שישים שנות הסיינטולוגיה -החלק הרביעי -פסק הדין

"

שישים שנות הסיינטלוגיה .

החלק הראשון :אלוהים בחלוק רחצה מלוכלך ?

החלק השני :הגשר אל התטאנים

החלק השלישי -סיינטולוגיה בארץ הקודש

הופיע בגרסה מקוצרת בשם "אופיום לפסיכומטרים " דיוקן –מקור ראשון גליון 676 23.7.2010.

 

שישים שנה מלאו להופעת הספר 'דיאנטיקה: המדע המודרני של בריאות הנפש' מאת ל' רון האבּרד, עד אז סופר מדע בדיוני, פנטזיה והרפתקאות. בספר זה כונן את מה שהפך להיות האמונה הגדולה והמתוקשרת ביותר שקמה במאה ה-20, הסַייֶנְטוֹלוגיה.

ונשאלת השאלה לאחר שישים שנה  עד כמה הגשימה הסיינטולוגיה את מטרותיה המוצהרות ?והאם ניתן לראות בה דת גדולה במקביל ליהדות ולנצרות ולאיסלאם ? או שמה "כת " "בלבד?

לצורך הדיון בשאלות הללו דנתי בנושא זה עם צוות של מומחים בנושא .

הסינטולוגיה ועולם הספרות

אחד הדברים המפליאים לגבי הסינטולוגיה הוא  שלמרות שהמדובר באמונה  העולמית היחידה שנוצרה בידי סופר מקצועי  קשה מאוד למצוא בה סופרים.

( לשם השוואה ישו ובודהה עד כמה שידוע  לא כתבו שום דבר.וכך  גם מוחמד שדבריו נכתבו בידי אנשים מהזיכרון והוכנסו לקוראן. למשה רבנו כמובן מיוחסים חמשת ספרי התורה  וכנראה שגם מייסדי הדתות של סין קונפוציוס ולאו טסה עסקו בכתיבה והם היחידים בין מייסדי הדתות הגדולות שעסקו בכתיבה.כמובן רוב מייסדי הדתות המודרניות כמו האמונה הבאהית עסקו בכתיבה. )

לעומת זאת כידוע יש בה מספר רב של שחקנים אמנים ומוזיקאים ואנשי בידור .

בשנות הקמתה של הסינטולוגיה היו לא מעט אנשי ספרות מדע בדיוני שהצטרפו אליה כמו העורך של הבארד ג'ון קמפבל וסופר המדע הבדיוני ידוע מאוד וואן ווגט שללא ספק השפיע על רעיונות הסינטולוגיה. ועוד כמה ידועים פחות.אולם לאחר כמה שנים כולם נעלמו מבין שורות הסינטולוגיה .סופר בולט שניסה את רעיונות הסינטולוגיה והתרשם לזמן מה היה  ויליאם בוראוז אולם לבסוף החליט שאם כי הרעיונות מענינים הרי האירגון שמפיץ אותם הוא מיותר  ומדכא וגם הוא נטש את הסינטולוגיה.וכך היה גם עם המשורר זמר לאונרד כהן

book cover of   King of Dreams    (Sandman)  by  Alisa Kwitney

הסופר הבולט היחיד בשנים האחרונות שהיה מזוהה באיזו  צורה  עם הסינטולוגיה היה סופר הפנטזיה והקומיקס  היהודי הבריטי הידוע  ניל גיימן  וזאת לא דווקא בגלל הצהרות שלו בעניין אלא  משום שהוריו היו סינטולוגים ואף בכירים באירגון באנגליה. עם זאת גיימן ציין בראיון  שהוא עצמו אינו מאמין בסינטולוגיה  ואם כי ניתן למצוא  גם השפעות  גם של רעיונות הסיינטולוגיה  ביצירותיו השונות אין לאמר שזאת השפעה בולטת במיוחד בהשוואה למקורות השראה אחרים.

לא ניתן אלא לתמוה לגבי העובדה המוזרה שבאמונה הגדולה היחידה שנוצרה בידי סופר מקצועי יש כיום כה מעט אנשי ספרות ומדעי הרוח ידועים.

אולי  סופרים מתקשים במיוחד עם אירגון שמטיל מגבלות  חמורות על מחשבה  מקורית ורעיונות מקוריים  לגבי אמונתם? 

בישראל רק הסופר והמתקשר יעקב רוט  מחבר ספרים כמו  סוף שהוא התחלה :   דו-שיח עם שלמה : סיפור על גלגולי חיים   (  מרקם,    1991.) "החתול הירוק "( גל 1996)  ו"קליאון ":(   גל,   1997)
   היה ידוע כמי שהיה מזוהה בעבר עם הסיינטולוגיה והיא ללא ספק השפיעה על יצירתו שעוסקת בתקשורים עם גלגולים קודמים שונים.אלא שיעקב רוט אינו נחשב כשייך לעילית של עולם הספרות הישראלי.

עוד סופר שאולי קשור לסיינטולוגיה הוא אוזי פרידום ,אבל איני בטוח בכך.

בכל אופן הצלחתי לאתר משורר ישראלי בולט  אחד  שאכן שייך לעילית הזאת שעסק בסינטולוגיה בעבר  והיה מוכן לדבר על כך.

 

המשורר אמיר אור, מייסד בית הספר וכתב העת לשירה 'הליקון' מספר

 "הייתי סיינטולוג פעיל כמה שנים,  עד שהגעתי לנקודה ששוב זה לא עניין אותי והמשכתי לדברים אחרים. כשעסקתי בזה בדקתי באופן מעשי דברים שהם הציעו, וכל מה שבדקתי עבד[ ".

אתה יכול לתת דוגמאות ?

אור:  כל אחד מכיר 'כפתורים' שמפעילים אותו. כאילו התגובה באה בלי שיש לך שליטה עליה. נגיד שמישהו צועק עליך ואומר לך שאתה אפס.  מה קורה? אתה יכול להתקפל ולהרגיש עצוב, קטן ומגעיל כל היום,  או להפך – לרצות לתפוס את הברנש ולטלטל אותו טלטול הגון. כך או כך לא נראה שאתה בשליטה – כאילו לחצו לך על כפתור ואיזשהו אוטומט לקח את הפיקוד.

בסיינטולוגיה חושבים על הנקודות העיוורות האלה כתוצאה של אירוע דומה בעבר, שפועל בהווה בלי קשר לנתונים במציאות. זה כאילו חלק מהאנרגיה שלך גויס לתגובת הגנה כזו, ובין אם היא הייתה מוצלחת ובין אם לא, היא נכנסה לאוטומט. כך נוצרת שרשרת שלמה של אירועים דומים, שאין בהם שום שיקול תבוני.

בתהליך הקרוי 'אודיטינג' מנחים אותך בסיינטולוגיה ללכת שוב אל העבר ולחיות את שרשרות האירועים האלה. לבסוף כשאתה מגיע לאירוע הבסיסי ועובר אותו מחדש במודע, עד שלא נותר שם מטען, אתה חווה שחרור ושמחה: כל האנרגיה שהייתה תקועה שם  השתחררה והיא שוב זורמת, ושלך. והכפתור – נעלם. אין יותר תגובה אוטומטית לאותו מצב, ואתה פשוט רואה את זה מתוך החיים.

בהצטברות, התהליכים האלה הופכים אותך לאדם עם יותר אנרגיה, יותר שליטה על חייך, ויותר שמחה.

 

הסיינטולוגיה השפיעה על יצירתך הספרותית?

"חלק מן החוויות נכנסו אליה, אבל אין שיר ספציפי שלי שאפשר לומר שהוא סיינטולוגי. הסיינטולוגיה גרמה לי להסתכלות יותר הרמונית על החיים, ועזרה לי לבנות נדבך אחר נדבך לשמחת חיים, לאנרגיה גבוהה יותר וכנראה גם ליצירתיות טובה יותר".

 

בעיני אמיר אור, הדיון אם הסיינטולוגיה היא פילוסופיה, מתודה או דת שגוי

אור . "זו אבחנה שאינה רלבנטית לא לסיינטולוגיה ולא לדתות לא-תיאיסטיות מן המזרח כגון הבודהיזם. הסיינטולוגיה נמצאת במסורת הארוכה של פילוסופיות מעשיות המכוונות לגאולה אישית. מעבר לעבודה הרוחנית האישית של כל אדם על עצמו, הסיינטולוגיה אינה ממליצה על פרישה מן העולם, אלא להפך, על מעורבות בו ועל נטילת אחריות אישית וחברתית על כמה שיותר מעגלי חיים. לקיחת יותר אחריות פירושה להיות יותר בשליטה על חייך, להיות גורם לדברים ולא תוצאה שלהם. עיקרה של העבודה הרוחנית בסיינטולוגיה הוא תהליך של שחרור חסמים תודעתיים ואנרגטיים, תהליך שמעניק למתרגל יותר ויותר כוח חיים, מודעות ואושר".

דעת הקטגוריה

 

בארץ, להבדיל מארצות הברית למשל, הסיינטולוגיה אינה מגדירה עצמה דת באופן רשמי.

חוקר הדתות פרופ'  בנימין בית-הלחמי,  החוקר הישראלי הידוע ביותר של הסיינטולוגיה, קובע  שהיא אינה דת. עמדה הראויה לתשומת לב בהתחשב בכך שבית-הלחמי חיבר אנציקלופדיה לדתות חדשות, הטוענת שבמאתיים השנים האחרונות נוסדו בעולם רבבות דתות. בית-הלחמי היה חבר בוועדת תעסה-גלזר לחקר כתות בישראל שפעלה בשנות ה-80, ועמדתו כלפי התנועה אינה חיובית כלל.

בית הלחמי

"לדעתי הסיינטולוגיה אינה דת אלא קרובה יותר לארגון עסקי מסחרי כל מה שהם עושים, וזה משתקף גם בתכתובות פנימיות שלהם שעיינתי בהם, הוא לא לשם הצלתו ופיתוחו הרוחני של מישהו אלא לשם כסף ותו לא.  הנה כמה הוכחות פשוטות. האם שמעת אי פעם על דת כלשהי שמגינה על כתביה בזכויות יוצרים? אצל הסיינטולוגים אתה חייב לשלם להם על כל שימוש שאתה עושה בכתבים. האם נתקלת אי פעם בחברי דת שמסתירים את חברותם בה כדי להשיג את מטרותיהם? הסיינטולוגים עושים זאת כל הזמן. הם הקימו מגוון ארגונים המפיצים את רעיונותיהם, אבל מקפידים שלא יהיה קשר ברור בינם ובין הסיינטולוגיה. כאילו הם מתביישים בכך. הם בעצמם משנים את ההגדרה שלהם בהתאם לצרכים, ומציגים את עצמם בעת הצורך כארגון חילוני כדי שיוכלו לחדור לבתי ספר ולפתות שם את התלמידים להצטרף אליהם."אני עוקב אחריהם מאז שנות ה-60  ואגב אני רוצה לאמר לך שלמדתי באוניברסיטה עם פרופסור יהושפט גבעון שהביא  אז את הסיינטולוגיה לישראל  והיכרתי אותו כאדם פיקח מאוד.

לא ראיתי שום דבר טוב שהסיינטולוגים  עושים. הם היו מעורבים במעשי פשע רבים נגד אנשי תקשורת ונגד אנשים שהם התייחסו אליהם כ'אישיות מדכאת'. קח למשל את ההתקפה שלהם על הפסיכיאטרים. בעבר הם טענו שהם סוכני הקומוניסטים, והיום – שהם עומדים מאחורי הקומוניסטים. הם אפילו לא באמת יודעים מה זאת פסיכיאטריה. מוטי מורל השמיע למשל בריש גלי את דברי ההבל שהפסיכיאטרים אחראים לפשעי הנאצים ושהם היו במחנות ההשמדה וביצעו שם את הפשעים. אם תשאל אותי לדעתי הכנה, מדובר בארגון שהוא יותר קרוב לארגון פשע מאשר ארגון דתי".

לדעתך יש לאסור את קיומם?

"לא. אבל יש להעניש אותם בחומרה על כל עבירה שהם מבצעים. הצרה היא שבכל פעם שהם נתפסים בעבירה המשטרה נוהגת בהם בכפפות משי. הם מצליחים ביחסי הציבור שלהם כי  רוב העיתונאים כמוך הם מטומטמים  ועושים עבודה רעה ולא מבינים שהסיינטולוגים משקרים להם בכל מילה כדי להגן על ההכנסות שלהם".

 

דבר הסניגוריה

חופש רוחני אמיתי

 בתגובה אומר ספי פישלר ממשרד דובר הסיינטולוגיה בישראל כי פרופ' בית-הלחמי התבטא בעבר שהמפגש עם הרעיון של רוחניות יוצר אצלו "תגובה אלרגית חמורה", ולכן הוא בעל דעה קדומה. לעומתו, "שורה ארוכה של חוקרי דתות שליוו את התנועה במחקרים בלתי אמצעיים ודאגו לקרוא את הכתבים שלה בעיון, קובעים למעלה מכל ספק שמדובר בדת לכל דבר".  

פישלר מזכיר פסקי דין שניתנו במדינות רבות, שקבעו שהסיינטולוגיה פועלת ללא מטרות רווח ולמטרות דתיות בלבד, בתוכם מסמך של משרד האוצר האמריקני שהונפק לאחר כשלושים שנות חקירה. ואשר לתכתובות הפנימיות שבית-הלחמי מזכיר – "אלו מסמכים הגלויים לכל המעוניין, העוסקים בהכנסה מתרומות ומיועדים לבעלי התפקידים הנוגעים בכך. כל שאר התכתובות, מיליוני מילים, מתייחסות לתיאוריה ולפרקטיקה של הבאת אדם לחופש רוחני אמיתי".

בנוגע לזכויות היוצרים המופעלות על כתבי האברד אומר פישלר, "כל דת בעולם מבוססת על כתבים מקוריים, ומנסה לשמור עליהם שיהיו נאמנים למקור. הסיינטולוגיה הצליחה בכך בצורה מרשימה בזכות הקופי-רייט. כך נמנעו השחתה וסילוף של הכתבים. אין כאן ניסיון להסתרה או להפקת רווח: כל הספרים הבסיסיים של הסיינטולוגיה זמינים לקריאה ללא תשלום בספריות השאלה ובמרכזי הסיינטולוגיה. יש עוד מספר רב של שירותים ופעילויות חינם בכל הארץ והעולם, כגון סמינרים ואף ייעוץ אישי".

פישלר גאה במתקפה הסיינטולוגית על הפסיכיאטריה. "מאז שנות ה-60, סיינטולוגים בשיתוף עורכי דין, רופאים, עיתונאים, חברי קונגרס וכו' הצליחו לחשוף שחיתויות ומקרי אלימות מסמרי שיער ולהביא לסגירתם של מאות בתי חולים לחולי נפש שהתעללו במטופלים שאושפזו בכפייה למטרת בצע כסף. למשל החשיפה והסגירה של בית החולים צ'למספורד באוסטרליה שסיממו בו מטופלים עד אובדן הכרה. סיינטולוגים הביאו לחקיקה נגד מתן שוקים חשמליים לילדים מתחת לגיל 12 כבר בסוף שנות ה-70, לפרסום תופעות הלוואי המסוכנות של תרופות פסיכיאטריות, ועוד. כמעט 1,500 פסיכיאטרים הורשעו והוכנסו לכלא על אלימות, ניצול מיני, פדופיליה או הונאה בזכות הדיווח של הארגון הבינלאומי שהסיינטולוגיה הקימה לחשיפת התעללות בתחום".

פרופ' רימון כשר,  חוקר תנ"ך מאוניברסיטת בר-אילן, עוסק זה שנים אחדות בחקר הסיינטולוגיה. "תחום המחקר שלי הוא הדת היהודית הקדומה, ולכן מעניין אותי לראות בזמן אמת איך נוצרת דת". לדעתו הסיינטולוגיה היא אכן דת, לפחות לפי קריטריונים סוציולוגיים. "יש בה כתבי קודש, שהם ספריו של האברד, מנהגים וטקסים, ויש בה אמונה בכוח עליון שנקרא אלוהים. הסיינטולוגיה עוסקת בנתיב לחופש רוחני – ומה זה אם לא עיסוק דתי?

"למסקנה שמדובר בדת הגיעו גם חוקרי דתות מהשורה הראשונה. מבחינה מספרית זו דת גדולה מאוד. אגב, אין סתירה בין הסיינטולוגיה ודתות אחרות; היא אינה שוללת שום דת אחרת. אדם יכול להיות יהודי וגם סיינטולוג. הסיינטולוגיה עוסקת באדם כמהות רוחנית ולא נכנסת להגדרות של אלוהים ומצוותיו".

בהערת אגב על דבריו של כשר אפשר לטעון שבזמן שהסינטולוגיה אינה שוללת שום דת אחרת ,היא בהחלט שוללת תורה אחרת "הפסיכיאטריה " ואנשיה מצהירים בפרסומיהם הפנימיים  על רצונם וכוונתם  להשמידה. 

דת או כת ? פסק הדין

 

 

הסיינטולוגיה היא ללא כל ספק אמונה על כך כמדומה אין שום חילוקי דיעות.

ובודאי זוהי האמונה  החדשה המתורגמת ביותר בעברית מעל ומעבר לכל אמונה מודרנית אחרת.הרבה יותר למשל מהאמונות הגדולות שנוצרו במאה ה-19 המורמונים ושמוצאם בנצרות והבהאים שמוצאם באיסלאם.

 

אולם יש חילוקי דעות קשים בשאלה האם המדובר ב"דת" כפי שטוענים הסיינטולוגיה או ב"כת".

הבא נביא ציטוט של הסיינטולוג אמיר שאומר :

האם סיינטולוגיה היא כת? לא. זוהי דת במלוא מובן המילה. פירושה של "כת" הוא בדרך כלל רמיזה, מזלזלת משהו, על קבוצה סודית או קבוצה סגורה הדבקה באמונות מסתוריות, שהחברות בה מוגבלת. חוקרי דת מצביעים על כך שהמונח הפך להיות כמעט חסר משמעות מאחר שהשימוש המודרני בו משקף מצב מחמיר של דעות קדומות כנגד כל הדתות

זוהי פחות או יותר העמדה הסיינטולוגיה הרשמית,שמוחה על היחס המזלזל לסיינטולוגיה כ"כת".

קל לראות שאכן יש בסיינטלוגיה כמה יסודות מובהקים של דת. לסיינטולוגים יש כתבי קודש, כתביו והרצאותיו של האברד, שהם מצווים לקבלם כלשונם. יש להם מייסד שאפשר לקרוא לו נביא או משיח, שחשף את כל עקרונות אמונתם; הסיינטולוגיה סובבת סביב האברד כדרך שהנצרות סובבת סביב ישו והאיסלאם סביב מוחמד. נביא-משיח זה הראה כביכול את גדולתו בחשיפת אמיתות מדהימות – רעיון שמזכיר את הרעיונות של תלמידי הגאון מווילנה לגבי המשיח. ואולי אין כאן מקריות: האברד הכיר את סופר המדע הבדיוני אייזק אסימוב, שהיה צאצא של תלמידי הגר"א. אולי שמע את הרעיון ממנו? כמובן, באותה מידה יכול היה לקבל את הרעיון מהבודהיזם.

אולם מבחינה אחת לפחות הסיינטולוגיה  שונה מהדתות הגדולות של האנושות, ומתאפיינת יותר  ככת: אין לה הגות של אנשים מאוחרים המבוססת על כתבי המייסד. ביהדות, בנצרות, באיסלאם ובבודהיזם קמו לאורך השנים אסכולות גדולות של הוגים שפירשו והרחיבו את רעיונות התורה ורעיונות ישו, מוחמד ובודהה. תיאורטית, כל אדם יכול לתרום תרומה מקורית משלו לדתות אלו, ליצור אסכולה או זרם במסגרת הרעיונות הבסיסיים שלה, ולהתפרסם על כך.

אין זה מקרה שדווקא ביהדות אנו מוצאים את הסיפור  המפורסם על משה רבנו שנסע בזמן לעתיד למדרשו של רבי עקיבא ולא הבין דבר מהנאמר שם אם כי כמובן הכל התבסס על דבריו .כל היהדות מתבססת על הרעיון שישנן אמיתות בסיסיות הנתונות בתורה  אך שהאדם בכל דור יכול לפתח אותם ולפרשם לפי הבנתו מחדש ומן הראוי שיעשה זאת.

היהדות שמה זאת ככלל חשוב שכל אדם צריך ללמוד שוב ושוב תורה  לא רק על  מנת לשנן אלא גם  על מנת למצוא בה פנים חדשות לפי הבנתו.  

  כך ביהדות  אנו מוצאים לא רק את המייסד  משה רבנו.לידו ולצידו  אנו מוצאים את רבי עקיבא.  ,את הגאון מוילנה  את האר"י  והבעש"ט  הרב קוק ורבים רבים אחרים שכולם תרמו לאמונה היהודית  לאורך שנים תרומות מקוריות שלהם בהגות המבוססת על עקרונות היסוד .

וכך  בנצרות אנו מוצאים לא רק את ישו הנוצרי או למצער את המייסד האמיתי פאולוס. לצידם אנו מוצאים גם  את אוגוסטינוס את תומאס מאקוינאס  את פרנציסקוס מאסיזי  ורבים אחרים.

באיסלאם אנחנו מוצאים לא רק את מוחמד לבדו אלא גם את הוגי האסכולה הצופית ורבים רבים אחרים גם בודהיזם היה מקור לאסכולות גדולות רבות מספור כל אחת עם מספר עצום של הוגים  שאין טעם לפרט את שמותיהם .

האסכולות הללו היו המקור להתחדשות הבלתי פוסקת של הדתות לאורך מאות שנים.

לא כך בסיינטולוגיה.

רק הבארד יכול

 ברכתה הגדולה של הסיינטולוגיה, פוריותו הספרותית של האברד, היא גם קללתה הגדולה. האברד כתב להערכת הסיינטולוגים יותר מ-30 מיליון מילה, רבות מהן, כפי שהוא מציין, שאובות מדברי הוגים מן העבר – כתב, וכנראה לא השאיר מקום לאף אחד אחר. כביכול מרגע שנוצרה הסיינטולוגיה רק הוא לבדו יכול היה לחשוב  ולתרום משהו בעל ערך. לאחר מותו  הכריזו יורשיו שהמחקר בסיינטולוגיה הושלם וכעת הכול ידוע ומובן.

למעשה, אין זה בדיוק כך.

מכשיר האי-מטר, המכשיר הדתי המרכזי בפעילות הסיינטולוגית, אינו פרי מחשבתו של האברד. הרעיון וההמצאה היו של סופר מדע בדיוני אחר שנשכח לחלוטין, וולני מטיסון. המצאתו שינתה את אופייה של הסיינטולוגיה באופן דרמטי, והשפיעה עמוקות גם על כתבי הקודש שלה – אך ספק אם רוב הסיינטולוגים ידעו זאת. שמו של מטיסון נזכר בכתבים אלה לעתים נדירות ומוצנעות ורק בחוברות הקשורות במכשיר עצמו ולא בשום מקום אחר. האי-מטר בגרסתו הנוכחית נרשם כפטנט על שמו של האברד.

את הגישה שאיש אינו חשוב פרט למייסד, ואולי גם למנהיג הנוכחי מיסקבג', אפשר לראות בקלות בספרי הסיינטולוגיה בעברית.

בשום מקום בעשרות הספרים הללו  איש אינו טורח לציין את שמותיהם של המתרגמים שתרגמו ספרים אלו לעברית או  אף את המאיירים שלהם או את המעבדים של רעיונות הבארד בספרים שלא הוא כתב  ממש  אלא רק מתבססים על הגותו. בבירור יש כאן מדיניות של הכנסיה הסינטולוגית שלא לציין את שמו של שום סינטולוג כתורם לפרשנות  האמונה מלבד הברד. גם באינטרנט לא הצלחתי למצוא פורום שבו יש דיון סינטולוגי חופשי ברעיונותיו של הברד מעבר לציטוטים שלהם.

(תגובת איש משרד דובר הסינטולוגיה ספי פישלר:-"בנוגע למתרגמים – המתרגמים בסיינטולוגיה מקבלים תעודות הוקרה והרבה כבוד על עבודתם, ועבודתם ידועה וזוכה לציון בקהילה ובפרסומים הפנימיים של סיינטולוגיה". )

 

עיון מדגמי בגיליונות מגזיני הסיינטולוגיה בעברית 'יכולת' (יותר מ-400 גיליונות עד כה) ו'ישראל קליר' של 'דימור ייעוץ והדרכה' (לפחות 19 גיליונות עד כה) לא העלה מאמרים בעלי משמעות הגותית, אמונית או אינטלקטואלית כלשהי, להוציא מאמרים של האברד שמופיעים בפתח כל גיליון 'יכולת'. כל השאר הם בעיקר סיפורי הצלחה אישיים ופרסומות למוצרי הסיינטולוגיה[ . שהם בראש ובראשונה ספרים ( של הברד) וקלטות של הרצאות ( של הברד )  בחנויות ובארגונים של הסיינטולוגים לא נהוג להציג ספרי סיינטולוגיה שאינם כתובים בידי האברד.

 פעיל סיינטולוגיה אמר לי  "   אני יכול להבין את נקודת המבט של החרדים ויחסם העויין  כנגד מה שלפי דעתם הוא סילוף של היהדות בזרמים האחרים כמו הרפורמים והקונסרבטיבים  בדיוק כך גם אנחנו בסיינטולוגיה חייבים לשמור על דקדקנות מוחלטת   ושמירה קפדנית של  האמונה והידע  בדיוק   כפי שמסר אותם הבארד"

 למעשה יש כאן סירוס רוחני של הסיינטולוגים, שהרי המסר הוא שהאברד הוא האדם היחיד עלי אדמות שיכול לחשוב על רעיון בעל ערך כלשהו בתורה ענקית המקיפה את כלל היקום ובלתו אין כלום.

 הדת הסיינטולוגית מבטיחה לכולם אפשרות להיעשות לישויות בעלות כוחות כמו אלוהיים ואינטליגנציה כמו אלוהית, אך דורשת מכל הרוצים בכך שלא לסטות מרעיונותיו של האברד בשום תג.  התוצאה היא פגיעה אנושה  ביצירתם הספרותית וההגותית של מאמיני הסינטולוגיה שכל תפיסה מקורית שלהם לגבי האמונה שתתפרסם בכתב עלולה להתקבל בחשדנות בפגיעה ביחידיותו של הברד כהוגה וכיוצר באמונה.

כל התבטאות מקורית על משהו שהאברד לא חשב עליו משמעותה עונש או גירוש.

שישים שנה לאחר יצירת הסיינטולוגיה, ולאחר שמאות אלפים ואולי אף מיליונים עברו את הקורסים שלה ליצירת אנשים וישויות ברמה עליונה, לא התגלה שום בעל זיקה לסיינטולוגיה כאישיות יצירתית או מדעית בקנה מידה עולמי – אף שזה מה שהיא מבטיחה. לא ברמה של איינשטיין, ואף לא ברמה של ל' רון האברד.

הטוב ביותר שהסיינטולוגיה יכולה להצביע עליו כרגע הם כוכבי הקולנוע תום קרוז, ג'ון טרבולטה וויל סמית, כוכבת הטלוויזיה לשעבר קריסטי אלי והמוזיקאי צ'יק קוריאה.

בוודאי שאנשיה המוכרים ככאלו  אינם נמצאים בחזית של התרבות העולמית .

  אכזבה גדולה אף יותר יכולה הסיינטולוגיה לרשום לעצמה בסוגיית תחומי העיסוק שלה: למרות כל ההבטחות הרמות, קולה אינו נשמע בקשר למשברים העולמיים האקולוגיים והאחרים, והיא מתבוססת במאבקה התקשורתי בפסיכיאטריה ובריטלין.

כמובן זה יכול להשתנות בעתיד.

 כמו כן אין להוציא מכלל אפשרות שהסינטולוגיה אכן מסייעת בפיתוח כשרונות יצירתיים  אך לא דווקא בתחום המילולי –אינטלקטואלי- הגותי שבו שום סינטולוג מאז הבארד לא גילה כישרון בולט  אלא בתחום האמנותי- ויזואלי-מוזיקלי  שהוא תחום שונה במהותו. 

 אם זאת לטווח הארוך קשה לראות כיצד גישתה של הסינטולוגיה של אחידות ושמרנות רעיונית  לא תוכל לפגוע בהפרייה הרעיונית שהיא כה דרושה לאמונה שמבקשת להתמודד עם זמנים משתנים גם עם הסינטולוגים משוכנעים שרעיונותיו ותורותיו של הבארד הן מדוייקות ורלבנטיות לכל הזמנים .

אם הסינטלוגים יפתחו מעט את אמונתם ויתנו גם ליוצרים אחרים לפרסם רעיונות שהן פיתוח   של רעיונותיו של הבארד  ולהיות מוכרים כתוצאה  גם הם כהוגים לגיטימיים של סינטולוגיה לא פחות מהברד  אולי זה ישתנה בעתיד ,אחרי הכל הסינטולוגיה הם אמונה צעירה שקיימת רק 60 שנה.

 נכון לעכשיו  לא נראה שהם עושים זאת.

 הסיינטולוגים יכולים ומוזמנים לשנן. הם אינם יכולים לדון וליצור. הסיינטולוגיה היא אחרי הכל תורה של הוגה אחד ויחיד בלבד.

לאחר  עיון בחומרים רבים על הסינטולוגיה שנכתבו בידי תומכיה ונוטשיה לא ניתן  אלא  לתמוה: האם הייתכן שאחת הסיבות לעויינות הקשה שמפגינים כמה וכמה מנוטשי הסינטולוגיה לאמונה זאת מעבר למניעים הכספיים וההאשמות בהתנהגות מושחתת ואלימה  כלפיהם  וכו' היא ( בהמשך לרעיונותיו של הברד )  תסכול בתת מודע ואולי גם בהחלט במודע  מחוסר  יכולתם לתרום תרומה  מקורית משלהם לאמונה זאת?

ברוח הסיינטולוגיה נחזור  שוב  : הדת הסינטולוגית מבטיחה לכולם את החופש המוחלט  ואת  אפשרות להיהפך לישויות בעלות כוחות כמו  אלוהיים ואינטליגנציה כמו אלוהית. ולכאורה כולם שווים בכך.

 אולם מסתבר שישנה ישות אחת מיוחדת במינה,  משום מה,  שהיא שווה יותר מכולם.

 לא ניתן   אלא לתמוה:  האם לא ייתכן שאצל אנשים אלו ואולי אצל כל סינטולוגי באשר הוא יש את החשד  העמום איפה שהוא שאפילו אם יקבלו כוחות עליונים  אי שם בקצה הגשר אותה דרך ארוכה של אין ספור קורסים יקרים ומפרכים של סינטולוגיה ויהפכו לישויות עליונות על פי הוראותיו של הברד  הם עדיין  תמיד יהיו נחותים לל.רון הבארד  שהוא באופן מעשי ( גם אם לא להלכה )  הישות העליונה האמיתית  של הסינטולוגיה .

שמא התסכול שהדבר גורם להם הוא הסיבה להישגיהם הזעומים של התטאנים?

 

וראו גם

 

אמיר על האם הסיינטולוגיה היא כת או דת ?

 

 

חנן כהן על כת הסיינטולוגיה ואני

בנימין בית הלחמי:

שישים שנות הסיינטולוגיה :החלקים הקודמים

 שישים שנות הסיינטלוגיה .

החלק הראשון :אלוהים בחלוק רחצה מלוכלך ?

החלק השני :הגשר אל התטאנים

החלק השלישי -סיינטולוגיה בארץ הקודש

 


 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • המושיע האקדמי  On אוגוסט 7, 2010 at 2:38 pm

    מחקרים חדשים בתחומים הרלוונטיים

  • משה  On אוגוסט 7, 2010 at 4:45 pm

    תיקון קטן:
    המוזיקאי צ'יק קוריאה הוא אכן בחזית התרבות העולמית. גאון משכמו ומעלה.

  • שלומית  On אוגוסט 7, 2010 at 11:38 pm

    רוני, אני חושבת שכתבת מאמר מצוין

  • מספר 666  On אוגוסט 8, 2010 at 5:35 am

    להלן תגובת פרופסור בנימין בית הלחמי חוקר סיינטולוגיה :
    הסדרה ברמה נמוכה ביותר.

    דוגמה אחת:

    קרא את:

    נראה שלא מעט מהרעיונות שהבארד יצר או ליקט אכן יכולים, עד גבול מסוים המשתנה מאדם לאדם, לעזור לאנשים בשיפור אישיותם ובניהול חייהם. על כך מעידים רבים, ביניהם אנשים שכותב שורות אלה מכיר אישית, ואף אנשים שעזבו את הסיינטולוגיה מודים בכך. .

    רבים גם מעידים על כך שביקור לקבר הבבא סאלי, דיקור סיני, או פסיכואנליזה, עזרו להם.

    יש צורך בראיות קצת יותר מוצקות.

    התגובות של אנשי הממסד הפסיכיאטרי לתורה החדשה, שנוצרה בידי אדם שכלל לא היה ברור אם יש לו הכשרה מדעית כלשהי, היו נלהבות פחות.

    לידיעתך, "הממסד הפסיכיאטרי" לא שמע כלל על הדיאנטיקה ב1950

    עד היום הזה, רוב הפסיכיאטרים בעולם לא שמעו על הדיאנטיקה או הסיינטולוגיה.

    כפי שאפשר לגלות מקריאת הפרסומים שלהם, אנשי הסיינטולוגיה אינם ידועים מהי פסיכיאטריה, ומשתמשים במושג זה בכדי להתיחס לכל תעשיית "בריאות הנפש" בעולם, שאליה ניסה האברד להצטרף, לפי הכותרת של הספר מ1950

    "המדע המודרני של בריאות הנפש".

    תעשיית "בריאות הנפש" בעולם, שבה נלחמים אנשי הסיינטולוגיה, גדלה וצמחה מאות מונים מאז 1950.

    רוב העובדים בתעשייה זו, הכוללים גם פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, יועצים, תרפיסטים למיניהם, וכל מי שבא לו, מעולם לא שמעו על דיאנטיקה או סיינטולוגיה.

    • מספר 666  On אוגוסט 8, 2010 at 5:38 am

      תגובתי לבנימין בית הלחמי
      ותשובתי שעדויות של אנשים שמרגישים שהסינטולוגיה שיפרה את חייהם ללא קשר לנכונות האובייקטיבית שלהן הן עדויות שאני לא דוחה על הסף.
      אפילו אם זה שיפר את תחושתם העצמית בלבד לתקופה מסויימת זאת גם עזרה.
      ויש עדויות של נוטשי סיינטולוגיה שיש להם בטן מלאה עליה שעדיין טוענים שלמשך תקופה זה סייע להם .
      השיקול שלי הוא זה ישנם אלפי אנהשים שנכנסו לסינטולוגיה.ישנם מאות אנשים לפחות מהם שהפכו לפעילים נלהבים ולא אנשים טפשים דווקא.ככל הנראה הם הרגישו שזה אכן סייע להם .
      שוב עד לשלב מסויים.

      • מספר 666  On אוגוסט 8, 2010 at 5:43 am

        "התגובות של אנשי הממסד הפסיכיאטרי לתורה החדשה, שנוצרה בידי אדם שכלל לא היה ברור אם יש לו הכשרה מדעית כלשהי, היו נלהבות פחות.
        תגובת בני בן הלמחמי :

        לידיעתך, "הממסד הפסיכיאטרי" לא שמע כלל על הדיאנטיקה ב1950

        עד היום הזה, רוב הפסיכיאטרים בעולם לא שמעו על הדיאנטיקה או הסיינטולוגיה."
        וכעת תגובתי:
        נו אז מה השגיאה כאן ?
        היו כמה מבקרים שהגיבו מהממסד הפסיכיאטרי ולו רק כדי לדחות את הספר של הברד בביקורות בעיתונות ובכתבי עת.גם את זה אתה מכחיש?
        אם אתה רוצה אני אביא לך הפניות לרשימות ביקורת כאלו.
        הברד עצמו חש שהוא נדחה בזילזול בעצם הביקורת השלילית עליו פה ושם.

      • מספר 666  On אוגוסט 8, 2010 at 6:17 am

        עוד דוגמה :
        ככל הנראה ישנן שיטות סיינטולוגיות ( דהיינו בנלמדות בקורסים של הסיינטולוגיה ומוצאן בהברד) שאכן עובדות ,כי מומחים בנושא אכן מרגישים שהן עובדות עבורם.
        הדוגמה הבולטת היא מוטי מורל איש יחסי ציבור ידוע מאוד שככל הנראה לפחות חלק משיטות יחסי הציבור שהוא מפעיל מקורן בקורסים שלקח בסיינטולוגיה .
        אני מניח שכאן המדובר באדם שאם היה חש שמה שהוא לומד לא עוזר לו הוא היה נוטש את
        הסיינטולוגיה.
        אז כנראה שבמקרה הספציפי הזה עבור האדם הספציפי הזה השיטות הסיינטולוגיות שעבורן הוא משלם בכסף רב אכן עובדות .
        לזה כמובן אין קשר לאמונה הסיינטולוגית כשלעצמה ולנכונותה או שלא

  • סתם זאב  On אוגוסט 10, 2010 at 11:17 am

    שאלה – אם אני רוצה לקרא ספר אחד על הסיינטולוגיה – מה לקרא?

  • מספר 666  On יולי 12, 2012 at 10:51 am

    הסיינטולוגיה שוב בחדשות :הסיבה קטי הולמס אישתו של הסיינטולוג המפורסם מכולם תום קרוז ( לצד ג'ון טרבולטה )היגישה תביעת גירושין נגדו.
    הסיבה ?השמועות טוענות שבין השאר אמונתו הסיינטולוגית של קרוז ורצונו לשלוח את בתם המשותפת לאורג ימי של הסיינטולוגים .האורגים הם אותן ספינות שלהם שנודדשות בימים והעובדים עליהם נחשבים לסוג של מסדר אבירים סיינטולוגי אם כי היחס אליהם הוא כמעט כאל פועלים שחורים.

    נטען שלאחר שהגברת הולמס פירסמה את כוונתה להתגרש הסיינטולוגים החלו לעקוב אחריה.
    הסינטולוגים מכחישים.
    והנה הכחשתם
    http://www.rawstory.com/rs/2012/07/03/scientologists-deny-tailing-tom-cruises-wife-eyeing-daughter/
    כל הפרשה הזאת בכל אופן לא עושה טוב לתדמית של הסיינטולוגים.בתוכניות הבוקר מופיעים שוב כל עוזבי הסיינטולוגיה לדורותיהם שמספרים את סיפורם לגבי הכת וכו'.
    אני עומד שוב המום איך הסיינטולוגים אמני יחסי הציבור מצליחים לירות לעצמם ברגל שוב ושוב ושוב תדמיתית .
    יש להם הרבה הרבה מה ללמוד מהבהאים השקטים יותר איך לנהל יחסי ציבור עבור עצמם.

Trackbacks

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: