הרב שסיכסך את העיר ווילנה : סיפורו של הרב שמואל בן אביגדור

 

דיוקן מזוייף כנראה של הרב שמואל בן אביגדור האיש שסכסך את קהילת ווילנה בסוף המאה ה-18.

מאבק אכזרי  ןארוך שנים  בין הנהגת הקהילה ובין המנהיג הנבחר שלה שהואשם בשחיתות מידות בשוחד ומעשי הונאה שונים  וביצירת סכסוכים ומדנים  בין חברי הקהילה השונים.  המאבק התקיים במשך שנים ופגע פגיעה חמורה בקהילה.

זה לא קרה כאן בישראל בעשורים הראשונים של המאה  ה-21  אם חשבתם  ( אם כי בהחלט מתחולל כאן אירוע מקביל עד להדהים )  זה קרה בליטא בסוף המאה ה-18 בימיו של הגאון מווילנה ובימים שבהם הופיעו החסידים הראשונים. ולאמיתו של דבר למאבק הזה היה קשר ישיר למאבק שהתקיים בו זמנית בחסידים הראשונים. והאיש שעמד במרכז  הפרשיה הוא אחד האנשים הבודדים מאותה התקופה שיש דיוקן שלו.

דיוקן   אותנטי  או מזוייף זאת כבר שאלה גדולה.

 

ישנם שלושה יהודים שחיו בליטא במאה ה-18 שידוע לי שיש להם דיוקנאות  אמיתיים או מזוייפים .

הגאון מווילנה כמובן שהדיוקן שלו הוא ככל הנראה אמיתי.

.הרב  שניאור  זלמן מלאדי שדיוקנו הוא כנראה מאוחר מסוף המאה ה-19 .

והרב שמואל בן אביגדור.

ואלו היחידים פחות או יותר.בליטא בניגוד למקומות אחרים באותה התקופה כמו איטליה ,הולנד אנגליה הנסיכויות הגרמניות והאימפריה האוסטרו הונגרית.לא נהגו לצייר יהודים.

ראו על דיוקנאות יהודים אחרים מהמאות ה-17 וה-18 כאן:והיו עיניך רואות את מוריך: דיןקנים אמיתיים ומזוייפים של מנהיגים יהודים.

מן הסתם היו גם יהודים נוספים באותה התקופה בליטא שיש להם דיוקנאות אבל אלו לא נכנסו לספרי ההיסטוריה כנראה כי לא היו חשובים מספיק. השלושה האלו בהחלט נכנסו.

העוצרת והחוקרת רחל שנולד במאמר שכתבה  על  הדיוקנאות של הגאון מווילנה טוענת שם ש"חשוב לציין שדיוקנו של הגר"א אינו יוצא דופן "דיוקן זה של הגר"א" וכאן כוונתה  לדיוקן המוקדם ביותר הידוע של הגאון מווילנה   מאת ג'וזף הילארי גלובצקי  Józef Hilary Głowacki שנוצר בין השנים 1821 ל-1825 "דומה לדיוקן של הרב שמואל בן אביגדור ( 1720-1793) בן דורו של הגר"א ואב בית הדין האחרון של וילנה".

היא מפנה לתמונה שהופיעה של הרב בספרו של  ישראל קלויזנר "תולדות הקהילה העברית בוילנה :   חלק ראשון: הסביבה והקהל (בצרוף תרשים ותמונות) /    וילנה :   הקהלה העברית בוילנה,   תרצ"ה- [1935].

 

אבל היא טועה.אם יש דמיון בין שני הדיוקנאות זה משום שדיוקן הרב בן אביגדור מושפע מדיוקן הגר"א שהוא קדום בהרבה.

התמונה הזאת היא  בכל אופן מדהימה.  מלבד הגר"א עצמו כמובן ומלבד הרב הזקן שניאור זלמן מלאדי הצעיר יותר ( ושיתכן שתמונתו היא מזוייפת )    הרב שמואל בן אביגדור הוא היהודי הליטאי  היחיד הידוע לי מלפני המאה ה-19 שיש לנו דיוקן שלו.

התמונה ניראית תמונה ארכאית ובכל זאת הכותב  צינוביץ אינו אומר עליה מילה.  מאיפה היא ? מי הצייר ?

הכיצד ?

גם לישראל קלויזנר שעוסק רבות ובפירוט מדהים ברב שמואל בן אביגדור ובמאבקיון השונים בקהילת וילנה בספרו "וילנא בתקופת הגאון :המלחמה הרוחנית והחברתית בקהלת וילנא בתקופת הגר"א ( ירושלים : ר. מס, תש"ב- 1942. ) אינו מזכיר את הדיוקן ולו במילה אחת ויחידה אם כי כמובן הכניס אותו לספרו .

קלויזנר  מצידו מפנה  אל התמונה מכתב העת "העבר" כרך ב' משנת 1918.

 

התמונה המקורית של הרב שמואל בן אביגדור מכתב העת "העבר"  כרך ב' 1918 

ומאיפה התמונה לקוחה שם?

לא ידוע.

מחבר המאמר שמביא אותו צינוביץ משום מה שותק לחלוטין עניין ואינו אומר דבר על מקור התמונה אם כי הוא מביא הערות שוליים רבות על מקור המאמר "מלחמת הקהל ב"הרב האחרון בוילנא". העוסק במאבקו של אותו רב שמואל בן אביגדור בהנהגת הקהילה במשך כמעט שלושים שנה.

אפשר להסביר זאת רק בדרך אחת .משום שצינוביץ' וקלוזינר ידעו שהתמונה היא אינה אותנטית אלא תמונה מאוחרת מאוד אולי בכלל מראשית המאה ה-20 ואחרת היו טורחים לציין את מקורה הקדמון. הם מביאים אותה כאיור ותו לא.

נראה שהתמונה המקורית היא  תמונה דמיונית  המתארת  פני מנהיג יהודי קדמון לכאורה בצורה ארכאית  שנוצרה  לכל המוקדם בסוף המאה ה-19 ואז גם נוצר הדפס שלה.

דהיינו  המצב הוא בדיוק הפוך ממה שמתארת שנולד :הדיוקן של שמואל בן אביגדור הוא כנראה חיקוי של הדיוקן הקדום בהרבה של הגר"א.

הרב הראשי האחרון של ווילנה

הסיפור  שמאחורי התמונה הוא  בכל אופן מדהים..ואנו יודעים אותו בצורה מלאה למדי אותו למעין פנקס של מסמכים שכנראה נאסף במשך השנים בידי הרב שמואל ותומכיו ונשמר.

ראשי הקהל של וילנה  היגיעו למסקנה שהרב אינו ראוי  לתפקידו כמנהיג הקהילה.

הם גבו נגדו עדויות בחשאי שלא בנוכחות הרב ובלי לציין את שם העד.על פי עדויות אלו היה הרב שמואל בן אביגדור לוקח שוחד כרוני ,מרחיק בעורמה דיינים הגונים מלשכת הדין ומחליף אותם שלא בסמכות  באנשי שלומו,דיינים נוכלים שאותם מינה גכראות עיניון על פי הקריטריון היחיד של קשרים טובים עימו ( וכנראה גם   תמורת שוחד )    מתערב באופן בוטה  במשפטים ומבטל  פסקי דין כאוות נפשו  והטה אותם לטובת אחד הצדדים ( שוב תמורת שוחד) במינוי אנשים למשרות בהיררכיה הקהילתית בניגוד לתקנון, . הוא  הואשם גם שהוא שולח אנשים שיזרעו שנאה  וליבו מדנים בקהל בין אישים שונים וקבוצות שונות .

הרב שמואל  ואנשיו מצידם טענו שהמאבק נגדו   נוהל  באמצעים לכאורה  פסולים:  לטענתם אויביו אירגנו נגדו קנוניה באמצעות סתימת פיות, וכן באמצעות איסור בחרם ללמד זכות על נאשמים, איסור בחרם להתלונן בפני בית הדין ואפילו איסור על הדיינים להקשיב לזעקת הנחמס, וכן באמצעות עדויות שקר על דרך תפקודו הקלוקלת, כביכול.

לצד הרב עמדו בעלי המלאכה אנשי המעמדות הנמוכים בקהילה שראו בו את מגינם  אשר מספרם גדל משמעותית במשך השנים, אך לא הייתה להם נציגות בוועד הקהילה, וגם החסידים שהיו עדיין במחתרת, בהנהגת ר' ברוך מרדכי אטינגר חתנו של ר' שמואל.

מכאן ואילך התפתחה מערכת יחסים קשה של מאבקי כוח בין ראשי הקהל בווילנה לראשי הקהילות האחרות בליטא שהתערבו במאבק דווקא לטובת ר' שמואל.

הגאון מווילנה  שוכנע על ידי ראשי הקהל שמניעי הרב פסולים, ולכן היה בין מתנגדיו[. של הרב שמואל בן אביגדור.

המחלוקת בין ראשי הקהל והרב גרמה גם לקרע עמוק בקהילה היהודית בווילנה, כאשר כל יהודי וכל משפחה ניסו לקבוע עמדה במחלוקת הזאת.

כך תיעד זאת ש"י פין:[וותהי המלחמה נפוצה בכל העיר, כי נחלק העם לחצי, אחרי הרב ואחרי הקהל, משפחות התגרו במשפחות, איש ברעהו ואשה ברעותה. ויהי העם נדון בבתי כנסיות ובבתי מדרשות, בשוקים וברחובות, הצרו איש לרעהו במלחמת דברים, בריב ומצה ובאגרוף רשע". בסופו של דבר רק הודות להתערבותו של מחותנו העשיר, הגביר ר' אליהו פעסעלעס, לא סולק בסופו של דבר ר' שמואל ממשרתו, למרות זאת  לא פגה המתיחות. אחר פטירתו ב-כ"א בטבת תקנ"א החליט הקהל שלא למנות יותר אב"ד ( אב בית דין )  לעיר ווילנה.שמואל בן אביגדור היה לאב בית הדין האחרון של העיר ווילנה.

 

 

. ‬

מאוסף שבדרון לדיוקנאות בספריה הלאומית.לפי הפרטים בספריה הלאומית זהו ציור מסוף המאה ה-19.בעותק של הדיוקן באוסף שבדרון לדיוקנאות יהודיים כתוב :"בתחתית הדיוקן, כתב הצייר: "הגאון שמואל בהגאון אביגדור אב"ד דק"ק ווילנא. מעשה ידי משה ב"ר יוסף צבי פאבעפטשיק [?] יליד מעזריטש. כ"ח אדר תרס"א [19 במארס 1901]"

 

והנה ציור שונה במקצת של שמואל בן אביגדור שנראה כמבוסס על הציור שלמעלה:

תצלום רפרודוקציה מהדפס ובו ציור דיוקנו של הרב שמואל בן אביגדור: הדפס שחור לבן בתבנית Cabinet card, בגודל 10.5X16 ס"מ. רפרודוקציה זו הופקה ברוסיה, בשלהי המאה התשע עשרה ( סביבות 1890) , והיא נתרמה לבית הספרים הלאומי על ידי ד"ר יוסף חזנוביץ', ביאליסטוק.

אם מישהו מהקוראים מכיר הופעה קודמת של תמונה זאת לפני ההופעה שלה בכתב העת "העבר"  ב-1918 ,או איפה ניתן למצוא אותה היום . אשמח אם יודיע לי על כך.

וחוץ מזה הסיפור של האיש שסיכסך את הקהילה של ווילנה הוא מרתק בפני עצמו אם כי מאז הופיעו עוד לא מעט אנשים כאלו.

ראו גם :

דיוקנו של הגאון מוילנה -זיוף או אמת ?

מלחמת עולם :המתנגדים נגד החסידים 

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.

%d בלוגרים אהבו את זה: