הספר האבוד של בלעם

כתובת שנמצאה בדיר אל עלה בירדן. כנראה חלק מספר אבוד על המכשף והנביא בלעם בן בעור.

 

 

הספרים האבודים של התנ"ך

החוזה בלעם נפגש במלאך

 Illustrators of the 1897 Bible Pictures and What They Teach Us by Charles Foster

אנחנו ממשיכים במסע שלנו אל הספרים האבודים של המקרא .
מסע שהחל בחקירת התעלומה של "ספר ה".ישר"

והמשיך עם התעלומה של הביוגרפיות האבודות שנכתבו בידי נביאי המקרא ומוזכרות בספר "דברי הימים "בלבד.
כחובב ספרים מסתוריים מוחרמים ואבודים באופן כללי.

יש לי עניין רב בכל הספרים האבודים שמוזכרים בתנ"ך.
במקרא מוזכרים ספרים שונים שעליהם הסתמכווהתבססו כותבי התנ"ך ,ושהיו מן הסתם מוכרים לקוראיהם הראשונים. אך ספרים אלו,כל אותם ספרים שהיו

 בספריה של המלך שלמה ,או למצער הספרים שהיו בספריה המלכותית בשומרון בימי המלכים  אחאב ,וירבעם השני והושע בן אלה בישראל  לפני חורבנה בידי האשורים או בספרית בית המקדש בימי המלכים חזקיהו ויאשיהו וצדקיהו לפני החורבן בידי הבבלים לא היגיעו

לידינו ומה בדיוק היה בהם נשאר בגדר תעלומה שבה התחבטו רבים וטובים לאורך הדורות.

אנחנו יכולים רק להניח שמה ששרד בתנ"ך היה המיטב שבמיטב. אבל אנו לא יכולים  להיות בטוחים בכך .

מה שברור הוא שכמה מאותם הספרים האבודים היו מוזרים ומסקרנים ביותר.
אנחנו ממשיכים בסדרת המאמרים שנכתבת על

ידי חיים מזר ועל ידי על הספרים האבודים של המקרא.

הפעם דמות מקראית מוזרה במיוחד :החוזה והמכשף  הזר

 בלעם בן בעור הנביא היחיד בן עם זר שנבואותיו

השתמרו במקרא.
היום אנחנו יודעים מהממצאים הארכיאולוגיים

שנביאים היו לא רק בישראל וביהודה .הם היו גם בארצות אחרות של המזרח הקדום במארי למשל.

אולם התנ"ך לא טרח להשאיר את זכרם.

חוץ מהיוצא מהכלל של המכשף והחוזה המפורסם בלעם בן בעור .
מדוע דווקא הוא ?
אולי משום שבתקופה שבה נכתבו ספרי התנ"ך

במאות השמינית והשביעית לפני הספירה היה ספר ידוע מאוד של ועל בלעם בן באור שאבד מאז שכותבי ועורכי התנ"ך ראו עצמם מחוייבים להתייחס אליו ואל הדמות .
.להלן מאמר על  הספר האבוד של גדול המכשפים והחוזים הזרים של המקרא , בלעם בן בעור .

הספר האבוד של בלעם

מאת אלי אשד

בלעם המכשף האתון ומלאך.

וישא משלו ויאמר נאם בלעם בן בעור ונאום הגבר שתום העין נאום שומע אמרי אל ויודע דעת עליון מחזה שדי יחזה נפל וגלוי עיניים . אראנו ולא אתה אשורנו ולא קרוב דרך כוכב מיעקב ..
(במדבר כד פס' יז )
בלעם בן בעור הוא אחת הדמויות המרתקות ביותר בתנ"ך כולו.

 הוא מוצג בתורה כגדול המכשפים של העמים הזרים והוא גם הנביא הזר היחיד דהיינו הלא ישראלי או יהודהי שאנחנו שומעים ומקבלים נבואות שלו שאכן מתקיימות.
אמנם ידוע שהיו נביאים גם במדינות אחרות של

המזרח הקדום חוץ מישראל ויהודה, אבל המקרא לא מגלה בהם כל עניין ואינו מזכיר אותם.
חוץ מאשר את בלעם בן בעור.


ונשאלת השאלה מה המיוחד בו ?


וייתכן שהתשובה היא שהדמות של בלעם הייתה דמות ידועה בזמן שבו נכתבו ספרי התורה המאות השמינית והשביעית לדעת החוקרים.

ואולי היה זה חוזה שעל שמו הופיעו ספר מפורסם אחד או יותר שהיה כל כך ידוע שכותבי וערכי התנ"ך לא יכלו להתעלם ממנו ולכן שילבו את דמותו ביצירתם.
אותו ספר נאבד במשך הדורות.אבל ייתכן שחלקים ממנו התגלו בשנים האחרונות.


בשנים האחרונות פוענחה כתובת שייתכן שהיא כוללת חלק מאותו ספר אבוד. המדובר באחת הכתובות החשובות ביותר שהתגלו אי פעם באזור ארץ ישראל. כתובת זאת התגלתה ב-1967 על גושי טיח נושאי כתב על רצפת אחד המבנים בדיר עלא  בעמק הירדן 8 ק"מ ממזרח לירדן ומעט מצפון לנחל היבוק. לאחר שהחוקרים הצליחו לאחות את רוב הגושים התברר להם כי המדובר ברצף ספרותי של שני חיבורים שונים שככל הנראה נחרטו בשנת 800 לפה"ס בערך.
התברר שאחד החיבורים עוסק בדבריו של דמות ידועה היטב מן המקרא הקוסם והחוזה הידוע בלעם בן באור שאותו שלח המלך המואבי בלק לקלל את בני ישראל כאשר הללו איימו על ממלכת, אך במקום זאת בירך בלעם את בני ישראל ,בהתאם לדרישת מלאך שאף כפה על האתון של בלעם לדבר כמסופר בספר במדבר פרק כ"ב .
הכתובות הן  בניב מיוחד שעורר מחלוקת קשה בין החוקרים.  היו שטענו שהמדובר בארמית ,אחרים במואבית או במדיינית כיום מקובל שהן כתובות בשפה איזורית "גלעדית "שהיא קרובה למואבית ולעברית המקראית. 

  הכתובת פוענחה עד תום רק בשנות התשעים  וממנה התברר שבלעם הייתה דמות ידועה היטב באזור במאה התשיעית לפני הספירה וסביר שהכותב המקראי היכיר את הסיפורים השונים עליו שאחד מהם הופיע בכתובת.

בכל מקרה כתובת זו היא היצירה הספרותית הקדומה ביותר שהתגלתה על דמות כלשהיא שהוזכרה במקרא.

להלן קטעים מהכתובת בנוסח עברי מעובד :

פורענויות ספר בלעם בן בעור
איש חוזה אלוהים הוא
ויבואו אליו האלים בלילה ,ויחז מחזה במשא אל
ויאמרו לבלעם בן בעור
כה יעשה מבלי להשאיר אחריו עתיד
איש לא ראה מה ששמעת
ויקם בלעם למחרת ,הנה
יזמן ראשי קהל אליו
וליומים יצום ובכה יבכה
ויכנס עמו אליו ויאמרו לבלעם בן בעור :
למה תצום ולמה תבכה ?

ויאמר להם :
שבו ,אגיד לכם מה אלי-שדי –חשבו
ולכו ראו פעולות –האלוהים
האלוהים התייחדו והקימו

אלי שדי מועד
ואמרו לש(גר) :
תפרי ,סכרי שמים בעב
כי יהיה שם חושך ואל נוגה,
אפלה ואל אורה ,
כי תתני אימה בעב החושך
ואל תהגי עד עולם!

מתוך : כתובות בלעם מדיר –עלא מאת ברוך אברהם לוין ,קדמוניות חוברת 110 ע' 92, 1995)

בכתובת מספר בלעם לבני משפחתו ולראשי הקהל כי בלילה באה אליו משלחת של אלים טובים שחשפו לפניו מזימה של שדים ואלים רעים כנגד המין האנושי. האלים הרעים הטילו משימה על אלת הפוריות שגר ( הידועה גם כאלה עשתר והמזוהה עם כוכב הלכת נוגה ) עליה לכסות את השמים בעב כדי שיהיה חושך ולא אור. חשכת השמים תטיל אימה על יושבי הארץ. ולבסוף האלה מצטווה לשתוק ולא להוציא הגה מפיה עד עולם.

סיבת הגזירה אינה מפורשת בכתובת ,אך ניתן להסיק מצו השתיקה כי האלה חטאה במוצא שפתיה וכי חטאה זה יביא אסון על הארץ ויושביה.

הכתובת מתארת את האות המאגי מהשמים ובלעם מפרש את משמעותו :הארץ תהיה לשממה ועופות טרף יצרחו במעופם ובשדות המרעה הנטושים ילכו חיות רעות.

נראה שהמדובר באסון בקנה מידה גדול רעב בצורת או דבר ואולי מלחמה נוראה כלשהיא , אך ברור שהדבר קשור לכוכב נוגה ולחשכה הקשורה אליו.

סיום הסיפור אבד ויתכן שמסופר בו כיצד הציל בלעם לבסוף את המין האנושי מהגזירה שהוטלה עליו.
בכתובת השניה שנמצאה מסופר על הופעתו של פגר חדש בשאול מישהו שהיה בעבר יועץ שהעביר את דבר האלים לעמו והשמיע קללות שונות.
כנראה המדובר בבלעם ועל עונשו על התנגדותו לגזירת האלים ועל כך שסיכל אותה והציל את עמו וארצו אך במחיר חייו. בלעם מצטייר מכתובת זאת כדמות טרגית השונה מאוד מהדרך בה תואר בתנ"ך.
כתובת בלעם נותנת לכאורה חיזוק לטענותיו של עמנואל וליקובסקי על חשכה הקשורה לכוכב הלכת נוגה שקרתה בימי יציאת מצרים.
שהרי בלעם לפי המקורות שלנו חי בימי יציאת במצרים.
אז מה אפשר להסיק מהכתובות האלו ?
שכנראה אז במאה השמינית-תשיעית  לפני הספירה היה מינימום של שתי יצירות שונות
( וכנראה יותר,ואולי הרבה יותר ) על חייו ונבואותיו של בלעם.
ויצירות אלו היו מוכרות היטב בחוגים של כותבי התנ"ך.
אפשר להמשיך ולשער שהנבואות המיוחסות 
בתנ"ך לבלעם ,יש בהן משום תגובה ספרותית כל שהיא לנבואות שיוחסו לדמות הזאת ביצירות שאבדו על חייו,ואולי כמה מהן הן ציטוט ממש של נבואות שיוחסו לבלעם ,כמובן עם ספין לעגני מיוחד שהכניס בהן הכותב/ים המקראי /ים.שבו הוא משווה את בלעם עם הנביא משה.
סביר שבמקור לא היה שום קשר בין הדמויות של בלעם בין בעור ובין משה רבנו ובין בלעם ויציאת מצרים.החיבור בינהם היה מן הסתם פרי יצירתו של הסופר המקראי.
לצערנו אין בידינו היום את הספר האבוד של בלעם בן בעור,אחד או יותר וכך אין בידינו אפשרות להשוות עם הטקסט המקראי ולראות מה היו השינויים שהכניס העורך המקראי בדמות ובנבואותיה.
הספר האבוד אחד או יותר היה מן הסתם בספריה המלכותית של העיר שומרון בירת ממלכת ישראל שהושמדה בידי האשורים.

ואולי היה עותק שלו גם בספריית בית המקדש שהושמדה בידי הבבלים.

 

ספר בלעם האבוד מאת משה רבנו

בלעם מנבא עבור המלך בלק

ב"בבא בתרא יד כתבו "משה כתב ספרו ופרשת בלעם ".ובתלמוד הירושלמי נכתב "משה כתב חמישה ספרי תורה וחזר וכתב פרשת בלק ובלעם ".( ירושלמי סוטה סוף פ"ה )  

ועל כך תמהו חכמים מאוחרים למה הכוונה ? שהרי הכל יודעים שמשה כתב כל אות בתורה אז לשם מה יש להזכיר שהוא כתב גם את סיפור בלעם שהוא רק עוד סיפור בתורה ?

יוסף בן מתתיהו הסביר שמשה כיבד את בלעם כבוד רב "כי רשם את נבואותיו ונתן לו עדות ומצאו לראוי לשמור זכרו, אלא על פי שניתנה בידו האפשרות ליטול לעצמו את התהילה שהייתה כרוכה בנבואות אלו ולהתהדר בה ( כלומר ליחסן לעצמו ) מאחר שלא יכול היה להיות שום עד שיסתור את דבריו".

גם אם לא משה כתב את החלק הנ"ל בתורה הרי עדיין הדברים כנראה נכונים לגבי הסופר  המקראי האנונימי שמן הסתם אכן כיבד כבוד רב את דמותו של בלעם שאותה טרח להכניס לתורה כיריב ראוי ביותר למשה רבנו.

פרשנים אחרים  כמו יהושע אבן שועיב סברו שמשה רבנו אכן כתב ספר מיוחד על פרשת בלעם שאינו נמצא בידינו. ושם ככל הנראה סופר על בלעם הרבה יותר באריכות ובפרטנות  ממה שסופר במקרא. אלא שספר זה אבד לאורך הדורות.

האם היו בפרשנויות אלו זכרונות עמומים על ספר בלעם האבוד שאכן התקיים ככל הנראה מאות שנים לפני הספירה?

סיפור בלעם בן בעור והספר האבוד שלו הוא מעניין ביותר משום שהייתה זאת כנראה דמות שהרשימה כל כך את הסופר המקראי עד כדי כך שראה לעצמו צורך לשלב אותה בסיפור שלו  וכך "לתעל " לכיוונים רצויים אותה ואת ההשפעה שלה.

ובכך הסופר המקראי הצליח.זכרו של הנביא בלעם בן בעור ושל הספר האבוד שלו נעלם לחלוטין מחוץ לסיפור התורה והוא זכור כיום רק כיריבו  האולטימטיבי של משה רבנו הרבה יותר אפילו מפרעה מלך מצרים ,דווקא משום שכל כך דמה לו.

 ובדורות מאוחרים יותר שמו הפך לכינוי של ישו הנוצרי כמכשף גדול שבגדולים שהפך לאל אצל העמים הזרים.

 

 

ראו גם

 

ביבליוגרפיה

אלכסנדר רופא "ספר בלעם ( במדבר כ"ב ב-כ"ד כה ) :עיון בשיטות הביקורת ובתולדות הספרות והאמונה במקרא עם נספח:בלעם בכתובת דיר עלא .סדרת "עיונים במקרא ובתקופתו "1.הוצאת סימור בע"מ ירושלים תש"מ 1980. 

  ברוך אברהם לוין "כתובות בלעם מדיר –עלא"  קדמוניות חוברת 110 ע' 92, 1995 

 

ברוך מרגלית "עלילות בלעם בר- בעור מעמק סוכות ""על הפרק כתב עת למורים לתנ"ך –אוקטובר 1998 , גליון 15

 

 

שמואל אחיטוב "נופל וגלוי עיניים " סעיפים מחזיונות לילה על עלילות בלעם בנו בעור " על הפרק כתב עת למורים לתנ"ך .גליון 16, ספטמבר 1999 ,ע' 243-250.

 

 

 

המכשף בלעם

 

בלעם בויקיפדיה

הכתובת בדיר אלא

כתובת בלעם

ניתוחים של כתובת בלעם 

מדענים מתנגשים

הספרים האבודים של המקרא

 

התעלומה של ספר הישר

הביוגרפיות האבודות של המקרא

הספריה של שלמה המלך

 

בלעם, האתון והמלאך, ציור מאת רמברנדט משנת 1626

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • אייבי  ביום אוגוסט 24, 2009 בשעה 9:04 am

    לאלי אשד
    דמותו של בלעם באמת טבועה בתודעה של כל מי שלמד את התנ"ך בבית הספר. כמו כן,המאמר שלך עשיר במידע וידע ורעיונות. תודה רבה

  • מספר 666  ביום אוגוסט 30, 2009 בשעה 8:20 am

    המאמר המסיים בטרילוגיה של מאמרים על בלעם בן בעור
    והפעם נעסוק בספר המסתורי מכל שלא נכנס למקרא
    "ספר מלחמות ה' "הספר היחיד שאותו טרחה התורה לצטט בשמו.ושאותו טרחו דורות מאוחרים להשמיד ומסיבות טובות
    הזהרה :המאמר זה ישנם כמה רעיונות שעלולים
    להתגלות כמבעיתים וקשים לעיכול כמיוחד לאנשים
    שהם מאמינים אדוקים .
    ראו הוזהרתם!!!!
    ראו
    את והב בסופה :חקירה על ספר מלחמות ה'
    http://www.notes.co.il/eshed/59984.asp

  • אד"ר  ביום פברואר 14, 2010 בשעה 6:58 pm

    הפשט של הגמ´ שאומרת שמשה כתב ספרו ופרשת בלעם
    היא שפשוט פרשת בלעם מסופרת באופן בו בני ישראל משחקים תפקיד פאסיבי
    כל המעשה נעשה כביכול ללא ידיעתו של משה או מאן-דהו מקרב בנ"י
    על כן מצא לנכון התלמוד להדגיש שמשה, שכתב את התורה בנבואה
    כתב מכח הנבואה גם את פרשת בלעם.

    אני מתפלא עליך מר אשד, שלא הבאת פירוש זה (הקלאסי ביותר בפרשנות המסורתית)
    או שמא אתה מפחד מפרשנויות קצת יותר "שמרניות"?

  • מספר 666  ביום אפריל 23, 2019 בשעה 4:29 am

    על היסטוריה, קוץ בישבן , כתיבה מרובה, ויושרה.
    מאת סי סי היימן
    *
    ההיסטוריונים התל אביבים קבעו שלא היה בית דוד ולא הייתה ממלכה מאוחדת בימי דוד ושלמה, בעיקר בשל דעות מקובעות נגד הממלכה המאוחדת ונגד קיומו של דוד, וגם העדר ממצאים כתובים על חרסים ומצבות ( האסורות בחומש).
    *
    המחלוקת, עיקרה על ירושלים, שמשמשת קוץ בישבן של האקדמיה התלאביבית, שמסרבת לאכול כובע בעניין בית דוד אחרי שמצאו ראיות חיצוניות, וממשיכה את השטות האווילית המקובעת בטענתם, שלא כתבו בירושלים בכתב הכנעני/ פרוטו-כנעני במאה העשירית.

    *
    העובדות הן, שבירושלים נעדרות שכבות שידוע שהתקיימו בוודאות, למשל עבדי חבה מלך (ירו)שלם מ1400 לפני הספירה שמכתביו נמצאו באל עמרנה בכתב יתדות בשפה האכדית הבין לאומית, ואין לו זכר בירושלים. בעוד שידוע שהורדוס פשוט ניקה את העיר והעתיק מאות אלפי טונות עפר ואבנים של העיר הקדומה על שכבותיה לשמש בסיס ומלוי להר הבית.

    *

    נסו, עימות בעניינו של אחאב וממלכתו המפוארת והצבא הענק של מרכבות סוסים ופרשים ואין ממצאים כתובים ( למעט, קצת רשימות של מיסים חקלאיים), ותחלצו מכל איש אקדמיה ישר את האמת שכתבו והרבה וכמו משוגעים וכמו כל הסביבה וכתבו על מגילות קלף בדיו שנשרפו, ו/או לדעתי נרקבו בלחות הישראלית. ובא הקיר של בלעם במאה התשיעית ומשמש ראיה חיצונית. זה עובד תמיד.
    שאלה ישירה לאקדמאי הישר: האם בממלכה של אחאב במאה התשיעית לא כתבו?. תניב הודייה באמת. כתבו והרבה ואין ממצאים. קרי נרקבו או נשרפו.

    *

    הייתה עוד דרך לכתוב בדיו/צבע על קירות יש איזכור בעניין מזבח יהושוע בהר עיבל והכתובת הכי ידועה ומדהימה ששרדה נגד כל הסיכויים( על טיח) היא כתובת בלעם סוף המאה התשיעית. זוהי כתובת נבואה שמקבילה לנבואות בתנך, אלא שהיא נגד ישראל.|

    בקצרה

    בשנת 1967 חשף צוות חפירות הולנדי מבנה של מקדש בתל דיר עלא שבירדן, כשמונה קילומטרים מנהר הירדן, בקרבת נחל יבוק. על קירות המקדש נמצאו על גבי סיד שטויח, מספר כתובות במצב השתמרות קשה ביותר, שעד היום פיענוחן שרוי במחלוקת. למרות קשיי הפיענוח, הצליחו החוקרים לפענח מספר שורות, שזיכו את אסופת הכתובות שנמצאו באתר בשם "כתובת בלעם". כתובת זו מזכירה אדם בשם "בלעם ברבער" (=בן בעור), וכוללת שני "צירופים" שמכילים נבואות אפוקליפטיות וסיפורי בלהות על השאול. הכתובת נכתבה בדיו שחורה ואדומה על קיר מטוייח, גובהה מטר, רוחבה 31 ס"מ והיא כוללת כ-55 שורות. מאחר שהיא נמצאה במצב קשה ביותר, היה צריך לשחזרה מחדש. רובה של הכתובת כתובה בלשון שירית.

    החוקרים חלוקים באיזה שפה נכתבה הכתובת; חלקם טוענים כי היא נכתבה בענף של לשון כנענית עם ארמית, מספרת על החוזה בלעם בן בעור, נבואותיו וקללותיו. יש בה קרבה לשונית לסיפור המקראי בספר במדבר (כ"ב-כ"ד).
    ויש בה כדי לאשש את קיומו של הנביא המיתולוגי, כשהגרסה התנכית בעצם טוענת שבירך במקום לקלל. הכתובת משמשת כמקור חשוב לחקר הבלשנות, המקרא והדתות. הכתובת מתוארכת באמצעות פחמן-14 לטווח זמן של 880–760 לפנה"ס.

    תמציתה של הכתובת היא נבואת פורענות וחורבן, במה שנראה כמשפט אחרית הימים. בכתובת מסופר על בלעם בן בעור, איש חוזה האלוהים ("איש חזה אלהן"), אשר באו אליו האלים בלילה, וסיפרו לו על פעולתו של בלע באחרית הימים. בתגובה צם בלעם ובכה בבוקר, וכאשר שאלו אותו בני עדתו למהות מעשיו, הוא מספר לשומעיו על החיזיון שראה. בחזיונו, נתאחדו שדים על האלה שגר, והורו לה לסגור ולתפור את השמים, דבר שגרם לחושך בעולם ולהשממתו. בחלקה השני של הכתובת מסופר על מותו של בלעם, ירידתו שאולה, ותיאור מפורט של הרפתקאותיו שם.

    ברוך מרגלית משער כי הכתובת היא קללה או נבואת חורבן שנכתבה על ידי מתיישבים ממוצא ארמי נגד מתיישבים ממוצא ישראלי (שהיו גם כן ממוצא ארמי בהפרש של כמה מאות שנים), בעמק סוכות, בדומה לנבואות זעם אחרות המוכרות מהמקרא.

    מקווה שהבנתם כבר, שהתרבות המקומית לא סיתתה כתובות באבן ולא חרטה על חרסים, אלא בשוליים הרחוקים מאד, והראיה מתרבות לא ישראלית שעוסקת בניבוי על ישראל כבר במאה התשיעית, שכתבו בדיו ובצבע. וכתבו בכתב פרוטו כנעני / כנעני כל טכסט יהיה סבוך, רעיוני ומשמעותי, כמה שיהיה.

    *
    בית דוד תיעד עצמו על מגילות קלף, לדעתי, על גבי יריעות עור ולא פפירוסים בהעדר חומר גלם. וכתבו והרבה כמו כולם בסביבה . ואם מממלכת אחאב המפוארת לא נותר כלום, על אחת כמה וכמה בממלכת דוד בהפרש של 100 שנים של לחות ובסיוע הניקוי של הורדו

  • מספר 666  ביום אפריל 25, 2019 בשעה 2:53 am

    מן הסתם היה הרבה יותר ממה שנמצא . שהיה מציאה אקראית לחלוטין. מישהו ידע לכתוב וכתב שני סיפורים שלמים על טיח בבית בכפר לא גדול בערבות הירדן..
    בדיעבד נראה שלא היה שום קשר שהוא בין בלעם החוזה המקורי כפי שהיכירו אותו במאה ה-תשיעית לפה"ס ובין משה רבנו ויציאת מצרים .הקשר הזה נוצר בידי הסופר הישראלי או היהודאי שחיבר בינם כמו שהיום מחברים בין להבדיל אלף אלפי הבדלות בין סופרמן וספיידר מאן ,נניח שתי דמויות ידועות שאין בינן את הקשר הקלוש ביותר שמוצאות את עצמן בסיפור אחד כי מישהו חשב שיש לחבר בינן. מה בכל זאת היה הקשר.? למשה מן הסתם היה מקדש על מה שנטען שהוא קברו בהר נבו בעבר הירדן. וזה לא כל כך רחוק מדיר עלא והאיזורים שבהם הופצו סיפורי בלעם. אז מישהו שהיה קשור למקדש משה ושמע על החוזה בלעם באיזורים הקרובים החליט לחבר בין השנים ולהראות מי יותר גדול וכתב את סיפור בלעם המוכר לנו.

להגיב על אייבי לבטל

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d בלוגרים אהבו את זה: