האורגיה האמנותית של אוהד אזרחי

 

 

ביקור בתערוכה של מנהיג הניו איג' אוהד אזרחי    

בעיניכם היא פרוצה ובעיני היא ברה"

תערוכה קבוצתית העוסקת במיניות קדושה ובאורגיות מדהימות  עורר בי מחשבות על עתידה של התנועה הכנענית שאוהד אזרחי נראה לכאורה  כממשיך  או כיוצר מחדשהעכשווי של כמה מרעיונותיה.

 

אבוא אליך בְּתִמְרֹת עשן נוֹדֶד

מאת

 אוהד אזרחי

אבוא אליך בְּתִמְרֹת עשן נוֹדֶד
אבוא אליך כִּשְׂלַיו בּוֹדֶד
אבוא אליך בַּעַמוּד עָנַן
אבוא אליך כְּזֶרַע גַד לָבַן
וְאַת תִּפְתֵּחִי
וְתִּבְלֶעִי לִי אֶת קֹרַח
וְאֶת הַמִצְרִיִים
וּמַטֶה יהפך לנחש ושוב למטֶה
ונוציא לנו מים
ואני באחורייך אכֶּה
ונבער כַּסְנֶה
ויחד נֹאמַר
אַנֹכִי
בוקר. חנוכה תש"ע. נר שישי.

( שיר המוצג בתערוכה החדשה של אוהד האזרחי )

אוהד אזרחי הוא אחד המנהיגים הידועים של עולם הניו אייג' הישראלי.
מעין שילוב של נחמן מברסלב עם יעקב פראנק שמהרעיונות של שניהם הוא מושפע עמוקות.
אוהד אזרחי הוא פגאן יהודי או  אם נרצה יהודי פגאני.
כזה ששם דגש על קדושתה של המיניות באשר היא תוך שהוא שואב מלא החופן משתי האסכולות הדתיות הנראות מנוגדות עד כמה שאפשר. 

 

עם זאת לאוהד אזרחי יש  עומק אינטלקטואלי שהוא נדיר אצל מרבית המנהיגים של ניו איג' בישראל כפי שאפשר לראות מספריו השונים שעוסקים בדמויות מיתיות כמו לילית.
הוא אינו לוקח סתם רעיונות מכאן ומשם ומרחבי העולם ומעתיק אותם כפי שעושים כמעט כולם. ה
רעיונות השונים והמגוונים מהמקורות השונים,מהחסידות, מהשבתאות ,מהפרנקיזם, מהטנטרה ,וכל השאר עוברים אצלו טרנספורמציה  ובסופו של דבר מהתרכובת נוצרת משהו שהוא בברור " של אוהד אזרחי ". יש לראות בו מוטציה או אולי סינתיזה  ייחודית של כל הזרמים שהוזכרו כאן.


יש לראות בו גם  את ממשיך דרכם  או כמוטציה קיצונית של ההוגה עדיה חורון המשוררים יונתן רטוש ואהרון אמיר ששאפו להקים מחדש את האומה העברית הקדומה, כאומה יצרית,סקסית חצי ( או יותר מחצי ) פגאנית.

זו אידיאולוגיה שניתן למצוא את שורשיה הרעיוניים עוד אצל סופרים קודמים כמו טשרניחובסקי ,זלמן שניאור ומיכה יוסף ברדיצ'בסקי ודוד פרישמן . אבל כל הסופרים והמשוררים האלו לא ניסו לבנות מרעיונותיהם הגות פוליטית שלמה. רטוש ואמיר ניסו.

הם קראו  ליצור עם חדש בארץ ישראל שיתנתק לחלוטין מיהדות הגולה ותרבותם  שלהם בז רטוש בכל ליבו, עם שיחזור לשורשים של העם העברי הקדום  הקדם תנ"כי בארץ ישראל שאותו רטוש  העריץ.

האידיאולוגיה הזאת שהיייתה אנטי דתית קיצונית  התקבלה בפלצות בידי רוב האוכלוסייה.

הם הואשמו בכל מיני דברים מהקרבת קרבנות לאלים ועד לקיום אורגיות מוזרות על שפת הירקון.
שני המשוררים הנ"ל בעיקר דיברו וכתבו אבל השפעתם מחוץ לעולם הספרות וההגות הייתה מזערית וספק אם השפיעו ישירות על יותר מכמה עשרות אנשים ,אם כי כי הייתה לה השפעה גדולה על יוצרים ואמנים שונים,השפעתם כמשוררים ועורכים על עולם הספרות  הישראלי בכללותו הייתה ללא ספק עצומה.
הם השפיעו השפעה אידיאולוגית ישירה על אנשים שונים כמו העיתונאי אורי אבנרי , שרגא גפני מחבר סיפורי "דנידין הרואה ואינו נראה " ,עמוס קינן ,בועז עברון ,גיורא לשם , ויוצרים רבים אחרים.

בשנות הארבעים והחמישים והשישים הם היו "אופנתיים". מאוד. אולם השפעתם התאדתה לאורך השנים מסיבות שלא כאן המקום להיכנס אליהם.

עם זאת עד אמצע שנות השבעים  המעוז הכנעני האולטימטיבי עיתון הילדים "הארץ שלנו " המשיך להתקיים כמעין "שמורת טבע " כנענית תחת עורכיו בנימין תמוז  ויעקב אשמן.

 היוצר הצעיר האחרון שהושפע מהם היה העיתונאי והסופר איתמר הנדלמן בן כנען ,וזה  הצהיר זה מכבר ששוב אינו רואה את עצמו ככנעני. 

 פה ושם אפשר לראות את הדי האידיאולוגיה הכנענית גם בשירתו של רועי  ארד. ובעיקר בפואמה הידועה שלו "הינשוף".
לאחר פרישתו של איתמר בן כנען מהאידיאולוגיה ועם מותו של אהרון אמיר נראה היה לכאורה "שהכנענות" כהשקפת עולם וכאידיאולוגיה התאדתה סופית.
טעות.

 

השבט הכנעני

"הכנענות " או יותר נכון כפי שאנשיה העדיפו לקרוא לעצמם תמיד "העבריות " חיה ובועטת יותר מאשר אי פעם בתנועה שאותה הקים אוהד אזרחי.
. הוא הקים קהילה "השבט העברי המתחדש " שאמור להקים מחדש את האומה העברית הקדומה כישות חצי פגאנית חצי מונותאיסטית ששמה דגש על האישה ועל הערצת והאדרת המיניות הגברית והנשית.
זוהי קהילה שכוללת ככל הנראה מינימום של עשרות ואולי אף מאות פעילים. האם הם יצליחו יותר מהתנועה הכנענית של רטוש ואמיר בשיאה בראשית שנות החמישים ?
את זה נשאר לראות אולם כרגע נראה שכן.
נראה שאוהד אזרחי פועל בכיוון שונה משני המשוררים הנ"ל ועם הרבה יותר הצלחה.עם כי נכון לעכשיו עם בולטות תרבותית מצומצמת יותר.
אוהד אזרחי בניגוד לשני המשוררים הנ"ל שם פחות דגש על שילוב של רעיונות פילוסופים והסטוריוספיים מצרפת והרבה יותר דגש על שילוב עם רעיונות חסידיים והודיים שונים.

ולעת עתה נראה שהתרכובת שלו פועלת ומשגשגת.

 התערוכה

 

עושים אהבה באדום, תיק עבודות צילום אמנותי - צלמים, צילום אומנותי ohad ezrahi. תיקי עבודות אומנים ישראלים - אומנות ישראלית
לפני כמה ימים ביקרתי בפתיחת תערוכה של אוהד האזרחי בבאר שבע שבה הוא ואנשי קבוצתו היציגו תמונות שונות.
התערוכה הייתה מגוונת ביותר וכללה מיצג שבו אישתו של אוהד דון ,מגלמת את האישה כ"קדשה" אם כי התקשיתי להבין את המיצג הוא,או יותר נכון היא, הייתה תענוג לעיניים.
לא התלהבתי מיצירותיהם של מרבית האמנים.

היצירות הבולטות ביותר היו ללא ספק של המנהיג והאידיאולוג של תנועת "העבריות המתחדשת " אוהד האזרחי.אפשר להתווכח על רמתן האמנותית אבל אי אפשר להתווכח על התשוקה האינטנסיבית הזורמת מהן  ממש אל הצופה.

נשענת על אקליפטוס, תיק עבודות צילום אמנותי - צלמים, צילום אומנותי ohad ezrahi. תיקי עבודות אמנים ישראלים - אמנות ישראלית
מעניינת גם נכונותו ורצונו של אוהד אזרחי להביע את רעיונותיו בצורות אמנותיות שונות. 
 שוב זהו דבר שאינו אופייני למרבית מנהיגי הניו איג' בישראל ומעמיד אותו בנפרד מהם. 

 יש לראות בכך  מעין המשך של  פעילותם של אהרון אמיר ורטוש שהגותם בוטאה בצורות ספרותיות שונות.
אוהד אזרחי בהשוואה אליהם מעדיף ללכת לאמנות הויזואלית.

שמש מדברית, תיק עבודות צילום אמנותי - צלמים, צילום אומנותי ohad ezrahi. תיקי עבודות אומנים ישראלים - אומנות ישראלית
כמה מהתמונות הן מדהימות.  אלו תיאורים מפורטים של אנשים המקיימים יחסי מין בצורות שונות ומשונות וניתן לראות בהם עניין עמוק כמעט אובססיה עם המיניות לכל צורותיה. וזאת בניגוד לזרם המרכזי של היהדות ושל הישראליות שנרתע מהמיניות בגילוייה המפורשים והבוטים ביותר ומעדיף לכלוא אותה בצורות שונות.
מבחינתו של אזרחי המיניות כולה לכל צורותיה היא קדושה ויש לעסוק בה כמה שיותר ולא בהסתר ובהיחבא אלא בגלוי .

והנה שיחה קצרה שקיימתי עם אוהד אזרחי :

אלי :למה מיניות היא קדושה?
אוהד : לא כל מין הוא קדוש. אבל מין יכול להיות הכי קדוש שבעולם.
מין יכול כמובן להיות גם סתם פורקן מתחים. או חלילה חוויה שיש בה ניצול, ריקנות וכאב.
אז לא כל מין הוא קדוש.
אבל כאשר מין נעשה נכון הרי הוא מקום שבו שני אינדיבידואלים הופכים להיות אחד. מקום שבו כל פרט מאבד, ולו לרגע, את תחושת הנפרדות שלו שהיא הדבר העומד בפני הקדושה, בבחינת "אנכי עומד בין הויה וביניכם" – האנכיות היא החוצצת בין הויה וביניכם – כדברי הרבי מקוצק.
ומהי קדושה אם לא התקרבות לאחד?
יציאה מהנפרדות של הקיום האנושי הרגיל?
סקס, לכן הוא כמו חלון אל מציאות אחרת, קמאית יותר ואחדותית יותר, ששתולה בנו כבני אדם בתולדה.
אבל רוב בני האדם עושים את החלון הזה עם תריסים מוגפים. ולא יודעים אפילו איך אפשר לגלול את התריס מעלה ולראות אלהים חיים.

לכאורה לפחות בעיני המתבונן מבחוץ  האלוהות ,בין שהיא זכרית או נקבית היא  מבחינת אוהד אזרחי הוא בראש ובראשונה מיניות . והבשר והרוח הם בעיניו אחדות האחד לא יכול  להתקיים בלי השני.
ואת מקום היהודי יתפוס לדעתו העברי שהוא היהודי כפי שהיה פעם וכפי שיחזור להיות. שהרי היהדות היא ילדתה או אם נרצה המוטציה של העבריות.

בניגוד לרטוש ואמיר ששמו דגש גברי ,שרירי ,לוחמני ברעיונות "הכנעניים " שלהם הדגש  אצל האזרחי ,הוא נשי מיני אירוטי.

אצלו עשתורת היא דומיננטית על הבעל.ספק רב מאוד אם רטוש ואמיר  הסגפנים הלוחמניים  היו מתלהבים מהוריאציה -מוטציה הכנענית  האירוטית הקיצונית של אוהד אזרחי אבל בבירור גם היא משקפת את הזמנים המשתנים ושימת דגש על אלמנטים תרבותיים שונים מאשר בימי שיאה של הקבוצה "הכנענית "המקורית.  

 

ראו גם

 

האתר של אוהד האזרחי


אוהד האזרחי בויקיפדיה

השבט העברי של אוהד האזרחי

מה בין יונתן רטוש וספר הזוהר?

דור המדבר של דוד פרישמן  

למה צחקה מיכל :על רומן תנכי פגאני

בראשית הייתה פלסטין

את והב בסופה :חקירה על ספר מלחמות ה'

שוב ישוב הבעל

שיעור בפאגאניזם

 

אישה זהב, תיק עבודות צילום אמנותי - צלמים, צילום אומנותי ohad ezrahi. תיקי עבודות אומנים ישראלים - אומנות ישראלית

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • שלמה  On ינואר 29, 2010 at 7:59 pm

    מין הוא נכון כשהוא טוב לשני הצדדים גם בלי לחפש משמעויות נשגבות, זיון בשרותים של מועדון יכול להיות נכון גם יותר מזיון של שני ברסלבים תחת טליתות, מחצלאות או מצות.
    גילופים אירוטיים ניתן למצוא בהודו ונפאל, בטח בעוד מקומות בעולם, חסר חידוש לחלוטין.
    העברי הוא לא היהודי שהיה פעם. אין ספק שיש מרחק גדול בין מה שהוגדר פעם כעברי ובין מה שמוגדר כיום כיהודי והעברי הוא כינוי הולם יותר למי שמעוניין בתמצית הדת היהודית אבל בכך לא חזות הכל. יש גם את הישראליות המנותקת מדת והחזון שלה לא פחות בעיני, אולי אף גובר.

  • יבגני  On ינואר 31, 2010 at 11:50 pm

    אני אישית לא רואה באוהד אזרחי דמות רצינית ומחדשת בסצנת הרוחניות הישראלית. אז נכון שהוא הפך לדמות מאד בולטת ודומיננטית במדיה רוחניקית צהובה נוסח מדור הניו-אייג' של מעריב, בטאון "חיים אחרים" ומרצה קבוע בפסטיבלי זורבה וטנטרה למניהם. אך מבחינה רעיונית הוא טוחן את אותם האידאות שנלעסו כבר עשרות שנים לפניו – "המניות המקודשת, הגבר החדש" כו'.
    משום מה לאדם הזה יש איזה התלהבות ילדותית ותפיסה עצמית כנביאה אמת בתחומים שנדונו כבר לפניו – וביחוד, שילוב כמעט בכל רעיון שהוא נותן כל מיני קלישאות מבית מדרש של השמאל הקיצוני על "פשעינו כנגד האדמה, והעם הפלסטיני". כנראה שאדון אזרחי כמו כל זמרת פופ השואפת למקסימום פופולאריות מנסה להכנס כמה שיותר למיינסטרים הן ע"י פרובוקציות נועזות והן ע"י תכנים המותאמים לטעמי הקהל – האושו שוב במודה בשנים האחרונות, גם אוהד אזרחי מיח את זה ומתלבש עליו, טנטרה? פלסטינאים? נחמן מברסלב? גם את זה אפשר לשלב בסחורת יצוא של תאגיד אזרחי ושות'.

  • עברתי בסביבה  On פברואר 4, 2010 at 1:04 pm

    את התמונות

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: