שובן של המכשפות: על מחזור שירי המכשפות של רחל חלפי

.

לאחרונה יצא לאור קובץ שירי המכשפות של  המשוררת רחל חלפי בהוצאת "קשב " שבו היא כינסה את מחזור שירי המכשפות שלה משנת 1979  ובתוספת דיסק של הקראה של השחקנית חנה מרון של שירים אלו. מחזור זה מוכר היום כאחד משיאי יצירתה .

קובץ זה מעורר בי שביעות רצון מיוחדת , משתי  סיבות :

גם בגלל שאני מחבב מאוד את שירי המכשפות של חלפי .

וגם מאחר שיש לי יד בהוצאתו .
היה זה לפני כמה שנים אגב שיחה עם רחל חלפי בבית הקפה החביב עליה ברחוב אבן גבירול שבה היצעתי לראשונה למשוררת שיש מקום לפרסם את קובץ השירים כספר נפרד ,גם לאחר שיצא כבר במסגרת מבחר כל שיריה.
ואני שמח לראות שהצעתי מאז התקבלה והעלתה עור וגידים.
אבל יש לי הסתייגות מסויימת לגבי חומר שחלפי העדיפה לגנוז ואני הייתי מעדיף שישאר ואף יורחב.

מחזור שירי המכשפות של רחל חלפי  נכתב לראשונה ב-1975. זוהי עד עצם היום הזה היצירה הספרותית המקיפה והבולטת ביותר הקיימת בשירה העברית העוסקת במכשפות , ובוודאי בידי אחת היוצרות המשורריות הבולטות כיום בעברית ,שהיא בין השאר כלת פרס ביאליק. ..

כמה מהשירים במחזור זה הופיעו לראשונה בגליון "פרוזה" 29-30 של אפריל 1979, מלווים בתחריטים מרשימים של הצייר אוזיאש הופשטטר (שחבל שלא נכללו במהדורות המודפסות של המחזור).


לאחר מכן הופיע המחזור כולו בספר"נפילה חופשית" שראה אור בהוצאת  הוצאת עכשיו מרכוס
ב-1979
מחזור השירים חזר והופיע שוב, כשהוא מקוצר במקצת במבחר השירים המקיף של חלפי "מקלעות השמש:החל מ"שירים תת-ימיים ואחרים", 1975, ועד "נוסעת סמויה", 1999 ".הוצאת הקיבוץ המאוחד 2002   

וזכה לצאת שוב במהדורה שנייה מורחבת  ב-2005 עם מאמר ענקי של פרופסור דן מירון על היצירה של חלפי אם כי לא זכור לי שהיה לו  הרבה מה לאמר שם על מחזור שירי המכשפות.  .

וכעת המחזור מופיע שוב מורחב  עם שירים חדשים כספר נפרד בהוצאת "קשב".אמנם לא לכל השירים החדשים יש את העוצמה של השירים המקוריים משנות השבעים ,וכמה מהם נראים כחזרה וואריאציה מיותרת על הנושא .אבל עדיין הקובץ מרשים. כמעט כפי שהיה.
אבל רק כמעט.
עבורי לפחות המחזור המקורי של רחל חלפי כפי שהופיע במגזין "פרוזה " היה מעניין גם ודווקא בגלל האלמנטים "הכמו מחקריים " "המוקומנטריים " שבו הנדירים מאוד בעולם השירה.

חלפי התבססה בו  כביכול , על ספרים מחקריים שונים ( מזויפים כולם ) ועל עדויות אמיתיות כביכול של מכשפות כחלק ממסר חזק למען השונה והאחר הנרדף בידי כוחות העריצות והריאקציה . לכאורה, זו הנצחה אמפטית מחקרית של הנשים שעונו ונרצחו. למעשה זה חומר בדיוני "מוקומנטרי", וכך גם שמות החוקרים, הכמרים, או התאריכים, שאת כולם בדתה המשוררת מלבה.
..לא ידוע לי על מאמץ מקביל לבנות "תשתית מחקרית מוקומנטרית " מעין זאת באיזה שהוא שיר אחר בעברית ורחל חלפי מבחינה זאת יצרה רעיון או סוגה חדשה בתחום השירה.  .
למרבית הצער במהדורה של מחזור השירים  בקובץ "מקלעות השמש" ובמהדורה של הקובץ המורחב בהוצאת "קשב " , חלק מחומר "תיעודי" זה הושמט בידי המשוררת מסיבות אסתטיות טהורות שאותן הסבירה לי בפרטנות  , וחבל.מבחינתי עדיף היה שחומר זה יישאר ואף יורחב בקובץ השירים הנוכחי.  החומר הזה תרם הרבה לעוצמת השירים..

זכור לי שהצעתי בשיחה ביני ובין המשוררת להרחיב את החומר הזה ובכך לחזק את הייחודיות של שירי המחזור. ,אבל בבירור היא לא קיבלה את דעתי.,וזה אני משער בגלל תפיסה אסתטית שונה מאוד משלי.
מומלץ אם כך לחפש את שירי המחזור במהדורה המקורית הנדירה של "מגזין "פרוזה " ", שם מופיע החומר "התיעודי" כמעט במלואו.
ולמען התיעוד ההיסטורי ,כפי שהבאתי באתר זה הקדמה של רחל חלפי לספר שנגנזה ,  הנה  כעת גם הקטעים הגנוזים האלו כפי שהופיעו בגליון "פרוזה "ושוב לא הופיעו יותר. .

הטקסטים הגנוזים של "המכשפות "

רחל חלפי מציינת בהקדמה לשירי המחזור:
"מחקרים שפורסמו לאחרונה מגלים כי מאות ואלפי ה"המכשפות" שהועלו על המוקד, הומתו בהטבעה, נכלאו ויוסרו באירופה של ימי הביניים ולאחריהם, לא היו אלא נשים יוצאות דופן, אינטנסיביות, בעלות כוחות רוחניים, או יופי פיזי, שחרגו מתדמית האישה הסטראוטיפית של אותה העת. איבחונן כ"שליחות השטן" והוצאתן להורג לא נשאו אופי דתי בלבד, אם כן. הן ייצגו כפייה ודיכוי חברתיים והוקעת הפרט ויוצא הדופן, במקרה זה, האשה יוצאת הדופן, האחרת."

השמות ו/או הפרשיות במחזור זה לקוחים בחלקם מתוך "האנציקלופדיה לחקר קשרים עם השטן ופמלייתו" שיצאה בצרפת במחצית השניה של המאה ה-17. ובחלקם מתוך כתבים אחרים ובעיקר משל האב רוז'ה סידום, האב פדרו דה-לה-נאראנחלה, האב ג'פרי אנדרוז, והחוקרת מונסה ברסלונה אסתר".
( כל אלה חוקרים שלא היו ולא נבראו .א.א )
(ההקדמה של רחל חלפי למחזור שירי המכשפות, פרוזה מספר 29-20 אפריל 1979 )

תראו תראו עדר מכשפות בשמיים
תראו תראו אותן אוחזות ברעמות הזרדים
תראו תראו אותן פשוקות רגליים על מקלות
בתפילה של קדושות עיניהן מתגלגלות קולן
מרחשש בדגים בבריכת מי ורדים תראו
תראו אותן מנווטות את כלי רכבן הקשים
(שירי רכילות על מכשפות, מתוך: מחזור שירי המכשפות, רחל חלפי )

במחזור המקורי היו 13 שירים המציגים כביכול "דמויות אמיתיות" של נשים שנחשדו בכישוף, נכלאו, הורעבו עד מוות, הוטבעו בנהר, שנשרפו חיים על המוקד, או שעונו למוות בידי המון זועם. לסיפורים אלה הוסיפה כאמור המשוררת הקדמה וחומר "תיעודי" המצורף לכל שיר שתיאורי הדמות וההתעללות שעברה שעבורי משווים לשיר איכות נוספת מצמררת ממש מעבר לשיר עצמו. .

וכך אחד השירים "מוקדש לפנלופה ליז שנכלאה והורעבה למוות באשמת קיום נשפי חשק לשטן ,בהיותה בת שש עשרה ,באנגליה של המאה ה-14."
"שירי רכילות של מכשפות " מוצגים כ"מושרים בחגיגות שיכורים בליווי משרוקית מחבתות וטרטור אופנועים. ".
או "בעקבות יומניה של איריז דה –בואה ,מדרום צרפת שבמאה ה-17. הכנסיה המקומית התביעה אותה משום שמנעוריה אמרו אנשים כי היא תלד מפלצת בת שטן. כאשר הרתה לראשונה נלקחה אל הנער ,הולקתה שם בשוטים .ואחר כך הוטבעה. ".

השיר "וידויה של מכשפה מאושפזת בצינוק " "מוקדש לאנייס דה-וידון שבסוף המאה ה-16 בצרפת נכלאה בצינוק למשך 20 שנה ולבסוף הומתה בהטבעה".
אם נרצה, אפשר לפרש את השירים בצורה מקובלת כיום כשירים פמיניסטיים המציגים את הנשים כקורבנות הגברים בגלל "שונותן" (כפי שאפשר להבין מההקדמה). אך אפשר באותה המידה לפרש את השירים האלה בצורה מקורית בהרבה, כשירי הלל לכוח העל חושי הטמון באישה, שמוכנה לפרוץ את כל המיסגרות החונקות אותה לנצל את כוחה במלואו.ואפשר גם למצוא בהם דיוקן-עצמי של הדוברת בשירים -על כוחה וחולשותיה על תעוזתה ופחדיה.

המכשפות של רחל חלפי הן נשים נועזות ורבות עוצמה, המוכנות לנסות הכל, וגם לא איכפת להן להיות מכוערות או לפעול בניגוד לצווי החברה. הן גיבורות ובה בעת גם קורבנות של החברה, שהן יוצאות כנגדה וכנגד צוויה. הן משקפות קיום שכל כולו התרסה כנגד הסדר הקיים.

נאום מכשפה שהרתה לשטן
(הערת המשוררת: בעקבות יומניה של אינייז דה בואה מדרום צרפת במאה ה-17. בנעוריה אמרו אנשים בכפרה, כי היא תלד מפלצת בת שטן. כשהרתה לראשונה נלקחה אל הנהר, הולקתה שם בשוטים ואחר כך הוטבעה.)

אני יכולה להכיל בבטני את כל
מלאכי השמים את כל שדי התהום
הקטנים . יש בי די חם
לכסות את העולם בשמיכה של פוך .
חפרו לי בתוכה מחלות של אהבה
שהם לא יאמרו לי שאהרה מפלצת .
כל פעמוני המצולה מצלצלים מטורפים
במצולות רחמי. כשגבר שוכב אותי
אלוהים שוכב איתי .
אותו אהוב שלי יודע עד אבדן עצמו לדעת בעומק
נפילה סופית . אני לו
המערבולת שאינה עוצרת
אדוות אדוות ביקום
אני אזרה צמרמורות ביבשות העתיקות
אני אסמר בתענוג את פלומת הים הרכה
אני אשריץ לטאות מרוב אהבה
אני אכסה את האדמה בלהבות חורכות
אם לא בתינוקות ורודים
אני אפרע את כסתות אהבתי נוצות
נוצות אל תוך הרקיע .
אני אסתור את כוח המשיכה
שסעו את בטני כמו את בטנו
של הזאב . שימו לי אבנים בבטן!
אבל קודם ,תנו לי
לטרוף הכל
בשוקקות כזאת
בשוקקות כזאת
(מתוך: מחזור שירי מכשפות, רחל חלפי)

בניגוד להקדמה שמציינת את שקריות ההאשמות נגד ה"מכשפות", השירים מדגישים דווקא את כוחותיהן האמיתיים מאוד של הנשים, ואת שאיפותיהן הגרנדיוזיות הרבה יותר. המכשפה בשיריה של רחל חלפי שואפת לפרוץ את הכוחות החונקים והמגבילים של החברה ושל הגברים; היא אישה שמעדיפה את המוקד על החיים, כי
הלילות קרים כאלה …. השמש הקרובה ביותר לגלקסיה הכבויה שלה
היא PROXIMA CENTAURUS
והיא מתפוצצת במרחק 4 שנות אור
גם השמש הקרובה ביותר אינה קרובה !
בלילות קרים כהים כאלה
המוקד לפחות בטוח
האש
צפיה חמה
(מתוך: "מכשפה שלא ריפדה את חייה", "מחזור שירי המכשפות", רחל חלפי)

חלפי מתארת בשירים את תחושותיהן של הנשים המכשפות, המרגישות כי הן עוברות שינויים קיצוניים.

הייתה בי חיה צורחת
הלילה בעומק של חמש קומות היה לי
פתח לשעת סכנה.
הייתה בי חיה צורחת
מרוב צריחה לא יכולתי לראות את גבולות
גופה…

היו לה חיים
משלה . פניה היו מכפילים עצמם .
פרותה הייתה ממלאת
את העולם
היא הייתה מצמיחה פרחי טרף בתוך
בשרי ולבשרי לא הייהת שליטה
עליה …
בלילות היא היתה
נחה
ושואבת אותי .ואני אף לא הייתי
גרגר אבק כשהייתה
קמה עלי צוחתה .
כדי לשסף את ראשה הייתי חיבת
לשסף את ראשי.
(מתוך "וידויה של מכשפה מאושפזת בצינוק", "מחזור שירי המכשפות", רחל חלפי)

לצד כל השירים ה"כבדים", יש במחזור גם שירים הומוריסטיים הקורצים לקורא:

רכילות אינטימית

הנה שישבק המכשפה היא קוראת למטאטא שלה טוני
הנה רמחה המכשפה היא קוראת לו פוני
בועץ קוראת לו בוץ
נפעד קוראת לו באלי
שינשאת קוראת לו פאלי .
(מתוך "מחזור שירי המכשפות", רחל חלפי)

רמז לכך שסיפורי המכשפות הם ביטויים לפנטזיות מיניות ואחרות, של גברים ושל נשים.
בסופו של דבר, קובעת חלפי:
"מכשפה רוכבת על מטאטא כי זה
כל מה שיש לה לרכוב עליו."

המכשפות בשיריה של חלפי מסוגלות ליצור ולארוג חיים ועולמות שלמים בכוחן היצירתי המיוחד, אולם כתוצאה מכך הן מאוימות על ידי החברה הקונפורמיסטית המוקיעה אותן, ועל ידי הטירוף האורב להן תמיד.
הכישוף והעל טבעי ממשיך להעסיק את חלפי גם בשירים מאוחרים למחזור זה. המכשפות מופיעות גם בשירתה המאוחרת, בשירים כמו "מכשפה יורדת למצרים (שנכתב ביחד עם שיריי "מחזור המכשפות", אך הופיע רק מאוחר יותר בקובץ "זיקית"); ו"מכשפה שמנה". בנוסף מופיעים בשירתה גם יצורים מכושפים אחרים כמו "החתול המאגי", שמופיע ב"נפילה חופשית",, דיוקן של חיה (המזוהה באופן מסורתי עם המכשפות), המנסה לפתח את תודעתה ומודעותה.

שיחה עם רחל חלפי

איך היגעת לנושא הכישוף ?

רחל חלפי : באפריל 75 הייתי בתקופה של נסיעה והחלטות קשות ופתאום הנושא הזז צץ של המונולוגים כמו המכשפה שאיבדה את חייה עם ש/ם והטקס .ולא קדמה לזה מודעות מיוחדת למכשפות כאילו הקול שלי נחטף על ידי קולות שלהן. לא ביצעתי שום מחקר רק מאגדות ילדים ומה שלמדתי על ציד מכשפות . באיזה שהוא שלב נתקלתי במחקר על מכשפים .ושילבתי פירורים מדעיים בטקסטים כביכול .אחר כך מחקתי כמה מהפירורים האלה .

רחל חלפי ביקשה גם להבהיר שקטע שפורסם במאמר של כותב שורות אלו על קשרים בינה ובין המשוררת יונה וולך בנושא זה,נושא הכישוף שכידוע עניין מאוד גם את וולך  אינו מדוייק .

רחל חלפי : רצוני לציין שבניגוד למה שצויין בפרסומים שונים ,  במאמרך עלי  ושל יגאל סרנה  בספרו על יונה וולך בנוגע להשפעה, כביכול, של דמותה של יונה וולך על שירי המכשפות שלי,זה אינו מדוייק כלל.

. עם כל הערכתי הנלהבת לשירתה, צר לי שפרסום שגוי אחד בעבר, ופרסום שגוי נוסף – ממשיכים להזין הנחות בלתי מבוססות על השפעה שהייתה לה ולתדמיתה "כמכשפה"  כביכול עלי. 

 פגישתי הממשית הראשונה עם יונה היתה בקיץ 76', ואז אכן כתבתי את "סרוגה…" . עד כמה השיר הוא עלי או עליה – זוהי שאלה פתוחה, באמת. אך, עניין שהוא ברור לחלוטין הוא כי שירי המכשפות נכתבו (בתנופה, תוך כמה שעות) באביב 75', כלומר שנה ורבע לפני אותה פגישה עם יונה. (גם הדיווח של סרנה על אותה פגישה הוא שגוי, שכן, היא באה לבקרני בבית הורי, כמה ימים לאחר נסיעה משותפת במונית…) חבל ששגיאה ישנה אחת תזין פרסומים מעניינים אחרים…

הייית רוצה לעסוק בכישוף?
:רחל חלפי :  הייתי רוצה לעסוק בכישוף . אולי זה היה משפיע על חיי לטובה .
אבל האמת ? לדעתי החיים שלנו זקוקים יותר לתפילה מאשר כישוף.
כל שירי המכשפות יצאו ממני בלי שאחקור את הנושא כלל.זה הדהים אותי.
כתבתי אחרית דבר שלא הסבירה כלום ככל הנראה המכשפות כישפו את עצמן לדעת הן רצו להיות וזהו. ובסופו של חשבון הן לא מכשפות באמת אלא סמל למשהו מהתת מודע

 

בשירתה של חלפי מופיעים גם  נושאים מיסטיים אחריים כמו ספרי חיזוי העתיד כמו האי צ'ינג הסיני,

 לגביו תמהה המשוררת:

ראשי שט במימי הקוסמוס גופי רוצה לחזור למיטתי למיטתי הסתורה
מיטתי נדודת השינה ,איך אבין איך אבין את האי צ'ינג
ואיך האי צ'ינג יבין אותי?
(מתוך "קריאה באי צ'ינג", רחל חלפי)

וכפי שהראיתי במאמר אחר נושאים אלו מעסיקים אותה מאוד ביצירתה לא פחות מהעיסוק בנושאים מדעיים שונים שגם הם קיימים ביצירתה ולמעשה הם משלימים זה את זה.

ואגב בתור קוריוז : כמה משירי המכשפות של רחל חלפי וגם אחרים כמו   מכשפה מצלצלת", מכשפה משנה צורה", וכן  "סימביוזיס" ו"זמרת" הולחנו בידי היוצרת  יסמין אבן "

.כידוע יסמין אבן יצרה כמה שירים משלה על מכשפות לילדים בדיסק ואף הצגה שלמה לילדים על נושא זה .  מן הסתם לשתי היוצרות יש הרבה מן המשותף בעניינם בנושאים אלו.

ראו גם קישורים רלבנטיים

הספר מכשפות בהוצאת קשב

מכשפה מצלצלת : שיר עם לחן של יסמין אבן

רן יגיל על שירי המכשפות

הר הקסמים על שירי רחל חלפי 

אלי אליהו על המכשפות של רחל חלפי

לסלוח זה לעוף הפוך " ארז שוויצר על "מכשפות "

מקלעת השמש המהדורה המורחבת

רחל חלפי בויקיפדיה

רחל חלפי בלקסיקון הספרות העברית החדשה

פרטים על רחל חלפי

שאלות לרחל חלפי

רחל חלפי -סקירה באנגלית

 

אילן שיינפלד על רחל חלפי

 

 משוררת את חדוות הבריאה רפי וייכרט על מקלעות השמש  

הסיפור האמיתי והמזעזע על שירי רחל חלפי

רשמים של בלוגרית מערב שירה של חלפי

נשים ומסכות / חיה שחם

חיה שחם "עיון במחזור שירי המכשפות של רחל חלפי " בתוך נשים ומסיכות :מאשת לוט ועד סינדרלה הקיבוץ המאוחד , 2001.

כישפה את עצמה לדעת :ההקדמה שנגנזה  של רחל חלפי לספר "מכשפות " 

הכישוף של רחל חלפי :מאמר מקיף על יצירתה של המשוררת.  

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • מכשפה  On ספטמבר 30, 2009 at 4:41 pm

    תבורך

  • מכשפה בהזמנה  On ספטמבר 30, 2009 at 5:08 pm

    עוד משהו מכשפה זה לא דבר נפרד. זה דבר שיש בכל אחד ואחת מאיתנו, חלק מהנשמה.
    באמת ניסו להדיר את החלק הזה של הנשמה מן העולם אבל אי אפשר עולם בלי כישוף…

    אנחנו נהיים סטרילים מידי וזה בדוק מה שגורם לנו לסבל.

    מדירים את הקסם מן העולם…
    ללא הקסם אין אחדות.

    זה הכח הנשי.
    בלעדיו העולם בודד ומנוכר.

    יוחזר הקסם לאלתר!
    🙂

  • רינת מצליח  On ספטמבר 30, 2009 at 9:22 pm

    אלי , היכן יואב עזרא. אל תאמר לי שהוא דורש כסף עבור רשימותיו. האתר שלך הפך לארכאי מאז שהוא איננו. לדוגמא אני נכנסת לבלוג שלך בכדי לראות אם יש רשימה של יואב. ואין. חבל…חג שמח

  • מכשף  On אוקטובר 1, 2009 at 11:55 am

    שיר יפהפה ומהפנט, הלחן ממש תפור עליו

Trackbacks

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: