חומר גולם


היום ה-7 לשמיני פורסם במוסף התרבות של מעריב ראיון עימי בידי כתבת התרבות כרמית ספיר-וייץ בשם "חומר גולם".
הראיון הוא לרגל קיומו בשבוע הבא ב-9-11 לאוגוסט של כנס בינלאומי לציון 400 שנות מותו של המהר"ל מפראג במכון ואן ליר בירושלים שגם אני מתכוון להשתתף בו ולכתוב עליו. לרגל הכנס תוצג בספריה הלאומית בגבעת רם תערוכה על המהר"ל.שהפך בדורות האחרונים לרב היהודי המפורסם והמזוהה ביותר בתרבות העולמית בראש ובראשונה ומעל לכל הודות לסיפור הגולם המזוהה עימו.
והנה נוסח מתוקן ומשופץ של הראיון שספיר וייץ קיימה עימי שבו יש תיקונים ממה שפורסם בעיתון ודברים שונים שהיא נאלצה למחוק מצרכי מקום אבל היו הופכים את הדברים לברורים ומעניינים  יותר .

"לבלש התרבות אלי אשד החוקר זה שנים ארוכות את נושא הגולם ,יש משהו לומר על החגיגה הגדולה.

 

 

 

 

 

כתבת : האם המהר"ל אכן יצר גולם ? 
א.א : "מעולם לא נוצר שום גולם בידי המהר"ל והוא גם לא טען שום דבר כזה. ובכלל לא התעניין בזה ועסק בכך רק בשניים שלושה משפטים כקוריוז ותו לא בכל מגוון כתביו. גם תלמידיו ובני משפחתו לא ידעו ולא שמעו על כך בכל חייהם.
.זוהי אגדה מאוחרת מאוד , שאמנם תרמה תרומה אדירה לפיתוח התיירות בעיר פראג , שנוצרה ,לכל המוקדם ,באמצע –סוף המאה ה-18 . אנחנו יודעים בוודאות שהיא הייתה קיימת רק משנות ה-30 של המאה ה-19 משום שרק אז מתחילות להופיע גרסאות בכתב שלה . אפילו הסיפור המפורסם על "פרנקנשטיין " יוצר האדם המלאכותי של מרי שלי כבר היה אז בדפוס מזה שנים מאז 1818 . וייתכן שהוא בכלל קדם לסיפור המהר"ל והגולם בניגוד למה שנהוג לחשוב .
ידוע שהיה רב אחר שעסק ברצינות בנושא זה ,תיאורטית וגם מעשית ( עד כמה שאפשר לדבר על "מעשה " בנושא כמו יצירת גולם ) והוא הגאון מוילנא .ואולי הידיעות על פעילותו האמיתית של הגאון מוילנא בנושא זה הן אחד הגורמים שהשפיעו על יצירת סיפור הגולם מפראג.
כתבת :אם כך אתה מנפץ מיתוס .
אשד: אין בכך כל חדש.זה כבר ידוע מזה שנים רבות. המיתוס נופץ כבר לפני 100 שנה בדיוק בידי מנחם מנדל עקשטיין ( בגרסת מעריב השם מופיע כ"אפשטיין " וזוהי שגיאה ) שהוכיח עוד בספר שפירסם ב1910 שהמדובר בסיפורים שהם בדיות וזיוף ותו לא. אבל איש לא טרח להקשיב. הסיפורים רק התפשטו עוד יותר.

עקשטיין אגב היה גיסו של סבי הד"ר אליהו בלנק

 

 

.

אשד  יצר בעבר בין היתר גירסת קומיקס ישראלית מודרנית עם אורי פינק שבמרכזה סיפור של ילד מודרני שהופך להיות גולם ( מודן )

מה תפס אותך בגולם ?
א.א.
:יש סיבות מגוונות . מן הסתם גם העובדה שאני צאצא ישיר של הגאון מוילנה , האדם היחיד שידוע בוודאות שאכן עסק בניסיונות ליצירת גולם תרמה .
סיבות אחרות חשובות יותר הן שזו אגדה שהשפיעה רבות על סופרי מדע בדיוני כמו איזק אסימוב .
והסיבה השלישית  היא שהעמימות סביב הגולם הוא טוב או רע מאוד מסקרנת אותי .
יש להבין שהטענה הפשטנית המקובלת ולמעשה המגוחכת שסיפור הגולם הוא כביכול הזהרה שאל לאדם "לחרוג ממגבלותיו " היא למעשה חטא כנגד רוח הרעיונות המקוריים שעומדים ביסוד סיפורי הגולם .
הגולם הוא סמל לכוחות האדם .אבל יש להבין אין כאן את התפיסה הנוצרית הפשטנית ש"יש דברים שהאדם לא נועד לדעת אותם ",אלא תפיסה אחרת לגמרי , מורכבת ומתוחכמת לעין ערוך , התפיסה היהודית שקובעת שברגע שהאדם יוצר משהו הוא מוכרח לקבל את האחריות לגביו ולא לברוח מפניו.
ועד כמה הגולם אקטואלי לימינו ? 
אשד : הגולם הוא סמל מצויין לכל מה שקורה היום בעידן הטכנולוגיה המודרנית.אנחנו כל הזמן עם המחשב .מצד אחד יש לנו פחדים מהטכנולוגיה ומצד שני אנחנו תולים בה תקווה .

כמובן שאמרתי עוד דברים רבים נוספים ומעמיקים יותר מהבנאליה הזאת ,אבל אותם כבר נשאיר לכתבה משלי בנושא בהמשך.

ואת התיאור שלי של הכנס ומסקנותי לגבי השאלה מי באמת יצר את הגולם של המהר"ל מפראג ראו כאן :

מי יצר את הגולם של המהר"ל מפראג ?

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • ברני  On אוגוסט 7, 2009 at 9:11 pm

    האם המהר"ל זכה לראות את הדודו (עוף נכחד ) שהיה ברשותו של רודולף השני בפרג זו השאלה שאני מחפש לה תשובה כבר שנים רבות.

  • מספר 666  On ספטמבר 19, 2009 at 6:28 am

    מיליארדי מילים נכתבו על האגדה היהודית המפורסמת מכל בעולם הרחב ,סיפור הגולם והמהר"ל מפראג שבימים אלו נחגגים 400 שנה לפטירתו.
    . ספרים ומחקרים רבים נכתבו בנושא זה.רומנים רבי מכר, הצגות , אופרות ,בלטים , אלבומי קומיקס , וסרטים קלאסיים נוצרו על פי האגדה הזאת .יש אנשים שונים ברחבי העולם שהקדישו ומקדישים למחקרים עליה את חייהם.
    ההשפעה של האגדה על התרבות הפופולארית המודרנית ובמיוחד על הספרות והסרטים העוסקים באנשים מלאכותיים אינה ניתנת לשיעור , והיא משמשת כיום כבסיס לענף תיירות משגשג במיוחד של העיר פראג. צאצאיו המרובים של מהר"ל ברחבי העולם כולם מתגאים בראש ובראשונה על כך שהם צאצאיו של יוצר הגולם.
    אולם עד כמה שזה מדהים העובדה היא שאיש עד כה לא ניסה לחקור ברצינות את השאלה החשובה מכל :
    מי יצר את האגדה המפורסמת הזאת וביצע לראשונה את הקישור בין המהר"ל מפראג ובין הגולם ? קישור שאינו מובן כלל מאיליו ?
    מתי זה היה ?
    ולמה ?
    והתשובה המפתיעה היא :בניגוד לכל מה שמקובל לחשוב לא הייתה שום אגדה עממית קדומה בעיר פראג על גולם ועל המהר"ל . הסיפור כולו הוא המצאתו של סופר יהודי גרמני ,ברטולד אוארבך, שהמציא את הסיפור חיש מאין בשנת 1837 .הסיפור התפשט במהירות והפך להיות בתוך שנים בודדות ל"סיפור עממי" בעוד שיוצרו האמיתי נשכח לחלוטין.
    ראו את התשובה לתעלומת מקורו של סיפור הגולם מפראג כאן

    מי יצר את הגולם של המהר"ל מפראג?

    http://www.notes.co.il/eshed/60482.asp

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: