יהושע בן נון ורחב מיריחו -גיבורי ספרות ושירה וקומיקס וכוכבי טלויזיה

 

יהושע בן נון.  צייר אפריים ליליאן.

 

הנה רשימה נוספת בסדרת הרשימות המתמשכת שלי על הדרך שבה הוצגו דמויות שונותמהתנ"ך ומההיסטוריה היהודית במדיה :בספרות  ( העברית לרוב )  בקומיקס בקולנוע ובטלויזיה. 

והפעם הדמויות של יהושע בן נון כובש ארץ כנען ורחב הזונה מיריחו שסייעה לבני ישראל לכבוש את העיר ולהחריבה. 

ברשימה קודמת בבלוג זה  "ספר יהושע מציאות או דמיון ? עסקתי בנושא הויכוחים על האמינות ההיסטורית מאחורי ספר יהושע. 

כאן נעסוק בהצגתו של הספר במדיה במאה השנים האחרונות.

ספר יהושע התנ"כי  ועלילתו  על כיבוש ארץ כנען בידי בני ישראל בראשות יהושע מעולם לא היו נושא פופולארי ליצירות ספרות וקומיקס שלא לדבר על קולנוע וטלויזיה בניגוד לסיפורי האבות אברהם ויעקב ויוסף , בניגוד לסיפורי  משה ויציאת מצרים ,בניגוד לסיפור שמשון הגיבור , בניגוד  לסיפורי המלכים דוד ושלמה,בניגוד לסיפורי אליהו ואיזבל המלכה  למשל.

בקולנוע  למשל סיפור יהושע לא קיים כלל. 

יש להניח שהעלילה העקובה מדם  דחתה  יוצרים מספר יהושע.

אבל  בכל זאת בשפה העברית היו כמה עיבודים ויצירות מקוריות וגם כמה שירים  ואפילו גירסת קומיקס   על פי הספר ועל הדמות של יהושע ורחב  הזונה  שמסייעת לבני ישראל לכבוש את עירה יריחו שהיא כמעט האישה היחידה בספר להוציא הישראלית ( או היהודאית )  עכסה בת כלב בן יפונה ( שחוזרת ומופיעה בספר שופטים ואעסוק בה בפירוט ברשימה אחרת )  כאן נסקור אותם.

רחב זכתה לכבוד גדול במסורת היא הוצגה כמי שנישאה עם יהושע.

למה יהושע  בחר  דווקא   בזונה שבגדה בעירה  ? ( ואיני נכנס לשאלה הגדולה שבה עוסקים בפרשנות המקרא ובמדרשים  אם עסקה בזנות או במכירת מזון )  או יותר נכון בני דורות מאוחרים שהרחיבו את הסיפור  ולא ידעו  מי הייתה בת זוגו של יהושע במציאות ההיסטורית בחרו ? 

כנראה בעיקר ובראש ובראשונה  משום שאין דמות  נשית אחרת המאוזכרת בספר יהושע  שעימה יכול היה להינשא. להוציא את יוצאת הדופן של עכסה בת כלב רעו  הטוב של יהושע שדווקא יכולה הייתה להתאים  מאוד לכאורה והרבה יותר מרחב הזונה,  כגיבורה ישראלית  צדקת ופטריוטית.  אבל עליה כבר מסופר במקרא  שנישאה לשופט עתניאל בן קנז.

זה היה מחסום שאי אפשר היה לעבור אותו לגבי קשר עם יהושע.

נשארה מבין כל הדמויות בספר יהושע  רק רחב כבת זוג אפשרית עבור יהושע.

לימים במסורת הנוצרית רחב הזונה  הוצגה כאם אבותיו של ישוע הנוצרי ביחד עם יהושע.

כבוד גדול ביותר לזונה הכמעט יחידה המאוזכרת בשמה בתנ"ך  עם היוצאת דופן האפשרית של דלילה בסיפור שמשון.

כנראה לא במקרה שתיהן  היו מזוהות עם פרשיות ריגול. 

אז הנה לפניכים סקירה על יצירות ספרות תיאטרון שירים פזמונים  קומיקסים וסרטים על יהושע ורחב וכיבוש ארץ כנען  בעברית ובשפות אחרות.

 

יהושע בקומיקס 

 

ספר יהושע שימש כבסיס לכמה וכמה סיפורי קומיקס באנגלית למשל זה:

דוגמאות של סיפורי קומיקס אמריקנים על פי ספר יהושע 

 בעברית ספר יהושע שימש כבסיס לסדרת קומיקס "תנ"ך עכשיו" של אפרים סידון ואורי אברהמי שפורסמה בהמשכים במגזין "כותרת ראשית" בשנות התשעים.

מי שמחפש נאמנות  יותר מנומינאלית  לעלילת ספר יהושע אין לו מה לחפש כאן.  לעומת זאת סאטירה על ישראל העכשווית של שנות התשעים המוצגת על רקע עלילת ספר "יהושע"  יש כאן בשפע. ובכך היא מזכירה את "היהודים באים "סדרת הטלויזיה המאוחרת יותר. 

הנה כמה דוגמאות מגירסה בהמשכים זאת של ספר יהושע  :

 

 

וגירסה סימפטית יותר של יהושע מאת הקומיקסאי שי צ'רקאבספר "נניחש..בבא בתנ"ך "( מודן 2005)

 

שירים על פי ספר יהושע 

על פי ספר יהושע נכתבו כמה שירים ופזמונים מעטים ביחס בהשוואה לספרים אחרים בתנ"ך. 

 

 

שירים על יהושע ורחב 

 

נון מאת נתן אלתרמן 

דבר" ערב פסח תש"ט,חג הפסח הראשון במדינה עצמאית 

בְּבִקְתָּה מִתְמוֹטֶטֶת מִיּשֶׁן
עִם אֶחָיו בְּחַסְדֵי אֵל חַנּוּן,
הִתְגּוֹרֵר לוֹ אֵי אָז אִישׁ בְּגשֶׁן,
אִישׁ עִבְרִי פָּלְמוֹנִי וּשְׁמוֹ נוּן.

בְּעֻמְקֵי סֵפֶר שְׁמוֹת – שָׁם שָׁקַע הוּא
בֵּין מִכְרוֹת רַעַמְסֵס אוֹ פִתֹם.
וּלְמוֹפְתִים נוֹרָאִים לֹא חִכָּה הוּא
כִּי אָמַר הוּא: מוֹפְתִים? מַה פִּתְאֹם?

תַּחַת שֵׁבֶט נוֹגֵשׂ הַקּוֹרֵעַ
מֵעָלָיו אֶת עוֹרוֹ הַצָּהֹב,
דֹּם הִלֵּך, הוּא, אָדִיש וְיָגֵעַ,
וְלִבּוֹ לֹא נִשְׁבַּר מִמַּכְאוֹב.

וּבְאוֹתָהּ הֲלִיכַת עֲצַלְתַּיִם
הוּא נִגַּשׁ וְאָסַף אֶת כֵּלָיו
בְּיוֹם צֵאת יִשְרָאֵל מִמִּצְרָיִם…
כָּאָמוּר שָׁם בַּסֶּפֶר הָעָב.

וְהִדְלִיקוּ שָׁמַיִם וָאָרֶץ
אֶת מוֹפְתֵי לֵדָתוֹ שֶׁל הָעָם,
וְרָתְחוּ הַתְּהוֹמוֹת וְסָעָרוּ
– – וּלִשְׁנַיִם נִקְרַע הַיָּם

אֲבָל גַּם אֶת הַיָּם הַקָּרוּעַ,
וְהַמָּוֶת מִשְּׁנֵי עֲבָרָיו,
הוּא עָבַר, עִם סַלּוֹ הָקָּלוּעַ,
כְּדָבָר הַמוּבָן מֵאֵלָיו.

וְהַקְּרָב לֹא נָתַן בּוֹ צְמַרְמֹרֶת
– וְלִבּוֹ עוֹד עִקֵּש וּמַחֲשֶה
כָּךְ הִגִּיעָה אִתּוֹ הַמָּסוֹרֶת
אֶל פְּסוּקֵי "אָז יָשִׁיר משֶׁה…"

אֲבַל אָז, עֵת גֻּלְגַּל כְּמוֹ רַעַם
,– שִׁיר הֶחָג בְּאַדִּיר עַל הַחוֹף
אָז (גַּם נוּן לֹא יָדַע עוֹד מַה טַּעַם)…
בּוֹ הָשְׁבַּר לְבָבוֹ כִּי בָא סוֹף… 
הוּא זָכַר אֶת הַטִּיט וְהַחֹמֶר,
וְזָכַר אֶת הַשּׁוֹט בְּאָדֹם,
וּפְצָעָיו שֶׁהֶחֱרִישוּ בְלִי אֹמֶר,
צְעָקָה נָשְׂאוּ יַחַד פִּתְאֹם.

הוּא זָכַר הַמּוֹפְתִים שֶׁבָּאָרֶץ,
הוּא זָכַר אֶת הַחֹשֶׁך וָדָם,
הוּא זָכַר הַתְּהוֹמוֹת שֶׁסָּעָרוּ,
הוּא הֵבִין
– – כִּי נִקְרַע לוֹ הַיָּם

בְּיָדוֹ הַשְּׂעִירָה כְּמוֹ יַעַר
אֶת רֹאשׁ בְּנוֹ הוּא הֶחֱלִיק בְּעֶדְנָה.
וִיהוֹשֻׁעַ (בִּן נוּן) עוֹדוֹ נַעַר,
עוֹדוֹ נַעַר קָטָן בַּגַּדְנָ"ע…

בְּעֻמְקֵי סֵפֶר שְׁמוֹת הִתְיַפֵּחַ
– אִישׁ זַקֵן מִפְּשׁוּטֵי יִשְׂרָאֵל 
וְהֵאִיר אָז אוֹתוֹ הַיָּרֵחַ,
הַדּוֹלֵק מֵעָלֵינוּ הַלֵּיל.

מתי מדבר האחרונים מאת חיים נחמן ביאליק 

ככל הנראה השיר המפורסם ביותר העוסק ביהושע והוא בעצם עוסק במשה רבנו.

 

מֹשֶׁה מֵת יְהוֹשֻׁעַ מַכְנִיס”


קוּמוּ, תֹּעֵי מִדְבָּר, צְאוּ מִתּוֹךְ הַשְּׁמָמָה;

עוֹד הַדֶּרֶךְ רָב, עוֹד רַבָּה הַמִּלְחָמָה.

רַב-לָכֶם לָנוּעַ, לָנוּד בָּעֲרָבָה –

וְלִפְנֵיכֶם פְּרוּשָׂה דֶּרֶך גְּדוֹלָה, רְחָבָה.

רַק אַרְבָּעִים שָׁנָה נֵתַע בֵּין הֶהָרִים –

וּבַחוֹל טָמַנּוּ שִׁשִּׁים רִבּוֹא פְּגָרִים.

אַל-נָא יַעַצְרוּנוּ פִּגְרֵי הַנֶּחֱשָׁלִים,

שֶׁבְּעַבְדוּתָם מֵתוּ – נִפְסַח עַל-הַחֲלָלִים!

יִרְקְבוּ בִקְלוֹנָם סְרוּחִים עַל-צְרֹרוֹתָם,

שֶׁבִּכְתֵפָם נָשְׂאוּ מִמִּצְרַיִם אוֹתָם.

יִמְתַּק לָמוֹ חֲלוֹמָם, חֲלוֹם רֹב בְּצָלִים, שׁוּמִים,

דְּוָדִים מְלֵאֵי בָשָׂר רַבִּים וַעֲצוּמִים.

עוֹד הַיּוֹם אוֹ מָחָר יַחֲלֹק רוּחַ קָדִים

עִם הָעַיִט גּוּפַת אַחֲרוֹן הָעֲבָדִים.

וְהַשֶּׁמֶשׁ תִּשְׂמַח אֱלֵי-גִיל לִשְׁלֹחַ

בָּרִאשׁוֹנָה אוֹר עַל-פְּנֵי דוֹר כַּבִּיר כֹּחַ.

וּבִתְרוּעָה יַצְהִיל גַּם-הַדּוֹר רִאשׁוֹנָה

פָּנָיו לִקְרַאת שֶׁמֶשׁ וַהֲדַר גְּאוֹנָהּ.

קוּמוּ אֵפוֹא, נָדִים! עִזְבוּ אֶת-הַשְּׁמָמָה!

אַךְ אַל-יַעַל קוֹלְכֶם, דִּרְכוּ עֹז בִּדְמָמָה!

פֶּן-צַעַדְכֶם יַרְגִּיז מִדְבָּר וְנִרְדָּמָיו –

אִישׁ וְאִישׁ בִּלְבָבוֹ יִשְׁמַע הֵד פְּעָמָיו!

אִישׁ בִּלְבָבוֹ יִשְׁמַע קוֹל אֱלֹהַּ דֹּבֵר:

לֵךְ! הַיּוֹם אֶל-אֶרֶץ חֲדָשָׁה אַתָּה עֹבֵר!

לֹא! לֹא לֶחֶם קְלֹקֵל, שְׂלָו וּדְגַן שָׁמָיִם –

לֶחֶם עֶצֶב תֹּאכַל, פְּרִי עֲמַל יָדָיִם!

לֹא! לֹא אֹהֶל תֹּהוּ וַעֲלִיּוֹת שְׁחָקִים –

בַּיִת אַחֵר תִּבְנֶה, אֹהֶל אַחֵר תָּקִים!

כִּי מִלְּבַד הַמִּדְבָּר תַּחַת הַשָּׁמָיִם,

עוֹד לֶאֱלֹהַ עוֹלָם גָּדוֹל רְחַב יָדָיִם.

וּמִלְּבַד יְלֵל הַיְשִׁימוֹן, דְּמִי הַצִּיָּה –

תִּרְגַּשׁ תַּחַת שִׁמְשׁוֹ אֶרֶץ יְפֵה-פִיָּה."

וְעַל-פִּסְגַּת נְבוֹ מוּל הַשֶּׁמֶשׁ הַבָּא,

נוֹרָא הוֹד כִּפְנֵי מַלְאַךְ הַקְּרָב,

יַעֲמֹד יְהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן יִתֵּן קוֹל

עַל-רֹאשׁ צְבָאוֹ הֶעָצוּם וָרָב.

קוֹלוֹ יֵצֵא כַּחֵץ, מָלֵא עָצְמָה, עֱזוּז,

דְּבָרוֹ יִבְעַר כַּלַּפִּיד, כָּאֵשׁ;

גַּם-הַמִּדְבָּר הַנּוֹרָא, הַמִּדְבָּר הָרֵיק,

עוֹנֶה אַחֲרָיו: “יִשְׂרָאֵל! קוּם רֵשׁ!”

וּמִלְּמַטָּה כַּכְּפִיר, עַם עֲלוּמִים וּדְרוֹר,

מַחֲנֶה כָבֵד כְּחוֹל שְׂפַת הַיָּם,

הַקְשֵׁב יַקְשִׁיב בְּדִמְמַת קֹדֶשׁ לַקּוֹל

הַמִּתְפּוֹצֵץ עַל-רָאשֵׁי הָעָם.

וּכְבָר תָּקְעוּ בַחֲצֹצְרוֹת לַמַּסָּע, וּכְבָר

רַד מִפִּסְגַּת נְבוֹ גַּם-הַשָּׂר –

וּמַדּוּעַ לֹא-יִסַּע יִשְׂרָאֵל? עַל-מָה

נִצָּב דּוּמָם כְּפוּף-רֹאשׁ מוֹל הָהָר?

אֶת-מָה יֵצַר עֲזֹב לוֹ בַּמִּדְבָּר הַזֶּה?

מַה-מְּשׁוֹטְטוֹת עֵינָיו בַּגָּיְא?

לָמָּה דוּמָם תִּבְכֶּינָה, תִּטֹּפְנָה? אֶת-מִי

תְּבַקֵּשְׁנָה עַל רֹאשׁ הַר-נְבוֹ?

הֵן מְבַקְשׁוֹת אֶת-מֹשֶה, אֶת-מֹשֶה הַמֵּת!

וּכְאִישׁ אֶחָד כֹּל פִּנּוֹת הָעָם

כָּרְעוּ פִתְאֹם מוּל רוּחַ אִישׁ הָאֱלֹהִים,

אֶל-מוּל רֹעָם הַנֶּאֱמָן, הָרָם.


תשרי, תרנ"ז.

עוד שיר ידוע על יהושע עוסק בימיו האחרונים.

"ויהושע זקן "  שמואל בס בספרו "נחל קדומים נחל קדומים :   שירי תנ"ך    תל-אביב :   יזרעאל,   1941

 

שמואל בס כתב בספרו הנ"ל גם שיר מעניין בשם "גבעונים " המביא את נקודת המבט שלהם על כיבושם.

 אך יותר משיש שירים על יהושע יש שירים על רחב הזונה שסייעה לבני ישראל לכבוש את יריחו ככל הנראה הדמות שלה הציתה ומציתה את דמיונם של יוצרים ויוצרות מאשר זאת של יהושע :

 

החלון האדום

 
יוסף כהן -אלרן, כמו הים כמו הרוח כמו החול, בהוצאת צבעונים 2015. 
 
 
אֶל חַלּוֹנָהּ הֵם בָּאוּ
 
אַנְשֵׁי מִדְבָּר בְּנֵי חַיִל
וְהִיא זָרְקָה הַחֶבֶל
לִקְרַאת רֶדֶת הַלַּיִל

אָמְרוּ לֶאֱהֹב כִּי בָּאנוּ
לִפְשׂק בָּךְ יְרֵכַיִם
גַּם לָתוּר בָּאנוּ הָעִיר
וְאֶת גּוּפֵךְ בֵּינְתַיִם
 
וּכְשֶׁנָּפְלָה הַקֶּרֶת
עֵת שׁוֹפָרוֹת הִבְקִיעוּ
זָכְרוּ אֶת חֲבָלֶיהָ
 
לְאֵשֶׁת עֲגָבִים
אֲשֶׁר הִפִּילָה עִיר
 
נִתְּנָה מַתְּנַת חַיֶּיהָ
 

 

מחר לא אבגוד בעמי

מאת עמית דרבקין חן 

 

מתוך "במשעולי התנ"ך" ספרי ניב  2020


עָלִיתִי אֶל הַגַּג

לְהַאֲכִיל אֶת הָעִבְרִים,

אַךְ כְּבָר בַּמַּדְרֵגָה הַתַּחְתּוֹנָה

אָחַזְתִּי בְּלִבִּי, חַשְׁתִּי מוּעָקָה.

מָחָר לֹא אֶבְגֹּד בְּעַמִּי,

רַק אֲסַמֵּן בְּאֶצְבָּעִי לָרוֹדְפִים

אֶת פִּשְׁתֵּי הָעֵץ בָּהֶם הֵם טְמוּנִים.

 

מָחָר לֹא אֶבְגֹּד בְּעַמִּי,

גַּם אִם אַרְצִי אֲבוּדָה,

תְּלוּיָה עַל בְּלִימָה.

כִּי אֵין כָּל סִכּוּי מוּל הָאֵל,

אֲשֶׁר הִכָּה אֶת הַמִּצְרִים

וְעָשָׂה בָּהֶם שְׁפָטִים.

 

כְּשֶׁיָּרַדְתִּי מִן הַגַּג,

קוֹלִי הַפְּנִימִי

זָעַק נָחוּשׁ וְהֶחְלֵטִי:

מָחָר לֹא אֶבְגֹּד בְּאַרְצִי!

 

אַךְ כְּבָר בַּמַּדְרֵגָה הָעֶלְיוֹנָה

חִיְּכָה לְעֶבְרִי בִּתִּי הַקְּטַנָּה,

עָטְפָה בְּרַכּוּת אֶת יָדִי בְּיָדָהּ.

 

מֵאוֹתוֹ הָרֶגַע

רָאִיתִי בְּעֵינֵי רוּחִי

רַק אֶת תִּקְוַת חוּט הַשָּׁנִי.

 

קישור לשיר  מחר לא אבגוד בעמי  מושר בידי עמית נעם ביוטיוב

 

 

יהושע ורחב בפזמון 

גם בפזמון קיימים רק פזמונים מועטים על יהושוע ורחב.הנה הם :

יהושע בן נון
תרגום לפרק העיקרי בקנטטה הדתית "יהושע בן נון" מאת מוסורגסקי. מוסורגסקי כתב את הטקסט בעצמו (בעקבות ספר יהושע) והתאים אותו למוסיקה שכתב כעשור קודם יותר עבור האופרה "סלממבו" (Slammambo). התרגום נדפס ב"לידערזאמלבוך" יחד עם תרגום יידי מאת מ. ריוועסמאן.
 
מילים: מודסט מוסורגסקימן המקורות
תרגום: שאול טשרניחובסקי
לחן: מודסט מוסורגסקי
כתיבה (בשפת המקור): 1877 – 1874
הלחנה: 1864 – 1863
תרגום: 1912
 

כֹּה אָמַר אֲדֹנָי
הַשְׁמֵד תַּשְׁמִיד הָאֶמוֹרִי
וּבְחֶרֶב תִּפְקֹד עָלָיו
כִּי מִשְׁפָּטִי לֹא יָדְעוּ
חֲזַק חֲזַק חֲזַק
נָפְלוּ חוֹמוֹת בַּת-יְרִיחוֹ
חֲזַק חֲזַק חֲזַק
קָרֵב יוֹם אֵידָם בְּגִבְעוֹן
וַאֲרוֹן הַבְּרִית יוֹפִיעַ
יַעֲלֶה עַל כָּל בָּמוֹת כְּנַעַן
רַק חֲזַק חֲזַק וֶאֱמַץ
הַלְלוּ לֶאֱלֹהִים אֱלֹהֵי הַכֹּל
הַלְלוּיָהּ

רונדל יריחו דן אלמגור אמיתי נאמן ,להקת פיקוד צפון בתוכנית של פזמונים תנכיים "הנשק הסודי " 1961 

האזינו לפזמון 

 

יהושע

מילים: אורי סלע
לחן: יוחנן זראי

שר אריק לביא 



ויהי אחרי מות משה במדבר
ויקרא אלהים ליהושע ויאמר
קום עבור עם העם את הירדן
אל הארץ אשר אנכי נותן
כל מקום אשר תדרוך כף רגלכם
כאשר דברתי נתתיו לכם

חזק ואמץ ואל תחת
כי לך הארץ הזאת האחת

ויריחו סוגרת מפני בני ישראל
וישאו הכהנים את קרן היובל
והעם לסוב את החומה יוצאים
ובני ראובן וגד חלוצים
ויריע השופר תרועה גדולה
וחומת יריחו תחתיה נפלה

חזק ואמץ ואל תחת
כי לך הארץ הזאת האחת

ויקבצו מלכי האמורי ועמם
עם רב כחול אשר על שפת הים
ויבוא עליהם יהושע פתאום
ויאמר בגבעון לשמש דום
וירח עמד בעמק אילון
וינוסו מלכי לכיש ועגלון

חזק ואמץ ואל תחת
כי לך הארץ הזאת האחת

ויך יהושע את מלך דור
ואת מלך מקדה ואת מלך חצור
ואת מלך עדולם ואת מלך חברון
ואת מלך אכשף ואת מלך שומרון
ואת מלך חורמה ואת מלך ערד
כל המלכים שלושים ואחד

חזק ואמץ ואל תחת
כי לך הארץ הזאת האחת

 
 
 

סקירה על הפזמון

האזינו לאריק לביא שר את "יהושע"

האזינו למרגלית אנקורי שרה את "הושע" מתוך האלבום "היו ימים ",1968  

 

 

 

רחב ויהושע   מילים :דוד הררי  לחן : טובה פורת  שרה איריס קרצר

יהושע ביריחו גולדן גייט )באנגלית

יהושע ורחב בדרמה 

 

מתתיהו שהם יריחו :דרמה מימי המקרא  התקופה ספר כ' תרפ"ד  1923 

ה סקלר רחב: מחזה היסטורי בשלוש מערכות 1933. המחזה התנכי הראשון שהוצג בהבימה . שם הוצג 20 פעם. במקור נכתב ביידיש ותורגםלעברית בידי המחבר נדפס  ב"הדואר שנה י"גגליונות א-ט' תרצ"ד 1934 בס"ספר המחזות " ניו יורק ענן תש"ד 1944 

שמואל שבח קנטרוביץ  הגבעונים": חיזיון, נדפס בתוך הכוכב, שנה א', גיליונות ד–ו (ורשה תרפ"ג) 1933 . (מחזה מקראי מימי יהושע בן-נון).

יהושוע ורחב בפרוזה 

,

 

ישנו מספר מועט של סיפורים בפרוזה על כיבוש הארץ בידי ובימי יהושע :

אלו הם .

כורש בריידי  Cyrus Townsend Brady  ) 1861-1920(  הכובשים הראשונים:סיפור מימי יהושע בן נון  תרגם אוריאל עקביה  בסדרת זכרונות ימי קדם ; ; 1) זכרונות גבורי האומה  – ספריית דורות "  יזרעאל 1937.   

סיפור היסטורי  אמריקני על כיבוש ארץ כנען בידי יהושע בן נון ושבטי ישראל.

כלל את הפרקים : הנכרים ממואב — בית רחב — תקות חוט השני — חצי דודי — דודי וארניה — מפלת יריחו — המועצה בגבעון — חרב על בית הרם — המחנה בגלגל — מלאכי השקר — מנדה מאלהים — חוטבי עצים ושואבי מים — שנית בבית הרם. ‬

כורש  בריידי  שמש בגבעון דום":ספור מימי יהושע בן-תרגם אוריאל  עקביה (.יזרעאל. 1938)

המשך "הכובשים הראשונים " על כיבוש כנען בידי יהושע.

כלל את הפרקים : נחמה בגלות — מלחמת חמשת המלכים — גבעון במצור — הקרב ברמה — ארניה באה לעזרת דודי — ארניה במחנה העברים — צבאות העברים — המעפילים — יד שמאלו של דודי — המגן האחרון — שמש בגבעון דום! — הקרב ‬

מבוסס על רומן אמריקני שיצא לאור ב1910.

ישראל שף עכסה בת כלב  ‫  ביבליותיקה מקרא  ורשה הוצאת ספרות 1911 

תל-אביב : יזרעאל, 1946.

סיפורה של בתו של כלב בן יפונה הלובשת בגדי גבר מסייעת לנצחון צבא ישראל ונפגשת בעתניאל בן קנז .

על עכסה בת כלב ועל בן זוגה השופט הראשון עתניאל בן קנז קראו ביתר פירוט ברשימה שלי כאן.

 

שלמה סקולסקי אגדות יהושע בן נון  איורים אהרון אבדי .הוצאת ש.זמזון 1958 

במהדורה ב. :האיורים שהם של ש.לוזיאדה 

 

שרגא גפני  יהושע בן נון . 1960.

 

שמואל איזבאן  רחב : רומן היסטורי           מימי    כיבוש יריחו , (עם הספר , 1971.)

(תרגום מאידיש:מרדכי אמיתי , סיפורה של רחב הזונה אהבתו של כלב בן יפונה אליה וכיבוש  יריחו בידי ישראל.

                  .

משה  דובי  ( שם בדוי של משה ישי ) . בשערי כנען :רומן מתקופת רחב  (המנורה ,1975)

 רומן היסטורי  על כיבוש יריחו. חלק ראשון בטרילוגיה של סיפורים תנכיים שכללה גם את "שמואל ושאול " ואת "המורד מהר אפרים " על ירבעם בן נבט".

 

משה שמיר,  מנהיגים ושופטים :   מיהושע עד שאול /    תל אביב :   ספרית מעריב,   תשל"ו.1976


‬שני סיפורים יוצאי דופן עוסקים במסע הכיבוש של יהושע מנקודת המבט של הנכבשים : 

על מי מרום  מאת יצחק שנהר ” הופיע בזמנים לספרות 6.5.1955

ובכרך ב’ של “סיפורי יצחק שנהר” (הוצאת מוסד ביאליק 1960) שכינס את כל הסיפורים שכתב שנהר, שנפטר בגיל צעיר.

פורסם ב"יקום תרבות "

סיפור שמתאר את הקרב לחלוטין מנקידת המבט של לוחם כנעני שמובס בידי הישראלים.

 

הנביא מגבעון  מאת שולמית הראבן 

פורסם במקור בשם "חזרה לגבעון ":ב”ירושלים – שנתון לספרות והגות” ז-ח תשל”ג 1973.הבסיס לספר "נביא" 

פורסם שוב ב"יקום תרבות "2020 "

הראבן , שולמית  נביא.  (דביר  1988)

על כיבוש גבעון בידי יהושע.מסופר מנקודת המבט של הגבעונים .גבעון במצור. המוסדות השולטות מתוטטים בזה אחר זה ואנרכיה משתררת. הנביא חיואי חדל לסמוך על נבואותיו וחוטא בידענות

הופיע כחלק השני של "צימאון שלישיית המדבר ". דביר , 1996)

 

עוזיאל ,מאיר עובדות על תשוקה מסויימת   ( מודן 1992)

סיפור   יוצא דגופן בכל קנה מידה על כיבוש הארץ בימי יהושע ועל אישה כנענית שעובר אל תקופת האימפריה הכוזרית ברוסיה  שמגיע עד לימינו.

 אשר פז-אל  האיש שעצר את השמש ( טרקלין 2002)

סיפור על חיי יהושע בן נון.

ספר יהושע בחרוזים 

בשנה אחת 2005 הופיעו  במקביל שני ספרים שונים מאת מחברים שונים שחרזו כל אחד את ספר יהושע 

( אחד החומרים הפחותמתאימים בתנ"ך לילדים ) עבור ילדים ! 

אחד מהם אפרים סידון כבר יצר עיבוד קומיקס לספר יהושע ב"תנ"ך עכשיו" בשנות התשעים ".

 

אפרים סידון "יהושע. שופטים :   התנ"ך בחרוזים /  איורים דו דפולונסקי   תל-אביב :   עם עובד,   תשס"ה, 2005.

צפו באפרים סידון מקריא בחרוזים את סיפור כיבוש יריחו והעי .

במקביל הופיע ספר נוסף מסוג זה 

תומר שריג ,  יהושע בן-נון -כתיבה בחרוזים /  אייר דודי שמאי   סדרת סיפורי התנ"ך בחרוזים  חולון :   צבר,   תשס"ה 2005.

רחב כגיבורת רומנים לנשים אמריקניות 

נציין שבשפה האנגלית הופיעו בשנים האחרונות כמה וכמה רומנים על רחב מאת סופרות חלק מגל גדול של רומנים על נשים תנכיות שכולם כתובים בידי נשים .ורחב ניראית כדמות פופולארית במיוחדלמקות אולי דווקא בגלל עברה כזונה מה שהופך אותה לדמות דרמטית "סקסית " במיוחד  וכמובן בגלל היותה אם אמותיו של ישוע הנוצרי.

 

יש להניח שבהמשך יופיעו גם רומנים ישראליים על רחב.

 

מקראות על יהושע 

יהושע הוא גיבור פופולארי ביותר של מקראות בבתי ספר במערכת החינוך הדתית לאומית ששמה דגש מיוחד על סיפורי הכיבוש שלו את ארץ כנען. 

 

יהושע ורחב בטלויזיה 

למיטב ידיעתי לא נוצרו משום מה סרטי קולנוע על כיבוש הארץ בידי יהושע.

לעומת זאת נעשו על פי הסיפור כמה סרטי טךויזיה וגם אנימציה בטלויזייה . 

יהושע ניצפה במנהרת הזמן 

אולי הגירסה המוסרטת הידועה ביותר של סיפור יהושע וחרב ויריחו הייתה בפרק The Walls of Jericho בסדרת המדע הבדיוני "מנהרת הזמן " מ-1966  שבו נוסעים בזמן מהמאה ה-20 טוני ודאג מוצאים את עצמם ביריחו בעת שהישראלים מנסים לכבוש אותה והופכים להיות המרגלים ביריחו מטעמו של יהושע .הם פוגשים את רחב הזונה ומנופלים שבי שליטי העיר אבל מצליחלים להימלט ולהביא לכיבוש העיר.  

למיטב ידיעתי הפרק הספציפי הזה בניגוד לשאר הפרקים בסדרה מעולם לא שודר בישראל. למה? כנראה החליטו ברשות השידור שהוא עלול לפגוע ברגשות הדתיים.

מעניין לציין שכל הפרק וסיפור יהושע מבוסס על פרדוקס של מסע בזמן.טוני ודאג הם אלו שמביאים לנפילת חומות יריחו וכיבושה. וזה לא היה קורה אילולא קראו על הפרשה בעתיד הרחוק בתנ"ך. דהיינו יש כאן פרדוקס. כיבוש יריחו לא היה מתבצע ללא עזרת האנשים מן העתיד הרחוק שכבר ידעו עליו ,וללא עזרתם יריחו לא הייתה נופלת. 

 

יהושע בגילום טלויזיוני נדיר 

טוני  ניומן ורחב בכלא יריחו 

צפו בפרק ממנהרת הזמן

 

יהושוע הכובש

The Living Bible's Joshua – The Conqueror (dir. Edward Dew, 1958)

 

יהושע וחומות יריחו : פרק בסדרת "הגיבורים הגדולים של התנ"ך

קראו סקירה על פרק זה מסדרת הטלויזיה מ-1978

יהושוע ויריחו באנימציה

יהושוע וחומות יריחו באנימציה דוברת עברית

צפו גם ב:
 
פרק שנוצר כנראה בעיקבות אימרה  מעוררת מחלוקת של שרת  החינוך דאז שולמית אלוני שאולי יום יבוא וימצאו גם את קבר רחב הזונה ויקדשו אותו. 
 
 
 
 
 
קראו גם :
 
עוד על יהושע בטלויזיה :
 

האזינו לאפרים סידון מספר את סיפורי כיבוש יריחו והעי על פי ספרו "התנ"ך בחוריזם :

קראו גם :

ספר יהושע מציאות או דמיון ?

 

בסדרה זאת הופיעו כבר:

יעקב אבינו כוכב קולנוע 

משה רבנו כוכב קולנוע

דבורה הנביאה ברק בן אבינועם השופט ,יעל אשת חבר וסיסרא המצביא ואם סיסרא כוכבי תרבות

רות המואביה כוכבת קולנוע 

אסתר המלכה כוכבת קולנוע וגם מרדכי היהודי והמלך אחשוורוש והמן הרשע

הנביא ירמיהו בטלווזייה 

יהודה המכבי כוכב קולנוע

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • motior  ביום נובמבר 18, 2020 בשעה 2:24 pm

    תודה על הסקירה המקיפה. לא זכרתי את הפרק ממנהרת הזמן… אולי לא ראיתי אותו למרות שצפיתי בסדרה בתור ילד ואני זוכר פרקים נבחרים

טרקבאקים

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.

%d בלוגרים אהבו את זה: