דוד נגד גולית אקרשטיין

כּהֹ , אָמַר יְהוָה, עַל-שְׁלשָׁה פִּשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל, וְעַל-אַרְבָּעָה לא אֲשִׁיבֶנּוּ:

עַל-מִכְרָם בַּכֶּסֶף צַדִּיק, וְאֶבְיוֹן בַּעֲבוּר נַעֲלָיִם.
עמוס פרק ב'

 

לפני כמה ימים השתתפתי  בהפגנה של קבוצת "גרילת תרבות " מול בית החרושת "אקרשטיין " שבעליו מונע מהעובדים את זכותם הלגיטימית להתאגד בטענות שונות ומשונות ברוח הקפיטליזם החמסני של סוף המאה ה-19 ושלהי מאה העשרים .

במהלך ההפגנה הקראנו שירים ואני הקראתי קטעים רלבנטיים ביותר מספר "עמוס" התנכי .
ככל הנראה ההפגנה עשתה משהו למישהו.
בעלי בית החרושת מאיימים כעת על עובדיהם בפיטורים .ומאיימים להעביר את בית החרושת כולו למקום זול יותר ונוח יותר שבו העובדים לא יעזו לעמוד על זכויותיהם.

אני קורא בזה לציבור ולחברי הכנסת בעלי המודעות החברתית ,עינת וילף , ואחרים :

 אם האיום הזה יתממש ובית החרושת יעבור לחו"ל יש לוודא תחילה שהבעלים יחזיר כל גרוש שקיבל אי פעם מהמדינה בתמיכה פלוס ריבית שאותה יקבעו פקידי המדינה תוצאה של הפרת התחיבויותיו .
ואת כל הכסף הזה יש להעביר למפוטרים.
ומכאן ואילך יהיה צורך להתייחס בזהירות ובחשדנות לכל הצעה של האיש ,שהרי הוכח כבר שהוא מפר את התחייבויותיו.
כמו כן אני פונה בקריאה לאנשי התקשורת כל זמן שמאבקם הצודק של העובדים נמשך יש להכניס את שמו של בעל בית החרושת לרשימה שחורה שתוודא שהאיש לא יופיע יותר בשום כלי תקשורת ובשום אמצעי תקשורת בכל נושא שאינו נוגע למאבקו ואיומיו על עובדיו.  

.אין זה מן הראוי שהאיש שפוגע בזכויות הלגיטימיות של עובדיו ובזכויות הלגיטימיות של כולנו יופיע במדורי רכילות נוצצים משל הוא התגלמות ה"סופר סטאריות ".

ובנתיים המשורר ומבקר השירה יואב עזרא שינס מותניים והנה ביקורתו על השיר שאותו השמיע איש "גרילה תרבות " רועי ארד בעת ההפגנה .

והנה רשימתו "

צ'יקי דוד נגד גוליית אקרשטיין

 

מאת יואב עזרא

 

 

מכונית המשטרה המשגיחה על המפגינים יד בית חרושת .

גרילה תרבות במצבה הנוכחי עושה צחוק מכל לוחמי הגרילה הקלאסיים שהרי בחבורה הנוכחית
התאגדו דמויות מצחיקות כמו צ'יקי ארד מתי שמואלוף ועוד קוראים וקוראות אקראיים
ערב רב של טיפוסים וטיפוסיות ועם מה הם מגיעים למלחמה עם שירים
נעלי התעמלות בלי שרוכים מכנסי שלושת רבעי עד הברך שמלות יד שניה מהסלון של מזל וסלון ברלין
גרביניונים אדומים ושחורים חלקם עם חורים כובעי קטיפה משקפים וצרחות וצעקות של השירים
אני לא רוצה לדבר על צ'יקי כראש הכנופיה אבל אין מנוס
צ'יקי זה הרשלה , צ'יקי הוא יצק, צ'יקי הוא  קולינמל וגם דוד המלך מה גם שכל הקבוצה של גרילה זה אוסף הדמויות הביזאריות ביותר שאי פעם היו בתולדות הספרות העברית שצ'יקי הוא רק מיניאטורה קטנה שלה עם כל גודלו הפלאי .

