ימי קרתגו האחרונים- סיפור קומיקס על פי אמיליו סלגרי מאת עמנואל וודרוניק

מתוך "העולם מראשיתו ועד ימינו-אניקלופדיה "עולם התרבות " שנות השישים.

שחזור של קרתגו והנמל שלה מתוך "אנציקלופדיה תרבות "צייר ג'וזפה ברטולי שנות השישים.

 

אֶת קרתגו יש להחריב

"ומלבד זאת, אני סבור שיש להחריב את קרתגו" – משפטו החוזר
ונשנה של המדינאי הרומי קאטו (149-234 לפנה"ס) בסיום נאומיו
בסנאט.

וְאֶת קרתגו יש להחריב
אֶת ההעזה הגבורה הדמיון היוצר כשרון ההמצאה אָמנוּת הקרב התנופה
וְאֶת קרתגו יש להחריב
המאיְמים עלינו ממעוף פילי המלחמה
וְאֶת קרתגו יש להחריב
הקוראים תִגר על אימפרית האפרוריוּת והבינוניוּת הנמשלת בידינו
וְאֶת קרתגו יש להחריב
אֶת דהרת הסוסים השועטים
אֶת מהירות התנועה המסחררת, המפתיעה,
אֶת תכסיסי הקרב המבריקים, החדשניים,
אֶת חָכמת הקרב וברקו, אֶת גאוניוּת המלחמה.

וְאֶת קרתגו יש להחריב.

חיים ספטי

לפניכם סיפור  היסטורי   של  סופר ההרפתקאות האיטלקי הידוע אמיליו  סלגרי  מחבר סיפורי הפירט המלאי סנדוקאן וספרים רבים אחרים  שתורגמו לעברית.

   

,תחריט של אמיליו סלגרי סופר ההרפתקאות האיטלקי הידוע

  הסיפור   הזה  Cartagine in fiamme על המאבק  הסופי בין רומא והעיר קרתגו כפי שהוא משתקף בחייהם של בחור ובחורה שבמקור הופיע כספר באיטלקית -1908   ( לאחר שכבר פורסם בהמשכים במגזין איטלקי ב-1906) תורגם לעברית  בניגוד לשאר ספריו של סלגרי  רק כסיפור קומיקס,אם כי הוא סיפור ידוע למדי באיטליה. בין השאר הוא שימש כמקור השראה לסרט  האילם  המפורסם קביריה מ-1914  הנחשב לאפוס ההיסטורי החשוב הראשון בקולנוע העולמי  שבו הופיעה לראשונה הדמות של  הגיבור אדיר הכוח מצ'יסטה

.התסריט של "קביריה " אמנם יוחס למשורר הידוע גבריאל דאנונצ'יו דמות ידועה ומוערכת לעין ערוך יותר  בספרות האיטלקית מאמיליו סלגרי סופר ההרפתקאות לנערים ולמבוגרים. 

אבל מעריציו  המרובים של סלגרי באיטליה טענו וטוענים  בזעם שהרבה   ב"קאביריה" נלקח מספרו של סלגרי בלי לציין זאת והסרט המפורסם  הוא לא יותר מפלגיאט. 

פוסטר הסרט "קביריה" מ-1914 שקיבל השראה רבה מ"ימי קרתגו האחרונים " בלי לציין זאת.

הסיפור הנוכחי בכל אופן לא מתרחש  כמו "קאביריה" בימי חניבעל והמלחמה הפונית השנייה הידועים למדי ברומנים וביצירות שונות אלא בימי המלחמה הפונית השלישית שבסיומה נחרבה העיר הפיניקית קרתגו ( אמנם לא לתמיד ) .

והי כנראה היצירה הספרותית הבולטת היחידה על רקע מלחמה זאת.ומכיוון שסלגרי הוא איטלקי פטריוט גאה המחשיב את עצמו כצאצא גאה של הרומאים  הסיפור הוא פרה רומאי ואנטי קרתגני .

הקרתגנים מוצגים כמקריבי קרבנות אדם צמאי דם  לאל מולך שמגיע להם כל מה שהם חוטפים מהרומאים כולל השמדת עירם הגדולה.

עטיפת ספרו של אמיליו סלגרי.

בין השאר הסיפור זכה לעיבוד קולנועי איטלקי ידוע בשנת 1959 שבו מופיע השחקן האיטלקי "טרנס היל "( מריו גירוטי )  בתור לוחם קרתגני שנה לאחר שהופיע בסרט היסטורי מקביל על חניבעל .

לימים הוא  נודע ככוכב סירטי "טריניטי " כאקדוחן נודד . ה היה אחד מתפיקידיו המפורסמים ביותר לפני שהפך ל"טריניטי".

הסרט נחשב לאחד הסרטים ההיסטוריים החשובים והשאפתניים ביותר של התקופה.עבור ההפקה שילמו מיליון לירטות איטלקיות סכום עצום לאותה התקופה ,היו בו כ3000 ניצבים ובין השאר בנו פסל ענקי עבור סצינה במקדש האל מולך של קרתגו.

השתמשו  בסרט זה בכל מיני מוצרים שהשתמרו מהסרט המפורסם "בן חור" של ויליאם ויילר והם נשרפו במהלך ההפקה.

הסיפור עובד ואוייר בידי האמן הארגטינאי ישראלי עמנואל וודרניק שפירסם אותו במקור בארגנטינה ולאחר עלייתו לישראל והפיכתו לקיבוצניק פירסם אותו בהמשכים  ב-1983 בשבועון הילדים   הארץ שלנו  כרך ל"ג חוב 22-41 15.2.1983  12.17.1983 ב-20 חלקים   ).

עמנואל פירסם  במשך כשנתיים לא פחות מעשרה סיפורי קומיקס שונים ב"הארץ שלנו" כולם עיבודים של יצירות ספרות שכנראה הכין אותן עוד בארגנטינה.ובהן עיבוד של סיפור נוסף של סלגרי שידוע בעברית בשם "איש האש" לצד סיפורים ידועים כמו "אחרון המוהיקנים " ו"אי  המטמון " וסיפורים ידועים פחות מפרי עטם של סופרים כמו ז'ול ורן וג'ק לונדון ואחרים.

לטעמי  זהו  הטוב בכל סיפוריו של עמנואל.

הסיפור המקורי של סלגרי לא תורגם מעולם וכך עיבוד זה לקומיקס הוא ההופעה היחידה שלו בעברית.

בסיום כנספח יש סקירה על ההופעות של העיר קרתגו ושל גיבורה חניבעל ( שאמנם פעל במלחמה הפונית השנייה לא השלישית ) בספרות העברית.

#

  1.  

#

241

 

241[

 

241

 

241\\

 

241

 

241\\

 

241

 

241

 

241

 

241

 

241

 

241

 

241

 

241

 

241

 

241

 

241

 

241

מתוך הספר "תולדות העולם לבני הנעורים "

צפו בסרט "קרתגו בלהבות " מ-1959 בכיכובו של טרנס היל 

 

צפו בסרט ההיסטורי "קביריה" מ-1914 שקיבל השראה מ"ימי קרתגו האחרונים" :

 

 

קראו גם על קרתגו מאת בבלוג זה  :

שלמבו .שיר על קרתגו מאת מיה בז'ראנו

מחזור חניבעל מאת חיים ספטי

מחזור חניבעל גרסה ראשונה

מסע המוות של חניבעל  מאת חיים ספטי

העיר קרתגו וחניבעל  בספרות העברית :

בעבר חניבעל וקרתגו היו פופולאריים מאוד בספרות ובתרבות העברית .וזאת הודות לאנשי התנועה הכנענית שראו בהם "עברים קדומים"   אבותיהם האציליים וההרואיים של העם העברי המתחדש שקם במדינת ישראל.

המעריצים הגדולים של קרתגו בתרבות ובספרות העברית היו החוקר של צפון אפריקה נחום סלושץ ואחריו המשוררים יונתן רטוש ואהרון אמיר .

היו כמה שנות שיא של הערצת חניבעל בספרות העברית בין 1962 ו-1964 כאשר במקביל יצאו כמה ספרים שונים על קרתגדו ועל חניבעל .

מדוע דווקא אז? אולי כי אז עלה לאקרנים סרט נשכח היום  על חניבעל ואולי כי אז היגיעו לשיאן כמה מגמות תרבותיות והתנועה הכנענית"היגיעה אז לשיא הצלחתה בהפצת רעיונותיה  דרך המגזין הספרותי "קשת "ובאמצעים אחרים..

זאת למרות שהקרתגנים הקריבו קורבנות אדם ( נושא שנוי במחלוקת אבל היום נראה לאחר חפירות שאין ספק בזה) וסחרו בעבדים ( כמו הרומאים בעצם ).אבל מהדברים החמורים האלו העלימו עין.

לאחר מכן חלה ירידה דרסטית בעניין בפיניקיה וקרתגו ובחניבעל להוציא שיר ידוע אחד של מיה בז'ראנו על שלמבו אחותו של חניבעל .

רשימת ספרים על קרתגו בספרות העברית

תרגומים של ספרי היסטוריה

תולדות רומא / טיטוס ליוויוס ; תרגמה מרומית שרה דבורצקי ; הקדים מבוא דוד אשריוהוסיף הערות ישראל שצמן., ירושלים : מוסד ביאליק, תשל"ב.

מלחמות חניבעל :   תולדות רומא מאז ייסוד העיר : ספרים 30-21 /טיטוס ליוויוס ; תרגום מלטינית וכתיבת הערות ונספח: משה ליפשיץ ; כתיבת מבוא: יונתן פרייס ; עריכה מדעית: נורית שובל ; עריכת לשון: דליה טסלר  רושלים : כרמל, תשע"ה 2015

פוליביוס  היסטוריה /  תרגם וכתב מבואות – בנימין שימרון'  ירושלים : מוסד ביאליק, 1991

קורנליוס נפוס  , 100?-32? לפנה"ס    חיי חניבעל /   הסביר ע. גלבוע .  ירושלים :   הפקולטה למדעיהרוח, החוג לרומית,   תש"ך 1960

תאודור מומזן דברי ימי רומא /  כרך א'

מהדורה א הוצאת שטיבל 1935.

מתורגמים בידי ד"ר צ' ויסלבסקי, ד' קלעי וד"ר צ' רודי ; ערוכים בידי פ' לחובר וד"רצ' ויסלבסקי.

מהדורה ב' הוצאת מסדה תש"ז 1947

מתורגמים בידי צ. ויסלבסקי, ד. קלעי וצ. רודי

מהדורה ג' , ערוכים בידי א. שליט  כרך א'  מסדה תשכ"א

, פ. דונאר     סקפיון אפריקנוס :   המאבק על השלטון בים התיכון /     עברית: ישראל פישמן ; עם 10 ציורים מעשה ידי הציר בלינטתל אביב :   סיני,   [1949

הרולד לאמב  חניבעל :  האחד נגד רומי /  תרגמה שולמית חן,מערכות ,1964

 

בזיל הנרי   לידל-הרט,   סקיפיו אפריקנוס הגדול מנפוליון / עברית אמציה פורת    [תל אביב] :   מערכות,   תשכ"ט 1964

על מנצחו הרומאי של חניבעל.

  מדלין   הור-מידן    גדולתה ושקיעתה של קרתחדשת :   המעצמה הימית הראשונה,תרגום יונתן רטוש  /    תל-אביב :   מ. מזרחי,   1964

ז'ילבר וקולט שרל-פיקאר  חיי  יום יום בקרת-חדשה בימי חניבעל : המאה הג' לפנה"ס  ; תרגום משה אלטבאואר,    תל אביב : עם הספר, 1964

חניבעל / פטריק נ' האנט ;חניבעל  מאנגלית: עמנואל לוטם ; עורך התרגום: אריה אורן.ראשון לציון : ידיעות אחרונות : ספרי חמד, 2020

תקציר :

"במאה השלישית לפנה"ס היתה קרתגו השליטה הבלתי-מעורערת במסחר באגן הים התיכון, עם מושבות מספרד ועד סיציליה. כשהרפובליקה הרומית שהחלה לצבור כוח אתגרה את מעמדה של קרתגו באזור, המפקד העליון של קרתגו, חניבעל, הוביל את הקרב עד רומא. כשהוא גובר על כל הצבאות שנשלחו להדוף אותו, היווה חניבעל איום על רומא עצמה לפני שהוכרע לבסוף באחד הקרבות האפיים ביותר בעולם העתיק. הביוגרפיה המעמיקה הזאת מעוררת לחיים את המפקד הדגול שחצה את האלפים עם פילי מלחמה, מן ההישגים הראויים ביותר לציון בהיסטוריה הצבאית העולמית

ספרי היסטוריה מקוריים

נחום סלושץ אוצר הכתובות הפניקיות :   אוסף שירי ספרות כנען /    סדרת מחקרים לשוניים ,  תל-אביב :   מוסד ביאליק, וועד הלשון העברית   תש"ב.1942/

נחום סלושץ    ספר הים :   כבוש הימים בהיסטוריה /    תל-אביב :   החבל הימילישראל,   תש"ח

אליעזר לאוני תולדות מלחמת חניבעל עם הרומאים :   ((התמודדות עמי-שם, דוברי עברית, עם הנשר הרומאי)) /    תל-אביב :   ראם,   תש"י 1950 .

 הרמן, צבי    עמים, ימים, אניות /    תל אביב :   מסדה,   (1962  מהדורה ב'  תל אביב :   דביר,   תשנ"ג 1993

, פנחס צבי הרמן    קרטגו המעצמה הימית    תל-אביב :   מסדה,   1963

רומנים היסטווריים מתורגמים

גוסטב פלובר שלמבו :סיפור מפורסם על קרתגו לפני המלחמה הפונית השנייה.

תורגם לעברית פעמיים :

 

; תרגם מצרפתית נחום סלושץ,  ורשה : א"י שטיבל, תרפ"ב 1922

תרגום שני :

 גוסטב פלובר שלמבו /  עיטורים – אלפרד לומבארד  תרגום אריה חשביה  תל אביב :   לדורי,   [1967

על פי ספר זה נכתב שיר של מאיה בז'ראנו.

מיה בז'ראנו "שלמבו " עכשיו מספר 35-36 1977 ושוב בעכשיו 43-44 1980.

השיר שלמבו תורגם לאנגלית  על ידי לינדה זיסקוויט   וברברה הרשב, פורסם  ב: TELAVIV      REVIEW מס'  1  שערך גבריאל מוקד  ויצא בשנת לאור בשנת 1988

קיראו אותו ב"יקום תרבות " כאן.

מירקו ילוסיך חניבעל :   ספור היסטורי /  עברית – אבינועם  חיימי-כהן   תל אביב :   נ' טברסקי,1951.

 מרי דולן     הקרתגני :   חניבעל מקרתא חדתא /    עברית אביבה אגמון תל אביב :   עמיחי,   תשי"ט.

יצירות מקוריות על חניבעל וקרתגו

שאול טשרניחובסקי "חניבעל " .שיר מ-1921

חנִיבַעַל / שאול טשרניחובסקי

 

יוֹם גְּדוֹלוֹת אָז וְיוֹם הֲרַת עוֹלָמוֹת בָּאִים:

אִם רוֹמָא תְהִי הַכֹּל אוֹ קַרְתָּא-חַדְתָּא אֶפֶס?

בַּכַּף הָאַחַת – שֵׁם, בַכַּף הַשְּׁנִיָּה – יֶפֶת,

וּבְיַד הַגְּזֵרָה הִיא שְׁתֵּי כַפּוֹת הַמֹּאזְנַיִם.

הָיִיתָ אַתָּה שַׂר שֶׁל שֵׁם, נֵץ גְּבַהּ-עֵינָיִם

בֵּין תַּרְנְגֹלֵי-לוּל וְשֶׂכְוִים לְמוּדֵי רֶפֶת,

הוֹי בּוֹנֶה מִגְדַּל-עֹז עַל מַסַּד חוֹל וָגֶפֶס:

הַכְּנַעֲנִי – תַּגָּר-סְתָם, יִשְׂרָאֵל – עַם תַּנָּאִים!

בֶּן-רוֹמָא, שׁוּר הָהָר, הִסְתַּכֵּל בְּעַרְפִלָּיו,

שָׁם חַנִּיבַעַל בָּא, פָּרָשֵׁי-לוּב בְּחוֹל-עָב?

אֱמֹר לְלִבְּךָ הָס, וְתִּשְׁמַע נַחֲרַת פִּילָיו…

אַךְ עֵינֵי נִינֵי-צוֹר בְּאֵשׁ-כִּילַי מוֹצְאִים סְפוֹרוֹת

לַהוֹן שֶׁל טַבְּעוֹת-פָּז, – גִּבּוֹרָם מוֹדְדָן בְּדָלְיָו;1

יְצַו – וְעָרָיו הֵם יַנְחִילוּ שְׁמוֹ לְדוֹרוֹת – – –

אודיסה, 1921


יוסף אריכא _(עורך )  גבורים במערכה :   פרשיות חייהם ותקופתם באספקלריה ספרותית והיסטורית /  אייר מ.אריה .    תל-אביב :   עמיחי,   תשט"ו 1955

יצחק שלו "חמילקרת ברקא משביע בניו " שיר .מופיע ב"גיבורים במערכה. 1955.

ב.מרדכי  (מרדכי ברתנא ) "יד לאחי חניבעל " שיר מופיע ב"גיבורים במערכה" . 1955.

יצחק קצנלסון  כתבים אחרונים תש"ג-תש"ד. —    עין חרוד : הקיבוץ המאוחד, 1947.כולל את המחזה "חניבעל ".

"

 צבי הרמן ,( 1915-1999)    זכרונות חניבעל :   רומן /

מהדורה ראשונה : תל-אביב : זמורה, ביתן, תשמ"ח 1988

מהדורה שנייה   תל אביב :   ירון  גולן,   תשנ"ח 1998

עימנואל וודרובניק  ימי קרתגו האחרונים. על פי אמיליו סלגרי  ( הנ"ל היה מחבר איטלקי ידוע של סיפורי הרפתקאות כמו סדרת סיפורים על הפירט המלאי סאנדוקאן. רבים מסיפורים אלה תורגמו לעברית ) הארץ שלנו כרך לג 1983 . סיפור היסטורי  על המאבק בין רומא והעיר קרתגו המלחמה הפונית השלישית . . לטעמי הטוב בכל סיפוריו של עמנואל.הסיפור המקורי של סלגרי לא תורגם מעולם וכך עיבוד זה לקומיקס הוא ההופעה היחידה שלו בעברית.

אלישע גלזר     ימי אטלנטיס האחרונים :   רומן כפול    תל-אביב :   י. גולן,   1995

סיפור על גילויה העכשווי של אטלנטיס ותיאור חורבנה   וזיהויה עם קרתגו .

 

קיראו את "שלמבו " ב"יקום תרבות "

יובב ( שם בדוי של עמוס קינן ) טרזן וחניבעל האחרון.  סדרת עלילות טרזן  כרך 1 מספר 13 . הוצאת הקרנף

טרזן איש הג'ונגל  מגלה שתי ערים אבודות באפריקה. אחת של צאצאי קרטגו ואחת של צאצאי רומא. הרומאים משמידים את הקרטגנים במלחמה וטרזן משמיד את  הרומאים. שורד רק קרטגיני אחד שמתקיים כמוכר עתיקות בניירובי

אנונימי סדרת "עלילות טרזן " כרך א' תש"ך 1960 .

אין לבלבל סדרה זאת  עם הכרך הראשון של הוצאת הקרנף שנקרא "עלילות טרזן" וחוברות 1-2 בהוצאת הפיל שנקראו "עלילות טרזן" .

  1. טרזן וצאצאי הקרתגינים. טרזן נתקל בעיר תת קרקעית בה שוכנים צאצאי קרתגו הקדומה ששואפים לכבוש את העולם באמצעות הטכנולוגיה המתקדמת שלהם

ראו גם

קרתגו בויקיפדיה 

חניבעל בויקיפדיה

קרב במלחמה הפונית השלישית. אנציקלופדיה תרבות 

 תמונה מאנציקלופדיה "עולם התרבות "-העולם ראשיתו ועד ימינו".

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • אליהו אשד  ביום מאי 17, 2021 בשעה 4:13 pm

    ינאי כנען כותב בפייסבוק :

    שום קרבנות אדם זו תעמולה רומית נגדם, לא שונה ממה שהאויב טוען כנגדנו היום.

  • אליהו אשד  ביום מאי 17, 2021 בשעה 4:14 pm

    לא מדוייק .נמצא בית קברות של גופות ילדים באיזור שלהם שכנראה שהוקרבו. אבל יש על זה ויכוח. https://www.hayadan.org.il/ancient-carthaginians-really…:
    תושבי קרתגו העתיקה אכן הקריבו את ילדיהם
    אבי בליזובסקי
    פברואר 3, 2014
    12 תגובות
    החוקרים מבקשים להפריך את התיאוריה השלטת לפיה אין להסתמך על כתבים יוונים ורומיים הנגועים בגזענות אנטי קרתגית אינה במקומה, במיוחד כשהממצאים הארכיאולוגיים תומכים בסברת הקורבנות

    בתי קברות לילדים בקרתגו. הילדים הוקרבו כקורבנות לאלים. צילום ד"ר ג'וזפין קןןין, אוניברסיטת אוקספורד
    בתי קברות לילדים בקרתגו. הילדים הוקרבו כקורבנות לאלים. צילום ד"ר ג'וזפין קןןין, אוניברסיטת אוקספורד
    לאחר עשרות שנים של נטיה להכחיש את הטענה כי תושבי קרתגו הקריבו את ילדיהם , מחקר חדש גילה ראיות "מכריעות", לכך כי תרבות עתיקה זו באמת ביצעה את הפולחן השנוי במחלוקת.

    מאמר משותף לחוקרים ממוסדות אקדמיים ברחבי העולם , ובהן אוניברסיטת אוקספורד , מציע כי הורי קרתגו הקריבו בטקסיות ילדים צעירים כמנחה לאלים. המאמר טוען כי נסיונוות מלאי כוונות טובות לזהות קברי תינוקות עתיקים ככאלו שבהם קבורים תינוקות שמתו מוות טבעי הן שגויות. לדברי החוקרים נוהג הקרבת התינוקות הוא זה שגרם להקמתה של התרבות הקרתגית מלכתחילה.

    המחקר סוקר עדויות ספרותית , אפיגרפיות (תחום המחקר המפענח וחוקר כתובות המופיעות על גבי חרסים וכו'), ארכיאולוגיות ורשומות הסטוריות של היוונים והרומיים שנחקרו עד שנות השבעים של המאה ה-20 כאשר חוקרים החלו לטעון כי תיאורית הקרבת הקורבנות היא פשוט תעמולה נגד קרתגו.

    ד"ר ג'וזפין קווין מהפקולטה ללימודים קלסיים באוניברסיטת אוקספורד, ממחברי המאמר, אמרה : "זה הופך להיות יותר ויותר ברור שהסיפורים על הקרבת ילדים בקרתגו נכונים. זה משהו שהרומאים והיוונים דיווחו, וזה היה היה חלק מההיסטוריה הפופולארית של קרתגו במאה -18 ו-19.

    "אבל במאה 20 יותר ויותר אנשים החלו לתמוך בדעה כי זו היתה תעמולה גזענית מצדם של היוונים והרומאים נגד האויב הפוליטי שלהם , וכי קרתגו צריך להישמר מההשמצות הנוראות הזה. " מה שאנחנו אומרים עכשיו הוא שהעדויות הארכיאולוגיות , הספרותיות והתיעודיות להקרבת ילדים הן מכריעות ושבמקום לדחות אותן על הסף, אנחנו צריכים לנסות להבין את משמעותן. "

    העיר-מדינה של קרתגו העתיקה הייתה מושבה פניקית ששכנה בתוניסה של ימינו. היא פעלה בין שנת 800 לפני הספירה בקירוב ועד 146 לפני הספירה כאשר נהרסה על ידי הרומאים.

    ילדים הן בנים והן בנות, בגיל של שבועות ספורים הוקרבו על ידי בני קרתגו במקומות המכונים תופת (תפת). בפועל בוצעו הפולחנים הללו גם על ידי תושבי מושבות פניקיות אחרות בסיציליה, סרדיניה ומלטה. ההקדשות מהורי הילדים לאלים חקוקות על לוחות אבן מעל השיירים השרופים שלהם , שהסתיימו עם ההסבר לאל או אלים הנוגע בדבר " שמע קולי וברך אותי ' .

    ד"ר קווין אמרה : "אנשים ניסו לטעון כי האתרים הארכיאולוגיים הללו הם בתי קברות לילדים שנהרגו או מתו בגיל צעיר , אבל מלבד העובדה שילד חלש, חולה או מת יהיה הצעה עלובה למדי לאל , וששרידי בעלי החיים שנמצאו באותם האתרים טופלו באותו אופן בדיוק , קשה לדמיין איך מותו של ילד יכול להיחשב כתשובה לתפילה.

    "קשה לנו להבין היום את מניעיהם של אנשים לביצוע פעולה זו ומדוע ההורים הסכימו לכך אבל כדאי לנסות." "אולי נבע הדבר היה מתוך אדיקות דתית עמוקה, או התחושה שהטובה שהקורבן יכול להביא אל המשפחה ואל הקהילה כולה גבר על חייו של הילד .

    "אנחנו צריכים לזכור את הרמה הגבוהה של תמותה התינוקות בעת העתיקה. זה היה יכול להיות הגיוני להורים שלא להיקשר יותר מדי לילד שלא יכול גם לעבור את יום ההולדת הראשון שלו. '

    ד"ר קווין הוסיפה: "אנחנו חושבים על טענת הקרבת הקורבנות כעל הוצאת דיבה משום שאנו רואים את המוסר במונחים שלנו. אבל אנשים הסתכלו על זה בצורה שונה לפני 2,500 שנה. אנחנו לא צריכים לדמיין שאנשים קדמונים חשבו כמונו ונחרדו מאותם הדברים."

    התגובה נגד הרעיון של הקרבת ילדי קרתגו החלה במחצית השנייה של המאהה-20 והובלה על ידי חוקרים מתוניסיה ובאיטליה, המדינות שבהן נמצאו אתרי התופת. ד"ר קווין הוסיף: " קרתגו היה הרבה יותר גדולה מאתונה ובמשך מאות שנים רבות הרבה יותר חשוב מרומא, וזו עובדה שרבים שכחו."
    אם נקבל את העובדה שפולחן הקרבת הקורבנות אכן התקיים בקנה מידה גדול, הוא מסביר מדוע המושבה נוסדה מלכתחילה. יתכן שהסיבה שהאנשים שהקימו את קרתגו ושכנותיה עזבו את ביתם המקורי של הפיניקים בלבנון של היום, הייתה כי פיניקים אחרים הסתייגו מהפרקטיקה הדתית יוצאת דופן שלהם.

    " נטישת ילד הייתה נפוצה בעולם העתיק,וקורבנות אדם נמצאו בחברות היסטוריות רבות אבל הקרבת ילדים היתה נדירה יחסית . אולי קרתגו שימשה למייסדיה כמו מייסדי ההתיישבות באמריקה בצוקי פלימות', היו אדוקים במסירותם לאלים שכבר לא התקבלו בברכה בביתם."

    "דחיית הרעיון של הקרבת ילדים עוצר אותנו מלראות את התמונה גדולה יותר. " היא מסכמת.

    לידיעה באתר אוניברסיטת אוקספורד

  • אליהו אשד  ביום מאי 18, 2021 בשעה 4:08 am

    ינאיכנען בייסבוק :ינאי כנען

    Eli Eshed מה גורם לך להיות סמוך ובטוח שהם הוקרבו ולא מתו ממגפה או ממלחמה ? אתה בטוח שאותם חוקרים מחפשים את האמת בנוגע לתושבי קרת חדשת או הם מלאים בדעות הקדומות של הרומים כנגדם? בקיצור זה מאמר דל בלי שום טענה מבוססת מדעית, ולהפך למעשה התעמולה הזו קדמה לעת הרומית כאשר המונותאיזם הלין זאת כנגד העברים-כנענים הפגאנים שלא נכנעו למונותאיזם. והם למעשה לא הקריבו את ילדיהם כי זה סותר כל ערך עברי-ילידי שהיה קיים בעם, אלא סך הכל עשו טקס התבגרות של קפיצה מעל האש לרקע מנגינות ותופים שבהמשך נהפך בעקבות העיוות המונותאיסטי למושג השלילי תופת והרומים העתיקו את התעמולה הזו כנגד תושבי קרתגו.

  • אליהו אשד  ביום מאי 18, 2021 בשעה 4:10 am

    אתה יוצא מנקודת הנחה שהמדענים משקרים כי הם היגיע למסקנה שלא מוצאת חן בעיניך אינך אפילו מנסה לתקוף ישירות את הטענות שלהם דהיינו ספק אם קראת את הדברים. . ולי נראה שהם מסיקים על סמ העדויות הקיימות את מה שאפשר להסיק..ממליץ שתקרא גם את המאמר העדכני הזה משנת 2017 והמסקנה על סמך חקר השרידים של התינוקות בבית הקברות לילדים בקרתגו ,היו הקרבות קרבנות. לדעתם זאת לא הייתה תופעה כללית והיו תינוקות בבית הקברות שמתו מסיבות טבעיות אבל בהחלט יכול להיות שהיו קבוצות בקרתגו שעסקו בכך. https://www.cambridge.org/core/journals/antiquity/article/two-tales-of-one-city-data-inference-and-carthaginian-infant-sacrifice/5006E240CB75A1E324B3230F6DA17389?fbclid=IwAR3BKZv4uz-dahNxs8_m4e-jGPiWmGWyLZ2HDvG7rBhwrP4Y5Wf8uIitg54

  • אליהו אשד  ביום מאי 18, 2021 בשעה 4:11 am

    ינאי כנען

    Eli Eshed כן כי אותם מחקרים לדעתך הם דבר האל, תן טענה במקום לדבר על מחקרים שתי וערב או שפשוט אל תענה אם אינך יכול לתת טענה אחת לרפואה.
    ומה לעשות שכמו שגדולי אנשי הדת טועים כי הם מבוססים על תאולוגיות שקריות למרות שלמדו את הנושא כל החיים כך גם גדולי החוקרים יכולים.
    ויש אינספור כאלו שאני בטוח שטועים בלא מעט מהמחקרים שלהם בגלל שורש מחקרי לא נכון, בעיקר שאותם חוקרים לא מצליבים את הנתון שזו פרופגנדה שחוזרת קיימת עוד לפני כן במקרא וזה מדיף ריח של תעמולה ולא של עשן כפי שאתם חושבים.
    ולפי רמתך בנושא אני אכן אעזוב כי אתה סתם מלין לחינם על אנשים שכל מה שרצו זה לחיות לפי האמונה של אבותיהם בשלום בעוד והמונותאיזם היהדותי ניסה לקעקע את אמונתם בעזרת שקרים ובהמשך הפרופגנדה הרומית למדה זאת מהם, אותם רומאים שחצי ממה שאמרו על יריבם הם שקר אחד גדול.
    אבל מה ניתן לצפות מחוקרים שאפילו לא יודעים שבמקום פיניקים קראו להם בני זבול בעברית או בני אדם, ובמקום קרתגו ייש ש לומר קרת חדשת או קריה חדשה בעברית.
    כל החקר המערבי בתחום שגוי ביסודו!

  • אליהו אשד  ביום מאי 18, 2021 בשעה 4:12 am

    והיכוח בנושא נמשך.לא כל החוקרים חושבים שהייתה הקרבת קורבנות אדם המונית בקרתגו אבל נראה שהייתה הקרבת קרבנות מסוג מסויים של ילדים בגיל צעיר מאוד שעוד לא נחשבו ממש לבני אדם. כמו שביוון וברומא היו משאירים תינוקות לא רצויים למות בהרים וכו'.אחת ההנחות היא שקרתגו הוקמה בידי פיניקים שהאמינו בצורך בקורבנות אדם ושרעיונותיהם נדחו בצור ובצידון ערי הבית ולכן חיפשו לעצמם מקום חדש שבו יוכלו לקיים ללא הפרעה בידי מתנגדים את מצוות אמונתם.בעצם אם הייתה וכנראה הייתה הקרבת קורבנות אדם בתרבות הכנענית יכול להיות שזה לא דווקא היה מנהג קדום במיוחד אלא משהו שנוצר בתקופה מאוחרת יחסית נניח המאה התשיעית או השמינית לפה"ס וקמו לו מתנגדים רבים . ואלה שתמכו בזה נאלצו לברוח לתוניס ולהקים שם עיר שבה יוכלו לקיים את המנהג החדש הזה שהתקבל בהתנגדות בערים העתיקות יותר של הכנענים.

  • אליהו אשד  ביום מאי 18, 2021 בשעה 4:13 am

    ינאי כנען

    Eli Eshed "ברוך השם או ליתר דיוק ברוך הבעל שיש כמה צדיקים בסדום ואני אף מכיר אותם שלא נופלים לשקר הרומי והמונותאיסטי הזה.
    כי אין לנו שום עדות מלבד התעמולה הרומית והמונותאיסטית במקרא.
    בנוסף עצמות ילדים יכולות להיות מתחם קבורה של ילדים שמתו ממחלות או אסונות בעיקר שבאותה התקופה לא היה רפואה מפותחת כמו היום וטיפת חלב וכו'.
    ובנוסף שהרומים בהמשך הרסו את כל העיר.
    להסיק שזו הקרבה מדיף חקר מאוד לא אמין.
    ועובדה שהמוסר ברומא ויוון היה ירוד וחיי אדם אצלהם היו כמעט חסר משמעות רק מוכיח את צביעותם ואת טענתי שזו
    שתעמולה זולה כפי שאדם הורג את הכלב שלו כי הוא עיצבן אותו ובהמשך טוען שהוא היה חולה בפני הזולת כדי לנקות מעצמו את הרגשות האשם והצחנה.

  • אליהו אשד  ביום מאי 18, 2021 בשעה 4:13 am

    ינאי כנען

    Eli Eshed טענה נבובה זו לא הסיבה להקמת קרתחדשת
    זוהי רק דוגמה למה יכולה לגרום טענה ששגויה מן היסוד, לעוות את כל ההמשך ההיסטורי.
    קרתחדשת הוקמה ממניעים כלכליים/פוליטים גרידא.
    אין שום מסמך ארכיאולוגי שתומך בכך מלבד התעמולה המונותאיסטית מקראית המאוחרת והתעמולה הרומית.
    אתה מתבסס על עלה נידף ברוח.

  • אליהו אשד  ביום מאי 18, 2021 בשעה 4:14 am

    תקרא את המאמרים שהבאתי למעלה ותראה שדווקא נמצאו עדויות ארכיאולוגיות להקרבת קורבנות בערים הפוניות בצפון אפריקה ללא ספק וישנה סבירות שהייתה הקרבה כזאת בכנען אבל שם לא נמצאו עד כה עדויות ארכיאולוגיות ברורות לכך

  • אליהו אשד  ביום מאי 18, 2021 בשעה 4:14 am

    הנה הסיכום הקצר בויקיפדיה :At Carthage, a large cemetery exists that combines the bodies of both very young children and small animals, and those who assert child sacrifice have argued that if the animals were sacrificed, then so too were the children.[30] Recent archaeology, however, has produced a detailed breakdown of the ages of the buried children and, based on this and especially on the presence of prenatal individuals – that is, still births – it is also argued that this site is consistent with burials of children who had died of natural causes in a society that had a high infant mortality rate, as Carthage is assumed to have had. That is, the data support the view that Tophets were cemeteries for those who died shortly before or after birth.[30] Conversely, Patricia Smith and colleagues from the Hebrew University and Harvard University show from the teeth and skeletal analysis at the Carthage Tophet that infant ages at death (about two months) do not correlate with the expected ages of natural mortality (perinatal), apparently supporting the child sacrifice thesis.[31]

  • אליהו אשד  ביום מאי 18, 2021 בשעה 4:15 am

    Various Greek and Roman sources describe and criticize the Carthaginians as engaging in the practice of sacrificing children by burning.[12] Classical writers describing some version of child sacrifice to "Cronos" (Baal Hammon) include the Greek historians Diodorus Siculus and Cleitarchus, as well as the Christian apologists Tertullian and Orosius.[72][73] These descriptions were compared to those found in the Hebrew Bible describing the sacrifice of children by burning to Baal and Moloch at a place called Tophet.[72] The ancient descriptions were seemingly confirmed by the discovering of the so-called "Tophet of Salammbô" in Carthage in 1921, which contained the urns of cremated children.[74] However, modern historians and archaeologists debate the reality and extent of this practice.[75][76] Some scholars propose that all remains at the tophet were sacrificed, whereas others propose that only some were.[77]
    Archaeological evidence
    Stelae in the Tophet of Salammbó covered by a vault built in the Roman period
    The specific sort of open aired sanctuary described as a Tophet in modern scholarship is unique to the Punic communities of the Western Mediterranean.[78] Over 100 tophets have been found throughout the Western Mediterranean,[79] but are absent in Spain.[80] The largest tophet discovered was the Tophet of Salammbô at Carthage.[74] The Tophet of Salammbô seems to date to the city's founding and continued in use for at least a few decades after the city's destruction in 146 BCE.[81] No Carthaginian texts survive that would explain or describe what rituals were performed at the tophet.[80] When Carthaginian inscriptions refer to these locations, they are referred to as bt (temple or sanctuary), or qdš (shrine), not Tophets. This is the same word used for temples in general.[82][79]
    As far as the archaeological evidence reveals, the typical ritual at the Tophet – which, however, shows much variation – began by the burial of a small urn containing a child's ashes, sometimes mixed with or replaced by that of an animal, after which a stele, typically dedicated to Baal Hammon and sometimes Tanit was erected. In a few occasions, a chapel was built as well.[83] Uneven burning on the bones indicate that they were burned on an open air pyre.[84] The dead children are never mentioned on the stele inscriptions, only the dedicators and that the gods had granted them some request.[85]
    While tophets fell out of use after the fall of Carthage on islands formerly controlled by Carthage, in North Africa they became more common in the Roman Period.[86] In addition to infants, some of these tophets contain offerings only of goats, sheep, birds, or plants; many of the worshipers have Libyan rather than Punic names.[86] Their use appears to have declined in the second and third centuries CE.[87]
    Controversy
    The degree and existence of Carthaginian child sacrifice is controversial, and has been ever since the Tophet of Salammbô was discovered in 1920.[88] Some historians have proposed that the Tophet may have been a cemetery for premature or short-lived infants who died naturally and then were ritually offered.[76] The Greco-Roman authors were not eye-witnesses, contradict each other on how the children were killed, and describe children older than infants being killed as opposed to the infants found in the tophets.[74] Accounts such as Cleitarchus's, in which the baby dropped into the fire by a statue, are contradicted by the archaeological evidence.[89] There are not any mentions of child sacrifice from the Punic Wars, which are better documented than the earlier periods in which mass child sacrifice is claimed.[74] Child sacrifice may have been overemphasized for effect; after the Romans finally defeated Carthage and totally destroyed the city, they engaged in postwar propaganda to make their archenemies seem cruel and less civilized.[90] Matthew McCarty argues that, even if the Greco-Roman testimonies are inaccurate "even the most fantastical slanders rely upon a germ of fact."[89]
    Many archaeologists argue that the ancient authors and the evidence of the Tophet indicates that all remains in the Tophet must have been sacrificed. Others argue that only some infants were sacrificed.[77] Paolo Xella argues that the weight of classical and biblical sources indicate that the sacrifices occurred.[91] He further argues that the number of children in the tophet is far smaller than the rate of natural infant mortality.[92] In Xella's estimation, prenatal remains at the tophet are probably those of children who were promised to be sacrificed but died before birth, but who were nevertheless offered as a sacrifice in fulfillment of a vow.[93] He concludes that the child sacrifice was probably done as a last resort and probably frequently involved the substitution of an animal for the child.[94]

  • אליהו אשד  ביום מאי 18, 2021 בשעה 4:16 am

    ינאי כנען

    Eli Eshed עצם היותך מתבסס על אתר אינטראקטיבי מניפולטיבי שכל ילד יכול לערוך כוויקיפדיה מוכיח עבורי הכל, שאין לך מושג בדבר.
    רק כאשר תכנס לראש העברי של אותם בני קרתחדשת אתה תבין שזו תעמולה כנגדם ותבין איך הראש שלהם היה עובד.
    בבוויקיפדיה יש עשרות אם לא מאות ערכים שגויים ביסוד של תעמולנים מונותאיסטים.
    · השב/השיבי · שיתוף · 9 שעות · נערך

  • אליהו אשד  ביום מאי 18, 2021 בשעה 4:16 am

    כאמור :העדויות הארכיאולוגיות מראות שהיו קורבנות אדם בערים הפוניות בצפון אפריקה .וכל העדויות מראות שהן מהשלבים המוקדמים של קיומם . וההנחה שלי היא שהערים הפוניות ביטאו שלב קיצוני של דת שהייתה קיימת בכנען והיגרה לצפון אפריקה לאחר שקמה לה התנגדות בכנען עצמה.

  • אליהו אשד  ביום מאי 18, 2021 בשעה 4:17 am

    ינאי כנען

    Eli Eshed אני דוחה מפני שאני מכיר את הנושא לעומק וציפתי לטענה אחת אותנטית מצידך במקום עתק הדבק של אתרים ומאמרים שגויים.
    אינך מבין דבר וחצי דבר בפגניזם העברי ובהמשך לו של בני זבול שהייתה אמונה חיובית במהותה ולהפך האמינה בגלגל החיים בכך שהייתה קוברת את המתים תחת עצים בדיוק כפי שעשו בארץ.
    ורק אדם שנגרר אחר תעמולה מונותאיסטית ורומית יכול להסיק מסקנות כה עקומות.
    בנוגע לצפון אפריקה הצג לי הוכחות לכך
    על בסיס מה הם נשענים על ניסיון לתאם את המפתח לחור המנעול או על כך שמצאו אסטלות ותפילות בעברית שמוכיחות שזרקו ילדים תמימים לאש הבעל הנורא.
    בחייך זה לא רציני,וכל חוקר שעיניו בראשו יודע זאת.

  • אליהו אשד  ביום מאי 18, 2021 בשעה 4:17 am

    ינאי כנען

    Eli Eshed כל הפרדיגמה של המערב על תושבי קרתחדשת שגויה ! מה לא מובן לך? וזה נובע מכך שאינם מכירים לעומק את שורש התרבות העברית ממנה צמחו אנשי קרתחדשת, בפעם ה3 אתה מוזמן לזקק לי טענה אחת לרפואה מן המאמרים המעייפים הללו , הדיון הוא מולך לא מול מאמרים זה לא מכבד את הדיון אני יכול גם להפנות אותך לחוקרים לסרטונים וספרים אבל אני ניצב מולך בוויכוח. לדעתי אתה פשוט שטוף מוח מכל המדע הבדיוני של המערב על בני קרתחדשת שום דבר לא מדעי בגישה שלהם ובנוסף שאנשי קרתחדשת דיברו עברית בניב זבולוני כך שהמערב אפילו לא ניתח אותם מבחינה חקר השפה לעומק וזה רק מוכיח כמה הם רדודים בגישה אליהם ומשוחדים לתרבות רומא ויוון שהיו היריבים המרים שלהם שרק גידפו אותם לחינם.

  • אליהו אשד  ביום מאי 18, 2021 בשעה 4:18 am

    ני מזמין את הקוראים לצפות בסרט הקלאסי על קרתגו "קאביריה " של גו'בני פסטרונה מ-1914 שמראה בצורה גרפית ביותר את הקרבת קורבנות האדם בידי בני קרתגו

  • אליהו אשד  ביום מאי 18, 2021 בשעה 4:19 am

    הסרט אגב לטענת כמה חובבים איטלקיים של אמיליו סלגרי למרות שנכתב בידי הסופר האיטלקי הידוע דאנונציו שהיה מפורסם הרבה הרבה יותר מסלגרי ומוערך הרבה הרבה יותר ממנו בידי חוגי הספרות האיטלקית הרי הוא בסך הכל פלגיאט של ספרו של סלגרי "ימי קרתגו האחרונים".

  • אליהו אשד  ביום מאי 18, 2021 בשעה 4:20 am

    הנה עיבוד ישיר של "ימי קרתגו האחרונים " מ-1959 .אחד הכוכבים הוא לא אחר מאשר טרנס היל הידוע לימים ממערבוני ספגטי כמו "קוראים לי טריניטי " וקוראים לי אף אחד" בתפקיד לוחם מקרתגו. וגם כאן יש תיאור מפורט מאוד של הקרבת קורבנות קרתגנית

  • אליהו אשד  ביום מאי 18, 2021 בשעה 4:21 am

    עוד סרט מפורסם מאותה התקופה 1960 על קרתגו ועל הקרבת הקרבנות שם והפעם לפי הספר המקורי בנושא "סלמבו " של גוסטב פלובר :https://www.youtube.com/watch?v=AmXfAnMjen8

  • אליהו אשד  ביום מאי 18, 2021 בשעה 4:22 am

  • אליהו אשד  ביום מאי 18, 2021 בשעה 4:23 am

    ישנה עדות ברורה מאוד להקרבת קורבנות אדם בכנען במאה ה-תשיעית לפני הספירה. זוהי עדותו של המלך מישע שמדווח בכתובת שנכתבה בפקודתו והתגלתה במאהה-19 שהוא הקריב קרבן לכמוש את בנו ועל ידי זה זכה בעזרת האל בניצחון על ישראל ובעלי בריתה התנ"ך גם הוא מדווח על הפרשה הזאת. עכשיו יכול מאוד להיות שזה היה אירוע יוצא דופן ולכן טרח התנ"ך לדווח עליו. אבל כנראה הוא בכל מקרה לא היה יחיד במינו .

  • אליהו אשד  ביום מאי 18, 2021 בשעה 4:24 am

    דיון מפורט בפרשת מישע והקרבת בנו יש כאן

    כמוש אלוהי צדק :

    כמוש אלוהי צדק, סיפור "כנעני " על המלך המואבי מישע מאת יעקב אשמן

  • אליהו אשד  ביום מאי 18, 2021 בשעה 3:26 pm

    ינאי כנען

    Eli Eshed ואיך זה קשור לדיון על בני קרתחדשת? הנושא על מישע, בנוסף צריך שתבין שבעבר אכן היו מקריבים אנשים אני לא טוען שלא באופן מוחץ אבל זה תלוי תקופה כי בהמשך פיתחו אתיקה והקריבו רק חיות בעיקר. ובתקופה של קרתחדשת שהיא יחסית מאוד מאוחרת לא היה שום הקרבה שוב להפך הרומים היו אלו שהקריבו אנשים והיוונים. והפסוקים בספר מלכים זה עיוות מאוחר תלמד ביקורת המקרא היהודאים בבל חיברו יחד את שני הכתבים של ממלכת יהודה וישראל לספר אחד ועיוותו אותו לנרטיב המונותאיסטי שלהם. בנוגע לגוסטב פלובר חוץ מדמיון מפותח אין לו שמץ של מושג אם זה קרא או לא.
    ·

  • אליהו אשד  ביום מאי 18, 2021 בשעה 3:27 pm

    הפסיקו להקריב לאלים בעולם הים התיכוני ועל כך אני עסקתי בדיון אחר בפורום אחר החל מהמאה השנייה לאחר הספירה ואילך כנראה בעקבות חורבן בית שני וסיבות אחרות אבל זה מאות שנים לאחר חורבן קרת חדשת במאה השלישית "לפני " הספירה. נכון שהיום יש כל מיני ימנים קיצוניים שרוצים להקים לתחייה את הקרבת הקורבנות דבר שתהיה לו התנגדות עולמית כי הנטייה העולמית כיום שהיא לכיוון הצמחונות והטבעונות היא יותר מאי פעם "כנגד "הקרבת קורבנות מכל סוג וההנחה היא שאיפה שמקריבים בעלי חיים יקריבו גם בני אדם.

  • אליהו אשד  ביום מאי 18, 2021 בשעה 3:30 pm

    לי נראה שהזילזול שבו אתה מדבר על חוקרים שכלל אינך מכיר ואינך טורח לקרוא את כתביהם מטריד. המינימום הנדרש לפני שאתה מכריז על פרדיגמה חדשה ועל כך שכולם זוממים כנגדך וכנגד בנימין נתניהו כולם ביחד עם משפחת רוטשילד ווג'ורג' סורוס וביל גייטס והאילומינאטי כחלק מתוכנית אלף השנים של הגאון מוילנה להסתיר את השיגיה האמיתיים של קרת חדשת זה להכיר ולדעת את מה שחוקרים שהקדישו את חייהם לחקר קרת חדשת וערים פוניות אחרות בכנען ובצפון אפריקה בעצם טוענים .

    מה כל אותם חוקרים בעצם טוענים ? הם חפרו מזה עשרות שנים בבית קברות מיוחד במינו בקרת חדשת היא קרתגו ומצאו שבבית הקברות הזה נקברו מאות ואלפי גופות של תינוקות שיש על חלקם סימנים של שריפה כאילו נשרפו איפה שהוא לפני שמתו.החוקרים לא יכולים שלא להיזכר בעדויות שונות של כותבים יוניים ורומאיים על כך שהפונים נהגו לשרוף תינוקות במה שנקרא "התופת" שאולי היה מקדש מסוג כלשהו כמנחה לאל מסויים "המולך" שהוא אולי כינוי של הבעל. אז נכון כפי שאתה מעיר העניין שנוי מאוד במחלוקת כפי שתראה באותם מאמרים למעלה קמו מתנגדים שתקפו בשצף קצף את הטענות שהפונים שרפו ילדים או בכל אופן הקריבו אותם לאלים וטענו שכל אותם כתבים יוונים ורומאיים הם מה שאתה טוען תעמולת זוועה. גם אני חשבתי כך עד לפני כמה שנים . .אבל החקירות בשנים האחרונות של חוקרים אובייקטיביים שאין להם שינאה מיוחדת לקרת חדשת ואנחנו מדברים על העשור האחרון מראות יותר ויותר שהכף נוטה לכך שלפחות חלק מהתינוקות באותו בית קברות אכן הוקרבו וזה על סמך בדיקות מפורטות שפורטו במאמרים שהבאתי למעלה והן טכניות ביותר. ומובאות במינוח טכני מדוקדק ביותר . אז אולי לא כל התינוקות שהיו באותו בית הקברות הוקרבו או נשרפו כפי שיש שחושבים אבל חלק בהחלט כן. מסתבר גם שהיו בתי קברות דומים לילדים באיזורים אחרים שהיו בשליטתה של קרת חדשת אבל לא למשל בעולם היווני רומאי וגם בהם נמצאו שלדי ילדים שרופים . כלומר שמה שבוצע בקרת חדשת בוצע לא רק במטרופולין אלא גם באיזורים אחרים.

טרקבאקים

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.

%d בלוגרים אהבו את זה: