תקדים אורטל בן דיין

הסטודנטית ( לשעבר ?) אורטל בן דיין זכתה בתביעה   שיש לה השלכות עצומות לגבי הדיון ברשת ומחוצה לו ולכן כדאי לנתח את משמעויותיו

אורטל בן דיין התפרסמה כאשר פירסמה פרשת רומן שהיה  לה עם מרצה באונ' ירושלים .אותו מרצה לטענתה הטריד אותה והיא תבעה אותו על כך וזכתה בתביעה.

אך זה אינו נושא עניינינו כאן אלא דיון משפטי נוסף שבו הייתה אורטל בן דיין מעורבת בעקבות אותה פרשה.בעת שידור רדיו בגלי צה"ל על הפרשה כינתה העיתונאית עירית לינור את בן דיין "זונה " ( וכינתה כך גם את המרצה שלה). אורטל בן דיין תבעה על כך את גלי צה"ל והרוויחה בסכום נאה של כסף ( 38 אלף ₪)  ובהתנצלות.

עד כאן פרשת אורטל בן דיין.

אך ההשלכות של המקרה אינן  מסתיימות כאן המדובר כאן בתקדים

.בעקבות תקדים אורטל בן דיין  בכל פעם שמישהו משמיע כלפי מישהו אחר מונח שהצד השני קולט אותו כהתקפה מילולית עליו ואו ניבול פה הרי  פתוחה לפניו כעת הדרך לתבוע ולהרוויח סכומי כסף גבוהים.

אינני מכיר את פרטי הדיון המשפטי בין אורטל בן דיין וגלי צה"ל אולם יש לי השכלה משפטית כל שהיא ואני יכול לשער מה היה שם.
הסניגורים של גלי צה"ל טענו מן הסתם שהמילה "זונה " שהושמעה כנגד בן דיין בשידור אינה מילת ניבול פה אלא היא מילה "נייטראלית"  שנמצאת במילון אבן שושן.
אולם ככל הנראה  במהלך הדיון המשפטי התקבלה  עמדת עורכי הדין של בן -דיין שמה שחשוב כאן הוא ההקשר שהיה של ניבול פה והעלבה כלפי בן דיין. והיא זכתה כתוצאה בתביעה.
המשמעויות למשפטים אחרים הן גדולות .
זה אומר שבכל פעם שמישהו שמשתמש בכתב או בעל פה במילים שיש להן משמעויות של ניבול פה והסתה גזענית כמו "פרנג'י או "אוסט יודן " אין זה משנה כלל אם ניתן למצוא אותן במילון החשיבות היא בהקשר שבו בוטאו.
ואם מישהו מרגיש שכאשר מישהו אחר מכנה אותו או קבוצה שלמה הקשורה עימו כ"אשכנזי/ם או "פערנעק/ים"למטרות של העלבה ניבול פה והסתה גזענית הרי נפתחה לפניו הדרך ,הודות לתקדים בן-דיין לתבוע בסכומי כסף גדולים את מי שהוא שופט אותו כמנבל פה ומסית בהקשר שבו בוטאו המילים. .
אפילו לשלוח אותו לבית הכלא על שימוש במילים אלו כנגדו.

אורטל בן דיין ועורכי הדין שלה הוכיחו מעבר לכל ספק בפרשה שהשמעת מונח המוגדר ומובן בציבור  כניבול פה יש לה השלכות משפטיות שיכולות להביא לתשלומים גבוהים במקרה הטוב ( ואולי אף לבית הכלא במקרה הרע). אורטל בן דיין הרוויחה 38 אלף ש"ח על זה שניבלו את הפה כנגדה במילה "זונה". והיא תבעה אותם על מאה אלף ש"ח.
. אז כמה יהיו סכומי הפיצויים על השימוש במילה "פרנג'י " או " אשכנזי " או "פלאשי" או כוזרי " ?
לדעתי אפשר יהיה להשיג פיצויים של לפחות חמישים אלף ש"ח אם מגישים תביעה של מאתיים אלף ש"ח.אולי יותר.
לכל מי שרוצה להרוויח כסף ולכל עורך דין לתשומת ליבכם.
אורטל בן דיין  תרמה תרומה גדולה למאבק בגזענות ובהסתה הגזענית בתקדים שיצרה.

ראו עוד

פרשת הסטודנטית והמרצה באונ' העברית  

פרשת  התביעה  של אורטל בן דיין לגבי המילה "זונה"

העלאווים :סיפורה של הכת הסודית והחמושה ביותר בעולם

הטבח שמבצע נשיא סוריה באזרחי ארצו,הוא רק הפתיחה לטבח שהם יבצעו בעלאווים לאחר נפילת המשטר.למה? קודם כל כי הם קרובים של משפחת אסד ,שנית כי הם עלאווים ,כת חשאית שנואה באופן מוחלט על המוסלמים שאחד מחכמיהם קבע בימי הביניים שיש להשמידה.ואם יופלו העלאווים בסוריה,הם יהפכו לפליטים .הרמטכ"ל בני גנץ כבר הצהיר שיש להערך לקליטתם בגולן.וההצהרה עוררה ( כמובן ) ויכוח נסער :

מה לעשות עם העלאווים? ויכוח שנמשך במזרח התיכון מזה 1200 שנה

לראשונה :סיפורה המלא של הכת הכי סודית והכי חמושה במזרח התיכון

ראו :

העלאוים :סיפורה של הכת הסודית והחמושה ביותר במזרח התיכון (ובעולם )

ג'ו הלדמן והמסע אל קץ הזמן

סופר המדע הבדיוני הידוע ג'ו הלדמהתפרסם יותר מכל הודות לספרו "מלחמה לנצח" שתיא רמעין מלחמת "ויאטנאם " אתדינית בין בני אדם וחייזרים שנמשכת דורות על גבי דורות.

לאחרונה תורגם לעברית ספרו "מכונת הזמן המקרית " . זהןסיפור מסע בזמן אולטימטיבי ,מסע לעתיד הרחוק ביותר שניתן להעלות על הדעת ,ובסיומו מעין סגירת מעגל . הספר הוא מרתק ברעיונותיו אבל האם הוא גם ספר "אנושי " ?

ראו

התייר הנצחי

ימיו האחרונים של דוד המלך על פי אברהם בורג

אברהם בורג פוליטיקאי וסופר.צילם רובי קסטרו

הפוליטיקאי לשעבר ( ואולי גם לעתיד ?) אברהם בורג הוא הפוליטיקאי הישראלי הראשון שכתב רומן תנ"כי .הספר "אבישג " שמתחיל מימין האחרונים של דוד דוד המלך וממשיך מכאן למחוזות בלתי צפויים בכלל של ימי שלמה המלך ולאחריו .בורג  בשפה מקראית יפיפייה ועם ידע עצום על התנ"ך   יוצר היסטוריה חלופית לזאת המוצגת בתנ" וכך לחתור תחתיו.

ראו

דוד ושלמה במקראית  מדוברת

שושלת האלים של קוריאה הצפונית

דור שלישי קם לדיקטטורה הרצחנית של צפון קוריאה שמנהיגיה היציגו את עצמם כאלים עלי אדמות . והשליט החדש של צפון קוריאה לא מבשר תקווה,נהפוך הוא האיש עושה רושם ברור כמי שאינו פחות מטורף ורצחני מאביו וסבו,החשש הגדול הוא שהרודן עוד יתגלה כגרוע מקודמיו.

ולרגל עלייתו של השליט החדש השלישי בשושלת האלים החיים של צפון קוריאה –הנה מאמר גדול על ההיסטוריה שלה ושל "האלים " השולטים עליה החלק הראשון בסדרה שתציג תמונה מלאה של השושלת הרצחנית.

קובץ:Dprk pyongyang mansu kim sculpture 05.jpg
החלק הראשון עוסק בקים איל סונג -מייסד צפון קוראה ושושלת האלים והאיש שהשנה מלאו 100 שנה להולדתו והוא נחשב ל"שליט הנצחי " של צפון קוריאה,שנים לאחר מותו.

ראו :המנהיג הנצחי

החלק השני עוסק בקים ז'ונג איל שליט צפון קוריאה במשך קרוב לעשרים שנה מת. אך מי ומה היה האיש שהפך את ארצו למדינה גרעינית ובו בזמן הביא למותם של מליונים ברעב?

נראה שיותר מכל דבר אחר הוא היה במאי קולנוע מתוסכל אך שאפתני עד לבלי די . ,והיצירה הזכורה ביותר משלטונו היא סרט קולנועי על מפלצת דמויית "גודזילה". סרט שבויים בידי במאי דרום קוריאני חטוף.

ראו :במאי הקולנוע מהגיהנום

בחלק השלישי  נדון בשאלה מיהו ומהו היורש , הנכד שהוא השלישי בשושלת ? האם יש סיכוי שיתגלה כטוב יותר מקודמיו ? או שמה הוא יהיה רק גרוע יותר מעין גירסה מודרנית של הקיסר הרומאי קליגולה שהאמין שהוא בן ונכד לאלים ולכן אל בעצמו ,והתגלה כמטורף סדיסטי ורצחני ?

ראו

השלישי בשושלת

תרומתו של יאיר לפיד לספרות הבלשית

יאיר לפיד

יאיר לפיד צילם ברק פכטר.

 הילו גלזר במאמר גדול על יצירתו של יאיר לפיד שפורסם במעריב ראיין אותי בנושא תרומתו של לפיד לספרות הבלשית המקורית ומצטט אותי ש:

"הוא היה מהראשונים שעשו אדפטציה ישראלית לז'אנר 'הבלש האפל'", אומר אלי אשד, סופר, בלוגר וחוקר תרבות המתמחה בספרות בלשית, "אמנם הוא חיקה משהו קיים, אבל אי אפשר לזלזל בכך שייבא אותו לארץ. הוא מגיע יותר מהמסורת של ריימונד צ'נדלר ולוס אנג' לס, אבל ספריו היו יכולים להתרחש בכל מקום. אמו היתה נטועה בתרבות המקומית ולכן יש משהו יותר מעניין אצלה. הוא לא היה סופר גרוע, הספרים בסך הכל בסדר, מדרגה שנייה".

עד כאן הציטוט. כמובן יש לי הרבה יותר לאמר על לפיד ויצירתו ובעיקר על ספרי הבלשים שלו ועל ספרו התנ"כי  ואולי אעשה זאת במאמר מיוחד לרגל הבחירות עם לפיד יעמוד אז בראש מפלגה כפי שהוא מתכנן.  

בנתיים הנה כמה רשימות שכבר פירסמתי על יאיר לפיד וספרי הבלשים שלו :

הידיד הטוב מהשכונה : הרשימות של יאיר לפיד

בעקבות הבלש העברי

יאיר לפיד נגד דודו טופז רשימה שבה חזיתי התמודדות בין יאיר לפיד ודודו טופז על ראשות הממשלה בעתיד. התחזית הופרכה כידוע כתוצאה מהתאבדותו של טופז בבית הכלא. אולם כמה ימים בלבד לפני שנתפס בידי המשטרה ,הייתה לי שיחה מעניינת ביותר עם טופז  שכללה גם  את חוות דעתו  לגבי תחזית פוליטית  זאת בפגישה שהוא קיים עימי ושבמהלכה סקר לפני את חייו.

 הפגישה הזאת אגב הומחזה להצגה שלי עם הזמר א.ב. דן ( שמגלם בה את דמותו של דודו  טופז  ) והיא מוסרטת לסרט דוקומנטרי על ההצגה ועל  חייו ודמותו של דודו טופז.

 ראו גם

תרומתו של יאיר לפיד לתרבות הישראלית

 

"

אשת חיל מי ימצא? : 70 שנה של "וונדר וומאן "

הופיע באתר "סדרות הטלוזייה הקלאסיות "

70 שנה מלאו להופעתה הראשונה של גיבורת העל המפורסמת מכל בקומיקס האמריקני , "אשת חיל" הסיפור הראשון על מעלליה אמנם הופיע עוד ב-1941 . אבל החוברת הראשונה שהתמקדה רק בה עם תמונת עטיפה עליה הופיעה בינואר 1941. ולרגל זה הנה פרסום מחודש של כתבה העוסקת בתולדותיה.

סיפורי הקומיקס , אינם משופעים בדמויות נשיות ידועות מהקליבר של ספיידר מאן וסופרמן ,מה שאולי גם אומר משהו על הקהל שלהם שרובו הוא זכרים צעירים ורק מיעוטו הוא נשים .

אבל ישנה יוצאת דופן אחת שעומדת כמעט שווה בשווה לצידם של סופרמן החייזר מכוכב קריפטון , ובאטמן איש העטלף המיליונר הלוחם בפשע כצלע השלישית ברשימת גיבורי העל הידועים ביותר חברת הקומיקס האמריקנית די . סי . זו היא WONDER WOMAN אשת חיל.

בעברית אגב התרגום המדייק של שמה הוא "אשת פלא ". אבל אין ספק ש"אשת חיל" מצלצל טוב יותר עם הקשריו המקראיים לקטע הידוע בספר "משלי " התנ"כי על האישה המושלמת ולכן נשתמש בו.

האמזונה

אשת חיל היא לוחמת צדק בעלת כוחות על ששנים רבות רבות לפני הלוחמת היווניה הידועה מסדרת הטלוויזיה "זינה הנסיכה הלוחמת " סידרת פנטסיה על לוחמת קדומה בלתי מנוצחת , שהוקרנה בטלוויזיה האמריקנית בין 1995 ל-2001 ( שדמותה הושפעה ממנה לא במעט ) הייתה קשורה עמוקות למיתולוגיה היוונית .

שמה של אשת חיל הוא דיאנה "פרינס " והיא נסיכה , בת לגזע האמזונות הקדום,לוחמות אדירות כוח שבעבר הרחוק נוצר בידי אלת האהבה אפרודיטה להראות שכל מה שהגברים הבהמיים יכולים לעשות נשים יכולות לעשות טוב יותר.

אפרודיטה נתנה לאמזונות חגורת קסמים שבאמצעותן הן יהיו בלתי מנוצחות בידי גברים פשוטים והן בנו עיר נפלאה ביוון הקדומה בשם אמזוניה ושם חיו בשלווה דורות רבים . אלא שבשלב מסוים יצא הגיבור הקדום והחזיר השוביניסט האולטימטיבי הרקולס ( כן, אותו הגיבור שכיכב בסדרת האם של זינה ) להילחם בהם ופגש את מלכת האמזונות היפוליטה. היפוליטה היפה גברה על הרקולס בכוחה הגופני (!) ובאמצעות חגורת הקסמים שלה ששום לוחם גבר אינו יכול לעמוד בפניה. הרקולס נאלץ להיכנע אך היה נחוש בדעתו לשעבד את היפוליטה והאמזונות שלה ויהי מה. ואם יהיה צורך בבוגדנות במקום בכוח . הוא הזמין את האמזונות למשתה כשהוא מחניף להיפוליטה וליופיה והבחורה התמימה נפלה ברשתו של הלוחם האכזר בשלב מסויים כאשר השניים היו בשלבים מיתקדמים של ""התמזמזות " " חטף הרקולס מהיפוליטה את חגורת הקסמים והאמזונות היו כעת בידיו כבולות לעשות בהם ככל שיעלה ברצונו (ולגורל "מר ממות " מן הסתם). אלא שהיפוליטה התפללה לאפרודיטה וביקשה ממנה את הכוח לשבור את הכבלים האלה הסכימה אם כי הזהירה שמעתה ואילך יהיו האמזונות שפחות מוחלטות של אפרודיטה ותמיד יהיה עליהן לזכור כיצד היו פעם שפחות של הגברים . בעזרת אפרודיטה הן השתחררו מהשרשראות ,היפוליטה היכתה את הרקולס וחטפה ממנו את החגורה,האמזונות היו כעת שוב חופשיות משליטה גברית.אולם האמזונות ידעו ששוב אין להן מקום ביוון או בעולם הגברים בכלל. הן שטו לאי בלתי ידוע באוקיינוס "אי גן העדן " והקימו שם ממלכה לנשים בלבד ששום גבר לא חדר אליה במשך אלפי שנים.

עמוד הפתיחה לסיפור הראשון על "אשת חיל " ממגזין בדצמבר 1941.חודש לפני ההופעה הראשונה ה"רשמית "בינואר 1942.

לפחות עד שנת -1941 בזמן מלחמת העולם השניה כאשר התרסק על האי מטוס של קצין ביון אמריקני בשם סטיב טרבור. מלכת האמזונות היפוליטה ( בנוסף לכל שאר תכונותיהן האחרות האמזונות הן גם בנות אלמוות ) החליטה אז לתת לו לחזור לעולם המודרני שלנו ולא זאת בלבד אלא לשלוח איתו את בתה דיאנה שהתאהבה בו כדי שתעזור לו להילחם בנאצים ובכוחות הרשע והשיעבוד בכלל .דיאנה מחזירה את סטיב לוושינגטון ארה"ב במטוס הבלתי נראה שלה ( שנים רבות לפני ה"חמקן " של היום ) ומכאן ואילך לא נפרדת מחייו של טרבור

דיאנה

דיאנה היא יפה כמו אפרודיטה ,חכמה כמו אלת החכמה אתנה ,בעלת המהירות של אל הגנבים מרקורי ועם הכוח של הרקולס. אך בארה"ב היא מעדיפה ללבוש את הזהות של אחות ממושקפת וחסרת צורה בשם דיאנה פרינס שפה פגשה בעת הגיעה לארה"ב וגילתה שהן דומות ורכשה ממנה את מסמכיה .. כאשר היא לובשת את דמותה האמיתית של אשת חייל היא לבושה תחילה שמלה קצרה שעליה כוכבי הדגל של ארה"ב ולאחר מכן מכנסיים קצרים עם אותו הסמל כמו גם מעין שריון מוזהב שהוא חסינה בפני כדורים .

היא הופכת לאויבת הגדולה של פושעי ארה"ב כמו גם של פושעים ומחבלים נאציים לסוגיהם ולמיניהם הודות לכוחות העל שלה וצמידים עמידי כדורים. והיה לה גם את "הפוליגראף " המיוחד שלה לאסו קסמים. כל מי שנלכד בלאסו זה חייב לדבר אמת ולחשוף בפניה את הידוע לו.

היוצר

וויליאם מרסטון היוצר של "אשת חייל"

היוצר של אשת חיל היה אדם שונה מאוד משאר היוצרים של סדרות קומיקס שהיו ידועים רק בתחום הקומיקס ולא מחוצה לו. היה זה פסיכולוג ידוע מאוד בשם ויליאם מולטון מרסטון שבין שאר דברים הוא גם הממציא של"מכונת האמת " הפוליגראף שבו השתמש על מנת לבחון את אמיתות דבריהם של שבויים גרמנים במלחמת העולם השנייה.

אשת חיל מדגימה ביפני ה"אחיות " את מכונת הפוליגראף ,המצאתו של ויליאם מרסטון.

והיה גם בעל עניין רב מאוד בתרבויות יוון ורומא ( הוא בין השאר כתב רומן היסטורי על קליאופטרה וקיסר ) . בראשית שנות ה-40 מרסטון הנ"ל כתב מאמר שבו התקיף את התכנים סל סיפורי הקומיקס ,וראשי חברת קומיקס הציעו לו כאתגר לכתוב סדרת קומיקס משל עצמו . למרבית ההפתעה מרסטון קיבל את האתגר וליצור סדרת קומיקס ע תכנים שכמוהם לא היו בעבר וזאת עשה בהצלחה רבה.

מרסטון היה אדם שהיה בעל דעות ייחודיות לזמנו ולמעמדו. הוא היה פמיניסט שנים רבות לפני שהמושג נוצר וחי במשך שנים רבות במערכת יחסים של "שלישיה " עם אישה שלה היה נשוי כחוק ולגמרי במקביל עם פילגש שאותה היכירה אישתו. האישה והפילגש עזרו לו ליצור ולפתח את דמות גיבורת העל הנשית החדשנית שלו.

הסקיצות המקוריות של "אשת חיל " מ-1941  עם  ההערות של מרסטון

הוא השתמש בסיפורים כדי לבטא את "התיאוריות הפסיכולוגיות החדשות ביותר על יחסי גברים נשים. ".הוא החליט ליצור סיפור קומיקס על המאבק בין הטוב והרע ,לא בדיוק נושא חדש בספרות הקומיקס ,אך מה שהיה חדש היה שהמאבק מוצג במונחים מיניים כאשר כוחות הטוב מיוצגים בידי הנשים וכוחות הרע מיוצגים בדרך כלל בידי נציגי האכזריות והברוטאליות הגברית. המאבק בסיפורים הוא גם בעולם האלים בין אפרודיטה אלת האהבה המייצגת את כוחות האור ובין מארס אל המלחמה המייצג את כוחות הרשע והוא האויב הגדול של האמזונות .אין זה אומר שכל אישה ואישה בסיפורים היא לוחמת צדק וכל גבר וגבר הוא נבל השואף להשתלט על העולם ,יש גם פושעות על רבות ושונות בסיפורים. אבל אהבה והבנה מתוארים במפורש כמאפיינים נשיים ,בעוד שאלימות ורשע כמאפיינים "גבריים.

אך הסיפורים הרחיקו לכת הרבה מאוד מעבר לכך.

אשת הסאדו מאזו

למרסטון פסיכולוג המכובד היו תחומי עניין מוזרים ביותר אף מעבר לרעיון "השלישיה " המינית , שאותו קיים בחייו . ואותם החדיר בכמויות לסיפורי אשת חיל שלו. נושא שהעסיק אותו מאוד היה של שליטה ושיעבוד . בסיפורים אפשר למצוא בשפע ובכל פינה מגוון סמלים של סאדו ומאזו , כבלים ,שרשראות אזיקים.

הסמל המרכזי של הסדרה היה אישה כבולה בשרשראות ובחבלים והדמוית בסדרה הייתה אובססיה עם נושא השיעבוד והדיכוי שכמהו אין למצוא באף סדרת קומיקס אחרת . יריבו של באטמן למשל רוצים להרוג אותו.

אך היריבים של אשת חיל היו סדיסטיים שלא הסתפקו רק ברצון לראותה מושמדת אלא גם לראותה סובלת בדרכים שיש בהם אלמנטים אירוטיים ברורים . כך למשל ריקוד לרוב עם אמצעי לגרימת כאבים הייתה דרך רגילה שבה סבלה אשת חייל עינויים מידי אויביה. . את אשת חייל עצמה אפשר לשעבד רק עם "צמידי השעבוד " שלה יחוברו ביחד בידי גבר ( אך לא בידי אישה אחות )

לעומת זאת .בסיפורים של מרסטון נקבע פעם אחרי פעם שבעולם האוטופי של העתיד הנשים יהיו דומיננטיות כמו שהן דומיננטיות (ולמעשה יחידות ) בהווה באי גן העדן ועם כי יהיה שיויון הרי הנשים הן אלה שינהלו את העניינים מאחר ש"נשים מוכנות יותר מגברים לשרת אחרים למען טובת הכלל" .

כאשר אשת חיל מבקרת בחברות אוטופיות שונות בהווה הרי אלה חברות שבהן הנשים נפטרו מהגברים .. או שבהם הגברים הם במעמד נחות לזה של הנשים.

למשל בכוכב הלכת וונוס. לעומת זאת החברות מרושעות והמפחידות ביותר שבהן מבקרת אשת חיל במהלך סיפורים שונים הן אלה שבהן אין נשים כלל או שבהן הם משועבדות לגברים למשל בעולמו של אל המלחמה מארס,כוכב הלכת מאדים. כאשר גילתה אשת חיל נערות שפחות המדוכאות בכוכב הלכת אוראנוס הטיפה להן מוסר " הו נערות טיפשות ! כאשר אתם נותנות לגברים לקשור אותכן אתן גם נכבלות בידי המלחמה השנאה והתאווה לכוח !חשבו ! ושחררו את עצמכן! תשלטו באלה שמדכאים אחרים !!אתן יכולות לעשות זאת !!!" אשת חיל מניפה תמיד את הדגל למען שחרור האישה.

בכוכב הלכת נפטון פגשה אשת חיל בחברה שעליה שלט רודן אכזר ששלט ביבשת שבה אין נשים."אבל אם אין נשים" התפלאה אשת חיל "כי אז אתם הגברים נלחמים זה בזה ללא הרף "תשובתו של הרודן הנפטוני האכזר היא ש"נשים הם יצורים נוראיים ,אכזריים ונקמניים ,תודה לנפטון שאין לנו נשים בנפטוניה !"."אתם תמיד תהיו עסוקים במלחמות וחסרי אושר עד שנשים ישלטו בכם" מזהירה אשת חיל.והיא מפילה את השלטון הרודני בנפטון ומקימה שם ממשלה של נשים בלבד כדי לוודא שמאתה ואילך יהיו שם שלום ושלווה.

Wonder Woman 7 - Winter Issue - Superhero - Superman Publication - Woman - Building - Harry Peter, Terry Dodson

בכל מקום אקזוטי ששם הלכה אשת חיל במהלך הרפתקאותיה יהיה זה אטלנטיס שמתחת לים או כוכבי הלכת מאדים נוגה שבתי אורנוס ופלוטו ,תמיד היא מוצאת חברות מחזיקות עבדים ששם הדבר נחשב לחלק טבעי מהחיים.

כך למשל בכוכב הלכת ונוס גברים ונשים חיו זה לצד זה בהרמוניה ובאושר . הנשים הן יפות עדינות אמיצות ועצמאיות ועם כנפיים שעיתן הם יכולות לעוף באוויר ודומיננטיות .. הגברים לעומת זאת הם חסרי כנפיים צייתניים לגבירותיהם ופחדניים . כפי שאומרת המלכה בסיפור זה "הגברים שלנו אוהבים אותנו מאוד והם מצייתים לנו משום שאם לא יעשו זאת נעוף מהם ואין להם כנפים כדי לעקוב אחרינו.

""זאת דרך נפלאה לשמור את הגברים במקומם !" עונה אשת חיל.

אם לסמוך על הסיפורים של אשת חיל ,כדור הארץ הוא המקום היחיד ביקום שבו אין החזקת עבדים ושפחות נחשבת לחלק טיבעי ומובן מעליו של החיים במין סוג של סטייה קוסמית. החוברות הפכו להיות נשלטות בידי סמל אחד ויחיד של של נשים (ומדי פעם גברים ) כבולות בחבלים ובאזיקים.

כל הנבלים החשובים בסדרה ללא יוצא מהכלל כולם החזיקו בעבדים ובשפחות. יריבותיה הן תמיד "גבירות " שמחזיקות בשפחות שמאולצות ללבוש אזיקים כבדים ומולקות על העברה הקטנה ביותר ונאלצות לסבול שורה של השפלות שהן במרומז מיניות . . בסיפורים אלה השפחות והעבדים לרוב קיבלו את שיעבודם ללא תלונה ולרוב אף אהבו את השיעבוד ונהנו מהעינויים והשפלות שמהם סבלו באופן קבוע.

קטע מסיפור "אשת חיל " משנות ה-40.

לאמיתו של דבר השעבוד ככזה לעולם אינו מותקף בסיפורים של מרסטון וגישתה של אשת חיל בנושא הייתה ש" אם נשים רוצות להיות שפחות אין כל רע בכך . הדבר הגרוע עבורן הוא להיות השפחה של גבירה מרושעת כמו פאולה וון גונטר (ברונית נאצית מרושעת ) . גבירה טובה תוכל לעשות עימן נפלאות !" המסר בסיפורים הוא ששיעבוד יכול להיות נחמד כל זמן שהוא נעשה בידים "טובות" וכליאה יכולה להיות דבר משגע כל זמן שלסוהרים יש רק את מיטב האינטרסים של אסיריהם מולם וכל מה שנשאר לאסירים ולאסירות זה רק להיהנות . בפילוסופיה של האמזונות יש כנושא מרכזי את "השעבוד האוהב " כמו זה שיש להן בידי האלה אפרודיטה ,שעבוד שבו הגבר והאישה נכנעים לחלוטין לגבירה דומיננטית כלשהיא שעושה בהן ככל העולה על רוחה.

האוייבים והאוייבות

תוצאת תמונה עבור ‪wonder woman no 200‬‏

בין אויביה המוזרים יותר של אשת חיל היו : דוקטור פסיכו ,מטורף שהיפנט את אישתו כדי להפוך אותה לסוכנת של מזימתו השטנית להשתלט .. לא ,לא על כל העולם כמו הנבלים הרגילים בסיפורי סופרמן ובטמן ,אלא על כל נשות העולם ! הוא "מפלצת ששונאת נשים ! עם עורמה שטנית והבנה עמוקה של הכישוף דוקטור פסיכו עמל כדי לבטל את העצמאות של הנשים המודרניות של אמריקה ושואף להחזירן לימים של ארמונות השולטנים ושווקי השפחות, בחזרה לשרשראות ולאזיקים ולעבדות !" .

Wonder Woman 25 - Aaron Lopresti, Design Hi-Fi

אבל אין לטעות הרוב הגדול של יריביה של אשת חיל היו דווקא נשים שהרי לפי הסיפורים נשים הן חזקות וחכמות יותר מכל גבר. כמה מאויבותיה כללו את :

"הצ'יטה " אשת חברה עשירה בעלת אישיות מפוצלת שהקימה לעצמה צבא שלם של נערות משועבדות שלבשו מדי ם של זברה כלאה אותם בכלובים והילקתה אותן אם שגו את השגיאה הקטינה ביותר בפרוטוקול של הציות והפניה לגבירתן

היפנוטיה אישה שהתחזתה לגבר ושלטה תוך כדי כך באופן מנטלי באחותה התאומה והיפה.

. האויבת הגדולה ביותר בשנים הראשונות הייתה סוכנת הגסטפו הנאצי פאולה וון גונטר. שהחזיקה צבא שלם של שפחות . היא הוצאה להורג בסיפורים כמה פעמים ותמיד חזרה לחיים לביצוע מזימות נוספות נגד שלומה של ארה,"ב עד שלבסוף לאחר שעברה טיפול מתאים באי גן העדן נוכחה ברוע דרכיה דחתה לבסוף את "העיקרון של היטלר שכל הנשים חייבות להיות השפחות של הגברים " והפכה לידידתה ועוזרתה של אשת חייל.

Wonder Woman 5 - Harry Peter, Terry Dodson

בנתיים שהתה אשת חיל בחברתו של אהובה וארוסה סטיב טרבור , לוחם אמיץ ויפה תואר ,אך (בלשון המעטה ) לא חכם גדול שמעולם לא זיהה אותה כדיאנה פרינס שעימה עבד באופן קרוב. .ובכל פעם שהיה מציע לה שוב נישואין היה מקבל את התשובה שהם יוכלו להתחתן רק כאשר "הפשע והרשע יעלמו מפני כוכב הלכת הזה". בברור אשת חיל זיהתה את מוסד הנישואין כעוד מוסד "שעבוד " שבו העדיפה לא לקחת חלק.

אם כי סירבה להתחתן עימו ורק לאחר שנים רבות מאוד של קשר הואילה  ברוב טובה לאפשר לו את הכבוד הגדול של נשיקה על פיה , אשת חיל הקפידה תמיד "לשים עין " על חייו של סטיב ובכל פעם שהייתה סכנה שיתייאש מסירוביה הבלתי פוסקים וינטוש אותה למען אישה יפה אחרת ,תמיד ניתן היה לסמוך על אשת חיל שתופיע ותוכיח לסטיב שהאישה היפה הנ"ל היא סוכנת אוייב או פושעת על כלשהי ,והביאה לכליאתה בבית הסוהר. סטיב נאלץ לחזור אליה תמיד בראש מושפל . את מערכת היחסים בינהם תיאר סטיב באחד הסיפורים : אתה יכול להיות בטוח שאני העבד הנכנע של הנסיכה ( אשת חיל ).

עם אלמנטים סאדו מזוכיסטיים כאלה ,אין זה פלא שפסיכולוג אחר דוקטור פרדריק ורטהיים שבמסגרת התקפה רבתי על תעשיית הקומיקס בספר שנקרא " פיתוי החפים מפשע " קרא לקומיקס של עמיתו למקצוע "אחד המזיקים ביותר לבריאותו הנפשית של הנוער האמריקני "הוא העיר על האלמנטים הלסביים הברורים שבסיפורים ותיאר את אשת חיל כמקבילה הלסבית של בטמאן ורובין שלדעתו היו בבירור זוג הומואים. .

Wonder Woman 24 - Aaron Lopresti, Design Hi-Fi

העורכים של מרסטון בחברת הקומיקס לא הבינו את האובססיה של הפסיכולוג הנכבד עם דומיננטיות וגבירות ושוטים ואזיקים ולא הרגישו בנוח עם הסיפורים שאותם הם ידעו קוראים בעיקר ילדים ונערים בני עשרה. אך בגלל מעמדו הנכבד ועוד יותר בגלל שהקומיקס היה כל כך מצליח לא אמרו דבר. מרסטון עצמו הסביר לעורכים שאין מה לחשוש שחלילה קהל הגברים שקוראים קומיקס ירגישו ניכור בגלל דמות נשית חזקה כל כך . תנו להם אישה יפה חזקה מהם בהרבה להיכנע בפניה והם יהיו גאים להיהפך לעבדיה מרצון ! אמר .

Pete Marston in his Wonder Woman Family Museum

פט מרסטון בנו של ויליאם מרסטון ליד האוסף הענק שלו של  חפצי "אשת חייל " במוזיאון הפרטי שהקים לדמות בביתו.

מרסטון נפטר ב-1947 אחרי מותו הסדרה נכתבה בידי סופרי קומיקס רגילים שהתפיסות שלהם לגבי נשים היו שונות מאוד מאלה של מרסטון כתוצאה הסדרה איבדה את כל האלמנטים המוזרים והמעניינים שלה ואשת פלא הפכה לעוד גיבורת על קונבנציונלית וחסרת יחוד .

בסוף שנות ה-60 ניסתה חברת די סי לשנות אותה כתוצאה מהמכירות הנמוכות . האמזונות עזבו את העולם שלנו ולקחו מאשת חיל את כוחות העל שלה ואת חליפתה המסורתית. כתוצאה היא הפכה למומחית לקרב מגע הפועלת ביחד עם מאסטר סיני עיוור בשם "אי צ'ינג " כנגד כוחות הרשע . המטרה הייתה להציגה כאישה מודרנית ועצמאית. ולכן גם סטיב ארוסה הנצחי נהרג אז בידי פושע אחוז אובססיה בידי אשת חיל.

אך השינויים לא ארכו ימים .הפמיניסטיות שהחלו לבלוט יותר ויותר בחברה התלוננו שאשת חיל איבדה את כוחה . לא שהרבה פמיניסטיות היו קונות את החוברות ,אבל גם הגרסה החדשה של אשת חיל לא משכה חובבי קומיקס רבים. אשת חיל קיבלה חזרה את כוחות העל שלה בשנות ה-70 ואפילו סטיב טרבור הוקם לתחייה בידי האלה אפרודיטה. אף הירידה בעניין בדמות נמשכה עד שהסדרה בוטלה לבסוף ב-1986.

אשת חיל בטלוויזיה

בנתיים אשת חיל הפכה גם לגיבורת טלוויזיה. ב-1974 הופיע סרט טלוויזיה על דמותה עם קטי לי קרוסבי שנים לפני תפקידה המפורסם ב"ליל המסיכות ". "אשת חיל " הייתה שונה מאוד מדמותה בקומיקס והוצגה כמסוכנת ללא כוחות על מיוחדים . בסרט זה היא הישיגה רשימה גנובה של סוכנים מפושע בן לאומי ומעוזרו הפסיכופט,תוך כדי שהיא נאבקת באמזונה אחרת מאי גן העדן שעברה גם היא לעולמנו אך כדי לבצע בו מעשי פשע. . לא במפתיע הסרט לא זכה להצלחה.בבירור לא זאת הייתה הדרך להציג את אשת חיל בטלוויזיה .

להצלחה גדולה יותר זכתה הדוגמנית לינדה קרטר בפילוט מ-1975 עם השם המוזר "אשת חייל החדשה המקורית " . ובעקבותיו נוצרה סדרה שלמה . בסדרה זאת עסקו הסיפורים בתחילה בהרפתקאותיה של אשת חיל במלחמת העולם השניה . הפיילוט בן שתי השעות תיאר את נחיתת האונס של הטייס סטיב טרבור באי של אשת חיל במלחמת העולם השניה וכיצד אשת חיל זוכה בתחרות עם אמזונות אחרות על הפרס הגדול: היכולת לעזוב את האי כדי להיאבק עם סטיב בנאצים . גם שאר פרקי העונה הראשונה עסקו במאבקה בנאצים כמו הסוכנת פאולה וון גונטר ( בפרק שבו יש קטעים כמו לקוחים מהקומיקס המקוריים של אשת חייל בכבלים לרגליה של הנאצית הלועגת ) שהופכת לידידתה כמו בקומיקס המקורי ,באשת על נאצית בשם פאוסטה , בכיבוש נאצי של אי גן העדן, כמו גם בחייזרים וכו'. זאת בשיתוף פעולה עם סטיב טרבור ) ומדי פעם עם אחותה הצעירה נערת החיל שאותה גילמה השחקנית הצעירה דבורה וינגר .סך הכל היו 13 פרקים בעונה זאת ויש הטוענים שזה היה הגלגול הטלוויזיוני המשובח ביותר של אשת חיל .

אך החברה המפיקה החליטה שאשת חיל בתקופת מלחמת העולם השניה אינה מעניינת מספיק את הצופים והחליטה ב-1977 להעביר אותה לזמננו בסדרה שנקראה כעת "ההרפתקאות החדשות של אשת חיל " .

לינדה קרטר נשארה אשת חיל שנשארה צעירה כתמיד (אחרי הכל היא בת אלמות ) ומבצעת משימות שונות בשיתוף פעולה עם הסוכן סטיב טרבור הבן בנו של אותו סטיב טרבור מהפרקים הראשונים (ושאותו גילם אותו השחקן ליל ואגונר) ובעזרתה של אימה מלכת האמזונות היפוליטה שאותה גילמו במהלך הסדרה שלוש שחקניות שונות.

הסדרה החדשה נפתחה בפרק פילוט שבו מטוסו של סטיב טרבור הבן שוב מתרסק על אי גן העדן כפי שקרה עשרות שנים קודם לכן לאביו ושוב אשת חיל יוצאת עימו אל העולם הרחב כדי להילחם בשורה חדשה של נבלים . אלה כללו בפרק הפילוט חייל יפני בעל כוחות טלקינטיים שאינו יודע שמלחמת העולם השניה הסתיימה ששואף לנקום באשת חיל על מה שעשתה לו בזמן המלחמה (בעונה הראשונה ) 35 שנה קודם לכן , במדען מטורף ( השחקן הידוע רודי מקדואל ) שמשתמש בלייזר כדי לגרום להתפרצויות געש בכל העולם חייזרים טלפטיים בפירמידות השואפים לגנוב את מוחות מדעני העולם , בפושע מכוכב אחר שמסוגל ללבוש כל צורה ודמות , בנוסע בזמן מסוכן מהמאה ה-22,במזימה נאצית ליצור שיבוט של אדולף היטלר ,במוזיקאי רוק שמהפנט נשים צעירות כדי שיגנבו עבורו , באדם שמסוגל למצוץ רגשות כמו ערפד ( ושאותו גילם שדר רדיו ידוע בשם "איש הזאב ג'ק ") ,במוח חסר גוף של מליונר ,ביוצר צעצועים מטורף המשתמש באנדרואידים אנושיים כדי לגנוב מסמכים סודיים במטורף החוטף ספורטאים , ובאחד הפרקים המוזרים ביותר היא עזרה לגמד מהמיתולוגיה להשיג מחדש את אוצרו הגנוב .

מהסדרה הזאת הופקו שתי עונות נוספות ו-45 פרקים בשנים 1977-1979. רבים זוכרים אותה לטובה, והיא הוקרנה גם בישראל .

אשת חיל חוזרת

photo.jpg

"אשת חיל" גירסת ג'ורג' פרז

בקומיקס כמובן שום גיבור על מצליח אינו מת באמת.והסדרה נוצרה מחדש ב-1987 בידי האמן ג'ורג' פרז. הוא יצר את הגירסה המעניינת ביותר של הדמות מאז מרסטון והוא הפך אותה שוב לדמות מצליחה. הייתה זאת ,גירסה שברוח שנות השמונים שמה דגש רב על הפמיניזם של הדמויות ועל הקשר ההדוק שלהן עם המיתולוגיה היוונית שהוצגה כעת בצורה אוטנטית יותר מאשר בעבר.פרז גם שם דגש חזק ביותר על השורשים המיתולוגיים של הגיבורה ועל עולם המיתולוגיה היוונית שעומד מאחוריה,ושהוצג בצורה יותר "ואותנטית " ועמוקה מבעבר.

. הגירסה הזאת גם לא הסתירה את העובדה שלכל הפחות חלק מהאמזונות הן לסביות. דיאנה פרינס ששוב לא הסתירה את זהותה בעולם שלנו .הוצגה כדמות תמימה שלומדת את דרכי העולם הגברי המערבי המושחת , תוך כדי מאבק בלתי פוסק בפשע וברשע.

 

Image result for superman and wonder woman in love cover

סופרמן וונדר וומאן בפלירט קצר.

נקודת השיא של הסדרה של פרז הייתה "מיני סדרה" מ-1991 שאותה צייר פרז בשם "מלחמת האלים " ושבמהלכה דיאנה כמו שאר גיבורי העל מוצאים את עצמם במרכז מלחמה בין האלים היווניים והאלים הרומאיים הדומים להם ועם זאת גם שונים.

אך מאז שפרז עזב את הסדרה היא חזרה להיות סדרה בינונית ומטה. כל הכותבים לאחריו שמרו על העקרונות שהוא קבע ואין לאמר שמישהו חידש משהו לגבי דמותה של "אשת חיל".

עד כמה שידוע לי אין שום סיפור על "אשת חיל " שתורגם לעברית .אך סדרת הטלוויזיה על עלילותיה הוקרנה בטלוויזיה הישראלית.

אשת חיל חדרה אפילו לקולנוע הישראלי :ב-1995 הופק בבית הספר לקולנוע "סם שפיגל " סרט של 8 וחצי דקות בשם "אשת חיל " שאותו ביים גיא שגיא וכתבה רמה דרימר. בסרט בכיכובה של שרון קנטור תואר סיפורה של אחות מופנמת ופשוטה למראה. אך בזמן שהיא עוברת בגן עם חבר וחוזה באי צדק היא עוברת טרנספורמציה לאשת חיל לוחמת הצדק.

אשת חיל הפכה לאיקון פמיניסטי,דמות של שאישה שיכולה לעשות כל מה שגבר יכול לעשות. אותה כוהנת גדולה של התנועה הפמיניסטית האמריקנית ,גלוריה סטנהיים הכריזה במהדורה פמיניסטית של ספורי אשת חיל " אשת חיל רומזת על תשובה לדילמה הסקסואלית שלה כאשר היא נעה בין הערצתה לכוחו הגברי של סטיב ולהכרזותיה שלא תיתן לעולם לגבר לשלוט בה. היא יכולה לאהוב רק בן זוג שווה לה " סטיב כידוע אינו שווה לאשת חיל ולכן היא אינה יכולה לאהוב אותו באמת . . הפמיניסטיות של היום טוענות שמרסטון היה פמיניסט שהקדים את זמנו. אחרים פחות פמיניסטיים מצאו באותם סיפורים ,אלמנטים ברורים ולא נעימים של סאדו מאזו קיצוני והויכוח בנושא נמשך.

בכל אופן ניתן לראות באשת חייל את האם הגדולה של ז'אנר הסיפורים הפופולארי בימינו של אישה שיכולה לגבור על כל גבר ז'אנר שהוא דומיננטי בעצמו כפי שמראה ההצלחה הגדולה של זינה, באפי הלוחמת בערפדים , גיבורת משחקי המחשב והסרטים לארה קראפט ועוד רבות אחרות.

 

ראו גם

אתר של אשת חיל

אשת חיל בויקיפדיה

הארכיון של האמזונה

עטיפות של אשת חיל

אשת חיל בטלוויזיה 

ההיסטוריה המדהימה של אשת חיל

אשת חיל גירסת שנות ה2000

ירון לונדון וירון זהבי

 

הילד ירון לונדון ,סוף שנות ה-40.

"תראיין את ירון לונדון עבור הכתבה החדשה שלך על סדרת "חסמבה" " פקד עלי העורך " הוא הרי המודל לדמות של מפקד חסמבה ירון זהבי ".

לראיין את ירון לונדון על ירון זהבי? בעיה.

 האיש ידוע כמי שאינו אוהב להתראיין על הנושא הזה. אבל העורך מבקש ולא אומרים לו "לא" ומסבירים לו שהמרואיין ידוע בחוסר החשק שלו לדבר על נושא. אז בכל זאת ראיינתי את ירון לונדון ,וזהו הראיון המקיף והמסכם ביותר שהוא קיים אי פעם על נושא הקשר בינו ובין ירון זהבי מחסמבה.

 ראו

ירון לונדון נגד ירון זהבי "

ועל חסמבה באופן כללי

חסמבה -ספרי היהלום

שרגא גפני -האיש בעל אלף השמות

כשהייתי ילד אחד מהסופרים החביבים עלי ביותר היה שרגא גפני. עוד סופרים חביבים עלי היו אבנר כרמלי  מחבר סדרות כמו "הבלשים הצעירים " ( שמי שמכיר אותי יודע שאני מושפע ממנה מאוד ) הימאים והספורטאים הצעירים ואון שריג מחבר סיפורי דנידין הילד הרואה ואינו נראה. לימים גיליתי שכל השמות האלו וגם אחרים הם רק שמות בדויים של שרגא  גפני.

לימים גיליתי שבספריו השונים של גפני ינמצאת מוסווית אידיאולוגיה מיוחדת במינה שהיא בגדר ואריאציה של האידיאולוגיה "הכנענית " של יונתן רטוש ואהרון אמיר.גפני הוא פלג של אדם אחד מהקבוצה הקטנה הזא

לפני כמה שנים היצעתי למארגני כנס המדע הבדיוני "איקון " של האגודה הישראלית למדע בדיוני להזמין את שרגא גפני כאורח כבוד של הפסטיבל.
וזאת גם מאחר שגפני יצר את הדמות האיקונית היחידה של מדע בד'יוני מקורי "דנידין הילד הרואה ואינו נראה".
מארגני הפסטיבל מסיבותיהם השמורות עימם דחו את ההצעה
הסופר הישראלי לביא תדהר שכותב סיפורי מדע בדיוני ופנטסיה באנגלית המשיך מכאן ובעקבות שיחה עימי על הפרשה ועל גפני יצר סיפור שעוסק בתיאור של מה היה קורא אילו מישהו כמו שרגא גפני היה מבקר בכנס מדע בדיוני מודרני.
הפרטים של הסופר בסיפור שונו במקצת ,וגם שמו אינו שרגא גפני אלא "שאול ". אבל זה פחות או יותר האיש בעצמו כפי שהוא מתואר בידי מישהו שאינו מכיר אותו אישית אלא מדמיין אותו על סמך קריאה ושיחות עם אנשים שמכירים את האיש..
והנה הסיפור שלצערנו קיים רק באנגלית .ראוי שמישהו יתרגם אותו לעברית :
The Master

על שרגא גפני הסופר בעל אלף השמות ראו

העברי האחרון ?:חמישים שנות סדרות של שרגא גפני  החלק הראשון

החלק השני

2012 -העולם-סוף?

שנת 2012 היגיעה. ולפי חוגי הניו איג' בעולם שסועריםכמרקחה זו לא תהיה שנה ככלה שנים עם מנת אסונותיה ומלחמותיה. היא תהיה שנת סיומו של עידן .

מדוע ?

:משום שלוח השנה של בני עם המאיה שחיו באמריקה המרכזית לפני אלף שנה  מסתיים בשנה זאת …לכאורה.

בין הקרבת קורבנות אדם מפרפרים לבין בריחה מסתורית אל הג'ונגל, מצאו בני המאיה זמן לחישובים אסטרונומיים ולחיבור לוחות שנה מסובכים. מאות שנים אחרי שהם הצליחו להשמיד את עצמם לדעת, העולם מצפה בכיליון עיניים לגלות מדוע הלוח שלהם מסתיים בשנת 2012. בעצם, לא כל העולם. את הצאצאים של המאיה, שחיים עדיין במרכז אמריקה, זה לא ממש מטריד

למעשה לוח השנה נמשך לעוד כמה קוארדיליונים טובים של שנים.

ובנתיים במקסיקו הולך ומתעצם פולחן קדום של בני שבט המאיה פולחן אל המוות שמביא למותם של המונים בצורות סדיסטיות זוועתיות  בידי מאמיניו,  רבים מהם הם אנשי קרטלי הסמים הכל יכולים במקסיקו.

אז האם שנת 2012 תהיה סיום עידן ?

ראו

החלק הראשון -נבואת בני המאיה

החלק השני -פולחן אל המוות