ולמה דוד המלך הרי ההסבר:

כשדוד נגש למערכה נגד גולית
גולית הפלשתי אמר לו "הכלב אנוכי שאתה בא אלי במקלות ואבנים".  
עושה רושם שדוד המלך בז לקרב עם גולית ועשה ממנו צחוק ובסוף גם ניצח 

אבל זה לא רק זה.  
במנוסתו של דוד משאול דוד  התחפש למשוגע וניסה למצוא מחסה בעיר של אכיש מלך גת
ומשפט הנצח של אכיש בראותו את דוד המשוגע?

" החסר משוגעים אנוכי""  
וכך צ'יקי וחבורתו במלחמתם נגד הכרישים
המשוגעים אנחנו שבאים אתם לצרוח עלינו שירים
עושה רושם שגרילה תרבות (בכל זאת קשה לי להשתמש בשם גרילה מאחר ואני פאציפיסט )
נלחמת מלחמה חסרת סיכוי וראשיה מושכים את משתתפיה למסע התאבדות יותר מאשר לקרב
שהרי המלחמה האמיתית צריכה להיות כנגד המוצרים הבאים לעולם החופשי מן המדינות בהן
מפרים זכויות אדם בעבודה ממש לעשות חרם על המוצרים הללו
רוב מדינות העולם כבר מזמן הפכו למדינות ללא תעשיה וכך גם מדינת ישראל
אבל הם נלחמים את מלחמתם בחוסר משקל עושים צחוק וכך גם השירים נעים באויר
כמו בועות צבעוניות נעלמות לפתע מתפוצצות .

ונה שיר של צ'יקי שימחיש את תמונה

צל הסוודר

מאת רועי צ'יקי ארד

כשהשמש חזקה
מניח על הראש
סוודר תוצרת בנגלדש

כשהשמש נעימה
מוריד מהראש
סוודר תוצרת בנגלדש

והנה שיר נוסף שאותו חיברה לילך וובר

 

מרצפות

מאת

 לילך וובר

Dory Trupin

בחדר המדרגות יש מרצפת שנוקשת
בבטון שתחתיה
כשהשכנה ממול חוזרת עמוסת תפוחי אדמה
ממסע מפרך למכולת השכונתית
מוחה ממצחה אגלי זיעה, מתנשפת זרות וצער
היא פולטת לעברי שלום גרוני
בקול שלרגע נשמע שהדיבור זר לו
מי הניח את המרצפות האלה
מי ייצר את המרצפות האלה
כך שיחזיקו מעמד עשרות שנים
בהן תנאי העבודה יתדרדרו
במדרון בו מתגוללים
עובדים לא מאוגדים
בין הכפתורים בקופסת פח
אוסף מחזיקי מפתחות שוקולד לשעבר
פנקס חברת ההסתדרות של סבתי
ועם כל נשימה שלי
הפנסיה הולכת מתרחקת
ומי בכלל מדבר על תנאים סוציאלים

לסיום אין מה לומר יותר מאשר הצלחה במלחמה . דבר אחד בטוח במלחמה הזו
לא יתווסף כאב נוסף על הכאב הקים. גרילה תרבות נלחמת את מלחמתה בשירים.  
חזון אחרית הימים :

מי יתן וכך יתנהלו כל מאבקי העתיד לא בשפיכות דמים אלא במילים ובשירים.

 

 

שִׁמְעוּ הַדָּבָר הַזֶּה, פָּרוֹת הַבָּשָׁן אֲשֶׁר בְּהַר שֹׁמְרוֹן, הָעֹשְׁקוֹת דַּלִּים, הָרֹצְצוֹת אֶבְיוֹנִים; הָאֹמְרֹת לַאֲדֹנֵיהֶם, הָבִיאָה וְנִשְׁתֶּה. 

 נִשְׁבַּע אֲדֹנָי יְהוִה בְּקָדְשׁוֹ, כִּי הִנֵּה יָמִים בָּאִים עֲלֵיכֶם; וְנִשָּׂא אֶתְכֶם בְּצִנּוֹת, וְאַחֲרִיתְכֶן בְּסִירוֹת דּוּגָה.  וּפְרָצִים תֵּצֶאנָה, אִשָּׁה נֶגְדָּהּ; וְהִשְׁלַכְתֶּנָה הַהַרְמוֹנָה, נְאֻם-יְהוָה

מתוך עמוס פרק ד

ראו גם

ג'פאניקה רוטשילד :ההפגנה שהכניסה את גוליית אקרשטיין לפאניקה

איתן קלינסקי על אקרשטיין תעשיות ועל ההפגנה

מלחמתו של בית החרושת "אקרשטיין " בעובדיו
אתר גרילה תרבות
אילן ברקוביץ' על גרילה תרבות

 

כתבה של ערוץ 10 על ההפגנה

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • ג'וני  ביום ינואר 13, 2010 בשעה 12:08 pm

    צר לי, אבל צ'יקי לא בדיוק יודע לכתוב שירה. המטרה בהחלט מוצדקת, אבל אם אי אפשר להקפיד על רמה סבירה של כתיבה, עדיף כבר לחפש שירים טובים יותר שכתבו אחרים ולהקריא אותם.

  • מספר 666  ביום ינואר 13, 2010 בשעה 12:29 pm

    ששירים שמקריאים אותם בהפגנה בכלל לא צריכים להיות שירים "טובים" על פי הכללים הספרותיים .
    אל צריכים להיות שירים פלקטיים מרגשים ומעוררים .
    שיר האינטרנציונל הקומוניסטי למשל שהוא שיר גרוע בכל קנה מידה ספרותי הוא עדיין שיר טוב למטרתו לעורר את זעקותיהם של פועלים על הגזל שבוצע בהם .
    והשאלה שעומדת כאן היא האם השיר של צ'יקי אכן עומד בסטנדרטים הספציפיים הללו של הזעקתם של אזרחים כנגד מעשי הגזל שמבוצעים בהם בידי בעלי הון .
    אני מסכים ששירו של צ'יקי אינו מגיע לדרגת הפואטיקה של הנביא עמוס .

  • נהדר  ביום ינואר 13, 2010 בשעה 1:06 pm

    אתם צמד מדהים. הרשימה של יואב נהדרת.יואב ממש תופס באופן אינטואיטיבי את הקבוצה. נפלא

  • גיורא לשם  ביום ינואר 13, 2010 בשעה 1:26 pm

    אלי,
    שיר תמיד צריך להיות טוב.
    כמובן שאינני מתיחס לשירו של צ'יקי שלא קראתי ולא שמעתי.
    ה"אינטרנציונל" אינו שיר, כי אם המנון.
    המנונים נשארים בזיכרון לא בשל טיבם, אלא בשל הקשרם ההיסטורי, וזה דבר שונה מבחינת הטיב.

  • רינת מצליח  ביום ינואר 13, 2010 בשעה 1:42 pm

    אתה גם פאציפיסט?! דרך אגב קראתי את התגובות השירים טובים נקודה . חבל שאין עוד שירים

  • בן.ק  ביום ינואר 13, 2010 בשעה 3:14 pm

    מי יותר חשוב ממנו כבר?

  • יואב עזרא  ביום ינואר 13, 2010 בשעה 3:29 pm

    הקבוצה לא העבירה הפעם שירים לבחירה. קיים עוד שיר מצוין של ערן הדס ושיר של מתי. השירים נמצאים אצלי. מה שאתם רואים זה מה שנשלח. יתכן מאוד שהם מנהלים את מלחמתם כמו בלמחמת לבנון האחרונה. ללא תחמושת. מבחינתי במלחמה זו התחמושת אינה העיקר. יכול מאוד להיות שבעתיד הארטילריה תחבור אליהם אך בשלב זה גם כך הם מנהלים את מלחמתם בגבורה

  • אולי  ביום ינואר 13, 2010 בשעה 5:14 pm

    ערן הדס יותר חשוב מציקי . תשובה לבן. ק

  • יוני  ביום ינואר 13, 2010 בשעה 5:29 pm

    הייתי כותב לה שיר.

  • מספר 666  ביום ינואר 13, 2010 בשעה 7:19 pm

    שדרנית בנושאי ספרות .

  • יוני  ביום ינואר 14, 2010 בשעה 3:16 pm

    ראיתי אותה בשמאל התמונה
    ——————————-

    ראיתי אותה בשמאל התמונה
    מצלמה בידה, חדורת אמונה
    לוחמת גרילה ושדרנית ספרות
    באה לצעוק באין הדברות

    מהביצה המושמצת יצאה אל החולות
    רצתה לשנות ולתקן עוולות
    לוחמת גרילה ושדרנית ספרות
    מגינה בגופה באין הסתדרות

    בעולם של תאגידים ופקידים
    טוב לראות אנשי תרבות מתלכדים
    כי בסופו של דבר
    מי עוד קרוב לעובדים?

    אז האם היא תצליח עם תרבות, חיוך ועיניים יפות,
    לעשות משהו, לשבור מרצפות?
    או שאולי רק חלמתי חלום,
    היית אתמול. נעלמת היום.

    -יוני

  • מספר 666  ביום ינואר 14, 2010 בשעה 3:59 pm

    שהיא תאהב את זה.אני אהבתי.

  • מספר 666  ביום ינואר 14, 2010 בשעה 4:45 pm

    היה טורח לכתוב גם שיר עלי בתמונה,אבל בבירור ההעדפה תמיד תהיה לבחורה היפה מאשר לעוד זכר .

  • מספר 666  ביום ינואר 14, 2010 בשעה 5:37 pm

    אולי שווה להדפיס את הפזמון הזה של יוני כשיר לכת בהפגנות ועל כרזות ,בתור שיר להפגנה יש בו חן מסויים. אולי שווה להדפיס אותו עם התמונה של הבחורה וכו'.
    בכלל טוב שיהיו עוד פזמונים כאלו ..אנחנו נאבקים בבעלי הון עשירים כמו קורח וביחצניהם ועורכי הדין שלהם שלא יבחלו בשום דבר על מנת להשיג את מטרתם.
    .יש לנו רק את השירים שלנו ואת המילים שלנו כנגד העוצמה הברוטאלית שלהם .

  • מספר 666  ביום ינואר 14, 2010 בשעה 10:55 pm

    לאור המהומה שעוררה ההפגנה שלנו ,ביקר במקום אקרשטיין הבן ופיטר את המנהל שיש הטוענים שהוא האחראי לדיבוי העובדים..
    ובזה לכאורה נפטר העניין.
    וראו
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3834374,00.html
    עם זאת ברור שדיכוים של העובדים נמשך אם לא תינתן להם הזכות הלגיטימית להתארגן.וכרגע נראה שהזכות הזאת לא ניתנת להם.

  • מספר 666  ביום ינואר 15, 2010 בשעה 9:49 am

    אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון כי אז היום ה-15-1 במגזין החדשות של ערוץ 10 בטלוויזיה בערב אמורה להיות כתבה על פרשת ההפגנה של "גרילה תרבות " שכנגד כל הסיכויים ןלמרות כל התחזיות של המצקצקים והלועגים ורואי השחורות הביאה לפיטוריו של מנהל בית החרושת ולמה שנראה על פניו כרגע כהטבה אפשרית במצב העובדים.
    הכתבה צולמה בידי טל שליוותה אותנו במסענו לאופקים .
    הציבור מוזמן לצפות.

  • לימור 64  ביום ינואר 15, 2010 בשעה 6:58 pm

    "מופע" נהדר ורעיון מרגש להבעת הזדהות, סולידריות ומחאה לא אלימה.
    אין ספק שיש התקדמות ביחס לאירוע אצלנו, שירת האוניברסיטה הפתוחה , אז המשטרה היתה קלגס בשירות האוניברסיטה ועכשיו היו "חביבים" אליכם.
    אני חולקת עליך רק בדבר אחד:
    אני לא חושבת שפיטורי מנהל המפעל הם הישג לעובדים ומצביעים על רוח חדשה שנושבת ממשרדי אקרשטיין המפוארים בהרצליה פיתוח.
    אני לא מאמינה שפתאום התעורר אקרשטיין והחליט להיות טוב לב לעובדיו המנוצלים.
    אני דווקא חושבת שיש בפיטורים הללו מסר ברור לשני המנהלים הנותרים של אקרשטיין (בראש פינה ובאשדוד), ראו הוזהרתם מה קורה למנהל שלא מצליח לדכא התארגנות של עובדים.
    הלוואי ואתבדה.

    כוח לעובדים !!

  • מספר 666  ביום ינואר 16, 2010 בשעה 8:18 am

    שייתכן בהחלט שזוהי טקטיקת השהייה והעמדת פנים יחצנית בלבד כדי להרחיק מעליו את הביקורת הציבורית וזריקה לאריות של איזה פקיד מסכן שבסך הכל רק מילא הוראות ועכשיו הוא משלם בראשו על צייתנותו.
    אותו ברנש הבנתי מהטוקבקים במאמר בוינט עבד שם רק שנה.
    הפיתרון הוא לשמור על עין פקוחה על מה שנעשה שם,ולפתוח בצפירות אזעקה ברגע שיש סימנים שהם מתכוונים להמשיך בדרכיהם הישנות הנלוזות .

    אולי כדאי ש"גרילה תרבות" תפרסם בעוד כמה חודשים או שנה רשימת בדיקה שבה תדווח לציבור על ממצאיה האם אכן תנאי הפועלים השתנו לטובה או שלא.
    ואם לא יש לחזור להיאבק כנגדם במלוא הכוח.

    בנתיים אני חוזר על בקשתי מכלל אנשי התקשורת בארץ לשמור על השם "אקרשטיין "ברשימה שחורה ולהימנע מלאזכר אותם באיזו שהיא ידיעה שאינה קשורה לנושא הספציפי הזה עד שיתברר מעל לכל ספק שהם אכן השתנו לטובה.

  • מספר 666  ביום ינואר 23, 2010 בשעה 5:39 am

    כפי שהוקרנה אתמול בערוץ 10
    הכתבה היא של טל רימון וגל לב חיימוב

    http://news.nana10.co.il/Article/?ArticleId=694333&sid=126

  • מספר 666  ביום פברואר 2, 2010 בשעה 4:42 am

    והנה הקטע של מה שהיה מול בית חרושת אקרשטיין מוסרט בשלמותו וכעת ברשת
    כאן
    http://www.youtube.com/user/culutregerila#p/u/7/lobP6aiOGuI

  • מספר 666  ביום פברואר 21, 2010 בשעה 11:25 am

    במסע הדיכוי שלה כנגד עובדיהב ומסרבת לציית להחלטות בית המשפט שקבע שעליה לקיים מו"ם עם הועד הנבחר שלהם.
    ראו על כך כאן
    http://www.notes.co.il/iris/65314.asp
    אני קורא בזה לכל הקוראים להטיל חרם על על כל מוצר שידוע להם שאקרשטיין קשורים אליו .פשוט לא לרכוש עד שאלו יתחילו להתייחס בצורה סבירה לעובדים שלהם .

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: