הנסיך ואליאנט בארץ ישראל

עמוד הכריכה של הסיפור על מסעו של  הנסיך  ואליאנט לארץ ישראל 

 

קטע מהסיפור.

אנחנו חוזרים לגיבור סיפור הקומיקס  הנסיך וליאנט אי אז באמצע המאה החמישית לאחר הספירה בימי המלך ארתור.

שני סיפורים מוקדמים יותר  על הנסיך ואליאנט בעברית קיראו כאן  :

הנסיך ואליאנט סיפור ראשון 

הנסיך ואליאנט בעולם החדש 

והפעם לשני סיפורים  נוספים שפורסמו בעברית.

אחד העוסק במסע של ואליאנט  לרומא בירת האימפריה הרומאית המערבית הנמצאת בשלבי קריסה סופניים. 

והשני בביקור של הנסיך ואליאנט  בארץ ישראל היא ארץ הקודש הנוצרית.

אחד מכמה  ביקורים (לפחות שישה )  שלו ושל בני משפחתו בארץ ישראל לאורך 80 וכמה שנות קיומה של הסדרה. 

וכאן מכיוון שהרקע ההיסטורי של הסיפור הוא חשוב ומסובך מאוד ההקדמה היא ארוכה ומסובכת יותר מהסיפור עצמו. עם הקוראים סליחה  אבל אין ברירה. 

הסיפור פורסם בעברית במגזין בשם  עולם הפלא  שיצא לאור  ב1956- בהוצאת "תבל" ,תל אביב.   סך הכל וכנראה יצאו 11 חוברות.

עטיפת חוברת של "עולם הפלא" מ-1956. לרוב הופיע על  העטיפה רק איש החלל פלאש גורדון. הנסיך ואליאנט מעולם לא הופיע על העטיפה. 

מגזין זה שהיה   מעין  סדרת המשך של   מגזין קומיקס אחר ראשון מסוגו בעברית בשם נמרוד  מאת אותם המוציאים לאור,  כלל סיפורים על אותם הדמויות שהיו ב"נמרוד " של KING FEATURE SYNDICATE   ובאותו הפורמאט של עמוד או חצי עמוד לכל דמות וכשהעמוד הראשון של החוברת הוא עמוד של סיפור , אלא שהפעם כדי לחסוך בהוצאות עמוד הפתיחה כבר לא היה צבעוני.

הדמויות שהופיעו במגזין כללו את פלאש גורדון  מאת דון מור (שהופיע באופן קבוע על עמוד השער  של "עולם הפלא" )  , 

איש החלל בריק ברדפורד מאת קלרנס גריי,

מנדריק הקוסם מאת לי פאלק ופיל דייויס ,

הפאנטום  המגן חבוש המסיכה של הגונגל   מאת לי פאלק ווילסון מק-קוי, ",

מזלו של טים טיילר ( ידוע בעברית גם בשם "פרשי הג'ונגל " בסיפורים בסדרה שהופיעו ב"דבר לילדים ") מאת ליימן יאנג ,

"ג'ונגל ג'ים" מאת דון מור ופאול נוריס  על צייד הרפתקן בג'ונגל , ההרפתקן "סטיב קניון  מאת מילטון קניף , הטייס "ג'והני הזארד" מאת פרנק רובינס ,"רוי רוג'רס : הגבור מן המערב הפרוע" , "המלך הקטן" מאת א. סוגלו  , "פטר והזאב" מאת וולט דיסני , בן ואני מאת דיסני על בנימין פרנקלין ממייסדי ארה"ב והעכבר שלו  ,  צמד החמד של השובבים העליזים ( קטזמנג'ר קידס) , הרפתקאותיו של אבא  (BRINGING UP FATHER) מאת  ג'ורג' מקמנוס , סנוקי מאת ג. מקמנוס  ומדור "האמן או אל תאמן"  על דברים מוזרים בעולם.

  אך גם הפעם כמו במקרה של "נמרוד" המגזין לא זכה להצלחה וההוצאה לא ניסתה להוציא מגזינים נוספים של קומיקס לאחר שני הכשלונות שספגה בזה אחרי זה.

אז הנה "הנסיך האמיץ " כפי   שהופיע ב"עולם הפלא" ועימכם הסליחה על האיכות הגרועה  תוצאה של האיכות הגרועה של המקור הנדיר מאין כמוהו.

ההוצאה פירסמה שני סיפורים שונים על הנסיך ואליאנט שלא לפי הסדר. בראשון  שפורסם לכאורה בשלמותו שהוא בעצם המאוחר יותר בפרסומו במקור  הוא נקרא "הנסיך אמיץ "ובשני  שנקטע לאחר כמה עמודים של סיפור בצורה מבלבלת ביותר הוא נקרא פתאום "וליאנט". 

 תחילה  נעסוק  בסיפור המוקדם יותר כרונולוגית העוסק במסע של הנסיך ואליאנט  לעיר רומא הבירה  לשעבר  של האימפריה הרומאית המערבית השוקעת.

 וכדאי לדעת בתקופה הזאת של  אמצע המאה חמישית לאחר הספירה  ( וגם המאה השישית לאחר הספירה שגם אז חי ואליאנט בשנים המאוחרות  יותר של הסידרה )   התחוללו  בעולם כמה אירועים דרמטיים ביותר גם צבאית וגם תרבותית. אז מגיעה לשיאה  שקיעתה ונפילתה המואצת של רומא לשעבר בירת העולם.

( בימים של ראשית שקיעתה של האימפריה הרומאית עוד במאה השנייה לאחר הספירה דנו בבלוג זה כאן בסרט ידוע שעוסק בתקופה זאת  "ראשית נפילתה של האימפריה הרומאית ").

האימפריה הרומאית מתחלקת לשתיים במהלך חייו של הנסיך ואליאנט  לתמיד.   לאימפריה הרומאית המערבית דוברת הלטינית השוקעת  שבירתה כבר אינה רומא  אלא מילנו.  אבל גם זה משתנה עוד במהלך חייו של הנסיך ואליאנט  כשהבירה  עוברת לרוונה שעליה אפשר להגן ביתר קלות.

בביזנטיון שולט הקיסר ליאו ,בעוד שבאימפריה הרומאית  שולטים כמה קיסרים חלשים לצד אפיפיור שגם שמו בצירוף מקרים הוא ליאו ( אריה בלטינית ).

בתקופה זאת פולש לאיטליה ההוני  האכזרי  אטילה שנהדף רק בקושי רב והנסיך ואליאנט נוטל בחלק במאבק כנגדו. 

 הסיפורים על הפלישות הברבריות של אטילה ההוני לאיטליה פורסמו בראשית שנות ה-40 כאשר  באותו זמן התרחשה פלישה אמיתית ועקובה מדם  לאירופה ולאיטליה  של הנאצים  שמן הסתם פוסטר בהחלט חשב עליה כאשר יצר במקביל את הסיפורים  על המאבק בפולשים הברברים.

כיבוש העיר רומא בידי פולשים ברבריים.המאה החמישית לספירה. 

 כיום מחשיבים החוקרים את העשורים האלו כסופם של ימי קדם וראשית ימי הביניים.

 

 כיבוש רומא בידי הברברים    אמצע המאה החמישית לאחר הספירה. תמונה מ"העולם מראשיתו ועד ימינו" -אנציקלופדיה "עולם התרבות " -שנות השישים.

May 50) – 758(19 Aug 51) The Missionaries

בסיפור זה  משנת 1951 התאריך  של העלילה הוא בערך 458 לאחר הספירה הנוצרית  ( הספירה הזאת עדיין אינה קיימת במציאות של התקופה ובני התקופה  כולל בכירי הכנסייה כלל אינם  מודעים לה  )  ,כמה שנים לאחר הפלישה של ההוני אטילה לאיטליה בשנת 452 לספירה שואליאנט נטל חלק במאבק כנגדה. 

 הנסיך ואליאנט מנסה  כעת להגיע לעיר רומא  לשעבר בירת האימפריה הרומאית המערבית  אל האפיפיור  ליאו הראשון  כדי  שישלח לטאול  בסקנדינביה מסיונרים מורים  נוצריים שילמדו  את הויקינגים לנטוש את דרכי האלימות שלהם.

הוא ועמיתיו רואים בכל מקום סימנים לניוון לשקיעה ולקריסה  הסופית המתקרבת  והבלתי נמנעת של האימפריה הרומאית המערבית.

הם נתקלים בצבא ברברים פולש  ונמלטים דרך מעבר סודי באלפים.

כתב וצייר: הרולד פוסטר 

 

כאן התרגום העברי נקטע כתוצאה מסגירת " עולם הפלא" כתב העת שבו פורסם.

באנגלית בהמשך הסיפור ואליאנט הורג את את הזר החמוש ומוצא את עצמו ניצוד  בידי עמיתיו הנזעמים  של האיש ונמלט רק אחרי מרדף ארוך בהרי האלפים..הוא ועמיתיו מגיעים לבסוף לרומא אבל מגלה שהאפיפיור ליאו עבר משם לרוונה שהיא כעת בירת האימפריה הרומאית המערבית. הוא מבין כעת שרומא בירת העולם לשעבר  היא כעת עיר לא חשובה ומאויימת.

ואליאנט יוצא לרוונה בכירכרה ומצליח להשיג לבסוף ברוונה אישור לשלוח מסיונרים לטאול. 

משם הוא חוזר לבריטניה ויוצא למסע חדש לארץ ישראל שגם בה כבר ביקר פעמיים בעבר. 

ואכן בתקופה הזאת בדיוק ידוע לנו שהיו עולי רגל לארץ ישראל כמו ואליאנט מצרפת ואולי היו גם מבריטניה.היסטורית זה אפשרי בהחלט.  

קשה להאמין אבל זוהי ההופעה הכמעט יחידה של ארץ ישראל בתקופה זאת ביצירה ספרותית כלשהיא  להוציא רומן היסטורי  של דורית קידר בשם "כומיש בת מחלפתא " על חייה של מכשפה  יהודיה שאכן חיה בארץ ישראל במאה החמישית לאחר הספירה וקידר דמיינה את חייה.

אבל פרט לרומן ההיסטורי יוצא הדופן הזה סיפורי הנסיך ואליאנט הם היחידים הקיימים למיטב ידיעתי  שמנסים לדמיין את ארץ ישראל בתקופה זאת. 

עבור התרבות היהודית מאידך  זאת תקופה חשובה מעין כמוה.

הימים ימי הדור השישי  של האמוראים בבל ובארץ ישראל.בבבל רב אשיי ותלמידו  רבינא עורכים את התלמוד הבבלי.בארץ ישראל,המצב הרבה פחות טוב.בימי חייו של הנסיך ואליאנט  הפסיקה להתקיים הנשיאות בארץ ישראל שבה החזיקו מזה מאות שנים צאצאיו של הילל ושאליה השתייך בעבר יהודה הנשיא. אבל כתוצאה מהתנכלויות השלטון הנוצרי  בוטלה   הנשיאות של רבי יהודה נשיאה השלישי ושוב לא היה יותר שלטון עצמאי ליהודי ארץ ישראל

..עם ביטול הנשיאות  היגיעו לקיצם שושלות  האמוראים של  ארץ ישראל מה שמראה על התדרדרות קשה בתרבות היהודית בארץ ישראל בניגוד מוחלט לזאת שבבבל.

ככל הנראה בגלל הרדיפות הקשות של השלטון הנוצרי הפנאטי  שפגע קשות בישוב היהודי בארץ ישראל.

(  נציין עם זאת אם כי כיום לאור החפירות הארכיאלוגיות יש ויכוחים האם הפגיעה  בישוב היהודי באמת הייתה קשה  לאורם של בתי כנסת מפוארים שנחפרו   והתברר שנבנו דווקא בתקופה הזאת  שבה הישוב היהודי אמור להיות נרדף עד צוואר בידי השלטונות הביזנטיים אכולי השנאה). 

ובתקופה אפלה זאת מבקר הנסיך ואליאנט בארץ ישראל.וכאמור לאורך הסדרה שלו הוא ובני משפחתו ביקרו שם כמה וכמה פעמים. 

סיפוריו של פוסטר על ירושלים ידועים בתיאורים המדוייקים שלו של אתרים בירושלים  כפי שהם נראים כיום שאמנם אין זה ברור כלל שכך הם נראו באמצע המאה החמישית לספירה.  

הסיפור הראשון שבו ביקר ואליאנט בארץ ישראל היה :

Dec 40) – 246(26 Oct 41) Fights for the Singing Sword

בסיפור שבו   היגיע לירושלים  בסביבות שנת 451 לספירה בעקבות שודד- ים  אוייב  שמכר אותו לעבד וגנב את "החרב המזמרת"  שניתנה לו בידי המלך ארתור. 

 בירושלים  הישיג ואליאנט מחדש את חרבו חגג ואליאנט את  הגעתו לגיל 18. 

   הסיפור שלפנינו  על מסעו השלישי של ואליאנט לארץ ישראל כמה שנים לאחר מכן  תורגם לצערנו רק בחלקו ועם קפיצות גדולות פורסם בעברית במגזין קצר ימים  "עולם הפלא".ב-1956 
 
                                                                                                                            

May 54) -5 Sept 54) The Pilgrimage

בסיפור ואליאנט וידידו הטוב האביר גווין יוצאים לעליה לרגל לארץ הקודש.הם מגיעים ליפו בספינה ומשם עולים לירושלים. ושם הם נתקלים באביר בריטי כלוא.

הסיפור מתרחש בסביבות שנת 461 לאחר הספירה  בימים ובשעות  האחרונות של האימפריה הרומאית המערבית  שכבר אינה שולטת בארץ ישראל.

השליטה היא מקונסטנטינופול או ביזנטיון  ( איסטנבול של היום ) בירת האימפריה הרומאית המזרחית הביזאנטית. באימפריה הביזנטית השולטת בארץ ישראל שולט הקיסר ליאו הראשון(שליט 457-474 לספירה) ( אין קשר לאפיפיור בן הזמן שגם הוא התקרא כך). 

בסיפור יש כמה אנכרוניזמים ברורים  ובראשם ערבי שיוצא למסגד מאות שנים לפני שהחל להתקיים האיסלאם.. 

הערבים בתקופה זאת הם כמובן  נוצרים או יהודים או פאגאניים.

כמו כן בניגוד לכתוב בסיפור כנסיית הקבר הנוצרית לא סבלה בתקופה ההיא ממלחמות ופרעות.היא קיימת רק מזה 150 שנה ואיש בשלב זה עוד לא איים עליה

ועוד לא היה צורך מיוחד לשפץ אותה.

זה יבוא רק מאות שנים מאוחר יותר. 

 

כאן הסיפור נקטע מסיבות שידועות רק לעורכי המגזין ושאר הסיפור עסק במסעו של הנסיך באירופה שהבאנו למעלה. הסיפור ההוא  הוא מוקדם   יותר מבחינת הכרונולוגיה  של הנסיך ואליאנט. 

אבל הופיע  בגליונות האחרונים של "עולם הפלא" גליונות 9-11. 

בהמשך הסיפור : שלושת האבירים הבריטיים מגיעים לנצרת.הם נאלצים להיאבק בחבורת ערבים שמחפשים את מנהיגם  השייך ומביסים אותם בקרב. 

הסורים אויביו של השייך מגיעים גם הם ומתחולל קרב גדול בינם ובין אנשי השייך.

הבריטים מתחמקים בנתיים ומסיימים את העלייה שלהם לרגל לבית לחם ולירושלים.

הם חוזרים ליפו למסע לבריטניה חזרה אל המלך ארתור ואל המאבק   האינסופי בסקסונים הפולשים לבריטניה.

בדרך הם צופים ביחידות רומאיות היוצאות לרומא  להילחם  לקרב אחרון  למען האימפריה הרומאית המערבית שעומדת להתמוטט סופית בקרוב מאוד, בתוך כמה שנים בודדות.

הם לא מבינים אבל הקוראים מבינים :

עידן האפילה היגיע. 

הקריסה הסופית של האימפריה הרומאית  המערבית היא  אכן קרובה מאוד.

 היא מתוארכת בדרך כלל  מסיבות שונות  לשנת 476 לספירה כאשר פסקו לשלוט קיסרים במערב.  *.

אם אתם מחפשים יצירה ספרותית  ידועה  אחרת חוץ מסיפורי הנסיך ואליאנט שיש בה הד חזק של כל  האירועים אלו ,אז זאת דווקא סדרת המדע בדיוני המפורסמת מכל  "המוסד"  של יצחק  אסימוב שמתארת את שקיעתה ונפילתה של האימפריה הגלקטית הנשלטת מכוכב הלכת טרנטור  עד לכיבוש הגדול והעקוב מדם  של טרנטור בידי הפולש הברברי גילמר שאמנם כפי שמתברר לנו בהמשך היה תוצר של תוכנית ארוכת טווח של אירגון חשאי בשם "המוסד האחר" שמטרתה לצמצם את הנזק ארוך הטווח של פלישות בלתי פוסקות על ידי חורבן גדול אחד שימנע פלישות נוספות.

האירועים והדמויות שם מבוססים על תיאור של ההיסטוריון גיבון את התקופה הזאת של המאה החמישית לספירה והקיסרים החלשים והמרושעים  ובני משפחתם ומקורביהם הרקובים והמושחתים ששלטו במהלכה במרכז האימפריה והאיצו את קריסתה,אבל מועברים לעתיד הרחוק בעוד עשרות אלפי שנים.

עוד סיפורים על הנסיך ואליאנט בעברית :

הנסיך ואליאנט סיפור ראשון 

הנסיך ואליאנט בעולם החדש 

הנסיך ואליאנט במסע באסיה 

קיראו עוד על הנסיך ואליאנט :

עלילות הנסיך אמיץ

 

הכרונולוגיה המדוייקת של עלילות הנסיך ואליאנט

הנסיך ואליאנט היום לאחר למעלה משמונים שנה של פעילות ומאבקים

 

עמוד מהגירסה המקורית של הסיפור על מסעו של הנסיך ואליאנט לארץ ישראל.

 

 

 

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

טרקבאקים

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.

%d בלוגרים אהבו את זה: