האיש שהחיה את הדינוזאורים :על מייקל קרייטון

 

Photographic composite.  Dinosaur photographed at the Natural History Museum,  Los Angeles County
ב4 בנובמבר 2008 נפטר סופר המדע הבדיוני המצליח ביותר בעולם מייקל קרייטון ( או כפי שנקרא בעברית עד לשנים האחרונות קריצ'טון )".קרייטון זכה להצלחה כבירה הודות לנוסחת סיפור שהתבססה על הרעיון ש"כל מה שיכול להשתבש בניסוי מדעי ,יהיה חייב להשתבש ,והגולם יקום על יוצרו והאנושות תעמוד כתוצאה לפני הכחדה. " והנוסחה הזאת היגיעה לשיאה בספרי "פארק היורה "שבהם מוקמים הדינוזאורים לתחייה בהנדסה גנטית רק על מנת להשתולל ולהשמיד. בגלל עצם הצלחתו ופרסומו קרייטון היה גם אדם שנוי במחלוקת ביגלל דעות שבהחלט הולכות כנגד המקובל כיום ( ואפילו כנגד המקובל בספריו שלו עצמו ) כאשר הטיל ספק אם ההתחממות הגלובאלית היא מעשה ידי אדם דווקא.

אלא שאני זוכר את קרייטון דווקא בגלל ספר יוצא דופן במיוחד שלו שאינו יוצא אל העתיד אלא דווקא אל העבר  אל תקופת זוהרה של האימפריה הכוזרית הקדומה ומעמיד נוסע ערבי וחבורת ויקינגים כנגד גזע אנושי מסתורי. .


 

 

ב-4 בנובמבר 2008 נפטר סופר המדע הבדיוני המצליח והמפורסם ביותר מייקל קרייטון, או כפי שהעדיפו לקרוא לו בספרים המוקדמים יותר שתורגמו, קריצ'טון . הוא היה בן שישים ושש במותו ממחלת הסרטן.
קרייטון כתב שורה ארוכה של ספרים שהיו לרבי מכר גדולים. הוא פירסם עשרים וחמישה רומנים (עשרה מהם תחת שמות בדויים) ומהם תורגמו לעברית שישה-עשר. כארבעה-עשר מספריו הוסרטו לקולנוע ולטלוויזיה, כשאחדים מהם בוימו על-ידו.
החיבור המעניין הזה בין הסופר קרייטון לבין הבמאי קרייטון הסתכם בסרטים שצולמו על פי תסריטים מקוריים משלו וביניהם סרט מדע בדיוני מפורסם בשנות השבעים "עולם המערב". הוא גם יצר את סדרת הטלוויזיה מאריכת הימים "אי אר" המתרחשת בתחומו של בית חולים. סדרה מוצלחת זו החזיקה מעמד כסדרה-מובילה במשך ארבע-עשרה שנים והיא ירדה  רק השנה מהמסך.

 

מה שידוע פחות לגבי מייקל קרייטון היא העובדה שבשנים האחרונות נחשב כאדם שנוי במחלוקת חריפה. למרות שהיה רופא ומדען בהכשרתו ובהשכלתו המקצועית הרי כמעט כל ספריו תקפו את הממסד המדעי–טכנולוגי-עיסקי ובאופן סמוי ביקרו את רעיון הקידמה המדעית וסימנו אותה כמסוכנת. הוא גם העז לבעוט ב"פרות קדושות " בתקופתנו כמו "האירגונים הירוקים" ואת החוקרים הטוענים שכדור הארץ מתחמם (קהילתם של אלה חובקת כיום את מרבית המדענים העוסקים בנושא).
קרייטון היה כותב מורכב מאוד. מצד אחד היה הוא עצמו מדען והכיר היטב את המתרחש בענפי מדע שונים, ואילו מצד שני כמעט כל ספריו הם בגדר אזהרות חמורות המתריעות בתוקף מפני התפתחויות בלתי מבוקרות בתחומי טכנולוגיה שונים, ומצביעות יותר מכל על חשש כבד מהמדע. זו התייחסות שהפכה לאנדמית בחברה המודרנית המחפשת מזור בכישוף ובעל טבעי, והיא רואה בגנטיקאי יצור מפחיד יותר מכל מעלה באוב.

לכאורה קרייטון נודע בעיקר כסופר מדע בדיוני אם כי כתב גם מותחנים שהיו בהם מעט מאוד אלמנטים פנטסטיים, אבל ספריו התרחשו תמיד בהווה העכשווי ביותר קרי, בשנה בה נכתב הספר ולא בעתיד הקרוב או הרחוק. מן הסתם זו הייתה אחת הסיבות להצלחתם בניגוד לספרי מדע בדיוני רבים המתרחשים בעתיד. להווה המחודד הזה של קרייטון הוכנסו אלמנטים פנטסטיים שונים, וכך הוא היה אחד המייסדים של ז'אנר הטכנו-טרילר המותחן, זה שמתאר חידושים טכניים בהווה העכשווי שאנחנו חיים בו.

על מנת לחזק אצל הקורא את האמינות של האירועים המדהימים המתוארים היה קרייטון מקפיד להכניס לטקסטים שלו דוחות מדעיים כמו אמיתיים בהערות שוליים, בדיאגרמות וביבליוגרפיה אמיתית בדרך כלל, אם כי נמצאו פה ושם אלמנטים יוצאי דופן בדויים שרק מומחה בתחום המתואר ברומאן היה יכול לאתרם ולבודדם.

כל מה שיכול להשתבש – ישתבש

דווקא בגלל הקרבה לחיים האמיתים שחוזקה באמצעות צביעת האווירה בטכניקה המשכנעת שיצק הסופר ביכולת רבה והביבליוגרפיה המפורטת המופיעה בסוף הספר, נמצאו סיפוריו אמינים ביותר ועל-כן מעוררי חרדה. הם תיארו בצורה כמעט דוקומנטרית ובהרחבה אותו "משהו" שהקורא הממוצע יכול היה להאמין שהוא אכן עומד לקרות.
למייקל קרייטון הייתה יכולת מרשימה לעיין בעיתונים ובכתבי העת המדעיים ולאתר מייד איזה "טרנד", סוג של חידוש מדעי או טכנולוגי, העלול להשתבש ולהשיג תוצאות מבעיתות ובלתי-צפויות, אם זה השתלות מוח או מניפולציות גנטיות, או רעיונות השאובים מננוטכנולוגיה. מומחיותו של קרייטון הייתה להראות כיצד הכול משתבש וגורף את האנושות אל סף חורבן.

העלילה של ספריו של קריטון הייתה קבועה וצפוייה לחלוטין; בפרויקט שבו דבר אינו יכול להשתבש הכול משתבש, ובכך יש אזהרה למין האנושי שישנם דברים שעדיף שלא להתעסק עימם. מבחינה זו קרייטון גרס רעיונות מעניינים וגרם לקוראיו לחשוב על הצפוי להתרחש ובכך גדולתו. אבל הייתה עימו גם בעיה גדולה.

מדענים טענו שתסריטי האימה שלו במקרים רבים מנופחים מעבר לכל פרופורציות ומתארים מקרים ותרחישים שרחוקים מלהיות סבירים. זו הסיבה שרבים בקהילה המדעית סלדו מספריו וראו בו לא יותר מפרובוקטור זול. ואכן ספק רב אם ספריו היו כה מצליחים אילו היה מביא לקוראיו תרחישים אופטימיים יותר. מבחינה זו הוא הפך לנציג הראשי של "אזהרת פרנקנשטייין" הנודעת בספרות המדע הבדיוני והטוענת כי "יש דברים שעדיף שהמין האנושי לא ידע עליהם", ובספריו הגולם תמיד קם על יוצרו המדען.

 

גם בספרו הידוע הראשון "זרע אנדרומדה" (1969 – שתורגם לעברית פעמיים ואף הוסרט פעמיים – הגרסה השנייה כמיני סדרה טלוויזיונית הוקרנה רק לאחרונה, ב-2008), מובא מהחלל מיקרו אורגניזם שעבר מוטציה והורג כל מי שבא עימו במגע. בסצינת השיא בספר האורגניזם המרתיע הזה זולל את המנעולים וחודר לחדרים שונים במעבדה תת קרקעית שבה הוא אמור להיחקר. תוך תהליך זה הוא מאיים במגפה חסרת תקדים שעלולה להשמיד את האנושות. אך הסוף הוא טוב. המיקרו חיידק עובר מוטציה נוספת והופך לבלתי מזיק בסיום אופטימי, אף כי לחלוטין איננו משכנע.

 

בספרו הבא "איש המסוף" (1972 – שהוסרט ושוב תורגם לעברית פעמיים), הוא כותב על המצאה חדשה המאפשרת את חיבור מוחו של חולה אינטליגנטי אך בעל נטיות פסיכופטיות שמאמין שהמכונות משתלטות על העולם, למחשב. בסיפור זה הוא מגולל עלילה המתארת אדם חולה אפילפסיה שבראשו מושתל מחשב זעיר שאמור לחוש כאשר התקף אפילפטי עומד להתרחש ולשלוח זרם חשמלי שימנע את ההתקף. ואלא שכרגיל אצל 'קרייטון משהו משתבש והאיש משתגע לחלוטין והופך לפצצת זמן רצחנית.

קרייטון כתב גם מותחנים אפקטיביים מאוד כמו בינארי (1972 – שאותו פירסם במקור תחת שם בדוי ג'ון לאנג) שמזכיר עד מאוד את פרקי סדרת "24" המודרנית ובו הוא מתאר את מאבקו של סוכן הנאבק לחשוף תוכנית מתוחכמת שנוצרה במיוחד עבורו על ידי מולטי מיליונר ימני מטורף אבל אינטילגינטי ומתוחכם. מטורף זה מתכנן לרצוח את נשיא ארה"ב ועוד מיליון איש במהלך ועידה רפובליקנית בעיר סאן דיאגו בעזרת גז עצבים. אכן מרתק, אבל הבעיה המעיקה על קרייטון היתה שהדמויות שעיצב תמיד היו פחות מעניינות מהמצבים ומהרעיונות מהם התגבשה העלילה. לרוב היו אלה אנשי היי טק אינטליגנטיים וקרירים. אבל מסתבר כי לקוראים חולשה זו לא באמת הפריעה להצלחתו.

 יפנים מסוכנים ומסעות בזמן


אמנם כמה מהספרים שלו היו יוצאי דופן בבחירת נושאיהם. בין אלה היו לו גם ספרי מדע בדיוני עם נושאים אחרים ושונים שלא שמרו על הפורמט הקבוע שבגללו התפרסם וזכה בתהילה.
בספר אחד, "כדור" (, 1987- שתורגם והוסרט בכיכובו של דסטין הופמן) מסופר על צוות מחקר החוקר כדור מיסתורי במעמקי הים שיתכן והוא תוצר של תרבות מהחלל החיצון ואולי מהעתיד הרחוק. התשובה נשארת נעלמת מידיעת הקורא והצופה.

 

בעוד ספר "שמש עולה" ( 1992), קרייטון ניצל את הפחדים של האמריקנים משנות השמונים מהשתלטות יפנית בואריאציה כלכלית בדרך של "הגולם קם על יוצרו ". פחדים שמאז נעלמו לחלוטין עם קריסתה הכלכלית של יפן וכתוצאה מהתפתחות זו נראה הספר כיום כמיושן ביותר.

בספר אחר בשם "חשיפה" (1994 – שכרגיל הוסרט הפעם בכיכובו של מיקל דוגלס), תיאר קרייטון פרשת הטרדה מינית אך ממין הפוך לזה המוכר בדרך כלל. הפעם מדובר היה בהטרדת גבר בידי אישה תאבת מין עד אובדן עשתונות ובעלת עמדה בכירה בחברה גדולה, פרשיה שהתבססה על פרשיה אמיתית.

כל הספרים האלה זכו להצלחה מסויימת והוסרטו, אבל הם לא עוררו אותה עוצמת העניין הציבורי שנקשרה בספריו שבמרכז עלילתם נמצא הנושא הקבוע של הגולם הטכנולוגי הקם על יוצרו.

הגולם הקם על יוצרו

כאמור כמעט כל ספריו של קרייטון הוסרטו אבל המפורסמים והמצליחים מכולם היו "פארק היורה" (1990) שלו כתב באופן יוצא דופן המשך בשם "העולם האבוד" (1995). שני הסרטים הפכו לשוברי קופות ענקיים במידה רבה הודות לבמאי סטיבן שפילברג. בשניהם העלילה הקבועה חוזרת על עצמה כאשר קלייטון תיאר פארק נעלם בימינו הנמצא באי מרוחק שבו מוקמים לתחייה דינוזאורים ששובטו מגנים של דינוזאורים קדומים, ואלה מתחילים להשתולל ולהשמיד את כל בני האדם על האי.

בספרים אלה הגיעה הקריירה של הסופר לשיאה. היה זה בשנת 1994 כאשר הסרט שובר הקופות הגדול ביותר "פארק היורה " הוקרן בהצלחה אדירה על מסכי בתי הקולנוע, ובאותה עת ממש הספר שנמצא בראש רשימת רבי המכר היה ספרו "חשיפה". במקביל הייתה גם הסדרה הטלוויזיונית מספר אחת ברייטינג זו שסיפרה את סיפור בית חולים בשיקאגו, "אי אר", והתבססה על רעיון של קרייטון ועל חוויותיו כרופא מתחיל.

אף לא סופר אחר השיג מעולם הצלחה כזאת.

כאשר ניסה לגוון את עלילות ספריו ולמד בדרך הקשה כי הספרים היו מצליחים פחות ולכן העדיף לשמור על הנוסחה הקבועה שהוכיחה את עצמה, זו הקשורה ב"הגולם הקם על יוצרו ". שוב ושוב הוא חזר אליו בספריו האחרונים. אחד מבין אלה היה"טרף" (2002), שעסק בנושא האופנתי של הננוטכנולוגיה וגםבו כמובן מאליו יש את  הרעיון של "הגולם הקם על יוצרו ". העלילה הגיעה לשיאה כאשר קרייטון תיאר "נחילים " שהם מוצרים של ננוטכנולוגיה שבתוך ימים ספורים מיצירתם הם זוכים באינטליגנציה אנושית ולבסוף פונים כנגד האנושות כשהם מחקים את בני האדם ומאיימים להשמידם . הספר מביא עד כדי קיצוניות את הגישה שבננוטכנולוגיה טמונה סכנה ממשית מאחר ומוצריה עלולים לשכפל את עצמם ולעבור תהליך אבולוציוני שיגרום להם לתקוף את האנושות.

נראה שאף לא אחד מספריו הביא את הקוראים למחלוקת סוערת כל כך כמו הספר "שלטון הפחד" ( 2004), שטען שרעיון התחממות כדור הארץ הוא פיקציה בניגוד מוחלט לדעת רוב החוקרים שעוסקים בנושא כיום. בכל אופן קרייטון חזר וקבע את עמדתו שיש לחקור את הנושא עוד ועוד לפני שאפשר להגיע למסקנות מוחלטות (אגב טענה שיש בה טעם), ולדעתו "הירוקים " הם אלה שמסכנים את האנושות. ה"רשע" שבו אינו כמקובל וכצפוי איש תאגיד הגורם לזיהום או ממשלה מושחתת — אלא דווקא בכיר בארגון למען איכות הסביבה, הגורם לחבלות חמורות כדי להעלות את המודעות לבעיות אקולוגיות וכדי להשיג עוד תקציבים לארגונו.

ספר זה שכרגיל אצל קרייטון הגיע למקום העליון ברשימת רבי המכר הדאיג מאוד את ארגוני הירוקים שראו בספר התקפה עליהם (נכון), הטעיה והוצאת דיבה. קרייטון הכחיש שהיתה לו כוונה פוליטית כלשהי, אם כי בנאומים ובראיונות הגדיר את ארגוני הסביבה ו"הירוקים" כמעין דת חדשה ומסוכנת לחברה.
הספר משך תשומת לב רבה בממשל בוש אשר תמך בגישת הספר והזמין את הסופר לדיון בנושאי איכות הסביבה שהתקיים בבית הלבן. האל גור לשעבר סגן נשיא ארה"ב ופעיל מרכזי בנושא התחממות כדור הארץ טרח לתקוף את הספר בישיבה של הסנאט. אפיזודה זו מצביעה בבירור על השפעתו העצומה של קרייטון על ציבור קוראיו הענק.
ספרו האחרון "הלאה " (2006), הוא גם אחד מהטובים ביותר שלו. הוא עוסק בעתיד קרוב מאוד הנשלט בידי בעלי הון חסרי מצפון, אשר במעבדותיהם מפתחים מדענים עולם גנטי חדש.
הוא מתאר בספר  בפירוט את ההשלכות הלגאליות וגם המוסריות של ההנדסה הגנטית על חיינו ושוב מתריע מפני הבעיות והסכנות הטמונות בטכנולוגיות אלה כמו למשל יצירת קוף בעל מאפיינים אנושיים. בדרך הדיון שלו על ההשפעות הלגאליות והמוסריות של הטכנולוגיות החדשות, הוא משביח עוד יותר את יצירתו זו שבניגוד לצפוי לא עסק בה בנושא הקבוע והמצופה ( ובוודאי לא בהקשר כזה) של "הגולם הקם על יוצרו", אלא עסק בהנדסה הגנטית מזוויות מורכבות יותר מאשר המותחן הממוצע אצלו. לאו דווקא בשחור לבן אלא ב"אפור". דהיינו, הטכנולוגיה היא לא בעיקר רק מסוכנת לעתידנו אלא אף יותר "בעייתית" ( שאלה הם שני דברים שונים זה מזה).

הניאנדרטלים   והכוזרים

ברוב ספריו קריטון עוסק בעתיד המיידי והקרוב .לא הרחוק.
אבל.פה ושם הוא עסק גם בעבר האמיתי בצורה ריאליסטית מאוד והן בעבר פיקטיבי משוחזר בצורת "פארקים טכנולוגיים " או במסע בזמן כמו בספרו"קו-הזמן" . ספרים אלו מראים היטב את עניינו בעבר הקרוב והרחוק יותר.


עוד ב-1968 הוא פירסם תחת שם בדוי מותחן, Easy Go על ארכיאולוג מפוקפק שמחפש מקום קבר פרעה במצריים ללא ידיעת השלטונות . וגם מותחנים אחרים שכתב תחת שם בדוי עסקו בחיפושים אחרי אוצרות ארכיאולוגיים.

198246Westworld-Posters.jpg picture by merryrogue
בהמשך  קרייטון כתב וביים את הסרט "עולם המערב" ( 1973) על פארק שבו משחזרים תקופות היסטוריות שונות את רומא העתיקה את ימי הביניים ואת המערב הפרוע שבו אחד הרובוטים הבנוי כאקדוחן מתחיל להשתולל ולהרוג אנשים . לסרט נוצר המשך בשם עולם המחר שקרייטון לא היה קשור אליו ותיאר מזימה של בעלי הפארק להשתלט על העולם ואחר כך נוצרה על פיו סדרת טלוויזיה קצרת ימים .והיום שוב חושבים להסריט גרסה חדשה שלו. .
לנושא זה של פרק המשחזר תקופה (פרה) היסטורית חזר בספרי "פארק היורה שלו" ,כפי שמראים זאת ספרי הדינוזאורים שלו שמבוססים על מחקר מעמיק על ימי הדינוזאורים.

באחד מספריו המוקדמים "שוד הרכבת הגדול " ( 1975) הוא עסק בפרשה אמיתית מהמאה ה-19שוד מטען זהב ענק מרכבת בבריטניה הויקטוריאנית של 1855 . הספר היה חביב עליו כל כך שביים אותו כסרט. בכיכובו של שון קונרי .אלא שזה נכשל בקופות.
בספר אחר "קונגו " (1980 – שהוסרט ותורגם), יוצאת משלחת נציגי חברה טכנולוגית מודרנית לאפריקה ומגלה את העיר אופיר שממנה הוציא שלמה המלך אוצרות שהובאו לארמונו בירושלים, והיא נשלטת כיום בידי גזע של גורילות אינטליגנטיות וקטלניות שהן כמסתבר תוצר של ניסויים גנטיים שבוצעו בידי תושבי העיר הקדומים. היה זה עיבוד הוסרט הוא לא זכה בהצלחה מרשימה במיוחד.

בספר בשם "קו -זמן" ( 1999) תיאר הסופר הפורה את מסעם של חבורת מדענים אל העבר, לעבר המאה
ה-14 בצרפת של ימי האבירים.שאמנם כמסתבר אינה נמצאת בעבר "האמיתי " אלא בעולם מקביל לזה שלנו.  גם הספר הזה הוסרט.אך לא הסרט ולא הספר עוררו הדים מיוחדים.

ומכל ספריו זה שזכור לי ביותר הוא דווקא אחד הידועים פחות והספר האופייני לו פחות מכל אם כי גם הוא הוסרט תחת השם "הלוחם ה-13" בכיכובו של אנטוניו בנדרס אבל משום מה זהו ספרו הידוע היחיד שלא תורגם לעברית וחבל. .
זה היה "אוכלי המתים " (EATERS OF THE DEAD (1976) .

אלא שזהו ספר שכשאני קורא אותו אני מצטער על מה שאין בו ויכול היה להיות.
"אוכלי המתים" הוא גירסה מודרנית לסיפור באובולף המוכר כאפוס הראשון בשפה האנגלית ועוסק בלוחם ויקינגי הנלחם במפלצות ובדרקון . האפוס הזה פורסם לאחרונה בעברית בתרגום של אריה סתיו וגם הוקרן כסרט אנימציה משובח שאותו כתב סופר הפנטזיה ניל גיימן..

המשלחת של איבן פדלאן.
קרייטון בספרו זה מביא את סיפורו בגוף ראשון של הנוסע הערבי ההיסטורי אבן פדלאן בחברת כמה חבורת ויקינגים בראשות באובולף גיבור האפוס ומתאר וכיצד הערבי המשכיל והמתוחכם עוזר לויקינגים במאבקם כנגד שבט של שרידים ניאדרטאליים רצחניים. בסיפור קרייטון "מסביר " את המפלצות מהאפוס לקורא המודרני כמין אנושי קדמון.


לספר זה יש קשר מוזר אם כי כמעט בלתי נראה לפרק לא ידוע של ההיסטוריה היהודית של עם הכוזרים שהקים אימפריה בקווקז שהתגייר..
ספר המסעות של אבן פדלאן האמיתי שהספר של קרייטון מוצג כזכרונותיו הבדיוניים וכפרקים לא ידועים עד כה מספרו , הוא אחד מהמקורות העיקריים שלנו לתרבות הכוזרים. למעשה המשימה של איבן פדלאן האמיתי במציאות ההיסטורית הייתה מסע אל השבטים הבולגרים כדי להציע להם עזרה ערבית במאבקם כנגד אדוניהם הכוזרים. שלושת הפרקים הראשונים בספרו של קרייטון הם מעין חזרה על פרקים אמיתיים בספרו של אבן פדלאן המתארים את מפגשיו עם הרוסים הקדמונים הפגאניים אלא שסיבת מסעו האמיתית הכוזרים כמעט שאינה מוזכרת .
קרייטון כמעט מתעלם בסיפורו זה מהכוזרים ורק מזכיר אותם כבדרך אגב, מה שהוא מוזר שכן הספר מראה על למדנות היסטורית רבה כולל שילוב של הקדמה כביכול מדעית ואפילו ביבליוגרפיה (שכוללת לפחות ספר דמיוני אחד "הנקרונומיקון " כבדיחה פרטית של המחבר ).בכל אופן זה מעניין להשוות את מסעו הדמיוני של אבן פדלאן עם מסעו האמיתי כפי שהוא מתואר במכתב של אבן פדלאן שאותו מביא ארתור קסטלר בספרו."השבט ה13" על הכוזרים.
הסיפור הנ"ל נעשה לסרט בשם "הלוחם ה-13" עם אנטוניו בנדארס בתפקיד אבן פדלאן אך גם שם הכוזרים רק הוזכרו בשמם כבדרך אגב . .
לא ניתן אלא להצטער שקרייטון לא עסק בספרו זה יותר באימפריה היהודית של הכוזרים ,הוא עם יכולת הסיפור שלו יכול היה להציג אותם בצורה מעולה וריאליסטית ביותר לפני הקוראים ,אבל הוא בחר שלא לעשות זאת וחבל.

כמדומה שקרייטון בספריו הוסיף רבות למודעות ולפחדים של המין האנושי מהאיומים הטמונים בטכנולוגיות החדשות והפיק מזה הרבה מאד כסף. אמנם ספריו רחוקים מאוד מלהיות יצירות מופת ספרותיים אבל הוא הביא בפני קוראיו מידע חדש מרתק ובלתי ידוע חוץ מאשר בחוגיהם של המומחים המודעים להשפעת הטכנולוגיות החדשות על חיינו. קרייטון האיר בעיות שונות שעימן מתמודד המדע המודרני ובכך הא גרם לקוראיו לחשוב, ולחשוב לעומקם של דברים. אין ספק שהוא היה סופר שריתק את קוראיו אך בו בזמן לימד אותם והעשירם ברעיונות ובעובדות בצורה מהנה ובכך גדולתו ותרומתו של מייקל קריטון לעולם הספרות.

The Cooler

http://ryskindsketchbook.wordpress.com/2008/11/07/michael-chrichton-passes-away-futuristic-theme-parks-now-free-to-run-amok/

 

נספח: ספרי מייקל קרייטון ( קריצ'טון ) בעברית :הרשימה המלאה

crichton andromeda 1

1.א. זרע אנדרומדה /  פורסם תחת שם מחבר מייקל קריצ'טון ; עברית – אלאונורה לב.בוסתן 1974

cricgton andromeda 2
ב. : פורסם תחת שם מחבר "מייקל קרייטון "   תרגום תרצה גור-אריה ‬ אור יהודה : ספרית מעריב, תשנ"ה 1994 ‬

crichiton elecronic man 1

2.א. האדם האלקטרוני / מייקל קריצ'טון ; עברית – אלאונורה לב. ‬בוסתן 1974


ב. ושוב : איש המסוף (האדם האלקטרוני) תרגם עמנואל לוטם ‬ אור-יהודה : ספרית מעריב, תשנ"ה-1995 ‬

 

crichton train raid
3. שוד הרכבת הגדול / מייקל קריצ'טון ; עברית: נורית גלזר ‬ בוסתן 1977

4. קונגו / מייקל קריצ'טון ; מאנגלית – אלה כהן. ‬ ספרית מעריב, (1982). ושוב במהדורה חדשה ב-1993

(ובשנת 1993 התפרסמו לאמיתו של דבר שתי מהדורות נוספות של הספר, אחת בכריכה רכה, והאחרת בכריכה קשה. בכל שלושת הספרים מודפסות על הכריכה הקדמית שלוש תמונות שונות של קוף, והמחבר נקרא פעם מייקל קריצ'טון, ופעם מייקל קרייטון.)

קונגו / מייקל קריצ'טון

 

 

5. א.  . בינרי השם ג'ון לאנג' ; מאנגלית: חנוך לבבי תל-אביב : זמורה, ביתן, תשמ"ד 1984 ‬

crichton binary

ושוב במהדורה החדשה  בשם : קרב מוחות / ג'ון לאנג' ; מאגלית חנוך לבבי. ‬‬ תל-אביב : זמורה-ביתן, תשנ"ד 1994. ‬
6.כדור / מייקל קריצ'טון ; מאנגלית: שפי פז ‬ תל-אביב : ספרית מעריב, תשמ"ט 1988 ‬


7. פארק היורה / מייקל קריצ'טון ; מאנגלית: עמנואל לוטם ‬ ‬ תל-אביב : ספרית מעריב, תשנ"ב
1992
פארק היורה בויקיפדיה
8.  שמש עולה / מייקל קרייצ'טון[מאנגלית: יוסף אשכול. ‬ ספרית מעריב, תשנ"ג .1992.
ביקורת של נוריתה על "שמש עולה "

9. חשיפה / מייקל קרייטון ; מאנגלית: עמנואל לוטם ‬ אור יהודה : ספרית מעריב, 1994 ‬ מותחן – משפט על הטרדה מינית נגד גבר מצד הממונה עליו במקום העבודה.

crichton case of need
10. מצוקה / מייקל קרייטון ; מאנגלית: דבורה נגבי-מנשהוף‬ אור יהודה : ספרית מעריב, תשנ"ה 1994 ‬
רומן מתח בתחום הרפואה .במקור הופיע בשם בדוי ג'ון לאנג ..

crichton lost world
11. העולם האבוד / מייקל קרייטון ; מאנגלית: עמנואל לוטם ‬ אור יהודה : ספרית מעריב, תשנ"ו 1996

craichton twister
12. טויסטר : התסריט המקורי / מייקל קרייטון ואן-מארי מרטין ; מאנגלית – מאירה לבנת ‬ אור יהודה : הד ארצי, ספרית מעריב, תשנ"ז 1996 ‬ .במקרה הזה זהו אינו רומןאלאתסריט שקרייטון השתתף בכתיבתו.

 

13. תאונה אווירית :חקירה /מייקל קרייטון ; מאנגלית: מאירה לבנת ‬ אור-יהודה : ספרית מעריב, 1997-תשנ"ח

14. קו-זמן / מייקל קרייטון : מאנגלית:יובל קשדן. אור-יהודה : הד ארצי, 2000. ‬

ביקורת של זיו קיטרו על קו זמן


15. טרף / מייקל קרייטון ; תרגם מאנגלית – עמנואל לוטם. ‬ תל אביב : ספרית מעריב, תשס"ה 2004. ‬

crichton state of fear

16. שלטון הפחד :רומן / מייקל קרייטון ; [עריכת תרגום: מתי בן יעקב]. ‬ : ספרית מעריב, תשס"ו 2006.

חיותה דויטש על שלטון הפחד

 

crichton next

17. הלאה / מייקל קרייטון ; מאנגלית: עמנואל לוטם. תל-אביב : ספרית מעריב, תשס"ח 2008. ‬

פרק מ"הלאה"

יואב ברונר על הלאה

crichton pirates

 

18.   הפיראטים /

מאנגלית: רותי ונועם אור

תל-אביב :   ספרית מעריב,   תשע"ב 2011.

וכן תורגמו לעברית שני עיבודי ספרים וסרטים של קריטון לילדים.

סיפור קצר של מייקל קרייטון בעברית :

דם לא יורד בכביסה" תרגום: עמנואל לוטם.בתוך "

מתח גבוה: מקסוויני'ז – מבחר סיפורים מחשמלים / ערך  מייקל שייבון  הוצאת כנרת זמורה-ביתן, 2009.

ספרי פארק היורה לילדים

פארק היורה :הספר על-פי הסרט / עבוד – ג'יין ב' מיסון ; על-פי תסריט מאת מיקל קריצ'טון ודיויד קפ, מבוסס על הספר מאת מיקל קריצ'טון. תל אביב : מודן, 1993. ‬כולל צילומים מהסרט ‬


העולם האבוד: פארק היורה :הספר על-פי הסרט מאת: ג'ין ב' מיסון ‬ הספר על- פי הסרט מאת: ג'ין מיסון. מבוסס על תסריט מאת דיוויד קפ ועל הספר "העולם האבוד" מאת מיקל קריטון ‬ תל-אביב : מודן, 1997 ‬

ראו גם

האתר הרשמי של מייקל קרייטון

מייקל קרייטון בויקיפדיה

למה המדע היה צריך את קרייטון :רועי צזנה על קרייטון

לוחם למען הספק

דיון בעין הדג
דיון על קרייטון באייל הקורא
מותו של קרייטון בווינט
מותו של קרייטון במחלקה ראשונה

מותו של קרייטון בואלה

קרייטון נוקם ביריב

יוליה שנרר על מותו של קרייטון

קומונת מייקל קרייטון

דיון על קרייטון במרקר

מייקל קרייטון על פטנטים

מותו של קרייטון בנארג

מותו של קרייטון בנאנה
פל על שלטון הפחד

ביקורות על "טרף"

סקירה על"טרף"

פרק מ"טרף" באימאגו

ביקורת של ארז אשרוב
העולם האבוד שובר קניות
פארק היורה 3

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: