בלש חרדי בסמטאות

 


כחובב אולטימטיבי של כל מה שקשור בבילוש ובספרות הבלשים אי אפשר היה שתשומת ליבי לא תושב בידי הבלש המעניין ביותר שצץ על מדפינו מזה שנים קלמן קימרלינג הבלש החרדי הראשון מאז הרב שמואל סלנט הרב הראשי של ירושלים במאה ה-19  (ואחד מאבות אבותיו של כותב שורות אלו ) שהסתובב מידי לילה  בסמטאות הרובע היהודי של ירושלים כשהוא מלווה בשמש שמתפקידו להצליף בפרגול  על גבו של כל מי שנתפס בידי הרב המחמיר בגניבה או בהונאה. .הבלש החרדי של ימינו הוא הרבה פחות איש הממסד והוא מוערך לעין ערוך פחות בידי אנשי קהילתו שמתייסים אליו בחשדנות עמוקה. אם כי הוא נשאר חובב ענק של ספרים.
והנה ביקורת של האמנית והמשוררת דיאנה מן על הספר ועל הבלש.

 

בלש חרדי בסימטאות .

מאת דיאנה מן

ביקורת על הספר קלמן קימרלינג חוקר פרטי, בעזרת השם

 

צילום: פלאש 90

אשר קרביץ .צילום פלאש  90

הסופר אשר קרביץ, יליד ירושלים הינו אדם רב כשרונות. הוא פרסם מספר ספרים בתחומים שונים. ספרו "הכלב היהודי" זכה בפרס מטעם אגודת הסופרים, הומחז על ידי יונתן אסתרקין והועלה בתיאטרון הסמטה. בנוסף לכך הוא מתעד ומצלם חיי בר בישראל ובאפריקה ואף כתב מאמרים בנושא זכויות בעלי חיים. לפרנסתו הוא מלמד פיזיקה, מתמטיקה וספרות עברית. בעבר הוא שירת במשטרת ישראל כחוקר ביחידה הארצית לחקירת פשעים חמורים.

כאשר נפטרה בתיה גור ז"ל ואיתה החוקר המשטרתי יפה העיניים סגן ניצב מיכאל אוחיון נוצר חלל בנוף הבלשים הישראליים. אמנם מחברים טובים קיימים בג'נר זה ואכן הופיעו טיפוסים מגוונים שנעלמו או הסתלקו במהירות מן הזירה הקרימינלית, אולם החסר בגיבור מקומי נותר בהינו ושיקף באופן מובהק את התרבות הישראלית והרוח הצברית בעלת הנינוח החצוף המפגין גישה המרופפת במקצת כלפי סדר וחוק. אך לפתע הגיח לאופק חוקר פרטי חדש דווקא בלבוש חרדי ממוצא אמריקני שאכן עונה לדרישות אלה – אף שלכאורה אינו העתק של הדמות הצברית הקלאסית .
קלמן קימרלינג אכן מייצג תופעה מעניינת המזכירה במקצת הבלש המפורסם פיליפ מרלו, יציר כפיו של ריימונד צ'אנדלר הגול שדרכו תיאר תקופת שנות ה-50 של ארצות הברית. בספרים שלו מומחשות תחושות חדות של אפלה שאפפה זמנים אלו, מן שחור ולבן בדומה לצבעי הטלוויזיה שאין בו מקום או צורך בגווני אפור ועוד פחות בצבעוניות. הפושעים היו פושעים והטובים היו טובים גרדה. ללא קושי היה ניתן להבחין מיהם הבוגדים ומיהם הנאמנים. הצייטגייסט של המלחמה הקרה והפוריטניות המזויפת שלטו במציאות דו ממדית. עוד לא פרסמו בפרהסיה את תורת הקוואנטים או דיברו בריש גלי על תורת הכאוס והסתירות שבטבע בריאתם של החיים. למרות ההומור בספריו של צאנדלר שוררת אווירה כבדה ואפלולית. קצב ההתרחשויות הינו מהיר ואין מרווח זמן בין רציחות, קטטות או תפניות מפתיעות. הקריאה היא עונג מתמשך.

בדומה לצ'אנדלר, אשר קרביץ בספרו "קלמן קימרלינג חוקר פרטי, בעזרת השם" (ידיעות האחרונות ספרי חמד, 2009) מצייר עולם ומלואו. קרביץ מתאר דרך החוקר הפרטי החרדי קלמן קימברלינג את שכונת מאה שערים, תושביה וגינוניהם. הוא מאפשר לקוראיו החילוניים לחדור לעולם אפוף מסתורין מרוחק מחילוניים בזמן, בשפה ובתפישה פילוסופית. באמצעות פיתולי העלילה נפרשים בפנינו הבדלי התרבות בין המגזרים, היחס השונה והמופגן כלפי הלא יהודי ,קשרי גומלין סבוכים והדוקים בין מנהיגי החרדים לבין קציני המשטרה. מעבר לכך הקורא נחשף לעולם התחתון המכוער השורץ בו פושעים חרדיים המבצעים פשעים נתעבים בקרב אנשים הגונים המבקשים לעבוד את האל לפי הבנת רבניהם.
חציית קווים הינו אפיון אוניברסאלי מולד שאינו פוסח על אף עדה או לאום. האיסור קיים עבור
ולמען האיש תום הלב.

אשר קרביץ בונה את העלילה בדייקנות ובעט מושחז. סקרנותו של הקורא כבר לכודה מהעמוד הראשון שבו עיתונאי נדרש למצוא שבעה גברים העונים לתיאור פיזי נאה למדי ועד לסיום העצוב-מתוק. נוסף לרצף המהיר של אירועי פשע כגניבת מזוזות, מוות מהכשת נחש, גופת גבר במקווה והצגת עוונותיהם של רודפי בצע, דמויות דוחות וקורבנותיהן האומללים הסופר מגולל סיפורים משניים הכוללים היבטים אישיים המשתלבים היטב עם המרוץ לפענוח התעלומות. תיאורם הרהוט של קשרים אישיים מאפשר לעיתים להבנת מצבים ללא מילים מיותרות ומכבידות כגון ציון ילדותו של הגיבור והיחסים בינו להוריו. דוגמה לכך היא היכרותנו עם אביו של קלמן הקטן הדרים בברוקלין שבניו יורק. הוא סוחר כושל בספרי יודאיקה שלא היה מסוגל למכור או ליתר דיוק להיפרד מספריו הנדירים. כילד קלמן לא רק נחשף להשלמתו של אביו עם מצב זה של דלות אלא גם הפנים את הסיפוק העילאי שחש אביו בעיסוק במשלוח יד המגשים את חלומותיו ומרווה את רוחו. קלמן שואף ממנו את העוז והדבקות בהיצמדות למקצוע שהוא מהווה סוג של מוקצה בעיניה של העדה. גם אחותו היחידה של קלמן הגרה בארצות הברית מקבלת תפקיד קטן אך משמעותי. בעל כורחה היא מוצאת את עצמה מעורבת בתקרית הקשורה לחקירה ויתר מזה היא זו המשחקת את תפקיד האימא היהודייה הנצחית הרוצה לראות את כולם מתחת לחופה. בלבביות מאולצת היא מזכירה לקלמן הגרוש שהוא חייב למצוא כלה כשרה ובדרך זו היא מודיעה לקוראים שמשורבבת עלילה נוספת שהיא מהותית לסיפור.

בתחכום רב קרביץ מקדם את העלילה. הוא עורג ראיות, מפזר רמזים לכל עבר, לכן תחושת ההחמצה של הגיבור היא גם נחלתנו. בד בבד הקיבעון המחשבתי של החוקר משקף את הקיבעון המחשבתי של הקורא העירני. כמו קלמן היינו שותפים לקבלה של כל פיסת מידע הנחוץ על מנת להגיע לפתרון מוקדם יותר, אולם הוא חמק בין אצבעותיו ואף בין אצבעותינו. מכיוון שנחשפנו לכל הראיות לא נוטרנו עם התסכול שהחוקר נהנה מיתרון מה, או שהיו בידיו עדויות חסויות. לעיתים מחברים ולו המצליחים ביותר כגון צ'אנדלר ודוייל נוהגים להסתיר מהקוראים עדויות מכריעות וכתוצאה מכך מסכלים כל סיכוי לקורא לפענוח את התעלומה. אשר קרביץ במובן מסוים נקם את נקמתנו. ובזה היופי. בסיומו של הספר כל החוטים נקשרים, כל השאלות נענות. הפאזל תם ונשלם.

". קרביץ בכתיבה קולחת מעניק לקורא מבט מרתק על המגזר החרדי ועל פעילותיה של המשטרה. באופן עקיף הוא מצליח באמצעות זו לטשטש במעט את הזרות התהומית ש
נוצרה במהלך השנים בין שתי האוכלוסיות הכול כך שונות זו מזו. דמויותיו החרדיות והחילוניות הינן ססגוניות ואמינות. כדי להפיג את המתח קרביץ בוחר לתבל את העלילות בהומור יהודי, בביטויים ובקללות משעשעים ביידיש. היות ואינני מבינה יידיש היו רגעים שהמשפטים האלה האטו את הקריאה. אולם משכתי את כתפיי והתנחמתי בזה שיש תרגום לעברית, ברוך השם.

הגיג חולף: בשם "קימרלינג" מופיעות כל האותיות שבמילה קרימינלי והאותיות של קלמן
מצויות בקרימינל. האם זו בדיחה פרטית של המחבר או רמיזה לעתידו של החוקר הפרטי החרדי?

פסק הדין

 

קלמן קימרלינג חוקר פרטי, בעזרת השם" מהווה פריצת דרך בספרי הבלש המקומיים.יש למה לחכות
ואפילו   בכיליון עיניים להמשך הרפתקאותיו של החוקר קלמן קימרלינג שיש לקוות שיבואו במהרה אם ירצה השם .

Thumbs Up Clip Art

 

ראו גם

 

אשר קרביץ בויקיפדיה

קלמן קימרלינג חוקר פרטי בעזרת השם

קלמן קימרלינג בפייסבוק

שחר אילן, ‏קלמן קימרלינג: חוקר פרטי בעזרת השם, הבלש החרדי הראשון, באתר הארץ, 20/01/10

שרי שביט על קלמן קימרלינג

 

דורון קורן על קלמן קימרלינג

אסף רוזן על קלמן קימרלינג

ועוד על ספרות הבלשים העברית

בעקבות הבלש העברי :הסיפור הבלשי בספרות הישראלית

הבלש העברי הראשון
שובו של הבלש העברי הראשון

 

Image result for ‫קלמן קימרלינג‬‎

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  ביום אפריל 23, 2010 בשעה 8:55 pm

    ברוכים הבאים. מלבב לראות את רשימותיך.

  • קובי  ביום אפריל 24, 2010 בשעה 12:08 am

    דיאנה, תמיד מעניין לקרא את רשימותיך בנושא ספרות, סופרים ומשוררים. גם הפעם העשרת אותנו בנקודת המבט הייחודית לך וגרמת לי בכל אופן, את הרצון להכיר סופר זה יותר ולקרא את ספריו.

  • דורית  ביום אפריל 24, 2010 בשעה 12:39 am

    דיאנה יקירתי.
    כמו תמיד מעלה חיוך על פני עם הכישרון המופלא והמיוחד רק לך. כאחת שעד לא מזמן עסקה בחקירות פרטיות ומשטרתיות ובמקביל נמשכת לעולם המיסטי על כל גווניו ומסוקרנת למסתורי היהדות, החשופה והמוסוות. גרמת לי ברשמייך ובאופן התאורים אודות הסופר והספר לסמן את הספר הבא שארכוש בהזדמנות הראשונה .
    ברכת אור
    דורית

  • ג רפאל  ביום אפריל 25, 2010 בשעה 12:52 pm

    שוכנעתי. קניתי. החילותי לקרא.
    זה הספר הראשון של הסופר הזה שאני קורא.
    בינתיים – קולח.

  • יוני  ביום אפריל 25, 2010 בשעה 6:44 pm

    הביקורת הרהוטה הזאת היא כמשב רוח מרענן באתר הזה אחרי ביקורות השירה המחופפות, הסתומות, המלאות בתמונות, והילדותיות של יואב עזרא. אולי דיאנה מן יכולה להחליף אותו גם בביקורות שירה? ביקורת צריך לכתוב רק מי שיודע לכתוב בצורה רצינית ולא חובבנים שמתאמצים להיראות שנונים.

  • רוקי  ביום מאי 2, 2010 בשעה 8:57 pm

    בירוקת טובה. כתובה יפה ועניינית. אין מלל מיותר. בעקבות הרשימה קניתי את הספר. לא התאכזבתי. דיאנה מן מוסיפה איכות לאתר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: