המסע המופלא אל "הכוהן יוחנן "

 

העיתונאי הבריטי ניקולאס ג'אבר יצא במסע אל אתיופיה שמטרתו הייתה להשלים מסע שנערך לפני יותר משמונה מאות שנה של שליח האפיפיור בעקבות מלך מיסתורי "הכוהן יוחנן "

עקבותיו של השליח נעלמו.

וגם המלך נשאר מסתורי כשהיה.

ג'אבר יצא למצוא את אותו מלך מיסתורי ולתת לו לבסוף את מכתב האפיפיור באיחור קל של יותר משמונה מאות שנה. .

 לאחרונה ביקר בארץ העיתונאי הבריטי ניקולאס ג'אבר המתמחה במזרח התיכון והוא קפץ גם למוזיאון הקריקטורה והקומיקס בחולון על מנת לראיין אותי על הקומיקס הישראלי והפוליטיקה שלו.

 האיש עשה רושם ברור של אדם שבע מסעות שהיה בכל פינה נידחת בעולם הזה ואולי גם מחוצה לו.
אגב השיחה הזכרתי שאני עצמי יוצר
סדרת קומיקס שבמרכזה  עומדת דמות של מלכה אתיופית מימי הביניים המלכה יהודית .

"יהודית" הוא שאל " השם נשמע מוכר ,שמעתי עליה אבל איני זוכר כרגע את הפרטים".

"מלכה שלפי כמה מסורות היא יהודיה ונחשבת כמי שחיסלה את שלטון השושלת האקסומית העתיקה באתיופיה  לפי השערות אחרות היא האם המייסדת של שושלת הזגווה ששלטה באתיופיה במאות השנים הבאות ,אם כי יש בעניין חילוקי דעות קשים".

עיניו נדלקו והוא סיפר לי שהיה באתיופיה ואף כתב עליה ועל אחד ממלכיה ספר .the prester john quest"במה עסק הספר ומי היה המלך ? שאלתי "

 

המלך הוא "לליבלה " אבל יש שמכנים אותו "פרסטר ג'ון". והוא המלך המפורסם ביותר של שושלת הזגוה. "

 

 

ניקולאס ג'אבר קיים לפני כמה שנים מסע מדהים ביזארי במיוחד בארץ ישראל וארצות האחרות של המזרח התיכון שבמסגרתו לקח על עצמו תפקיד של אישיות מימי הביניים שאיננו יודעים מה עלה בגורלה.

במהלכו לקח מכתבים של אדם בשם "מאסטר פיליפ " רופא והשליח של האפיפיור אלכסנדר השלישי למלך האגדי "פרסטר ג'ון " או הכוהן יוחנן מכתבים שעד כמה שידוע לנו מעולם לא היגיעו ליעדם ,ולקח אותם בעצמו מתוך מטרה להביא אותם לבסוף אל הנמען המסתורי כשהוא נודד ברחבי המזרח התיכון.
אלא שמטרת מסע זה הייתה רחוקה מלהיות ברורה מאחר שעד עצם היום הזה אין איש שיודע בוודאות מי היה אותו "כוהן יוחנן " ואם בכלל הייתה אישיות כזאת .

 

.

.

על מלך זה צצו   אגדות  באירופה במאה ה12 כי הוא  מלך נוצרי אדיר במזרח בעל צבאות עצומים שיכולים לסייע למערב הנוצרי במאבקו בעולם האיסלאם שהתנהל אז דרך מסעי צלב.

המלך יוחנן עצמו היה גם כומר וגם מלך בלתי מנוצח . הוא היה צאצא של שלושת "המאגים " . המכשפים האיראניים שביקרו את התינוק ישו  שאליו היגיעו דרך מעקב אחרי כוכב  חדש שצץ בשמיים ובישר על הולדתו והביאו לו מתנות שונות כפי שמסופר בברית החדשה .

המלך "יוחנן  " סיפר ב"מכתב" ששלח למערב  כי הוא שולט באימפריה ענקית של כ-72 ארצות ,כי ארצות אלו עשירות בזהב ובכסף וחיים בהם יצורים מדהימים רבים שכמוהם לא היו מוכרים כלל בארצות אירופה. המגוון של היצורים האלו כללו אנשיםעם קרניים ושלושה עיניים ,אנשים שחיו במשך מאות שנים ,נשים שרכבו ולחמו על סוסים ,יצורים פלאיים כמו החדקרנים ועוד.

 

 

תושבי ממלכתו של "הכומר יוחנן " על פי עדותו של הנוסע מימי הביניים ג'ון מנדרויל.

 

 המכתב סיפר שבממלכה זאת ניתן למצוא את מעיין החיים הנצחיים .וכי היא גובלת ב"גן העדן  הארצי"  מצד אחד ,( זה שבו שהו אדם וחווה לפני שגורשו ) ובשערים של אלכסנדר הגדול מצד שני שמעברם כלא  המלך הגדשל את שבטי גוג ומגוג  הפראיים והמפלצתיים כדי שלא יוכלו לתקוף את שאר  העולם לפני אחרית הימים.

 

בהמשך אגדות סיפרו על מראת קסמים שהייתה למלך יוחנןו שבאמצעותה יכל לראות כל חלק ממלכתו ,מעין טלווזייה קדומה.

 

המכתבים  והסיפורים עוררו עיניין עצום. הם תורגמו למגוון של שפות כולל לעברית . הם יצרו אובססיה ממש במערב של חיפושים אחרי ממלכתו  של הכוהן יוחנן . אחת המטרות של קולומבוס במסע הגילויים שלו  הייתה ככל הנראה ליצור קשר עם המלך המסתורי על מנת ל"עקוף " את עולם האיסלאם .שהיקיף את אירופה. 

 אך איש   לא ידע איפה בדיוק  נמצא המלך שכתב את המכתבים .

היו שאמרו במזרח בערבות אסיה אולי בטיבט  , או במונגוליה היו שאמרו בקוקז בארמניה   שהיו שאמרו בהודו והיו שחשבו באתיופיה  שבאפריקה שם אכן הייתה אימפריה נוצרית  היא המקום .

ואתיופיה הפכה לבסוף למקום המועדף  למי שחשב שאכן קיים מלך כזה. 

.

למעשה אנחנו יודעים היום שהן השמועות והן המכתבים  היו   תוצר של מתיחה מההתחלה ועד הסוף כנראה של נזיר יודע ספר כלשהו.

האתיופים מעולם לא קראו לשליטם בשם "הכומר יוחנן " או משהו מעין זה.אם כי מכמה בחינות אחרות הוא התאים לתפקיד. כאשר שגרירים של השליט האתיופי "זרע יעקב " היגיעו לאירופה למועצת פירנצה ב1441 הם התקשו להבין מדוע כל אחד  באירופה קורא  לשליטם "הכוהן יוחנן " .הם ניסו להסביר שאין שם כזה במסגרת שמותיו המרובים של מלכם אבל נתקלו באוזניים אטומות .הכל באירופה התעקשו לקרוא למלכם הכוהן יוחנן השם שהיה מוכר להם כשליט הנוצרי הגדול מהמזרח. והדבר רדף את נציגי אתיופיה שבכל פעם היגיעו לאירופה מצאו שהאירופים מתעקשים לקרוא למלכם "הכומר יוחנן " למרות שזה מעולם לא היה שם שהיה מוכר להם .

Prester John from Hartmann Schedel's Nuremberg Chronicle, 1493

המלך "פרסטר ג'ון " בציור מימי הביניים .

האפיפיור התעניין כל כך בשמועות אלו עד ששלח בשנת 1177 לספירה את רופאו פיליפ כשליח עם מכתבים ומתנות למלך האדיר. הוא ניחש שמלך זה יכול להיות רק במקום אחד על פני האדמה: באתיופיה.

 פיליפ יצא  למסע הארוך שלח מכתבים חזרה לאפיפיור עם תיאור של מסעותיו עד ש…עקבותיו של שליח זה נעלמו אי שם במזרח.והוא נשכח מכל לב .
את הכומר יוחנן עד כמה שאפשר לשפוט הוא מעולם לא מצא.


מפת ממלכתו של הכומר יוחנן.

 

באתיופיה איש לא קרא למלך "הכוהן יוחנן " זוהי הדבקה מעניינת לשל מיתוס שבמקור התייחס כנראה לאזור אחר באסיה אבל הועבר לאתיופיה שפשוט התאימה לו יותר .ושם הכוהן יוחנן נשאר עד היום למרות שהיום אנו יודעים שלכוהן יוחנן המקורי האגדתי לא היה שום קשר עם אתיופיה

אולי היה הסיפור  תוצר של אגדות שנוצרו במקור בידי הנוסע היהודי אלדד הדני  דטען שהוא איש עשרת השבטים האבודים של ישראל שאותם תיאר כאימפריה אדירה במזרח .

ייתכן שכומר נוצרי שמע את הסיפור והפך את ממלכה המתוארת מיהודית לנוצרית . .

ידוע שבעת החקירות של המשיח השקר דוד הראובני שטען שהוא שליח  של עשרת שבטי ישראל האבודים הוא נחקר על קשריו עם הכוהן יוחנן שעליו ככל הנראה דוד הראובני לא ידע דבר.לזעמם  ולתדהמתם של חוקריו באינקויזציה .
חלפו מאות שנים עד שחוקרי אירופה הבינו של"פרסטר ג'ון " אין אחרי הכל שום קשר אמיתי עם אתיופיה.

 

 

פסל בדרום אפריקה של המלך פרסטר ג'ון עם חוקר פורטוגזי .הפסל שמומן בידי הפורטוגזים ונבנה ב1986,הוא כנראה הפסל היחיד בעולם של הכוהן יוחנן.

 

הכומר יוחנן או "פרסטר ג'ון " חזר מאז במאה העשרים כדמות בסיפורי הרפתקאות.ברומן ידוע בשם זה של ג'ון בוצ'אן ( מחבר "39 המדרגות ") שבו אדם שטוען שהוא צאצא של המלך המפורסם מנהיג מרד של ילידים כנגד השילטון הבריטי לפני שהוא מובס כראוי לו.


הוא חזר בסיפורים של מחבר "הרומנים בפרוטה "נורבל פיג' ב-1939 ששם הכוהן יוחנן הוא גלדיאטור בשם הוריקן ג'ון או " ואן טנגי" לוחם נועז שמנסה לכבוש ערים במיזרח האסייתי במאה הראשונה לספירה סיפורים שעובדו לסיפורי קונן הברברי .
הוא חזר בסיפורי הקומיקס בסדרת אראק בן הרעם של רוי תומאס על לוחם אינדיאני באירופה של ימי קרל הגדול

ששם הוא  הוא כומר נסטוריאני בן אלמוות אחד המאגים שביקרו את ישו התינוק בבית לחם  מנהיג עיר מכושפת במזרח אי שם במדבריות אסיה ואוייבתו  היא מכשפה  יפה ומפחידה אנג'ליקה שהיא  גם אוייבתו הראשית של אראק.

 

 

 

 


הוא חזר  גם  כדמות בסדרת הקומיקס המודרנית "פאנטסטיק פור " שבה הוא צלבן העוזר לריצ'רד לב ארי והופך לבן אלמוות החי עד לתקופתנו.

אומברטו אקו כתב רומן שלם על ההמצאה של סיפור "הכוהן יוחנן " בספרו באודולינו . ( 2000)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ובשנת 2000 לספירה 823 שנים לאחר שיצא מאסטר פיליפ למסעו בעיקבות הכוהן יוחנן שמע את שמעו העיתונאי ניקולאס ג'אבר .
ג'א'בר קיבל על עצמו להשלים את מסעו של שליח האפיפיור ולהעביר לבסוף את מכתבי האפיפיור לידי המלך האגדי
את סיפור מסעו המרתק מתאר ג'בר בספרו המעניין PRESTER QUEST ( 2005)

 

 

עטיפת ספרו של הסופר רוברט סילברברג על פרסטר ג'ון.

 

להלן ראיון עם ניקולס ג'ובר

כמה שנים אתה עיתונאי?
מאז שנת 2000 כשמונה שנים .

על איזה נושאים כתבת?
בעיקר המזרח התיכון והקשר המוזר והצבעוני שבו בין ההווה והעבר שתמיד שתמיד משפיע בדרכים שלא יאמנו על ההווה . ביקרתי בארצות כמו באיראן ופקיסטן אתיופיה באפריקה .

מה מושך אותך במזרח התיכון?  
מאחר שאני מתעניין בתרבויות אחרות.ואני מתעניין באתיופיה בגלל ספר של חוקר בריטי שהתגלגל לידי ועורר את ענייני בנושא. 
איך היגעת לרעיון מסע בעקבות הכוהן יוחנן ? .
לפני כמה שנים עבדתי בירושלים המזרחית כמורה מתנדב בבית ספר. ובית הספר נסגר והיה לי זמן חופשי לעיין בספריית בית הספר. וכתוצאה התחלתי להתעניין מאוד בהיסטוריה של ימי הביניים .ובעיקר הצלבנים וכאשר היגעתי לסיפור של הכומר יוחנן זה עניין אותי בגלל הקשר לאתיופיה . ושם נתקלתי לראשונה בשמו של הכוהן יוחנן  בספר ההיסטוריה של סטיבן רנסימן על הצלבנים  והסיפור חטף את דמיוני והחלטתי שאני אצא בעקבות הכוהן יוחנן ואגלה אותו ואבצע את המשימה שבה נכשלו כולם לפני .
המסע מומן בידי מאמרים שכתבתי לאורך הדרך . כתבתי עשרות מאמרים על מסע באיזורי קונפליקט ויש בינם מאמר על טקס חג הפסחה בירושלים .
למדתי מהמסע על הבעיות של המזרח התיכון
ועל הגיוון העצום של האנשים והתרבויות.

אחד הדברים המעניינים המתוארים בספר של ג'אבר הוא כיצד אנשי המזרח התייחסו לתיירים מערביים כמוהו כאוצר מהלך. והעניין עורר בי השוואה אירונית עם הדרך שבה הנוצרים של ימי הביניים ראו בתושבי הממלכות של המזרח ויבשת אמריקה כאוצרות מהלכים שמתפקידם לתפוס את כל מה שיש להם .
כמדומה שכיום בראשית המאה העשרים ואחת התפקידים התהפכו לחלוטין.


איזה חלקים היו המעניינים ביותר במסע שלך ?
היו שלוש נקודות שבמיוחד זכורות לי היום דרום מזרח תורכיה בגלל הארכיטקטורה היפה שם , ויש שם היסטוריה ימי ביניימית חזקה מאוד שעזרה לי במחקר .
ירושלים בגלל שהיא כה חזקה ויפה מבחינה היסטורית ויש כה הרבה ויש לה תפקיד מרכזי במסע שלי

ולבסוף אתיופיה עצמה . שהיא עבורי המקום המעניין ביותר השיא . איפה שמצאתי את הפיתרון לבעיית פרסטר ג'ון .

ומיהו לדעתך הכוהן יוחנן ?
זיהיתי אותו עם המלך האתיופי המסתורי מהמאה ה-12 לליבלה שבנה מערכת של ערים וכנסיות מדהימות באתיופיה שהתבססו על ירושלים שבה יש האומרים  חי כאדם צעיר.
גם אם הוא לא היה מקור לאגדה הרי הוא האיש המתאים ביותר והמקביל ביותר לדמות המתוארת בסיפור.


סופו של המסע היה כשג'אבר היניח את האגרות של האפיפיור מהמאה ה12 ליד קברו של לליבלה ובכך הסתיים מסע החיפוש בן 800 השנים

המלך לליבלה בונה העיר לליבלה ,ירושלים של אתיופיה.

 

לליבלה הוא השליט המפורסם ביותר של שושלת הזאגוה ההאתיופית שלדעת אחדים נוסדה  בידי המלכה יהודית .ולדעת אחרים החלה למלוך רק שנים אחריה .

הזיהוי אכן נראה מתאים לכאורה. מלך נוצרי  אדוק מבחינה דתית השולט באימפריה במדינת אתיופיה ומקים עיר שהיא קודש לאמונה .

 אבל יש   בעיה אחת קטנה .

לליבלה החל למלוך רק בשנת 1189 .
מסטר ג'ון להזכיר לקוראים יצא לדרכו כבר בשנת 1177 והיה עליו לחכות 12 שנים כדי שלליבלה יעלה לשילטון כדי שיוכל להעביר אליו את מכתב האפיפיור 

. .
אתה באמת חושב שלליבלה הוא הכוהן יוחנן ?
הסיפור אולי כוון בתחילה לאחיו המושחת והאכזר של לליברה קדוס חארב שהוא זה שכנראה שלט בזמן שבו נוצר הסיפור אבל רוח הסיפור הדמות של הכוהן יוחנן המלך הנוצרי הצדיק מתאימה ללא ספק יותר ללליבלה שהיה אחד ממלכי אתיופיה הגדולים ביותר ושאף לבנות את העיר ירושלים מחדש בהרי אתיופיה. והוא  בנה אותה תחת שמו "לליבלה " והיא כיום אחד המקומות מדהימים ביותר  של אתיופיה ושל העולם כולו.
אתה חושב שלליבלה עצמו היגיע לירושלים ?
ייתכן שלליבלה היה בירושלים בעצמו אבל זה לא סביר. עם כי היו כוהנים ונזירים אתיופיים בירושלים באותה תקופה מלכים ונסיכים  לא היו יוצאים סתם ככה למסעות כאלו .

( עם זאת כדאי להזכיר לקוראים שמלכה האחרון של אתיופיה ,היילה סלאסי ,  שהה בירושלים כשגלה מארצו ביגלל כיבושה בידי האיטלקים של מוסוליני בשנות השלושים של המאה העשרים .א.א. )
לליבלה נחשב למלך הגדול של אתיופיה . הם מחשיבים אותו כלא סתם עוד מלך גדול אלא כמלך קדוש . ולדעתי אם יכול היה להיות מישהו אמיתי מאחורי הסיפור על פרסטר ג'ון הרי הוא האיש .
הצלבנים היו זקוקים למלך גדול סופרמן שיעזור להם כנגד אויביהם המוסלמים שהיקיפו אותם ומצאו זאת בלליבלה המלך הגדול של אתיופיה .והדמות הדמיונית הזאת נתנה להם השראה במאבקם נגד האויב האדיר שלהם צאלאח א. דין .
ומה עתה מתכנן כיום ?
אני מבצע כעת מסע בעיקבות פירדוסי מחבר השאנהמה   האפוס הלאומי של איראן.

וגם על זה אני מתכוון לכתוב ספר בעתיד.

שובו של הכומר יוחנן ?

תדמיתה של אתיופיה שבמערב שבה ומתחדשת ,כך דומה ברוח מיתוסים ישנים .הכומר יוחנן אותו מלך אגדי מימי הביניים .תבוסת הצלבנים האירופים על ידי מוסלמי המזרח בימי הביניים הולידה בין היתר את התקווה האגדתית כי מלך נוצרי שחור הכומר יוחנן יגיח מאחורי עולם האסלאם ויסייע להבסתו .מיתוס זה התקבע בדמותה של אתיופיה והתחזק ככל שדברה על העמים המוסלמים סביבה בשל המחשה כי ביכולתם של קיסריה לסכור את הנילוס הכחול ולהמית בצמא את מצרים
האתיופי השחור קם להכות באיסלאם הקיצוני לרווחת העולם .אתיופיה הייתה לבעלת ברית יעילה לכל הנלחמים למעון עולם בטוח וחופשי. בסוף 2006 פלש צבא אתיופיה לסומאליה ופורר ממשלה מקומית חדשה של קנאים איסלמיים שחברו לאירגון אל קאעידה ואיימה במלחמת קודש ופיגועי טרור על האסלאם המתון על אתיופיה ועל תרבות המערב. ניצחונה על ממשלה קנאית ומחויבת לטרור בסומאליה הוא אירוע בעל משמעות אסטרטגית שמן הסתם עוד ישפיע על מקומה במשפחת העמים .
חגי ארליך אתיופיה והמזרח התיכון ע' 272 
האם ייתכן שהכומר יוחנן עומד לקום לתחייה בתור מילס זינאוי וממשיכיו שליטי אתיופיה ?

 

 

 

מסע פרסטר ג'ון באמזון 

ביקורת על ג'ובר בגרדיאן

עוד ביקורת

ביקורת בטלגרף

ספר של רוברט סילברברג על פרסטר ג'ון

ביקורת על הספר של סילברברג

הכוהן יוחנן בויקיפדיה

 

סקירה על פרסטר ג'ון

פרסטר ג'ון באתיופיה

 

מתיחת מכתבי המלך יוחנן

בלוגר על פרסטר ג'ון
המכתב של פרסטר ג'ון
הנוסע מימי הבנייים ג'ון מנדרויל מספר על ממלכתו המופלאה של הכוהן יוחנן

 

פרסטר ג'ון והגרייל

קישורים על פרסטר ג'ון
הכוהן יוחנן בספרות העברית של ימי הביניים

לליבלא מודל לכהן יוחנן ?

פרסטר ג'ון רומן ההרפתקאות המפורסם מאת ג'ון בוצ'אן

 

הטקסט המלא של ספרו של בוצ'אן פרסטר ג'ן דמות הקומיקס

באודולינו :ספר של אומברטו אקו על המתחן שיצר את דמותו של הכוהן יוחנן

 

אתיופיה :מימי שלמה המלך ועד ימי זינאוי והלאה

 

Cover of The Realm of Prester John by Robert Silverberg

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • יוני  ביום אוגוסט 8, 2008 בשעה 4:14 am

    אהבתי לקרוא. וגם שקט פה. בלי חבורות 'משוררים' מהביצה המתווכחים אחד עם השני.

  • hbui  ביום ספטמבר 3, 2015 בשעה 6:13 pm

    ממלכה נוצרית חזקה במזרח של ימי הביניים…בואו נראה איפה היא היתקיימה…ממממ..רק באתיופיה בעלת התרבות המזרח תיכונית..יאפ! אתיופיה! והנגטיב:הממלכה היהודית שלחמה בה! אאוריקה!!!

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: