שלמה אבן גבירול -סיפור הקומיקס

ibn gavirol 1

שלמה אבן גבירול ידוע כמשורר ענק אחד הגדולים בתולדות עם ישראל. מגזין "יקום תרבות " עורך עליו אירוע תרבות במוצאי שבת זה.

אבל הוא ידוע גם בתור האדם הראשון בהיסטוריה שעליו נוצר סיפור שהוא יצר אישה מלאכותית ,רובוט ,אנדרואידים ,או גולם נקבה,גלמית.

והנה לפניכם לראשונה סיפור קומיקס על פי סיפור מדהים זה שאותו יצר הרב יוסף שלמה דלמדיגו בשנת 1625 והרחיב ש"י עגנון בסיפור "עידו ועינם " .

כתב :אלי אשד בלש תרבות ומומחה בענייני גלמים.

ציירה קרן כץ אמנית וקומיקסאית:

שלמה אבן גבירול והאישה המלאכותית

הרבי אבן עזרא

במוצאי שבת יעלה "יקום תרבות     מופע מיוחד המוקדש  ליצירתם של המשוררים מימי הביניים שלמה אבן גבירול אברהם אבן עזרא והמשוררת המודרנית רחל חלפי . כולכם מוזמנים .

ובנתיים הנה שיר מיוחד המוקדש למשורר הגדול אברהם אבן עזרא,אסטרונום אסטרולוג ,פילוסוף וחוקר ומפרש מקרא ,שנכתב בידי אחד המשוררים הגדולים של אנגליה במאה ה 19 רוברט בראונינג.

זהו עד כמה שידוע לי השיר הידוע היחיד שנכתב בידי משורר אנגלי על משורר יהודי מהתקופה שלאחר המקרא. .

בראונינג נתקל ביצירתו השירית של אבן עזרה והתרשם ממנה מאוד ,ובהשראתה כתב פואמה ארוכה על הזיקנה ועל מעלותיה .הפואמה הפכה ליצירה קלאסית של השירה האנגלית וסביר להניח שרוב האנגלו סקסים חובבי השירה עם שמעו על אברהם אבן עזרא זה רק בגלל שיר זה שהוא אחד המצוטטים ביותר בשירה האנגלית של המאה ה-19..

קוריוז:קטע מהשיר שימש כמוטו לספר המדע הבדיוני של יצחק אסימוב "אבן בשחקים " המתאר יהודי זקן שמוצא את עצמו בעתיד הרחוק של הקיסרות הגלקטית ומציל שם את העולם מחורבן .
אז הנה השיר בשתי גרסאות :
בתרגום המקוצר של חוקרת שירת יהודי דרום אירופה טובה רוזן ,שתירגמה אותו עבור כתב העת "חדרים ".
ובגרסה האנגלית המלאה של בראונינג.

רבי אבן עזרא

האם סיפורי "איתמר " של דוד גרוסמן הם קלאסיקה?

הסופר דוד גרוסמן בחדשות. הוא נבחר  לאחד מעשרת הוגי הדעות החשובים של ימינו בידי כתב עת מוביל בחו"ל.ספר שלו נילקח בידי הנשיא  האמריקני אובמה לקריאה בחופשה. הוא שובר שיא ישראלי השבוע שלושה ספרים שלו הופיעו בו זמנית בטבלת רבי המכר. אחד מהם "נופל מחוץ לזמן " ברשימת רבי המכר לספרי הקריאה למבוגרים. ברשימת רבי המכר במדור שספרי הילדים מופיעים שני ספרים חדשים של גרוסמן שניהם יצאו השנה "חיבוק " ו"מי רוצה שק קמח ".

וזאת הזדמנות טובה להיזכר ביצירות המפורסמות ביותר שלו לילדים ,סדרת סיפורי "איתמר" .ברשימה זאת נסקור את היצירות האלו  נדון במוצרים וביקומים השונים שנבראו על פיהם ונדון בשאלה :האם יש לראות בספרי סדרה זאת "קלאסיקה מודרנית " של ספרות הילדים העברית ?

ראו

איתמר הקוסם

אבן -גבירול פינת אבן עזרא בכיוון רחל חלפי

ibn gavirol 1

מגזין יקום תרבות מכריז על   קיום  מופע – אירוע רב תחומי במוצאי שבת ב-17  לחודש ספטמבר בשעה 8 וחצי בערב  בחנות הספרים -בית קפה "הנסיך הקטן " בנחלת בנימין  מספר 18 בתל אביב  שיעסוק בשני נושאים ספציפיים קשורים זה לזה .משוררי ימי הביניים שלמה אבן גבירול ואברהם אבן עזרא .והמשוררת המודרנית רחל חלפי.אירוע ההשקה שלנו כזכור עסק גם במשורר העתידני דוד אבידן ובמשורר ועורך השירה המייסד של "יקום תרבות" גיורא לשם ז"ל .

אברהם אבן עזרא

וכעת באירוע השני של "יקום תרבות " אנחנו מתכוונים לעסוק בנושא איזוטרי במיוחד לכאורה אך למעשה גם עכשווי מאוד. שירת ימי הביניים עם דגש מיוחד על היצירה והדמויות של שני משוררים גדולים של התרבות המפוארת של יהדות דרום אירופה בימי הביניים ,  שלמה אבן גבירול ואברהם אבן עזרא.

שניהם לא רק משוררים אלא גם פילוסופים דגולים ואף אנשי מדע גדולים של תקופתם.

כן נעסוק באירוע במשוררת מודרנית רחל חלפי שעוסקת גם היא בשירתה בנושאים מקבילים של מדע ופילוסופיה ובימים אלו פירסמה ספר חדש של שירתה :ספר היצורים " העוסק בעולם החי והטבע שמסביב.

.

 

רשימת המשתתפים :

 

ניסים כץ עורך הפרוזה של "יקום תרבות "

יחזקאל נפשי משורר

אורי מאיר סופר מו"ל ומחבר קובץ הסיפורים "כתר מלכות "בהרצאה על אברהם אבן עזרא כסופר מדע בדיוני ראשון

 

אלי אשד

 בהרצאה על האישה המלאכותית של שלמה אבן גבירול

 

א. ב. דן ישיר שיר מולחן מיצירתו של שלמה אבן גבירול

 

משה מנשהוף על הפילוסופיה המיסטית של אבן גבירול והמשורר המיסטי האיסלאמי רומי

שחר כהן .זמר

 

 רחל חלפי משוררת

 

יעל טומשוב  עורכת השירה של "יקום תרבות "

אורי הולנדר מבקר ספרות ירצה על רחל חלפי

דפנה שחורי ,משוררת

אוסנת סקובלנסקי משוררת

 במופע של "ספוקן וורד".

 הקהל מוזמן לאירוע מעשיר ומרתק .

ובנתיים הקהל מוזמן לקרוא ב"פרוייקט אבן גבירול" סיפורים מאמרים וגם שירים שאנחנו מפרסמים ונפרסם בהמשך באתר על שלמה אבן גבירול .

ראו :

"אבן גבירול " שיר מאת זרובבל גלעד

חיי שלמה אבן גבירול כסונטה של נתן יונתן  מאמר ,מאת שירה מציאל

"אבן " סיפור מאת אורי מאיר

על רחל חלפי ראו :

הכישוף של רחל חלפי

כישפה את עצמה לדעת

 

"

יהוא בן חנני ,הנביא הבינלאומי

בספר דברי הימים ב' כ' פסוק 34 נמסר כי יהוא בן חנני כתב את דברי ימי יהושפט מלך יהודה. מלך זה היה בן תקופתו של אחאב וחי מספר שנים לאחר מותו של אחאב במלחמה. האם קיימת אפשרות שיהוא בן חנני הוא גם זה שכתב את דברי ימיו של אחאב? וסיפורי אליהו הנביא שבתוכם ?ומי בכלל היה אותו יהוא בן חנני ? מה אנחנו יודעים עליו ?

ראו

יהוא בן חנני נביא בינלאומי

The Golem as an Israeli –Zionist- Jewish monster

Recently I found out that a book I co-created with Israeli artist Uri Fink, "The Golem: the History of an Israeli Comic Strip," is being used as propaganda against Israel, against Zionism, and against Jews in general.

Michael Collins Piper

Michael Collins Piper

Texe Marrs

 

William A. Cook

Several anti-Israeli or anti-Semitic writers such as Michael Collins Piper in his book ”The Golem: Israel's Nuclear Hell Bomb and the Road to Global Armageddon” and (using his book as truth,) Texe Marrs in “The Golem is at Hand,” and William A. Cook in "Nation of Golems," used without permission pictures from that book which were drawn by Uri Fink, to prove their thesis about the evil of Jews and Israelis.

These men probably weren’t aware, though I doubt that they would have cared even if they knew, that this book was a parody describing a comic books series and a Golem that never existed exept in the creators’ imagination.

Thus, the figure of the golem, that legendary artificial monster, is presentednow in some quarters as a symbol of Israeli-Jewish evil and a threat to the world.

The reason is clear: the story of the Golem has become very popular in recent years and become a major part of today popular culture' in literature 'in cinema and in comics and so is useful for creators of myths of hate: exactly those things the Golem was created to oppose as a kind of a new blood libel story.

Unfortunately, those hate mongers have to invent false "facts" and by this they demonstrate that if they lie about such a well known story and figure then they will lie about anything as well. Sometimes their lies stem from simple ignorance – they simply don’t know better, while other times the lies result from pure hate.

Let us examine the false facts that the hate mongers claim about the Golem.

1.

Piper’s book claims that “The Golem in Jewish lore and legend is a monster; a beastly Frankenstein conjured up by the black magic of sorcerous, Talmudic rabbis. Once formed, he goes forth to kill and destroy all perceived enemies of Israel..

 Not one word of all of  this  is true.

Please notice that to every thing I say I bring my sources which are presented) below which mean that you can check them for yourself. )

It is true that the Golem is an artificial being created by a rabbi,

 ?but is he a monster, a beastly Frankenstein

Not at all.

Frontispiece to Frankenstein 1831.jpg

(By the way, in the original book, Frankenstein was a scientist and not the monster at all, but never mind, it is just one more mistake out of many.) The Golem is always in the Jewish stories, and what is far more important, in the rabbis’ discussions about the Golem, a human being (most often male, and sometimes a female being) and not at all a monster. Like all technology, He can be destructive if not properly tended to, and like fire, can be good and helpful but can also be bad and harmful. 2

.2.

pictures from the German GOLEM  movie from 1920. Director Paul Wegner .

 

Is the golem a creation of the black magic of sorcerous, Talmudic rabbis?

Let us see how "black magic” is defined in Wikipedia

Usually it refers to "(a) type of magic is invoked when wishing to kill, steal, injure, cause misfortune or destruction, or for personal gain without regard to harmful consequences". Usually it is done with the help of some evil or unpleasant powers. .

 

If you will look at the jewish stories of the Golem, those of the Maharal of Prague and other, you will see that the Golem is always created in order to help the housework or for defence and protection, as a guard to the whole community, never to in order to attack without provocation.

Of course the Golem is created with the name of God himself, so by definition and logic the Golem creation is not an act of black magic, unless of course you consider works to defend and protect the community an act of black magic.

3.

Is the Golem a soulless being?

.

The reply is that the Golem can be a soulless and unintelligent being or child like as he is in the original Golem and Mahral story, but a Golem can also be, according to various rabbis’ discussions, potentially intelligent and endowed with a soul. And because of that, Rabbis such as Rabbi Gershon Hanoch Leiner, known as the Radzyner Rebbe, had stated in their discussions that the Golem is definitely a "person " and to "kill” a Golem for a not very good reason (such as a self defence) is a crime just like killing a woman born human. There was even discussion if a Golem can pray in synagogue and be consider part of a Minyan (the community of praying Jews.)

A good presentation of the way the Golem is considered in the original Jewish sources can be found in the famous science fiction stories of Jewish writer Isaac Asimov.  He knew very well the Jewish Golem stories and created in response to them a whole series of stories about robots that help humanity via three laws, which guide them and forbid them to harm peoples. Still, they are feared by many humans and in fact can be sometimes dangerous. But generally they are helpful, like the Jewish Golems and like technology in general.

 

Data the Android is the closest thing in the media to the real Jewish Golem

 The closest representation in the media to what a Golem really is in the Jewish sources is not  to   be found   in the Golem movies, the most famous of which were created by Christians with Nazi connections.

 But in the character of the Android Data in the series "Star Trek: the Next Generation."

Data is an artificial being which is learning in the course of the series how to love and develops feelings, and that is exactly the way that the Jewish sages, such as Rabbi Gershon Hanoch Leiner, had seen the potential of the Golem.

The Golem and an Arian girl  in the movie of the Nazi director Paul wegner .

4.

So why in novels and movies and in the rantings of Michael Collins Piper and Texe Marrs and their friends The Golem is presented as a soulless monster?

This is because there is indeed a conception of the Golem as exactly such a being and indeed it inspired the concept of the soulless creature created by Frankenstein (in Mary Shelley’s book.)

This conception however is not Jewish at all and has no connection to Judaism. It is closely connected to Christian thinking and culture, which however is indeed Jewish in origin as Christianity had originally been a Jewish sect.

In various Christian Theologies  in contrast to Judaism it is inconceivable that artificial beings created by humans could develop and have a soul, as this is considered the prerogative of God only.

 And so it was seen by various German Christian writers and latter by movie directors, who had developed the idea of the Golem as a soulless monster.

Achim von Arnim the inventor of the Golem as a (female) soulless monster,

The inventor of the concept of the Golem as an evil soulless being was a German, not a Jewish, writer called Achim von Arnim in his work “Isabella Agypten “(Isabella of Egypt)In 1812. In this story Arnim presented for the first time a concept which was unknown to the Jews, of a soulless and murderous Golem created by a Jew.

This Golem by the way is a female one, so in this story Arnim had shown his hatred toward both Jews and females.

It should come as no surprise that Von Arnim was one of the creators of the anti- Semitic movement in Germany, which was ultimately responsible for the Holocaust, and the murder of millions of people, which the murderers, like their progenitor von Arnim, considered as evil soulless beings.

Many other Christian writers in Germany had written works about the Golem after von Arnim and usually in similar ways, as a destructive soulless monster "like the Jews”.

Most famous of these are the German Golem movies of Paul Wegner that were created in the 1920s. In them the Golem is indeed  a work of black magic.

( probably this is the source of Piper and Mars misconception about the subject  )

Not surprisingly, Wegner was one of the most influential actors and directors in Nazi Germany.

4.

Is it true that when the Golem was created he goes forth to kill and destroy all perceived enemies of Israel?

This is untrue and is an invention of the writers who were inspired by the Golem movies they might have seen or read about.

 However it simply has no relation to the real Jewish Golem stories about which these writers know nothing and probably also do not wish to know and do not care even if they had known the true facts.

It is true that as recently as 2011 there appeared a book called man made monsters by a "Dr." (?) Bob Curan in which it is alleged that in the Middle Ages Christians had feared attacks by Jewish Golems.

This is a good scary story but it quite clear that "Dr" Curan had either simply invented it or perhaps found it somewhere on the web.

No such thing had ever appeared before in print.

Of course this is a good story and the fact that this is a simple recent invention will not dissuade anyone from using it. Piper and Mars will probably use it with screams of delight; but at least we know who is the inventor of this new myth and when it was first printed- in 2011.

The truth it that neither Christians nor Muslims are so much as mentioned in any Jewish story or discussion of the Golem till the year 1909.

Before that date, the Golem is considered a strictly Jewish subject whose help and also the misfortune he can bring are relevant only to Jews.

And as far that we know no Christian   had mentioned  the  Golem stories before the 17th century and then as some Jewish superstition, as something to laugh at and not to fear.

An example of christian fiction about the Golem.

In works by Christian writers such as those as we mentioned above the Golem is indeed shown sometime as destructive to Christians, but Jews had nothing to do with those works.

One almost never found any such concept among Jewish writers, who had never seen the Golem as a destructive and soulless monster, and not even as an avenger.

The Golem is strictly a protector.

In 1909 appeared the most famous and influential of the Golem books, The work of Rabbi Yehuda Yudel Rosenberg, “The Golem and the Wondrous Deeds of the Maharal of Prague” in which the Golem had worked against Christian hate mongers who are spreading blood libel stories about Jews.

In these stories the Golem is acting not as a destroying monster or as an avenger but is a kind of detective who finds evidence to crimes committed by hate mongers who are murdering children and blaming Jews for a "conspiracy"

. The Golem brings those criminals to (Christian) justice.

You will find very different stories about the Golem in which he is a monster but when you check you will always find that the creator of the story is not a Jew.

This is because to Jews the Golem is not by nature a monster, nor is it evil or soulless and destructive, but is used strictly to help and to defend. In those Jewish stories the Golem is sometimes childlike, and sometimes so complex that he learns to love women.

So this is the truth about the Golem: it is not and never has been, in Jewish sources, a monster but is always a helper.

And he definitely has the potential to be as good as a human and perhaps even better, and Judaism definitely does not reject this possibility.

And as a good Jew called Jesus, son of Joseph and Mary, once said:

And now when you know the truth it will, finally ,  make you free.."

 

Bibliography

, Yehuda Yudel Rosenberg, The Golem and the wondrous deeds of the Maharal of Prague / New Haven, Conn. : Yale University Press, c2007.

On the Kabbalah and Its Symbolism (Mysticism & Kabbalah)

Gershom Scholem, "The Idea of the Golem," in On the Kabbalah and its Symbolism  pp. 158–204 (

New York, 1965);

 ,

  )

 

, Arnold L  Goldsmith  The golem remembered, 1909-1980 : variations of a Jewish legend / Detroit : Wayne State University Press, 1981.

  Byron L. Sherwin The Golem legend : origins and implications / Lanham : University Press of America, 1985

1. Moshe Idel. Golem: Jewish Magical and Mystical Traditions on the  . Anthropoid. Albany: State University of New York Press, 1990

see text here

 Byron L.,   Sherwin, GOLEms among us : how a Jewish legend can help us navigate the biotech century / Chicago : Ivan R. Dee, 2004.
Monsters in Jewish Tradition (Or, The Moral Dilemmas of Cloning)

And see also

The Protocols of the elders of Zion : The truth

Thanks to Dr.Alon Raab for his help.

.

.

פיטי פיט בסרדיניה

לפני מספר חודשים ביקרתי באי סרדיניה ,מקום של תרבות קדומה ומסתורית ושל תעשיית קומיקס מודרנית מפותחת.בעת שביקרתי במקום היה מעט מאוד חומר קריאה בעברית על סרדיניה.אבל הנה מאז אותו ביקור יצא בעברית בשעה טובה אלבום הקומיקס הראשון העוסק באי סרדיניה ,"פיטי פיט ואוצרות הנוארגים".רק מה? סארדיניה רחוקה מאוד מלהיות מוצגת שם בצורה סימפטית או מושכת עבור מי שרוצה לבקר שם.

ראו

 

 

 

פיטי פיט בסרדיניה

שושלת משפחת וולפנזון :הרשימה הגנאלוגית

יוסף זונדל וסרמן סופר וגינאלוג.

סבי הסופר והמורה יוסף זונדל וסרמן היה גנאלוג בלתי נלאה ועסק כל חייו בהכנת רשימות גנאלוגיות של בני משפחות שונות. אלו כללו את בני משפחתו שלו ווסרמן ומנדלמן ,את בני משפחות לוריא וצאצאי הרב הראשי של ירושלים במאה ה-19 ישעיהו ברדקי ( שעד כמה שידוע לי לא היה לו קשר משפחתי  מיוחד אליהן) את שושלת צאצאיו של אבי אבותיו הגדול יוסף זונדל מסלנט שאותה פירסם כחוברת מיוחדת.

והנה כאן רשימה שמצאתי בכתב ידו בין ניירותיו של שושלת משפחת וולפנזון .צאצאיו של "אברהם "הדיין " וולפנזון שעלה לארץ ישראל בראשית המאה ה-19 ובנו זאב היה מקים בית הכנסת "החורבה " בירושלים. צאצאי משפחה זאת קיימו כנס גדול בירושלים בעבר ואולי יעשו זאת שוב.

הרשימה אינה מעובדת בכמה גרסאות כפי שהיו שאר הרשימות הגנאלוגיות שלו של משפחות אחרות ,ומן הסתם הוא תכנן לחזור אליה להדפיס אותה ולהרחיב אותה עם פרטים ושמות נוספים , אבל עד כמה שידוע לי מעולם לא עשה זאת.

ראו עוד על משפחת וולפנזון

 דוד תדהר "הרב אברהם וואלפינזאהן" מתוך המהדורה ברשת של "האנציקלופדיה לחלוצי היישוב ובוניו, כרך 1, ע"מ 304- 305

אברהם וולפנזון בויקיפדיה

 

בית כנסת "החורבה "

יהושע וולפנזון  הרוקח היהודי הראשון באנציקלופדיה לחלוצי הישוב ובוניו

יעקב גולדמן סופר ועיתונאי גיסו של זאב וולפנזון  באנציקלופדיה של דוד תדהר כרך א' ע' 108109

  פנחס גרייבסקי ,אחיו של יעקב גולדמן והיסטוריון של ירושלים

בתיה בריינה בתו של זאב וולפנזון ובעלה אלעזר לנדא נינו של הגר"א

הרב אליהו לנדא "גואל התנ"ך "

  רחל אחותו של אליהו לנדא

בן ציון וולפנזון בנו של זאב וולפנזון באנציקלופדיה של דוד תדהר  כרך ראשון ע' 307308

  

מנחם וולפנזון בנו של בן ציון מקים בית העיוורים היהודי הראשון באנציקלופדיה של דוד תדהר כרך א ע' 460-461 

  ד"ר ישראל בן זאב היסטוריון של משפחת וולפנזון באנציקלופדיה של דוד תדהר כרך א' ע' 378379

 

מוסה אשד האיש שגילה את דרך בורמה

דרכו האחרונה של לוחם

צבי אשד

המחשמל של מחוז הדרום

 

 

משפחות קרובות :

 משפחת לנדא צאצאי הגר"א

מה קרה לחבר יוסף

כתב הצופן של אברהם וילנר

שומר המורשת של הגאון מוילנה

  

משפחת יוסף זונדל מסלנט

מלחמת האתרוגים :על שמואל מוני זילברמן

ישעיהו ברדקי

  

משפחת ריבלין

אתר משפחת ריבלין

האגדה לבית ריבלין

הראשון לבית ריבלין :על הילל ריבלין

משה ריבלין המגיד דורש ציון

המסתורין של "קול התור"

 

משפחת סלומון

בבוקר ל"ח בשנת תרל"ח

אתר משפחת סלומון

 הכנס הגדול של משפחת וולפנזון

סיכום כנס משפחת וולפנזון

 בלוג משפחתובלוגיה :בלוג לחקר תולדות משפחות

הבלוג של חיים פרידמן :חוקר שושלות

פורום שורשים משפחתיים ב"תפוז"

אתר האגודה הישראלית לגנאלוגיה

אתר העמותה לחקר המשפחה היהודית  

המרכז לגנאלוגיה יהודית של בית התפוצות

היה היה איש גיבור :  על אליהו בלנק -עוד חקירה משפחתית

היסטוריון הקריקטורות של ישראל : על דן פתיר

 

גרסה של ראיון זה הופיעה באתר מוזיאון הקריקטורה והקומיקס

במסגרת פסטיבל הקומיקס והאנימציה אנימקס שהתקיים בסינמטק תל אביב התקיימה גם תערוכת נתב"ג 2011 , שהציגה 28 עבודות איור וקריקטורות של יוצרים שונים על מייסד המדינה דוד בן גוריון. האוצר, דן פתיר, איגד מגוון רחב של עבודות מחלוצי המאיירים בארץ ועד בני ימינו, כולם נותנים את האינטרפרטציה שלהם לדמות "הזקן".

בן גוריון על פי יונתן וקסמן

זוהי התערוכה הראשונה אי פעם של קריקטורות שכולה בן גוריון. כמאה מיצגים, כשלושים יוצרים, עשר עבודות מחו"ל, כמה מהן משל הטובים והגדולים מכולם, מארצות הברית, בריטניה וצרפת. יוצרים שראו את בן גוריון פנים אל פנים, וכך גם איירו אותו, אישים כמו אריה נבון, דוש, זאב שמוליק כץ ובס. וגם יוצרים צעירים יותר מדורו של בן גוריון. בין האמנים המציגים: אלנבוגן, אנגלמאיר, בוריס ארנבורג, מורן ברק, מושיק גולסט, איתמר דאובה, יונתן וקסמן, גיא חרל"פ, שלמה כהן, אבי כץ, דניאלה לונדון-דקל, מושיק לין, גיא מורד, מיש, נעם נדב, נוסקו, אנדי צ’אושו, אורי פינק, צחי פרבר, שי צ’רקה ומישל קישקה. ועוד רבים וטובים שמתוך מה ששאבו מקריאה וממבטי-חקר ששלחו לעבר העבר, תרמו חלק נכבד לאסופה המוצגת בתערוכה , כתב העת של איגוד הקריקטוריסטים הישראלי "שפיץ" פירסם גיליון מיוחד המרכז את קריקטורות בן גוריון.

במסגרת הפסטיבל התקיים מפגש מחווה מיוחד הסוקר את בן גוריון בראי האיור ההומוריסטי. במפגש לקחו חלק מי שהיה מזכירו האישי של בן גוריון, הנשיא החמישי, יצחק נבון, ד"ר יריב בן אליעזר, מרצה לתקשורת ונכדו של בן גוריון, ודן פתיר, אוצר התערוכה.

וזאת הזדמנות טובה לעסוק לא דווקא בבן גוריון מושא התערוכה אלא דווקא באוצר התערוכה דן פתיר שהוא דמות מיוחדת במינה בעולם האיור והקריקטורה הישראלי. ניתן לכנות אותו בתור "ההיסטוריון של הקריקטורה הישראלית ".

דן פתיר שהוא בוגר האוניברסיטה העברית בירושלים בהיסטוריה ובמדע המדינההוא איש ידוע ומפורסם בתקשורת הישראלית הוא היה בין השאר עיתונאי בעיתון "דבר" פרשן מדיני בגלי צה"ל י "ור אגודת העיתונאים בל אביב מנכ"ל יוזמות קרן אברהם. עורך ראשי של Justice – רבעון הארגון הבינלאומי של משפטנים ועורכי דין יהודיים. חבר במליאת מועצת העיתונות, במועצת הקולנוע וחבר מייסד של דירקטוריון הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו ובהנהלת אגודת הידידות ישראל-ארה"ב. היה עמית מחקר ב- American Enterprise Instituteובמרכז למחקרים בינלאומיים ואסטרטגיים בוושינגטון. שימש יועץ תקשורת, דובר לראשי הממשלה יצחק רבין ומנחם בגין ודובר בשגרירות ישראל בוושינגטון. ". שימש חבר הנהלה במספר ארגוני תקשורת ציבוריים.

אבל יש תחום אחד שבו הוא אולי ידוע פחות חוץ מליודעי דבר אבל תחום שהוא מרכזי עבורו ,דן פתיר הוא המומחה הגדול בעולם לתחום הקריקטורה הישראלית. הוא מארגן והאוצר הראשי של תערוכות הקריקטורות שהוצגו לאורך השנים ( לא פחות מ- 15 כאלו ) ובימים אלו כאמור הוא עוצר תערוכה נוספת בנושא ,על דוד בן גוריון וכותב ספר על הקריקטורה הישראלית .

ולהלן ראיון עם איש רב פעלים זה.

 אלי :איך היגעת לעיתונות ?

פתיר : עוד מילדותי הייתי שולח חידות לעיתוני ילדים כמו דבר לילדים ומשמר לילדים. אז אפשר לאמר שחיידק העיתונות תפס אותי כבר אז.

אחר כך נכנסתי לעיתונות המבוגרים ותחילה ככתב ספורט . מ-1951 ועד 1954 הייתי כתב ועורך ספורט. אגב לידיעתך גם נישא צ'כיה בנש החל ככתב ספורט וכך גם רוב העיתונאים שהיה מקובל שהם מתחילים את הקריירה שלהם בהשתפשפות ככתבי ספורט.

אלי : ולמה הפסקת ?

פתיר : כי היגעתי לשיא ב-1954 הייתי באליפות העולם בכדורגל ,וידעתי אחרי זה אין כבר יותר אירועים בספורט שיכולים לעניין אותי .היגיע הזמן לחפש משהו חדש.

באותו הזמן היכרתי את הסופר המפורסם אז ריצ'רד רייט שכתב ספרים על חיי השחורים בארה"ב והוא ביקש שאתרגם לו הצגה שאליה הלכנו.תוך כדי השיחה התברר לי שריט הוא ידיד של פוליטיקאים בכירים בצרפת והצלחתי להשיג דרכו רעיון עימם . וזה היה עבורי כרטיס הכניסה לעיתונאות המכובדת הנחשבת הרצינית הפוליטית . אני הראיתי שאני יכול לעשות דברים גם מחוץ לעולם הספורט

.צעד מכריע באמת בחיי כעתונאי היה כאשר הצטרפתי לשירות שידורי הבי בי סי בעברית בלונדון . הייתי שם שלוש שנים משדר מידי יום ביומו במשך חצי שעה , וזה היה עבורי בית ספר שאין ערוך לו לעיתונאות מכל הסוגים . שם בין השאר הייתי משדר שידורי ספורט לישראל עם ניסים קיוויתי לעתיד שדרן ספורט מפורסם . וחוץ מזה הייתי מפרסם כל מיני כתבות על לונדון עבור העיתון"דבר". ותוך כדי שהותי שם יצא לי להכיר כמה קריקטוריסטים ידועים עבדו בבריטניה כולל קריקטוריסט יהודי הונגרי בשם "ויקי" שהיה ידוע בעפרונו המושחז והרשים אותי מאוד.

כמובן כבר הכרתי אז קריקטוריסטים ישראלים כמו זאב ודוש אבל אני לא בטוח שעד אז הבנתי באמת איזו השפעה תקשורתית יכולה להיות לקריקטורות . עבורי זה היה כמו כניסה לעולם חדש.ואולי אז נוצר העניין הרציני שלי בקריקטורות וההבנה שהן יכולות לשמש ככלי אפקטיבי של תקשורת לא פחות ואולי הרבה יותר מכל כתבה עיתונאית.חזרתי לארץ ב-1961 והתחלתי לעבוד ככתב לענייני מפלגות. וזאת הייתה עבורי הזדמנות ליצור קשרים עם כל מיני פוליטיקאים ,קשרים שהתגלו כרבי ערך בעתיד . בין השאר היכרתי את גולדה מאירוהיא שלחה אותי לעבוד כקצין עיתונות של השגרירות הישראלית בוושינגטון.

עבורי זאת הייתה תקופה מעניינת מעין כמוה ,זה היה מיד אחר רצח הנשיא קנדי כאשר כל ארה"ב סערה וגעשה והיה מרתק לצפות בכל זה ממקור ראשון .באתי לשם לשנה אבל האריכו לי לשנתיים.ושם למדתי את הערך האדיר של התעמולה ובראש ובראשונה של הקריקטורה ואת עוצמתה שכמעט לא תיאמן . היכרתי שם את הקריקטוריסטים של עיתונים ידועים כמו "הוושינגטון פוסט." ואגב כך גיליתי שיש הבדלים מהותיים בארה"ב בין הקריקטורה הפוליטית שהיא בדף מאמרי המערכת והקריקטורות הכלליות . התידדתי עם קריקטוריסטים ידועים שהיו ידידי ישראל.

אבל לצערי גיליתי שיש הרבה מאוד קריקטוריסטים שהם הדבר הרחוק ביותר מידידי ישראל או היהודים ,ולעניות דעתי הנזק שהם יכולים לגרום וגרמו הוא עצום.אז התחלתי להיות מודע לקריקטורות הערביות שהן בעלות אופי אנטישמי מובהק ויש להן מסרים מסוכנים מאוד.הבנתי אז שחלק חשוב מהמערכה התיקשורתית הוא גם התמודדות בקריקטורות ובעזרת קריקטורות

בנתיים שהיתי שוב כקצין עיתונות בארה"ב לאחר מלחמת ששת הימים וזאת הייתה תקופה שבה הייתי מתעמת ללא הרף עם נציגי הערבים ותועמלניהם.אחרי מלחמת יום הכיפורים הצטרפתי ליצחק רבין אז ראש ממשלה כדובר וקצין תקשורת . . והתאמנו מאוד זה לזה.

אחרי עלייתו של מנחם בגין כראש ממשלה הופתעתי כאשר הוא ביקש ממני להמשיך בתפקידי ולעבוד עבורו עד שימצא מחליף.הסכמתי בתנאי שאעבור רק עבור הממשלה ולא עבור מפלגה.

הוא כנראה לא מצא לי מחליף מאחר שעבדתי עבורו ארבע שנים …

וזה היה עבורי זמן של סיפוק עצום כי השתתפתי בשיחות השלום עם סאדאת .

עזבתי לאחר מערכת הבחירות ב1981 ובין השאר עבדתי עבור מדינה זרה שנציגיה ביקשו שאדריך אותם ביצרית מערך תקשורתי לראש הממשלה שלהם

מאז אני עוסק רבות ב"קרן אברהם" שייסדתי שמטפלת בפיתוח היחסים בין יהודים וערבים בישראל על בסיס שוויון אזרחי .עבדנו עכל שורה של פרויקטים חינוכיים תרבותיים וחקלאיים בקרן זאת על בסיס הכרזת העצמאות שמדברת על שוויון של האזרחים במדינה.

דן פתיר מתרגש למצוא את האורגינאלים של אריה נבון

 אלי : למה אתה מתעניין כל כך בקריקטורה הישראלית ?מה הדבר שמושך אותך בה ?

פתיר : הקריירה שלי היתה של איש הסברה. ועוד לפני שנים רבות גיליתי את מה שלצערי הרבה אנשי הסברה רבים לא באמת הפנימו עד היום שקריקטורה אחת שווה אלף מילים ועלי כאיש הסברה לדעת להתמודד עם זה וגם לדעת לנצל זאת. הפכתי להיות חובב של קריקטורות ואספן של קריקטורות ויותר ויותר לדאוג שהקריקטורות יקבלו את המקום הראוי להם בתרבות ובתקשורת.

עד שהתחלתי לפעול בעניין הקריקטורות נחשבו תמיד לדבר שולי שחשיבותו היא כמו העיתון של יום אתמול ולא יותר. נאלצתי ללכת ולדפוק על דלתות ולאמר "רבותי יש לנו כאן אוצר תרבותי שעלינו לדעת כיצד יש לשמר אותו עבור הדורות הבאים ".

עם זאת, אני רוצה להדגיש כי לדעתי לאורך שנים רבות מדי הקריקטורות הישראליות ויוצריהן לא קיבלו את המקום הראוי להם בתרבות הישראלית . אישית, שמחתי כי נמניתי עם צוות שלושת השופטים למתן פרס ישראל לתקשורת שהחליט פה אחד על מתן הפרס (1993) לאמן הקריקטורה הגדול "זאב" (יעקב פרקש). הפרס גם שידרג את מעמד הקריקטורה ויוצריה במדינה.

מזה שנים דן פתיר הוא האוצר של תערוכות הקריקטורות הפוליטיות השונות שלאגודת הקריקטוריסטים הישראליים

.פתיר : במשך שנים היצגנו תערוכות של מיטב הקריקטורה הישראלית בארצות שונות בעולם.ולדעתי הן תרמו רבות להסברה הישראלית בהראותם את החופש וגם את ההומור של הקריקטוריסט העברי במיטבו.עם זאת נכון הוא שלאורך שנים רבות מדי הקריקטורות הישראליות ויוצריהם לא באמת קיבלו את המקום הראוי להם בתרבות הישראלית.בין השאר אני הייתי בין אלו שדאגו שהקריקטוריסט זאב יקבל את פרס ישראל.

 אלי: האם זה נכון שדוש כעס מאוד שהוא לא קיבל את פרס ישראל גם כן ?

פתיר: זה נכון אבל הייתה לכך סיבה .הוא פשוט לא הגיש את מועמדותו. .ואי אפשר לבחור במי שמועמדותו לא הוגשה. אין ספק שהיגיע לדוש לקבל גם הוא את פרס ישראל וחבל שהדבר לא הסתייע.אני שמח שמוזיאון הקריקטורה והקומיקס שאני נמנה על יוזמיו דואג כעת לתיקון המעוות ולכך שיוצרי הקריקטורות השונים יקבלו את הכבוד המגיע להם על יצירתם ושהקהל הרחב יבין איזה חשיבות תקשורתית הסברתית אמנותית היסטורית יש לאמנות הקריקטורה.

 אלי:על מה אתה עובד בימים אלו?

פתיר : על ספר אישי שעוסק בחווייתי מתהליך השלום בין ישראל ומצרים ושיתאר את שלביהם מנקודת מבטי .וכן אני כותב ספר על תולדות הקריקטורות בישראל ספר שיטיל אור על תחום זה שהוזנח שלא בצדק עד היום בידי חוקרי התקשורת.

ראו גם

 דן פתיר בויקיפדיה

דן פתיר מאת שי צ'רקה

תערוכת קריקטורות לסיכום 2004 .אצר דן פתיר

תערוכת סיכום 2008 שאצר דן פתיר

גיליון "שפיץ" המוקדש לתערוכת בן גוריון

תערוכת קריקטורות בן גוריון הצצה

הופיע גיליון שפיץ החדש: "נתב"ג"

דן פתיר .צייר שי צ'רקה

שלושים שנות "האי ברחוב הציפורים " מאת אורי אורלב

בימים אלו יצאה  לאור מהודרת שלושים השנה של הספר "האי ברחוב הציפורים "מאת אורי אורלב ,ספר הילדים הידוע המוערך והמתורגם ביותר לשפות שונות שניכתב אי פעם על תקופת השואה.ספר שגם הומחז והוסרט.ובו סיפורו של ילד נאלץ להתמודד עם החיים לבדו סדירת מיסתור נידחת בגטו וורשה הכבוש בידי הנאצים.

והנה מאמר חגיגי על הספר הכולל גם גלריה של ציורי עטיפות של הספר במגוון שפות שונות.

ראו

שלושים שנות "האי ברחוב הציפורים " מאת אורי אורלב