף שלא באמת הוכרע התנהל בנושא זה מעל דפי כתבי העת ההיסטוריים "קתדרה " ו"ציון " ולא היה חסר  בנימות אישיות זה כנגד זה מצד שני המתדיינים.

גלות בארץ

פרופסור ישראל ברטל מעולם לא השתכנע מטיעוניו של הד"ר מורגנשטרן שבהם ראה דוגמה להיסטוריוגרפיה "לאומית דתית " ורמז שאינם מדעיים באמת.  באופן יוצא דופן בעולם האקדמאי  הוא הקפיד לפרסם בספר מאמריו "גלות בארץ: ישוב ארץ ישראל בטרם ציונות "    את מאמר התשובה  המפורט של מורגנשטרן לביקורתו  הקטלנית בנושא במה שנראה לכאורה  בידי כמה מ"מומחי ברטל " כהכרה בצדקתו של  מתנגדו  וכהודאה בטעות בלי לומר זאת במפורש  

למעשה  בספרו ברטל   טרח והוסיף עוד מאמר תשובה קטלני  ומרסק משלו  למאמר התשובה של מורגנשטרן  וכך שמר לעצמו את זכות המילה האחרונה והמכרעת בויכוח בקטילה מוחלטת של רעיון תוכנית עתיד ארוכת טווח של הגר"א.

תוכנית הגר"א

תמונה של הגר"א שיש הטוענים שהיא אותנטית וצויירה בחייו. . נשמרה במשך שנים רבות בבבית משפחת  לנדא. נמכרה לגבירה שרלוטה צוקרמן בידי אלעזר לנדא.

וכעת החוקר רפאל שוח"ט בספרו החדש "עולם נסתר בממדי הזמן :תורת הגאולה של הגר"א, מקורותיה והשפעתה לדורות  לפחות לכאורה נותן ביסוס חזק ואולי מכריע לטענותיו של ד"ר מורגנשטרן בויכוח הגדול עם ברטל ,  אם כי לא בכל הוא רואה עימו עין בעין .
לדעת שוח"ט אכן יש הוכחות ברורות ביצירותיו של הגר"א וביצירות תלמידיו לגבי תוכנית עתיד מפורטת של גאולה וכיצד יש לממשה ששימשה כבסיס לחשיבתם . הוא מראה בספרו זה שלגר"א הייתה תוכנית עתיד מפורטת אולי באופן חסר תקדים אם כי התבססה על מקורות קודמים כמו ספר הזוהר כתבי האר"י ובעיקר הרמח"ל שאותו העריץ.
מכל אלה יצר הגר"א מעין סינטזה חדשה ומקורית משלו וסינטזה זאת "תוכנית העתיד " או "תורת הגאולה " של הגר"א שימשה לדעת שוח"ט כבסיס לפרויקט של תלמידי הגר"א שיצאו להגשים הלכה למעשה את רעיונותיו של רבם.הייתה לה השפעה גדולה על מייסדי הישוב הפרושי הירושלמי ואף על תנועת חיבת ציון שהושפעו מתלמיד תלמידו של הגר"א הרב יוסף זונדל מסלנט.
והיא השפיעה שלב נוסף מעבר לכך כאשר שימשה כמקור השראה לרב הקוק  שבניגוד להוגים דתיים אחרים מתקופתו שבדרך כלל רק הגיבו כלפי הציונות   השתמש ברעיונות תורת גאולה שיטתית קדומה  שהייתה לפניו תוכנית העתיד של הגר"א .

עם זאת שוח"ט בניגוד למורגנשטרן אינו חושב שהפרוייקט שאותו היציע הגר"א התבסס לחלוטין על "גאולה שבדרך הטבע " לדעתו הוא היה אמור להתחיל באמצעים טבעיים ואמור להגיע לשיאו באמצעים ניסיים שמעבר לטבע .
.בניגוד למורגנשטרן הוא גם אינו חושב שזה היה דבר חסר תקדים ביהדות ומצביע על הוגים כמו הרמב"ם שגם הם היציגו את העתיד של ימות המשיח כאירוע שהוא לחלוטין בתחום הטבע ,אולם כמדומה שהוא אינו סותר את התזה של מורגנשטרן שהמדובר בפרויקט חסר תקדים בכך שבני האדם אמורים באמצעיהם שלהם לקרב את הגאולה של אחרית הימים על סמך תכנית קיימת מראש. .

תוכנית אלף השנים

 

דיוקן מיקרוגרפי ( מורכב מאותיות ) של הגאון מוילנה.

הגר"א נתן מעין תיאור מפורט של העתיד לבוא וכיצד אפשר להביא אותו או להחיש אותו בצורה "הרצויה ".
.לדעתו כל העתיד להתרחש כבר גנוז בתורה ואפשר לפענחו משם .כך למשל הוא חשב שספר דברים באופן ספציפי רומז לאירועי לאלף השישי .
לדעת הגר"א בעזרת לימוד התורה והקבלה ובמיוחד זאת של האר"י יכול האדם להבין ולתאר את ארועי העתיד לבוא ואת התהליכים הקודמים לגאולה וכיצד להחישם בכוחות עצמו .
דהיינו ההיסטוריה האנושית אינה אקראית אלה יש בה לדעתו מעין "חוקים " המכוונים אותה שהאדם יכול לגלותם ולהשתמש בהם לצרכיו.
לדעת הגר"א התהליכים ההיסטוריים המדיניים והחברתיים הם באמת רק ביטוי להליכים מטפיסיים כלל עולמיים המתרחשים ביחד במקביל עם ומאחורי התהליכים האנושיים הברורים לכאורה אלא שרוב בני האדם כלל אינם מודעים להם .

האלף החמישי מתחיל עם חורבן המקדש השני ועם הגלות רק באלף השישי יש אפשרות של תיקון והבאת תקופה משיחית
האלף השביעי מקביל ליום השבת.וכאן כמדומה שיש סתירה בכתבו בספר של שוחט במקום מסויים הוא דיבר רק על שבע אלפים ולא יותר ובאלף השביעי יגיע העולם להשלמה ובמקום אחר ע' 198 מצויין שהגאון דיבר על זמנים נוספים מעבר לכך עד האלף העשירי שבהם האדם יוכל להשתדרג מעבר לדרגה העליונה שבה היה בימי אדם הראשון .

הגר"א . ציור מאת מ.הלר

לדעתו זמנו היה זמן השפל שבו לקה העם בירידה רוחנית עד עפר ולכן אחרי זמן זה יכולים להתחיל התהליכים המשיחיים . והוא זמן המפנה זמן דעקבה משיח נקודת השפל האולטימטיבית שממנה יכולה להיות רק העלייה . ולכן ראו תלמידי הגר"א את דורם כדור האחרון לגלות. ולכן עלו ארצה כדי להכין את הקרקע לראשית הגאולה .

לדעת הגר"א ישנה תקופה שבה אפשר להחיש את הגאולה ותקופה זאת היא שבעים ושתיים שנה לאחר האלף החמישי.
הוא נתן הצעות שונות מתי יהיו השבעים ושתיים השנים האלו .אך למעשה לא הייתה כאן סתירה. שכן לדעת הגר"א ישנם הזדמנויות שונות שבהן אפשר לפעול להחשת הגאולה ואם נכשלים בזמן אחד עדיין אפשר להצליח בזמן אחר .


הגר"א חילק את ימות המשיח לשני חלקים :החלק הטבעי המופיע בטבע שהוא זמן "משיח בן יוסף" ( רעיון ודמות שעסקו בהם רק במעט לפני הגר"א ) ובו בני האדם משתדלים לקרב את הגאולה בכוחות עצמם שיכול להופיע גם באלף החמישי אם כי אין הכרך בכך והוא ילחם באויבי ישראל יסיר עול גויים מעל ישראל יקבץ את נידחי ישראל ,יחדש רזי תורה. ויבנה את ירושלים או ארץ הקודש יקיים את המצוות התלויות בארץ ויגאל הקרקע .
אבל לאחר עידן המשיח בן יוסף ודווקא בגלל הצלחתו לאחר מכן תהיה תקופה ירידה גדולה של העם שבה הוא יפנה כנגד אלוהיו ,ורק לאחר מכן יגיע עידן גאולה נוסף . עידן גאולה שלדעת שוח"ט הוא על טבעי העידן של משיח בן דוד שיכול להופיע רק באלף השישי .
גאולה זאת תתרחש רק בדור שכולו חייב שבגלל עושרו והצלחתו הוא מורד באל וזונח את התורה . .
הגר"א כתב רק מעט על תקופה זאת ועל משיח בן דוד בניגוד למשיח בן יוסף פרט לכך שיהיה המנהיג פוליטי בעל כוחות רוחניים נעלים ובעל כוח נבואי. בדור זה יבנה בית המקדש ויתגלו הנבואה וגילוי מעמיק של סתרי התור והשכנת שלום בעולם .
והחלק השני הניסי זמן משיח בן דוד יבוא עם השלמת החלק הטבעי אבל גם את תוכנו אפשר לזרז בהליכה בדרך הנכונה.

לדעת הגר"א היכולת להחיש את הגאולה תקפה בזמן מסויים בלבד ואבל כשזה עבר והחלה התקופה של גאולה בעתה לקראת סוף האלף השישי שוב אין אפשרות להחיש את הגאולה.לכן יש חשיבות מכרעת בבחירה של הזמנים והאירועים הנכונים לפעולה.


לדעתו הגאולה היא אמנם תהליך איטי אבל יש בו תחנות חשובות "השעות " אלו הם מעין שלבים מרכזיים שונים או משברים בהתקדמות התהליך שאותם יש לעבור ( שוח"ט ע' 250 ) שהוא כנראה חזה ופירט אותן היטב לתלמידיו .
פשר ה"תחנות" השונות ומה המתרחש בהן היה סודי ביותר והגר"א השביע את הקורא בכתביו שלא לגלותו אם יבין זאת מעצמו אולי מאחר שעצם הידיעה בידי רבים "שאינם בסוד העניין " עלולה לפגוע באפקטיביות של השימוש היעיל ב"שעות " האלו עבור תוכנית העתיד?

סך הכל תורת הגר"א היא תורה אופטימית שמראה שיש ביד האדם להחיש ולהביא את הגאולה אם יפעל בצורה הנכונה המתוכננת היטב
הגר"א יצר  כאן תוכנית עתיד  מפורטת הכוללת תהליכים מוגדרים היטב בעלי אופציות שונות. לפעולה העומדים לפני אלו ש"מבינים " את "תוכנית העתיד " שלו. ואת תורת הגאולה האיטית אך המתוכננת היטב הזאת ניסו תלמידיו ליישם הלכה למעשה בארץ ישראל.


מבחינת תלמיד הגר"א יש לעבוד עבודה מעשית כדי לקרב את הגאולה בניגוד לחסידים שראו בהתרחשויות היסטורית רק ביטוי להתקדמותנו בעבודת הבירורים הרוחניים ,דבר שתלמידי הגר"א ראו בו תהליך שמקביל לפעולות המעשיות אך בהחלט לא כזה שיש להתמקד רק בו .
דהיינו תלמידי הגר"א בניגוד לחסידים עוסקים בבניה ופוליטיקה ככלים לקדם את תוכנית הגאולה .
שמתרחשת בשלבים איטיים ומתמשכים ולרוב בדרך הטבע .

לחץ לסגירה

האם הייתה תוכנית עתיד ?

. שוח"ט לא שכנע אותי שאכן הגר"א אכן היה משוכנע שהגאולה תבוא בסופה בהתערבות נסית בלבד שאין בה התערבות אנושית מלמטה בהתאם לתוכנית העתיד שלו שהרי הוא בעצמו מודה שהגר"א קובע שיש אפשרויות להחיש גם את העדן השני עידן משיח בן דוד ( אבל הוא אינו מפרט אותם ) .
וייתכן שהתשובה היא שהגר"א חשב שישנם אופציות לכאן ולכאן : הגאולה הניסית הסופית היא אולי בלתי נמנעת בסופו של דבר אבל לאדם עדיין יש אפשרות להפעילה מרצונו החופשי וביכולותיו שלו ובאמצעיו שלו בהתאם לתוכנית עתיד שנקבעה מראש לא רק בידי האל אלא גם בידי האדם ועל ידי התערבות אנושית זאת לצמצם את הנזקים הצפויים לפני הגאולה ב"חבלי המשיח".

תמונה מאנציקלופדיה "תרבות ".

שוח"ט מציין שאין מקום מרכזי בכתביו השל הגר"א שבו מוצגת תורת הגאולה " שלו בפירוט ובבירור ,כתוצאה יש ללקט אותה ממקומו שונים בכתביו וכאן לראשונה היא מוצגת בצורה מקיפה ככל האפשר וקוהרנטית .
על פי שוח"ט תלמידיו של הגאון בכל אופן היו משוכנעים שאכן הייתה לו תוכנית כזאת ושהם פועלים על פיה . וגם שוח"ט עצמו משוכנע בכך ומביא לראשונה את פירוט התוכנית הזאת בספרו ואם הוא אכן צודק במסקנותיו הרי זוהי תגלית מרעישה. אלא שאליה וקוץ בה מאחר שהפרטים מלוקטים ממקורות שונים שפורסמו בזמנים שונים ולעיתים אף משמועות והצהרות של אנשים שונים ששמעו עליה ממקורבי הגר"א ולא ביצירה אחת ברורה ופרטנית ,לא תמיד אפשר לדעת עד כמה תוכנית העתיד אם אכן הייתה כזאת הייתה קוהרנטית .
אולי זרק הגאון מוילנה רעיונות שנים בזמנים שונים שלא בהכרך תאמו זה את זה ואף סתרו זה את זה ?
שוח"ט עצמו מביא רעיונות שונים של הגר"א שעל פניהם נראים כעומדים בסתירה מוחלטת אולם לטענתו סתירה זאת היא רק מדומה והם כולם חלק "מהתוכנית ".

מדבריו של שוח"ט מתברר שלא הכל יכול ידוע או יכול להיות ידוע לגבי תוכנית העתיד של הגר"א שכן היו דברים שהעדיף שישארו מסותרים והעביר אותם רק בעל פה או ברמז שיכול להיות מובן או מפוענח בידי "מבינים " ובראשם תוכנית השעות ,האירועים הספציפיים העומדים להתרחש בזמנים ספציפיים ..
אם מסקנותיהם של מורגנשטרן ושוחט לגבי פעילויותיו ותורת הגאולה של הגר"א הן נכונות כי אז היה אולי האדם הראשון שיצר תוכנית עתיד ארוכת טווח של ממש ( ככל הנראה של מינימום של מאות שנים ואולי אף יותר מכך ) שבאמצעותה אפשר לשנות את העתיד שאותו חזה על ידי התורה והקבלה בצורות חיוביות בידי בני אנוש ללא שימוש בעל טבעי ותוך שלבים איטיים.

הגאון באיור לפואמה "וילנה " של זלמן שניאור .

נכון לפני הגר"א היו הוגים רבים שנתנו תיאור מפורט של העתיד לבוא ביהדות ובנצרות וגם באיסלאם הוגים כמו יואכים מפיורה,נוסטרדמוס ואחרים . אבל הם כולם ראו בעתיד הזה כמשהו קבוע לחלוטין מראש ובלתי ניתן לשינוי .לא משהו שניתן ליצור אותו באמצעות פעילות אנושית סבלנית הדרגתית מתוכננת ובלתי פוסקת. הגר"א מבחינה זאת מייצג תובנה חדשה וחסרת תקדים בנושא.
שנים אחרי הגר"א קרל מרקס יצור תוכנית עתיד נוספת מעין זאת .
"תוכנית הגר"א " היא תוכנית מדהימה של פעולה אקטיבית שמטרתה להחיש ולהביא שינויים עתידניים באמצעים ארוכי טווח של פוליטיקה ובנייה סבלנית המתמשכים לאורך מאות רבות של שנים .
ואם שוח"ט צודק במסקנותיו הרי ספרו הוא השג חשוב ביותר .

נספח :רשימת יצירות  של ספרות יפה על הגאון מוילנה .( ממשיך ומרחיב רשימה דומה של מר ישעיהו וינוגרד בספרו "אוצר ספרי הגר"א ") …ופני אליהו הגאון ..מקבלים פניך ברחמים בעברך כל מפתן יהודי. "( מתוך הפואמה של זלמן שניאור "וילנה ")
יהושע השל לוין עליות אליהו : והוא תולדות אדם הגדול … רבינו אליהו … ונאספו … מאמרים … עלית השער, מעלות הסולם … עלית קיר ווילנא :1865 ומאז בעוד מהגדורות רבות .כולל סיפורים רבים על חיי המגאון מהם אגדתיים .
יוסף שף הגאון מווילנא תולדותיו וחייו ערוך בעד הילדים ורשה : ג' סטרבולסקי, תרס"ו- [חוב' ב' מספרו "שעשועים ביבליותיקה מנקדת לתינוקות" הוצאת "האור"].
1905
מעשיות מהגדולים והצדיקים . .הוצאת האחים לוין –אפשטיין ושותפם ,ורשה תרפ"ד .
כולל את הסיפורים : א. מעשה נורא מהרב הגאון רבינו אליהו מווילנא
ב. מעשה נפלא מהרב הגאון מווילנא עם סגולה לקיום בנים.
ג. מעשה נורא מהגאון מווילנא ומהצדיק הנסתר רבי ליב מבראדי .
ד. מעשה נפלאה מהגאון מוה' אליהו מווילנא
ה. קורות חייו של רבינו הגאון מווילנא.
ש' בן ציון . השמחים בחלקם ציורים מאת נחום גוטמן חוברת ז' מתוך סדרת ספרי הילדים נפלאות ,תל אביב דפוס הפועל הצעיר תרפ"ט .החוברת כוללת שני סיפורים . אחד מהם "השמחים בחלקם " הוא על הגאון מוילנא. ( לא קים בשום ספריה מוטל בספק )דוד לבני (וויסבורד) ירושלים דליטא . כולל את : א. ווילנא לפני ארבעים שנה — ב/1. צער גידול בנות — ב/2. הגאון מוילנא. תל אביב תר"ץ ,1930.
מרדכי גולדנברג "הגאון מוילנא ( שיר ) הדואר שנה י"ב גליון כ"ה ט"ו בסיון תרצ"ג ע' 409.יעקב כהן "הגר"א " שיר בסדרה "ראשים " :שירים על גדולי ישראל ,.מאזניים כרך ג' תרצ"ה ע' 439-440 הופיע שוב בכרך א' של כל כתבי יעקב כהן הוצאת דביר .
חיים אברהם פרידלנד הגאון מוילנה –חלקים א'- ב' . חוברת מו בסדרת סיפורים יפים, קליבלנד תרצ"ז . יצא לאור כחובת בשנת 1932
ש.בן ציון "מעשה בהגר"א " כתבים לבני הנעורים ספר שלישי .צייר נחום גוטמן . הוצאת אמנות . 1923 . יצא שוב ב" ספר השבת " .הוצאת אגודת עונג שבת " תרצ"ח ע' 430-432 .
אברהם בן אברהם יהושע זליג שכנוביץ .  אברהם בן אברהם : סיפור היסטורי מחיי הגר צדק מוילנה ,(הוצאת נצח , 1944 ) . יצא בעוד כמה מהדורות עד ל1989-.( קיים גם בתרגום לאנגלית )
תרגום משה שנפלד סיפור מחיי הגרף פוטוצקי אציל פולני שהתגייר בוילנה והועלה על המוקד על קידוש השם ב-1749.הגר"א מופיע כדמות משנה.יצחק ברוידס אגדות ירושלים דליטא , ציורים משה ווריביצ'ק הוצאת נחום טברסקי , 1947 מהדורה שנייה הוצאת : הועד הצבורי להוצאת ספרי יצחק ברוידס על וילנה ליד אגוד יוצאי וילנה והסביבה בישראל, [תשל"ב]..יצחק זילברשלג "הגר"א ( שיר ) בצרון שנה ט' ניסן תש"ח ע' 115-116.
י.ד. קמזון "תמונת הגאון "( שיר ) הצופה י"ט תשרי תש"ח ( גליון 2965) ע' 3.מנחם מנדל  זלטקין    מספר הזכרונות של רב ליטאי :   ה' אלפים תקמ"ח-תק"ן לבריאה : פרקים נבחרים /    פריס :   מחברות,   [תש"ט] 1949 יומנו של רב בימי הגר"א שבין השאר נפגש עם שליח הגר"א במהלך מאבקו בחסידות.
דיון על הספר ראו כאן

זלמן שניאור ,הגאון והרב  עם עובד , 1953 . מהדורה שנייה ומורחבת דביר, 1958 . מהדורה מיוחדת לקוראי "הארץ".  כולל רק עשרים פרקים מתוך מאה ושישים שבנוסח ביידיש . "הקיסר והרבי ".שיצא לאור בחמישה כרכים 1944-1952.) רומן על רקע מאבקו של הגאון מוילנה בחסידות ונציגה הרב שניאור זלמן מלאדי . רומן עויין לגר"א שנכתב בידי צאצא של הרב מלאדי . הגר"א מוצג שם כאיש הלכה מחמיר שאין בו שום רגש לצרכי ציבור . בכל

בכל אופן אין ספק שזוהי היצירה הספרותית החשובה ביותר על האיש והתקופה  שנכתבה לאחר מחקר היסטורי דקדקני . )

נפתלי ארמן הרב מלאדי : ספור היסטורי (עברית: אביעזרי וולף ; סגנון: מ. צ. פרוש
הוצאת "נצח ", 1954 (כרוך עמו עוד רומן היסטורי של המחבר: "מפרנקפורט עד ירושלים": מקורות בעל השל"ה> ) .יצא שוב במהדורת צילום ב-1976.
פסח מרכוס עולמות טמירים :סיפור חיי הגאון מוילנה / עברית – מ"צ פרוש. מעיינות ,תשי"ז ,1957. הופיע במקור ביידיש בניו יורק ב-1952.

דיון על "עולמות טמירים "

יעקב רימון "רבנו אליהו לא היגיע לירושלים … פואמה על ניסיונו הלא מוצלח של הגאון מוילנה לעלות לארץ ישראל . בתוך "ירושלים העתיקה :לקט ספורים ,אגדות ותיאורי חיים " בעריכת יעקב רימון ויוסף זונדל וסרמן ,בהוצאת המכון לאיסוף סיפורי א"י ואגדותיה ,ירושלים ,1958 ע' 47.
מנחם מנדל גץ בעקבות רבותינו :
סדרת ספרים לאבות ובנים: ספור-חייהם, פעלם ושיטתם של רועי ישראל הרוחניים:כרך ב' –הגאון מוילנה . ירושלים : אורייתא, תשמ"ב 1982

מ. ויסנשטרן, . הגאון : סיפורים מחייו ופועליו של קדוש ישראל רבינו החסיד – הגר"א מוילנה, ציורים: יונתן גרשטיין, תשנ"א .1991. מיועד לנוער .
א. בת-אשר [=אסתר רחל הלפרין) "הגאון החסיד-הגאון רבי אליהו מוילנא הגר"א בתוך צוהר לעולמות נעלים- ספורים לבני הנעורים על גדולי ישראל בדורות עבר :חלק שני ע' 197-218 הוצאת זרקור ,תשנ"ז ,1997 "
י ( ברוך ) בן ישי הגאון מוילנא :ספור חייו ומורשתו לדורות . ירושלים : מאורי הדורות לילדי ישראל , תשנ"ח, 1998. סיפור חייו של הגאון לילדים.
 הגאון מוילנה ובעל העגלה . ,סיפורי גדולי ישראל לילדים ,המוסד לעידוד לימוד התורה . חוברת מאויירת של 12 עמודים . אין תאריך.

סיפורים קצרים על הגר"א  ( רשימה חלקית של סיפורים שמופיעים בקבצי סיפורים לילדים רובם ככולם לקוחים מהספר "עליות אליהו " למעלה

ג.מה –טוב "השתיקה שהיצילה " בתוך ג.מה –טוב בתוך מעשיהם של צדיקים :
ספורי פלאות על חז"ל וגדולי התורה והחסידות, מסדרים לפי סדר פרשיות התורה :חלק שני –ספר שמות ירושלים : המסורה, תשמ"ו.ע' 300-303 . סיפור מנדודיו של הגר"א . איך ספג הגר"א מכות כדי שלא להלשין על אדם .

ג.מה –טוב " הפירות שהצמיחו צער " בתוך מעשיהם של צדיקים :
ספורי פלאות על חז"ל וגדולי התורה והחסידות, מסדרים לפי סדר פרשיות התורה :חלק שלישי ספר ויקרא ירושלים : המסורה, תשמ"ו. ע' 32-36. סיפור על הגר"א ותלמידו זלמן אחיו של חיים מוולוז'ין.

ג.מה טוב אינו עמל ומצפה ע' 70 71 .
הגר"א מארח יהודי פשוט

ג. מה טוב "מצוות ציצית –מה רב כוחה" בתוך מעשיהם של צדיקים חלק רביעי –ספר במדבר ע' 120-121. סיפור על פטירת הגר"א .
ג.מה טוב לא בבית הכנסת לא בציבור" מעשיהם של צדיקים חלק רביעי –ספר במדבר 248-251
איך הגאון בתקופת נדודיון ניסה לקרוא מגילת פורים ללא הצלחה.
ג.מה טוב "תפילין שבראש " בתוך "מעשיהם של צדיקים חלק חמישי ספר דברים ,תשמ"ו ע' 309-310. איך התמודד הגר"א עם חבורת שודדים שפרצו לביתו באישון לילה.
מרדכי גרליץ "הלומד מכל אדם " בתוך בסוד עבדיך :סיפורי הוד מאורחותיהם של גדולי ישראל: חלק א' . בני ברק : מבחר הספר – צבי שטיינמץ, תשנ"א 1991. ע' קלז –קמד . סיפור מנדודי הגר"א .

ר.וינגרטן . "כיבוד שבת " בתוך " שבת: מבחר ספורים ומדרשי חז"ל " ירושלים ,הוצאת כרמים ,תשנ"א , 1991. ע' 123-128 סיפור מנדודי הגר"א .

קישורים

עולם נסתר במימדי הזמן :תורת הגאולה של הגר"א
ארץ ישראל במשנת הגר"א מאת רפאל שוח"ט

הגאון מוילנה בויקיפדיה

הגאון מוילנה באנציקלופדיה היהודית

תערוכה וירטואלית על הגאון מוילנה בבית התפוצות ( חלק מהפריטים  בתערוכה הושאלו  בידי בעל בלוג זה )

חזון שיבת המדעים לציון של הגאון מוילנה

הגאון מוילנה והמדע :דיון בפורום

ד"ר אריה מורגנשטרן על מסורת הגר"א בבניין הארץ

מלחמת עולם : הגר"א נגד החסידים

הגר"א וניסיונותיו לעלות לארץ ישראל

הגר"א וסודות הקץ

מי קבור בקבר הגאון מוילנה ?

שושלת היוחסין של הגאון מוילנה

מוזיאון הגאון מוילנה בליטא

עליית תלמידי הגר"א

משורר משיח מקובל ומשורר :הרמח"ל

המשיח ככוכב נולד :הצופן של נחמן מברסלב

כתב הצופן של אברהם וילנר :על בנו של הגר"א

מסעות החיפושים של אלעזר לנדא :על נינו של הגר"א

"גואל התנ"ך " על "נכד הגר"א "

האם השפיע הגאון מוילנה על על סדרת המוסד של אייזק אסימוב ? ראו :המוסד והגר"א

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • ארז  On יולי 3, 2008 at 1:17 pm

    הדבר העצוב הוא שהאסכולה שהנהיג והיחס שלו ליהדות הושמה לאל ע"י חסידים, חב"דניקים, ברסלבים וכל מיני כאלו

  • נטלי  On יולי 5, 2008 at 7:52 am

    התכנית המעשית! נשמע כאפשרי ואף יותר מזה.
    מפתיעה האוניברסליות של החשיבה המיסטית בעניין השפעת היחיד על תהליכי הגאולה – אין לפזר כוחות הנפש על גיוס שותפים במעשה?
    זאת מצד אחד, ומאידך הסבלנות הכללית שבונה את ההישג הכלל אנושי ככוח מעשי אף הוא, כפי שסוכם במאמר:

    נכון לפני הגר"א היו הוגים רבים שנתנו תיאור מפורט של העתיד לבוא ביהדות ובנצרות וגם באיסלאם הוגים כמו יואכים מפיורה,נוסטרדמוס ואחרים . אבל הם כולם ראו בעתיד הזה כמשהו קבוע לחלוטין מראש ובלתי ניתן לשינוי .לא משהו שניתן ליצור אותו באמצעות פעילות אנושית סבלנית הדרגתית מתוכננת ובלתי פוסקת. הגר"א מבחינה זאת מייצג תובנה חדשה וחסרת תקדים בנושא.
    שנים אחרי הגר"א קרל מרקס יצור תוכנית עתיד נוספת מעין זאת .
    "תוכנית הגר"א " היא תוכנית מדהימה של פעולה אקטיבית שמטרתה להחיש ולהביא שינויים עתידניים באמצעים ארוכי טווח של פוליטיקה ובנייה סבלנית המתמשכים לאורך מאות רבות של שנים .

    חלום שאפשר ללמוד להגשימו, במיוחד במצב הנוכחי בארץ.
    מתברר, שלשם כך אפילו לא צריכים ישיבות למידה משותפת למבוגרים, רק למידה עצמית…
    סוקרטיות במיטבה!

  • glen  On יולי 7, 2008 at 8:02 am

    על מה שלא יצליח בלי התערבות כוחות מסוג אחר. ולא מיחשהו באופן אישי, לא יוסי שריד ישיר לנו משיריו ופתאום הכול יבינו איך לתקן את המערכת.

    הגאון חשב שכולנו מסוגלים להבין אותו, שנרצה להבטיח את קיום העם, כי העם יודע משהו סודי…. ומתברר שעוד לא גילינו מה אנחנו אמורים לדעת, ואולי צריך חוק חדש כדי שרק דאונים ילמדו את הנוער, שלפחות מהם נדע על המצב האמתי של הסוד.

  • רונן  On יולי 7, 2008 at 1:40 pm

    נכתב במאמר שתכנית הגאון מוילנא "באמצעותה אפשר לשנות את העתיד שאותו חזה על ידי התורה והקבלה בצורות חיוביות בידי בני אנוש ללא שימוש בעל טבעי ותוך שלבים איטיים".
    ניתן לומר כי תכניתו היא בעצם שימוש של הטבעי והעל טבעי. שעל ידי איתערותא דלתתא – פעולות טבעיות מסויימות, מעוררות אתערותא דלעילא — פעולות על טבעיות.

    בהתייחס לתגובתו של ארז. ברור הדבר שתכניתו של הגאון גם כללה את אותם הדברים שראה בהם יסודות הדת, וזהו, ההליכה העקבית בדרך התורה בלי שום שינויים וחידושים, מה שלא תואם כל כך את דרכם של החסידים בכלל וברסלב וחב"ד בפרט.
    תלמידיו שעלו לארץ הם שיישמו לראשונה את תכניתו. גם היום המתנחלים הנרדפים ורבים מהרבנים מה שנקרא חרדלי"ם יונקים מתוואי התכנית של הגאון מוילנא רק למרבית הצער הם אינם מקבלים את הלגיטימציה הראויה.
    יש לציין שעד קום המדינה רעיונותיו של הגאון מוילנא רווחו גם בקרב הצבור החרדי בעיקר הירושלמי, רק משקמה המדינה ונוצרו התחככויות סביב דמותה של הארץ וכו', הורידו הם פרופיל. ועד היום ניתן לראות זאת ולשמוע גם בקרב אישים חרדיים, כמו אצל תלמידי הרב זילברמן מהעיר העתיקה (מי שהחזיר בתשובה את אורי זוהר) שאורחותיהם חרדיים לחלוטין ואימצו את תפיסתו של הגאון מוילנא בכל הנושאים כמו לימוד התנ"ך וכו', מחזיקים הם בתפיסת תורת הגאולה של הגר"א, וכהנה עוד דמויות נוספות, אם כי לא עושים זאת תמיד בפומביות.

    יבורך בעל הבלוג ויבורכו החוקרים מורגנשטרן ושוח"ט שמחקריהם אכן חושפים עולמות נסתרים במימדי הזמן ומציגים לתודעת הצבור את תורת הגאולה המאליפה של הגאון מוילנא הצופנת בחובה יסודות מאמונתם של העם היהודי והקשר הנצחי שלו לארצו השלימה.

  • מספר 666  On יולי 13, 2008 at 7:59 pm

    אין איש על היבשה שיוכל לפרשו ורק אליהו כשיחזור עתיד לפרשו.

    לזאת ישתומם ויחרד ליבי אשר בדורנו האפל ימצא אחד קדוש שיכול לפרש ולגלות צפונות סתרי המכתב הקדוש הזה".
    הרב דוד לוריא ( רד"ל ) על כתב הצופן של אברהם וילנר.

    כתב הצופן המסתורי ביותר בהיסטוריה היהודית כולה הושאר כאיגרת סתומה בעזבונו של אברהם וילנר בנו של הגאוןן מוילנה ומייסד חקר האגדה .שהוריש את כתב הצופן לצאצאיו.
    ואולי כתב את הצופן הגאון מוילנה עצמו שהוריש אותו לאברהם והוא חוזה בו את העתיד לבוא ואחרית הימים?

    זוהי תעלומה שאיש ב-110 השנים האחרונות עוד לא הצליח לפתור למרות שהיו אנשים שנפטרו תוך כדי המאמץ. .
    תעלומה שמוגשת לכם לפיתרון.
    האם אתם יכולים לפענח את כתב הצופן של אברהם וילנר ?

    . אולי אתם תצליחו במשימה הלכאורה בלתי אפשרית ?
    ראו :
    כתב הצופן של אברהם וילנר
    http://www.notes.co.il/eshed/45904.asp

  • מספר 666  On אוגוסט 1, 2008 at 8:51 pm

    ספר החזון העתידני "קול התור " המיוחס להילל ריבלין אביה של משפחת ריבלין המפורסמת בארץ ישראל מתיימר להביא את פרטי הפרטים של תוכנית העתיד של הגאון מוילנה לגבי כיצד אפשר להביא את עידן המשיח. ספר זה הוא אחד הספרים המסתוריים ביותר שהופיעו אי פעם בספרות המיסטית היהודית אולי המסתורי ביותר מאז ספר הזוהר.
    בשנים האחרונות הפך "קול התור " לספר יסוד יש יגידו "התנ"ך " של חוגים שונים בימין ובמיוחד אצל מפוני גוש קטיף ואצל המתנחלים . ודומה שהתעלומה סביבו רק גוברת והולכת לאורך השנים..
    להלן ניסיון ראשון מסוגו לפתור תעלומה זאת ולגלות את זהות מחברו.
    רארו
    המסתורין של קול התור

    http://www.notes.co.il/eshed/46326.asp

  • מספר 666  On דצמבר 7, 2008 at 7:08 am

    במשך למעלה מחמישים שנה היה אליהו
    לנדה בן נינו של הגאון מוילנה הדמות המרכזית בכל מה שהיה קשור להפצת מורשת הגאון מוילנה ותורתו בעולם היהודי. כמו"ל ומדפיס ספריו של הגאון מוילנה בני משפחתו ותלמידיו . .

    ולמעשה ראה את עצמו כאחראי עלי אדמות על מורשת הגאון מוילנה.

    וכתוצאה זכה אליהו לנדא לכינוי המפורסם "נכד הגר"א"
    ובין .
    וחוץ זה פעל ליצירת מהדורה דפוס ארץ ישראלית ראשונה של התנ"ך ערוכה ומוגהת כולה בידי יהודי במקום שבו נוצר .
    וכתוצאה זכה אליהו לנדא לעוד כינוי מפורסם "גואל התנ"ך ".
    ראו
    גואל התנ"ך
    http://www.notes.co.il/eshed/50217.asp

  • מספר 666  On פברואר 8, 2009 at 7:28 am

    לפני זמן מה פירסמה הסופרת כליל זיסאפל מאמר גדול על מסע השורשים שלה לעיר סלונים בביילורוסיה בעקבות משפחתה שהם צאצאיו של מייסד חסידות סלונים . זוהי שושלת חסידות שפעם הייתה בולטת מאוד בליטא ושכיום ידועה בעיקר בהתפלגותה לשתי שושלות שונות ושתי חסידויות שונות ומסוכסכות בינהן באופן תמידי ולעיתים אלים למדי .

    אחת החסידויות נקראת כיום " חסידות סלונים" והשנייה נקראת" חסידות סלאנים " למען ידעו הכל מיהו מי .
    זיסאפל חפרה במאמר את ההיסטוריה המעניינת של הישוב היהודי בעיר ותוך כדי הזכירה אגב אורחה אדם בשם יעקב משה שהיה ידוע כיריבו המר של אבי משפחתה מייסד השושלת החסידית של סלונים אך היא לא ידעה למסור פרטים נוספים בנושא.
    אז הנה קצת יותר פרטים על היריב המר הנ"ל שהיה נכדו של הגאון מוילנה ושומר ומפיץ מורשתו הרשמי והמוסמך.

    והוא במקרה גם סבו של אביה של סבתי.

    במשך חמישים שנה דאג נכדו של הגאון מוילנה יעקב משה מהעיר סלונים להוצאה לאור של כתבי היד של סבו והפך למשמר ולמפיץ של מורשתו ופירסם תוך כדי כמה וכמה ספרים משלו על מסעות בני ישראל במדבר ולוח זמנים של שושלות מלכי ישראל ויהודה.

    ראו
    שומר המורשת של הגאון מוילנה
    http://www.notes.co.il/eshed/52683.asp

  • מספר 666  On אפריל 15, 2009 at 9:48 am

    לרגל חג הפסח ובמלאת 170 שנה בדיוק לעלייתו של סב- סבו של סבי הרב יוסף זונדל מסלנט "הפה השלישי של אליהו הגאון מוילנה " להלן כתבה על חייו.
    הרב יוסף זונדל מסלנט ידוע הודות לכמה דברים :
    כאב המייסד של תנועת המוסר הליטאית הנחשבת לתנועה הדתית -הרעיונית המעמיקה ביותר שקמה ביהדות החרדית במאות השנים האחרונות , שתלמידו ישראל סלנטר אירגן אותה בהשראתו ועל פי רעיונותיו..ויוסף זונדל מסלנט שימש בתנועה זאת כדמות המופת שאת מעשיו לומדים ומהם מסיקים מסקנות לגבי הדרך המוסרית שבה צריך האדם ללכת.

    אנשי תנועת המוסר אולי לא יאהבו לשמוע את זה אבל מערכת היחסים בין יוסף זונדל מסלנט ובין תלמידו ישראל מסלנטר מזכירה יותר מכל דוגמה היסטורית אחרת את מערכת היחסים בין ישו הנוצרי ותלמידיו פטרוס ובעיקר פאולוס ,שעל סמך דמותו של ישו כפי שהבינו אותה יצרו תנועה ודת שלמה ,שככל הנראה שלא עלתה כלל על דעתו של ישו עצמו שלא השאיר אחריו שום ספר כתוב .כפי שקרה גם עם יוסף זונדל מסלנט שגם הוא לא חשב כלל ליצור תנועה שלמה מרעיונותיו.

    מה שידוע פחות הוא שיוסף זונדל מסלנט היה מנהיג בכיר של הקהילה הפרושית בירושלים ומה שנחשף רק לאחרונה זה שהוא היגיע לשם כנציג הבכיר של האירגון החשאי "רוזני ארץ ישראל בוילנה " ( בני ציון ) .

    אחריו חתנו הרב שמואל סלנט היה הרב הראשי המפורסם של האשכנזים בירושלים במשך כ70 שנה שיא עולמי של כל הזמנים באורך זמן מנהיגות שאין לו תקדים או המשך חוזר ובוודאי בעיר מסוכסכת ומלאה מאבקים פנימיים כמו ירושלים.

    אני הנין של נינתו של הרב יוסף זונדל ובכתבה זאת אסקור כמה מסורות משפחתיות שיש אצלנו על חייו ולוקטו בידי סבי המורה והסופר יוסף זונדל וסרמן שנקרא על שמו והושפע ממנו מאוד וחיבר שני ספרים עליו ועל חתנו שמואל סלנט "שמואל בדורו " ו"מיקירי ירושלים " .

    ואשווה אותם עם הממצאים החדשים של ד"ר אריה מורגנשטרן שגילה שפעילותו של יוסף זונדל כאחד מראשי הקהילה בירושלים הייתה מלאה בסכסוכים ומאבקים עקרוניים שונים עם שותפים להנהגה כמו הרב ישעיהו ברדקי בניגוד לכל מה שמתואר במסורת המשפחתית.

    ראו
    הפה השלישי של אליהו
    http://www.notes.co.il/eshed/55073.asp

  • מספר 666  On מאי 19, 2009 at 4:41 am

    ביהדות ישנם כל מיני סיפורים על גלמים ,אנשים מלאכותיים ויוצריהם שהם תמיד רבנים וחכמים ידועים.
    אולם במציאות ההיסטורית ידוע לנו רק על שני אנשים ולא יותר (!) שככל הנראה אכן ניסו ליצור גולם.
    ומבין השניים האלו יש רק אדם אחד שלגביו הדבר ידוע בודאות.
    זהו הרב אליהו הגאון מוילנה ,ולהלן ניתוח של חוקר גרמני של הפרשה המוזרה של ניסיונו של הגאון מוילנה ליצור גולם.

    ראו
    הגאון מוילנה והגולם
    http://www.notes.co.il/eshed/56376.asp

  • מספר 666  On אוקטובר 21, 2009 at 9:39 pm

    בכנס מחקרי לרגל 200 שנה לעליית תלמידי הגאון מוילנא לארץ ישראל.( הגאון מוילנה עצמו ניסה אף הוא להגיע לארץ ישראל אך חזר לבסוף על עקבותיו מסיבות שנשארו מסתוריות עד היום.)
    זהו נושא שיש לי בו עניין רב מאחר שאני עצמי צאצא ישיר של אותו הגאון מוילנה
    .הכנס התכנס לרגל אירוע ה"200 שנה " לעלייתה של משפחת ריבלין לארץ ישראל. וככל הנראה היו אלה אנשי משפחת ריבלין שיש להם תודעה היסטורית עמוקה נדירה ביותר בקרב משפחות כיום שאירגנו את הכנס הנ"ל ועל כך הם ראויים לברכות על יוזמתם.
    נדהמתי לראות את האולם הלא קטן מלא וגדוש באנשים ונשים רובם ככל הנראה צאצאי הגר"א או תלמידיו שבאו לשמוע את ההרצאות הכבדות והמסובכות מאוד.
    בין המרצים ניתן להזכיר את החוקר יוסף ריבלין שדן בספר המשיחי "קול התור" את החוקרת ד"ר שלי גולדברג שעסקה במשמעות הקבלית של העלייה לארץ ישראל מבחינת בית מדרשו של הגר"א את הדוקטור רפאל ב שוחט שעסק באקטיביזם המשיחי של תלמידי הגר"א ורבים וטובים אחרים.
    את הכנס פתח הפרופסור ישראל ברטל שהירצה על שתי שיטות הקיימות כיום במחקר התקופה .
    שיטה האחת שבה תומך ברטל טוענת כי עליית תלמידי הגר"א ו"פרושים" אחרים ( דהיינו אלו שמכונים כיום "הליטאים " או ה"מתנגדים " בקהילה החרדית ) לארץ ישראל בראשית המאה ה-19. לא היייתה לה שום משמעות אידיאולוגית "פרוטו ציונית " והעולים רק באו כדי "להיקבר בארץ הקודש". .
    השיטה השנייה שבה תומך הד"ר אריה מורגנשטרן טוענת כי לעלייה הזאת הייתה משמעות עמוקה שכן מטרתה הייתה לישם תוכנית עתיד ארוכת טווח וחסרת תקדים שאותה יזם הגאון מוילנה.
    לצערי הפרופסור ברטל לא הגיב לפניה בנושא וכך לא אוכל לפרסם כאן את הרצאתו המעניינת בנושא שהייתה מבהירה יותר את הדברים.ונותנת פתחון פה מלא לשני הצדדים.
    להלן הרצאת התגובה של הד"ר אריה מרוגנשטרן יריב מחקרי של הפרופסור ברטל שקובע :

    הייתה תוכנית עתיד ארוכת טווח בהתיישבות הפרושים בארץ ישראל בראשית המאה ה-19 ואנחנו נמצאים בעיצומה של "הפעלתה" של תוכנית עתיד זאת ש"יצאה לדרך" בסוף המאה ה18 ושאמורה להתמשך עוד כמה מאות שנים לפחות .
    ראו
    הניסיון המשיחי של הגאון מוילנה
    http://www.notes.co.il/eshed/61660.asp

  • אליהו שלמה  On דצמבר 8, 2009 at 9:01 am

    האם לא כדאי לעיין בספריו של הגר"א כדי להוסיף להבנת התלמוד? כל כך הרבה זמן אתם מקדישים להשוואות בין הגר"א וכל מיני עמי הארץ כמו נוסטרדמוס קארל מרקס, ועוד שמה בינם לבין הגאון. מה, אין לכם מה לעשות? קראו תורה, נביאים, כתובים, משנה,גמרא, אם תזכו תלמדו גם זוהר קראו דברי ראשונים ואחרונים ואז יבוא לציון גואל.

  • מספר 666  On מרץ 4, 2011 at 4:04 am

    תוכנית אלף השנים של הגאון מוילנה – בעד ונגד

    האם יצר החכם היהודי המפורסם מהמאה ה18 תוכנית עתיד שאמורה להימשך מאות שנים ? תוכנית שצופה מראש שורת מכשולים או משברים "השעות " שישבשו את מהלכה ושאמורה ולהביא לסיומה לעידן משיחי ?

    האם תוכנית עתיד זאת שימשה כבסיס האידיאולוגי לעלייתם של תלמידי הגר"א לארץ ישראל בראשית המאה ה-19 שם הקימו בירושלים את "מוסד היסוד " המוסד הראשון האמור לשמש כבסיס הגלוי למימוש ארוך הטווח של תוכנית אלף השנים ?

    הדעות בעולם המחקר שונות מאוד בעניין זה.

    אתר "יקום תרבות " מביא את הדיעות של שני חוקרים מובילים בתחום זה המתווכחים בנושא מזה שנים רבות.

    פרופסור ישראל ברטל מביא את דעתו במאמר מקיף הסוקר את הדעות המחקריות השונות על נושא עליית תלמידי הגאון מוילנה בראשית המאה ה-19 לארץ ישראל.שמכחיש את כל האפשרות של קיום תוכנית עתידנית כזאת וטוענת שעליית תלמידי הגר"א הייתה שגרתית באופייה וכל מטרתם הייתה להיקבר בארץ ישראל ותו לא.

    ראו את המאמר כאן :

    עלייה לצורכי קבורה בלבד !

    המאמר של ברטל חלק א'
    http://www.yekum.org/2011/02/%d7%9e%d7%97%d7%9c%d7%95%d7%a7%d7%aa-%d7%91%d7%a8%d7%98%d7%9c-%d7%9e%d7%95%d7%a8%d7%92%d7%a0%d7%a9%d7%98%d7%a8%d7%9f/
    המאמר של ברטל חלק ב'

    http://www.yekum.org/2011/02/%d7%a2%d7%9c%d7%99%d7%99%d7%94-%d7%9c%d7%a6%d7%95%d7%a8%d7%9a-%d7%94%d7%92%d7%a9%d7%9e%d7%aa-%d7%aa%d7%95%d7%9b%d7%a0%d7%99%d7%aa-%d7%a2%d7%aa%d7%99%d7%93%d7%a0%d7%99%d7%aa-%d7%90%d7%95-%d7%a2%d7%9c/

    ולעומתו "יקום תרבות " מביא גם את את בר הפלוגתא של פרופסור ישראל ברטל, הצלע השניה במחלוקת ברטל-מורגנשטרן. מאמר התגובה של ד"ר אריה מורגנשטרן מציג דעה המנוגדת הסותרת את דעתו של ברטל. לדעת מורגנשטרן לעליית תלמידי הגר"א היו מטרות עתידניות מרחיקות לכת והוא טוען שהוא יכול להוכיח זאת .

    עלייה לצורך הגשמת תוכנית עתידנית !

    d7%aa-%d7%a2%d7%aa%d7%99%d7%93%d7%a0%d7%99%d7%aa-%d7%9e%d7%97%d7%9c/

  • עידו לם  On מאי 22, 2011 at 1:39 pm

    אוקיי אני מעביר את השאלה לכאן: מה היו ידיעותיו החילוניות של הגאון מוילנא?

    • מספר 666  On מאי 22, 2011 at 7:04 pm

      ידיעותיו היו במתמטיקה וגאומטריה ובמדעים מדוייקים.לפי הבנת התקופה בכל אופן. הוא פירסם ספר גיאומטריה .

  • עידו לם  On מאי 22, 2011 at 1:41 pm

    אהה ועוד משהו" האם הגאון מוילנא באמת המקביל האשכנזי של הרמב"ם? חשבתי שרבי משה איסרליש הוא הפוסק האשכנזי הגדול.

  • אמנות יהודית  On ינואר 15, 2013 at 7:01 pm

    התמונה האחרונה שייכת לנו והשימוש בה פוגע בזכויות היצרים שלנו….הינכם נרשים להסיר תמונה זו…..ואין אנו שוללים הגשת תביעה בגין שימוש ללא היתר.
    בברכה יצחק אלמקיאס-מנכ"ל
    אמנות יהודית
    050- 5823050
    עורך הדין המייצג אותנו -מר נתנאל סבג-050-9960825

    • אמנות יהודית  On ינואר 15, 2013 at 7:03 pm

      היוצרים………נדרשים…..

  • אילת  On אוקטובר 14, 2017 at 6:42 pm

    להגדיר את הגר"א – סב סבתי – "היה מיסטיקן לא פחות מנחמן מברסלב", זו לשון המעטה. הגר"א פירש את ספר היצירה. ידע שברומו של עולם, ידע שברומו של אדם.

Trackbacks

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: