כתב הצופן של אברהם וילנר

אין איש על היבשה שיוכל לפרשו ורק אליהו כשיחזור  עתיד לפרשו.

  לזאת ישתומם ויחרד ליבי אשר בדורנו האפל ימצא אחד קדוש שיכול לפרש ולגלות צפונות סתרי המכתב הקדוש הזה".
הרב דוד לוריא ( רד"ל ) על  כתב הצופן של אברהם וילנר.

כתב הצופן המסתורי ביותר בהיסטוריה היהודית  כולה הושאר כאיגרת סתומה  בעזבונו של אברהם וילנר בנו של הגאוןן מוילנה ומייסד חקר האגדה   והמדרשים .  הוא הוריש את כתב הצופן לצאצאיו שניסו מאז לפענח את כתב הצופן.
ואולי כתב את הצופן  הגאון מוילנה עצמו שהוריש אותו לאברהם  והוא חוזה בו את העתיד לבוא ואחרית הימים?זוהי תעלומה שאיש ב-110 השנים האחרונות עוד לא הצליח לפתור למרות שהיו אנשים שנפטרו תוך כדי המאמץ. .
תעלומה שמוגשת לכם לפיתרון.
האם אתם יכולים לפענח את כתב הצופן של אברהם וילנר ?. אולי אתם תצליחו במשימה  הלכאורה בלתי אפשרית ?


בכתב העת הירושלמי "תורה מציון " שנה שלישית חוברת ג' של שנת תרנ"ח פורסמה רשימה של רב מליטא בשם פסח פינפער . עם קריאה מדהימה שגם זקני ירושלים הוותיקים ביותר  לא זכרו  שקראו או שמעו   בימי חלדם על  משהו כמוה  :
כתבא למקרא ופשרו להודיע !
אחינו בני ישראל שימו לב אל הנפלאות אשר עינכם תרעינה באגרת הקודש המובא לפנכם מהגאון ר' אברהם בן הגר"א ז"ל מוילנה.

 

סיפור גילוי כתב היד  הוא מוזר מאין כמוהו :
בשנת 1867 יצאה שמועה בוילנה שהגאון מוילנה שאז מלאו שבעים שנה לפטירתו עזב מאחוריו ספר חתום שיפתח במלאת שבעים שנה למותו.
אך שום ספר כזה לא נפתח.
אלעזר לנדא האיש שבידיו היה צריך להיות כתב היד הזה בכלל עלה בדיוק אז לארץ ישראל.
( לגר"א דווקא היו כתבי יד רבים שלא נדפסו אז,  רובם בידי נינו אלעזר או בידי  דודניתו שרלוט צוקרמן אשת העשיר שמריהו צוקרמן שלהם מכר אותם אלעזר,אבל לא כאלה שעליהם נקבע תאריך פתיחה מעין זה ).
חלפו להן עשרים שנה…
שמועה מקבילה צצה עשרים שנה מאוחר יותר ב1897 שנת המאה למותו של הגר"א . אז באו רבנים מסביבות וילנה למטרופולין לחקור אם אכן יש ספר חתום כזה.קהילות שלמות חיכו במתח לפתיחת האיגרת המסתורית שציפו שהגר"א ידון בה בענייני הגאולה וסודות הקץ. .אפילו היגיעו מכתבים מניו יורק לשאול אם אמת הדבר בעקבות ידיעה שנתפרסמה שם בעניין בעיתון מקומי על "מכתב סגור חתום שיתאספו רבנים לפתחו ולקראו ביום תקופת מאה שנה להסתלקות הגר"א".

ואז קם אחד מרבני וילנה פסח פינפער צאצא של אחות הגר"א וחשף לפני כל כתב יד מיסתורי במיוחד שנתן לו נח מיאשינובקי אחיו של אלעזר לנדא בנו של יעקב בנו של אברהם בן הגר"א,שומרי כל כתבי היד של הגר"א .
אלא שלדעת פינפער כתב היד היה של אברהם בן הגר"א ולא של הגר"א עצמו ולכן לא באמת ענה על הקריטריון של כתב היד שלו ציפו הכל.
.אבל מכמה בחינות אחרות כתב היד התאים לשמועות שתיארו  את  מה שצפוי היה להתגלות :כתב יד שאמור לחשוף את צפונות העתיד וסודות המשיח.

ומלבד זאת גם אברהם בן הגאון מוילנה עצמו נחשב לאחד החכמים הגדולים של דורו וגם מסמך מוזר ממנו עורר סקרנות עצומה. .

".

 

טקסט המאמר של פסח פינפער ב"תורה מציון" שבו הוא מספר את סיפורו המוזר של "צופן אברהם".

 האיש שייסד את חקר האגדה אברהם וילנר בנו של הגר"א

 

החותם של אברהם וילנר בנו של הגאון מוילנה ,מתוך הספר "תרגם אברהם " שפורסם בידי נינו של אברהם ,הרב אליהו לנדא בשנת 1896.

החותם של אברהם וילנר בנו המפורסם ביותר של הגאון מוילנה.

.."אברהם בן הגר"א היה אחד מגדולי חכמי דורו וידיו היו רב לו בכל מקצועות התורה והחכמה ".
הרב י"ל כהן מימון "תולדות הגר"א " בתוך "ספר הגר"א " ע' קח )
"הגדול בענקים ,גאון גדול בנגלה ובנסתר ,איש האשכולות "
רבי אליהו חיים מייזל "על אברהם בהסכמה לספר "רב פעלים ".

אברהם וילנר( 1765-1808 ) הוא בנו הידוע ביותר של הגר"א ומקובל על הכל שאילו היה אביו ידוע פחות היה אברהם נחשב לאחד החכמים הגדולים של דורו אלא שהפירסום של אביו שאברהם עסק כל חייו בהוצאת כתביו לאור ובפרשנותם האפיל עליו ועל יצירתו שלו לחלוטין ולא בצדק.
מסופר שכבר בילדותו הצטיין אברהם בכשרונותיו עד שגם אביו שלרוב לא גילה עניין רב  בבני משפחתו השתומם על תבונתו ושכר מלמד פרטי עבורו והחזיקו בביתו דבר שהקשה על כלכלת המשפחה היגעה..
אברהם הפך לאחד מתלמידיו הקרובים ביותר של אביו ולאחר מות אב היה המוציא לאור של כתבי היד של הגר"א ביחד עם אחיו אך נראה שהוא היה ונשאר הדמות הדומיננטית בפרסום כתבי האב. שהוא כתב להם הערות רבות מבוססות על שיחותיו עם אביו.
אלא שאברהם מעולם לא הסתפק בהוצאת כתבי היד של הגר"א הוא חיבר גם ספרים רבים ומעמיקים משלו,בתחומים מיוחדים לו שהגר"א עם כל מגוון תחומי העניין שלו מיעט מאוד לעסוק בהם

הוא חיבר  פירוש על ספר תהילים בשם "באר אברהם" שנדפס בוורשה בשנת תרמ"ז ( 1908 ) וספר בשם "תרגום אברהם " על תרגום אונקלוס . והדפסה של ספר זה בירושלים ב1896 בידי נינו אליהו לנדא היא רק קיצור של חיבור גדול יותר שנשאר בכתב יד .

.
.."ושמעתי כי השאיר אחריו כתבים רבים בעניינים שונים והם נמצאו ביד יורשיו ,אבל אין בהם מי שישים לבו עליהם להוציאם לאור ,וחבל על דאבדין".
ש.י.פין.

הוא חיבר ספר על אביו בשם : ספר סערת אליהו : .. מלא הגיוני תושיה. ספורים נכבדים ובאורים בכתבי קודש … גם הגיוני תוגה על מות . גאון הגאונים. מרנא ורבנא אליהו מווילנא  ווארשא : דפוס ישראל ברוך אלאפין, תרל"ח – 1877.

הוא חיבר את החיבור הביבליוגרפי המקיף הראשון על ספרות זאת: ספר "רב פעלים" שבו הוא רושם וסוקר את המדרשים שנדפסו או נזכרו בספרותנו. למרבית הצער הרבה מספריו נשארו בכתבי יד או שהודפסו רק שנים רבות לאחר מותו כמו "רב פעלים " הנזכר שפורסם בדפוס רק ב1894 (!) . כן חיבר  פירוש למדרש פסיקתא רבתי  שיצא לאור בידי בנו יעקב לנדא בשנת 1831 , פירוש על ספר תהילים בשם "באר אברהם" שנדפס בוורשה בשנת [[תרמ"ז]] ( 1908 ) וספר בשם "תרגום אברהם " על תרגום אונקלוס. והדפסה של ספר זה בירושלים ב-1896 בידי נינו אליהו לנדא היא רק קיצור של חיבור גדול יותר שנשאר בכתב יד.

 כן חיבר ספר גיאוגרפיה " גבולות ארץ : בהפרידם בני אדם לשבעים אומות … עוד תמצא בו עיירות גדולות … ותדע מקומם … עם הרבה חידושים … וילנא תקס"א :

פירוש לתפילות שמתייחס לברכת יוצר אור בתפילת שחרית של חול ותפילה העמידה של ימות החול .

פירוש בשם "אבני אליהו "שהוא  לקט מדברי הגר"א ואברהם בנו נספח אל סידור הגר"א הידוע בכינוי" אשי ישראל ".

ספרים של אברהם שלא נדפסו  מעולם ונשארו רק בכתבי יד כוללים את : ספר שחיבר על מידות ומשקולות בדברי חז"ל בייחסם אל המידות והמשקלות שהיו נהוגים בימין של אברהם ובימים הקדמונים   , ספר הגהות וחידושים על הירושלמי,פירוש גדול על תנא רבי אליהו ,ביאור על מדרש רבא ,ספר ביאורי מילים קשות בתלמוד ובמדרשים ,ספר חידושים על שולחן ערוך אורח חיים , ספר על שמות הערים והמקומות הנמצאים בתלמוד ובמדרשים.ועוד כתבים רבים בעניינים שונים.  

 

אברהם הירבה לעסוק בחקר האגדה. ספרו הידוע ביותר "רב פעלים " הוא תיאור ביבליוגרפי ראשון מסוגו מסודר לפי האלף בית של המדרשים השונים שבהם היציג אותם לראשונה לפני הקהל של תקופתו שהיכיר אותם רק בצור המוגבלת ביותר . ובכך פתח אברהם את תחום חקר המדרשים של היהדות . אברהם החל בתחום מחקר זה עוד בהיותו בן 18 בחיי אביו וכתיבת ספרו ארכה כשלושים שנה .למרבית הצער הספר יצא לבסוף לאור בדפוס רק מאה שנה לאחר פטירת מחברו .
לגבי תקופתו היה חוקר ראשון מסוגו ומתקדם וחדשני בתחום זה אשר הקדים את המחקר המודרני בפרות המדרש והאגדה בכמה שנים טובות.

 היום הוא נחשב כאחד ממניחי היסוד לחקר ופרשנות המדרש בסוף המאה ה18 ובראשית המאה ה- לידען מופלג ומאסף חרוץ עקיב ונאמן מאין כמוהו . הוא נחשב לביבליוגרף הראשון של ספרות המדרש . .אך למרבית הצער חלק גדול מחיבורין לא יצאו לאור בדפוס או רק לאחר שנים רבות לאחר כתיבתם פשוט משום שאברהם וצאצאיו היו עסוקים כל כך בכתבי הגר"א שלא נשארו  להם הרבה כוח ואנרגיה להוציא לאור גם את כתבי בנו אברהם שהיה ראוי לכך באותה המידה .
לעומת זאת אברהם זכה ל"כבוד " האולטימטיבי שמדפיס בשם יעקב נפתלי הרץ מבראדי העריץ כל כך את יצירותיו שטרח להדפיס אותם תחת -שמו ולמחוק מהם את שמו של אברהם ….

וכך נשאר  אברהם לחלוטין שלא בצדק בצילו של אביו הגדול למרות שהיה אחד החכמים הגדולים של זמנו בפני עצמו ובתחום חקר המדרשים והאגדה עלה על אביו.
על מצבת קברו כתוב

אב בחכמה
בתורה ללחמה
רחשו נעמה
הדורה להקימה
מרבה מלל לאברהם
בבינתו דלה
הלומי מחלה

  

נר ונקלה
אפילת' כלכלה
ויאר הלילה
נצר מטע
הפליא עשות
חבורים לוטשות
סודות כבושות
יפצץ כפטישות
דרך אביו החסיד
מורינו אדונינו ורבינו
אדם כי ימות באהל
לפרט השנים
יום כ"ה בכסלו
הלקח לאלוהים
ואיננו כחנוך ואליהו.

 

כתב היד המסתורי


 נכדיו של אברהם אלעזר  לנדא ואחיו ונח מכרו חלק מכתבי היד שלהם של הגאון מוילנה אבי סבם  לגברת שאראלוטא אשת העשיר צוקרמן אך הקפידו לשמור לעצמם העתק ממה שנודע מאז כאיגרת הקודש " או כ"צופן הגר"א ".

 נוח סיפר יום אחד לקרובו   פסח פינפער את  סיפור מקור כתב היד המוזר שעד אז נשאר כסוד בחוגי משפחת הגר"א ומקורביה תלמידי הגר"א.  

(ואגב מעניינת צורת הסיפור בתוך סיפור בתוך סיפור שיש מכאו ואילך ומזכירה את סיפורי "אלף לילה ולילה " ) .
:

סיפורו של נח

כאשר נפטר סבי אברהם בן הגר"א כתבה אישתו סבתי שרה בת נח מינדעס שעל שמו נקרא נוח לבנה יעקב משה בסלונים "הנה אביך הצדיק הלך לעולמו והיה בסיימך שבעה ימי אבל שכור עגלה ובוא לוילנה ואבי לי את בנך את נוח כי שם אבי בקרבו ויהי לי לתנחומים .
יעקב שמע לדברי אימו בא לוילנה וספד לאביו בבית הכנסת של ליב שם התפלל תמיד אברהם .אחרי תפילת הערב פתחו שם את התיבה שעליה נהג אברהם להתפלל ומצאו ספרים וכתבים ובתוכם כתב יד מוזר מעין כמוהו שאיש לא ראה כמוהו מעולם ואיש לא יכל להבינו.רבנים מופלגים ניסו את כוחם לקראו ולא הצליחו ויפלא בעיניהם. 
סבתי נגשה והיביטה בכתב היד ותתן בבכי קולה ותאמר "אני מכירה את כתב היד אותו כתב לפני שני החודשים עת נסענו לעיר ויסטניץ' לעשות שלום בין רבי רפל ( בן גיסי רבי ליב בן הגר"א ) ובין אשתו שרבו בינהם.
במלון התפלל אישי הצדיק תפילת מנחה ואחרי כן נכנס לחדר להתבודד וסגר הדלת כדרכו לפרקים .ואני הצצתי והשקפתי בעד חור הדלת וראיתיו בוכה וכותב . "
כך סיפרה זקנתי.
(
וכאן נשאלת השאלה המתבקשת : איך יכלה האישה מבעד לחור המנעול לראות בדיוק מה כותב בעלה ?א.א. )

שלחו העתקה של המכתב לישיבת וולוזין אל תלמידו הגדול ביותר של הגר"א חיים ושמו לו את הכתב היד בתוך הגמרה ממנה למד וכשפתח מצא את כתב היד והוא פתח את כתב היד והבין ממנו והחל לבכות "אויה גם בן רבנו מת ואיננו עוד ".
עד כאן סיפורו של נוח
פינפער ממשיך ומספר שהוא שמע מפסח בערקר ז"ל שלמד בקלויז ואמר לו :כנים הדברים אני הייתי אז בוולוזין וראיתי עוד העתקות שנעשו לו בשומאיי ובמוהילוב ולא אדע עם יש בהם שינויים את השורה האחרונה במכתב ביארתי ברגע עת מסר לי ר"נו הגם שלא ידעתי אז יום וחודש מותו איך לפרש מ"ב שהיה בן מ"ב ( 42 ) שנה כי היה זקן ועוד לפ"ז מךד בשנת תקכ"ז בשנת מ"ז לחיי הגר"א .הוא גדול האחים היה אבל הגר"א בספרו "עלים לתרופה " שכתב שנים אחדות לפני מותו בתקנ"ח
פינפער כתב :
ואם הרב אברהם שהיה בעל הגיון ישר מבקר ומדקדק ואין דרכו לכתבו זרויות אולי דרש העניין להסתירו .וכן דבר מופלא הוא שידע את יום מותו . וזה זר. דהיינו רב הנסתר על הנגלה ולא ברור מה ביקש אברהם להשיג בכתבתו המוזרה כאן .
אכן מבהיל לכן הסתרתי את העניין עד שנברו רבים לפי כבוד הגר"א ז"ל והראתיו לרבנים ורבים דורשים לפרסמו ולבקש ממקובלים ומכל המוקירים את הגר"א ובנו ז"ל וידעו פשרו הננו נה עת לגלות נסתרות
פסח הכהן פינפער.
דהיינו מסיפור של פינפר מתברר שלא היה המדובר באיגרת כמוסה לחלוטין אלא בכתב יד שהיה מוכר וידוע היטב למשפחת הגר"א ומקורביו עוד מאז פטירת אברהם בן הגר"א .

אבל התוכן של האיגרת היה בלשון המעטה קיצונית זר ומוזר.

איגרת הקודש

נוסח האיגרת הוא מסתורי לחלוטין. אולי הטקסט המוזר ביותר שהיגיע מרב יהודי כלשהו אי פעם. אלו צירופי אותיות שאינן מתחברות למילים מובנות ועל חלקן מופיעים סמנים של גימטריות ונוטריקונים.

נראה שהמדובר בסוגי השבעות ושמות המצויים בספרות הקבלית הקדומה. אבל זהו ניחוש בלבד .איננו יודעים באמת מה הכוונה.


 

מאמר שנדפס בעיתון "המליץ" י"ג תמוז, תרנ"ט. (גליון 127, עמוד 4).

המו"ל כתב "ואני המו"ל נבקש מאת כל איש אשר ידע ביאור "איגרת הקוד כי ישלח דברו אלינו .

  

הרב דוד לוריא כתב  על האיגרת :

ואין איש על היבשה שיוכל לפרשו ורק אליהו עתיד לפרשו לזאת ישתומם ויחרד ליבי אשר בדורנו האפל ימצא אחד קדוש שיכול לפרש ולגלות צפונות סתרי המכתב הקדוש הזה".
לדעת הרד"ל המכתב היה חתום בחתימת הגר"א ( ולא בנו אברהם ) ".

  

נסיונות הפרשנות

 

בגיליון הבא של המגזין  ",תורה מציון " פורסמו מכתבים בעניין "הצופן" .

משה מנחם סג"ל בן הראב"אד מלאדו כתב שהאות על זה שברביעי לשבת במספר כ"ו לחודש כסלו בן מ"ב ימים יש לו (למחבר?)  לחיות עוד.
פסח פינפער שלח מכתב שבו ציין טעות שחלה במכתב וציין שתאריך מותו של אברהם ידוע אבל לא שנת לידתו ואימו של הגרא טריינא שנת מיתתה אינה ידועה פינפער פירש את המכתב כך :
ונ"ל פ"ה כוונת "בהיפוי "ואות ע"ז שדברהכיעי שבשבת מספר כ"ו לחודש ( כסלו ) ינוח ( בקבר שם רמ"ח שהוא המספר של אברהם בן מ"ב ( ימים יש לו לחיות עוד כפי זמן המכתב ובמסורת העניין ) עם אבותיו שם ב"ן ( מספר אליהו הגאון מוילנה ) ושם ס"ג ( מספר חנה אימו של אברהם ) שמי אשא .השין הוא בית באתב"ש ר"ת אברהם בן אליהו והסתיר הדבר שלא להוציא מפיו להחליט וכן לא זכר שם החודש …
אבל כמדומה שזה נשאר גם עכשיו סתום וחתום והוא אמנם עוד יותר על הכותב שמלבד כוח ביקורת שלו בנגלה היה כוחו יפה גם בנסתר כפי שאשר למד מפי אביו ורבו הגר"א איש הרזים .

המו"ל כתב "ואני המו"ל נבקש מאת כל איש אשר ידע ביאור "איגרת הקוד כי ישלח דברו אלינו .

בשנת תרס"ו 1906 שב פינפער ופירסם את כתב היד בראש ספרו "מסורת התורה והנביאים " והפעם מיעט בתיאור גרסתו כי אברהם וילנר  בן הגר"א הוא הכותב .והוא עוד צרף מכתב שקיבל מרבי שלמה חיים לוריא המו"ל של כמה מספרי הגר"א מכתבי יד ולפיו הגר"א הוא ללא ספק הכותב . פינפער ציין כאן "מכתב הגר"א הוא בידי בהעתקה ברורה מכתב היד של נכד הגר"א רבי יעקב משה מסלונים והשגתיו מידי הגאון הרד"ל ז"ל. .
מאז נשמעו טענות ן שאין להניח שאברהם כתב את האיגרת הנ"ל שכן קשה להאמין שהיה משתמש בביטויים חריגים שכפי שמופיעים בה כמו לשון הפתיחה "מאלאה קדישה רבא קדישה דשכין בשמיה בקרתא קדישה " שממנה ניתן להבין שהאיגרת מיוחסת למקור אלוהי.

 לפי טענה זאת הגר"א לא היה מהסס להשתמש בצירופים אלו בניגוד לבנו.

יותר ויותר התחזקה האמונה שהגר"א עצמו הוא ללא ספק הכותב של המכתב המסתורי.
ומכאן ואילך ניסו רבים וטובים את כוחם בפיצוח הכתב הצופן המסתורי.הכתב היד פורסם עוד כמה פעמים.אבל איש לא הצליח לפענחו.  
לבעיות בפיענוח גרמה העובדות שהיו קיימות כמה גרסאות עם צרופי אותיות שונים במקצת זה מזדה.  .
אבל זה לא מנע מאנשים שונים להקדיש את חייהם לפענוח המכתב בהאמינם שיש בו את צופן העתיד לבוא.
רבי פנחס ארקין מבריסק יהודי מבאי בית החסידים דוקידינוב בוילנה טען שהוא יודע את סוד האיגרת אך טען שאסור לו לגלותו בחוץ לארץ ועל כן ביקש לסייע בידו לעלות לירושלים ורק שם יוכל לגלות את הסוד הכמוס .

 ככל הנראה הוא שינה את דעתו בעניין כשהתקיימה אסיפת רבנים בשנת תר"ה בורשה היגיע פנחס למשרדי "אגודת ישראל " והיגיש העתק של האיגרת לרב זושא פרידמן . הוא הציג את הצעתו לפני כמה מהמתכנסים בכנס אך ככל הנראה איש לא גילה בה עניין. ומן הסתם ראו בה לא יותר מטירוף דעת.

 
 

 

בהיותו בוורשה הצליח  ארקין לפרסם חלק מהגיגיו הביזריים  בנושא בעיתון חרדי מקומי ומאחר ששירבב לכתבה את שם הרב חיים עוזר גרודזנסקי מיהר זה לפרסם מכתב הכחשה נמרץ :
אשר שאלתני מהידיעה בעיתונים שרבי פנחס ארקין מצא כתב יד של הגר"א ז"ל אשר מכיל סודות הגאולה והעתידה וכי אני יודע מזה וממליץ טוב על כך הנני להשיבו כי כל זה עורבא פרח כדרך העיתונים שממציאים להם סנסציות רבי ארקין אינו רב ורק יש לו מיחוש ( אידאה פיקס ) ונדמה לו שהוא יודע לכוון לאמת לגבי מכתב הגר"א
המכתב הנ"ל נדפס לפני שלושים שנה בחיבור של רבי פסח פינפער שהיה דיין בקהילתנו. 

 המכתב משובש עם ראשי תיבות ולא ברורה מהי כוונתו . אם באמת זהו כתב יד קודשו של הגר"א לא ידוע לי . רבי ארקין לא ינוח ולא ישקוט בגלל חולשת הטירוף שלו אבל מעולם לא נתתי לו שום מכתב בעניין ונפלא הדבר שהעיתון "טאגאבלט" הורשאי לא הבין שכל זה דברי טירוף".
זמן קצר לאחר מכן נפטר  ארקין למרגלות מקווה כשהוא נוטל את סודו לקבר.

חוברת ביידיש על כתב הצופן של אברהם וילנר.

בשנת תרצ"ו , 1936 פורסמה האיגרת בחוברת ביידיש בידי אדם אנונימי שיש קוראים לו דמדוס.

 שם הוא מספר בשפת הידיש על ההיסטוריה שלה. ומכאן הוא  עובר לתיאור חלקו שלו בהיסטוריה של המסמך.

מסתבר כי   הוא עצמו שהה פעם בוילנה ונשא ונתן עם הרב פנחס ארקין הנ"ל וכששמע ממנו פתרון מילים אחדות החותמות את האיגרת נבהל  והזהירו לבל ישוב על דבריו משום חילול הקודש.

לדבריו הזהרתו זאת  זאת אכן התקיימה לבסוף שעה שהרבי ארקין מצא את מותו על מדרגות מקווה הטהרה באוטונצקי . 
למרות ההזהרה שלו עצמו המחבר האנונימי הנ"ל  אף הוא ניסה כוחו בפענוח האיגרת בציינו שהגר"א רמז שם על סודות הגאולה.

 לדעתו רמז הגר"א למורי ההוראה היושבים על מדין ,את סימני הזיהוי של המשיח ודרש מהם להכין את העם לקראת קבלת פניו של המשיח בעיקר על ידי פעולות לאחדות ישראל .
דבריו אינם משכנעים בלשון המעטה.
בשולי אותה המהדורה ציין המהדיר כי בקרוב יובא לדפוס הסבר מקיף על תוכן האגרת וכן ביאור יסודי על המושג "משיח " בהסכמת גדולי המקובלים ובראשם רבי שמעון צבי הורוביץ מירושלים.

 שבעים ושתיים שנה  לאחר מכן  אנו עדין מחכים לאותו הסבר מקיף.
פירוש אחר של חלק מהמכתב שנמצא על כתב יד של המכתב אצל האספן הידוע ישעיהו וינוגרד הוא כלדקלמן "
בא בעזרת עולם שם טוב מבשר טוב דמלך לעולם .עולם בגימטריות ויבוא לעזרת ישראל .
אביו שבשמים אמר נשא אישה בת ערמה ותוציא תוצאיה (?) מארה לא למקום ולא לבריות וישאל מי צדיק בארץ ותבוא ?( ?) תורת השם ותדבר אליו ויבין חכמה ללימוד תורה..
פירוש הקב"ה יתן לו לאשה בת תלמיד חכם שנראה יפה והוא יהיה מערב רב. וגם היא תהיה ערומה כאביה ותלד לו בנים ובנות ותדריך אותם בדרך לא טוב לא למקום ולא לבריות ותהיה מחלוקת בביתו וכשיהי בן 40 שנה ילחם מלחמת 2 שנים ואז תקום עליו אשתו המרשעת להרגו ויברח מביתו ויתחיל …
( מכאן ואילך הטקסט לא קריא ) .
איך היגיע הפרשן למסקנותיו אלו מהטקסט אין זה ברור לי כלל.

הגנלוג  וחוקר תולדות משפחת הגאון מולנה ,חיים פרידמן קובע  שללא קשר לתוכנה המיסתורי של האיגרת אין ספק שהאיגרת כוללת את גילו של אברהם  וילנר בעת מותו וזה גיל 42.וזה מאשר את מסקנתו של פרידמן שאברהם נולד בשנת 1765 ומפריך טענות לתאריכי לידה  אחרים שלו .( פרידמן מצא מאז הוכחה כתובה לתאריך לידה זה של אברהם .).

ישראל משקלוב וצופן הגר"א

 
 
 

לאחרונה נמצא בידי ד"ר אריה מורגנשטרן העותק הקדום ביותר של האיגרת בכתב יד שנשלח אל  הרב ישראל משקלוב ממנהיגי עליית תלמידי הגר"א לארץ ישראל  בהיותו עוד מגיד מישרין בשקלוב ( שם חי עד 1810 לפני שעלה לארץ ישראל )בידי איש פלוני במאיצ'יסלאב אולי הצדיק רבי יואל חסיד
.ד"ר מורגנשטרן מצא את האיגרת בכתב ידו של ישראל משקלוב על דף פנימי בספר "האיל המשולש " ספר המתמטיקה שנכתב בידי הגר"א וזה מאשר שהאיגרת הייתה מצויה בידי תלמידי הגר"א .

 

ישראל משקלוב העתיק את איגרת הקודש בדף אחד עם תוכנית קץ של מקובל ידוע יהודה הלוי מטיטואן שהאמין שהקץ יבוא בשנת 1840 ואילך והוא מתאר בה מלחמות בין מעצמות ומדינות ,אסונות טבע כבדים ומלחמת גוג ומגוג שלאחריה יכירו כל באי העולם במלכות ה' מהפך שיסתיים בקיבוץ גלויות בארץ ישראל בשנת תקצ"ח.
ישראל משקלוב טרח לציין שעצם הגילוי של תוכנית הקץ עצמו הזאת הייתה מעשה פלא:הכתב התגלה לטענתו בשנת תקמ"ה חקוק בלשון הקודש בהידור רב ובאותיות של זהב על גבי אבן סלע .
עצם העובדה שישראל משקלוב טרח להעתיק את שני הטקסטים על דף אחד מראה שהוא האמין שכתב הצופן מגלה את סודות הקץ. נראה שהאמין שלשניהם יש מטרה אחת גילוי סודות הקץ . שתלמידי הגר"א האמינו שסודות הקץ היו ידועים לו ושהוא העלה אותו במיוחד בצורה שאי אפשר יהיה לפענחה טרם זמנו
נראה שישראל משקלוב האמין שאיגרת הקודש נותנת את תאריך בוא מהשיח בשנת 5600 המקבילה לשנת 1840 . ייתכן שטענה זאת הייתה כוח מניע לעליית תלמידי הגאון  שישראל משקלוב היה אחד מראשיהם  לארץ ישראל שלושים  שנה קודם לתאריך זה. .

ד"ר אריה מורגנשטרן טוען  במאמרו  "רבי ישראל משקלוב וחישובי הקץ לקראת שנת ה' ת"ר " בספר "גאולה בדרך הטבע :תלמידי הגר"א בארץ ישראל 1900=1840 שעדותה של אשת אברהם שבעלה הוא שכתב את האיגרת זמן קצר לאחר פטירתו אינה קבילה שכן אין להניח שרבי אברהם היה מעז להשתמש בביטויים חריגים כמו בפתיחת המכתב שבו שכתוב "מאלהא רבא קדישה דשכין שמיא בקרתא חדשה " שממנה ניתן להניח שמקור האיגרת מיוחס למקור אלוהי .

אולם היום מרגנשטרן  סובר אחרת .:

.
ד"ר אריה מורגנשטרן האם אתה חושב שיש אפשרות שאכן הגר"א כתב את כתב הצופן ? ?האם זה מתאים לרעיונות שונים שביטא בימי חייו ? 

  אריה מורגנשטרן
אין שום אחיזה בסברה שהגר"א הוא שכתב את "אגרת הקודש". נראה יותר שמדובר בר' אברהם בן הגר"א . כל העניין לא ברור . כדאי להוסיף שהגר"א בפירושו ל"ספרא דצניעותא"[ ספר מספרות הזוהר] טוען שידועה לו שנת הקץ והוא משביע את כל מי שיודע את התאריך שלא יגלה את הדבר. העובדה שהגר"א כתב את הדבר הביאה לנסיונות נואשים למצוא את סוד הקץ בכל כתבי הגר"א והקרובים אליו. העובדה המדהימה שמצאתי כי כתב החידה מצוי גם בכתב ידו של ר' ישראל משקלוב אומרת משהו אבל לא בטוח שר' ישראל עצמו הבין את הנוסחה או את פשר כתב היד . דבר דומה מצוי בנבואת דניאל על הקץ ובכל הדורות ניסו לפענח את הסוד ולא הצליחו. כתבים כאלה של חישובי קץ נמצאים לרוב גם ביהדות וגם בתרבות הנוצרית, כולל ב"אגרת הקודש" של הבעש"ט בה הוא שואל את המשיח אימתי הוא יבוא ותשובתו היא "כשיפוצו מעיינותיך חוצה". כאן התשובה מובנת בניגוד לסוד הקץ של הגר"א שנשאר כמוס ומסביבו נוצרו אגדות והשערות שונות כשכתב זה הוא אחד מהם. 
במאמר לא הבעתי את דעתי כי הגר"א כתב את האיגרת. תקרא שוב את מה שכתבתי שם בעמ' 172. "לא מן הנמנע שהוא [הגר"א] ביקש לדעתם , [ולא לדעתי]. (של אלה שהפיצו את המסמך)

אבל נראה שגם לדעת מורגנשטרן תלמידי הגר"א אכן חשבו שהוא ולא בנו אברהם הוא זה שכתב את הטקסט המקורי.
בכל מקרה המכתב נשאר סתום וחתום ואיש לא ידע את סודו עד היום .

 

אז מה אפשר להבין לגבי הצופן?
יש שני תיאוריות לגבי יוצרו האחת שכתב אותה אברהם בן הגר"א והשנייה שכתב אותה אביו .
יש שני תיאוריות עיקריות לגבי משמעות תוכנו האחת שהוא מנבא בצורה כלשהיא את תעריך מותו של אברהם בן הגר"א , וייתכן שהוא עצמו חזה את תעריך מותו .
והשנייה שהוא חוזה את העתיד לבוא לאחר מות אברהם ( ימות המשיח ?)
האמן יובל כספי מעיר שמילות הפתיחה : "בצדקה תכונני" קשורות מן הסתם לפסוק בספר ישעיהו פרק נד פס" יד : בִּצְדָקָה, תִּכּוֹנָנִי; רַחֲקִי מֵעֹשֶׁק, כִּי-לֹא תִירָאִי, וּמִמְּחִתָּה, כִּי לֹא-תִקְרַב אֵלָיִךְ. וזה
וזה אומר כנראה שזה קשור באחרית הימים .אולי קשור המשפט דווקא בפרק בשם זה בספר "קול התור " המיוחס לתלמיד של הגר"א ונטען שהוא מבוסס על רעיונות הגר"א .

לי נראה שאם אברהם וילנר האב המייסד של חקר המדרשים והאגדה ביהדות כתב את האיגרת כי אז יש סבירות גבוהה מאוד שהצופן מבוסס על מדרשים ודברי אגדה שהיו מוכרים לו ושאותם חקר כל חייו. ואז אולי מומחה למדרשים יוכל להבין את הצופן .
ואולי יש כאן קשר לשמות המדרשים שהוצגו בצורה אלפביתית בספר שבו שהיציג אברהם וילנר לפני הקהל את המדרשים "רב פעלים ".
לדעתי הדבר בהחלט ראוי לבדיקה.

וישנה האפשרות  השלישית שאחרי הכל המדובר בג'יבריש חסר משמעות שמישהו כתב אולי כסוג של מתיחה. אבל נראה שאיש לא התייחס לאפשרות זאת כרצינית .הכל מסכימים שיש כאן מסר כלשהו  למישהו ויש לברר מהו.
.
אולי מישהו מכם הקוראים יכול לפענח את האיגרת ?

מי שיעשה זאת ויצליח במה שנכשלו חכמים ב111 השנים האחרונות יזכה בפרסום ובתהילה .

נספחים :

השושלת

הדור הראשון

פתחיה משה מקרעמניץ . אולי צאצא של הרב מהמאה החמש עשרה ישראל איסרלין

הדור השני

 החבר יוסף מאובין ( שם קדום של בודפסט ) "אוד מוצל לגזרת גרוש וינה 1559"  ". הוגלה בידי הקיסר פרדיננד הראשון מוינה לעיר פראג . . שם אישתו אינו ידוע. אחיו והוא יששכר בער בעל מחבר ספרים "יש שכר", "אמרי בינה", ""מקור חכמה", "  ו ספר פתחי יה",".

. מת בנסיבות אלימות בעיר אובין.-בודפסט לאחר שעזב ( נמלט  ?) מפראג.  .

הדור השלישי

רבי פתחיה ( משה)( בן החבר יוסף . חזן ונאמן הקהילה בעיר פראג סופר סת"ם וסופר הקהילה .נפטר בה' בשב"ט שנ"ס ( 1598 )

הדור הרביעי

הרב נפתלי הירש בן פתחיה ( נפטר 1601 )
סופר הקהילה בפראג .ספרא בן ספרא .
אישתו על פי גרסה אחת מרת טעלצא  בתו של בתו של מאיר קלנצנבוגן  

 נכדה של שאול וואהל שהיה מלך ליום אחד בפולין .

 אחיו  של נפתלי – יששכר בער מחבר ספרים על הזוהר.  
ובמקביל מהצד השני
הרב דוד אשכנזי בן החבר יעקב אשכנזי "ידע מלאכת חרש וחושב". או בן מרדכי אשכנזי, היה ראש ישיבה בלמברג בפולין _( נפטר 1645)

הדור החמישי

הרב משה רבקש בן נפתלי הירש הסופר ( 1596-1671)
רב ופרנס בוילנה מחבר ספרים כמו "באר הגולה "(פרוש ענק לספר "שולחן ערוך " של משה קארו ) ועוד ועוד. היגר מהעיר פראג לוילנה שבליטה. ,חי במשך תקופה מסויימת בעיר אמסטרדם לפני שחזר לוילנה .

ומהצד השני רב הקהילה של וילנה רבי משה קרמר  בן דוד אשכנזי . אב בית הדין וראש ישיבה

(ורב ראשי בוילנה . 1590-1688) שם אישתו ליאבה בת הרב יוסף בן אליקים גצל הלפרין מלמברג .

הדור השישי

פתחיה בן רבי משה רבקש. פרנס בוילנה . ( 1610-1672 )

הדור השביעי  

בתו של פתחיה נשאה לאליהו חסיד בנו של משה קרמר ראש הקהל דיין ופרנס וגבאי הצדקה הגדולה בוילנה . ( נפטר 1710)

הדור השמיני

יששכר דב ( או בר ) בן אליהו החסיד ובתו של פתחיה .

אחיו רבי צבי הרש אבי משפחת ריבלין

הדור התשיעי

שלמה זלמן בן יששכר דב

( נפטר 1758)

אשתו טרינא בת מאיר בן בנימין זאב מהעיר זלץהדור העשיריאליהו מוילנה בן שלמה זלמן ובן טריינה ( 1720-1797) ידוע בכינויו "הגאון מוילנה " הגר"א . נחשב לגדול חכמי ישראל ב-800 השנים האחרונות .

שם אישתו חנה בת יהודה ליב מקידן
אחיו יששכר דב

אח נוסף אברהם רגולר
שניהם מחברי ספרים שונים .

הדור האחד עשר

אברהם וילנר

בנו השביעי והידוע ביותר של הגאון ( 1765-1808) ( ויש האומרים שנולד בשבט תקי"ח 1758 ותאריכים אחרים אולם זהו התאריך הנכון על סמך מסמכים שהתגלו לאחרונה ).  ערך ( לעיתים עם  אחיו יהודה לייב ) את ספרי הגאון מוילנה והביאם לדפוס , במקביל יסד את מחקר ספרות האגדה והמדרשים.
שם אישתו
שרה מינדס ליפשיץ בת נוח מינדס
שם אחיו יהודה לייב.סייע לאברהם לערוך ולהדפיס את כתבי הגאון מוילנא.  

הדור השנים עשר

יעקב משה בן אברהם ( 1779-1849) . רב בעיר סלונים .

  עסק בעריכת ובהוצאת כתבי היד של הגאון מוילנא ביחד עם ספרים שונים משלו.

שם אישתו הינדה בת חיים בן יהושע לנדא מהעיר סלונים .

הדור השלוש עשרה  

אלעזר לנדא ( 1812-1874) נולד בסלונים ביולורוסיה נפטר בירושלים . רב בעיר סלונים .מורה בישיבה "עץ חיים " בירושלים.
אישתו השנייה בתיה בריינה
בת זאב וולפנזון

בנו של אברהם וולפנזון

הדור הארבע עשרה.

אליהו לנדא  "גואל התנ"ך " מו"ל סופר היסטוריון וגנאלוג( 1873-1946) ( ידוע גם בכינוי רבי אליהו מאמקאס)

.אישתו אסתר בתו של הרב משה זילברמן ונכדתו של מנהיג הקהילה  בירושלים  שמואל  מוני זילברמן

הדור החמש עשרה

חנה טריינא לנדא( 1900—1975)
אישתו של הסופר והמורה יוסף זונדל וסרמן
אחיה : יעקב לנד"א מו"ל .

הדור השש- עשרה

צבי אשד (  -27 לפברואר 1925 -30 לנובמבר 2003 )
אישתו רחל בלנק
בת המנהיג הציוני ד"ר אליהו בלנק
אחיו משה אשד ( 1926-2007) ממגלי דרך בורמה

הדור ה-17  לפתחיה משה מקרעמניץ הדור השש עשרה לחבר יוסף הגולה בפראג  דור שמיני לגר"א

אלי אשד בלש תרבות

 נספח 2: מי היה נח ואשינובסקי ?

נח ואשינובסקי לנדא בנו של יעקב משה לנדא ואחיו הצעיר של אלעזר לנדא נולד ב1819 בעיר סלונים בביולורוסיה הוא היה רב , ובשלב מסויים עזר לאחיו הבכור אלעזר במכירת כמה כתבי יד לגבירה העשירה שרלוט צוקרמן .
נח נישא פעמיים בפעם הראשונה נשא לאישה את חנה זיסיל בת רבי אברהם יחזקל רבינוביץ מהעיר סוכה וואלה ברוסיה ועבר לגור בעיר זאת .שם האישה הקימה בית יתומים ורבי נח שימש שם כמלמד .
חנה זיסיל נפטרה ב-1869 ונח נישא בשנית לאישה שנייה בעיר ייואשנאווקע שם חיו עוד שלוש נים . נח נפטר בה' באדר תרל"ב 1872.
בדברי ההספד עליו אמרו עליו תלמידיו "אלה תולדות נח ..איש צדיק וכו') ( כך סיפר לאחינו אליהו לנדא הרב גדליה סילבערסטאן שנכך באירוע ) .
היו לו חמש בנים ו ושתי בנות משתי נשותיו היגרו לארה"ב שם נקראו כולם סאנסטייין והם שם משפחה מכובדת וענפה וחיים שם באושר ובעושר כחלק מהמעמד האמריקני העליון ביותר עד עצם היום הזה.

 .צבי אשד אביו של כותב שורות אלו שביקר את משפחת סאנסטיין בפילדלפיה ב1956 דיווח שמצא שם אנשים עשירים מאוד ומטופחים חילוניים במוצהר ( ושונאי חרדים במוצהר ) ספונים במשרדים מפוארים וחדישים . 

ביבליוגרפיה

על אברהם וילנר
.הרב שלמה גאטסמאן "הגאות וביאורים לש"ס לרבי אברהם בן הגר"א "ישורון דק תשנ"ט

חננאל מק רבי אברהם בן הגר"א וחקר המדרש "בתוך "הגר"א ובית מדרשו " הוצאת אוניברסיטת בר אילן ,2003 .

על כתב הצופן

פסח פינפער מסורת התורה והנביאים : מאמר מדעי וספרותי… על המסורת, וחלוקת פרשיות וסדרים, ומספר אותיות מלים ופסוקים בתורה נו"כ… ווילנא : דפוס ש"פ גארבער, וש'ו'ם' ש'כ'ל [תרס"ו], 1906 .. יצא לאור במהדורות צילום נוספות בירושלים ב-1970 ובאשדוד ב-2006
יהודה לייב מימון ספר הגר"א :יוצא לאור לרגל מלאות מאה וחמישים שנה לפטירתו של רבינו אליהו הגאון מוילנא, תקנ"ח-תש"ח. ירושלים : מוסד הרב קוק, תשי"ד,1953 ע' קח-קי . כולל חומר על אברהם ועל כתב הצופן . כולל את נוסח המכתב
בצלאל לנדוי "האגרת המופלאה " בתוך הגאון החסיד מוילנא : זה ספר תולדות רבינו אליהו זצ"ל הוא הגר"א, דרך חייו ופעלו לדורו ולדורות ירושלים : תורה מציון, תשל"ח. ‬מהדורה שלישית ומורחבת.ע' שכ"א-שכ"ב .
ד"ר אריה מורגשטרן "רבי ישראל משקלוב וחישובי הקץ לקראת שנת ה' ת"ר " ספר שרגאי ג ,ירושלים תשמ"ט ושוב בספר "גאולה בדרך הטבע :תלמידי הגר"א בארץ ישראל 1900=1840 מהדורה שנייה מורחבת תשנ"ז.

 

Freedman,     Chaim                       

Eliyahu’s branches :the descendants of the Vilna Gaon and his family, Teaneck, N.J. : Avotaynu, 1997   pp. 352-353.

       

דב בן דוד צבי אליאך "האגרת המסתורית " בתוך ספר הגאון :לתולדות חייו ובירור משנתו של הגאון רבי אליהו מווילנא ירושלים : מכון מורשת הישיבות, תשס"ב, 2002 .(ספר בן 3 כר' (חלק א-ג, 1341 ע 1202-1204?) כרך ג' ע' 1262-1266 .
ישעיהו וינוגרד,אוצר ספרי הגר"א ביבליוגרפיה מפורטת ומוערת של ספרי… רבי אליהו בן רבי שלמה זלמן מוילנא, ירושלים, ירושלים : כרם אליהו, המכון להוצאת ספרי הגר"א, תשס"ג , 2003

'

עמוד  כתב הצופן  בספר של פינפער

רשימה ב"המליץ" על כתב הצופן

דיון על הצופן

הספר של פינפער בויקיפדיה

תוכנית העתיד של הגאון מוילנה

הגאון מוילנה והמוסד

הגר"א וסודות הקץ

אברהם  וילנר בן הגר"א

אברהם וילנר בויקיפדיה

מתי בדיוק נולד אברהם וילנר ?

שומר המורשת של הגר"א :על בנו של אברהם וילנר

מסע החיפוש של אלעזר לנדא  על נכדו של אברהם וילנר

גואל התנ"ך :על נינו של אברהם וילנר

תרגם אברהם - אברהם ב"ר אליהו מווילנא
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • מספר 666  On אוגוסט 1, 2008 at 8:57 pm

    ספר החזון העתידני "קול התור " המיוחס להילל ריבלין אביה של משפחת ריבלין המפורסמת בארץ ישראל מתיימר להביא את פרטי הפרטים של תוכנית העתיד של הגאון מוילנה לגבי כיצד אפשר להביא את עידן המשיח. ספר זה הוא אחד הספרים המסתוריים ביותר שהופיעו אי פעם בספרות המיסטית היהודית אולי המסתורי ביותר מאז ספר הזוהר.
    בשנים האחרונות הפך "קול התור " לספר יסוד יש יגידו "התנ"ך " של חוגים שונים בימין ובמיוחד אצל מפוני גוש קטיף ואצל המתנחלים . ודומה שהתעלומה סביבו רק גוברת והולכת לאורך השנים..
    להלן ניסיון ראשון מסוגו לפתור תעלומה זאת ולגלות את זהות מחברו.
    רארו
    המסתורין של קול התור

    http://www.notes.co.il/eshed/46326.asp

  • מספר 666  On דצמבר 7, 2008 at 6:49 am

    במשך למעלה מחמישים שנה היה הרב אליהו יצחק לנדה נינו של אברהם וילנר הדמות המרכזית בכל מה שהיה קשור להפצת מורשת החכם היהודי המפורסם מהמאה ה-18 הגאון מוילנה ותורתו בעולם היהודי. כמו"ל ומדפיס ספריו של הגאון מוילנה בני משפחתו ותלמידיו.

    ולמעשה ראה את עצמו כאחראי עלי אדמות על מורשת הגאון מוילנה.
    ובין שאר ספרים הוציא לאור עוד בראשית הקריירה שלו כמו"ל את ספרו של אבי סבו "אברהם וילנר " "תרגום אברהם "
    וכתוצאה זכה אליהו לנדא לכינוי המפורסם "נכד הגר"א"
    וחוץ זה פעל ליצירת מהדורה דפוס ארץ ישראלית ראשונה של התנ"ך ערוכה ומוגהת כולה בידי יהודי במקום שבו נוצר .
    וכתוצאה זכה אליהו לנדא לעוד כינוי מפורסם "גואל התנ"ך "
    ראו :
    גואל התנ"ך
    . http://www.notes.co.il/eshed/50217.asp

  • מספר 666  On פברואר 8, 2009 at 7:15 am

    לפני זמן מה פירסמה הסופרת כליל זיסאפל מאמר גדול על מסע השורשים שלה לעיר סלונים בביילורוסיה בעקבות משפחתה שהם צאצאיו של מייסד חסידות סלונים . זוהי שושלת חסידות שפעם הייתה בולטת מאוד בליטא ושכיום ידועה בעיקר בהתפלגותה לשתי שושלות שונות ושתי חסידויות שונות ומסוכסכות בינהן באופן תמידי ולעיתים אלים למדי .

    אחת החסידויות נקראת כיום " חסידות סלונים" והשנייה נקראת" חסידות סלאנים " למען ידעו הכל מיהו מי .
    זיסאפל חפרה במאמר את ההיסטוריה המעניינת של הישוב היהודי בעיר ותוך כדי הזכירה אגב אורחה אדם בשם יעקב משה שהיה ידוע כיריבו המר של אבי משפחתה מייסד השושלת החסידית של סלונים אך היא לא ידעה למסור פרטים נוספים בנושא.
    אז הנה קצת יותר פרטים על היריב המר הנ"ל שהיה נכדו של הגאון מוילנה ושומר ומפיץ מורשתו הרשמי והמוסמך.

    והוא במקרה גם סבו של אביה של סבתי.

    במשך חמישים שנה דאג בנו של אברהם וילנר , יעקב משה מהעיר סלונים להוצאה לאור של כתבי היד של סבו והפך למשמר ולמפיץ של מורשתו ופירסם תוך כדי כמה וכמה ספרים משלו על מסעות בני ישראל במדבר ולוח זמנים של שושלות מלכי ישראל ויהודה. .
    ובמקביל ניהל מאבק עז כנגד מי שראה בהם כאויבי המורשת, הלא הם החסידים שצצו גם בעיר מגוריו סלונים .והוא ניהל מאבק חסר פשרות נגד מי שהפך להיות מייסד חסידות סלונים המפורסמת.

    ועל פי מסורת משפחתית מסוימת ניהל מאבק כזה אפילו בתוך משפחתו שלו כאשר גילה שאחד מבניו הפך לחסיד.

    ראו
    שומר המורשת של הגאון מוילנה

    http://www.notes.co.il/eshed/52683.asp

  • מספר 666  On מרץ 23, 2009 at 11:06 pm

    מאמר מעניין על פרשת פלגיאט של ספר של אברהם וילנר יש כאן
    http://seforim.blogspot.com/2007/03/r-avraham-ben-hagra-victim-of.html

  • מספר 666  On אפריל 15, 2009 at 10:06 am

    לרגל חג הפסח ובמלאת 170 שנה בדיוק לעלייתו של סב- סבו של סבי הרב יוסף זונדל מסלנט "הפה השלישי של אליהו הגאון מוילנה " להלן כתבה על חייו.
    הרב יוסף זונדל מסלנט ידוע הודות לכמה דברים :
    כאב המייסד של תנועת המוסר הליטאית הנחשבת לתנועה הדתית -הרעיונית המעמיקה ביותר שקמה ביהדות החרדית במאות השנים האחרונות , שתלמידו ישראל סלנטר אירגן אותה בהשראתו ועל פי רעיונותיו..ויוסף זונדל מסלנט שימש בתנועה זאת כדמות המופת שאת מעשיו לומדים ומהם מסיקים מסקנות לגבי הדרך המוסרית שבה צריך האדם ללכת.

    אנשי תנועת המוסר אולי לא יאהבו לשמוע את זה אבל מערכת היחסים בין יוסף זונדל מסלנט ובין תלמידו ישראל מסלנטר מזכירה יותר מכל דוגמה היסטורית אחרת את מערכת היחסים בין ישו הנוצרי ותלמידיו פטרוס ובעיקר פאולוס ,שעל סמך דמותו של ישו כפי שהבינו אותה יצרו תנועה ודת שלמה ,שככל הנראה שלא עלתה כלל על דעתו של ישו עצמו שלא השאיר אחריו שום ספר כתוב .כפי שקרה גם עם יוסף זונדל מסלנט שגם הוא לא חשב כלל ליצור תנועה שלמה מרעיונותיו.

    מה שידוע פחות הוא שיוסף זונדל מסלנט היה מנהיג בכיר של הקהילה הפרושית בירושלים ומה שנחשף רק לאחרונה זה שהוא היגיע לשם כנציג הבכיר של האירגון החשאי "רוזני ארץ ישראל בוילנה " ( בני ציון ) .

    אחריו חתנו הרב שמואל סלנט היה הרב הראשי המפורסם של האשכנזים בירושלים במשך כ70 שנה שיא עולמי של כל הזמנים באורך זמן מנהיגות שאין לו תקדים או המשך חוזר ובוודאי בעיר מסוכסכת ומלאה מאבקים פנימיים כמו ירושלים.

    אני הנין של נינתו של הרב יוסף זונדל ובכתבה זאת אסקור כמה מסורות משפחתיות שיש אצלנו על חייו ולוקטו בידי סבי המורה והסופר יוסף זונדל וסרמן שנקרא על שמו והושפע ממנו מאוד וחיבר שני ספרים עליו ועל חתנו שמואל סלנט "שמואל בדורו " ו"מיקירי ירושלים " .

    ואשווה אותם עם הממצאים החדשים של ד"ר אריה מורגנשטרן שגילה שפעילותו של יוסף זונדל כאחד מראשי הקהילה בירושלים הייתה מלאה בסכסוכים ומאבקים עקרוניים שונים עם שותפים להנהגה כמו הרב ישעיהו ברדקי בניגוד לכל מה שמתואר במסורת המשפחתית.

    ראו
    הפה השלישי של אליהו
    http://www.notes.co.il/eshed/55073.asp

  • מספר 666  On מאי 9, 2009 at 6:20 am

    תגלית גנאלוגית מרעישה עבור
    צאצאי משפחת הגאון מוילנה וגם צאצאי משפחת ריבלין שחוגגים השנה 200 שנה לעלייתם כולנו צאצאים של אותו האדם מהמאה ה-16 ,החבר יוסף.

    וכעת דור נוסף נחשף במשפחה ופרטים נושפים נחשפו על איש המסתורין שנחשב עד כה למייסד המשפחה ,אבל בו בזמן הפרטים החדשים שנחשפו עליו רק מעמיקים את המסתורין סביבו עוד יותר.
    ראו
    מה קרה לחבר יוסף
    http://www.notes.co.il/eshed/56005.asp

  • ישעיהו וינוגרד  On אוגוסט 23, 2009 at 9:09 am

    למר אשד שלום
    ברשותי עותק של איגרת הקודש בה ניסה מישהוא לפתור אותה. צילום העותק פורסם בספרי "אוצר ספרי הגר"א" עמוד 349 מס' 1407.
    ובהזדמנות זו האם אסימוב מזכיר במפורש את הגר"א או שהוא מרמז עליו ואת מפרש את הרמז ?
    בכל אופן המאמר מרתק מאוד
    ישעיהו

  • מספר 666  On אוגוסט 23, 2009 at 10:16 am

    שהאוה אספן הגדול בעולם של כל דבר שקשור לגאון מוילנא והביבליוגרף המקיף ביותר של התחום.
    לגבי שאלתך שהיא קשורה למאמר
    "הגאון מוילנה והמוסד "
    http://www.notes.co.il/eshed/43269.asp
    אסימוב אינו מזכיר במפורש את הגאון מוילנה בספרי המוסד שמתרחשים בעתיד הרחוק מאוד כשכדור הארץ נשכח לחלוטין.
    אני משער שהוא מרמז אליו ואל רעיונותיו או בכל אופן מבצע קישור במוחו שרק הוא ועוד כמה מומחים יוכלו להבין למה הוא מרמז .

  • ריהוט גן  On אוגוסט 5, 2014 at 3:51 pm

    Quality content is the key to be a focus for the viewers to pay a visit
    the website, that's what this web site is providing.

Trackbacks

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: