ואן גוך- מצייר כושל למשיח ולאלוהות

לאחרונה הוצגה בגני האומה תערוכה "לכל המשפחה"  של יצירות הצייר ההולנדי המפורסם  וינסנט ואן גוך. תערוכת "ואן גוך אלייב "( חי)  שמציגה  את הצייר כפי שלא הוצג מעולם הוא או צייר אחר

ואן גוך הפך לאורך השנים למעין דמות כמעט משיחית "עבד ה'" או ישו הולנדי  הסובל בעבור אמנותו .אולם זהו רק שלב אחד בהתפתחות שאותה עברה דמותו.  שלב נוסף גבוה עוד יותר  היה כאשר הבמאי אקירה קורסאווה  שתיאר אותו כאלוהות של  ממש שתמונותיה הופכות לעולמות של ממש כרצונו של יוצרם.

ומנגד יש כיום חוקרים שטוענים שכל המעשים שעבורם התפרסם ואן גוך כאישיות מוזרה וסובלת ,חיתוך תנוך אוזנו ואף התאבדותו לכאורה ,כלל לא בוצעו על ידיו ויש כאן מעין טרגדיה מוזרה של טעויות.

"מחווה לואן גוך"  מאת רות נצר

 

וינסנט, מה לא אמרו עליך –

שהיית משוגע , שכרתת את אזנך

והקרבת אותה

לאשה או איש שזנחו אותך, או

שעורבים התקיפו אותך.

כל זה משום שחיית בעולם

שטרם הגיע, שהיית מָסוּר

לאנשים שאהבת,

מסור לצבע העז שנמסך בדמך.

את המכחול שלך הוליכו שדים

או מלאכים.

לא שמרת עצמך מהאור הגדול

שנותן טעם לחיים.

במוזיאון מטרופוליטן בניו-יורק ראיתי ציור שלך.

מהעדר אמצעים ציירת עליו בשני צדדים:

מצדו האחד צוירו כפריים קודרים לובשי שחורים.

מהצד השני בערו פניך הזהובים.

 

 

 

 

לאחרונה הוצגה בגני האומה תערוכה "לכל המשפחה" של יצירות הצייר ההולנדי המפורסם ואן גוך. תערוכת "ואן גוך אלייב" ( חי) המציגה את הצייר, כפי שלא הוצג מעולם ואן גוך, או צייר אחר.

 

תערוכה זאת שנוצרה באוסטרליה אינה תערוכה בשום מובן המוכר לנו ולדעתי היא פותחת עידן של תערוכות אמנות חדשות . עידן של תערוכות נושא או יוצר, עשירות באמצעי תצוגה חדשניים, שבהן הצופה ירגיש שהוא נכנס פשוטו כמשמעו למציאות וירטואלית שבה הוא חווה את היוצר. התמונות בתערוכה הן הקרנות מ-40 מקרנים המכוונים אל הקירות, אל הריצפה ואל התקרה של האולם הענק ומציגים בתקריבים מרשימים אוסף ענק של של 2000 (!) יצירות של ואן גוך. היצירות – כביכול קמות לחיים עוטפות את הצופים, הופכות אותם לשחקנים בהצגה על ואן גוך וגורמות להם להרגיש כאילו הם נכנסים לעולם של ציוריו של ואן גוך ואם נרצה למוחו של הצייר עצמו וכך רואים את המציאות דרך עיניו בתמונותיו המלווות בציטוטים מדברים שכתב במכתביו.

 

חסרה רק הדמיה מושלמת של הצייר עצמו שתשוחח עם הצופים בתערוכה ותעשה להם היכרות אמיתית עם עולמו של וינסנט ואן גוך. לא אתפלא אם גם זה יגיע בשלב ההתפתחות הבא של התערוכות. .

התערוכה הראתה היטב כמה ואן גוך הפך לדמות איקונית בתודעה הקולקטיבית שלנו בדומה לרמברנדט ולוורמיר.

 

ואן גוך כמו רמברנדט לפניו הפך למעין איקון של הצייר כדמות מיוסרת הסובלת למען אמנותה ואינה מוכרת בידי העולם הרחב . אפילו לא בידי עמיתיו האמנים כמו גוגן שעימו רב.

מדהים שהאיש המיוחד הזה צייר כאלפיים ציורים בימי חייו ומכר מתוכם רק שתי תמונות ( אמנם לרוב מקובל לחשוב שמכר רק תמונה אחת אם כי הוכח שזה לא נכון ) ועוד כמה רישומים בכל ימי חייו (!) .סיפור חייו התפרסם גם הודות להתקפי הטירוף שלו שבמהלך אחד מהם כתוצאה ממריבה עם ידידו הצייר גוגן כרת את תנוך אוזנו ומסר אותו לזונה מקומית. ואולי לא היה ואן גוך משוגע כל כך והיה זה גוגן ידידו שחתך את אוזנו בלהט המריבה בינהם?

 

כך טוען ספר גרמני בן 400 עמודים מ-2009 מערכת על היחסים בין השניים בשם :

Van Goghs Ohr: Paul Gauguin und der Pakt des Schweigens

(Van Gogh's Ear: Paul Gauguin and the Pact of Silence )

 

של שני המומחים הגרמניים לתולדות האמנות הנס קאופמן וריטה וילדגנץ הטוענים שבלהט מריבה פראית בין שני הציירים הניף גוגן חרב סיף ופגע בפניו ובאוזנו של ואן גוך ולאחר מכו ברח מהבית. ואן גוך האצילי שנשלח לאישפוז הסתיר זאת במכוון מהרשויות כדי שידידו לא ייפגע, וכך נוצרה לו תדמית של חולה נפש קליני. השניים שמרו על שתיקה מוחלטת לגבי הפרטים האמיתיים של אותו אירוע נורא והמשיכו להתכתב בינם גם לאחר מכן….

 

טענות מדהימות באותה המידה שמביאות לשינוי של כל הבנתנו על חיי ואן גוך ישנן בספר:

Van Gogh: The Life

 

ביוגרפיה של 900 עמודים מ-2011 של ההיסטוריונים

Steven Naifeh and Gregory White Smith

 

שטוענים לאחר מחקר של 10 שנים ושימוש ביותר מ-20 חוקרים ומתרגמים שואן גוך בניגוד לכל מה שהיה מקובל לחשוב גם לא התאבד. הוא נהרג במשגה בידי נערים שעימם נהג לשתות ושהתאמנו בנשק וכנראה בטעות ירו בואן גוך שנפצע קשה. שוב ואן גוך האבירי נמנע מלספר זאת בימים האחרונים שבהם חי לאחר תאונת הירי.

לואן גוך נוצרה תדמית של מעין ישו הסובל של עולם האמנות. וספרים אלו רק מחזקים את התדמית הזאת.

לאחר מותו הפך ואן גוך מפורסם הודות לעבודת פרסום מאומצת של ידידים וקרובים.

ואן גוך זכה לפרסום רב גם בישראל. הדפסי תמונותיו נפוצים בכל מקום והיו נפוצים מאוד בקיבוצים ובהתיישבות העובדת. המומחה ההולנדי פרופסור האמאכר טען ש שבשום מקום לא היו נפוצות כל כך רפרודוקציות של ציורי ואן גוך כמו בישראל. על ואן גוך הופיעו ספרים רבים בעברית . מהם נאזכר את ספרו של משה טמקין נשמה מפוארת בכלי מכוער :לנשמת וינצנט ואן גוג(ספרית יפת ירושלים תש"ד 1944) .ספר המתאר בלשון פתטית נרגשת את חיי הייסורים של ואן גוך ומשווה את עמדתו ההירואית בעולם לזו של טשרניחובסקי ברנר וברדיצ'בסקי כמופת אנושי לדמות של נביא אמת הדומה לזה שפסוקי עבד ה' של הנביא ישעיהו המקבל עליו להתייסר ביסורי העולם כולו.

( פסוקי "עבד ה' " הם כידוע הבסיס ולטענת הנצרות הנבואה לדמותו של ישו הנוצרי כמשיח סובל ).

 

דמותו מאוזכרת יצירות ספרות ובשירים רבים כולל זה של רות נצר המופיע למעלה . הוא זכה לכך שאמנים ישראליים רבים כמו יגאל תומרקין ואחרים ישתמשו במוטיבים ידועים שלו ביצירותיהם . גיליון מיוחד של כתב העת "סטודיו " חוברת "סטודיו" מס' 13 (יולי-אוגוסט 1990), הוקדש לון גוך במלאת מאה שנים למותו.חלק נכבד מהחוברת הוקדש למחוות של שלושים ואחד אמנים ישראליים ידועים לציוריו של הצייר ההולנדי.

 

מבין כל המחוות האלו בולטת התמונה של יאיר גרבוז, "ואן גוך בתל אביב", 1976

מחווה אירונית לעטיפת מגזין דבר השבוע משנות השישים שבאופן יוצא דופן באותה התקופה וגם מאז הוקדשה לצייר לפורטרט עצמי של ואן גוך לרגל הצגת תערוכה של יצירותיו במוזיאון תל אביב. התמונה הזאת זכתה להופיע גם על עטיפת מגזין ספרותי "סימן קריאה " ב-1980 ,רמז לנטיותיו הספרותיות של ואן גוך עצמו שלא נשכחו מעולם בידי עולם הספרות.

ובעת כתיבת שורות אלו היא מופיעה בתערוכה של מחוות שונות של יאיר גרבוז לאמנים שונים על קיר בניין עיריית תל אביב.

לדעתי ייתכן מאוד שלפרסומו של ואן גוך תרמה העובדה שבניגוד לרוב הציירים אבל בדומה לידידו גוגן היה לו כישרון ספרותי מסויים שאותו ביטא במכתביו המרובים שכתב באובססיביות לאחיו תאו ולאמנים שונים. והיכולת הספרותית הזאת תרמה גם היא רבות ליכולת לחקור אודותיו , להבנת יצירתו ולפרסומו הגדול.

כמדומה שאת הפרסום של מערכת היחסים הזאת בין שני האמנים אפשר להשוות בתולדות האמניות רק למערכת היחסים ( העוינת מאוד ) בין שני אמני הרנסאנס מיכאלאנג'לו ולאונרדו .שגם להם היה כישרון ספרותי ואף מדעי בנוסף לכישרון האמנותי הגדול שלהם. יכולות נוספות אלה הפכו כל אחד מהם להרבה יותר מצייר גדול , הם מוכרים כיוצרים רב תחומיים גדולים.

ואן גוך – ישו הסובל או אלוהים הבורא?

הרעיון שואן גוך היה הרבה יותר מעוד אמן "רגיל " בולט ביותר בשתי יצירות שנעשו על חייו בידי יוצרים עכשווים מפורסמים. וכדאי לשים לב לכך שרבים מאלה שהאדירו את היוצר היו בני עמים ותרבויות אחרות מאלו של ואן גוך.

 

יצירה אחת היא השיר המפורסם של האמן האמריקני דון מקלין "וינסנט" שהיגיע למקומות הראשונים במצעדי הפזמונים בארה"ב בראשית שנות השבעים והציג את ואן גוך למליונים שלא שמעו עליו לפני פזמון זה. זהו פזמון שבו ואן גוך מוצג כמעין כנביא מודרני הסובל למען האנושות שאינה מבינה מה הוא נתן לה והקריב בשבילה. הזמר מעיר לואן גוך שאם הוא היה שואל אותו הוא היה מסביר לו זאת. אבל כעת הוא מבין את רעיונותיו בעצמו אם כי רוב בני האדם אינם מסוגלים לכך.

הזיהוי בין ואן גוך וישו הנוצרי שמת מבחינת הנצרות עבור שאר בני האדם הוא ברור מאוד.

"את הקליפ המומלץ של "וינסנט " המלווה בתמונות של הצייר ניתן לשמוע כאן .

אבל תהליך ההאדרה של ואן גוך לא הסתיים כאן.

 

 

היצירה גדולה שנייה על ואן גוך הפעם בידי יוצר יפני היא הסרט" חלומות "( 1990) של הבמאי אקירה קורסאווה שבה מוצגים כמה סיפורים המבוססים על חלומות אמיתיים שחלם הבמאי .
בקטע הנקרא "העורבים" .  סטודנט המסמל כנראה את הבמאי קורסאוה עצמו עומד בהערצה לפני אחת התמונות של ואן גוך במוזיאון ולפתע נכנס לתוך התמונה. למעשה הוא נכנס בחלומו 
לתמונות שונות של ואן גוך בשורה של פעלולים מדהימים ( תוצרת חברת הפעלולים של יוצר סדרת "מלחמת הכוכבים " גורג' לוקאס).הוא מחפש את הבורא של המקום ואן גוך 
ונפגש עימו כשהוא חתוך אוזן משלים תמונה על הטבע . ( את ואן גוך מגלם הבמאי מרטין סקורסזה) ואן גוך מדבר לפני החולם על נפלאות הטבע המשמשות לו מקור השראה ביצירתו.

אגב זהו הקטע היחיד בסרט שהדמויות אינן מדברות בו יפנית.

ב"חלומות " ואן גוך שוב אינו אמן רגיל או לא רגיל, הוא אינו איקון "רגיל " של עולם האמנות " הוא אף לא מקביל של ישו הסובל כמו שהוצג בשיר של דון מקלין וביצירות ספרות והגות אחרות על האיש . הוא כעת סוג של אלוהים שיצר את העולם שאליו מגיע החולם.

 

וכעת מוצגת בתל אביב את התערוכה ואן גוך חי שמציגה את ואן גוך כאל של עולם האמנות. פשוטו כמשמעו.

אני רואה בתערוכת ואן גוך חי שאולי הרעיון עבורה אף נוצר בהשראת הסרט של קורסאווה המשך ישיר של התהליך הזה. הצופים נכנסים לעולם התמונות של ואן גוך ולא רק צופים בו אלא גם חווים אותו בצורות שונות ,הם כביכול הופכים לחלק ממשי מהיקום שאותו ברא ואן גוך.

 

נספח :

 

רשימת ספרים בעברית על וינסנט :

 

וינסנט היה אחד האמנים הבולטים הבודדים שגילו כישרון עצום גם ככותב מכתבים. לעברית תורגמה חלק מהתכתובת שלו. וגם כמה רומנים 
ולא מעט ספרי אמנות שעוסקים ביצירתו למבוגרים ולילדים.

 

מכתבים מאת וינסנט וואן גוך

 

וינסנט ואן גוך מכתבים אל אנתון ואן ראפארד / תירגם וצירף מבוא על תולדות חייו – ג. טלפיר  תל-אביב :   גזית,   תש"ד 1944 

טלפיר תרגם גם מכתבים של ואן גוך לאחיו תיאודור שהופיעו בגליונות גזית ה-ו זח ט י ואל הצייר אמיל ברנארד שהופיעו בגזית חוב' ג,ד

ומכתבים של ואן גוך לאחותו שהופיעו בלמרחב 3.6.1955 ( משא)

 

ון-גוך   מכתבים לתיאו : מבחר מאנגלית עודד פלד    ירושלים   שוקן   1992

בלוגרית סוקרת את הספר.

 

יצירות ספרות יפה על וינסנט

 

אירוינג סטון  התאוה לחיים :   ספר הקורות לוינסנט ון גוך / עברית פסח גינזבורג   תל אביב : מצפה, תרצ"ו.

תרגום שני : עברית משה זינגר    תל-אביב :   זמורה, ביתן,   תשמ"ז 1987.ביוגרפיה של ואן גוך.

פינין קרפיון-גוך – ליל כוכבים.סדרת אמנות לנוער מספר 9 / עברית גרציאלה דנון עורכת פרחיה גפן    [תל-אביב] :   ידיעות אחרונות, 

1988סיפור בדיוני המבוסס על התמונות של ואן גוך.

 

 

 

 

 

שרמי ד. בונדריק,   חמניות / מאנגלית – מרב זקס-פורטל   תל אביב :   משכל,   2010 רומן על השנתיים האחרונות בחייו של הצייר וינסנט ון-גוך.

בשנת 1988 עוזב וינסנט ואן גוך את פריז ונוסע לארל שבפרובנס. שם הוא מבלה את השנתיים האחרונות בחייו ומצייר את מיטב ציוריו. אולם על גאוניותו המתפרצת מעיבים כוחות אפלים: מצבו הנפשי מידרדר ובאותה שנה הוא כורת את אוזנו הימנית ומעניק אותה לראשל, פרוצה מקומית. במשך שנים תהו היסטוריונים של האמנות על זהותה של אותה צעירה מסתורית.

הרומן המרתק חמניות מסופר מפיה, ומגלה סיפור סוחף ומרגש של יצירה ולהט, תשוקה וטירוף, אמנות ואהבה. מבעד לעיניה הרעננות מתארת ראשל את הקשר העמוק והאינטנסיבי שלה עם הצייר המוכשר עד אין קץ, בעל הנפש הרדופה והמסוכסכת. הספר מקים לחיים את הנופים שטופי החמה של דרות צרפת ואת יצירות האמנות המוכרות ביותר של ואן גוך, ומספר סיפור כואב אך רב-השראה על מחירה של הגאונות, על בדידות שאין לה מזור ועל כוחה של אהבה. …"

 

ספרי אמנות על וינסנט

כפרים בציורי ז'. פ. מילא, ק. פיסארו, ו. ון-גוך אלכסון: חוברות לאמנות בספרית פועלים תל-אביב : ספרית פועלים ,   1943

משה טמקין נשמה מפוארת בכלי מכוער :לנשמת וינצנט ואן גוג ירושלים תש"ד 1944.ספר המתאר בלשון פתטית נרגשת את חיי הייסורים של ואן גוך ומשווה את עמדתו ההירואית בעולם לזו של טשרניחובסקי ברנר וברדיצ'בסקי כמופת אנושי לדמות של נביא אמת הדומצה לזה שפסוקי עבד ה' של הנביא ישעיהו המקבל עליו להתייסר ביסורי העולם כולו. .

אלכסנדר דורנר "פינצנט פן-גוג :   בצירוף 33 ציורים, מהם ציורי צבע / תרגם מגרמנית י. קור ( יחזקל קוטשר) .   סדרת "דע את האמנות "  תל-אביב :   סיני,.1953

וינסנט ון, גוך 1853-1890    ואן גוך / הקדמה – Stefan de Haan ; תורגם ע"י עפרה קרינסקי    סדרת גדולי הציירים בעולם : מועדון לאמנות [תל אביב? :   חמו"ל,   c1960].

וינסנט ואן גוך 1890-1853:   -קטלוג לתערוכה / פתח דבר חיים גמזו ,    תל-אביב :   מוזיאון תל אביב,   תשכ"ג התערוכה נערכה בביתן הלנה רובינשטיין בטבת – שבט תשכ"ג

וילהלם אודה וינסנט ואן גוך :   חמישים תמונות בצבעים /    לונדון :   פיידון, 1963.

וילהלם, אודה 1874-1947    ואן גוך / ספר בסדרת " גדולי הציירים בעולם" מאנגלית אהרון אמיר עורך חיים גמזו ; תל-אביב :   רביבים,   תשל"ו 1976

תרגום שני :, ויליאם אודה ואן גוך / תרגום ועריכה: מאיר ויזלטיר תל אביב -דודזון-עתי, 1994

אלברטו מארטיני ; וינסנט ואן-גוך.     סדרת "גדולי הציור " מספר 2 העורך האחראי אלברטו פאברי ישראל :   מועדון קוראי מעריב,   1964.

, משה, ישראל   יצירת חייו של וינסנט ואן גוך :   חוברת לנוער /    משרד החינוך והתרבות – המזכירות הפדאגוגית – הפיקוח על הוראת הציור והאמנות בשיתוףעם מרכז תרבות העמים לנוער ומוזיאון השפלה בכפר מנחם – האגף לנוער <המועצה האזורית יואב>. [ירושלים :   חמו"ל], תשכ"ט.

אדה פונדה וינסנט ואן גוך /  מצרפתית שולמית הרן , תל אביב : ענבל, 1993 .

ברוס   ברנרד   ואן גוך :   המדריך המרהיב והמעמיק לעולם האמנות / מאנגלית: זיוה כספי. ייעוץ ועריכה: אילה גורדון סדרת "בעין האמנות "   תל אביב  ספריתפועלים-ידיעות אחרונות-ספרי חמד,

תקציר : ואן גוך השתמש בצבע בדרך שלא היתה מוכרת עד זמננו. באמצעות השימוש בצבע סמיך ובמשיכות מכחול חזקות, שיקפו ציוריו את האנרגיה הנסערת שהיתה תמצית חייו. מאין באה ההשראה לציורים יצריים לה, שזכו לפרסום ולתהילה לאחר מותות? עולמו של ואן גוך בגישה מערכתית חדשה ואחרת משלב הספר פרטים ביוגרפיים מחיי האמן בניתוח אמנותי מעמיק, כדי ללמדנו על אופיו של האיש ועל עבודתו. זהו מעין "אלבום אישי" יחיד במינו שבו החומרים בהם השתמש האמן, תצלומים מתקופתו ומכתבים, מוצגים לצד רפרודוקציות מצויינות מיצירותיו המפורסמות ומיצירותיו הידועות פחות. נוסף על כך, מובלטת השפעתם של אמנים אחרים ושל מאורעות חשובים בחייו על יצירתו. מבט קרוב כל אחד מן הציורים נבחר בקפדנות באשר הוא מייצג שלב שלא חשוב בהתפתחות הטכניקה של האמן או את אופן טיפולו בנושא מסוים, קטעים מציורים אחדים הודגשו באמצעות תקריבים על מנת לאפשר לקורא תובנה עמוקה יותר. גלרית אמנות פרטית סידרת הספרים "בעין האמנות" כמוה כגלרית אמנות פרטית. סידרה זו מאפשרת לך להתוודע – בקלות ובהנאה – אל עולמות קסומים של תרבות ואמנות; להתבונן וללמוד על יוצרים רבי שם ומוניטין; ולעשות צעדים ראשונים בלימודי ההיסטוריה ותולדות האמנות.

 

אינגו פ. ולתר וינסנט ואן-גוך :   1890-1853 – חזון ומציאות /   תרגום לעברית בתיה רחמילביץ ; בעריכת שולמית אריאל].  תל-אביב :   ספרי, 1994

מיק ונציה ( כותב ומאייר )    ואן גוך /   מאנגלית איילת כץ , סדרת : פגישה ראשונה עם גדולי האמנים בעולם  תל-אביב :   זמורה ביתן,   תשנ"ז.1996

תקציר :  ואן גוך חתך לעצמו את האוזן! סוף סוף גם ילדים יכולים להכיר את חייו העצובים של וינסנט ואן גוך, צייר הולנדי מפלא ואחד האמנים החשובים ביותר בעולם. מייק ונציה, בוגר בית הספר לאמנות של שיקגו, החליט לספר לילדים על האמנים האהובים עליו בעזרת קריקטורות, הומור וספור קצר ותמציתי שכתוב בפשטות נהדרת. הציור משמאל הוא דיוקן עצמי של מיק ונציה. גם הוא, כמו ואן גוך חתך את עצמו (אבל לא בכוונה) ואחר כך מיהר לציר את התחבושת.

וינסנט ון גוך / ספר בסדרת "התגליות הראשונות שלי באמנות" ; איורים – ז'ן-פיליפ שבו עורכת הסדרה בעברית – יעל גובר ; מצרפתית – קרן מרון ; עריכה – שרה שריג].  אור יהודה :   כנרת, זמורה-ביתן, דביר,   תשס"ה 2005. רוב הספר איורים צבעוניים, ומיעוטו דברי לואי, נדפס על דפי קרטון, מיועד לילדים

ואן גוך בתל-אביב / אוצרות התערוכה: כרמלה רובין, עדנה ארדה, שירה נפתלי תל אביב : מוזיאון בית ראובן, 2008. התערוכה נערכה ב 23.12.2008 – 23.3.2009

 שלמה גיורא  שוהם טירוף, סטייה ויצירה : ג'זואלדו, קאראוואג'יו, ז'נה, ואן-גוך, ארטו. תל-אביב : משרד הביטחון, 2002.

 רינת אלמוסנינו,  הצייר וינסנט ואן גוך פרויקט – הנדסאי תוכנה    באר שבע,   2003

דינה איליאגוייב ומרגריטה סנובסקי אנציקלופדיה של הצייר וינסנט ואן גוך /   פרוייקט הנדסאי תוכנה באר שבע, ,   2003

חוברת "סטודיו" מס' 13 (יולי-אוגוסט 1990), שהוקדשה לון גוך במלאת מאה שנים למותו. חלק נכבד מהחוברת הוקדש למחוות של שלושים ואחד אמנים ישראליים ידועים לציוריו של הצייר ההולנדי.

תומרקין, יגאל, 1933- יגאל תומרקין: פסלים, תבליטים, רישומים 1983-1987. וינסנטפרפראזות על עבודות של ואן גוך / חיפה : מוזיאון חיפה לאמנות חדשה, 1987

שירים ורשימות בעברית על ואן גוך

יהושע טאן פי וינסנט ואן גוג "גזית ב' תרצ"ח חוברת יב ע' 33 כונס בספרו עולה כזה עולם כבא :שירים תרצ"ז –תשל"ד ירושלים תשל"ה ע' 84

ישראל זרחי"להט ברושו של ואן גוך והמיית לבבי "מסע בלא צרור –עלים מפנקס מסעות ירושלים תרצ"ט ,ע' 70-74. רשימה המתארת את התפעמותו של המחבר מיצירותיו של ואן גוך בגלריה בריטית.

יעקב פיכמן "לואן גוג "( שיר בפרוזה ") פאת שדה תש"ה ע' 225-226.

יעקב גוטרמן "וינסנט " סטודיו 13 יואלי אוגוסט 1990 ע' 37

יהודית לוין "ואן גוך נוסע לביקור אצל גוגן בטהיטי" סימן קריאה 16-17 1983 ע' 298

לאה שניר "וינסנט " מאזניים סח ( תשנ"ד) גליון 7-8 ע' 35.

יהודית כפרי "וון גוך "שיר דבר ( משא) 13.10.1989

רות נצר " מחווה לואן גוך " בוקר אפריל תל אביב תשמ"ט ע' 53

לאה אילון "בצל ענק ( סיפור ) בקובץ משהו קיומי ירושלים 1992 ע' 112-146

מאמרים על ואן גוך בתרבות העברית

אבנר הולצמן "אגדת האמן –וינסנט ואן גוך והספרות העברית " בתוך " מלאכת מחשבת – תחית האמה :   הספרות העברית לנוכח האמנות הפלסטית.    חיפה : הוצאת ספרים של אוניברסיטת חיפה, 1999.

מאמרו של גדעון עפרת על ואן גוך בתל אביב

 

 

   

 

ראו כתבה על כך באתר ARTPORTAL

 

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  ביום מרץ 17, 2013 בשעה 3:56 am

    רות נצר הפסיכולוגית וה משוררת ששיר שלה על ואך גוך מופיע בפתח המאמר כותבת לי :
    . שמחתי לראות את השיר שלי בפתח המאמר. מעניין שדברי תואמים למה שאתה כותב. אני כותבת שאמרו עליו דברים שונים ולא שכך באמת היה. וזאת אף על פי שלא ידעתי שיש השגות על המוסכמות על אופן מותו.

    לדעתי כדאי להדגיש שמכתביו של גו גוך לתאו אינם מיוחדים בכשרון הספרותי שלהם אלא באיכות האנושית והמוסרית והרוחנית של ואן גוך שמתגלה לפנינו, שבשום אופן אינה מתחברת עם דימוי המשוגע שהעטו עליו.

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  ביום מרץ 21, 2013 בשעה 11:27 pm

    אני מכיר אנשים שהיו ממש רוצים יחוס כמו שלך אתה צאצא של אחד מצדיקי עולם, שזכותו תעמוד לך להגיע אל האמת היחידה ,

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d בלוגרים אהבו את זה: