להקת "משינה" ועמלק

קובץ:Mahina2.jpg

חיים מזר חוזר אל להקת "משינה" והפעם אל שירה " "מעבר להרי העמלק". שהופיע בתקליטם   השני "משינה 2"( 1987 ).אלבום שלא זכה להצלחה,בעקבות כשלונו הלהקה כמעט והתפרקה.  שיר זה שהקדים את זמנו  נחשב לאחד משירי "הפילק "  שיריהם של חובבי המד"ב והפנטזיה הישראליים הראשונים.אולם חיים מזר מוצא בו גם אלמנטים פסיכולוגיים שונים בתיאורו  של  זוג נשוי שבו האישה כמעט ואינה רואה את בעלה העסוק בדברים אחרים .בשיר מתואר גבר בעל עולמות תוכן פרטיים בצורה מוגזמת עד כדי חוסר נכונות לשתף בהם את האישה שבצידו. . כל אחד מהם חי את חייו לחוד יותר מאשר שניהם ביחד.

מעבר להרי העמלק

מילים: שלומי ברכה
לחן:אבנר חודורוב, איגי דיין,יובל בנאי,מייקל בנסון,שלומי ברכה

ביצוע: משינה
הושמע באלבום "משינה 2" ( 1987)

היה שעות אותה הוא מתדלק
את ספינתו אשר בעמלק
ביום היה הוא נח עבד בליל
בתוך עצים וסבך בין אור לצל
בתוך הרי המסקנות הפיק
כלי נשק מתוחכם נוזל דליק
תרכובת שתוביל אל האתמול
תראה לו את השביל את המשעול

ולאשתו הוא לא אמר
יצא אל תוך הלילה
היא תחכה לא מאוחר
האם כל זה כדאי לה

יצא אל המסע אל הגיאות
אחרי סיבוב פרסה ושעות ניווט
מצא עולם שואל עולם עגול גדול
כולם ראו בו אל ראו בו כל יכול

ולאשתו הוא לא אמר
יצא אל תוך הלילה
היא תחכה לא מאוחר
האם כל זה כדאי לה

לימד אותם מימד והתחלק
בכל אשר למד בעמלק
וכשרצה לחזור ולהספיק
גילה כי לא נותר נוזל דליק
ולאשתו הוא לא אמר
יצא אל תוך הלילה
היא תחכה לא מאוחר
האם כל זה כדאי לה

היה טיפש לא מחושב
יצא אל תוך הלילה
גם האישה אותה אהב
הלכה עם מי שבא לה

כי היא חשבה הוא נעדר
הוא נעלם בלילה
הוא לא ישוב גם לא מחר
האם כל זה כדאי לה

לא כדאי לך מותק!

משינה ועמלק

מאת חיים מזר

"מעבר להרי העמלק"מתאר את עולמו של ממציא שהשקיע את כל כולו בעבודתו המדעית עד כי התנתק כמעט רגשית מאשתו ובסופו של דבר היא עזבה אותו.על פניו שיר קליל,אך מאחורי המילים ישנה אמירה כי מחוץ למחקר ולאקדמיה ישנם חיים אחרים,חיי משפחה.לא לשכוח כי יש גם בית. בשיר שישה בתים ופזמון חוזר במבנה של בית,פזמון חוזר,בית,פזמון חוזר,בית,בית,בית.

בית ראשון:

היה שעות אותה הוא מתדלק
את ספינתו אשר בעמלק
ביום היה הוא נח עבד בליל
בתוך עצים וסבך בין אור לצל
בתוך הרי המסקנות הפיק
כלי נשק מתוחכם נוזל דליק
תרכובת שתוביל אל האתמול
תראה לו את השביל את המשעול

בבית זה מתוארות עבודתו והמטרה שהשקיע בהן את כל כולו, המחקר והיעדים אליהם חתר.בשורה השניה מסופר כי ספינתו נמצאת בעמלק. על פי המסופר במקרא עמלק היה אחד האויבים המרים והקשים ביותר של עם ישראל. ספק אם ארץ זו מבחינתו של החוקר היא אויב,שאם כן, היה שוהה במקום אחר.עמלק הוא בבחינת מטאפורה למי שהוא אחר. אותו חבל ארץ בו שהה היא האויב של אשתו. אופן עבודתו של החוקר היה חריג.בלילה עבד וביום נח.טיפוס של חית לילה.אופייני לאנשי במה. הוא עבד בהיחבא ," בתוך עצים וסבך בין אור לצל" כדי שלא יראו אותו.זאת מטעמים של סודיות מקצועית.היו לו שלושה יעדים-כלי נשק,להגיע לאתמול ודרך באמצעותה להגיע לאתמול. אפשר לראות כאן מוטיב מדע בדיוני. נראה שהוא עבד על איזו שהיא מכונת זמן.

פזמון חוזר:

ולאשתו הוא לא אמר
יצא אל תוך הלילה
היא תחכה לא מאוחר
האם כל זה כדאי לה

את אשתו,החוקר לא שיתף בעולמו מכיון שתמיד "יצא אל תוך הלילה" וכפי שנאמר בבית הראשון ,היה נח ביום.זמן רב לא היה לו להתרועע עם אשתו.קשה לקרוא לכך חיי משפחה תקינים.בשורה השלישית מתחילים להתעורר סימני שאלה,"היא(האישה) לא תחכה לו מאוחר". כמה זמן תמתין לבעלה? מה גבול הסבלנות שלה? השורה האחרונה היא של הצופה מהצד. הוא שואל "האם כל זה כדאי לה".


בית שני:

יצא אל המסע אל הגיאות
אחרי סיבוב פרסה ושעות ניווט
מצא עולם שואל עולם עגול גדול
כולם ראו בו אל ראו בו כל יכול

בית זה מתאר את המקום אליו החוקר חתר להגיע. מכיון ש"יצא אל המסע אל הגיאות" ברור שהיה זקוק לתוספת כוח לספינתו(גלי הגיאות) על מנת להגיע למחוז חפצו. בסופו של דבר הגיע לעולם שונה מעולמו. זהו עולם שואל,עולם שרוצה לדעת דברים. תושבי אותו מקום ,על רקע האמצעים הטכנולוגיים שעמדו לרשותו ראו בו אל. נראה שעולמם היה בעל ידע טכנולוגי דל משלו ולכן הם ראו בו כל יכול. האם מאחורי השקעת הזמן שלו בטכנולוגיה מסוימת הוא רצה לברוח מעולמו שלו,או לשהות בעולם האחר תקופות קצובות?

בית שלישי:

לימד אותם מימד והתחלק
בכל אשר למד בעמלק
וכשרצה לחזור ולהספיק
גילה כי לא נותר נוזל דליק
ולאשתו הוא לא אמר
יצא אל תוך הלילה
היא תחכה לא מאוחר
האם כל זה כדאי לה

בית זה מכיל גם את הפזמון החוזר ומספר מה עשה החוקר במקום החדש. הוא לימד אותם מדעים וכשרצה לחזור לעולמו התברר לו כי הדלק אותו פיתח אזל. אין לו שום אפשרות לחזור .לאשתו לא נותר ,אלא להמתין והוא כבר לא ישוב לביתו.

קובץ:Mashina amuta.jpg

בית רביעי:

היה טיפש לא מחושב
יצא אל תוך הלילה
גם האישה אותה אהב
הלכה עם מי שבא לה

בית זה מתאר את גבול הבנת החיים של החוקר."היה טיפש לא מחושב".הוא לא חשב עד הסוף .מתברר שהוא אהב את אשתו ,אבל בלהט עבודתו שכח כי יש מי שממתינה לו.האישה הסיקה מסקנות ו"הלכה עם מי שבא לה".


בית חמישי:

כי היא חשבה הוא נעדר
הוא נעלם בלילה
הוא לא ישוב גם לא מחר
האם כל זה כדאי לה

בית זה מספר על משך ההמתנה שלה שבעקבותיה באה ההתפכחות. השורה האחרונה היא חזרה על
השורה האחרונה של הפזמון החוזר.האם כל הסבלנות וההמתנות שלה היו ראויות בכלל?

בית שישי:

לא כדאי לך מותק!

בית בן שורה אחת בלבד שהוא בעצם תשובה קטגורית המופיעה בפזמון החוזר ובבית השלישי. התשובה ניתנת על ידי המספר הפונה אליה בגוף שני. התשובה היא שלילית עם סימן קריאה בוהק. אפשר להתייחס לשיר כאל משל עם מוסר השכל לאותם וורקהוליסטים המשקיעים את כל מרצם בעבודה. דוגמה לכך הם אנשי ההייטק שהשקיעו את אונם בעבודתם עד להתפוצצותה של בועה זו והמכה היתה כואבת. חברי להקת משינה לקחו את המבנה של משלי העת העתיקה והסבו אותו לאגדה אורבנית מודרנית. עם מוסר השכל מר מאוד, בבחינת פניה למכורים לעבודתם,ראו הוזהרתם.מעבר להרי העמלק הוא לא מעבר לקשת בענן.

קובץ:Mashina Miflazot.jpg

ראו גם

מעבר להרי העמלק

נעמי וינר על "מעבר להרי העמלק" כשיר "פילק "

אלבום "משינה 2"
אתר משינה

האתר של אהוד בנאי

משינה בויקיפדיה
משינה באתר מומה

היסטוריה של להקת משינה

פורום משינה

 חיים מזר על להקת משינה כגלאית מצוקות
 חיים מזר על  להקת משינה והתבגרותה של אנה

חיים מזר על "משינה ואשת הוורקהוליסט "

קובץ:Romantica Atidanit.jpg

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • מיכאל  On יוני 10, 2009 at 8:07 am

    אחלה ניתוח!!
    מה עם עטיפות האלבומים שלהם? אותם גם יש מצב לניתוח?

  • שרון רז  On יוני 10, 2009 at 9:10 am

    אחלה ניתוח, היה מעניין לקרוא, לא הייתי מודע לכל זה, כי אינני מתרכז במיוחד במילים לפעמים

    התקליט השני והלא פופולרי יחסית של משינה היה לדעתי מהטובים של משינה אם לא הטוב שבהם, יש בו כמה שירים נפלאים ומלנכוליה מסויימת שהיא מענגת, מלנכוליה שהיא אנטי השעשועים של התקליט הראשון

  • נועם!  On יוני 10, 2009 at 12:55 pm

    איזה יופי! שאפו!אני חושב שלהקת משינה ביססה את מעמדה בעולם המוזיקה, שיריה מהולים בטקסטים שחלקם יוצאי דופן בכתיבה רוקרית. (ולמרות כל הציניקנים קשה שלא לתת כבוד למעל שהם מריצים כבר כמעט 25 שנה )
    אני מזמין אתכם להאזין לדיסק האחרון שנחל כישלון מבקרי המוזיקה לא הצליחו להעלות על עצמם ונתנו אלפי סיבות של מסחור האומנות בשם הכסף. יש בדיסק שירים זוהי להקה שלאורך השני מצליחה איכשהו להמציא את עצמה מחדש בתוך השיממון. שיריה הפכו לנכסים, שמות השירים מצוטטים בכל עיתון ככותרות מובילות
    למה לי פוליטיקה עכשיו הוא דוגמא מצוינת לשיר שנכתב לפני עשור ונשאר רלוונטי לחלוטין מילות השיר ממשיכות לבעוט ,
    תנסו את הדיסק הקודם רומנטיקה עתידנית – יש לי תחושה שהוא יגיע בסוף להכרה שהיה ראוי לה מלכתחילה.
    לדעתי הם כבר עובדים על דיסק חדש..

Trackbacks

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: