המשורר והגולם מפראג

 

המהר"ל והגולם מפראג. ציור צ'כי מהמאה ה-19.

 

סיפור הגולם הוא סיפור שמעניין אותי באופן אישי באופן מיוחד כצאצא של האדם היחיד שטען אי פעם שאכן ניסה לעשות זאת. ובין השאר פירסמתי עם אורי פינק ספר שלם על נושא זה.
במאמר מקיף שלי הראיתי לראשונה שהסיפור המפורסם על המהר"ל והגולם מפראג אינו כלל סיפור עממי "כנראה מהמאה ה-18" כפי שטענו בטעות חוקרים שונים כמו גרשום שלום ואחרים. אלא הוא סיפור שהומצא לא לפני שנות השלושים של המאה ה-19 וממציאו הוא ככל הנראה הסופר היהודי –גרמני ברטולד אוארבך. הסיפור הקצר הזה הפך לסיפור היהודי המשפיע והמפורסם ביותר של הדורות האחרונים .שימש בסיס לסרטים ,לאופרות לבלטים,למחזה ידוע של ליויק לרומנים ולסיפורי קומיקס.
והוא שימש גם כמקור לשיר שכתב המשורר בלפור חקק.
בלפור חקק משמש היום כיו"ר אגודת הסופרים העבריים.
ולא במקרה סיפור יצירת הגולם משמש לו כמשל על היוצר ( סופר ) בעולם בכלל.

המשורר מפראג

מאת בלפור חקק

 

המשל על רבי לייב (ליוָא) והגולם מפראג – מדרש חדש

רַבִּי לֵיְיבּ מִפְּרָג
נֶעֱלָם בִּסְבַךְ הַפַּרְדֵּ"ס
אֶת סוֹדוֹתָיו בְּגִיגִית הַחֹמֶר מְכַבֵּס
וְהַחֹמֶר לֹא נִשְׁמַע לוֹ
וְהָאֹמֶר לֹא נַעֲנָה
וְהוּא לָשׁ אֶת הַשֵּׁם הַמְּפֹרָשׁ
וְאֶת הַשֵּׁמוֹת הַקְּדוֹשִׁים
אֶת הָצֳרִי הַצִּפֹּרֶן וְהַלְּבוֹנָה.
הַחֹמֶר הַנָּלּוֹשׁ נֶאֱדָם
וְהוּא לָשׁ אֶת הַחֹמֶר בָּאוֹר
לַעֲשׂוֹת מִן הָאוֹר וְהַדָּם
דְּמוּת אָדָם.

בְּבֵית הַכְּנֶסֶת אַלְט נוֹי שׁוּל
שָׁכַב עַל הָאָרֶץ גּוּשׁ חֹמֶר אֶחָד
בָעוֹלָם הָיְתָה דְּמָמָה
וְסַמְמְנֵי הַקְּטֹרֶת עָלוּ בַּגִּיגִית בַּד בְּבַד.
הַגֹּלֶם שָׁכַב עַל הָרִצְפָּה
מִצְחוֹ חַם מִן הָאוֹתִיּוֹת
הַנִּרְקָמוֹת עָלָיו נוֹטְפוֹת לַחוּת.
כָּל סַמְמָן נִכְתַּשׁ בַּחֹמֶר לְחוּד
נִכְתַּשׁ לְיִחוּד
וְהוּא עוֹדֶנּוּ מֵת חוֹלֵם לְלֹא אֵם
וּבְמִצְחוֹ הָאוֹתִיּוֹת: א, מ.

רַבִּי לֵיְיבּ טוֹבֵל גּוּפוֹ בַּמִּקְוֶה כְּיוֹם חַג
לוֹחֵשׁ פְּסוּקָיו בְּלַחַשׁ
לוֹחֵשׁ: אֲנִי רַבִּי לֵיְיבּ
הַמַהֲרַ"ל מִפְּרָאג.
שֶׁעַכְשָׁו שְׁעַת לַיְלָה מְאִירָה
שְׁעַת תִּקּוּן חֲצוֹת תִּקּוּן הַיְּצִירָה
וְהָאֵינְסוֹף מוּל עֵינַי
בְּתוֹךְ הַשֶּׁפַע נִשְׁטָף.
עַכְשָׁו אֶכְתֹּשׁ כָּל הַקְּטֹרֶת בַּחֹמֶר
עַכְשָׁו שְׁעָתָהּ שֶׁל הָאוֹת ת.

רַבִּי לֵיְיב רוֹאֶה אֶת הַגֹּלֶם קָם
וּמִיָּד בְּקוּמוֹ
עַל מִצְחוֹ אֱמֶ"ת וּמִצְחוֹ תַּם
וְהוּא מְשׁוֹרֵר תְּהִלָּה כְּתִינוֹק שֶׁנּוֹלַד
תְּהִלָּה לַבּוֹרֵא תְּהִלָּה לָעוֹלָם.
וּמֵאָז הַגֹּלֶם כּוֹתֵב אֶת שִׁירָיו
כּוֹתֵב אֶת הַחֹמֶר שֶׁבּוֹ גְּוִילִים
כּוֹתֵב אֶת הַשִּׁירָה מִן הַקְּטֹרֶת
וְאֵין בּוֹ נְשָׁמָה מִשֶּׁלּוֹ
שֶׁנִּשְׁמָתוֹ בָּאָה לוֹ מִן הָאוֹתִיּוֹת
מִן הַמִּלִּים.

כּוֹתֵב הַגֹּלֶם בְּנוֹצָה אֲדֻמָּה
כּוֹתֵב הַגֹּלֶם שִׁירַת נְשָׁמָה
וְהַשֵּׁם הַמְּפֹרָשׁ שֶׁבּוֹ
יוֹצֵק בֵּין הַשּׁוּרוֹת
אֶת הָאֱלֹהוּת
אֶת הַדְּמָמָה.
וְיוֹדֵעַ הַגֹּלֶם הַמְּשׁוֹרֵר
שֶׁאִם יִסְטֶה מִן הַקְּטֹרֶת הַקְּדוֹשָׁה
וְיֶחְדַּל מִלִּכְתֹּב שִׁירַת הָאֱמֶת
יִמְחֶה רַבִּי לֵיְיב מִמִּצְחוֹ
אֶת הָאוֹת א
וּבְאַחַת יִהְיֶה הַגֹּלֶם
מְשׁוֹרֵר מֵת.

 

ראו גם

בלפור חקק בויקיפדיה

בלפור חקק בלקסיקון הספרות העברית החדשה

בלפור חקק בלקסיקון הספרות העברית בהווה

 המדריך לבריאת יקום :על ספר יצירה הספר שבאמצעותו יוצרים גלמים

הגאון מוילנה והגולם

אידיאולוגית הרימום על פי נורברט וינר

 

הגולם והרווקה הדתייה :סיפור מודרני  של שהרה ב לאו בהשראת הגולם

הגולם כשומר ישראל :תערוכה של עידו שמי על הגולם

הגולם מאת אלי אשד ואורי פינק

 

הגולם קם לתחייה :סרט של עידו שמי עם אלי אשד

הגולם והנקרונומיקון : משחק תפקידים על פי אגדת הגולם מפראג

 

הגולם ואני

חומר גולם ראיון עם מחבר המאמר על כנס המהר"ל


פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • סמולן  ביום אפריל 25, 2010 בשעה 7:09 pm

    תנועת העבודה בארץ, שהקימו את המדינה ונלחמו בכל דבר ויכלו לו, הסמל שלהם היה אמ"ת בקלפי, ונדמה שמישהו סילק להם ולנו את האל"ף.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d בלוגרים אהבו את זה: