60 שנות הסיינטולוגיה :החלק השני -הגשר אל התטאנים

 

 

הופיע בגרסה מקוצרת בשם "אופיום לפסיכומטרים " דיוקן –מקור ראשון גליון 676 23.7.2010.

 

דת גדולה ? כת ? או אולי עסק מסחרי מתוחכם  בלבד? ואולי אירגון פשע מסוכן ומאיים ואולי אפילו אירגון קונספירטיבי המתכנן מאחורי הקלעים השתלטות עולמית בעקבות תוכנית אב של המייסד

? ואולי כל אלה ?

 ואולי שום דבר מאלה ?

 60 שנה מלאו  להוצאה  לאור ב-1950  של הספר דיאנטיקה :   המדע המודרני של בריאות הנפש 

  ספר של ל.  רון הבארד סופר מדע בדיוני פנטזיה והרפתקאות מקצועי  שהחל את מה שהפך להיות  הדת הגדולה והבולטת ביותר מבחינה תקשורתית לפחות  של המאה העשרים  ובוודאי הדת המתורגמת ביותר לשפה העבריח אחרי היהדות והרבה  לפני הנצרות והאיסלאם (!)

 הסינטולוגיה .

הסינטולוגיה  היא האמונה הגדולה  והמשפיעה ביותר שקמה במאה העשרים,תוצר מוחו של אחד  מסופרי המדע הבדיוני המשפיעים  ביותר של כל הזמנים והשנוי במחלוקת שבכולם ל.רון הבארד. שהבטיח באמצעות דת הסינטולוגיה להפוך את מאמיניו לישויות כל יכולות .

ונשאלת השאלה לאחר 60 שנה של הסינטולוגיה מה התממש מטענותיו  ומהבטחותיו ?

החלק הראשון בסדרה :

אלוהים בחלוק רחצה מלוכלך ?

וכעת אל החלק השני בסדרה :

הגשר אל התטאנים.

 

"סיינטולוג מסיים  את תפקידו בגלגול הזה ועולה השמיימה .שם הוא מבקש שיקחו אותו לאלוהים .

מכניסים אותו למשרד של אלוהים.

במשרד הוא מוצא את ל.רון האברד ישוב ליד השולחן.

"רון! "צועק הסיינטולוג בשמחה" תמיד ידעתי שזה אתה".

"לא זה לא אני "אומר לו רון הבארד בשלווה " אלוהים  יצא לזמן קצר.הוא נמצא עכשיו בשליחות קטנה עבורי ".

( בדיחה סיינטולוגיה מוכרת )

 

שישים שנה מלאו להופעת הספר 'דיאנטיקה: המדע המודרני של בריאות הנפש' מאת ל' רון האבּרד, עד אז סופר מדע בדיוני, פנטזיה והרפתקאות. בספר זה כונן את מה שהפך להיות הדת הגדולה והמתוקשרת ביותר שקמה במאה ה-20, הסַייֶנְטוֹלוגיה.

במקביל, הכנסייה הסיינטולוגית סיימה פרויקט שחזור אדיר ממדים של כל ספריו והרצאותיו של האברד, בגרסה שהיא טוענת שהיא הנכונה והמדויקת ביותר, טובה אף ממה שפרסם האברד עצמו, שכן כשפרסם את כתביו בעצמו התערבו בתהליך אנשים אחרים וגרמו לשיבושים. פרסום המהדורה החדשה  מקביל מבחינה זו לפרסום הרשמי של הקוראן בידי הח'ליף עות'מאן במאה השביעית לספירה. אך כמו כל דבר שקשור בסיינטולוגיה, גם זה שנוי במחלוקת. יש הטוענים שהגרסה הנוכחית היא פשוט עוד גרסה, הפעם בשיפוציהם של מנהיגי הכנסייה הנוכחיים.

 

לפני שהמציא את הדיאנטיקה וייסד את הסיינטולוגיה היה לָפאייֵט רוֹן הָאבַּרד סופר פורה בז'אנרים רבים במגזינים-בפרוטה אמריקניים. הוא חיבר כעשרים רומאנים ועוד כ-220 סיפורים קצרים ונובלות. בשנות ה-40 הוא היה אחד מעשרת, אם לא חמשת, סופרי המדע הבדיוני והפנטזיה הפופולריים והמוערכים ביותר. בשנותיו האחרונות חזר לתחום וחיבר שורה של ספרי ענק של מדע בדיוני, שנפלו בצורה דרמטית  באיכותם מספרי הפנטזיה שלו משנות ה-40. להצלחה רבה לאין ערוך זכה האברד כיוצרה של הסיינטולוגיה.

הסיינטולוגיה היא דת לפי הגדרת אנשיה או כת או פילוסופיה או אמונה או נושא לימודי שפותח על ידי ל.רון האבראד מסוף שנות השלושים או סוף שנות הארבעים ( תלוי בגירסה ) ואילך.

  

תוכנה של הסיינטולוגיה הוא ידע שימושי מקיף על החיים והאדם. מטרתה – השגת דרך יציבה לחופש של האדם ולהובלתו ליכולות בלתי מוגבלות.

 בראשיתה הסיינטולוגיה לא הוגדרה כדת אלא כמדע וכשיטה לעזרה עצמית וכפילוסופיה. רק ב-1953 החלה להגדיר את עצמה כדת – יש הטוענים שכדי לקבל פטור ממס על תרומות. היום היא נראית כשילוב של דת, תרפיה ואימון אישי; בהחלט לא פילוסופיה או מדע המבוססים על חקירה חופשית וחסרת פניות, ולו מפני שביסודה קבלת דברי האברד כפי שהם, ככללים דתיים שאין צורך לנסות לחקור אותם ולהרחיבם.

לטענת האברד וממשיכיו הסיינטולוגים, הדת הזאת התבססה על רעיונות שליקט במסעותיו במזרח הרחוק  ועל מחקריו העצמאיים בתחום הפסיכולוגי הפרוידיאני (שהוא דחה לחלוטין) ובתחומים אחרים. חוקרים חושבים שהאברד התבסס גם על רעיונות שהיו נפוצים בחוגי המדע הבדיוני בשנות ה-40.

ב'הדיאנטיקה' הציע האברד לקוראיו טכניקה מהפכנית של תרפיה שהייתה אמורה להביא מרפא לכל "חולי מנטלי ופסיכוסומטי בביטחון מלא ובכל המקרים". הנחת היסוד היא שעל ידי העלאת חוויות שליליות, המכונות "אנגרמות", יכול האדם להשתחרר מרגשות מודחקים המטילים מום בחייו ואף גורמים לסימפטומים גופניים, ולהפוך לאדם טוב שלם מוכשר ויעיל יותר. התגובות לספר היו נלהבות, וברחבי העולם הוקמו מרכזי לימוד לדיאנטיקה.

 בשלב מאוחר יותר יצר הברד תורה נרחבת עוד יותר מהדיאנטיקה  את "הסיינטולוגיה"   "המדע של איך ללמוד".

התגובות של אנשי הממסד הפסיכיאטרי לתורה החדשה, שנוצרה בידי אדם שכלל לא היה ברור אם יש לו הכשרה מדעית כלשהי, היו נלהבות פחות. עד מהרה הכריז עליהם האברד כאויבים מושבעים של ארגונו ושל המין האנושי בכלל. הסיינטולוגיה מנהלת כיום מאבק חסר פשרות בפסיכיאטריה, וקוראת ל"השמדתה". בארץ, למשל, פועלת הסיינטולוגיה בחזית זו תחת השם 'עמותת מגן לזכויות אנוש'.

לחזור ליכולות העליונות

 

הסיינטולוגיה גורסת שבראשית היו ישויות כול-יכולות, ה"תטאנים". הם בראו עולמות והחריבום להנאתם, עד שגילו שמשעמם להיות כול-יכול. כדי שיהיה להם מאתגר בחיים, הם הגבילו את עצמם במכוון להיות יצורים חומריים, יצרו את היקום שאנו מכירים, ואף הכניסו את עצמם למשחק – עד ששכחו שזה משחק ונכלאו בתוך היקום יציר כפיהם.

הסיינטולוגיה מבקשת להחזירם למצב של ישויות עליונות באמצעות תהליך שאותו היא מכנה "הגשר" והוא שורה של קורסים וסדרת לימודים ופעולות שונות: לנקות את מוחם מהדברים הנוראים שהצטברו בו לאורך כל הגלגולים, ולהזכיר להם את כל ששכחו כתטאנים ושהאברד גילה מחדש.

 

הלומד את הסיינטולוגיה עובר שורה של קורסים שמטרתם להפכו תחילה ל"קליר", אדם שביכולתו לפתור את כל בעיות החיים, ולבסוף אף לתטאן פעיל, ישות עליונה חסינה מכל אסון שיכולה לשלוט בחומר, באנרגיה, בחלל ובזמן, ובדרגה עליונה שלה ליצור עולמות וכנראה גם יקומים. לתהליכי ההתפתחות האלה מסייע יועץ רוחני הנקרא אודיטור, קרי "שומע". מכשיר הקרוי אי-מטר, שהאודיטור מצמיד לעורו של הפונה, עוזר לו לאבחן את בעיותיו. האודיטור הוא המקבילה הסיינטולוגית לכומר מוודה או לפסיכולוג.

תומכי הסיינטולוגיה מצהירים על תרומתה הגדולה למאבק נגד סמים, במבצעים שהיא מקיימת במקומות כגון בתי סוהר, ועל תרומתה להגברת הבקרה על צעדים דרסטיים שהיו נהוגים בטיפול הפסיכיאטרי, כאשפוז כפוי ונזע חשמלי. הסיינטולוגיה גם ידועה במבצעיה להחתמת אנשים על מגילת זכויות האדם של האו"ם, כדי לידע אותם בזכויותיהם.

מנגד מואשמים סיינטולוגים רבים כמי שמפירים את הזכויות האלו בעצמם.  כלי התקשורת ובתי משפט בארצות הברית, באנגליה (שאסרה במשך שנים על כניסת סיינטולוגים לתחומה),בצרפת הוציאו פסקי דין שהציגו את הסיינטולוגיה כארגון עברייני ורמאי.

 בגרמניה יש חששות המושמעים בכלי התקשורת ובידי פוליטיקאים שונים  מניסיונות השתלטות[ של הסיינטולוגיה על המדינה. זאת בהתאם לתוכנית אב שיצר הברד על פי טענות שונות והפיץ אותה בין נאמניו  על הצורך בהשתלטות סינטולוגית "זוחלת "  על כדור הארץ",שלב אחרי שלב ומקום אחרי מקום  והפיכתו לעולם "נקי" (CLEAR בעגה הסינטולוגית ) .אין זה ברור מה האמת בטענות אלו והאם להברד אכן הייתה תוכנית אב כזאת המזכירה את התוכניות שיוחסו להרצל בזיוף הידוע לשמצה "פרוטוקולים של זקני ציון".

דוברי הסינטולוגיה מכחישים בתוקף .

מאידך ישנם פסקי דין שונים ורבים של בתי משפט בארה"ב ובאירופה שקיבלו את הסינטולוגיה כדת לכל דבר וכארגון רוחני הזכאי להמשיך לפעול ומכירים ביושרה ובניקיון כפיה.

משיח או שרלטאן ?

 

הדעות על  מייסד הסינטולוגיה הבארד חלוקות באופן קיצוני בין הסינטולוגים שרואים בו סוג של קדוש מטיב מעין משיח מודרני שתרם תרומה עצומה לרווחת המין האנושי  ופתח את הדרך להצלתו ולהצלת היקום כולו, ובין מתנגדיו של הברד שרואים בו  שרלטאן ופרנואיד  אדם ששיקר לגבי פרטים שונים בחייו ועבריין שתיכנן פעולות  עברייניות שונות כנגד יחידים וכנגד ממשלות ושהתחמק עד סוף חייו  מהעונש על מעשיו .

ואיפה האמת בין שתי הגישות הסותרות האלו ?

כרגיל איפה שהוא באמצע.

נראה שלא מעט מהרעיונות שהבארד יצר או ליקט אכן יכולים, עד גבול מסוים המשתנה מאדם לאדם, לעזור לאנשים בשיפור אישיותם ובניהול חייהם. על כך מעידים רבים, ביניהם אנשים שכותב שורות אלה מכיר אישית, ואף אנשים שעזבו את הסיינטולוגיה מודים בכך. .

האברד לא היה שרלטן. ככל הנראה האמין בכנות ברעיונותיו. אין להעלות על הדעת שהיה מטעה אנשים רבים לאורך זמן ולאורך מיליוני מילים של ספרים אלמלא האמין בעצמו במה שהטיף לו.

האברד מחזיק בשיא  העולמי של כל הזמנים כמייסד הדת הפורה ביותר מבחינה ספרותית.למעלה מ30 מיליון מילים.

 אין להעלות על הדעת ששרלטאן פשוט היה כותב כמות אדירה ומעמיקה  כזאת של מילים על נושאי הסינטולוגיה.וברור שהנושאים שעליהם כתב אכן העסיקו אותו עמוקות ויצירותיו בנושאי הדיאנטיקה והסינטולוגיה הן   בעלות דרגה גבוהה ביותר של תחכום ועבורן יצר מעין שפה חדשה ומגוון של מילים חדשות כשפה סינטולוגית מקצועית . 

אין סיבה להטיל ספק שהוא היה אדם אינטליגנטי ויצירתי  ביותר שיצר שיטה אמונית  קוהרנטית שאלפים מצאו בה תשובות לשאלות שונות לגבי חייהם ולגבי תפקידם ביקום .

 .לדעתי לא הייתה  זאת רק תוצר של השראה וחקירות  שלו אלא גם  תוצר  של זיכרון מצויין.הברד ככל הנראה זכר חלק גדול ממה שקרא  ושמע בחייו וידע לשלב  דברים שונים שבהם נתקל במקורות שונים בשיטתו עם תוספות שונות שלו שהיו מבוססות על חכמת חיים אמיתית.

בהחלט ייתכן כפי שקורה  עם כל היוצרים שלא תמיד  זכר או אף  ידע  איפה מתחילה יצירתו שלו ואיפה שאיבה מאחרים .

 ככל הידוע, הוא הקפיד על המצוות הנדרשות של אמונתו,  ובראשן האודיטינג העצמי ,דהיינו בדיקה עצמית יומית במכשיר האי מטר  גם כשלא היו אנשים אחרים בסביבה והיה עובר אודיטינג  שנוהל  גם בידי אנשים אחרים.

 מצד שני, סיפורים שסיפר על חייו[,למשל שהיה פיזיקאי גרעיני   ( ככל הנראה הוא לקח קורסים בנושא אך מעולם לא השלים אותם )  וכי הוא התעשר רק ככותב של סיפורים פופולאריים וכתסריטאי בהוליווד  ומעולם לא היה זקוק לכסף שאותו צבר הודות לסינטולוגיה.  התגלו לאחר חקירה ככוזבים. ברור שלא תמיד ידע בעצמו להבדיל בין דמיון ומציאות.

 

מאידך התברר לאורך השנים ( לאחר חקירות של הכנסיה הסינטולוגית )  שדברים שונים  שסיפר על חייו למשל על מעלליו במלחמת העולם השנייה היו קרובים למציאות ולא היו שקרים פשוטים כפי שטענו מתנגדיו.

בכל אופן העניין של מה עשה הברד בדיוק בזמן מלחמת העולם השנייה נשאר במחלוקת קשה בין הסיינטאולוגיה ומבקריה.

השיטות שיצר בתחומי הניהול והארגון   ובמיוחד ומעל לכל יחסי ציבור הן כנראה  יעילות באמת – גם אם לא ליצירת "אנשים עליונים" כהצהרתו אלא בעיקר עבור יחסי ציבור של הארגון  והסינטולוגיה משתמשת בהן רבות .

היעילות הזו, שרבים שניסו יעידו עליה ואירגון הסינטולוגיה מרבה להצהיר עליה ( השיטות עצמן  לפרטיהן בכל אופן הן סודיות ויש לשלם כסף רב כדי ללמוד אותן ) , מפליאה לגבי  סופר, שהרי הסופרים בדרך כלל אינם ידועים כאנשים יעילים ומאורגנים במיוחד. אבל האברד היה שונה.

 בארץ יש כמה וכמה אנשי יחסי ציבור ידועים במיוחד כמו מוטי מורל  שיש מקום לחשוב שלמדו לפחות את חלק משיטותיהם בקורסים של הסינטולוגיה.

אנשי המבצעים

ליעילות שלו היה צד מלבב הרבה פחות. הוא לא היסס להשתמש ברעיונותיו להשגת כסף ופרסום, ואף להיאבק בעזרתם באלה שהחשיבם כאויביו. הסיינטולוגיה הקימה סוכנות ביון מיוחדת שתפקידה להתיש ולהפחיד יריבים, כגון עיתונאים שכתבו בגנותה. האמצעים: איסוף חומר מפליל, הרצת תביעות קנטרניות והכפשה בכל כלי תקשורת אפשרי.

 פרשה ידועה לשמצה במיוחד היא   היא הרדיפה ( שקיבלה שם מבצע " Operation Freakout ) שאותה ניהלו בכירים בסינטולוגיה אחירי העיתונאית פאולט קופר לאחר שכתבה ספר לא סימפטי על אירגונם בשם The Scandal of Scientology  .במסגרת רדיפה זאת הם ביצעו אחריה מעקבים תבעו אותה לדין  בתביעות קנטרניות שונות וניסו להפליל אותה באירועים שונים ןאף להביא לאישפוזה  .בדיעבד התברר שהם פעלו על סמך הבנה, כנראה מוטעית שלהם של הוראות של הברד שהתייחסו ליריבי הסיינטולוגיה כ"FAIR GAME".

הפעילות הלא חוקית  בסינטולוגיה  היגיעה לשיאה   ב"מבצע שלגייה" בשנות ה-70, מבצע לריגול נגדי בסוכנויות ממשלתיות של ארצות הברית לאיתור המסמכים שבידיהן על הסיינטולוגיה ועל האברד. המבצע נחשף ויחד עימו נחשף, גם המבצע נגד פאולט קופר , ואשתו של האברד, שעמדה בראש מטה מבצעים של הארגון, נידונה לארבע שנות מאסר, אם כי ריצתה הרבה פחות. מנהיגי סיינטולוגיה אחרים הואשמו בפריצה למשרדי ממשלה ונכלאו אף הם.

האם האברד עצמו היה קשור לפרשיות אלו ?  האם הוא היה האחראי הראשי והאמיתי  שעל סמך הוראותיו מאחורי הקלעים  התנהל המבצע הנתעב כנגד פאולט קופר  כפי שטוענים מתנגדי הסנטולוגיה ?

הסיינטולוגים  מכחישים בתוקף וקובעים שכל הדברים האלו נעשו מאחורי גבו וללא ידיעתו וכתוצאה מהבנה משובשת מאוד של הוראותיו.לדברי דוברי הסיינטולוגיה מדיניות כזאת  אכן  פורסמה אבל בוטלה חודשים מספר לאחר מכן בגלל שהייתה פתוחה לפרשנות מוטעית. לאחר כמה שנים, לאור העובדה שלמרות שהיא בוטלה סיינטולוגים עדיין השתמשו במונח כסלנג, רון האברד כתב מכתב מדיניות נוסף על הפסקת השימוש במונח עצמו.

הוא אכן מעולם לא הועמד לדין.

האברד  נעלם בשנות חייו האחרונות, ונטען  ששהסתתר מפני השלטונות שחיפשוהו. ככל הנראה בילה את עיקר זמנו בכתיבת ספרי מדע בדיוני. אחד מהם, 'שדה הקרב ארץ', הוסרט בכיכובו של השחקן והסיינטולוג ג'ון טרבולטה. ספר זה מתאר את שחרורו של המין האנושי בעתיד משעבוד בידי גזע חייזרי הנשלט בידי פסיכיאטרים מרושעים.

נראה שבשנות ה-70 וה-80 פחתה זיקתו של האברד למציאות. סביר שהיה לכך קשר להתגברות הערצתם של חסדיו, שהתייחסו אליו כאל נביא ומשיח. הוא החל להאמין בכך, ואיבד את היכולת  להתייחס בצורה מאוזנת ולא פרנואידית למי שלא הסכים עמו. הוא נפטר במקום מחבוא ב-1985.

לאחר שמת  נשמעו טענות וספקולציות שונות לגבי מותו ( שעדיין נשמעות ) כך למשל יש הטוענים  שהוא היה מת מזה זמן ומותו הוסתר בידי בעלי עניין ששלטו בשמו.בעניין זה הושמעו גם טענות מגוונות אחרות.

נראה שעניין "תעלומת "  מותו ימשיך לעורר תשומת לב בשנים הבאות.

אויבי הסיינטולוגיה

 

השערוריות הקשורות בסינטולוגיה לא פסקו והדבר מדהים עבור קבוצה שאלמנט המרכזי בלימודיה  הוא לימוד תקשורת יעילה באופן יוצא דופן בין אנשים  ושאנשיה הם לכאורה מומחים שאין שני להם ביחסי ציבור ,אולם כמדומה שהסינטולוגים הם מומחים  גם ביצירת תקשורת שלילית לעצמם.

הסיינטולוגים ידועים במאבק חסר הפשרות שהם מנהלים נגד אנשי תקשורת שמפרסמים עליהם כתבות שליליות ו בתביעות בלתי פוסקות על ידי כך הם מעצימים עוד יותר את התקשורת השלילית כנגדם.

חלק גדול מהתקשורת השלילית של הסיינטולוגיה נוצרה בגלל הצורך לשלם סכומים גבוהים ביותר עבור הקורסים שלהם,ומאחר שמספר הקורסים הוא רב עד מאוד אנשים יכולים להתרושש בגלל זה.או בשלב מסויים לשאול את עצמם אם מה שאכן קיבלו היה שווה את כל הכסף הרב ששילמו.

 

נשמעות טענות שלמעשה הסיינטולוגיה אינה אלא "מסחטת כסף" ענקית בניגוד לשאר האמונות הקיימות. מה שאינו בדיוק נכון ישנן עוד אמונות רבות למעשה רובן ששואבות כסף רב ממאמיניהן .אולם הנכון הוא שהאמונות הגדולות יודעות להשקיע בחזרה בחברה  ( זאת שלהן  ) הרבה יותר משיודעים הסיינטולוגים ולכן יוצרות לעצמן "יחסי ציבור " טובים יותר.ההשקעה של הסיינטולוגים של הכספים היא לרוב בבנייני ענק בולטים מכוערים,מרכזי סיינטולוגיה הנמצאים בערים שונות בעולם . 

 אנשים רבים שנכנסו לסיינטולוגיה ניתקו כתוצאה את קשריהם עם בני משפחתם ועם ידידיהם  ושקעו לחלוטין באמונתם החדשה.

אולם בכך אין הסינטולוגיה שונה מאמונות רבות אחרות ובהן היהדות החרדית.

לאורך השנים נשמעו טענות של סיינטולוגים לשעבר בארצות הברית ובגרמניה כי נכלאו במתחמים של הסיינטולוגיה, הועבדו בפרך ואף עונו. נציגי הסיינטולוגיה מכחישים את הדבר בתוקף.

  אולם יש חוקרים שחושבים  שלפחות בכמה מהמקרים יש בסיס לטענות .

 לצד ההכרח לחקור את הטענות, אין להתעלם מהטענה שהן מזכירות במידה מסוימת טענות של מומרים מהיהדות, שהעלילו על הקהילה שעזבו לאחר סכסוכים פנימיים שונים ויצרו בכך עלילות דם .

סיינטולוגיה ופסיכיאטריה

הסיינטולוגים פועלים כל הזמן כנגד הפסיכיאטרים וה פסיכיאטריה  שאותם הם מאשימים בחלק גדול  מצרות העולם ומנהלים נגדם מבצעי תעמולה  שונים ובפרסומים פנימיים שלהם קוראים להשמדת הפסיכיאטריה..

תגובת ספי פישלר דובר הסינטולוגיה .

א.א. הסינטולוגיה מדברת על "השמדת הפסיכיאטריה" כמי ששמים דגש רב על החשיבות של הבנה מדוייקת של מילים האם יש להבין זאת כהשמדה פיזית?

 פישלר – המדובר בפרסומים פנימיים שלנו שאינם מיועדים לגורמי חוץ. הפעולות שלנו נגד פסיכיאטריה הן חינוכיות – עם סרטים תיעודיים (שזכו בפרסים), חוברות וספרים, כמו גם תערוכות (כמעט מיליון איש עברו בתערוכות הנודדות שלנו בכל העולם רק ב-2009, וביקור בתערוכת הקבע שלנו בלוס-אנג'לס מהווה פריט חובה בלימודים של רפואה בכמה עשרות אוניברסיטאות באיזור). כחלק מהבנת מילים באופן מלא צריך גם להבין את ההקשר והשימוש בהן, בין אם הוא בצורה דימויית או בפשט.

( בהערת אגב אציין שיש לקחת בחשבון שעל פי המינוח הסינטולוגי המונח "השמדה" אינו בהכרך זהה למינוח המקובל מחוץ לחוגי הסינטולוגיה ואולי הוא כן זהה?  העניין עדיין אינו ברור לכותב שורות אלו).   

 קסנו

נשמעת הטענה שהסיינטולוגים   משקרים על אמונותיהם השונות .כך למשל ידוע שהסינטולוגים מאמינים כחלק מהמיתולוגיה שלהם שהנשמות הנמצאות היום  בכדור הארץ הן תוצר ש לפעולת השמדה אדירת מימדים שבוצעה לפני מליוני שנים בידי שליט גלקטי בשם קסנו.

סיפור קסנו בכתב ידו של הברד

הברד יצר סיפור שלם סביב העניין הזה ואף ניסה בשלב מסויים ליצור מימנו תסריט עבור הוליווד בשם "מרד בכוכבים".

אמונה סודית  זאת מהווה נושא ללעג בכלי התקשורת והסיינטולוגים   שכנראה  הפנימו היטב את הלעג נגדה מכחישים את קיומה בתוקף.

אני אישית איני רואה מדוע, מיתוס  זה אינו מוזר בעיני  יותר מהאמונה שישו הנוצרי קם לתחייה אחרי שמת על הצלב או שמוחמד עלה השמיימה עם סוס הפלאים אל בורא'ק  .מבחינה אסתטית המיתוס הזה עולה על כמה וכמה מיתוסים אחרים שאני מכיר.

לעניינינו הדבר יוצא הדופן  היחיד לגביו  הוא זה שסיינטולוגים בדרגות הבכירות שמכירים ללא ספק את הסיפור  מוכנים   לאמר לא אמת להכחיש את קיומו באמונתם.ובכך הם רק מגבירים את העניין החיצוני בנושא.

אם הם משקרים לגבי דבר  חסר חשיבות  כזה ..לגבי מה עוד הם משקרים בשם אמונתם?

אין זה ברור מה ההיגיון של מדיניות ההכחשה הזאת ומן הראוי שהסיינטולוגיה תשנה אותה.

עובדה היא שהסינטולוגים כנראה מתבישים במקורות המדעיים בדיוניים של אמונתם בספר הענק "מהי הסינטולוגיה " אין זה מוזכר כלל בביליוגרפיה ענקית של המאמרים שפירסם הברד על הסינטולוגיה העובדה שהמאמר החשוב הראשון בנושא הופיע במגזין מדע בדיוני.

 

אפשר להשוות את התמונה השלילית שיש היום לסינטולוגיה בתקשורת ובתודעה הציבורית עם זאת שהיתה  למורמונים בארה"ב במאה ה-19 ,זסיפור חייו של מנהיגם ג'וזף סמית מזכיר במקצת את זה של האברד,  וכמו במקרה של הסיינטולוגיה מנהיגיהם ופעיליהם  הואשמו בביצוע פשעים שונים ( שכמה מהם אכן ללא  ספק בוצעו בידי מורמונים  וגם בידי פעילים מורמונים בכירים ) והתמונה הציבורית  שלהם הייתה שלילית  לפחות כמו  של הסינטולוגיה כיום אולי הרבה יותר. .

היום בכל אופן המורמונים הם אמונה מכובדת נוספת בארה"ב ואין סיבה מדוע שזה לא יקרה בעתיד גם עם הסינטולוגיה.

כאמור :

מאמיני הסיינטולוגיה הם ברובם אנשים נורמטיביים. אין להסיק על אופיים מהתנהגותם של כמה ממנהיגיהם. ברור שגם אם בוצעו עבירות שונות בידי פעילים סינטולוגיים וגם בשם אמונתם או אף בשם מדיניות כל שהיא של האנשים שיש להם תפקידים בכירים  ברגע זה בכנסיה הסינטולוגית   אין ליחס אותן לכלל הקהילה  הסינטולוגית שאף אינה מודעת לדברים אלו שלכאורה נעשים בשמה  כמו שאין לייחס עבירות של יהודים חרדים לכלל הקהילה החרדית וכו .   הסינטולוג הממוצע רוצה לשפר את חייו נקודה.

 ביד חזקה ובזרוע נטויה – דיויד מיסקביץ' והסינטולוגיה

 

אחרי מותו  של האברד ועם ההתקפות הקשות על הסינטולוגיה מצדדים שונים כמדומה היה שהיא תיעלם אבל זה לא קרה. היא המשיכה להתקיים ולשגשג תחת הנהגת יורשו של הברד דיויד מיסקביץ ועל פי טענות שונות יש לראות בה כאמונה החדשה הבולטת ביותר מבחינה \מספרית ותקשורתית הן בעולם והן בישראל .

 המנהיג הנוכחי של הסיינטולוגיה העולמית  דיוויד מיסקבי'ץ, פעיל סיינטולוגיה מאז היותו נער שליח בשירות האברד.מיסקביץ' גילה יוזמה  בשנות ה-80  והוא עדיין בשנות העשרים שלו סילק פעילים ותיקים בהאשימו אותם בפשעים נגד החוק והסיינטולוגיה.לדברי דוברי הסינטולוגיה על ידי כך מיסקביץ סילק  מהאירגון גורמים אנרכיים שסיבכו אותו שוב ושוב עם החוק  

לדבריהם מיסקביץ' גילה  ארגון שיצא מכלל שליטתו של המייסד הברד  ושלאחר שמעלליו ברדיפה אחרי פאולט קופר וכנגד ממשלת ארה"ב נחשפו על-ידי מיסקביץ' עצמו הוא פורק וכל בעל תפקיד בסיינטולוגיה שתמך בו או ידע על הפעולות הלא חוקיות של חלק מחבריו סולק מסיינטולוגיה. מיסקביץ' השליט סדר וניקה את שורות ההנהלה של הסיינטולוגיה מהגורמים המושחתים שהסתננו אליה.

מתנגדיו המרובים של מיסקביץ לעומת זאת מאשימים אותו שבשנות חייו האחרונות של הברד הוא הפך לצינור המידע היחיד שלו עם העולם והעביר לו מידע סלקטיבי בלבד על הנעשה סביבו. נטען  שהוא סילק מהאירגון גם אנשים וותיקים וטובים שהיו בסיינטולוגיה מראשיתה  מאחר שנראו בעיניו כסיכון  על  השתלטותו המוחלטת על הארגון.

כך או כך ברור שמאז השתלטותו  הוא שולט בארגון ביד חזקה. תחת הנהגתו של מיסקביץ  הסיינטולוגיה התעצמה מבחינה ארגונית ברחבי העולם האירגון הוא ככל הנראה עשיר יותר ורחב יותר אף משהיה בימי הבארד המייסד,אם כי קשה להגיע לפרטים מדוייקים בעניין .

 למיסקביץ' אין שום יומרות אינטלקטואליות או ספרותיות. הוא פשוט איש ארגון מעולה.

בגלל שסינטולוגיה  מגדירה את עצמה כדת אולי אפשר להשוות את מיסקביץ לחליף   המוסלמי הראשון אבו באכר ממשיכו של הנביא מוחמד אדם ללא יומרות רוחניות   שאירגן את האיסלאם מבחינה צבאית וממלכתית לאחר שמוחמד הקים את הדת ויצר את עקרונותיה  כפי שעשה הבארד עם הסינטולוגיה .

 מאידך דמותו ואישיותו  של מיסקביץ' שנויים ביותר במחלוקת.  נראה שאישיותו היא בעייתית  ונראה שהוא מוצלח הרבה פחות כאיש תקשורת ויחסי ציבור.

מיסקב'ץ' מואשם בידי פעילים בכירים לשעבר בארגונו בהתנהגות אלימה כלפיהם ההאשמות האלו קיימות מזה שנים רבות ועל פיהן מיסקביץ נוהג להכות את אנשיו  ואת כל מי שנמצא בסביבתו המיידית באופן קבוע.

דוברי הסיינטולוגיה מכחישים זאת, ומציינים שחלק מהטוענים כך הודו בעצמם בהתנהגות אלימה כלפי הכפופים להם; הללו מצדם אומרים שהדבר היה בהשראת מיסקביץ'. כך או כך, תמוה כיצד כל הליכי האודיטינג והאי-מטר המוּחלים על חברי הארגון לא מנעו מאנשים אלימים  להגיע לעמדות בכירות בו.

הסינטולוגיה הרי  ידועה בחשדנותה כלפי פעיליה שעוברים חקירות שתי וערב במכשיר האי מטר  לגבי יחסם  אל האירגון.ולגבי פעילויות "שליליות " שלהם שהם אינם אמורים להיות מסוגלים להסתיר.

 שאלתי פעיל  של הסינטולוגיה בישראל :אם דיויד מיסקביץ' ימצא אשם בהתנהגות אלימה או משעבדת  כלפי אנשים האם הוא ישאר בתפקידו ?

הסינטולוג :קודם כל יש להבהיר שמיסקיביץ אינו אשם אלו שמאשימים אותו הם שקרנים שהודו באלימות שלהם כלפי אחרים .ובוודאי שאין להאמין לאנשים שהודו במעשים כאלו. .

א.א.   ובכל זאת והיה ומיסקביץ' ימצא אשם האם ישאר בתפקידו  ?

סינטולוג :בוודאי שלא והיה וימצא אשם  הוא יאלץ לעזוב את תפקידו. תינתן לו היזדמנות לתקן את עצמו אם לא יעמוד בה יסולק מהאירגון בחרפה .

צריך להבין שהסינטולוגיה עומדת מעל הכל ובוודאי שגם מעל דיויד מיסקביץ .  ואם יש אנשים שיש לתקן וגם בכירים ,אז הם יתוקנו .  הסינטולוגיה מתקנת את עצמה כל הזמן. 

ראו החלק הבא בסדרה :

הסיינטולוגיה בארץ הקודש

 

 

ביבליוגרפיה למאמר :

 

 

רשימת ספרים על ושל סינטולוגיה

Gardner, M. (1957). Fads and Fallacies In the Name of Science. New York: dover.

הפרק על הדיאנטיקה תורגם לעברית בכרכי "הטכנאי הצעיר ""

"תעתועים ותרמיות בשדם המדע –דיאנטיקה הטכנאי הצעיר כרך 9 ע' 98-104. 1961.

 

 Kevin Victor Anderson,Q.C.Report of the Board
of Enquiry into
 Scientology

Published 1965 by the State of Victoria, Australia

 

G. Malko, Scientology: The Now Religion. New York : Dell, 1970.

 על הספר בויקיפדיה

  Sir John Foster Enquiry into the Practice and Effects
of Scientology
Published by Her Majesty's Stationery Office, London
December 1971

 

Cyril Vosper  The Mind Benders  Neville Spearman 1971

על הספר בויקיפדיה

 Paulette Marcia Cooper The Scandal of Scientology. Tower Publications, 1971

 על הספר בויקיפדיה

  Robert Kaufman Inside Scientology: How I Joined Scientology and Became Superhuman ' Olympia Press 1972

Revised 1995

על הספר בויקיפדיה  

ויליאם בורואוז על סינטולוגיה

Evans, Christopher    Cults of unreason    New York :   Farrar, Straus and Giroux,   c1973

 

  

 

Sladek, John Thomas    The new Apocrypha :   a guide to strange science and occult beliefs /    New York :   Stein and Day,   1974, c1973

 

Garrison, Omar V

Hidden Story of Scientology  Arlington Books, London. 1974 

         L. Sprague de Camp

 

EL-RON OF THE CITY OF BRASS

Literary Swordsmen and Sorcerers"
series in Fantastic, August 1975]

 

File:The Road to Total Freedom.gif

Wallis, Roy    The road to total freedom :   a sociological analysis of Scientology    New York :   Columbia University Press,   1977

 הספר בויקיפדיה

 

Bainbridge, W.S. & Stark, R. (1980). Scientology: To be perfectly Clear. Sociological Analysis, 41, 128-136.

Omar V. Garrison PLAYING DIRTY

The Secret War Against Beliefs  RALSTON-PILOT, INC., Publishers, LOS ANGELES 1980

אלן זוננשין "אבי השטן "מוסף הארץ 13.5.1983 ע' 18-20. ראיון גדול עם בנו של ל.רון האבארד שמאשים את אביו בהאשמות שונות.

הגירסה האנגלית המקורית של המאמר ( שככל הנראה הופיעה אחרי התרגום לעברית )

 

Beckford, James A.    Cult controversies :   the societal response to new religious movements /    London :   Tavistock Publications,   1986, c1985

 

 

 

 File:Religion Inc..gif

 

 Lamont, Stewart, 1947-    Religion Inc :   the Church of Scientology /    London :   Harrap,   1986

   

 

 

 
   

 על הספר בויקיפדיה

 

Whitehead, Harriet    Renunciation and reformulation :   a study of conversion in an American sect /    Ithaca :   Cornell University Press,   1987.

 

 

Miller, R. Barefaced Messiah: The True Story of L. Ron Hubbard. New York : Holt, 1987

 

 על הספר בויקיפדיה

 

 

 Corydon, Bent   and L. Ron Hubbard, Jr  L. Ron Hubbard, Messiah or madman? /

    Secaucus, N.J. :   L. Stuart,   c1987

 על הספר בויקיפדיה

ג'ואל סאפ ורוברט וולקוט "סיינטולוגיה מדע בדיוני ב400 אלף דולר "מעריב –פנאי ע' 4 11 ביולי 1990.לקוח מהלוס אנג'לס בטיימס.

 

סדרת המאמרים המקורית מהלוס אנג'לס טיימס" -24-29 ביוני 1990  בשלמותה

 

Atack, Jon    A piece of blue sky :   Scientology, Dianetics, and L. Ron Hubbard exposed /    New York, NY :   Carol Pub. Group,   c1990

http://www.clambake.org/archive/books/apobs/contents.htm

 

ריצ'רד ביהר "סינטולוגיה : הכסף הכוח השחיתות והתרמית "ידיעות אחרונות 2 במאי 1991.ע' 28-29, 32

. פלוס "הארץ :"הרבה משפחות נהרסו " מאת נחמה דואק.ע' 32.  

הגירסה המקורית בטיים

 

ריצ'רד ביהר והסינטולוגים

על המאמר בויקיפדיה

 

הנביא ורווחי הסינטולוגיה

 תביעת הסינטולוגיה נגד המאמר

Margery Wakefield's The Road to Xen u 1991

Social Control in Scientology

 Bob Penny
A look at the methods of entrapment

 

 

Ritchie, Jean    The secret world of Cults :   inside the sects that take over lives /    London :   Angus & Robertson,   1991

Beit-Hallahmi, Benjamin .   Judaism and the new religions in Israel, 1970-1990.   In: Tradition, Innovation, Conflict, (1991) 203-223

 

 

 

. Benjamin Beit-Hallahmi  "Despair and deliverance: private salvation in contemporary Israel",‏

1992, state university of New York Press

 

Benjamin Beit-Hallahmi, , "Alien Gods, Alien Identities: The 'Anti-Cult' Lobby in Isreal." In Anson Shupe and David G. Bromley, eds., Anti-Cult Movements in Cross-Cultural Perspective. New York: Garland  1994

Zellner, William W.    Countercultures :   a sociological analysis    New York, NY :   St. Martin's,   1994

 

L. ron Hubbard: a profile /   compiled by the friends of Ron    Los Angeles :   Bridge Publications,   1995

 

Bednarowski, M.F. (1995). The Church of Scientology: Lightning rod for cultural boundary conflicts. In T. Miller (ed.) America's Alternative Religions. Albany, NY: SUNY Press.

Barrett, David V.    Sects, cults, and alternative religions. :   a word survey and sourcebook /    London :   Blandford,   1996.

 

What America needs to know about discrimination in Germany    Los Angeles :   Church of Scientology International,   c1997

 edited by Bryan Wilson and Jamie Cresswell

Bromley, D. & Bracey, M. (1998). Religion as therapy, therapy as religion: The Church of Scientology as a quasi-religious therapy. In W. Zellner & M. Petrowsky (eds.) Sects, Cults, and Spiritual Communities: A Sociological Analysis . Westport: Praeger Publishers.

. Kent, S.A. (1999). The globalization of Scientology: Influence, control and opposition in transnational markets. Religion, 29, 147-169.

 

 James T. Richardson iSocial Control of Minority Faiths and Religions in Israel n Religion, Staat, Gesellschaft: Journal for the study of Beliefs and Worldviews 2000

New religious movements :   challenge and response /    London, UK :   Routledge,   

 

    Stephen A. Kent, PhD

 

Brainwashing in Scientology's Rehabilitation Project Force (RPF)

 

in Zablocki, Benjamin et al.: Misunderstanding Cults: Searching for Objectivity in a Controversial Field, 2001, ISBN 0-8020-8188-6, 349-378

תגובת הכנסייה הסינטולוגית לטענותיו של קנט

 

תגובת קנט לתגובת הכנסייה הסינטולוגית

 

 

 

Brigitte Schon

Framing Effects in the Coverage of Scientology versus

Germany: Some Thoughts on the Role of Press and Scholars1

Marburg Journal of Religion: Volume 6, No. 1 (January 2001)

Barrett, David V.    The new believers :   a survey of sects, cults, and alternative religions /    London :   Cassell ;   New York, NY :   Distributed in the United States by Sterling Pub. Co.,   c2001

 

L. Ron Hubbard and Scientology:

An annotated bibliographical survey of primary

and selected secondary literature

סקירה על מצב הסינטולוגיה

http://www.uni-Beit-Hallahmi, B.Scientology: Religion or racket?, Marburg Journal of Religion, 8, September 2003.

 

Mooney, Annabelle    The rhetoric of religious "cults" :   terms of use and abuse /    Basingstoke, UK :   Palgrave Macmillan,   2005

וראו גם

סיינטולוגיה בויקיפדיה

האתר הרשמי של הסיינטולוגיה  

תומר פרסיקו ואחרים חושפים את סודות הסיינטולוגיה

סקירה על מצב הסינטולוגיה

סינטולוגיה נגד העיתונאים

סיינטולוגיה ופולחן השטן ?

 המאמרים האחרים בסדרה :

שישים שנות הסיינטולוגיה -החלק הראשון

החלק השלישי :סיינטולוגיה בארץ הקודש

החלק הרביעי :שישים שנות הסיינטולוגיה :פסק הדין


 [

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • כל הכבוד  On יולי 31, 2010 at 9:20 am

    על ההשקעה

    אשד תבורך

Trackbacks

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: