הזמן חולף בין האצבעות

[

שני פזמונים  מרגשים ומוצלחים במיוחד ,ניתן אפילו להגיד" כמעט קלאסיים " יצרה הפיזמונאית מירית שם אור ב-1973 עבור מוזיקה של בן זוגה דאז הזמר צביקה פיק ."הרקדן האוטומטי " ו"בין האצבעות ".

בשני הפזמונים האלו הייתה מעורבת הזמרת רותי נבון ששרה את הפזמון הראשון בדואט עם פיק ושרה לבדה את השני .
שני הפזמונים הושמעו בתקליטו השני של צביקה פיק "פיק" שבו הוא מופיע על העטיפה כדמות קלף "עלה " " (שנקרא גם 'פיק' בלעז) במשחק הקלפים, בדמותו של' צביקה פיק במה שהיה ונשאר עטיפת התקליט המעניינת ביותר שלו .


במקור"בין האצבעות " הולחן בתחילת 1973 ע"י צביק פיק  במיוחד עבור רותי נבון.

רותי נבון התגלתה לראשונה ע"י אלדד שרים בצוות הווי פיקוד ההדרכה אותו ניהל מוסיקלית. בשנים 1971/2 היא כיכבה בתוכנית הלהקה לצידו של יוני נמרי (לו היא תינשא לאחר שיחרורה, ותתגרש ממנו לאחר 3 שנים). באמצע 1972 מייד לאחר שחרורה, היא נחטפה להפקת מחזמר הנשמה "אל תיקרא לי שחור" ביחד עם עוזי פוקס, ושניהם הפכו בעקבות הצלחתו לאלילי נוער. צביקהפיק  שראה כי טוב, הלחין לה, כאמור, ב-1973 את "בין האצבעות" ביצע אותו בעצמו בתקליטו השני "פיק" ושר איתה באותו אלבום את להיט הדיסקו הראשון בישראל "הרקדן האוטומטי".

 רותי נבון המשיכה לשתף פעולה עם ' פיק גם באלבומו השלישי "מה עכשיו" בקולות רקע (אפשר לשמוע את הסולו הווקאלי י שלה ב"החבר הכי טוב בעולם שלי", שנכתב במקור עבור בעלה באותה תקופה – יוני נמרי).


צביקה פיק חזר אל "בין האצבעות " בתקליט אוסף הפזמונים הישנים שלו" הלהיטים הגדולים – חלק א'" אוסף שיצא ב-1993 בחברת "הד-ארצי" ו. כולל 15 שירים – חלקם בביצועים המקוריים וחלק בביצועים המחודשים וחיוורים באופן מיוחד לעומת הביצועים המקוריים.דיסק הנחשב לאחד הגרועים בקריירה שלו .

 
"בין האצבעות " חזר והושמע ב1997 ב דיסק – "כולם שרים פיק" (הפקה:"הליקון") – ובו אסופה של זמרים השרים את שיריו של צביקה פיק . ובין כולם גם רותי נבון עם "בין האצבעות".


פיק עצמו חזר שוב אל "בין האצבעות " ב"האוסף המשולש – הביצועים המקוריים", שיצא ב-1999 בחברת "אן.אם.סי". האוסף האולטימטיבי של שיריו של צביקה פיק,ושם גם הושמע "הרקדן האוטומטי " בביצוע עם רות נבון .

פיק לא הסתפק בזה וחזר שוב ( !)  אל "בין האצבעות " בשנת 2000 בעוד אסופה משיריו בטרילוגיה נ כוללת שלושה דיסקים המכונים "זהב" 'כסף' ו'ארד', כשבכל דיסק 12 שירים."בין האצבעות " הופיע ובצדק ב"דיסק הזהב".שוב ביחד עם "הרקדן האוטומטי " בביצועה של רות נבון .
ב-2008 רותי נבון חזרה וחידשה את "בין האצבעות " ביחד עם פזמונים ידועים אחרים כמו הרקדן האוטומטי " ו"יום יבוא "מהמחזמר "אל תקרא לי שחור " בדיסק "בהילוך גבוה" שהכיל גרסאות חדשות לשיריה הישנים לצד גרסאות כיסוי לשירים קלאסיים אחרים,

חיים מזר מנתח את הפזמון שבמפתיע דן ברעיונות  כמעט פילוסופיים על הזמן ומשמעויותיו.

בין האצבעות

מילים: מירית שם אור  ראה תמונה בגודל מלא

לחן: צביקה פיק  ראה תמונה בגודל מלא

 שרה :רותי נבון

בין האצבעות
בין המבטים
בין המקומות שלנו
המסומנים באהבה.
בין החלומות
בין השושנים
בין האהבות שלנו
בימים יפים של אגדה.

הזמן עובר, הזמן עבר
הזמן נגמר כמעט
קיץ, חורף, סתיו, אביב
עוד שנה אחת.

בין המשפחה
בין הידידים
בין האנשים שאנו
רק איתם רוצים להיות תמיד.
בין הזיכרונות
שנאספים
בין המלחמות שלנו
למען העבר והעתיד.

הזמן עובר…

בין היממות
בין הרגעים
בין החגיגות שלנו
בין הכשלנות והשמחה
בין האוהבים
בין השמשות
בין האצבעות שאנו
מחזיקים איתך וגם איתך.

הזמן עובר…

הזמן חולף בין האצבעות

מאת חיים מזר

שירה של מירית שם אור "בין האצבעות" ואשר הולחן על ידי צביקה פיק מטפל בצורה קלילה ברעיון פילוסופי –מושג הזמן. אפשר לחוש בו,אבל הוא בורח במהירות.היה ואיננו עוד.השיר אינו מתייחס אל הרצף של הזמן,אלא לקטעים ממנו בסיטואציות שונות. בשיר שלושה בתים ופזמון חוזר במבנה של בית,פזמון חוזר,בית,פזמון חוזר, בית, פזמון חוזר.המילה הדומיננטית בשיר היא "בין" המעידה על מצבי ביניים.אותם קטעים שבמעברים מאחד למשנהו הזמן בורח.

בית ראשון:

בין האצבעות
בין המבטים
בין המקומות שלנו
המסומנים באהבה.
בין החלומות
בין השושנים
בין האהבות שלנו
בימים יפים של אגדה.

בבית זה שני חלקים.חלק ראשון ארבע שורות ראשונות וחלק שני ארבע שורות אחרונות. המילה הפותחת את שלושת השורות הראשונות היא "בין" והשורה האחרונה היא המושא של חלק זה. כך גם בחלק השני.מושא החלק הראשון הוא האהבה. מוצאים אותה במרחבים הולכים וגדלים .כל שורה מציינת מרחב גדול יותר מקודמתה. בשורה הראשונה ההתייחסות היא לאצבעות .לאותה סיטואציה בה זוגות משלבים אצבעות . בשורה השנייה המרחב הוא בין זוגות עיניים המביטים זה בזה .ישנו רגע של אהבה והוא נחלת העבר. האם האהבה תמשך או שמא תתפוגג ולא תשוב יותר? המרחב הבא אחריו הוא המקומות בהם נמצאים האוהבים.

החלק השני מתייחס לסיטואציות מופשטות וממשיות כאחד. שורה ראשונה מתייחסת לחלומות ,למצבים עתידיים,בין חלום אחד למשנהו בתקווה שיתממשו. השורה השנייה מתייחסת לסיטואציה ממשית .השושנים כמייצגות את האהבה ,אותן נותנים לאהוב או לאהובה.השורה השלישית מתייחסת לאהבות .שילוב בין סיטואציה ממשית לסיטואציה מופשטת.המושא של כל אלה הוא "ימים יפים של אגדה" בנוסח של היה היה פעם(או היתה פעם) מתוך תקווה שלאגדה יש גם עתיד .לא רק נחלת העבר.

פזמון חוזר:

הזמן עובר, הזמן עבר
הזמן נגמר כמעט
קיץ, חורף, סתיו, אביב
עוד שנה אחת.

הפזמון החוזר מתייחס לפן המחזורי של הזמן.יש עבר,יש הווה .יש עונות שנה ויש שנה. הפזמון החוזר פותח בתחושה הסובייקטיבית ש"הזמן עובר".כהרף עין הוא נמצא בעבר.היה ואיננו עוד.שוב פעם הווה אבל לקראת סיומו כמעט עבר והנה חלפו להן עונות השנה. השנה הסתיימה ומתחילה שנה חדשה.גם אם הדברים לא נאמרים, אפשר לחוש במשפט נוסף :"בין שנה אחת למשנה".

בית שני:

בין המשפחה
בין הידידים
בין האנשים שאנו
רק איתם רוצים להיות תמיד.
בין הזיכרונות
שנאספים
בין המלחמות שלנו
למען העבר והעתיד.

כמו בבית הראשון כך גם בבית זה מרחבי ההתייחסות הולכים וגדלים. השורה הראשונה מתייחסת לחוג המצומצם והאינטימי ביותר,קרובי המשפחה.השורה השניה מתייחסת לחוג המכרים שאיתם נמצאים בקשרים הדוקים והם הידידים.השורה השלישית מתייחסת לחוג אנשים גדול יותר,כלל האנשים שאיתם רוצים להיות באיזה שהוא קשר גם אם הוא רופף. כל אלה יחד נכנסים למאגר הגדול של הזכרונות. מאחר שעם כל אחד מהם לחוד ועם צירופים ביניהם יוצרים אירועים המצטברים כזכרונות ,גם במצבים הקשים ביותר כדוגמת מלחמות ואלה יכולות להיות אישיות ולאומיות .מתקבל הרושם שגם כאן נמצאת שורה סמויה:"לא להדחיק אירועם קשים". גם הם מעצבים את הזהות שלנו לטוב ולרע:"למען העבר ולמען העתיד". גם הם חוליה חשובה בהיסטוריה.אמירה זו מקבלת משנה תוקף בפזמון החוזר במחזוריות של ציר הזמן.

בית שלישי:

בין היממות
בין הרגעים
בין החגיגות שלנו
בין הכשלנות והשמחה
בין האוהבים
בין השמשות
בין האצבעות שאנו
מחזיקים איתך וגם איתך

האמירה הסמויה שבסוף הבית השני פורצת אל ההכרה בבית זה. השורות הראשונה והשניה מתייחסות למימד הזמן בסדר יורד. בין אלה הזמן חומק ונע אחורה. גם כאן אי אפשר להחזיק אותו לנצח. השורות הבאות מתייחסות לאירועים בעוצמות רגשיות מנוגדות. כשלונות לעומת שמחות,בשורה השביעית חוזרים לאצבעות בהן פותח השיר. רק שהפעם הכוונה היא לאצבעות ספציפיות של קבוצת אנשים מסוימת.סיומה של השורה השביעית היא במילה "שאנו" ,גוף ראשון רבים.נראה שהכוונה היא לכל המאזינים לשיר ומי שמחזיקים איתם אצבעות הם "איתך וגם איתך" .עבור כולם מסיים השיר בפזמון החוזר "הזמן עובר הזמן עבר"

וראו גם
בין האצבעות גרסת רותי נבון

רותי נבון מבצעת ומדברת על"בין האצבעות "

בין האצבעות גרסת אילנה אביטל

יום יבוא עוד פזמון ידוע של רותי נבון

נפילתו של הרקדן האוטומטי

אלה סינדרלה :עוד פזמון של מירית שם אור

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • שרון רז  On יולי 13, 2009 at 8:51 am

    יפהפיה אמיתית
    אני זוכר אותה בעיקר מתכנית הילדים ראש כרוב
    זה היא שהיתה שם, נכון?
    העטיפה של פיקה צביק משעשעת מאוד, עם האפור מטאלי הזה על הגוף, דיוויד בואי הכדורגלן מהפועל יהוד שנפל ממאדים, עאלק
    שיר יפה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: