האותיות שעימן נברא היקום:הצעה חדשה לפירוש משמעויות "ספר יצירה"

 

 במוזיאון הקומיקס והקריקטורה בחולון  הוצגה תערוכה של שני קריקטוריסטים בוריס ארנבורג וסרגי סיצ'נקו תערוכה של קריקטורות המבוססות על האלף בית העברי.
ולאור חשיבות אותיות האלף בית ביצירתם התפרסם בקטלוג התערוכה גם מאמר זה על אותיות האלף בית והספר הכישופי –מיסטי הקדום ספר יצירה.
וכאן במאמר זה אני מעלה את התיאוריה שלי שבה אני מנסה להסביר לראשונה אחת ולתמיד מהי משמעותו האמיתית של ספר יצירה ולמה בדיוק וכנגד מי ומה בדיוק כיון מחברו האנונימי כאשר כתב אותו.

  

האותיות ככלי הבניה של היקום

מאת אלי אשד

הופיע ב:"לכתוב קריקטורה ב-22 אותיות ".קטלוג התערוכה של בוריס ארנבורג וסרגי סיצ'נקו.

 

 

 

 

התערוכה של צמד הקריקטוריסטים בוריס ארנבורג וסרגי סיצ'נקו כוללת 44 קריקטורות סמליות שמייצגים בצורה יצירתית ביותר את 22 אותיות השפה העברית שאליה מתייחסים הקריקטוריסטים ככלי מיוחד במינו לתקשורת ,הומור ויצירה תרבותית.
ובכך ממשיכים צמד הקריקטוריסטית מסורת ספרותית ותרבותית ארוכה ביותר של שימוש באותיות השפה העברית כאלמנט יצירתי העומד לחלוטין בפני עצמו.
ראשיתה של מסורת זאת הוא ב"ספר יצירה " שהוא אולי הטקסט המסתורי ביותר הקיים בשפה העברית.
ספר היצירה הוא טקסט קדום שהוא הבסיס ואבן היסוד לכל המיסטיקה היהודית לדורותיה, שכל כולה נובעת ממנו.
על פי המסורת ספר היצירה הוא הספר שבאמצעות שימוש נכון בכתוב בו יכול אדם ליצור גולם ויש האומרים גם עולמות שלמים.

מתי בדיוק נכתב הספר ? ועל ידי מי? על כך חלוקים דעות החוקרים.
החוקרים משערים שהוא נכתב במאות הראשונות לספירה בידי אלמוני אנונימי.
מסורות שונות מייחסת אותו לאברהם אבינו או לרבי עקיבא. או התנא אלישע בן אבויה. אני העליתי את האפשרות שהוא נכתב או מבוסס על רעיונותיו של המכשף השומרוני הידוע שמעון מגוס מהמאה הראשונה לספירה.
אבל אנחנו לא באמת יודעים.
 

הספר בגרסאותיו השונות מורכב רק מכמה עמודים בודדים אך נכתבו לו לאורך הדורות מהמאה העשירית ועד היום עשרות פירושים ארוכים ומפורטים שניסו להסביר את מסתריו ואין זה ברור באיזה מידה של הצלחה.
הספר מסביר את דרך בריאת העולם על ידי האל באמצעות השימוש באותיות השפה העברית. והוא ללא ספק הספר הראשון שעוסק בשפה העברית ובאותיותיה כנושא .
אלא שהספר הוא סתום לחלוטין וכנראה במכוון ,איננו יודעים עד היום למה התכוון בדיוק מחבר ספר יצירה בתיאוריו והסבריו את בריאת העולם(ות) בידי האל .
האם היה זה ספר כישוף או מדע או ספר לימוד לילדים או ספר עברי ראשון של דקדוק הכתיב העברי מה שמסביר את העניין העמוק שיש בו באותיות השפה? או משהו אחר לגמרי ?
 איננו יודעים למשל למה התכוון במילה "ספירה " אם כי זאת הפכה בעקבותיו למילת יסוד של תורת הקבלה שהושפעה מאוד מספר זה .

כדאי לציין גם שבעל הספר היצירה הוא ההוגה היהודי היחיד אי פעם שיצר שיטה דקדוקית עברית מקורית.כל ההוגים שעסקו בכך אחריו יצרו שיטות המבוססות על הדקדוק הערבי בניגוד אליו.


