הג'יבריש של להקת "כוורת " :מחווה ליובל דרור

קובץ:Kaveret Zafof.jpg

 

 

 מבקר הפזמונים של האתר חיים מזר זכה לכבוד גדול :העיתונאי והבלוגר הידוע יובל דרור טרח ישב וכתב מאמר פרודיה שלם ומצחיק מאוד על ביקורת שלו   כשהוא משתמש לשם כךבשיר של דני סנדרסון. .

כמו שאר הקוראים גם חיים מזר התרשם מאוד מהפרודיה ( אם כי הרבה פחות מהתגובות בבלוג של דרור שאותן מצא בנאליות למדי ) וכתב במחווה ליובל דרור מאמר ביקורת על פזמון של להקת "כוורת".
והרי הוא לפניכם :.

לו לו

מילים: אלון אולארציק

 

לחן:דני סנדרסון

ביצוע: להקת "כוורת"

כשיצאתי לעולם
מחייך אבל ביישן
לא ידעתי מה לענות
לדודים, שוטרים וגם בנות

אז הלכתי לסבי
הוא אמר לי: "שמע נכדי
במקרה כזה תאמר
חנרו פרו טרו קרינר"

לו לו לו לו לו לו לו לו הופ-טרארה
חנרו פרו טרו קרינר
לו לו לו לו לו לו לו לו הופ-טרארה
זה מפני שאין לי מה לומר

וכשאני פוגש אחת בלונדינית
שהיא כולה פרסומת לשמחה
אני ניגש כמו רודולף ולנטיני
ואז לוחש בשקט באזנה

לו לו לו לו…

לואי השש עשרה עלה גרדומה
ראשו מונח מתחת לסכין
שאלו אותו: "היש לך מה לומר?"
ואז לואי השיב בחרוזים

לו לו לו לו…

חנרו פרו טרו חנרו טרו קרינר
וחנרו פרו טרו חנרו גם אותו דבר

מהר סיני ירד משה רבנו
וכל העם לעגל מתפלל
"אני דורש הסבר!" אמר משהנו
וכל העם התחיל להשתעל

לו לו לו לו לו לו לו לו (שיעול)-טרארה
חנרו פרו טרו קרינר
לו לו לו לו לו לו לו לו (שיעול)-טרארה
את הלוחות הברית מיד שבר
בין כה לא היה לו מה לומר
זה מה שסבי נהג לומר

הג'יבריש של להקת"כוורת"

מאת חיים מזר 

 

"לו לו "  הוא אחד השירים יוצאי הדופן של להקת "כוורת" משום שיש בו שילוב של טקסט וגי'בריש, ה'גיבריש למרבה האבסורד יש לו מה להגיד.השיר בנוי משבעה בתים ופזמון חוזר.מרביתו של הפזמון החוזר הוא בג'יבריש והשורה האחרונה טקסטואלית רגילה.שיר זה מתאר סיטואציות שונות בחלקן ביוגרפיות של מספר השיר ובחלקן היסטוריות. ניתוח השיר יעשה על פי סיטואציות.

סיטואציה ראשונה-בתים ראשון ושני:

כשיצאתי לעולם
מחייך אבל ביישן
לא ידעתי מה לענות
לדודים, שוטרים וגם בנות

אז הלכתי לסבי
הוא אמר לי: "שמע נכדי
במקרה כזה תאמר
חנרו פרו טרו קרינר"

סיטואציה זו מתארת את שנותיו הראשונות של המספר ואת אופיו בימי צעירותו.אדם צעיר ותמים ,תמיד נבוך בפנייתו למי מבין אלה שהוא מתאר-קרובי משפחה,אנשי חוק ובנות גילו.הוא לא ידע מה לעשות עם עצמו ואיך להתנהג.מורגשים חוסר הניסיון ואי הבשלות שלו,מה עושים ואיך מתנהגים. בצר לו פנה לסבו ולא לאבא מכיוון שזה הראשון מבוגר ובעל ניסיון רב יותר בחיים. תשובת הסב מתוארת בשורה האחרונה של הבית השני :"חנרו פרו טרו קרינר". לכאורה משפט רגיל ,למעשה אוסף של מילים חסרות משמעות.

פזמון חוזר:

לו לו לו לו לו לו לו לו הופ-טרארה
חנרו פרו טרו קרינר
לו לו לו לו לו לו לו לו הופ-טרארה
זה מפני שאין לי מה לומר

שלושת השורות הראשונות ללא שום משמעות שהיא. השורה הראשונה זהה לחלוטין לשורה השלישית, השורה השניה זהה לחלוטין לשורה האחרונה בבית השני. לשורה האחרונה יש מובן:"זה מפני שאין לי מה לומר". הג'יבריש הוא תחליף לכך שלמספר אין שום אמירה שהיא. האפשרות היחידה הבאה בחשבון ,כמצוות הסב,היא אסופת הברות וכאילו מילים ששילובן אמור לעשות רושם על הסביבה.למעשה אין מאחוריהן כלום.הסב אומר לנכדו בפשטות:אם אין לך מה להגיד תלבש מסכה.
תמונה:Kaveret Poogi.jpg

 

סיטואציה שניה-בית שלישי:

וכשאני פוגש אחת בלונדינית
שהיא כולה פרסומת לשמחה
אני ניגש כמו רודולף ולנטיני
ואז לוחש בשקט באזנה

כאן המספר הוא אדם בוגר. אין נערות ,אלא אישה בוגרת והוא פונה לאחת ספציפית-בלונדינית,סמל של צעירה שופעת מיניות שאין בה שום ייחודיות ופלקטית בהתנהגות שלה(אין לשכוח שהשיר נכתב בשנות ה-70). המספר נוהג כמוה ,רק בצורה מוחצנת יותר ונכנס למגפיים גדולות ,מגפיו של רודולף ולנטינו,רודף הנשים הנודע.כדי לעשות עליה את הרושם הדרוש הוא משתמש בג'יבריש של הפזמון החוזר.איזה רושם יעשה עליה משפט כמו "חנרו פרו טרו קרינר". את משפט הסיום של המשפט החוזר, המספר אומר לעצמו.

סיטואציה שלישית-בתים רביעי וחמישי:

לואי השש עשרה עלה גרדומה
ראשו מונח מתחת לסכין
שאלו אותו: "היש לך מה לומר?"
ואז לואי השיב בחרוזים

לו לו לו לו…

חנרו פרו טרו חנרו טרו קרינר
וחנרו פרו טרו חנרו גם אותו דבר

סיטואציה זו מתבססת על אירוע היסטורי,רגעיו האחרונים של לואי ה-16.לפני שראשו נערף הוא נשאל מה יש לו להגיד והתשובה שהמספר שם בפיו היא הג'יבריש של הפזמון החוזר.הקורא יכול לצפות שיאמרו דברי טעם,אבל לא. יכול להיות שאלון אולארצ'יק התבסס על כך שמלך זה לא היה ידוע בחוכמתו הרבה,אם לנקוט בלשון המעטה וכל מה שהיה יכול להגיד היו דברי הבל. הבית החמישי הוא בן שתי שורות ,ג'יבריש החוזר על עצמו עם סיומת טקסטואלית רגילה המגחיכה עוד יותר את המלך.

סיטואציה רביעית-בתים שישי ושביעי:

מהר סיני ירד משה רבנו
וכל העם לעגל מתפלל
"אני דורש הסבר!" אמר משהנו
וכל העם התחיל להשתעל

לו לו לו לו לו לו לו לו (שיעול)-טרארה
חנרו פרו טרו קרינר
לו לו לו לו לו לו לו לו (שיעול)-טרארה
את הלוחות הברית מיד שבר
בין כה לא היה לו מה לומר
זה מה שסבי נהג לומר

בתים אלה נשענים על אירוע מקראי,מעמד הר סיני. משה יורד מהר סיני ולתדהמתו העם אינו איתו, אינו מחכה לו ומתהולל סביב עגל הזהב. התגובה של משה היא ביוקרטית :"אני דורש הסבר". האם מי שהוא מתייחס אליו בכלל?התשובה היא לא.השיעול של העם בשורה הרביעית מעיד רק על דבר אחד ,שעמום. אין לו רגעי חיל ורעדה.רמז לכך ניתן בשורה השלישית. שם החיבה של משה "משהנו"-משה שלנו.תחושה של אינטימיות ,מעין קירבה פמיליארית ובה בעת מגמדת אותו.

הבית השביעי הוא שילוב של הפזמון החוזר וטקסט רגיל.תגובת העם היא ג'יבריש ועוד פעם ג'יבריש מלווים בשעמום והשיעול המתלווה לכך. הפעם תגובתו של משה אינה ביוקרטית,אלא התפרצות זעם המוצאת את ביטויה בשבירת הלוחות.הזעם הוא כה גדול עד כי הוא נשאר חסר אונים.למשה לא היתה שום תשובה.ההלם היה גדול מאוד. משה איננו משתמש בג'יבריש וכפי שהכתוב אומר "בין כה לא היה לי מה לומר/זה מה שסבי נהג לומר". חוזרים לסבא.מעין סגירת מעגל. הסיפורים על לואי ה-16 ועל משה ,במשתמע סופרו למספר בילדותו וכאילו שהסבא רוצה לומר מהו ג'יבריש, מתי להשתמש בו כאמצעי לצאת ממבוכה ומתי עדיף לשתוק. על פניו מחבר השיר מגחיך את הדברים הרציניים ביותר ,אך מתחת לפני השטח ישנה בשיר אמירה ותבונה רבה בתוכה.

"לולו" הקליפ

תמונה:Kaveret Sipori.jpg

 

קישורים רלבנטיים

להקת "כוורת"

אלון אולארציק בוקיפדיה
האתר של אולארצ'יק

האתר של דני סנדרסון

דני סנדרסון בויקיפדיה

 

"מוך מדי " יובל דרור על דני סנדרסון :

עוד על יובל דרור

 

חיים מזר על הדרכים של אלון אולארצ'יק

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • אייבי  ביום נובמבר 8, 2008 בשעה 5:16 pm

    להקת כוורת אחת הלהקות האהובות עלי ביותר. בילדותי חרשתי את התקליטים שלהם. ו"פוגי בפיתה" אחד התקליטים שאהבתי וחרשתי. יחד עם זאת חיים מזר עשה זאת שוב. הוא הצליח לחדש לי, שחשב שהוא יודע הכל על כוורת. לא שמתי לב אף פעם שיש בשיר ג'יבריש ותמיד ניסיתי להבין מה המשפט הזה אומר : חשבתי רופא ווטרינר. אבל לא. אז תודה חיים מזר. ותודה אלי אשד
    עם זאת קשה בדיוק לומר מה המסר העמוק של השיר מעבר לגיחוך אולי זו הגדולה של הפזמוןשהוא מאפשר ראיות רבות. ולא ראייה אחת ברורה..

  • רונן  ביום נובמבר 8, 2008 בשעה 6:56 pm

    הטעות שלך מזכירה לי את השיר של אריק אינשטיין "יש לי אח קטן".
    הייתי בטוח תמיד שהוא שר "יש לי אח קטן שלא מזמן בלע אולר", ואף פעם לא הבנתי למה הוא כל-כך שמח שאח שלו בלע אולר, ולמה הוא לא מתייחס בהמשך השיר למצוקה הקשה שאחיו ודאי נקלע אליה בעקבות בליעת האולר.
    כשמלאו לי 35 נסעתי עם זוגתי במכונית והשמיעו את השיר הזה ברדיו, היא שרה בקול רם, ולפתע הכה אותי הבזק חזק של תודעה: הוא לא בלע אולר, הוא פשוט בא לעולם…

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  ביום נובמבר 8, 2008 בשעה 10:12 pm

    לא נושא לבדיחה בכלל. חבל. חבל על מזר.
    ולא יפה! יש בכתיבה של מזר משהו כל כך נקי
    טהור .

  • zuskar de stan  ביום נובמבר 8, 2008 בשעה 11:07 pm

    1. אין אנשים שקוראים להם "יובל ז'לוב". זו פיקציה.
    2. יועצים פנימיים לא שולחים הודעות רשמיות לעיתונאים דרך ביג'-יומו-מייל.
    3. יועצים קונדסיים לא מבדחים כתבים.
    4. יועצים רישמיים לא ערים ב-10 בבוקר.
    5. אנשים פריירים לא כותבים: די כבר
    6. אנשים פסיכיים כותבים: "הכתבה שלך בז'לוב".
    7. אנשים ז'לוביים לא מסיימים את כתובת המייל שלהם עם: 69.
    8. אנשים מבולבלים לא כותבים: "תפסיד אייטמים בגלל הפרשות לא נכונות ".
    9 אנשים ציניים לא קוראים "כתב כלכלי בכיר".
    10. הם יודעים שזה לא גלוב. זה ז'לוב!

    אני שם 1,00000000000000000 שקל על הגלוביות.
    אפשרות שנייה: 50000000000 שקל על הז'לוביות
    רק מטורף יודע למה התכוונתי.

    מישהו נוסף רוצה להיכנס לי לפה?

  • רונן  ביום נובמבר 9, 2008 בשעה 3:04 am

    יה.. גם אני רוצה קצת מהפטריה שאכלת.

  • בכיף  ביום נובמבר 9, 2008 בשעה 8:33 am

    הטקסט הפרודי והמשעשע הזה לקוח מסגנונו
    של יובל גלוב, סליחה, ז'לוב. עם כמה שינויים מתבקשים ויש לנו סגנון פרודי על יובל דרור.
    בכיף.

  • מספר 666  ביום אפריל 26, 2010 בשעה 6:21 am

    להקת "כוורת "יצרה בפזמון "מדינה קטנה " את אחת הגירסאות הייחודיות ביותר לתיאור תולדותיה של מדינת ישראל.חיים מזר מנתח את הגרסה הזאת.
    ראו :
    תולדות מדינת ישראל :גירסת כוורת

    http://www.notes.co.il/eshed/66875.asp

  • מספר 666  ביום אפריל 26, 2010 בשעה 6:26 am

    נתתי לה את חיי " הוא אחד הפזמונים הידועים והמוזרים ביותר של להקת "כוורת " גם מאחר שהוא הושמע באירוויזיון 1974 .
    חיים מזר מנתח את הפזמון הזה.
    ראו
    "עוד בימים הראשונים של ההיסטוריה
    http://www.notes.co.il/eshed/66443.asp?p=0

  • רונית  ביום דצמבר 1, 2010 בשעה 10:03 pm

    נו, עדיין לא הבנתי מה המשמעות של הג'יבריש?
    ומה זה מסמל?

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: