הגולם של העיר חלם

האם יש קשר בין עיר השוטים המפורסמת חלם ובין סיפור הגולם ?
עד כמה שהדבר מדהים התשובה היא חיובית ,וייתכן אף שפרסומה של חלם כ"עיר השוטים " נבע במקור דווקא מסיפור זה..שהופיע שם בגירסתו המצמררת ביותר.

ראו

הגולם של אליהו מחלם

רש"י ואני

לפני כמה שנים וביתר דיוק ב-2002 ישבתי בספריה ועיינתי בספרים של הסופר והחוקר ראובן קריץ שעליו הכנתי כתבה.אז נגש אלי יהודי זקן שישב גם הוא בספריה והסתכל בספרים . "תגיד לי " הוא שאל אותי " מי הזה הסופר הזה? מעולם לא שמעתי עליו". מילמלתי כמה מילים בתשובה על כך שהמדובר בחוקר וסופר שמוכר לכמה יודעי ח"ן בספרות העברית.

 היהודי הזקן העיר "אה עוד אחד ממאות אלפי סופרים שמאות אלפי הספרים שלהם עומדים על המדפים ואף אחד לא קורא אותם חוץ מימך. תגיד לי בשביל מה זה טוב?"

אכן שאלה טובה.

במהלך השיחה עם היהודי הזקן ששמו התברר לי היה שמואל יהושע גולד התברר לי שהוא פרסם חוברת בשם "קטעים מספר עיונים ברש"י " בחוברת זאת הסתבר פירסם מר גולד את תוצאות עיוניו ומחקריו בכתבי יד עתיקים של פרושי רש"י"  פרשן התנ"ך והתלמוד המפורסם מכל . בחוברת זאת הוא סיפור לי פורסמו ממצאים שעין אדם לא שזפתן מעולם לפחות לא במאות השנים האחרונות מאז המצאת הדפוס. מר גולד הוכיח על סמך כתבי היד האלו שהפירושים הקיימים כיום של רש"י הם שגויים ומטעים. לדבריו בבני ברק ממצאיו עוררו זעם עצום שכן מהם מתברר שפרשני רש"י לאורך השנים הטעו את הציבור.

שאלתי את מר גולד "כל זה טוב ויפה אבל בשביל מה זה טוב ? מדוע זה צריך להדיר שינה מעינינו אם לאורך מאות שנים נפלו כמה טעויות בהדפסת הטקסטים של רש"י?מה לך ולרש"י ? "

הוא הסביר שרש"י הוא סופר חי היום בדיוק כפי שהיה לפני מאות שנים ואלפים ממשיכים להתעמק בו. "וחוץ מזה בראש ובראשונה הוא ממשיך להיות חי עבורי " . 

 חשבתי שזאת התשובה גם לשאלה שהוא שאל אותי. את הסיפור הזה פירסמתי לפני שנים כתגובה .

והנה להפתעתי נודע לי לפני כמה ימים שמר גולד נפטר אבל בניו הוציאו לאור את הספר שעליו עמל כל ימיו "ספר עיונים ברשי : פ"י ט"ו כת"י וט"ו דפוסים ראשונים    ( 2009).

ומישהו מטעמם טרח והביא את הספר לביתי …האיש סיפר שמר גולד שהיה חולה מאוד בימיו האחרונים לא היה מסוגל להגיב כמעט על דבר אלא רק כאשר הזכירו את השם "רש"י " ואז היה מסוגל לדבר בצורה ברורה והגיונית.

רש

-במקביל התגלה לי להפתעתי שיש קשר  משפחתי ישיר ביני ובין רש"י .

הגנאלוג המשפחתי שלי חיים פרידמן החוקר את תולדות שושלות הגאון מוילנה ויוסף זונדל מסלנט שאני צאצא שלהן חשף שאני צאצא ישיר של רש"י דרך הגר"א . יש ביני ובין רש"י 31  דורות כולם מתועדים.

ועוד 18 דורות  ידועים פניו. אז 51 דורות של משפחה.

ובכן אין רבותה שאני צאצא של רש"י . כל היהודים צאצאי  קהילות מזרח ומרכז אירופה ומן הסתם גם רבים מצאצאי ארצות דרום אירופה הם כולם ללא יוצא מהכלל צאצאים של רש"י שהרי המדובר היה בקהילות לא גדולות ביחס שכל אנשיהם התחתנו זה בזה שוב ושוב וסביר שבכולנו יש כעת גנים של רש"י.

 ( ישנן טענות שרש"י הוא צאצאו של דוד המלך וזה לא בלתי אפשרי ,אבל כל "ההוכחות " כביכול שמביאים לכך הן זיופים ברורים כל כך שאני תמה שיש מישהו שלוקח אותן ברצינות. ומלבד זאת איך אמר בן דודי נועם אשד בשיחה שהייתה לנו פעם עם הגנאלוג חיים פרידמן בנושא הזה "אין לי שום עניין להיות חבר במועדון שיש בו עוד מיליוני אנשים ". גם אני לא מתלהב בכלל לחשוב שגם אני צאצא של דוד המלך ביחד עם עוד כמה מליארדים על פני כוכב הלכת הזה.).

 ועדיין ..לא כל אחד יודע איך בדיוק היחוס שלו מגיע אל רש"י  ואל אבותיו לפניו לאורך ;1200 שנה דור אחרי דור לאורך  51  דורות. אני יודע.

ואני בהחלט גאה בעובדה שהרוב המוחלט של ה51 דורות האלו ,כמעט כולם ! ,היו יוצרים ואנשי ספר. וזה בהחלט נדיר ומיוחד  ויוצא דופן בכל קנה מידה יהודי ועולמי. כמה  שושלות כאלו כבר יש ?

 רשימה שעוסקת  בקשר בגנאלוגי הישיר שלי עם רש"י  וברשימת 51 הדורות של יוצרים ואנשי ספר שבמשפחתנו יש כאן :

ממשולם מלוקה במאה השמינית לספירה ועד לאלי אשד בראשית המאה ה-21

זה בהחלט מרשים אותי שאני צאצא ישיר של האדם ששמואל יהושע גולד הקדיש את חייו לחקר כתביו.

ראו גם

הגולם ואני

כתב הצופן של אברהם וילנר

עץ המשפחה של יוסף  זונדל מסלנט

הכנס הגדול של משפחת וולפנזון

כנס צאצאי הגאון מוילנה ואחיו

ממשולם מלוקה במאה השמינית לספירה ועד לאלי אשד בראשי ת המאה ה-21

עטיפת אלבום קומיקס על חייו של רש"י.

.. "
 
 

מי באמת ירה ביצחק רבין ?

''

היום יום ראשון ה-13 ל-11 אני אמור להופיע בתוכנית של הטלוויזיה הלימודית "ערב חדש" בהנחיית דן מרגלית  בשעה חמש אחר הצהריים .

בתוכנית אדון בתיאוריות הקונספירציה השונות שצצו לאורך השנים לגבי רציחתו של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל.

הדיון יהיה בהקשר להרצאה שאותה אני נותן במוסד "יד בן צבי בירושלים "    מי ירה ומי זה שם נפל? תיאוריות קונספירציה מקנדי עד רבין -.

הציבור מוזמן לצפות.

 

והנה הפרטים על סדרת ההרצאות :

בימים בהם מציינים את רצח יצחק רבין ז"ל, יד בן-צבי מציעה לך להכיר זווית קצת אחרת על רציחות פוליטיות מתקופת המקרא ועד ימינו, על השפעתן על החברה והתרבות ועל הגורמים העומדים מאחוריהן

 

כמה דמעות, ככה נרות

                          

מגדליה דרך לינקולן ועד רבין –  מתי התחילו הרציחות הפוליטיות בעולם? האם הסכם השלום הוא באמת הגורם לרצח סאדאת? מדוע הופך מנהיג שנרצח לסמל ואילו מנהיג אחר נעלם מהתודעה? ומה השיגו הרוצחים?
 יד בן-צבי מזמינה אותך לגלות
"האם השיגו הכדורים את יעדם?"

 

הקורס  יפתח ביום שני, ה-14 בנובמבר 2011, יז' בחשוון, ויתקיים מידי שבועיים בין השעות  21:00-19:30

בצריף הנשיא בן צבי, רח' אברבנאל 12, ירושלים

 

התנקשויות ורציחות פוליטיות מלוות את ההיסטוריה מראשיתה, קורס חדש של יד בן צבי מזמין אותך לקחת חלק במסע אל תוך ההיסטוריה של הרציחות הפוליטיות. בואו להבין את המניעים האמיתיים של הרוצחים, לשמוע על יעקב ישראל דה האן – הנרצח הפוליטי הראשון בישראל, לכאוב את סיפוריהם של מנהיגים שחתרו לשוויון ולסובלנות ונרצחו ע"י אלו שדגלו באלימות.

בין הנושאים והמרצים:

יום שני, י"ז בחשוון תשע"ב (14.11.2011)

רצח גדליהו – אנטומיה של הרס עצמי

פרופ' אוריאל סימון, תנ"ך, אוניברסיטת בר-אילן

 

יום שני,כ"ד בחשוון תשע"ב (21.11.2011)

נשיא על הכוונת – האם השיגו הכדורים גם את המנהיג וגם את החזון ?

ד"ר מירה צורף, היסטוריה של המזרח התיכון ואפריקה, אוניברסיטת תל-אביב

 

יום שני, ט' בכסלו תשע"ב (5.12.2011)

רצח עבדאללה – פתיחת אופציה, ולא סתימת גולל
פרופ' אהרן קליימן, מדע המדינה, אוניברסיטת תל-אביב

 

יום שני, כ"ג בכסלו תשע"ב (19.12.2011)

'פוליטיקה של פיסטולטים' – רצח הלורד מוין

פרופ' מוטי גולני, לימודי א"י, אוניברסיטת חיפה

 

יום שני, ז' בטבת תשע"ב (2.1.2012)

הרצח הפוליטי הראשון ביישוב העברי: יעקב דה האן
ד"ר בני בראון, הגות, האוניברסיטה העברית

 

יום שני, כ"א בטבת תשע"ב (16.1.2012)

מי רצח את ארלוזורוב?

פרופ' אביבה חלמיש, היסטוריה, האוניברסיטה הפתוחה

 

יום שני, ו' בשבט תשע"ב (30.1.2012)

על אי-אלימות וכוח הרוע: חייו ומותו של מהטמה גנדהי
ד"ר יוחנן גרינשפון, מדע הדתות, האוניברסיטה העברית

 

יום שני, י"ג בשבט תשע"ב (6.2.2012)

רצח לינקולן כאקט של תחייה לאומית

פרופ' אייל נווה, היסטוריה כללית, אוניברסיטת תל-אביב

 

יום שני, כ"ז בשבט תשע"ב (20.2.2012)

רצח חרירי –  חיסולו של החלום הלבנוני

פרופ' אייל זיסר, היסטוריה של המזרח התיכון ואפריקה, אוניברסיטת תל-אביב

 

יום שני, י"א באדר תשע"ב (5.3.2012)

מרטין לותר קינג והכמיהה לחברה אוהבת וצודקת בארה"ב

פרופ' אייל נווה

 

יום שני, כ"ה באדר תשע"ב (19.3.2012)

סיכוי ממוקד – ישראל והטרור הפלסטיני

פרופ' אברהם סלע, יחסים בין לאומיים, האוניברסיטה העברית

 

יום שני, י' בניסן תשע"ב (2.4.2012)

מי ירה ומי זה שם נפל? תיאוריות קונספירציה מקנדי עד רבין

אלי אשד, בלש תרבות

 

 

להרשמה ופרטים: יד יצחק בן-צבי 02-5398855

 

אלביס פרסלי -המחזמר

בימים אלו מוצג על הבמה המחזמר "ויוה לאס וגאס " המספר עם שירים את חייו של אלביס פרסלי.

וזאת הזדמנות טובה לנסות לבדוק :מה היה בו בזמר הזה שמת מוזנח מכוער ומסומם שהפך אותו לנשוא הערצתם אפילו פולחנם , של מיליונים ?

ראו

 חיי אלביס פרסלי כמחזמר  

ההשבעה האולטימטיבית של יונתן רטוש

 

"..יְהַוֶּה עֱזוּז וְגִבּוֹר

יְהַוֶּה אִישׁ מִלְחָמָה

קוֹמָה יְהַוֶּה וִיפֻצּוּ אוֹיְבֶיךָ

וִינֻסּוּ מְשַׂנְּאֶיךָ מִפָּנֶיךָ."

_(ההשבעה של יונתן רטוש לאל יהוה בפואמה "ההולכי בחושך ".)

 

 

יונתן רטוש אחד מגדולי המשוררים בשפה העברית פעל ליצירת תרבות חדשה במדינת ישראל תרבות שמצעה יהיה מבוסס על המיתוסים הקדומים של התרבות העברית הכנענית העתיקה.

לשם כך פעל להחזרת השפה העברית לשורשיה הכנענים האוגריתית הקדומים שכן האמין שבכוח המילה אפשר ליצור תרבות חדשה. וכתוצאה מכך כמה משיריו ובהם שיר הקינה המיתי "את נשמת " ומעל לכל הפואמה האידיאולוגית נבואית "ההולכי בחושך " מזכירים בצורה מדהימה השבעות כישופיות.

ראו

ההשבעה של יונתן רטוש

גרמניה הנאצית כסרט אימה אקספרסיוניסטי -"הסהרורים " של פול גרוסמן

הסהרורים מאת פול גרוסמןתרגמה מאנגלית: דפנה לוי, עריכת תרגום: רמי רוטהולץ, עטיפה: נאמן ורשף, 351 עמודים.ספריית מעריב ספטמבר 2011

הופיע במעריב תחת השם "מנגלה ? פרדי קרוגר!

גרמניה הנאצית כסרט אימה אקספרסיוניסטי

…בתוך החדר היו עשרות ארוניות עמוסות בצנצנות קטנות מלאות נוזלים .מבט מקרוב גילה כי בתוך הצנצנות האלה צפו גופים.מבט מקרוב עוד יותר גילה שהגופים האלה היו איברים.

אברי גוף של בני אדם.כולם מסודרים ומקוטלגים בקפידה.

…פניו כוסו לגמרי בזיעה קרה .בטנו התכווצה .הוא היה חייב להתאמץ שלא להקיא….תחושה ברורה שהוא נמצא בחלום.לא ייתכן שכל זה אמיתי .הוא הרגיש שהוא סהרורי וצריך לחזור למיטה.אבל הוא יכול לראות את המציאות משתקפת בעיניו של גייגר.

הם יצאו משם בורחים כאילו נתקלו בשדים ורוחות .

( מתוך "הסהרורים " ע' 263-264)

 

ספרו של פאול גרוסמן הוא ספר בלשי קונבנציונאלי לכאורה שהופך בהדרגה לסיפור אימה לא קונבנציונאלי בכלל. הספר מתאר חקירת רציחות מסתוריות בגרמניה שזה מיד ( בתוך כמה ימים …) תיהפך לנאצית בברלין של שנת 1932.

גרוסמן הוא עיתונאי בעל עניין מיוחד ברייך השלישי ומלחמת העולם השנייה שבין השאר כתב מחזה בשם "המנודה " על חנה ארנדט ומשפט אייכמן .זהו ספר המתח הראשון שלו והוא זכה לתשומת לב רבה עם פרסומו ובצדק.

הספר שייך לתת ז'אנר מיוחד שצובר פופולאריות בשנים האחרונות :תעלומות רצח המתרחשות בעולם הדקדנטי והרצחני של השלטון הנאצי. אפשר להזכיר בהקשר זה את ספריו של פיליפ קר על אותו הנושא"הפושע החיוור " שגם הוא עסק במאבקו של בלש בכוחות מיסטיים שונים הקשורים למפלגה הנאצית של שנות השלושים.

אלא שבעוד שספרו של קאר נוטה להישאר בז'אנר "הפילם נואר" הקונבנציונאלי יותר המבוסס ישירות על ספריו של רימונד צ'נדלר המתאר את הבלש הציני הנלחם בממסד ( נאצי ) מושחת ומרושע , גרוסמן כבר נוטה ישירות לכיוון ז'אנר האימה שהוא ז'אנר שונה למדי.אבל בהחלט מתאים לתקופה ולנושא.המימסד שהוא בנתיים רק תנועה תת קרקעית אפלה אינו רק מושחת ואינו רק מרושע. הוא מפחיד ומפלצתי עם מה שהוא מתכנן לעשות ברגע שישיג כוח.

גרוסמן מעדיף לחזור לימי הראשית של השלטון הנאצי כאשר טיבו עוד לא היה ברור ורק החל להיחשף וחשיפתו דורשת גם היא עבודה בלשית .

הגיבור של הספר שוטר יהודי בשם קראוס הוא בלש קשוח גיבור מלחמה מעוטר הוא הפך לסלבריטי מאחר שזה עתה פתר תעלומת רצח השל אוכל ילדים פרשיה שמזכירה את פרשת הרצח האמיתית של פטר קורטן הרוצח מדיסלדורף מאותם שנים שהוסרטה בסרט המתח M של פריץ לאנג.

כעת הוא חוקר תעלומת נערה נרצחת שנמצאה צפה בנהר שעליה ביצעו ניסויים רפואיים כמו אלו שבסרטי האימים שגרמניה היא בירתם: חדר הזוועות של דוקטור קליגרי ,הנוספראטו הדוקטור מאבוזה. אבל אלו הם רק סירטי זוועות פרי ד'מיונם החולני של כמה במאים ותסריטאים. לא ייתכן שהם מתרחשים במציאות ? הלא כן ?

הבלש חוקר במקביל בהוראת לא אחר מאשר נשיא גרמניה הינדנבורג גם את היעלמותה של נסיכה בולגרית ומגלה שהשתים קשורים למהפנט במועדונים שהוא מצידו קשור מאוד למפלגה הנאצית, ולמדענים שונים הקשורים למפלגה זאת ובהם ד"ר בשם מנגלה שפועלים במחנה אסירים שאותו הקימה המפלגה מסיבות הידועות רק לה. .

.הבלש חוקר את התעלומה המצמררת מבקר במקום המצמרר שנקרא "מחנה ריכוז". והוא מגלה שיש שם כמה מדענים ובהם אחד בשם דוקטור מנגלה שמבצעים ניסויים אכזריים בכלואים שם. הבלש מגלה בהדרגה לתדהמתו שכל אותם סרטי אימה בזויים הם שיקוף חיוור של מציאות זוועתית שעוד הולכת ומתחזקת כאשר המפלגה הנאצית שכמו יצאה מסרטים אלה והעומד בראשה היטלר מבצעים מניפולציות שמקרבים אותם לשלטון ממש בימים שבהם מבצע הבלש את החקירה.ואגב כך מגלה שהקרקע נשמטת תחת רגליו והוא כמו כל יהודי גרמניה עומד להיהפך לנרדף בידי קבוצה מפלצתית.

 

העיר ברלין מתוארת בספר כמו סצינה של סרט אימים אקספרסיוניסטי מהתקופה כל אתר ואתר שבה הוא מקום מאיים הקורא יודע כמו שהבלש אינו יודע שהוא תחת סכנה גדולה ועדיך לו לברוח כמו ידידיו שכבר נמלטו מגרמניה.

  האירועים ההיסטוריים ברקע מעניקים לספר את כוחו. הקורא יודע שהפשע שחוקר הבלש הוא רק חלק ומטאפורה למשהו גדול בהרבה: משהו מרושע שמאיים על העולם כולו.  אבל למרבה הצער, הספר חסר כל תחכום, ו"דופק"  את המשמעויות כמו  בפטיש על ראשם של הקוראים.

בתור דוגמה אחת לוילי קראוס יוצא להיפגש שוב ושוב "במקרה " ברחוב  עם אחד אדולף היטלר בדיוק כשזה מצהיר לפני חבריו על תוכניות השטניות לעתיד גרמניה ככל הנראה מתוך אדישות לכל עובר ושב ברחוב שבמקרה שומע אותו. וכך קורה בעת שריפת ארמון הרייכסטג  שבו נשמרו גם ההוכחות של קראוס על פשעי הנאצים.

"..סוף סוף"  אמר אחד מהם בהתרגשות ,עיניו בוערות באור עז ממש כמו הבניין " השעה שלה חיכינו כל כך הרבה זמן היגיעה . גרמניה ,הלילה האפל שלך תם ,הלהבות האלה קוראות לנו להתעורר להתעורר".

"המשטרה וכוחות האס.אה יצאו לדרך ,פיהרר!"

"אני רוצה שכל נושא משרה קומוניסטי יוצא להורג ..הלילה סגנים קומוניסטים ,חברים של הקומוניסטים ,סוציאל דמוקרטים .כל מי שעומד בדרכנו." 

( הסהרורים ע' 340)

חולשה נוספת של הספר היא התעקשותו לזמן להופעות אורח קצרות ומיותרות  אישים אמיתיים כמו הבמאית  לני ריפנטשאל  הסופר תומאס מאן ,המחזאי ברטולד ברכט המדען אלברט איינשטיין   היטלר ( כמובן …)   ודמויות מוכרות אחרות של התקופה – שאינן נחוצות  באמת לקידום העלילה.

כספר מתח יש בעיה גדולה עם המבנה הזה, כי אנחנו יודעים מראש שהגיבור ייכשל. כמו בטרגדיה יוונית, הוא חסר אונים לשנות משהו בגורלו. ברור מראש שהרעים ינצחו, והשאלה  היחידה שנותרת היא האם יצליח קראוס להימלט.

 מי שמוכן ומעדיף לאכל את סיפור עלייתם של הנאצים לא כפרשייה פוליטית "רגילה" אלא כסיפור אימה וזוועות שכמו יצא מהקולנוע האקספרסיוניסטי של התקופה שהנבלים שבו נראים ככפילים של הערפד נוספראטו " מהסרט משנות העשרים , ,הספר הוא בשבילו.

קריאה נעימה ומצמררת.

ראו גם על גרמניה הנאצית

איך הפך אדולף הצעיר החביב להיטלר הפיהרר ?

הצטדקותו של הימלר

הגברת הראשונה של הרייך השלישי

 

גניזתו של זלמן שניאור

זלמן שניאור נחשב בעבר הלא כל כך רחוק לאחד מגדולי השירה העברית ,יורשו המוכר של ביאליק וכמי שמועמד לזכות בפרס נובל . מאז הוא נשכח לחלוטין  למעשה "נגנז " .גם בגלל סיכסוף מתוקשר מאוד שהיה לו עם חברי "התנועה הכנענית " ובראשם יונתן רטוש ועמוס קינן שהושפעו ממנו עמוקות ובו בזמן יצאו נגדו בארסיות.
ונשאלת השאלה מדוע ?
הגניזה של זלמן שניאור

%

רקויאם למועמר ( קדאפי )

[The+Fifth+Horseman.jpg]

 במשך 42 שנה הוא היה חלק בלתי נפרד  מחיינו וכעת הוא איננו עוד.ומה נעשה בלעדיו ? 

 מועמר קדאפי הרודן  של לוב איננו עוד, האיש שליווה את חיינו  כסמל של טירור וחוסר שפיות חוסל.

אלא שהאיש לא היה רודן "רגיל " הוא גם היה סופר בעצמו שחיבר כמה וכמה יצירות ספרות מהן בעלות עניין ביזארי מסויים.וכמו כן כיכב בעצמו כגיבור מותחנים שונים של סופרים מערביים וגם ישראליים שהיציגו תיאורים בדיוניים של ניסיונות שונים שלו לבצע פעולות טרור אולטימטיביות שונות והיציגו תיאורים בדיוניים באותה המידה של מאמצים של שירותי הביון המערבים והישראלים לחסלו.אולם כמדומה שגם הסופרים בעלי הדמיון העשיר ביותר  לא העלו  על דעתם שיהיו אלה בני עמו של קדאפי שיבצעו את החיסול.

ראו

רקוויאם למועמר קדאפי

אבי משפחת סלומון

החותמת של אברהם שלמה זלמן צורף -אבי משפחת סלומון

 

השבוע תקיים משפחת סלומון ,אחת המשפחות הגדולות בארץ כנס בירושלים לציון מאתיים שנה לעלייתו לארץ ישראל של אבי המשפחה אברהם שלמה זלמן צורף ראש"ז.

אני עצמי מקורב למשפחת סלומון דרך דודי וסבי חיבר על אותו ראש"ז מאמר גדול לפני 40 שנה.

אז לרגל הכנס (שכנראה אשתתף בו ) הנה מאמר על חייו של אבי משפחת סלומון ושאלות שונות הקשורות בו כמו :האם היה צאצא של נביא שבתאי ?

אבי משפחת סלומון

ירושלים שעל גדות התמזה

לרגל חג שמחת התורה ,חג התנ"ך הנה מאמר על טענות שונות שאירועי התנ"ך כלל לא התחוללו בארץ ישראל הקטנה והעלובה וכל אותם אישים ידועים אברהם העברי דוד ושלמה וכל השאר כלל לא חיו בארץ כנען וכמובן שגם העיר ירושלים לא נמצאת שם אלא כל אלו נמצאים במקומות מפוארים ומרכזיים הרבה יותר כמו חצי האי ערב והאי הבריטי.
ירושלים שעל גדות התמזה