הספר עוסק באותיות השפה העברית שהם בעיניו כלי הבנייה של העולם והמציאות כולה ,וניתן להשוות

זאת ל"אטומים " של הפיזיקאים המרכיבים את עולם החומר או את הד.נ.א. של הביולוגים שמרכיבים את עולם החיים.
הן בעיניו המרכיב השולט במציאות הקוסמית ומטווה את מהלכיה ומאפייניה. .
אמנם המחבר אינו מפרש לאיזה אותיות כוונתו :האם לאותיות השפה העברית הקדומה שבהם משתמשים היום בעיקר השומרונים , או לאותיות השפה ה"אשורית " שהם כיום אותיות השפה העברית מאז ימי הסופר עזרא במאה החמישית לפני הספירה ?
עוד תעלומה שאין לפתרה.
ארבעה פרקים בספר הקצרצר עוסקים באותיות השפה העברית והמחבר מפריד את עשרים ושתיים
האותיות לקבוצות :האמות –הכפולות והפשוטות .לכל קבוצה יש כנראה משמעות בריאתית-יצירתית שונה  מבחינתו ,אלא שלנו קשה להבין מהי.

בכך שונה "ספר יצירה " מהשיטה של מחבר ספר בראשית שכאשר תיאר את בריאת העולם לא יחס את בריאת העולם לשימוש באותיות דווקא אלא כידוע ייחס את הבריאה לפקודה קולית של האל.

ואולי זהו הבדל משמעותי ומכריע. שהרי בזמן דיבור, כפי שידע מחבר ספר יצירה היטב ,אין אנו משתמשים  באותיות כלל שהן חלק מהשפה הכתובה בלבד. האם כוונתו של מחבר ספר יצירה הייתה לרמוז שהעולם לא נברא אחרי הכל בדיבור בקול כפי שנאמר במפורש בספר בראשית ?

אמנם יש משפט בספר שמנסה לייחס את האותיות,איך שהוא , לדיבור האלוהי הקולי.

אולם קטע זה נראה כחסר קשר והקשר לגבי שאר הטקסט, הוא נראה כ"מודבק " ממש , וייתכן בהחלט  שהוא תוספת מאוחרת של פרשן נבוך שניסה "להסביר" את הטקסט הסתום ולהתאים אותו למה שכתוב  בספר בראשית.
ייתכן שכוונתו המקורית של מחבר ספר יצירה הייתה שהעולם נברא בשימוש באותיות ובכתיבה בלבד ולא
בדיבור. דהיינו העולם כולו הוא יצירה ספרותית שאנו חיים בתוכה ויוצרו הוא הסופר הגדול מכולם.

 ואם כך היה ניתן לראות בספר יצירה כיצירה ה"ארס פואטית" הראשונה בשפה העברית. וייתכן שמשמעותו הסופית הגרנדיוזית רק לכאורה היא שהאדם היוצר יכול ללכת בעקבות

האל וליצור עולמות משלו באמצעות שימוש באותיות השפה במסגרת יצירות ספרותיות.

ואם כל זה הוא נכון כי אז אפשר שהמשמעות של המילה המסתורית לכאורה "ספירה" שמופיעה שוב ושוב ב"ספר יצירה" היא בפשטות "יצירה ספרותית".

ביבליוגרפיה

  

בר-אילן ,מאיר  'ספר האסטרולוגיה העברי הראשון .

 

 דן, יוסף    תולדות תורת הסוד העברית : העת העתיקה /    ירושלים : 

  מרכז זלמן שזר לתולדות ישראל,   תשס"ט [2009]



ויס צחי "אותיות שנבראו בהן שמים וארץ" : בחינה מושגית של התייחסויות לאותיות אלפביתיות כיחידות

 עצמאיות בספרות היהודית ובסביבתה התרבותית בשלהי העת העתיקה: מדרש, מיסטיקה ומאגיה / דיסרטציה. האוניברסיטה העברית בירושלים, תשס"ח 2008 

ויס ,צחי אותיות שנבראו בהן שמים וארץ :   המקורות והמשמעויות של העיסוק באותיות האלפבית כיחידות עצמאיות בספרות היהודית בעת העתיקה המאוחרת /מוסד ביאליק 2014

Image result for ‫תורת היצירה של ספר יצירה‬‎

ליבס, יהודה, תורת היצירה של ספר יצירה /   ירושלים : שוקן, תשס"א 2000.

  

     ליפינר, אליהו    חזון האותיות : תורת האידיאות של האלפבית העברי /    ירושלים מגנס 1989

 


 

ראו גם
אשד אלי "
המדריך לבריאת יקום :על ספר יצירה " אתר

אימאגו ברשת

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: